hydrauliset tukijalat
Paavo Seppälä
12.06.2025 08:36
onko kokemuksia kuinka toimivat olen suunnitellut alko nelipiste systeemiä näyttää kylläkin hintavalta väittävät että olisi helposti siirettävissä seuraavaan kulkupeliin.
Vesa Varis
12.06.2025 13:08
Hydrauliset tukijalat ovat ainakin minun lisävarusteista paras kaikista. Tosi nopea helppo ja toimiva ratkaisu saada auto passiin. Pääasiassa automaattilla homma hoituu. Mutta jos liian kalteva pohja, niin sitten vaan manuaaliasetuksella säädät passiin, ei tarvitse silloinkaan astua autosta ulos. On kyllä törkeen kallis se on totta.
Timo Haapanen
12.06.2025 15:21
Tässäkin asiassa on montaa mielipidettä. Itse myin tukijalatkin pois tarpeettomina. Kokemuksista sen verran että meillä on nukuttuna n. 750 eri yöpaikkaa joten auton alla on ollut monenlaista maastoa.
Vallankin jos kämppäreillä viihtyy pidemmän aikaa tuntuu kyllä minusta turhalta painonlisäykseltä.
Tämä on siis vain mielipide.
Vesa Varis
12.06.2025 15:42
Me taasen liikutaan yhden yön taktiikalla ja joskus useamman kuukauden kiertueita ja emme käytä kämppäreitä ollenkaan, tai vaan äärimmäisessä hädässä. Ja JOS tukijalat eivät olisi hydraulisia, niin meilläkään niitä ei olisi.
Paavo Seppälä
13.06.2025 06:10
mukaavuudesta hydrauli jaloissa kysymys sekä jääkaapin toiminnasta näkyy uusi kulkupeli olevan tarkka mikäli kylmää halutaan mekaaniset tukijalat on niitä en käytä koska perä nousee entistä ylemmäs vaikka viimeiseen pukälään pyöräkiilassa ajaa eturenkaat .
Petteri Haverinen
13.06.2025 07:41
nykyisin on tarjolla myös sähköisiä tukijalkoja tarjolla..
esim https://www.campmarket.fi/fi/tesa-autolift-tukijalat-4-s-hk-jalan-sarja
Meillä nykyisessä m-autolla al-kon tekemät manuaaliset ja kyllä käytössä lähes aina... tosin vasta 472 m-autossa nukuttua yötä takana 5.5 harrastusvuoden aikana ja selkä/polvet taipuvat vielä sen verran, että kammella saa paikoilleen..
Vesa Varis
13.06.2025 08:18
Voisi olettaa, että tuo Petterin mainitsema sähköinen versio toimisi hyvin myös alle 3,5 tonnin autoissa, koska todennäköisesti se ei lisää painoa niin paljon kuin hydraulinen versio.
Timo Haapanen
13.06.2025 10:00
Joutaahan ne hydrauliset yli 3500 kg:n autossa olemaan, kevyissä ne useimmiten lisäisivät ylikuormaa. Mietin omia kokemuksia, ehkä n. joka kymmenes yöpaikka on vaatinut kiilat, useimmiten riittää yksi kiila jomman kumman etupyörän alle.
Meillä on autossa laskettu ovi, joten pitkälle sivulle menevää rappua ei ole. Kynnykselle astuttaessa ei auto kallistu. Tällä voi olla vaikutusta siihen ettei tukijalkoja tunneta tarpeellisiksi.
Kun kirjoitin 750 yöpaikasta tarkoitin eri yöpaikkoja, en yöpymisten lukumäärää.
Jääkaapissa on vikaa ellei se toimi normaaleissa kallistuksissa, olisiko jotenkin neste vähissä.
Dometicin pitäisi toimia hetkellisesti jopa 10° kallistuksessa, se on prosentteina n. 17%. Jatkuvassa käytössä 3° eli 5,2 % kallistus on sallittu. Tuo 5,2 % tekee 4 metrin matkalla 21 cm. Silloin auto on kyllä todella vinossa. Vahvasti epäilen vikaa Paavon kaapissa.
muokattu: 13.6.2025 10:10