- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- German edition
German edition
Tekisi mieli käydä hakemassa matkailuauto Saksasta, kun ovat paremmin varusteltuja, vähän ajettuja ja silti useita kymmeniä tuhansia halvempia. Täällä varmaan moni on niin tehnytkin.
Onki nykyään vielä riski uudehkoissa autoissa, että esim. lämmityslaite olisi pienempi Saksan markkinoille kuin Suomeen tuotavissa autoissa?
Useissa ilmoituksissa mainitaan "German edition". Mitähän se käytännössä tarkoittaa muuta kuin parempaa varustelua?
Arvioisin, että ainakin sellaiset kaksoispohja ratkaisut, joita on ainakin Hymerillä ja Carthagolla, voisivat olla ihan riittävän lämpimiä eristyksen puolesta asuinosaltaan.
Mutta perusauton suhteen esim. MB lämmityslaitteen kennon koko mietityttää.
Älä usko Suomen kauppiaiden pelotteluun, ei Suomen markkinoille ole koskaan tehty mitään erikoisversioita. Kyllä Saksassakin talvi on.
Itse olen hakunyt itselle 3 m-autoa ja niiin teen myös seuraavaksi, kun saan myytyä nykyisen eteenpäin.
En tiedä enkä väitä, mutta kannattaa tutkia kyseessä olevat autot kunnolla.
Ainakin vaunujen lämmityslaitteissa on eroja. Skandinavian malleja on kyllä erikseen.
Osta m-auton merkkiliikkestä Saksasta. Homma toimii, eikä tarvitse jännittää.
En tiedä enkä väitä, mutta kannattaa tutkia kyseessä olevat autot kunnolla.
Ainakin vaunujen lämmityslaitteissa on eroja. Skandinavian malleja on kyllä erikseen.
Sen verran on eroja että Truma voi olla 4 kW eikä 6 kW. Lisäksi siinä olisi hyvä olla sähkölämmitys. Siis Truma 6 E on oikea malli. Eivät kaikki täkäläiset maahantuojat ota 6 kW trumaa vaikka tänne auton tilaavat. Pienissä autoissa se onkin aivan riittävä. Nämä kaikki tiedot ovat kyllä myynti-ilmoituksissa.
Olisi hirveän työn takana tehdä autoja joissa on lämmityslaite auton myyntimaan mukaan. Siis perusauton lämppäri.
Kiitokset uskonvahvistuksesta! Joo dealereilta olen pelkästään katsellut autoja, ei yksityisiltä. Mutta mistä tunnistaa merkkiliikkeen?
Ja sitten kysymys liittyen dokumenttien byrokratiaan, kun tuo itse auton Saksasta.
Alla olevan dokumentti- ja toimenpidelista sain netistä, näyttäisikö olevan oikein?
Pitääkö tulomatkassa ilmoittautua Suomen tullissa?
Ennen ostoa
• Ajoneuvon kunnon ja huoltohistorian tarkistaminen: Pyydä myyjältä huolto- ja katsastustiedot.
• Myyntisopimus (Kaufvertrag): Laadi tai pyydä virallinen myyntisopimus, jossa näkyvät kaikki tärkeät tiedot kuten ajoneuvon rekisterinumero, kauppahinta ja myyjän tiedot.
🧾 Tuonnin asiakirjat
• Rekisteröintitodistus (Zulassungsbescheinigung Teil I ja Teil II): Nämä tarvitaan Suomen rekisteröintiä varten.
• EU-vaatimustenmukaisuustodistus (COC Certificate): Helpottaa rekisteröintiä Suomessa, erityisesti teknisten tietojen vahvistamisessa.
• Todistus suoritetusta maksusta: Todistus siitä, että kauppahinta on maksettu, esim. kuitti pankkisiirrosta.
• Vakuutus Saksassa (lyhytaikainen): Jos ajat matkailuauton Suomeen itse.
💸 Verot ja maksut
• Arvonlisävero (ALV): Mikäli ostat käytetyn auton yksityishenkilönä Saksasta ja tuot sen Suomeen, ALV ei yleensä muodostu uudelleen. Yritysostoissa saatetaan joutua maksamaan erotusta Saksan ja Suomen ALV:n välillä.
• Autovero: Koska kyseessä on matkailuauto, autoveroa ei Suomessa tarvitse maksaa.
🛂 Suomessa tehtävät toimet
• Ajoneuvon rekisteröinti: Katsastusasemalla suoritetaan maahantuontikatsastus ja rekisteröinti. Mukaan tarvitaan:
o Saksalaiset rekisteröintitodistukset
o COC-todistus
o Henkilöllisyystodistus
o Ostokuitti/myyntisopimus
• Katsastus ja rekisteröintikatsastus: Tarkistetaan ajoneuvon tekninen kunto ja rekisteröitävyys.
• Vakuutus Suomessa: Autolle tulee ottaa liikennevakuutus ja mahdollisesti myös kaskovakuutus.
Mene liikkeen nettisivuille, niin sieltä selviää onko merkkiliike.
Yksityinen ei ostaa ilman alvia EU:n alueelta.
Autoveroa ei mene jos ostos täyttää Suomen m-auton määräykset.
Alvin Suomeen joudut maksamaan jos auto ei oli yli 6 kuukautta ja yli 6000 km ajettu. sitten voit hakea Saksaan maksamasi alvin takaisin.
Myyjä liike hoitaa sinulle Saksan siirtokilvet liikennevakuutuksen kera.
Kannattaa rehellisesti ilmoittaa ajoneuvo heti suomen tullissa, niin säästyy harmeilta ja samantien saat siirtokilvet sieltä autoosi.
Kannattaa rehellisesti ilmoittaa ajoneuvo heti suomen tullissa, niin säästyy harmeilta ja samantien saat siirtokilvet sieltä autoosi.
Taas Ville kirjoittaa ihan pas..aa, ei tosiaankaan Suomen tullia enää kiinnosta tuonnit ja Suomen siirtotarrakilvet saa katsastuskonttorilta ei tullista…
Miksi sä Ville kirjoitat asioista, joista et tiedä yhtään mitään?
Kyllä merkkiliike on ihan eri asia kuin myy myyjä…
Kiitokset tiedoista! Joskus aiemmin toin auton Espanjasta Suomeen muuttoautona. Silloin piti tullissa käydä rajalla tekemässä jotkut paperit ja siitä oli aika pitkäkin määräaika, kun piti käydä katsastuskonttorilla kilvet yms. Mutta tämä auton tuonti maasta toiseen Euroopan alueella lienee aika kevyt byrokratialtaan.
Maailma muuttuu ja nyt ollaan EU:ssa, missä on vapaa tavaran/pääoman/ihmisten liikkuminen… tämän Suomikin on joutunut huomioimaan…
Jaahah, tarkastin niin se on näköjään muuttunut. Joitain vuosia sitten kun toin auton ja ajelin ulkomaankilvillä kotiin, niin oli hirveä narina ja uhkailu viranomaistasolta jälkeenpäin, kun en heti rajalla ollut ilmoittanut tulliin. Silloinkin se oli periaatteessa sallittua ajaa ulkomaankilvillä kotiin.
Älä usko Suomen kauppiaiden pelotteluun, ei Suomen markkinoille ole koskaan tehty mitään erikoisversioita. Kyllä Saksassakin talvi on.
Itse olen hakunyt itselle 3 m-autoa ja niiin teen myös seuraavaksi, kun saan myytyä nykyisen eteenpäin.
Oon pelannut varaosahommien parissa pian 30 vuotta ja niitä eroja on vaikka auto_mies tietääkin paremmin.
Sillon takavuosina kun nämä tuontihommat mahdollistui nykyiseen kuosiinsa, tuotiin tietysti jonkun verran Bemareita ja sen kerran kun ei sitten löytynyt lohkolämmittimelle paikkaa siitä mistä piti asennusohjeen mukaan löytyä niin soitettiin sitten maahantuojalle. Tiesi heti mistä on kyse, ei ole lohkossa/kannessa (en tietysti enää muista kumpi se silloin oli) paikkaa jos on joku keskieuroopan malli.
Nykyään kun vapaalla varaosamarkkinallakin on käytettävissä useimpien automerkkien alkuperäisluettelot alustanumeron mukaan tulevine varustelistauksineen niin voin kertoa että kyllä siellä vaan on eri tuotenumeroita varusteluvaihtoehtojen mukaan. Esimerkiksi startissa voi olla vaihtoehtona cold weather spec tai tavallinen, ja kun se auto on alkujaan tehtaalla tehty pohjoismaihin niin siinä on selvä merkintä että kumpi niistä on tarkoitus valita. Toki se aurinkorannikon starttikin sinne menee ja toimii, mutta tehdas on alunperin kuitenkin laittanut erilaisen startin juuri tähän kyseiseen "Corollaan" syystä tai toisesta. Ja ei, en tiedä mikä startti siihen Corollaan on Saksan markkinoille valittu koska kyllä sielläkin talvi on, mutta kyllä palikoissa vaan eroja on riippuen siitä mihin auto on alunperin tarkoitettu.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.