Kaasulla vai sähköllä?

Jukka Ruotsalainen 31.07.2019 18:55

Hei,

Tämä kesä on eletty m-autolla ilman sähköön liittymistä. Kaksi aurinkokennoa katolla ovat tuoneet sähköä sen mikä on tarvittu.

Jääkaappia on kuitenkin käytetty kaasulla: yllätys on ollut miten vähän jääkaappi kaasua kuitenkin vie.

Mutta sitten kysymyksen: miten ilman sähköjä elävät raatilaiset ovat jääkaapin kanssa menetelleet - puhtaasti kaasulla vai sähköllä (12 v) molempia käyttäen.

Kysyn tätä sen takia, että pärjäisikö suomen kohtuullisen aurinkoisessa kesässä pelkästään aurinkopaneelien sähköllä myös jääkaapin kanssa.

Luonnollisesti tähän vaikuttaa aurinkokennnojen koko ym. Mutta antakaapa tulla omia kokemuksia.

ps. autossa kaksi noin 60 cm x 100 cm kennoa ja kaksi hupiakkua (95 Ah).

Risto Rantala 31.07.2019 19:16

Moi
Mulla kaksi 90w panelia ja neljä 80 A akkua jääkaappi 12 v
Invertterillä kahvinkeitin,vedenkeitin ja silloin tällöin imuria käyttäen.ei ole koskaan vielä virtaloppunut.
Risto

Harri Halinen 31.07.2019 19:24

Sen ainakin olen kokenut että iso jääkaappi/pakastin jossa ovi molempiin osiin saattaa viedä paljonkin energiaa. Olin joskus huhti-toukokuussa Saksassa/Keski-Euroopassa ja silloin luulin että pari pulloa riittäisi neljäksi-viideksi viikoksi.
Jouduin kuitenkin käyttämään jonkin verran kaasua myös lämmitykseen, Niinhän kävi että eivät kotimaan varastot riittäneet vaan piti tankata pullo Unkarissa.
Seuraavana vuonna hankinkin sitten toiseksi pulloksi Eurooppaan saksalaisen pullon jota on rautakaupoissa helppo vaihdella täyteen.
Siihen aikaan Saksassakin oli eri alueilla erilaiset pullot mutta ostin pullon joka vaihtuu koko maassa ja mm. Sveitsissä.
Nykytilannetta en tiedä vieläkö samanlainen "erilaisuus" eri osissa.


Autossani ei silloin ollut lämmitykseen sähköpatruunaa.
muokattu: 31.7.2019 19:26
Timo Haapanen 31.07.2019 19:45

Iso kaappi vie n. 200 W Ei se onnistu paneleilla.

Itsellä 370 W paneleita, päivässä voi jokunen tunti olla sellaista että riittäisi mutta ei viitsi uhrata sitä virtaa mikä hetken kulutua tarvittaisiin mikroon tai kahvikeittoon.

Tankkipullolla ei ole pelkoa kaasun loppumista ja se on halpaa.

Ostosähköstä luopuminen on hieno juttu, onnittelut Jukalle! Me olemme näin menneet vuosikaudet ja kaasuun menee 1€/vrk sisältäen jatkuvan lämpimän veden ja sen pienen lämmityksen joka etelässä syksyllä tarvitaan.

@timppa


Meillä automaattikaappi vaihtaa ajon ajaksi 12 V:n puolelle.
muokattu: 31.7.2019 19:46
Toivo Koistinen 31.07.2019 20:30

Tuo on mielenkiintoinen aihe, ja hyväniin.
Nykyään jo on uusissa autoisa vakiona pelkkä sähköjääkaappi. Se on uutta vielä, ja olisi mielenkiintoista kuulla kuinka heillä asia luistaa.
Tosin kaasulla toimivia jääkaappeja on ollut kauan.
Meillä se on aina kaasulla, paitsi leirillä, jos muistan sammuttaa. Ajon aikanakin se on kaasula, ihan sen takia, että kun pysäyttää, pitää muistaa kääntäää akulta kaasulle, joten laitatin sen systeemin, joka sallii kaasun käytön ajonkin aikana. Se on pelannut kohta 8 vuotta tässä autossa.
Kaasua kuluu pulllollinen noin vuodesa mejän vauhdilla
Aikanaanhan oli en muista kellä kotimaisella valmistajalla jo kaasuton auto. Kaappi sähköllä, ja muu toiminta hellaa myöden dieselillä, mutta se auto katosi markkinoilta.
Tuo sähkö on paljolti riippuvainen siittä millaisesa ajasa retkeilee, ja missä. Keskitalvellahan täällä ei selviä puskassa sähkölä olipa paneleita katto täynnä, mutta aggrekaatilla selviää.
Kuitenkin aggrekaatti on jotenkin epäsuosiossa, koska se meluaa, syö pensaa, savuaa, ja on oma huolehtimisensa siittä. No savuaahan tuo vebaston lämmityskin peltikuorissa. mutta se on hyväksyttävää jotenkin.
Eihän aggrekaatia tarvi leirillä käyttää häirihtemässä muita, koska siellähän on tolppasähkö. No sähkö maksaa, mutta maksoihan se autokin 50-100 000 ööriä
Entäpä jos olisi niin, että kesällä, ja etelässä olisi panelit, ja sitten kun panelit eivät riitä, olisi se pörisijä, joka taatusti riittää, vaikka pesukoneen käyttöön, jos tarvii
Voisi olla täysin kaasuton, jos haluaa
Tp

Timo Haapanen 31.07.2019 20:53

Kaasu on hyvä eikä sen käytön loppua ole näkyvissä.

Sähköttömyydessä on sekin hyvä puoli että sellaisissa paikoissa joissa paikan saa valita vapaasti saa sähkövapaa auto usein hyvän paikan. Viime viikolla olimme Pukinsaaressa aivan rantapaikalla samoin Strandcampingissä viitisen metriä rannasta.

@timppa

Matti Asikainen 01.08.2019 09:52

Iso kaappi vie n. 4 kWh vuorokaudessa. Se energiamäärä pitäisi paneleilla saada päivittäin aikaan, jotta sähkö riittäisi. 140 kWh:n kaasupullo (11 kg) riittää n. 35 päiväksi, eli kuukaudessa alkaa olla pohjillaan.

Jaska Jokunen 01.08.2019 13:48

Saa olla aika iso kaappi jotta vie 4kwh/vrk. yleensä kulutus on 0,3–0,8 kWh/vrk
esim: https://www.turkuenergia.fi/energiatietoa/energian-kaytto-ja-seuranta/eri-laitteiden-sahkonkulutus/
Ja kun katsoo vaikka gigantista kaappeja, niin kyllä ne yleensä on alle 0.5kwh/vrk.

Timo Haapanen 01.08.2019 15:50

Dometicin iso kaappi vie akkuvirtaa 275 W. Ei verkkovirralla toimivia kompurakaappeja voi näihin verrata.

@timppa

Timo Haapanen 01.08.2019 16:43

Isojen kaappien tehot ovat menneet niin koviksi ettei vaunupuolella enää onnistu vetoauton laturilla jäähdyttäminen. Latureissa tehot riittäisivät mutta johdotukset ja pistoke/pistorasia ovat kovilla. Pitäisi olla 6mm² johdotus alusta loppuun.

Uudemmissa Hobbyn vaunuissa on isojen kaappien tehot pudotettu 100 W:iin ja silloin kyseessä on ns. ylläpitojäähdytys mikä tarkoittaa kaapin hidasta lämpenemistä ajon aikana. Kaasulle siis nämäkin.

@timppa

Toivo Koistinen 01.08.2019 17:27

Kylläkai se niin, että mikä systeemi on alunperin, on sen muuttaminen oma hommansa.
Vaatii ulkopuolista virtaa, jos sähköistää autoansa enemmän, ellei se ole tehty valmistajalla.
Ilmeisesti peltikuorisa joihin on kompurakaapit, ne ova pieniä kuten meillä, jossa ajon aikana riittää kyllä akkuvirtakin.
Niin ne ajatellaan valmistajien mielessä nimenomaan retkeilyn, eli paikassta toiseen ajoa, ja yön sitten paikasaan. Mutta onko sitten euroopasa enempi malli ajella niilä, ja mennä jonnekkin selelrplatsille, tai leiriin sähkölle yöksi
Jääkaapin kauppiaat puhuvat, että kaapien sähkönkäyttö on pienentynyt, kun on nämä aakkos luokat sähkön kulutukseen. Mikä sitten on sen mittauksen malli millä ne aakkoset hankitaan
Tp

Jaska Jokunen 02.08.2019 11:25

"Dometicin iso kaappi vie akkuvirtaa 275 W"

Mikähän tuo on? Kulutus on todella huima kun vertaa näihin:

Dometic HDC275 jääkaappipakastin, jääkaappi 184 litraa, pakastinlokero: 44 litraa, 40w
Dometic HDC225 jenkkikaappi, jääkaappi 184 litraa, pakastinlokero: 44 litraa, 30w

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/41012/dtcxt/Dometic-HDC275-kompressorijaakaappipakastin-valkoinen
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/40976/dtcxq/Dometic-HDC225-kompressorijenkkikaappi-valkoinen

Ja minusta 184 litraa jääkaapille ja 44 pakastimelle on jo iso.

Jaska Jokunen 02.08.2019 11:46

Olen ajatellut siirtyä jääkaapissa kaasusta sähköön ihan sen takia että nykyisessä dometicissani ei riitä jäähdytydteho jos lämmintä on 25+, ja kun ulkoilman lämpötila vaihtelee niin pitäisi säätää sitä kaasun määrääkin ettei se muutu kokonaan pakastimeksi tai lämpiä.

Nuo 12v kompressorikaapit maksavat ihan liikaa, mutta invertteri + 230v jääkaappi olisi ihan edullinen paketti, esim:

https://www.jn-solar.fi/fi/invertterit-12-v-230-v/408-kosun-ks1000p-invertteri.html
https://www.gigantti.fi/product/kodinkoneet/jaakaapit-ja-pakastimet/jaakaapit/ERT1601AOW3/electrolux-jaakaappi-ert1601aow3-valkoinen

olisi vain 350e. Tuo invertteri tuli jo hankittu kun uusi läppäri vaatii puhdasta siniaaltoa. Jos minulla olisi enemmän käyttöä asuntoautollani niin olisin jo vaihtanut tuon jääkaapin sähkökaappiin, mutta nyt olen kärsinyt viikonloppureissut kaasukaapin temppuiluja.

Toivo Koistinen 02.08.2019 15:01

Hellehän se on mikä on hankala kaasujääkaapille, tosin puhaltimet auttavat. Mutta vielä nämä Suomen helteet ovat vuositasolla kohtuullisen lyhytaikaista sorttia.
Tp

Matti Asikainen 02.08.2019 15:46

Jaskalle
Absorptiokaapit ovat todellakin hyötysuhteeltaan heikkoja verrattuna kompressorikaappiin. Kesälĺä, kun muuta sähkönkulutusta ei ole, niin sähköä on kulunut kWh-mittarin mukaan 4 kWh/vrk. Koska 230 V:n vastuksen arvo on muistaakseni 190 W, niin se tarkoittaa sitä, että vastus on ollut päällä 21 tuntia/vrk.

Kompressorikaapin tapauksessa on otettava huomioon käynnistyksen vaatima suuri hetkellinen virta, joka vaatii invertterin mitoituksen moninkertaisesti suuremmaksi kuin jatkuva virta. Mitä isompi invertteri sitä isompi on myös sen omakäyttöteho, joka on koko ajan käytössä, ellei jääkaapin termostaati ohjaa sitäkin. Tämä vaatii puolestaan entistä isompia akkuja. Pienemmällä akkukapasiteetilla pääsee laittamalla 12 V:n kompressorikaapin.

Timo Haapanen 02.08.2019 16:35
Jaska Jokunen

Olen ajatellut siirtyä jääkaapissa kaasusta sähköön ihan sen takia että nykyisessä dometicissani ei riitä jäähdytydteho jos lämmintä on 25+, ja kun ulkoilman lämpötila vaihtelee niin pitäisi säätää sitä kaasun määrääkin ettei se muutu kokonaan pakastimeksi tai lämpiä.

Nuo 12v kompressorikaapit maksavat ihan liikaa, mutta invertteri + 230v jääkaappi olisi ihan edullinen paketti, esim:

https://www.jn-solar.fi/fi/invertterit-12-v-230-v/408-kosun-ks1000p-invertteri.html
https://www.gigantti.fi/product/kodinkoneet/jaakaapit-ja-pakastimet/jaakaapit/ERT1601AOW3/electrolux-jaakaappi-ert1601aow3-valkoinen

olisi vain 350e. Tuo invertteri tuli jo hankittu kun uusi läppäri vaatii puhdasta siniaaltoa. Jos minulla olisi enemmän käyttöä asuntoautollani niin olisin jo vaihtanut tuon jääkaapin sähkökaappiin, mutta nyt olen kärsinyt viikonloppureissut kaasukaapin temppuiluja.

Tuo 275 W on Dometicin sivuilta 188 litraisen Slim Tower- kaapin ottoteho.

Laita se kaappisi kuntoon niin ei tarvitse tehdä mitään. Kyllä ne toimivat kunhan ovat kunnossa.

@timppa

Jukka Ruotsalainen 02.08.2019 17:22

Hei, keskustelu on vilkasta, niin kuin sen pitääkin olla.

Palaan vielä alkuun. Maasähköstä irtautuminen on iso apu oma tien kulkemiseen. Teimme kesällä Turun saaristorengas kierroksen ja siellä ei oikein sähköä ole saatavilla saati sitten leirintäalueitakaan. Mutta niitä ei kyllä kaivattukaan.

Omavaraisuus toi ja tuo reissuihin ihan uuden ulottuvuuden: voit teoriassa kulkea missä vaan ja kaikki tarvittava kulkee mukana.

Jos joku harkitsee aurinkopaneeleja, niin tällä kokemuksella ei voi muuta kuin suositella.

Timo Haapanen 02.08.2019 21:10

Juuri näin se menee! Aivan turhaa puhetta se sadan tonnin auto ja sähkön maksu. Jospa sadan tonnin auton ostaja haluaa olla vapaa kulkemaan miettimättä missä pitää yöpyä. Helkkarin isoja kalliita autoja näyttää tuolla Portugalin rannoilla olevan.

@timppa

Toivo Koistinen 03.08.2019 06:56

Se sadan tonni auto, ja sähkömaksu oli hieman karrikointia. Tosihan on, että kuten eräällä leirialueella kaveri komean autonsa vieressä kertoi.
Myyjätyttö oli huoltamolla ihmetelly, miksi menet leirille suihkuun, ja keittämään ruokasi, kun sula suihku vessa, ja keittiö on mukana kalliisa autossa.
No näillä kykenee helposti kesällä olemaan puskaparkissa viikkoja, kun ajelee. Akuthan latautuu päivittäisellä ajolla. Pistää pari reilun parinsadan ampperin akkua, ja riittävän ison laturin koneeseen, kuten noilla linja-autoista tehdyilllä on.
Ilmaisesti sillon kun haluaa oleskella paikallaan pidempia aikoja ilman tolppasähköä, on rakennettava sitä energian tuotantoa.
Siinäkin on yksinkertaista. Joko niin paljon aurinkopanelia, että kattaa kulutuksen, ja akkkukapasiteettia pimeän ajalle, kuten monissa kesämökeisssä. Tai sitten Aggrekaatti, ja taatusti sähkö riittää.
Sitten tietysti on rakentaissa tiedettävä panelien todellinen tuotto pilvisellä päivällä, ja vesisateella, samoin auton laitteiden viran kulutus. Tosin voihan auton käynnistää, ja ajaa pikku lenkki, tai antaa hyristä paikallaan.
Eikös semmosiakin perinteisiä asuntoautoja ole valmistettu missä on indekroitu agrekaatti. Entä olihan se auto jossain näyttelyssä jokia oli aurinkopaneloitu. Siinähän virta riittää asumiseen.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.