LRM 1218 ja akuston tyhjentyminen

Jari Seppälä 19.09.2025 16:11

Pidän aina auton tallissa (pressutalli) roikassa. Nyt kävi nii, että roikka jäikin irti ja noin kuukaudessa akut tyhjeni. Ohjauspaneeli hälytti ja virrat ei kytkeytyny paneelin napista. Akut on uudet (190Ah) ja uusittu alkukesästä. Aurinkopaneeli 140W on kytketty LRM 1218 kautta EBL 226:een.

Mittailin akustolta virtoja ohjauskeskuksen ollessa nollilla. Säädin kytkettynä EBL:ään 120mA ja säätimen liitin irti 20mA. Itse säätimeen tuli paneelilta 7,6v mutta ulos lähti vain 1,1v. Sitten liitin kiinni EBL:ään ja paneelin johdon päissä olikin 12.8V. Säädin rikki vaiko ominaisuus? Voisko diodi estosuuntaan paneelille päin auttaa asiaa?

Jaapi

Petteri Haverinen 19.09.2025 18:59

Ei aurinkopaneeli sun akkua tyhjää…

Jari Seppälä 19.09.2025 19:41

Vaan...

Lauri Niittynen 20.09.2025 08:41

Noin taitaa kaikki toimia. Harvasta laturista saa suoraan ulos oikeaa jännitettä, johon voisi kuorman kytkeä. Laturi tarvitsee referenssijännitteen, esim. akun, jota vasten se lähtee toimimaan. Jos laturin jättää kiinni akkuun ja poistaa muun syötön, laturi kuormittaa akkua ja tyhjentää sen aikanaan.

Jari Seppälä 20.09.2025 12:14

Joo, siihen tulokseen tulin itekki. Kyllä se virta tipahti n.100mA, kun otti sen säätimen liittimen irti ja se n.20mA mennee varmaan ohjauspaneelille siihen oven päälle.

Jos virran kulutus on noin 100mA niin sehän tekkee 2,4A/vrk. Auto oli roikasta irti reilun kk. Sinä aikanahan sieltä on lähtenyt n.90Ah, eli suurin piirtein sen, mitä 190Ah antaa ulos.

Taitaa olla helepompi pittää auto roikassa kun ruveta niitä diodeja tinnaileen vaikka eihän sitä koskaan tiedä.

Jaapi

Timo Haapanen 20.09.2025 17:37

Laita kunnollinen päävirtakatkaisin hupiakuille ja toinen katkaisin paneleille ennen säädintä. Paneleille siksi ettei säädin tykkää jos akut ovat irti ja paneleilta tulee virtaa.

Akkujen virta ei karkaa paneleiden suuntaan. Panelit itse käyttäytyvät kuin diodi, ilman valoa ei tapahdu mitään.

Mun mielestäni ei kallista auton laturia kannata pitää töissä 24/7.

Lauri Niittynen 21.09.2025 12:59
Timo Haapanen

Laita kunnollinen päävirtakatkaisin hupiakuille ja toinen katkaisin paneleille ennen säädintä. Paneleille siksi ettei säädin tykkää jos akut ovat irti ja paneleilta tulee virtaa.

Akkujen virta ei karkaa paneleiden suuntaan. Panelit itse käyttäytyvät kuin diodi, ilman valoa ei tapahdu mitään.

Mun mielestäni ei kallista auton laturia kannata pitää töissä 24/7.

Paneeleilta tulee jos tulee jännite säätimelle. Jos säädin niin ohjaa, lähtee virta kulkemaan. Miksi säädin ei tykkäisi? Varmaan johdot saa helposti irti, jos ne haluaa irrottaa. Säädin taitaa olla galvaaninen dc/dc-erotus eikä tosiaan syötä tehoa paneeleille koskaan. Mutta säädin voi tyhjentää akkuja.

Laturi voi tykätä hukkalämmöstä. Ei kerry ainakaan kosteutta pintoihin, jos auto on vaihtelevassa ulkolämpötilassa. Akut pysyvät täydessä varauksessa ja laturi lataa ylläpitovirralla eikä tarvita suurempia virtoja, jos laturia aina välillä käyttäisi päällä. Niin toimivat kaikki akustot. Mutta tunnit tietysti juoksevat samalla, jos laturi niiden perusteella hajoaa.

Jos laittaa sen päävirtakytkimen akkuihin, purkautuminen vähenee. Mutta pitää muistaa irrottaa myös rinnankytketyt akut toisistaan tai ne purkavat toinen toisensa.

Timo Haapanen 21.09.2025 17:50

Tekoäly kertoo
''1. Säädin tarvitsee akkujännitteensä referenssiksi
– Useimmat Victronin ja muiden merkkien säätimet on suunniteltu niin, että akku kytketään ensin ja paneelit vasta sen jälkeen.
– Jos akku on täysin irtikytketty ja paneelit tuottavat, säätimen elektroniikka ei saa referenssijännitettä. Hyvälaatuinen säädin (kuten Victron SmartSolar) menee silloin turvatilaan eikä syötä virtaa mihinkään.

Ei pysyvää vauriota, mutta turhaa stressiä
– Laite ei “pala”, mutta se voi antaa virheilmoituksen (esim. “no battery detected”) ja joissakin malleissa jännitteet voivat hetkellisesti nousta sisäisesti, mikä ei ole ihanteellista, jos näin tehdään toistuvasti.''

Jatkuvasta latauksesta. Kyllä käyttötunnit on kaikissa elektroniikassa vaikka liikkuvia osia ei olekkaan.
Jari Seppälä 21.09.2025 21:16

Niihä se on, että "kaikki hyvä loppuu aikanaan". Hupiakut kesti 10 vuotta ja auton omalla alkuperäisellä akulla on menossa vähintäänkin 12 vuosi, joten uusinta on varmaan piakkoin edessä, vaikkakaan ei vielä ole temppuillut.

Nuita kytkimienkin asennuksia oon jo aiemmin pyöritelly, mutta taidan kuitenkin mennä seuraavatkin 10v tuolla "roikka-vaihtoeholla" (ja yrittää muistaa laittaa se kiinni aina talliin ajaissa). Ehtii varmaan tuo akkujen kehitys tuoda siinä ajassa aivan uusia vaihtoehtoja sähkön varastointiin.

jaapi




Ja tarviihan tuo ajoakkukin ylläpitolatauksen seisonnan aikana. Akun iästä päätellen EBL on hoitanu sen hyvin. jaapi
muokattu: 22.9.2025 10:10
Timo Haapanen 22.09.2025 07:51

LiFePo4 on jo tullut. Eikä purkaudu edes yhden talven aikana, jos on päävirtakytkimellä irroitettu autosta.

Jari Seppälä 23.09.2025 19:57

Kiitokset vaan kaikille asiallisista vastauksista.

jaapi

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.