KITKA VAI NASTA

Ari Kuusisto 02.10.2025 18:32

No niin, testejä ei Suomen lehdistössä esiinny retkeilyauto kategorian renkaista joten onko suosituksia kitkapyöristä jolla talvi sujuisi.
Koko on 225/65x16C(P), ja jos ostaisi kitkat voisi jättää kesäpyörät keväällä kauppaan,pintaa kesäisissä on mutta ikää alkaa olemaan.
Kehua voi myös nastapyöriä jos ne ostaisi, ovat eri vanteelle,225/70R15CP.

Kiitos etukäteen, ja eikös niin ollut että kiittää kannattaa, kun ei tiedä koska saa hyvän neuvon.

Toivo Koistinen 02.10.2025 18:55

Minulla oli kerran kitkat, kun rengasmyyjä sanoi, että pohjoisen talvessa pelaavat. Lisäksi se, että kun kuluvat, ja pito huononee, niin aja kesä, ja yksyllä uudet kitkat.
No pelasihan ne, mutta siihen piti varautua, että kun jos pito jos loppui, ne eivät varoittaneet, vaan sitä oli matkustaja.
Kävi nimittäin, että tulin kaupungissa risteykseen, ja tuli auto oikealta, niineipä pysähtynyt, van piti painaa kaasua, ja sen keulan edestä ylitien...
Silloin siiryin nastoihin, ja hyväksyin sen syksyisen ja keväisen renkaidn vaihtoruletin, ja sillä olen elelyt ja elelen.
Voihan sitä tieten siinäkin kikkailla, että kun nastat kuluu, niin kaivaa ne pois, ja ajaa kesän vielä, muuutta...
En ota kantaa sitten, miten niillä, jotka ajelevat talvisin eurooppaan.
Tp

Seppo Lokasaari 02.10.2025 20:02

Meillä on ollut kaksi talvea Hakkapeliitan muistaakseni kooltaan 225/65x16 C4 nastarenkaat ja ei voi kyllä muuta kuin kehua.
Kitkoista en tiedä matkailuautossa, mutta aikaan pari sarjaa ajoin loppuun henkilöautossa. Jos oikeasti auto käytössä paljon talviaikaan ja silloin tulee monenlaista keliä eteen, aina peilijäältä lumikeliin ja loskaan, niin en kyllä kitkoilla uskaltaisi kaikkia reissuja tehdä.

Petteri Haverinen 03.10.2025 08:39

Sopiva rengastyyppi riippuu käyttäjästä ja ajopaikoista.
Jos on hätäinen eläkeläinen(aamusta on päästävä liikkeelle) ja retkiauto on ainoa ajoneuvo, niin talveksi on syytä laittaa nastat alle. esim Nokian uusi Hakkapeliitta LT3 malli on varsin hyvä (omaa kokemusta viime talvelta)
Jos ei ole pakko lähetä pahimman liukkaan ajan heti aamusta minnekään, niin sitten voi miettiä kitkoja, omaa kokemusta Nokian CR4 mallista, vai olisiko ollut CR3-malli. Varsin hyvä pito talvella, mutta kesällä yli +10 asteessa varsin tahmea ja hidas rengas.
Yhteenvetona voisi sanoa, että talvella oikeasti Suomen olosuhteissa toimivat kitkat, eivät toimi kesällä. Toki eriasia on asuu esim PK-seudulla.

Harri Halinen 03.10.2025 11:02

Kuinka moneksi vuodeksi ko renkaat ostetaan? Sopivilla keleillä ja ajotavalla kitkat toimivat pari vuotta/jopa yli 10000 km:n ajan jopa talviolosuhteissa.
Miksi hän ei ole testejä kolme vuotta ja 20000 km ajetuilla kitkoilla ja vertailuja nastoihin joita pari talvea ajettu?


Nyt tulisi saada keski-ikäisillä (3-4 v) kitkarenkailla ajavien kokemuksia. Myös mukaan talviajokilometrit/v.
muokattu: 3.10.2025 19:57
Lauri Niittynen 04.10.2025 16:07

Toissa talvena selvisi hyvin CR3:lla kun suurin osa ajoista oli pakkaslumilla Kuusamossa. Mukaan mahtui pari edestakaista etelänreissua ja muutama Oulun käynti, ehkä viisi tuhatta yhteensä. Kaupunkipyörityksen puuttuessa ei renkailla ole lopulta niin paljon väliä, kun Suomessa maantiet kuitenkin hoidetaan kuntoon. Oikeaa testiä pitäisi tehdä etelässä kaupungissa ja pienemmillä teillä, mutta kuka sellaista matkailuautolla harrastaa. Jäiseltä pihalta lievään ylämäkeen pääse liikkeelle. Matkailuauto on sen verran iso ja painava, että ennakointia on jo siinä eikä mitään äkkijarrutuksia edes yritä tai pysähdy jyrkkään jäiseen mäkeen.

Renkaiden keskinäinen vertailu on hankalaa tavalliselle käyttäjälle. Ne kuitenkin kestävät vuosia ja uusi tuntuu aina paremmalta. Mutta ei noilla Nokianeilla kesällä huvikseen ajele. Vaikkei nastoja olekaan, ne tuntuvat ja kuulostavat talvirenkailta. Polttoainettakin kuluu selkeästi enemmän.

Risto Salomaa 06.10.2025 21:54

Muistaakseni v-21 syksyllä hankookin kitkat alle ja vielä meinasin enstalven ajaa. 2 kertaa ollut jäätiköllä pikkutiellä vaikeuksissa mökkitiellä. Ei saanut vauhtia mäkeen tarpeeksi, kun mutka alla. Ajoa retkiksellä n 10000 km talvessa. Kesäksi kesäkumit alle ja toinen kymppitonni niillä. Ennakointia pysähdyksiin, muuten Ducaton retkiksellä ei ongelmissa. Ja asun aika huonosti hoidetun nelinumeroisen pikitien varressa. Hankook ei ole premium-rengas vaan keskihintainen ja käsittääkseni -tasoinen rengas. Moottori-lehdessä oli viimetalvena/syksynä? testi pakettiauton talvirenkaista muistaakseni 16 tuuman renkaista.

Harri Halinen 07.10.2025 09:56

Uudessa TM-lehdessä testi 16" talvirenkaista sekä kitka että nasta.
Seuraavassa numerossa n. 3 viikon kuluttua samat 17" renkaista.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.