akun lataus

AHO JUHANI 17.01.2014 19:29

olemme uusia retkeilyauton omistajia.auto fiat ducato 120 multijet 08.kysymys kuuluu, voiko akkulaturin kytkeä konehuoneessa oleviin liittimiin,vai täytyykö se kytkeä suoraan akkuun.fiat huollossa sanottiin,että lisävirtaa voi antaa toisesta autosta konehuoneessa olevien liittimien kautta.apuva!!

PASANEN MIKKO 17.01.2014 19:34

Terve http://urly.fi/beA

Tuosta linkistä löydät tasokasta keskustelua aiheesta.

KYLMÄNEN PAAVO 17.01.2014 21:13

Kun autoni ei ole narussa olen ladannut akun ko. korvakkeista ja hyvin on homma hoitunut. t. Boxstar

LAUKKANEN MAURI 17.01.2014 22:05

Eipä sillä ole väliä kytkeekö ne latausjohdot suoraan akkuun vai sinne etupuolella oleviin ns,apuvirta kaapeliin kun ne apuvirtakaapelit menee suoraan akuun ja ovat paksuudeltaan riittävän suuria.

KOISTINEN TOIVO 18.01.2014 06:41

Kyllä akun voi suoraan ladata toisesta akusta, tai laturista, tai toisesta ajoneuvosta. Suositus on, jos toisesta ajoneuvosta, niin miinuskaapelit ovat rungosta runkoon, mutta onpa sitä tullut latailtua miinukset miinuksissa, eli akusta akkuun Autosta virtaa ottaissa pitä olla samnlaiset virroiltaan, taikka 24 volttisesta vaan toisesta akusta virta, ja jos ladattava ajoneuvo olisi 24 volttinen, niin siihen vaan toiseen akkuun 12 volttisesta, mutta tässä ei siitä ole kysymys Pluskaapeli kytkeä ensin, ja miinus viimeisenä, ettei tule vahinkoa. Toivopoika.

KOISTINEN TOIVO 18.01.2014 06:52

Senverta vielä, että jos toisesta ajoneuvosta käynnistysvirta, niin olisi hyvä antaa toisen ajoneuvon ladata käynnistettävä jonkin aikaa, että oma akku lataa. Sitten kun käynnistää autoa, niin pitäisi sammuttaa virtaa antava auto, Nimittäin joissain autoissa liian kova antovirta käynnistäessä voi vahingoittaa käynnistettävän tietopokseja. Mutta apukäynnistys ohjeet kannattaa oman auton ohjekirjasta lukea tarkkaan. Samoin akun lataus ohje. . Toivopoika

AHJOS TIMO 18.01.2014 17:18

Toivopoika ei tainnut lukea, mitä aloittaja kysyi.

AHO JUHANI 18.01.2014 18:39

tuohon akun lataukseen liittyen kysyisin vielä,kun kytken verkkovirran,lataako se vain hupiakun vai meneekö virta myös käynistinakkuun.kiitos hyvistä ohjeista

AHJOS TIMO 18.01.2014 19:10

Ilmeisesti kytkennöissä on eroja eri autojen kesken. Minulla käynnistysakku saa silloin vain ns. ylläpitolatausta, minkä vuoksi ostin erillisen laturin käynnistysakun lataamista varten. Tietenkään käynnistysakkua ei tarvitse erikseen ladata, jos autolla ajetaan riittävästi, mutta minulla tahtoo talvella ajot olla vain lyhyitä kaupunkiajoja ja moottorin lämmitystä Webastolla.

Ihmettelen kyllä, että mikä kuluttaa käynnisysakun varausta auton ollessa pysäköitynä ilman verkkoliitäntää. Esim. viikon aikana se alenee jo selvästi.

PASANEN MIKKO 19.01.2014 09:47

Terve Nykyautoissa on kaikenlaista 'härpäkettä', jotka auton seisoessakin kuluttaa akun kapasiteettia. Kello, audiojärjestelmä ja keskuslukituskin taitaa kuluttaa, koska se 'odottaa' ohjaimen singaalia. Kulutus on kuitenkin aika pientä, mutta parinkin viikon mittausvälillä kulutuksen seurauksen kyllä huomaa.

KATEISTO EERO 19.01.2014 10:28

Pösössä ja sitikassa myös moottoriakku latautuu, kun virta kytketään auton kylkeen.

HAAPANEN TIMO 19.01.2014 10:45

Taitaa olla enemmän asunto-osan valmistajan mielihalusta kysymys kuin auton merkistä.

@timppa

EEROLA TEEMU 19.01.2014 11:52

Muutamia otsikkoon täysin kuulumattomia akkuasioita. Sivusta seuranneena tuntuu, että ainakin jotkut m- autojen valmistajat ovat asentaneet "autoja kehittäessään" aika arveluttavia latausjärjestelmiä. Syynä on tietenkin ollut hinnan saaminen mahdollisimman alhaiseksi, mutta varsinkin Suomen tyyppisessä ilmastossa ja jaksottaisessa käytössä ongelmat tulevat esiin.

M- auton asiallinen latauslaite ei tarvitse rinnalleen mitään ylläpito- tai muitakaan latauslaitteita, koska hyvään, sinänsä kalliiseen laturijärjestelmään sisältyy sekä auton laturin, että ulkopuolisen 230 V latauksen aikainen automaattinen alustan akun ja hupiakkujen lataaminen, jopa näiden jännitteiden tasaaminen ja käynnistysakun turvaaminen, että auto käynnistyy aiana. Järjestelmä sisältää myös jännitevahdin, mikä estää akkujännitteen putoamisen esim. unohduksen seurauksena liian alhaiseksi ja samalla akkua tuhoavaksi.

Kunnolliseen 12V sähköjärjestelmään kuuluu tavanomaisen kulutusvirrat -lukuun ottamatta lämmitystä- katkaisevan kytkimen lisäksi kaiken virransyötön katkaisevat pääkytkimet sekä auton akulle, että hupiakuille. Silloin auton voi jättää pitkäksikin aikaa seisomaan eikä tarvitse pelätä akkujen purkautumista tai jäätymistä, kun joku sinänsä pieni kulutuskohde viekin akun tyhjäksi (kun puuttuu se jännitevahtikin). Sovitaan, että tuo on hinta, mikä pitää maksaa pitkälle viedystä tietotekniikan ja elektroniikan käytöstä, mutta samalla on tuonut m- autoista jatkuvasti vahdittavia ongelmapesiä.

TERVASMÄKI MARKKU 19.01.2014 12:48

Ihmettelin syksyllä omassa kehonsiirtimessäni sitä, että asupuolen akku tyhjenee melko paljo kolmessa viikossa :( Olin "unohtanut" siinä mittaritaulussa olevan 12 V kytkimen päälle. Ei ollut mitään valoja tms. kuitenkaan päällä. Omasta autosta mitattua faktaa tuo 12 V päällä:

akkukenkä irti hupiakusta ja virtamittari väliin, niin se näytti 0,1582 ampeeria. Eihän se ole "juuri mitään" Matematiittisesti esitettynä kolme viikkoa: 0,1582 A x 24 h = 3,7968 ampeeritunti/vuorokausi 3,7968 Ah x 21 pv = 79,73 Ah Akun kapasiteetti on 90 Ah, eli se oli käytännössä melko tyhjä. Trumaticin tyhjennysventtiili ainakin söi siellä vähän sähköä.
TERVASMÄKI MARKKU 19.01.2014 13:41

Vielä tuohon aloituksen akun lataukseen: Pitäisi olla maininta auton ohjekirjassa tuosta asiasta.

AHJOS TIMO 19.01.2014 16:13

Markku Tervasmäki kirjoitti: "Vielä tuohon aloituksen akun lataukseen: Pitäisi olla maininta auton ohjekirjassa tuosta asiasta"

Ainakin minulla olevassa Ducaton käsikirjassa se kielletään, mutta tämän foorumin keskusteluissa on käynyt ilmi, että monet niin kuitenkin käynnistysakkua lataavat. Siitä rohkaistuneena minäkin olen nyt pari kertaa niin tehnyt, enkä ole huomannut siitä olleen mitään vahinkoa. Käsikirjan mukaan käynnistysakun lataaminen pitää teettää valtuutetussa Fiat-huollossa.

TERVASMÄKI MARKKU 19.01.2014 17:43

Ostinpa viimevuonna sellaisen tupakansytkäri - tupakansytkärilaturin. Tosipaikassa en ole käyttänyt. Sen pitäisi olla turvallinen, koska se lataa muistaakseni max. 10 ampeerin virralla. Siis molempien autojen tupsyyn. Sitten se kytketään päälle ja jos nyt oikein muistan ohjetta, niin jotenkin näin (ajat voi olla tosin ihan väärin) Tyhjentyneen akun autossa:

jos ajovalot palaa mutta startti ei jaksa, pidetään n 10 minuuttia jos startt vain naksahtaa, pidetään 30 minuuttia jos ei naksahds, pidetään laturia kauemmin Ostopaikka taisi olla Tokmanni Ostin varuille sen, jos vaikka asupuolen akku tyhjenee puskaparkissa ja "pakko" saaha esim. Trumatic vielä tulille..

Käyttäjän lisäys viestiin 19.1.2014 klo 17:54:04 Ja tuo on kait tarkoitettu henkilöautokäyttöön ensisijaisesti?

JANHONEN MATTI 19.01.2014 17:50

Ihme laite tuo!

KOISTINEN TOIVO 19.01.2014 18:04

Nykyautoissa tuo tietotekniikka asettaa lataukselle vaatimuksia. Meillä on ohjeen mukaan, jos akku on tyhjentynyt, tai sitä vaihdetaan. Pitää sitten kun akku on täysi, odotella viisi minuuttia, ennen kuin saa pistää virran päälle, ja startata. Kun antaa apuvirtaa, sillä pitää ladata akkua, ja sammuttaa apuauto, odotella, ja sitten startata, Toivopoika

AHJOS TIMO 19.01.2014 18:08

Tuo Markku Tervasmäen esittelemä laite vaatii, että tupakansytyttimestä on jatkuvasti sähköyhteys akkuun. Ducatossahan yhteys on poikki, ellei virta-avaimesta ole käännetty virtaa päälle. Ei taida toimia Ducatossa.

JANHONEN MATTI 19.01.2014 18:13

Tässä akkutietouspaketti, jonka voi lukea kokeneemmatkin konkarit.

http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/Exide_fi_Teknisk_info.PDF

TERVASMÄKI MARKKU 19.01.2014 18:15

Jep, teeseitse-henkilö tai autosähköasentaja muuttaa tupakansytkärin tarvittaessa jatkuvalle 12 voltille :)

Käyttäjän lisäys viestiin 19.1.2014 klo 18:25:43 siihen tupsyyn unohdettu laite sitten voi tyhjentää starttiakun, mutta silloin voi ottaa peilin esiin ja katsoa syyllistä :)

YLINIEMI SEPPO 19.01.2014 18:35

Yksi vaihtoehto on ottaa jatkuva virta tupakansytkärille (nykyään ei ole sytytintä ollenkaan)hupiakulta niin pääsee ainakin liikkeele . Tietenkin tarpeeksi paksu piuha ja sulake viritelmälle.

HAAPANEN TIMO 19.01.2014 18:42

Matin linkissä kerrotaan rekombinaatioakkuja olevan kahta tyyppiä, Hyytelö- ja AGM-akkuja. Kyllä tavallisia lyijyakkujakin on ollut jo pitkään rekombinaatiosydeemillä, ja ovat erittäin pitkäikäisiä siksi ettei niihin voi lisätä vettä ja siinä yhteydessä epäpuhtauksia.

@timppa

PASANEN MIKKO 19.01.2014 18:47

Terve, hyvät karavaanari Ystävät! Mielipiteelleni nyt ei tietenkään tarvitse kenenkään antaa mitään arvoa kun totean, että tässä juttuketjussa luodaan tyhjänpäiväistä hysteriaa ja kikkalua näiden matkailuautojen starttiakkujen lataustarpeesta. Jos autolla ajetaan vaikkapa viikottain tai harvemminkin, ei se akku tarvitse lisälatauksia. Asia tietenkin muuttuu, jos auto on käyttämättä esim. talven.

AHJOS TIMO 19.01.2014 19:01

Pasaselle: Olennaista on tietysti, kauanko Webasto ja sisäpuhallin ovat päällä ennen käynnistystä ja kuinka pitkiä matkoja kerrallaan ajetaan.

JANHONEN MATTI 19.01.2014 19:16

Totta on mitä Timo noista suljetuista akuista sanoo. Mutta itse perusasiaa se ei muuta, muuten kun hapon ominaispainon mittauksen sijasta varaustila pitää mitata kennojännite (sekin on nykyakussa vaikeaa) akun napojen välisenä jännitteenä. Tuo opas tuo hyvin esiin tuon lämpötilan vaikutuksen akun kemialliseen reaktioon ja erilasissa lämpötiloissa akusta ulos otettavissa olevaan virtamäärään. Tämä tieto näyttää olevan kateissa aika monelta - vallankin pakkas-aamuina. Kun on elänyt sitäkin aikaa kun työkoneistakin piti ottaa akut yöksi sisälle, että ne sai pilotilla kovassa pakkasessa käyntiin, niin perille on mennyt. Korvessa metsätraktoria ei saanut töpseliin.

Mutta oikeassa on Mikkokin. Jos lähdetään siitä, että akku ja muut virtavehkeet on kunnossa niin turha hötkyillä. Ja kun muistaa, että itsepurkauskin pienenee pakkasessa. Likainen akku muuten purkaa itseään nopeammin kun puhdas. Itse hyödynnän talven suojasäät ja käytän silloin auton moottorin lähes normaalilämpöön ja samalla hoituu akunkin lataus auton omalla laturilla. Auto tykkää siitä kun sitä käytetään ja hapettumia on vähemmän.

Ja ylipäätään pitäisi muuttaa asennetta siihen suuntaan, että akku on kulutusosa siinä missä jarrupalatkin. Ja on hyvä jos aina kun ottaa akun käyttöön merkkaa akkuun tussilla käyttöönottokuukauden ja vuoden. On hyvä osata "pielavetisten" teko mutta niitä on silti syytä välttää. Yleensä kolahtaa omaan nilkkaan.

PASANEN MIKKO 19.01.2014 19:21

No kyllä siloin tietenkin ylläpito laturin käyttö on paikallaan, sehän keskustelu on jo käyty aikaisemmin. Kyllä sen wepaston voi ajastaa käymään lyhyemmän ajan ja eihän sitä tarvitse käyttää, jos autolla ei ajele.

NYKÄNEN JOUNI 23.01.2014 13:49

Akkujen kapasiteetin riittävyys ongelmat tällaiselle "puolet" puskissa oleilevalle on tuttua, kuten latausjututkin. Olenkin itse järjestänyt akkukytkennät (ajoakku ja 2 hupiakkua) niin että kaikki akut saa kytkettyä yhteen. Kaksoisakkurele toimii kuten on suunniteltu, huolehtien hupiakkujen kytkennästä latauksen aikana ja avautuu purkauksen aikana.
Kytkennällä olen lähinnä varmistanut käynnistysvirran riittävyyden, sillä Eperi kytketty ajoakkuun. Kytkennällä voi myös hupiakut erottaa niin että auton laturi lataa vain ajoakkua tms. Laitan .pdf kuvan josta asia selviää. Hintaa järjestelmälle, Dugatoon itse asennettuna Motonetistä ostettuna osilla ja 16mm2 kaapelilla tuli muutama satanen + toinen 90Ah hupiakku. Se että onko järjestelmä hyvä tai huonoon väittelyyn en lähde mukaan, ompahan vain vihjeeksi hyvästä ja toimivasta systeemistä.

HAAPANEN TIMO 23.01.2014 16:35

Mun mielestäni ihan OK, ei tule väittelyä:)) Tuossa voi tehdä akuille juuri sen mitä haluaa.

@timppa

KOISTINEN TOIVO 23.01.2014 17:18

Tuop on hyvä, pitää harkita, kun nyt sähköoven laitto tulee ajankohtaiseksi keväällä, mikäli ei virta muuten riitä. Toivopoika

KYLMÄNEN PAAVO 24.01.2014 08:25

Onpa Jounilla fiksu selkeä kytkentä- t. Boxstar

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.