Fiat Ducato 14 -89 vaihdelaatikon täyttöreikä?

Jarmo Maijala 08.07.2018 21:37

Morjensta tietäjät, kertokaapa minulle missä on vaihdelaatikon öljyntäyttöreikä? Eihän se ole tämä kuvassa rinkuloitu nylpätty kuusiokolo?? Minusta se on liian ylhäällä, voin toki olla väärässä. Aukaseminen taas sujuu jos se on tämä vaikka se on nylpätty.
Autohan oli Ducato 14 alustalle rakennettu. Viis vaihteinen.
Miten olette ajaneet säästääksenne tuota vitosta tai laakeria.

Liitetiedostot

vaihteet.jpg
Jarmo Maijala 08.07.2018 22:19

Itse itselleni vastaten :)
Vaihteisto öljyn mittatikku kun katselin autoa alta päin toiselta puolen moottorin alta. Eli mittatikku on siellä peräkotelossa- Lisääminen tapahtuu samasta teiästä tai peruutuskytkimen reiästä. Paine täytöllähän tuo sujuu mittatikun reiästä kohtuullisesti.
Mutta laatikon säästäminen?

Markku Hämäläinen 08.07.2018 22:45

Tuon laatikon täyttö onnistuu siitä mittatikunreiästä 10mm muoviletkun ja tratin avulla.
Sinne kannattaa pistää 2 litraa GL-4 öljyä.
Hiukan hidasta se valuttaminen on mutta onnistuu.

Toivo Koistinen 09.07.2018 06:48

Laatikon säästäminen. Jos tarkoitat, että millä tyylilllä se kestää. Yksin kertaista.
Laatikko lähes täyteen öljyä, eli ylitäyttö, niin vitonen saa paremmin voitelua.
Koskaan ei ajaa viitosella alle 80 nopeutta, ja mäissä aina vaihtaa neloselle liian aikaisin, kun liian myöhään.
Mietin, että tuo vanhojen fiattien ongelmana Suomessa voisi olla niiden huippunopeus lain mukaan 80 km on siittä huono, että pitäisi ajaa aina nelosella, mutta ei malteta, kun pikkusen yli 80 mennään.
Kuitenkin asuntoauto on lähes aina ikäänkuin kuorma päällä, eli paino yli 3 tonnia.
Pitäisi ajella kuten entivanhaan kassin kuskit sorakuormalla 65 hepoisen kanssa, eli pensaa pitää hämmentää kepillä
Nythän uusissa on se kuutonen, jota minäkään en juurikaan käytä. On vara pykälänä, jos sattuu tartteen
TP

Matti Janhonen 09.07.2018 09:55

Jos sinne laatikoon ylen määrin holvaa sitä öljyä yli ohjearvon voi käydä niin, että paine laatikossa/perässä öljyn lämpiämisen seurauksena kasvaa ja paine "sylkäsee" mittatikun pois paikaltaan ja auton alle alkaa tulla öljyä.
Parempi näin koska toinen vaihtoehto on, että vetoakselin stefat alkaa vuotamaan.

Tämän mittatikun nousun voi estää sitomalla mittatikun rautalangalla paikalleen. ("virallinen" ohje aikoinaan)


Mitä laatikon säästämisen tulee, niin sen viitonen ei kestä nyhräävää ajoa jota on mennäkkö vai eikö mennä. Vallankin kun tuli nämä 2,8 ltr:n koneet, joiden vääntö riitti vielä 60 km/h vauhdissakin kevytkorisille autoille oli kuitenkin myrkkyä viitoselle tai paremminkin sen kytkinpakalle. Jos en ihan väärin muista, tuon laatikon viitosen alkuperäinen välityssuhde on 0,67:1 ja se on todella kova "loikkari".
muokattu: 9.7.2018 10:28
Markku Hämäläinen 09.07.2018 10:13

Itsellä oli 2.5 TD Ducato -89.
Sen laatikkon täyttöön annettiin uusi ohje eli 1,95 l öljyä.
Käytännössä tuo 2 litraa oli hyvä, kun siihen letkuun ja pullojen pohjalle jäi aina hiukan öljyä.
Ikinä ei öljytikku noussut ylös 270 tkm aikana.
Ilmeisesti tuossa on sama laatikko.


Jossakin 240 - 250 tkm kohdalla petti 5-vaihteen laakeri, mutta rattaat olivat virheettömät. Kuinkahan moni ratasvaurio olisi vältetty jos olisi kuunneltu laatikon ääniä. Itse ajoin n. 40 km ensimmäisestä helähdyksestä. Rattaatkin olisi varmaan jatkossa hajonneet pidemmällä ajolla. Laakerista oli kuoriutunut kovakromattu pinta osittain pois. Ajaessa en vältellyt mitään nopeuksia, vaan ajoin normaalisti vaihteita käyttäen.
muokattu: 9.7.2018 11:58
Jarmo Maijala 11.07.2018 00:01

Ok. Kiitoksia. Laatikkoon laitoin 2 litraa cl4 öljyä. Ohjeet kuultu.
Nyt sitten olis vielä tuo jakopään hihnan vaihto. :)
2.5 diesel se minulla on 89.. Oliko tätä versiota ahdettunakin moottorina Markku?

Timo Haapanen 11.07.2018 07:43

https://fi.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato

@timppa

Markku Hämäläinen 11.07.2018 09:00

Hyvä kun homma hoitui.
Jarmo, kuten tuosta Timpan linkistäkin selviää sitä tehtiin myös 2.5TD versiona joka on suorasuihkutuskone liekkihehkulla imusarjassa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.