6-vaihteen kestävyys
   LEMBERG JUHA
   22.07.2009 17:28
   
      
      Onko tietoa, missä nopeudessa 130hv multijetin 6-vaihdetta voi käyttää? Ohjekirja ei kerro, itse käytän n. 2000 kierroksesta alkaen.
      
    
   
   
         
          
       
   	 
      
   
 
   KATEISTO EERO
   22.07.2009 17:37
   
      
      Kevään 5000 kilometrin reissulla käytin vitosta kun kierrokset olivat 2200 ja päälle. En kuitenkaan vedättänyt liian alhaisilla kierroksilla. Mottoriteillä vitonen vakionopeussäätimellä lähes koko ajan päällä ja motareilla ajelin yleensä mittarinopeutta 115-118. Auto toimi hienosti.
      
    
   
   
         
          
       
   	 
      
   
 
   LEMBERG JUHA
   22.07.2009 18:40
   
      
      Kiitos, mutta kyselin 6-vaihteesta
      
    
   
   
         
          
       
   	 
      
   
 
   HALMEENMÄKI JUHANI
   22.07.2009 22:54
   
      
      Suurinta vaihdetta ei kannata käyttää alle 2.000 kierroksen koskaan. Ja kuormattuna (täysi lasti tai jyrkät ylämäet) ei suurimmalla vaihteella kannata kiihdyttää voimakkaasti vielä noillakaan kierroksilla.
      
    
   
   
         
          
       
   	 
      
   
 
   SIHVOLA MARKUS
   22.07.2009 23:40
   
      
      kuutosvaihteen kestävyydestä en tiedä mitään,mutta se on melkoinen turhake. 3500 km.sisältäen norjan mäkiset maastot ,kuutos vaihde osoittautui täysin tarpeettomaksi.Kovat "kepittäjät" kyllä saattaisi keretä heittää pitkässä alamäessä kutoselle,muuten se on tarpeeton.Vakionopeussäätimen kanssa ajellessa vitonen oli ainoa oikea,kun oli vaihtelevampi reitti maastollisesti.Auto jolla näitä kokemuksia nykyään hankin,sisältää 2,3l,jtd 130hv moottorin.Integroitu,rekisteröity kuorma-autoksi.
      
    
   
   
         
          
       
   	 
      
   
 
   KATEISTO EERO
   23.07.2009 09:22
   
      
      Anteeksi.Tarkoitin tietysti kuutosvaihdetta.
      
    
   
   
         
          
       
   	 
      
   
 
   KATEISTO EERO
   23.07.2009 09:25
   
      
      Kuutosvaihde etenkin moottoritienopeuksilla on hieno juttu. Melu on vähäistä ja kulutuskin vitoseen verrattuna on selvästi pienempi.
      
    
   
   
         
          
       
   	 
      
   
 
   VALLIUS MARTTI
   23.07.2009 10:42
   
      
      Tuosta Markuksen kommentista""TURHAKE"" hän ei tiedä mistä puhuu.Todellakaan sitä josakin vuoristossa ei tarvitse eikä näillä suomen pikku teillä.Mutta mottori teillä taikka suuremilla teillä oiken hyvä,tämä kuusi vaihteinen laatikko on Fiatin paras tähän mennessä markinoille tulut latikko.Minulla kokemusta 90.000 tkm
      
    
   
   
         
          
       
   	 
      
   
 
   SIHVOLA MARKUS
   23.07.2009 12:42
   
      
      Martti! Sulla varmaan on ilmeisesti tehoja reservissä enemmän kuin meikäläisellä.Minulla tämä auton lievä alitehoisuus,80kmh rajoitus ja matkoilla moottoriteiden väistely lienevät summana,syy "turhakkeeseen".Minulla ei ole aikaisempaa kokemusta fiatin laatikoista,joten vertailupohjaa ei ole.
      
    
   
   
         
          
       
   	 
      
   
 
   MÄKELÄ JANI
   25.07.2009 17:36
   
      
      Itsekkin olen käyttänyt 6 vaihdetta yli 2000r eli 90km/h eteenpäin. Tuntuu käyvän kone tasaisesti ja ollaan justiinsa jo vääntöalueella.
Mitään mäkiähän ei tuossa vaiheessa kannata lähteä polkemaan ylös. Öljynvaihto laatikkoon sitten 90tkm kohdalla.
      
    
   
   
         
          
       
   	 
      
   
 
   NYYSSÖNEN KAJ
   25.07.2009 20:30
   
      
      60 km/h 6-vaihteella L asennossa
70km/h 6-vaihteella H asennossa
Volvo 247 hv turbo
      
    
   
   
         
          
       
   	 
      
   
 
   SEILO JUHANI
   26.07.2009 07:29
   
      
      fiat 3.0l 160hv ajettu 17000km 6vaihteella sopivat kierrokset nopeudella 90-100km. ei haistele mäkiä.