Fiat Ducato JTD 2,8 (-03) vikakoodit P1555 ja P0191
Teemu Pölkki
04.06.2025 08:59
Hei,
Fiat alkoi temppuilemaan, käynnistyksen jälkeen vikavalo syttyi ja käynti epämääräistä. Kun sammuttaa auton ja käynnistää, sahaa ja sahaa, mutta ei lähde. 15sekunnin odottelun jälkeen kaikki toimii täysin! Missä vika?
Vikakoodit testerillä P1555 ja P0191. (hukkaportti ja polttoainepaineen säädin?)
Pääseekö näihin helposti käsiksi ja onko vinkkejä vaihtoon/puhdistukseen?
Aiemmin vaihtelevaa savutusongelmaa autossa on ollut, mutta tällä hetkellä ei pahemmin savuttele.
Suuttimienpuhdistuslisäainetta laitoin tankkiin juuri, pieni epäillys, voisiko sillä olla osuutta asiaan?
Ps. Ensikertalainen tällä palstalla, joten etukäteen pahoittelut kaikille harmistuneille, jos en osannut toimia taiteen sääntöjen mukaisesti🙃
Ville Säynäjäkangas
04.06.2025 11:06
Esimerkillinen kysymyksen asettelu. Hyvät lähtötiedot ja selvitys viasta sekä jopa vikakoodit selitteineen.
Mulla ei oo vastausta, mutta ihme on jos näillä eväillä ei vastausta kokemusasiantuntijoilta löydy.
Ville Säynäjäkangas
04.06.2025 11:06
Esimerkillinen kysymyksen asettelu. Hyvät lähtötiedot ja selvitys viasta sekä jopa vikakoodit selitteineen.
Mulla ei oo vastausta, mutta ihme on jos näillä eväillä ei vastausta kokemusasiantuntijoilta löydy.
Reijo Pesonen
05.06.2025 10:10
Minulla oli aikoinaan saman ikäinen ja samalla moottorilla varustettu Fiat.
Samanlaisia oireita ilmeni, jos virran kytkennän jälkeen väänsi startista liian aikaisin, nopeasti. Kun malttoi odottaa muutamia sekunteja, 5-10 sekuntia niin oireita ei ilmennyt.
Joku asiaan vihkiytynyt selitti syyksi sen, että moottorin öljytilassa on joku öljyn tunnisti, joka ilmeisesti mittaa öljypinnan korkeutta ja öljyn laatua. Ja siksi pitää odottaa jotta se kerkiää reagoida.
En tiedä johtuiko tai johtuuko kertomastani syystä, mutta joka tapauksessa tuon menettelyn avulla ongelma hävisi.
Tv. Rp
Teemu Pölkki
05.06.2025 11:30
Kiitos vinkistä Reijo!
Minullakin mittaristossa näkyy öljyn taso, jonka järjestelmä mittaa, kuten kerroit. Useimmiten katson öljyn tason mittarista ennen käynnistystä, mutta tarvitsee kiinnittää jatkossa huomiota, tuleeko startattua välillä liian hätäisesti.
Sain myös muualta vinkin, että häiriö saattaisi aiheutua hukkaportin vivun jumittumisesta (ruostuu seisottaessa). Vipu löytynee auton alta turbon lähistöltä. Tarkoitus olisi tänään tetsata auton alle ja tutkia tuokin mahdollisuus.
Onko Reijo sinulla ollut ongelmia satunnaisen savutuksen kanssa? Kylmänähän nuo voi vähän pössäyttää ja ”kaasu pohjaan” tilanteessa kuuluukin tulla vähän mustaa putkesta, mutta toisinaan mulla käy niin että moottorissa normaalit on lämmöt, ajelen matkavauhtia ja kun hidastan, esim taajamaan tulessa, alkaa sauhuttaa vaaleaa/sinistä oikein reilusti. Turbo ei pitäis olla väljä, ahtoputket siistit, ei syö öljyä ja mittarissa vasta 140tkm.
Ruiskusuuttimien liittimet uusittu ja dieselsuodatin täytetty puhdistusaineella, käytetty hetki ja annettu suuttimien liota yön yli. Ei merkittävää vaikutusta. Delvacin öljyillä ja savunpoisto lisäaineella ehkä hieman väheni…
Erikoista on että toisinaan ei savuta hiukkaakaan ja toisinaan ei nää taustapeistä tietä kun sauhuaa.
Ei siis vaikuta kuluneisuudelta, tai männänrenkaiden jumitukseltakaan.
Suutinjumi vois ehkä oireilla noin?
muokattu: 5.6.2025 11:42
Reijo Pesonen
05.06.2025 12:30
Tuohon savuttumiseen en osaa sanoa, sitä ei siinä Fiatissa esiintynyt.
Mutta kahdessa maasturissa, joissa on ollut intergooleri eli välijäähdytin, vastaavanlainen savuttaminen ja vetojen heikkeneminen on ilmennyt silloin kun välijäähdyttimelle menevän letkun klemmari on ollut löysällä ja letku irronnut tai löysällä.
Tv. Rp
Teemu Pölkki
05.06.2025 12:57
Tänään ”rauhallinen” käynnistys, hetken tyhjäkäyntiä ja kymmenkunta loivaa kaasutusta: ei savua, eikä vikavaloja.
Nopeampi kaasutus, ja taas vikavalo syttyi. Moottorista kuului samalla naksahtava ääni.
Tämä toistui kolme kertaa.
Kun sammuttaa, odottelee hetken ja käynnistää uudelleen, vikavalo häipyy ja kaikki toimii.
Testasin että turbon kyljessä oleva vipu liikkuu käsin, ei jumita. Onko tuo hukkaportti vai joku alipainesäädin?
Kuuluisiko vivun liikkua kaasutellessa paikoillaan, vai pitääkö olla kuormaa?
Teemu Pölkki
05.06.2025 13:00
Kiitti taas vinkistä! Letkut olen tarkastanut pari vuotta sitten, mut täytyy tutkia uudestaan.
Vetoihin ei mulla savutus vaikuta, kone vetää aina pirteästi.
Reijo Pesonen
05.06.2025 14:10
Tuo kuva näyttäisi olevan turbon ahtopaineen säädin. Se ohjaa pakokaasujen virtauksen avulla turbon kierroksia. Jos se ei toimi oikein, sillä voi olla kuvailemiasi seurauksia.
Tv Rp
Teemu Pölkki
05.06.2025 14:16
Mistäs ton tietää toimiiko oikein? Jousi vetää vipua, ei oo jumissa. Paikallaan kaasutellessa ei liiku, tarviiko kuormaa toimiakseen?
Luulis että tehot olis hukassa jos ahtopaineen säätö ei pelaa?
Vesa Hakala
05.06.2025 15:05
Tarvii kuormaa että ahtopaine nousee. Aukeaa sitten kun saavuttaa sovitun paineen.
Teemu Pölkki
05.06.2025 15:53
👍🏻 Autodocin sivuilta löytyi 360* kuva turbosta. Eli jos ymmärsin oikein; kun paine nousee haluttuun tasoon, vipu avaa venttiilin, joka päästää pakopaineen virtaamaan ”ohi”. Eli tässä turbossa ei varsinaisesti ole erillistä hukkaporttia?
Reijo Pesonen
05.06.2025 18:40
Sen säätimen ja turbon välillä on letku. Näkyy sieltä takaa huonosti. Kannattaa kuitenkin tarkistaa ettei siinä letkussa ole murtumia.
Tv. Rp
Reijo Pesonen
10.06.2025 05:41
Mites Teemu, löytyikö syy, miksi auto oireili? Kiinnostaisi tietää.
Tv. Rp
Teemu Pölkki
10.06.2025 07:07
Pariin päivään ei ole vikavaloja tullut. Vahva epäilykseni on edelleen että ne aiheutuivat suuttimienpuhdistuslisäaineesta polttoaineen joukossa. Seos saattoi olla liian vahva (liian vajaa tankki suhteessa lisäaineen määrään). Ajoin tankin ihan tyhjäksi ja tankkasin dieseliä täyteen, eikä vikavaloja ole näkynyt. Tai sitten tuo ahtopainesäätimen ”rassaus” auttoi, vaikkakin vika ilmeni kerran sen jälkeenkin. Savutusta ilmenee vielä välillä vähän, mutta se johtunee jostain muusta. Ahtoputkia ja turbon väliletkua en ole vielä ehtinyt tutkimaan.
Kiitos vinkeistä, palaan asiaan jos uutta tietoa löytyy!
Ville Säynäjäkangas
10.06.2025 10:27
Onko savu mustaa (dieseliä) vai sinistä (moottoriöljyä)?
Vai valkoista (vettä)?
muokattu: 10.6.2025 10:28
Teemu Pölkki
11.06.2025 07:42
Sinertävää savua tuo välillä tupruttelee. Jäähdytinnestettä se ei hukkaa ja mustaa sauhuaa silloin kun kuuluukin (kovemmessa kaasutuksessa).
Männänrenkaat, ohjurinkumit tai väljä turbo olisivat loogisia syitä savutukselle. Mutta 140tkm ajettu kone ei pitäisi olla vielä väljä, turbokin on tiiviis, ahtoputkissa ei öljyä. Se ihmetyttää, kun savutus häviää täysin pitkäksikin aikaa ja sitten alkaa uudestaan.
Voisiko vika olla öljyn huohotusjärjestelmässä?
Ville Säynäjäkangas
11.06.2025 11:36
Tokihan se voi olla, jos huohotus ei toimi niin kampikammiopaine purkautuu jostain. Onko huohotinjärjestelmässä jotain venttiiliä, mikä voisi välillä takerrella? Entä huohotinletkut? Missä vain letkuissa on joskus tullut vastaan sisävulkanoinnin irtoamisia, jolloin suunnasta riippuen saattaa palkeenkieli tukkia letkun, varsinkin paineessa.
Teemu Pölkki
11.06.2025 16:46
Kyllä siinä jonkinlainen venttiili tai haaroitin huohotinletkussa on. Jossain välissä sitäkin tutkin, mutta muistaakseni tuli joku mutka matkaan etten saanut sitä kokonaan irroitettua käteen tarkampaan tutkimukseen. Täysin tukossa se ei ollut.
Ruiskusuuttimia epäilen myös, mutta silloin savutus olisi mustaa, vai onko muita kokemuksia?
Ville Säynäjäkangas
12.06.2025 17:06
Ulkomaan foorumeilla nuilla vikakoodeilla tarjoiltiin ilmamäärän mittaria, kaasupoljinta, egr venttiiliä ja rail putken paineanturia.
Onko polttoaineensuodatin milloin vaihdettu?
muokattu: 12.6.2025 17:07
Teemu Pölkki
12.06.2025 17:45
Vikakoodien merkitykset lienee vaihtelevat vuosimallien mukaan, egr-venttiiliä ei ole -03 ole lainkaan ja kaasupoljinkin lienee mekaaninen.
Suodatin on vaihdettu viime kesänä ja talven auto oli lämpimässä.
No, ilmeisesti vikakoodiongelma katosi. Puoli tankillista ajeltu ja starttailtu Reijon ohjeen mukaan rauhallisesti (odottaen että öljyntasomittaus reagoi).
Kävin just hakemassa konttorilta tuoreen leiman lappuihin ja päästöt oli kunnossa.
Epäselväksi jäi, oliko syy polttoainelisäineessa vai ahtimen säätimessä, vai jossain muualla.
Enää vaivaa vaan ajoittain tuo lievä sinertävä savu kylmällä moottorilla tai lämpimänä matka-ajosta hidastaessa. Tätä sauhuttelua on esiintynyt useamman vuoden, öljyä ei kuitenkaan kulu, eikä vika ole pahentunut.
Eihän tuo suuri murhe ole, mutta osittain mielenkiinnosta olisi kiva tietää mistä mahtaa johtua.
Kunhan ehdin, täytyy perehtyä huohotinputkiin ja tarkistaa samalla ahtimen putket.