Lifepo4 - CBE DS 520

Kari Laukkanen 23.12.2025 08:26

Apuva🤔
Olin tilaamassa 2x100AH LiTime Lifepo4 alkuja, mutta tulikin tuo tyrkylle WattCycle 12V 314Ah Mini LiFePO4 Battery With Bluetooth ja ihan kohtuu hintaan, niinpä tilasinkin, kun mahtuu takatalliin entisten paikalle.
Olen nyt pohdiskellut ja googlailut miten olisi järkevin kytkeä?
Asunto-ohjauskeskus on CBE DS 520. Ei siis EBL, johon ohjeita löytyy netissä helpohkosti.
Auto Fiat Ducato-Rapido vm 2012
Tietenkin tarvitsen uuden verkkovirtalaturin ja DC-DC Boosterin starttiakun ja hupiakun väliin.
Jos olen oikein ymmärtänyt on tuossa ohjauskeskuksessa B1 akun ylläpitolataus jollain 2A🤔
Näyttää myös ohjaupaneelin näytöllä akkujen Voltit, Ampeerit (latauksen ja kulutuksen eron) Myös hälytykset näistä.
En haluaisi menettää näitä ja starttiakun verkkovirtalataus mietityttää?
Verkkovirtalaturiksi ajattelin hankkia VICTRON AKKULATURI BLUE SMART IP22 12V 30A ja Boosteriksi Orion XS 12/12-50 A DC-DC 
Onko kenellä kokemusta tai muuten hyviä vinkkejä🤔👌

Timo Haapanen 23.12.2025 17:27

Itsellä Litime ja akun tila on bluetoothilla kännystä selkeästi katsottavissa. Varausprosentti, voltti, ampeerit.

Olen aina ihmetellyt miksi starttiakun varaus tuntuu monelle olevan niin tärkeää. Ei mulla ole sille latausta kuin hyvin harvoin. Edellisessä autossa ei koskaan. Ja jos on usein verkkovirrassa mihin tarvitsee koko litiumia.

Antero Virkkala 23.12.2025 18:30

Hyvin pikaisesti näin joulun alla:
Akussa ei näytä olevan lämmitystä, mutta pakkassuojaus on. Datalehti sanoo, että pakkassuojaus loppuu, kun lämpötila nousee 5:stä 15:een celsiusasteeseen! Hupiakun vaihtuminen ei vaikuta siihen, kuinka sähkökeskus ylläpitää starttiakun varausta. Ehdottamasi maasähkölaturi on hyvä. Booster on myös hyvä, mutta mahtaako entinen kaapelointi ja moottorilaturi riittää 50A:n virralle? Tähän ei riitä pelkkä johdon poikkipinta-ala vaan pitäisi tietää myös kuinka hukkalämpö tuulettuu pois johtokanavista. Luulisin että Orionin virtaa voi säätää asetuksilla, kannattaa varmistaa. Jos ohjauspaneeli näyttää hupiakun jännitteen, niin sillä tiedolla ei tee paljon mitään. Paljon tärkeämpi on BMS:n ilmoittama varaus (yleensä prosentteina).

Timo Haapanen 23.12.2025 19:55

Kyllä Orion XS 12/12-50 A DC-DC laturissa on ottovirran säätömahdollisuus. Itse en missään tilanteessa pitäisi 50 A:n latausta. LiFePo4 syö sitä virtaa säälimättä heti latauksen alkaessa eikä virta muutu ennenkuin akku on täynnä. Helposti ison virran tuottama lämpö alkaa hiljalleen nousta jos lataus kestää tunteja ja johdotus on vähääkään vajaa. Lyijyakulla tätä ei tapahdu koska se ei ota isoa virtaa vastaan pitkää aikaa.

Itse epäilen omassa autossani laturin hihnan alkaneen vinkua (luistaa ) 30A:n DC/DC laturin vuoksi. Akkua ladattiin tänä vuonna ehkä 100 kertaa 60% -> 100%. Litime ei muuten anna sykliä tuollaisista prosenttiluvuista. Akussa ei ole vielä kuin 35 sykliä.



Lauri Niittynen 23.12.2025 20:33
Timo Haapanen

Itsellä Litime ja akun tila on bluetoothilla kännystä selkeästi katsottavissa. Varausprosentti, voltti, ampeerit.

Olen aina ihmetellyt miksi starttiakun varaus tuntuu monelle olevan niin tärkeää. Ei mulla ole sille latausta kuin hyvin harvoin. Edellisessä autossa ei koskaan. Ja jos on usein verkkovirrassa mihin tarvitsee koko litiumia.

Jos ostaa yli 300 Ah akkukapasiteettia, sähköä varmaan kuluukin paljon, muutoinhan voisi käyttää halpaa lyijyakkua. Kun sähköä kuluu, akkuja pitää ladata vastaavasti ja se onnistuu lähinnä verkkosähköllä tai tolkuttomalla ajolla. Suomessa ei paneeleista ole paljoa iloa silloin, kun akkuja tarvitsee, että kannattaako niitä edes harkita. Täytyykö starttiakkua sitten ladata tolpasta on eri juttu, mutta onhan se hyvä ominaisuus, jos auto taas seisoo välillä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.