Fiat Ducato JTD 2,8 (-03) vikakoodit P1555 ja P0191

Teemu Pölkki 04.06.2025 08:59

Hei,
Fiat alkoi temppuilemaan, käynnistyksen jälkeen vikavalo syttyi ja käynti epämääräistä. Kun sammuttaa auton ja käynnistää, sahaa ja sahaa, mutta ei lähde. 15sekunnin odottelun jälkeen kaikki toimii täysin! Missä vika?
Vikakoodit testerillä P1555 ja P0191. (hukkaportti ja polttoainepaineen säädin?)
Pääseekö näihin helposti käsiksi ja onko vinkkejä vaihtoon/puhdistukseen?

Aiemmin vaihtelevaa savutusongelmaa autossa on ollut, mutta tällä hetkellä ei pahemmin savuttele.

Suuttimienpuhdistuslisäainetta laitoin tankkiin juuri, pieni epäillys, voisiko sillä olla osuutta asiaan?

Ps. Ensikertalainen tällä palstalla, joten etukäteen pahoittelut kaikille harmistuneille, jos en osannut toimia taiteen sääntöjen mukaisesti🙃

Ville Säynäjäkangas 04.06.2025 11:06

Esimerkillinen kysymyksen asettelu. Hyvät lähtötiedot ja selvitys viasta sekä jopa vikakoodit selitteineen.
Mulla ei oo vastausta, mutta ihme on jos näillä eväillä ei vastausta kokemusasiantuntijoilta löydy.

Ville Säynäjäkangas 04.06.2025 11:06

Esimerkillinen kysymyksen asettelu. Hyvät lähtötiedot ja selvitys viasta sekä jopa vikakoodit selitteineen.
Mulla ei oo vastausta, mutta ihme on jos näillä eväillä ei vastausta kokemusasiantuntijoilta löydy.

Reijo Pesonen 05.06.2025 10:10

Minulla oli aikoinaan saman ikäinen ja samalla moottorilla varustettu Fiat.
Samanlaisia oireita ilmeni, jos virran kytkennän jälkeen väänsi startista liian aikaisin, nopeasti. Kun malttoi odottaa muutamia sekunteja, 5-10 sekuntia niin oireita ei ilmennyt.
Joku asiaan vihkiytynyt selitti syyksi sen, että moottorin öljytilassa on joku öljyn tunnisti, joka ilmeisesti mittaa öljypinnan korkeutta ja öljyn laatua. Ja siksi pitää odottaa jotta se kerkiää reagoida.
En tiedä johtuiko tai johtuuko kertomastani syystä, mutta joka tapauksessa tuon menettelyn avulla ongelma hävisi.
Tv. Rp

Teemu Pölkki 05.06.2025 11:30

Kiitos vinkistä Reijo!
Minullakin mittaristossa näkyy öljyn taso, jonka järjestelmä mittaa, kuten kerroit. Useimmiten katson öljyn tason mittarista ennen käynnistystä, mutta tarvitsee kiinnittää jatkossa huomiota, tuleeko startattua välillä liian hätäisesti.
Sain myös muualta vinkin, että häiriö saattaisi aiheutua hukkaportin vivun jumittumisesta (ruostuu seisottaessa). Vipu löytynee auton alta turbon lähistöltä. Tarkoitus olisi tänään tetsata auton alle ja tutkia tuokin mahdollisuus.


Onko Reijo sinulla ollut ongelmia satunnaisen savutuksen kanssa? Kylmänähän nuo voi vähän pössäyttää ja ”kaasu pohjaan” tilanteessa kuuluukin tulla vähän mustaa putkesta, mutta toisinaan mulla käy niin että moottorissa normaalit on lämmöt, ajelen matkavauhtia ja kun hidastan, esim taajamaan tulessa, alkaa sauhuttaa vaaleaa/sinistä oikein reilusti. Turbo ei pitäis olla väljä, ahtoputket siistit, ei syö öljyä ja mittarissa vasta 140tkm. Ruiskusuuttimien liittimet uusittu ja dieselsuodatin täytetty puhdistusaineella, käytetty hetki ja annettu suuttimien liota yön yli. Ei merkittävää vaikutusta. Delvacin öljyillä ja savunpoisto lisäaineella ehkä hieman väheni… Erikoista on että toisinaan ei savuta hiukkaakaan ja toisinaan ei nää taustapeistä tietä kun sauhuaa. Ei siis vaikuta kuluneisuudelta, tai männänrenkaiden jumitukseltakaan. Suutinjumi vois ehkä oireilla noin?
muokattu: 5.6.2025 11:42
Reijo Pesonen 05.06.2025 12:30

Tuohon savuttumiseen en osaa sanoa, sitä ei siinä Fiatissa esiintynyt.
Mutta kahdessa maasturissa, joissa on ollut intergooleri eli välijäähdytin, vastaavanlainen savuttaminen ja vetojen heikkeneminen on ilmennyt silloin kun välijäähdyttimelle menevän letkun klemmari on ollut löysällä ja letku irronnut tai löysällä.
Tv. Rp

Teemu Pölkki 05.06.2025 12:57

Tänään ”rauhallinen” käynnistys, hetken tyhjäkäyntiä ja kymmenkunta loivaa kaasutusta: ei savua, eikä vikavaloja.
Nopeampi kaasutus, ja taas vikavalo syttyi. Moottorista kuului samalla naksahtava ääni.
Tämä toistui kolme kertaa.
Kun sammuttaa, odottelee hetken ja käynnistää uudelleen, vikavalo häipyy ja kaikki toimii.

Testasin että turbon kyljessä oleva vipu liikkuu käsin, ei jumita. Onko tuo hukkaportti vai joku alipainesäädin?
Kuuluisiko vivun liikkua kaasutellessa paikoillaan, vai pitääkö olla kuormaa?

Liitetiedostot

img_3387.jpeg
Teemu Pölkki 05.06.2025 13:00

Kiitti taas vinkistä! Letkut olen tarkastanut pari vuotta sitten, mut täytyy tutkia uudestaan.
Vetoihin ei mulla savutus vaikuta, kone vetää aina pirteästi.

Reijo Pesonen 05.06.2025 14:10

Tuo kuva näyttäisi olevan turbon ahtopaineen säädin. Se ohjaa pakokaasujen virtauksen avulla turbon kierroksia. Jos se ei toimi oikein, sillä voi olla kuvailemiasi seurauksia.
Tv Rp

Teemu Pölkki 05.06.2025 14:16

Mistäs ton tietää toimiiko oikein? Jousi vetää vipua, ei oo jumissa. Paikallaan kaasutellessa ei liiku, tarviiko kuormaa toimiakseen?
Luulis että tehot olis hukassa jos ahtopaineen säätö ei pelaa?

Vesa Hakala 05.06.2025 15:05

Tarvii kuormaa että ahtopaine nousee. Aukeaa sitten kun saavuttaa sovitun paineen.

Teemu Pölkki 05.06.2025 15:53

👍🏻 Autodocin sivuilta löytyi 360* kuva turbosta. Eli jos ymmärsin oikein; kun paine nousee haluttuun tasoon, vipu avaa venttiilin, joka päästää pakopaineen virtaamaan ”ohi”. Eli tässä turbossa ei varsinaisesti ole erillistä hukkaporttia?

Liitetiedostot

img_3389.jpeg
Reijo Pesonen 05.06.2025 18:40

Sen säätimen ja turbon välillä on letku. Näkyy sieltä takaa huonosti. Kannattaa kuitenkin tarkistaa ettei siinä letkussa ole murtumia.
Tv. Rp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.