Fiat Ducato 2.8jtd -03 polttoaineen syötön ongelmat!

Esa Jääskelä 02.10.2020 13:16

Sivuilla on aiemminkin ollut samanmoisia kirjoituksia ko. aiheesta, elikkä auto toimii ihan ok esim. 1200km, sitten moottorin vikavalo syttyy ja auto sammuu ajosta. Ei lähde heti käymään, mutta kun odotellaan tovi ja laitellaan virtoja useamman kerran päälle ja pois, alkaa polttoainejärjestelmä ilmata (kurluttaa) ja kun se loppuu auto käynnistyy. Kuulostaa ettei pumppu pelitä heti. Sama vika voi ilmetä, kun sammuttaa auton ja seuraavan kerran käynnistät, niin ei käynnisty vasta kun odotat saman ilmausepisodin. Tuntuu siltä, että polttoainepumpun virtajärjestelmässä joku pätkäisisi virtapuolta poikki, koska ilmavika se ei ole. Autoon vaihdettu polttoainepumppu ja paineensäädin, testattu pumpun rele ja inertiakytkin. Auto tosiaan pelittää yleensä yli tuhannen kilometrin, välillä kolme tuhatta tai sitten vika tulee joskus peräkkäisinä päivinä, kun pysähtelee useamman kerran päivässä. En löytänyt vanhemmista jutuista, saivatko he selville mistä vika löytyi vai löytyikö ollenkaan.

Seppo Suomi 02.10.2020 15:41

Ei ole kokemusta ko. asiasta mutta tulee mieleen saako polttoainetankki tarpeeksi korvausilmaa. Kannattaa kokeilla aukasta korkki kun kone alkaa temppuilla. Pieni alipaine taitaa tankissa olla aina ajaessa eli sihahtaa kun aukaisee korkin. Tämähän on normaalia saastemääräysten takia.
Valitettavasti tällä palstalla on usein niin että häivytään pois eikä kerrota ratkesiko pulma. Olisi hyvän tavan mukaista kertoa miten kävi. Se olisi myös pieni kiitos avustajalle.

Esa Jääskelä 02.10.2020 20:15

Kyllä saa korvausilmaa, vikakoodit herjaa yleensä polttoainejärjestelmän painevikaa, milloin mitäkin järjestelmään vaikuttavaa säädintä. Itselläni on ajatuksena sähköpuolen ongelma, ehkä yksikön ohjauksessa tai johtosarjassa. Voisikohan kokeilla auton käydessä pätkästä polttoainepumpun virta ja katsoa tapahtuuko samanlainen reaktio?

Markku Hämäläinen 02.10.2020 21:01

En minä mitään aiheesta tiedä, mutta eikös diesel järjestelmässä polttoaine linja tule olla tiivis?
Jos se on niin miksi auto sitten ilmaa itseään kun sitä ilmaa ei pitäisi olla jolloin ei myöskään kurluttaa.
Siirtopumppu on tankissa, mutta imeekö korkeapainepumppu ilmaa jostakin.

Altti Nieminen 04.10.2020 19:00

Konehuoneen kuskinpuolella on musta relekoppa ,niin seuraavalla kerralla kun ei lähde käyntiin ,avaa kopan kansi auki nostele releitä pois ja takaisin.Veikkaan että lähtee pelittää.

Teemu Pölkki 11.10.2025 19:47

Selvisikö tämä vika koskaan?
Mulla sama tekniikka ja vastaavaa vikaa.
Varsinkin kylmäkäynnistyksen jälkeen kun painaa kaasua reippaammin, savu pöllähtää putkesta ja auto sammuu tai alkaa rallattaa huonoa käyntiä. Vikakoodi P0191 (polttoaine paine).
Polttoainesuodatin vaihdettu, ei vaikutusta. Tänään luin dataa testeillä ja selvisi että "main injektion" toimii normaalisti, mutta "pilot injektion" putoaa nollaan, kun vika menee päälle.
Onko foorumilla dieselvelhoa joka osaisi kertoa missä vika?

Lauri Niittynen 12.10.2025 08:55
Teemu Pölkki

Selvisikö tämä vika koskaan?
Mulla sama tekniikka ja vastaavaa vikaa.
Varsinkin kylmäkäynnistyksen jälkeen kun painaa kaasua reippaammin, savu pöllähtää putkesta ja auto sammuu tai alkaa rallattaa huonoa käyntiä. Vikakoodi P0191 (polttoaine paine).
Polttoainesuodatin vaihdettu, ei vaikutusta. Tänään luin dataa testeillä ja selvisi että "main injektion" toimii normaalisti, mutta "pilot injektion" putoaa nollaan, kun vika menee päälle.
Onko foorumilla dieselvelhoa joka osaisi kertoa missä vika?

Netissä löytyi yksi teksti, jossa ongelma liittyi vajaaseen tankkiin. Käyntiongelmia ilmaantui kun tankki tyhjeni, poistui kun tankkasi täyteen.

Pilot injection näyttää tarkoittavan JTD:n tapauksessa esiruiskutusta ilmeisimmin samasta suuttimesta kuin pääruiskutus. Ruiskutus voidaan jakaa viiteen annokseen. Alun pikkuruikkaus voinee epäonnistua ilman takia tai suutin ei toimi kuin uusi. Pilotin pitäisi auttaa juuri kylmäkäyntiin, savutukseen, päästöihin ja käyntiääneen. Pääruiskutus syttyy paremmin.

Teemu Pölkki 12.10.2025 10:37

Eikös ne vajaalla tankilla tapahtuvat käyntihäiriöt johdu siitä, että siirtopumpussa on vikaa? Ruiskutussuuttimiin minunkin epäilykseni kohdistuvat. Täytyy vielä kokeilla pulputtaako paluulinjat tasaisesti kaikilla suuttimilla. Toinen mahdollinen vian aiheuttaja saattaisi olla polttoainekiskon paineanturi tai sen johdotukset. Täytynee hommata toinen anturi ja käydä johtosarja läpi, että saa tämänkin ongelman eliminoitua.

Lauri Niittynen 12.10.2025 12:58
Teemu Pölkki

Eikös ne vajaalla tankilla tapahtuvat käyntihäiriöt johdu siitä, että siirtopumpussa on vikaa? Ruiskutussuuttimiin minunkin epäilykseni kohdistuvat. Täytyy vielä kokeilla pulputtaako paluulinjat tasaisesti kaikilla suuttimilla. Toinen mahdollinen vian aiheuttaja saattaisi olla polttoainekiskon paineanturi tai sen johdotukset. Täytynee hommata toinen anturi ja käydä johtosarja läpi, että saa tämänkin ongelman eliminoitua.

Tankissa voi imuputki hörppäistä ilmaa. Siirtopumpun toiminta riippuu staattisesta paineesta sen imupuolella. Bensa-autossani on aina ollut ilmiö, että se käynnistyy sekunnin parin hitaammin (ei siis välittömästi) kun tankissa bensa alkaa olla vähissä, vaikka sillä määrällä ajaisi vielä yli sata km eikä edes merkkivalo pala.

Teemu Pölkki 12.10.2025 13:27

Näihän se on. Ilmeisesti staattinen paine riittää korkeapainepumpulle jos tankki on täynnä, vaikka siirtopumppu ei toimisikaan kunnolla. Ongelmat esiintyy siinä vaiheessa kun siirtopumpun pitäisi tyhjällä tankilla tuottaa enemmän painetta.
Omassa tapauksessani epäilen, että vika on kuitenkin muualla.

Jäin pohtimaan että miksi pilottiruiskutus putoaa testerin mukaan täysin nollaan?
Jos yksi suutin oikkuilisi, luulisi että painetta jäisi kyllä muihin. Onkohan pilotille joku oma venttiili tai katkaiseeko ECU suojatoimena pilotin pois jossain häiriötilassa? Usein kuuluu mekaaninen kilahdus kun vikatila alkaa…

Olisi kiva tietää mitkä seikat vaikuttavat tuon pilottiruiskutuksen ohjaukseen?

Lauri Niittynen 12.10.2025 16:13
Teemu Pölkki

Näihän se on. Ilmeisesti staattinen paine riittää korkeapainepumpulle jos tankki on täynnä, vaikka siirtopumppu ei toimisikaan kunnolla. Ongelmat esiintyy siinä vaiheessa kun siirtopumpun pitäisi tyhjällä tankilla tuottaa enemmän painetta.
Omassa tapauksessani epäilen, että vika on kuitenkin muualla.

Jäin pohtimaan että miksi pilottiruiskutus putoaa testerin mukaan täysin nollaan?
Jos yksi suutin oikkuilisi, luulisi että painetta jäisi kyllä muihin. Onkohan pilotille joku oma venttiili tai katkaiseeko ECU suojatoimena pilotin pois jossain häiriötilassa? Usein kuuluu mekaaninen kilahdus kun vikatila alkaa…

Olisi kiva tietää mitkä seikat vaikuttavat tuon pilottiruiskutuksen ohjaukseen?

Siellä keskustelussa luki, että pilotti ei ole aina käytössä. Voisi luulla, ettei suurella kuormalla ja kierrosnopeudella käytetä, silloin ahtopaine auttaa syttymisessä ja kierroksilla ei ole edes aikaa. Mutta tuskin sitä tahallaan katkaistaan kuvatussa tapauksessa, vaan kyse on jostain viasta, olisiko common railin paineesta tai nykyään voi aina veikata EGR.

Teemu Pölkki 12.10.2025 18:55

Kuulostaa ihan loogiselta. Kai se on vaan testattava ensin vaihtaa paineanturi.
EGR-venttiiliä tuossa ei luojan kiitos ole!
Kiitos Lauri vastauksista!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.