Jos "kummi" puhkee kesken matkan, niin mitä sitten?

SIRKIÄ MATTI 13.11.2007 21:36

Momenttivääntimellä loppukiristyksestä on hyötyä. Minulla on muiden tehtävien vuoksi kaksi eri kokoista momenttiväännintä kotona. Aina autojen renkaita vaihtaessani kiristän pultit oikeaan tiukkuuteen -momenttiin-. Hartia momentilla tulee turhaan kiristettyä aina liian tiukalle pultit. Kaiken lisäksi vielä tiukkuus on epätasainen eri pulttien välillä. Vaikka ei se peltivanteissa paljon haittaakaan, muuten kuin irrotettaessa pultteja. Ducaton peltivanteilla kiristysmomentti on 180 Nm.

HÄLVÄ TEUVO 14.11.2007 11:30

Vedä äkkiä pois!

Nimim.

Kaksin aina kaunihimpi, varoen vaara vähempi!

PALIN MATTI 14.11.2007 11:59

Käytännössä sen kummin puhkeamisen havaittee vasta sen poisveon jäläkkeen. Mutta jos haluaa tosiaan tämmösen vaaramomentin eliminoia totaalisesti, ni pittää laittaa kaks kummia päälekkäin ja täystuhoa sinne välliin! KJON!

LIIMATAINEN HANNU 14.11.2007 13:10

Jeh Palliini, mutta silti voi tapahtua: "vahingossa maailmahan synnyin minä varmaan, isä löysi hetkiseksi itsellensä armaan, vähän aikaa kuiskuteltiin rakkauden kieltä eikä puuttunut urheilumieltä ...", eli huolimatta täystuhosta täällähän minä porskuttelen! KJON! ;-)

RAUTIAINEN KARI 14.11.2007 21:02

Eihän se poika mikään spektaakkeli, mutta tulihan tehtyä.

LIIMATAINEN HANNU 14.11.2007 21:05

Oiskoon ollut parempi laskee lakanalle? ;-)

TENKULA MATTI 15.11.2007 13:15

Keväällä matkailuauton oikea takarengas räjähti "täydestä laukasta". onneksi sain auton siirrettyä tuollaisen metsäpalstan liittymään pois tieltä. Maapohja oli sen verran kova, että Fiatin omalla linkkutunkilla sai auton ylös. Varapyörän sai alta sen jälkeen, kun ajoi ehjän renkaan 'tasauskiilan' päälle. Koria ei kannata nostaa yhtään enempää kuin on tarpeen, ettei vararengasta tarvi nostaa paikoilleen. Makuusuojana olen käyttänyt isoa jätesäkkiä. Tärkeää on puhdistaa vanteen ja navan/rummun väli, ettei sinne jää mitään ylimääräistä. Ja kierteisiin rasvaa (tai tervaa). Ja se Autoilijan Palvelukeskuksen numero on 0200-8080. Päivystää 24/7. Sieltä saa tarvittavan tiedon (tiepalvelun, hinurit, rengasliikkeet, päivystykset, ruuhkatiedot, lauttatiedot ym.).

NYYSSÖNEN KAJ 15.11.2007 16:47

Tuuppaa poika karuselliin.

Tarvittavat hätänumerot saa kumin puhkeamiseen soittama 118 jossa tiedetään missä päivystetään jottaa saat KATUMUSPILLERIN! niinkaj

LIIMATAINEN HANNU 15.11.2007 16:56

Kylmä ja karu selli? Nii, mutta ku nyt ovat net varmaseutit ja rovisooritkin pois työpaikoiltaan, mistäs niitä pillereitä sitten? Muuten kyllä kaduttaa, auttaisko se?

LINNAMÄKI LEA 16.11.2007 20:46

Liäkär soitti apoteekkiin "pilleri"resetin, ja kysy, et joko ne on lakossa, jotta suanko ne pilleriti? No en minäkään tiijä, ko ei oo sitä "sontaluukkuu" tuos piironkissa. En tiijä mualiman mänöstä mitään. Hiän lupasi soittoo pilleriresetin, ja sit en muistannu käyvä hakemassa. Ohan se päivä huomennain.

PYLKKÖ RAIMO O 19.11.2007 23:20

Olen oppinut asian,mistä Matti Palin kirjoitti.Takapää nostetaan rungosta,jolloin akseli putoaa alemmaksi jarengas tulee pois alta.Matkalla pitäisi olla toimiva tunkki,tunkin alusta ja tarvittaessa välipatukka tunkin ja rungon väliin.Ostin halvan pyöränmutterin avaimen teleskooppivarrella ja siinä on mutterin/pultin hylsy,jossa kaksi eri kokoa.Sillä jaksaa vääntää renkaista mutterit auki

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.