Kaasupullojärjestelyt?

Antti Kantola 21.01.2019 11:11

Moi. Tankin tilavuus on 5,9 gallonaa eli 22,3 litraa. Ei ole adaptereita.
Tuota tankkia ei ole varmaan koskaan täytetty (myös liesi, jääkaappi ja muutkin retkeilyvarusteet olivat käyttämättömiä). Se oli lähes täysi ostettaessa. Sitä ei siis ole myöskään katsastettu (tarkastettu). Hoitaakohan Lohjan firma katsastuksenkin? Uusi pullo näyttää USAssa maksavan 400 €.

Timo Haapanen 21.01.2019 17:49

Onko se tankki amerikkalainen? Ellei siinä ole E-hyväksyntää se on melko mahdoton saada hyväksytyksi. Mutta eikö autoon ole tehty kaasuasentajan tarkastusta?

@timppa

Antti Kantola 08.03.2019 18:14

Moi.
On tehty kaasutarkastukset silloin, kun auto on tuotu maahan vuonna 1996. Siitä on kyllä todistuskin tallella. Mutta tankki on amerikkalainen niin kuin koko kaasusysteemi. Auton varustelu on tehty Winnebagon tehtaalla.

Markku Hämäläinen 08.03.2019 19:10

Kaasutankki eli painesäiliö pitää koeponnistaa ja tarkistaa 10 vuoden välein.
Sen takia ei välttämättä kiinteä erikoismallinen kaasusäiliö ole hyvä.

Antti Kantola 11.05.2019 19:07

On kyllä kinkkinen tämä tankkipulloasia! Eli tuo minun autoni pullo on vuodelta 1995. Sitä ei siis ilmeisesti pysty enää koeponnistaa vai onko jotain keinoa saada pulloa ns. lailliseksi Suomessa, jotta sen pystyisi täytättämään täällä? Koska auto ( Vw Eurovan camper) on varusteltu retkeilyautoksi Amerikassa, siihen myytävä pullo ei taida olla Suomessa laillinen, eli sekään ei auta. Onko jotain paikkaa, mistä voisi tällaisen pullon hankkia? Tilavuus 30 litraa, halkaisija 20 cm ja pituus 80 cm.

Liitetiedostot

tankkipullo.jpg
Kai Nova 12.05.2019 10:53

Ehkä halvin vaihtoehto on ostaa suunnilleen samanlainen uusi tankki saksa hollanti suunnalta niin on taas 10 vuoden leima kunnossa adapterit saa samasta paikasta suomessa tankkauspaikat on vähissä.

Matti Asikainen 12.05.2019 11:39

Onkohan tankkipullon käyttö järkevää. Sehän sisältää kaasua sen, mitä maksimissaan saa mukana pitää. Ja kun pullo sitten aamuyöllä tyhjenee, on lähdettävä etsimään täyttöasemaa, ettei tule kylmä ja aamukahvitkin jää keittämättä. Kannattaisikohan ennemmin käyttää tankkipullon laillistamiseksi varattu raha kahden normaalin 11 kg:n pullon kaapin rakentamiseksi autoon?

Veli-Pekka Merikallio 12.05.2019 11:54

Ehkäpä molempi parempi, ulkomaan matkailuun.
Ei se tankkipullo keskellä yötä lopu, jollei niin halua, Euroopassa on tiheä huoltsikkaverkosto sen täyttämiseen ja yleensä niissä tankeissa on mittari, mistä seurata täytön astetta, ei sitä tarvitse tyhjäksi päästää.
Taitaapi enempi olla skeptikoiden filosofinen kuin käytännön kysymys.

Timo Haapanen 12.05.2019 12:18

Minä olen nyt 10 vuotta kulkenut pitkin eurooppaa tankkipullon kanssa eikä kaasu ole kertaakaan loppunut. Loppuuhan se ellei sitä tankkaa mutta kun pullossa on mittari niin on varsin helppoa kurkata siihen ja tankata vaikka olisi vielä puolet jäljellä.

Toimitaan aivan samoin kun auton polttoaineen kanssa, sekin loppuu ellei tankkiin pistä lisää.

Nyt huhtikuun reissulla taisin viisi kertaa täyttää pullon, kaasua ostin kuukauden aikana n. 30 kiloa. Tosin pullo on nyt täynnä kun Pärnussa viimeksi sen täytin, täynnähän se oli lähtiessäkin syksyn Lübeckin tankkauksen jäljiltä.

Tuo 30 kiloa tarkoittaa etten olisi kahdella suomipullolla reissua saanut tehdyksi. Nyt mukana oli yksi 6 kiloa painava alumiinipullo.

Muistaakseni olen pullon täyttänyt vuosien saatossa 13 maassa.

@timppa

Antti Kantola 14.05.2019 22:14

Minkälaiset ovat nuo adapterit? Olen nyt löytänyt Saksasta paikan, mikä myy sopivaa tankkipulloa. Varmistan vielä myyjältä, että varmasti sopii ja on CE-hyväksytty. Mietin, että kannattaako hommata samasta paikasta nuo adapterit vai saako helpommin Suomesta?

Timo Haapanen 14.05.2019 23:03

Äläs nyt hosu Antti. Mitä olet tilaamassa ja mistä? Itse olen juuri tilaamassa Hollannista kaverille normaali kaasupullon kokoista alu- tankkipulloa kaikkine tykötarpeineen. Suomesta et adaptereja saa, luulisin voivani jeesata sua tässä asiassa.

Hollannista mittarilla varustettu alupullo, ulkotäyttöletku liittimineen, kaikki adapterit yms. tulee kotiin karvan alle 400€. Adapterien joita tarvitaan euroopassa 4 kpl. osuus on muutamia kymppejä.

@timppa

Timo Haapanen 16.05.2019 15:39

Koska mitään ei kuulunut tilasin romppeet jo. Se oli jo seitsemäs pullo mikä sieltä nyt lähti.

Kyllä sieltä adapterit erikseenkin saa mutta nyt ne olisivat tulleet ilman rahtia. Pullon ja tarvikkeiden rahti on 35€ joten pikku paketti ei varmaankaan poaljoa maksa.

Millä paineella vehkeesi toimivat? Millainen paineensäädin? Säätimen liittäminen saattaa tuottaa vaikeuksia.

@timppa

Antti Kantola 21.05.2019 06:47

Moi.
En ole ehtinyt lukea viestiä. En suorilta muista, mikä on käyttöpaine. Voitko vaikka soittaa, 0407778818, niin homma sujuu helpommin.

Kai Nova 23.05.2019 22:21

Tankkipullo on enempi ulkomailla liikkuvan karavaanarin kaasun käytön takuu olen itse tehnyt huolettomia reissuja jo vuosikaudet kaasun suhteen. Nyt on auto vaihtunut kaasuttomaan Haaramon tekemään retkimalliin niin jäi tankkipullo lisävarusteineen varastoon tai myytäväksi. Tetv. Kaitsu

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.