Auton Paino

BACKMAN JUHANI 08.03.2015 11:47

Tietäiskö joku missä sais matkakulkimen puntarille Turunseudulla tai turus ? kiitti !

AHTIAINEN SEPPO 08.03.2015 11:58

Katsastuskonttorilla ole itse punninnut kulkimen.

JOKINIEMI PETRI 08.03.2015 13:26

Jossakin kaatopaikalla, jätteen käsittely laitoksella. Pientä korvausta vastaan pääsee vaakalle.

TERVO JARI 08.03.2015 14:15

Yksivaihtoehto muiden joukkoon:

Kaukolämpölaitoksilla usein on rekkavaat.

Tarvitsevat vastaanotettavan polttomateriaalin punnitsemiseen.

Kysy myös lähimmältä KTK:lta ...

HALINEN HARRI 08.03.2015 16:57

Jari, mitkä merkit menevät sekajätteenä polttoon?

JOKINIEMI PETRI 08.03.2015 17:06

Kysy Jussilta. Kaikki muut paisi mersut

HAAPANEN TIMO 08.03.2015 18:34

Kartassa kolme vaakaa: https://www.google.com/maps/d/edit?mid=z81Ho59_Olg0.kLORrR6bqGhs

Itse menisin paikkaan 3, Kuusakosken metallin vastaanottopiste, nätisti puhumalla ja kahvikassaan rahan antamalla luulisin punnituksen onnistuvan.

@timppa

TOIVONEN MARTTI 08.03.2015 19:48

Siellä punnitsevat ihan ilmaiseksi jos ei tarvi tulostaa paperia eli pelkkä lukema riittää. Siellä on meidän auto punnittu usein ennen reissuja. mot

Käyttäjän lisäys viestiin 8.3.2015 klo 19:52:26 Siis tuossa Timpan kartassa numero 2 eli varsinainen kaatopaikan vaaka. Kopista olen kysynyt luvan ja ajanut vaa'alle, lukema näkyy näytöllä.

EEROLA TEEMU 08.03.2015 20:09

Oikeita vastauksia jo tullut. Kaatopaikan vaakalle eikä maksa mitään. Kysyy kopista luvan ja voi jättää "kahvikassaan" euron, niin ovat tyytyväisiä. Kannattaa punnita sellaisessa lastissa, "millä on järkeä" esim. matkalle lähdössä, vaikka Ruotsin kautta. Siellä ollaan kaikkein v- mäisempiä painoista ja voi tulla kalliiksi.

Kannattaa punnita omat välttämättömät tarpeensa lastatessaan autoa, jos haluaa että painotiedosta on jotain hyötyä. Toinen ylipainotilanteita varten on, että tietää jo ennakkoon "mistä voi luopua" raikasvesien lisäksi. Siis järkeä suunnitteluun. Tarvittaessa ei Ruotsin kautta, jos painot näyttää pahalta..

JANHONEN MATTI 08.03.2015 20:14

Viime syksynä ennen Espanjan reissua kävin kaatopaikan puntarissa.

Kun kysyin punnitusmaksua niin vaaka hoitava nainen kysyi "pelkkä punnitusko vai jääkö auto tänne".

Olisikohan vaihdettava nuorempaan autoon?

HAAPANEN TIMO 08.03.2015 20:28

Viimeksi kun punnitsin oli auto miltei täydessä matkatällissä. Kirjoitin muistiin naftan määrän, kaasun määrän ja veden määrän. Tämän jälkeen lastatessa punnitsin jokaisen tavaran joka auton ovesta sisään meni, siis jokaisen.

@timppa

KAASINEN PERTTU 08.03.2015 20:54

Jopa henkilövaaka riittää tavaraa lastatessa matkailuvälineeseen !!

HIETALA PEKKA 09.03.2015 08:57

Onko jollakulla omakohtaista kokemusta (ei kuulo,näkö,huhu,luulo yms)noista ruotsin punnituksista.Kun tuntuu että tämä on jokakeväinen "jutustelu"aihe samoinkun nuo höpöhöpö "kaasutukset".(joista jutustelu kohta varmaan alkaa). Siis onko teistä joku joutunut ITSE punnitukseen ruotsissa????????? Terv.Pede

JANHONEN MATTI 09.03.2015 10:02

En tunne kun yhden punnitustapauksen., jota täälläkin on käsitelty. Pidän asiaa kokonaisuudessa liioiteltuna, koska yksittäistapaukset ei koskaan ole sääntö.

Taitaa olla Ruotsin poliisilla ihan omiksi tarpeiksi hommia raskaan liikenteen puntaroinnissa, jota ne kyllä tekee kiinteillä vaaka-asemilla, joista yksi on ennen Helsingborgia. Senkin voi kiertää kun ajaa kaupungin kautta satamaan.

Se kuka joutuu punnituksen on varmaan kun lottoarvontaa, mutta punnituksen "pääsyä" omilla toimillaan edistääkin. Pieni auto, neljä henkeä kyydissä, neljä pyörää telineessä ja lastattu niin, että perä maata viistää. Sehän on tottuneelle poliisille kun syömään käskisi.

Itse olen lähestynyt ongelmaa siitä lähtökohdasta, että kaikki sellainen pois autosta joka ei ole välttämätöntä matkan kannalta. Turha tarpeetonta roinaa tai vettä on Euroopassa kierrättää ja siihen dieseliä polttaa.

Pistin auton ja tavarat "laihdutuskuurille" ja paino aleni n. 100 kg + tarpeettomat vedet joita joskus on ollut mukana 50-60 kg. Itsekin ihmettelin intoani roudata vettä maasta toiseen ja jopa harmaata vettä.

Pelkästään jo vetokoukun ja vanhan satelliittiantennin ja TV-laitteiden poisto alensi painoa 50 kg. Ajatus on, että jatkossa jätän myös toisen 11 kg kaasupullon kotiin, mutta ensin täytyy saada kokemuksia tuosta kompressorijääkaapista.

EEROLA TEEMU 09.03.2015 10:28

Linkistä löytyy kirjoituksia m- autojen ylipainoista, sakoista ym. Ruotsissa. Kääntäjällä saa hoono suomi- käännöksen jos pakkoruotsi ei ole hallussa.

https://www.google.fi/#q=%C3%B6vervikt+i+husbilen

HALINEN HARRI 09.03.2015 10:52

Silloin kun mittauksista ryhdyttiin puhumaan olin huolestunut oman autoni painosta. Sitä jatkui usean vuoden ajan. Kerran kävin puntarissakin - oli ylipainoa jo ilman osaa matkatavaroista. Eli päädyin siihen että painoa tulee olemaan sillä autolla matkan aikana ehkä 3700 kg. (Liikaa varusteita). Sen jälkeen auto on vaihtunut pari kertaa. Päätin että jatkossa tien päällä punnitsijat kyllä kertovat tarkemman painon. Vielä en ole vaakaan joutunut missään.

SILMUNEN HANNU 09.03.2015 12:37

Moi Pekka, meidän perhe on joutunut Ruotsissa puntariin, ja seurauksena kahdet sakot, toiset siitä ylipainosta ja toiset c-korttia vaativan painon ajamisesta b-kortilla.

Emme olleet "kutsu" punnita sillä perä ei roikkunut eikä edestä päin näe montako pyörää tai ihmistä on kyydissä. Yksinkertaisesti kyse oli matkailuajoneuvojen punnitusratsiasta juuri siinä ennen Helsingborgia pohjoisesta tultaessa, kiinteällä punnituspaikalla.

Silloin poliisi oli hyvin ymmärtäväinen ja tiedosti itse kinkkisen tilanteen näiden painojen kanssa ja sanoi ettei tule vahtimaan, vähennämmekö painoa jossain. Mutta siihen sitä ei tarvinnut jäädä tekemään.

Nythän Ruotsissa on säädökset muuttuneet, eli poliisi voi vaatia matkan loppuvan siihen.

Tuosta tapauksesta ei mennyt kauaa kun eräänä jouluna Itävallassa iltamyöhään tai alkuyöstä poliisi ohjasi kaiken liikenteen kiinteän punnituspaikan kautta, mutta tuolloin kiinteälle vaaálle joutuivat lopulta pakettiauto ja joku rekka, emme me....tämä vähän ennen Innsbruckia Munchenin reitiltä tultaessa.

Vop-kerhon tokavika vetäjä jouti myös puntariin ajaessaan yksin ja painot ylittyivät silloinkin....

t.Kaarina

SUOMI SEPPO 09.03.2015 18:07

Olisikohan tuo C-kortitta ajo pysynyt voimassa "hovissa" ? Tuntuu käsittämättömältä. @seppo

Käyttäjän lisäys viestiin 10.3.2015 klo 22:53:48 Finlexistä silputtua: Ajokorttilaki

Ajokorttien luokat ja niiden sisältämä ajo-oikeus

4 § Ajokorttiluokat 5) B, johon kuuluvat:

a) ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä;

3 § Määritelmiä

Tässä laissa tarkoitetaan:

11) ajoneuvon kokonaismassalla ajoneuvon rekisteriin merkittyä ja sen rekisteröimisestä annetusta todistuksesta ilmenevää kokonaismassaa tai, jollei ajoneuvoa ole rekisteröitävä, sen todellista kokonaismassaa ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassalla vastaavalla tavalla määräytyvää yhdistelmän muodostavien ajoneuvojen yhteenlaskettua kokonaismassaa;

Eli ainakin Suomessa kortin ajo-oikeus katsotaan papereista eikä vaa'asta. Kytkennässä taasen vaaka ratkaisee. @seppo

AHJOS TIMO 09.03.2015 18:15

Seppo, Ruotsissa on kuulemma niin. Suomessa ylikuorma ei aiheuta ajokorttiongelmaa.

SILJAMÄKI ANTTI 10.03.2015 20:15

Timo: Kyllä ylikuorma aiheuttaa ongelmia Suomessa, jos jäät kiinni. Olen kirjoittanut asiasta aikanaan Caravan-lehteen ja juttu löytyy myös blogistani:

deppeli.blogspot.fi/2014/07/ne-tarkeat-painoasiat.html

Eli jos ylipainoa, saat sakot rekisteriin merkityn kokonaismassan ylittämisestä. Jos ajat ylipaino tilanteessa autoa (yli 3,5t) B-kortilla, saat sakot ajoluparikkomuksesta. Nämä tiedot sain Poliisin edustajan haastattelussa.

Samassa haastattelussa Poliisin edustaja antoi selvästi ymmärtää, että heidän fokus ei ole ratsailla vähillä painolaitteilla karavaanareita. Näin toivon ajateltavan myös muualla Euroopassa. Lieneekö toiveunta :-).

Käyttäjän lisäys viestiin 10.3.2015 klo 20:16:39 Siis ihan koko linkki näin: http://deppeli.blogspot.fi/2014/07/ne-tarkeat-painoasiat.html

LAIHO HANNU-PEKKA 10.03.2015 20:26

Olen mielenkiinnolla seurannut tuota painokeskustelua. On varmaan totta, että eri maissa on erilaiset käytännöt, mutta tästä syntyy sitten ilman muuta seuraava kysymys: mitenkäs tämä EU valvoo ja määrittelee sitä, että on yhtenäiset käytännöt? Eikös Suomen viranomaisten tuontiautojen alv-perintä muuttunut laittomaksi, kun EU:n säädökset niin "tuomitsivat". Eli olisiko tässä jollekin suomalaisviranomaiselle/ poliitikolle sopiva profiilinkorotuspaikka vaatia yhtenäistämissäädöksiä! Eihän voi olla niin, että esimerkiksi Ruotsissa sakotetaan samasta asiasta ihan eri perustein? Summat voivat olla erilaisia, mutta eikös EU:n alueella autojen painot, mitat, lastit jne ole yhtenäistetty? Mitä tapahtuisi, jos joku suomalainen, Ruotsissa sakot saanut, veisi asian EU-tasolle ja perustelisi esimerkiksi C-kortittomuussakkoa EU-Suomen käytännöillä? Kukahan on karavaanareiden EU-parlamentaarikko?

YLINIEMI SEPPO 11.03.2015 05:57

Onpa mielenkiintoinen kysymys",kuka karavaanari on EU-parlamentaarikko"

Jos löytyy sellainen ,hänelle ois "käyttöä" varmaankin?

NÄRHI JUHA 11.03.2015 08:40

Mitä tapahtuisi, jos joku suomalainen, Ruotsissa sakot saanut, veisi asian EU-tasolle ja perustelisi esimerkiksi C-kortittomuussakkoa EU-Suomen käytännöillä?

PAKKO TUOLLE AJATUKSELLE ON HIEMAN HYMYILLÄ; JÄSENVALTIOILLA ON EDELLEEN MYÖS OMA LAINSÄÄDÄNTÖ. EI ESIM. YLINOPEUSSAKOTKAAN OLE HARMONISOITU...EI MUUTU, VAIKKA VEISI YK:N KÄSITTELYYN...

TOINEN ASIA: JAUHETAAN TÄSTÄ PAINOASIASTA NYT OIKEIN HELVETISTI JA HUOLELLA NIIN EIKÖHÄN TÄHÄN KOHTA PUUTUTA AKTIIVISEMMIN - JA TUSKIN MEILLE EDULLISELLA TAVALLA

AHJOS TIMO 11.03.2015 09:04

Antti Siljamäki kirjoitti: "Timo: Kyllä ylikuorma aiheuttaa ongelmia Suomessa, jos jäät kiinni. Olen kirjoittanut asiasta aikanaan Caravan-lehteen ja juttu löytyy myös blogistani: deppeli.blogspot.fi/2014/07/ne-tarkeat-painoasiat.html "

Outo kommentti. Siinä mainitsemassasi blogissa kirjoitat itsekin oikein alleviivatusti: "Poliisilta saadun tiedon mukaan jos auton rekisteriin merkitty kokonaispaino ylittyy tien päällä tehdyssä tarkastuksessa, on kyse rekisteriin merkityn kokonaismassan ylittämisestä, EI AJOLUPARIKKOMUKSESTA". Eli siinä annat aivan saman informaation kuin minä edellä.

JANHONEN MATTI 11.03.2015 10:27

Vaikka tämän avauksen teinkin niin olen kyllä Närhin Juhan kanssa samoilla linjoilla.

Kysymys ei ole maata kaatavasta ongelmasta, ja kun ei ole , niin ei siitä itse kannata sellaista tehdä.

Autotehtaiden puolella ongelma on tiedotettu ja uusia aiempaa keveämpiä malleja tulee jatkuvasti markkinoille.

Käyttäjän lisäys viestiin 11.3.2015 klo 10:29:17 Sorry

Empä tehnytkään tätä avausta, vaan tuon Ruotsin painoja koskevan jutun.

EEROLA TEEMU 11.03.2015 12:22

Tämä 3,5 tonnin B- kortin ongelma tulee vaan lisääntymään ja vaikuttaa myös kielteisesti m- autojen myyntiin. Esim. Saksassa, GB:ssa, Ruotsissa ja ehkä muissakin EU- maissa on omia ajokorttimääräyksiään, jolloin ennen jotain vuotta ( esim 1991, 1996) B- korttinsa ajaneet saavat kuljettaa raskaita m- autoja, kun taas ajankohdan jälkeen ajetuilla B- korteilla raja on ja pysyy 3,5 tonnissa.

Nuo rajavuodet tarkoittaa, että suuri joukko potentiaalisia m- autojen ostajia tulee siihen ikään, n. 40- 45 vuotiaiksi, jolloin rahat riittäisi ja haluttaisi hankkia paremmin varustettu matkailuauto, siis yli 3,5 t painoinen, mutta jota saisi ajaa B- kortilla eikä olisi kuorma- autoille voimassa olevia monia rajoituksia.

Tästä syystä esim. ruotsalainen Kabe on aika rajusti karsinut äskettäin varustelua ja pudottanut painoja. Myös saksalaiset ovat kehitelleet "kevytversioita", jotka kuitenkin useimmiten ostaja varustaa jälkikäteen käytännössä ylikuormaisiksi, kun lähdetään reissuun .

Ruotsissa, missä ylikuorman sakotus on aivan posketonta, voi kaksi täysin samanlaista m- autoa saada hyvin erilaisen kohtelun painoratsiassa. Toiseen autoon on tullut rekisteriotteeseen "tavan mukainen" omapaino 2900 kg (kantavuutta jää siis 600 kg). Toinen täysin samanlainen, ikäinen ja varusteinen auto on hankittu Saksasta ja sille on tehty Suomessa rekisteröintikatsastus ja punnitus, missä kaikki lisävarusteetkin näkyvät rekisteriotteen omapainossa, joka on 3250 kg. Kantavuutta jää sille 250 kg.

Ruotsin painoratsiassa molemmat painavat 3800 kg, jolloin toisen ylipaino on 50% ja toisen 120% . Jälkimmäisen sakko menee oikeuskäsittelyyn. Todellisuudessahan ylipainoa on vain alle 10%, eikä rakenteellisesti ollenkaan, jos auton sallittu kokonaispaino tyyppikilvessä on esim. 3850 kg, mutta ajokortin takia se on rekisteröity Suomessa 3,5 tonniseksi. Saksassa punnitsija toteaisi, että kaikki on OK, hyvää matkaa.

Koska Ruotsissa ylipainot lasketaan rekisteriotteeseen merkitystä "kantavuudesta" niin siitä löytyy heillä myös syy antaa rapsut vajaasta ajokortista. Suomessahan auton kokonaispainolle tarkoitettu B- ajokortti on OK, kun ajoneuvo on 3,5 t. Jos rekisteriotteeseen olisi merkitty auton kokonaispainoksi 3850 kg, niin vasta silloin olisi kyseessä ajoluparikkomus.

Ruotsissa myös menee ajokortti kuivumaan liian suuresta ylikuormasta. Jos joku "vanhan B- kortin omistaja, ennen 1.7.96 " ajaa ylikuormassa ( siis ylittää tarpeeksi "kantavuutta"), niin silloinkin menee kortti ja uusi kortti onkin sitten vain uusien B-.korttisäännösten mukainen. Näistä on juttua tuolla aikaisemmin olleessa linkissä.

JANHONEN MATTI 11.03.2015 13:53

Eerolan Teemu avasi hyvin tätä nykytilannetta. Omassa autossani on juuri tuo tilanne päällä.

Suomen tuotaessa se rekisteröintikatsastettiin niillä lisävarusteilla joita siihen oli Saksassa kiinnitetty ja joiden määrä ei ollut vähäinen. Lisäksi rekisteröintikatsastus tulee tehdä niillä säännöillä jotka oli voimassa Suomessa silloin kun auto ensimmäisen kerran rekisteröitiin Saksassa.
Nämä kaksi seikkaa "söivät" autoni kantavuudesta ainakin 150 -170 kg vastaavaan "Suomi-autoon" verrattuna.

Se täytyy tietenkin huomata, että tällä seikalla ei ole mitään vaikutusta siihen tärkeimpään arvoon eli auton kokonaismassaan. Ruotsalaisten limiittiin kyllä.

Ymmärrän asian niin, että poliisilla on oltava tietty limiitti ylityksen suhteen koska kuka takaa sen, että vaakavirhettä ei ole.

Asia ei sinällään haittaa kun tietää, että auton oma massa on = punnittu massa johon kuuluu vararengas, tunkki, varoituskolmio, sammutin, kaapelikela ja autossa kiinni olevat lisävarusteet + laskennallisesti määräytyvä massa kuten kuljettajan paino 75 kg, 90 litraa puhdasta vettä, polttoainetankki 90 % täynnä ja kaksi kaasupulloa.

SILJAMÄKI ANTTI 11.03.2015 19:20

Timo: Olipa harmi, ettet malttanut lukea blogini kappaletta loppuun. Siinä lukee näin: Jos taas kuljettaja ajaa yli 3500 kiloiseksi rekisteröityä matkailuautoa B-kortilla, on kyse ajoluparikkomuksesta. Ylipainoisella autolla ajamisesta seuraa 3-9 päiväsakon sakkorangaistus, keskimäärin sakko on 6 päiväsakkoa.

Eli kaksi eri rikkomusta, jos ajat ylipainoisella autolla B-kortilla.

HAAPANEN TIMO 11.03.2015 19:49

Ns. kortitta ajosta on ainakin ennen seurannut väjäämättä myös ajokielto. En tiedä ovatko pykalät muuttuneet.

@timppa

EEROLA TEEMU 11.03.2015 20:46

Miksi Antti edelleen kirjoitat noin :"Eli kaksi eri rikkomusta, jos ajat ylipainoisella autolla B-kortilla".

Eihän se noin mene?

Jos m- auton rekisteriotteeseen on kirjoitettu 3,5 t kokonaispaino, M1 henkilöauto, mutta auto painaa kirjausta enemmän, niin kyseessä on ylipaino, mistä tulee ylipainosta riippuen huomautus tai päiväsakkoja. B- kortista ei tule rangaistusta, mutta ylipaino pitää ehkä purkaa pois ennen kuin saa jatkaa ajoa.

Jos auton rekisteriotteeseen on merkitty kokonaispainoksi enemmän kuin 3,5 t, esim. 3,8 t, ja kuljettaja ajaa sitä suomalaisella B- kortilla, niin kyseessä on ajoluparikkomus, eikä välttämättä ollenkaan ylipainorikkomus.

Jos em. ei pidä paikkaansa, niin anna linkki tai selkokielinen vastaus mitä tarkoitat. "eli kaksi eri rikkomusta"? Siis kaksi rangaistustakin kuin Ruotsissa, missä painorajat on ilmoitettu "kantavuuden" kautta, vai?

TERVO JARI 11.03.2015 21:14

Vaaka omaksi:

http://www.siilincaravan.fi/verkkokauppa/naytatuote.php?lTuoteTunniste=1446

http://www.vapaa-aika.com/ajoneuvo-aisapainovaaka-maksimi-painolle-1500-kg.html

AHJOS TIMO 12.03.2015 09:05

Antti Siljamäki kirjoitti: "Timo: Olipa harmi, ettet malttanut lukea blogini kappaletta loppuun. Siinä lukee näin: Jos taas kuljettaja ajaa yli 3500 kiloiseksi rekisteröityä matkailuautoa B-kortilla, on kyse ajoluparikkomuksesta"

Tuohan nyt on aivan itsestään selvää. Ymmärtääkseni keskustelu koski sitä, montako sakkorangaistusta saa a) Ruotsissa, b) Suomessa, jos ajaa B-kortilla enintään 3500-kiloiseksi rekisteröityä matkailuautoa, joka tien päällä punnituksessa todetaan ylipainoiseksi.

VALO MIKKO 12.03.2015 21:04

Tässä jännä auto, ilmoituksen mukaan C1-kortilla ajettava 4600kg kokonaismassa ja 100kmh:n nopeusrajoitus.

http://www.nettikaravaani.com/rimor/super-brig-747-quad/1426707

VEIJOLA ESA 14.03.2015 13:18

Onkohan kukaan hankkinut omakseen Jarin mainitseman aisapaino/auto vaakan ja jos niin millaiset kokemukset käytössä? Olisihan tuo näppärä vehje painon pikatarkistukseen ja helppo käyttöinen.

NIITTYARO TAPANI 14.03.2015 19:35

Kaatopaikan (Topinoja - Isosuo) pojat punnitsevat pientä korvausta vastaan. Laskutus tapahtuu sen massaeron perusteella sisään - ulos joten ei se ihan mitä vaan voi näyttää. Sinulla riittää yksi punnitus koska haluat vain painon ja pojat/tytöt saavat kahvirahaa.

Olen käynyt siellä 3:n auton kanssa, Naantalilaisena Isosuolla. Pari on ollut "hilkulla" mutta nykyisessä on varaa.

KÄNSÄLÄ JUHA 15.03.2015 11:52

Täytyy myöntää että tuollaiset pilkunnussimiset ovat laissa ovat ikäviä asioita . Kuinkahan moni huomaa ajaessa eron painossa 3500 kg tai 3800kg kokonaispainoissa käytännössä.

Käyttäjän lisäys viestiin 15.3.2015 klo 11:54:38 C1 kortin korotus ei ole suurin investointi hinnan kannalta , matkailuautojen kokonaiskulujen huomioiden ?

VEIJOLA ESA 15.03.2015 19:49

Eipä siinä ole kyllä isompaa eroa ajaako 3.5t vai 4.2 t autoa. Eurovirkamiehet saisi tulla tähän päivään näissä korttidirektiiveissä.

EEROLA TEEMU 15.03.2015 22:34

Esan kanssa samaa mieltä. Ei siinä ole eroa. Ajoin joskus 6000 km jenkeissä yli 6 tonnin painoista m- autoa B- kortilla, eikä niitä kiinnostanut muu, kuin että oli joku ajokortti. Ajelin talvioloissa lumikinoksissa kesärenkailla yli 2000 m korkeudessa vuoristossa ja hirvitti, mutta ihan laillista se oli.

Tuo 3,5 t raja on "niin pyhä" täällä EU:ssa , mm. että se on henkilöauton- ja pakettiauton- raja, ettei siihen ole tulossa pelkkien m- autojen takia mitään muutosta, ainakaan pian. Elleivät saksalaiset innostu asiasta, niin vasta seuraavat sukupolvet kokevat muutoksen. Tuo on kiveen hakattu.

Saksalaiset m- autojen valmistajatkin ovat mukautumassa rajaan, kun alkoivat rakennella "kevytrakenteisia m- autoja", joista puuttuvat kaikki mukavuudet ja lisävarusteet. No, ne hankitaan sitten myöhemmin lisämaksusta ja paino nousee, mutta nouskoon.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.