Fiat-Adria Ducato 2022 160hp 9v - Huoltoväli muuttunut ?

Tom Hietanen 18.11.2025 17:38

Tervehdys, olen tilaamassa 4 vuoden huoltoa autooni ja huollosta (S-Huolto, Pitäjänmäki, Hki) sanoivat, että FIAT on ilmoittanut, että matkailuautokäytössä Ducaton huoltoväli olisi vain puolet ilmoitetusta 2v/48 000. Onko tosiaan näin ja onko joku muu kuullut asiasta ? Omat ajoni ovat jääneet vuosittain n.8500 kilometriin ja auto seisoo hallissa talvet, niin tuntuisi kyllä todella erikoiselta jos pitäisi jatkossa huoltaa joka vuosi? Tuon kilometrimäärän ymmärrän kyllä, sillä onhan 48tkm huoltoväli todella pitkä.

Toivo Koistinen 18.11.2025 18:32

AI-yhteenveto
Moottoriöljyn käyttöikä on
ajokilometrien tai ajan, kumpi ensin täyttyy, perusteella. Yleinen suositus on vaihtaa öljyt noin 15 000–20 000 kilometrin välein tai vähintään kerran vuodessa, mutta tarkka vaihtoväli riippuu auton merkistä, mallista ja käyttöolosuhteista. Uusissa autoissa vaihtovälit voivat olla pidempiä, ja joissakin malleissa on automaattinen huoltoilmoitin. On tärkeää tarkistaa aina auton käyttöohjekirjasta valmistajan suositukset, sillä pitkät vaihtovälit eivät välttämättä sovellu Suomen ankarissa ilmasto-olosuhteissa ajamiseen.
Kopio googlen sivulta.
Kyllä siinä on se syy, elikkä ei kannata kallista kapinetta pilata huonon huollon takia. Itse olen aina vaihtanut moottoriöljyt joka 10 000km välein.
Tp

Lauri Niittynen 18.11.2025 19:38
Toivo Koistinen

AI-yhteenveto
Moottoriöljyn käyttöikä on
ajokilometrien tai ajan, kumpi ensin täyttyy, perusteella. Yleinen suositus on vaihtaa öljyt noin 15 000–20 000 kilometrin välein tai vähintään kerran vuodessa, mutta tarkka vaihtoväli riippuu auton merkistä, mallista ja käyttöolosuhteista. Uusissa autoissa vaihtovälit voivat olla pidempiä, ja joissakin malleissa on automaattinen huoltoilmoitin. On tärkeää tarkistaa aina auton käyttöohjekirjasta valmistajan suositukset, sillä pitkät vaihtovälit eivät välttämättä sovellu Suomen ankarissa ilmasto-olosuhteissa ajamiseen.
Kopio googlen sivulta.
Kyllä siinä on se syy, elikkä ei kannata kallista kapinetta pilata huonon huollon takia. Itse olen aina vaihtanut moottoriöljyt joka 10 000km välein.
Tp

Miksi 10 tkm olisi jotenkin hyvä öljynvaihtoväli? Onko se kerran vuodessa vai kahdessa vai kahdesti vuodessa?

Nykyaikaisia öljyjä voi käyttää pitkään isommissa moottoreissa. Ne voitelevat kyllä, uudistamistarvetta tulee happamoitumisesta eli lisäaineiden kulumisesta tai siitä, että öljyyn tulee liikaa polttonestettä tai muuta vierasta ainetta. Ne eivät hapetu ajan kanssa kuten vanhat mineraaliöljyt.

Petteri Haverinen 18.11.2025 20:08

4v taitaa jo takuu olla päättynyt, mut silti lie viisain noudattaa valmistajan ohjeistusta..

Toivo Koistinen 19.11.2025 07:36

Tuo tapa on mulla jo 70 luvulta jolloin oli tapa vaihtaa öljyt joihinkin jopa 5000 km välein. Mutta aloin aikanaan vaihtan kun tuli synteettiset ladaan 10 000km välein, samoin vaihdoin siihen laatikon öljyt.
Sitikassa muistaaksen oli 20 000 väli, tai vuosi, mutta jatkoin sitä tapaa, koska aioin ajella sillä pitkään, ja ajelin.
Se oli ajettu liki 30 000, ja yli 23v, ja kuten korjaamo sanoi, saat loppuiksi tuolla ajaa, muta muusta syystä piti myydä.
sanoin aina, ja sanon. Hyvä huolto on hyvä kalliille ostokselle, siitä ei kannata pihistellä.
Tp


Tarkoitin sitikan ajomäärää, elikkä liki 300 000km. Korjaamo sanoi, että siinä on autoa lopiäksi... Kirjuutusvirheitä on heleppo tehhä, minä olen huippuammattilainen siinä.
muokattu: 19.11.2025 10:04
Tapio Pankka 19.11.2025 10:47

Laajempi kysymys sitten on, että voiko valmistaja/maahantuoja/myyjä mainostaa uudessa autossa pitkää huoltoväliä ja pitkää takuuta. Takuu olisi voimassa kunhan huollot suoritetaan ilmoitetun huoltovälin mukaisesti.
Näiden tietojen perusteella laskeskellaan pitkän välin huoltokustannuksia.
Huoltoväliä on sitten muutamien vuosien jälkeen tihennetty, ja ilmoitetaan, että takuu olisikin voimassa vain tämän uuden huoltovälin mukaan. Tällöin huoltokustannukset helposti tuplaantuvat. Eikö tämä ole vähintään moraalitonta?
Tällaisesta huoltovälin lyhentämisestä on paljon esimerkkejä mm. jakohihnan kohdalla.

Toivo Koistinen 19.11.2025 19:22

Sehän on niin, että auton valmistaja antaa nuo vaihtovälit, ja takuu ei raukene, jos asiakas tekee huollot ohjeen mukaan, tai tiheämpään tahtiin, kuten minä. Korjaamo, joka huollot tekee, pitää olla auton maahantuojan hyväksymä, vai oliko myyjäliikkeen hyväksymä, en muista.
Minulla oli uudesta asti korjaamon suosituksen mukaan sitikassa vaihdattaa jakohihna 80 000km väliin, vaikka ohjekirja antoi vaihtoväliksi muistaaksen 160 000 km.
Ei ollut ongelmaa koko sen historian aikana, samoin kun vaihatin laatikon, ja koneen öljyt joka 10 000 km välein.
Kyllä mulle sanottiin, että tuhlaan rahaa, jos takuu korvaa pidemmät välit, jos jotain sattuu, mutta sanoin, että tapa on vanha mulla, se tuhlattu raha antaa mielenrauhan.
Tp

Tapio Pankka 20.11.2025 09:04

Toivo, sinusta siis on ok, että valmistaja lyhentää huoltovälejä alkuperäisestä, jota on siis mainostettu autoa ostettaessa? Minusta se ei ole moraalisesti oikein! Pitäisi edes kompensoida asiaa jotenkin niille jotka ovat ostaneet uuden auton jossa on mainostettu pitkää huoltoväliä ja jota on sitten lyhennetty.

Toivo Koistinen 20.11.2025 10:48

En sitä tarkoitanut, mutta olen jo oppinut, että ei sille taida mitään muuta mahtaa, kun että jättää sen auton kauppaan.
Tuli kyllä se mieleen, että aatteleeko valmistaja, että kun autoon tulee kilometrejä, niiin onko hyvä lyhentää huoltovälejä, en tiijä, vai mikä syy.
Varmaaan valmistaja, tai myyjälike ehkä kertoo, jos kysyy..
Mitenkähän on, jos katselee merkin pakettiautoja, miten niissä on nämä asiat.
Tp

Timo Haapanen 20.11.2025 15:51

Jos autolla on lyhyet huoltovälit eivät ne mene kaupaksi leasingilla niin hyvin kuin pitkän huoltovälin laitteet. Se että ne eivät kestä kuin sen leasingin ajan on sivuseikka.

Kaikki tietävät ettei 48 000 km:n öljynvaihtoväli ole järkevä.

Tapio Pankka 20.11.2025 19:02

Jos baikka puhutaan jakohihnan vaihtovälistä. Jossain autossa on esim. 120000km vaihtoväli pudonnut 60.000km:iin. Minun laskuopin mukaan sen kohdalla huoltokustannus nousee kaksin kertaiseksi. On sitten kyse leasingautosta tai ei.
Jossain Opelissa putosi 90.000km:n vaihtoväli 30.000km:iin.

Toivo Koistinen 20.11.2025 19:35

Niinhän se on, mutta minun ajatuksen mukaan, jos hankkii nykyään matkailuauton, saa siitä pulittaa liki 100 000 nykymarkkaa, (euro) niin ei sillon kannata pihistellä huolloista, vaan tehdä ne hyvin.
Mutta jokainen päättää itse, mutta seurannee kuitenkin siinä vähintään takuun vaatimaa rytmiä.
Tp

Tapio Pankka 21.11.2025 08:59

Tästähän tässä perimmiltään on kysymys. Takuun vaatimasta huoltovälistä!
Minusta ainakin on törkeätä lyhentää huoltoväliä ilman mitään kompensaatiota.
Monia valmistusvikoja korjataan takaisinkutsukampanjoilla, mutta en ole koskaan moista tavannut esim. jakopään kohdalla.
Jakohihnan vaihtoväliä lyhennetään tietenkin siksi, että pitkällä vaihtovälillä tulee mahdollisesti takuuvaatimuksia. No, maksatetaan asiakkailla ja säästetään takuukustannuksissa.

Ville Säynäjäkangas 21.11.2025 09:42

Turha tässä huoltovälissä on mieltänsä pahoittaa. Kysymys on vain puhtaasti busineksesta. Timo tuossa jo asiaa hyvin avasikin. 30 vuoden aikana huoltovälit ovat venyneet yli nelinkertaisiksi, eikä tälle ole mitään teknistä perustetta. Päinvastoin huoltovälejä pitäisi lyhentää, koska yleinen trendi on turboahdetuissa moottoreissa polttoaineen kulkeutuminen öljyn sekaan.
Jos on kuitenkin tullut jekutetuksi näillä 4v/48000km mainosmiesten höpötyksillä, niin on aika myöntää asia ja jatkaa elämää hyvällä mielellä.

Tapio Pankka 21.11.2025 11:34

Näinhän se tietenkin on. Entä jakohihnan kohdalla? Jossain autossa jakohihnaremontti maksaa +2000€ Onko siinä sama asia? Eli ei kun kättä taskuun jos tehdas sanoo että takuu ei ole voimassa ellet vaihda jakohihnaa kolmekertaa useammin kuin alkuperäinen vaihtoväli on ilmoitettu.

Lauri Niittynen 21.11.2025 12:36
Ville Säynäjäkangas

Turha tässä huoltovälissä on mieltänsä pahoittaa. Kysymys on vain puhtaasti busineksesta. Timo tuossa jo asiaa hyvin avasikin. 30 vuoden aikana huoltovälit ovat venyneet yli nelinkertaisiksi, eikä tälle ole mitään teknistä perustetta. Päinvastoin huoltovälejä pitäisi lyhentää, koska yleinen trendi on turboahdetuissa moottoreissa polttoaineen kulkeutuminen öljyn sekaan.
Jos on kuitenkin tullut jekutetuksi näillä 4v/48000km mainosmiesten höpötyksillä, niin on aika myöntää asia ja jatkaa elämää hyvällä mielellä.

Öljyt ovat muuttuneet täyssynteettisiksi ja missään ei ole raportoitu voiteluongelmista öljyn takia. Jos suodatin kestää ja toimii, autolla voi ajaa huoltamatta pitkään, kun muuta huollettavaa ei ole tai ei tehdä huollossa.

Missä tuosta turbomoottorien öljyn laimenemisesta kerrotaan? Meneekö polttoaine öljyyn lämpimässäkin moottorissa?

Tapio Pankka 21.11.2025 13:29

Herrat Säynäjäkangas ja Haapanen puhuvat pelkästään öljyn vaihdosta. Minun mielestä määräaikaishuolto on paljon muutakin, kuten jakohihnan vaihto. Ei kai ole yhden tekevää tuleeko 2000€:n kustannus kahden vuoden välein vai kuuden vuoden välein?
Öljyjen vaihdosta on niin monta mielipidettä kun on kuskiakin. Itse toki suosin lyhyttä öljyn vaihtoväliä ja teen sen yleensä itse. Jakopään olen teettänyt korjaamolla (vaikka osaisin sen itsekin tehdä).
Yleisen elämän kokemuksen perusteella voin arvata, että liian pitkä öljynvaihtoväli kostautuu aina auton moottorin kestoiän lyhenemisellä aina vasta loppupäästä, ei koskaan alkupäästä.

Timo Haapanen 21.11.2025 13:58

Eikö Ducatolla saa lykätä 100 000 jakohihnalla. Kaikilla vaanareilla ei sen vaihtoa tule koskaan.

Ville Säynäjäkangas 21.11.2025 17:22
Lauri Niittynen

Öljyt ovat muuttuneet täyssynteettisiksi ja missään ei ole raportoitu voiteluongelmista öljyn takia. Jos suodatin kestää ja toimii, autolla voi ajaa huoltamatta pitkään, kun muuta huollettavaa ei ole tai ei tehdä huollossa.

Missä tuosta turbomoottorien öljyn laimenemisesta kerrotaan? Meneekö polttoaine öljyyn lämpimässäkin moottorissa?

Ihan yleistä tietoa, kun vähänkään seuraa alaa. Viimeiset parikymmentä vuotta on nokkaketjuongelmat lisääntyneet. Siihen on muutama syy, ketjut ovat muuttuneet yksirivisiksi, pitkät huoltovälit ja matalalta vääntävät turbomoottorit.
No hankin saksalaisen premiumauton surullisen kuuluisalla nokkaketjuongelmaisella moottorilla, joista ketjuja on ajettu poikki pahimmillaan alle 80tkm lukemilla. Vaihdoin moottoriini ketjun -huom. pelkän ketjun, enkä siis ketjupyöriä- ja ajoin moottorilla 100tkm. Ketju ei tällöin ollut edes venynyt sen vertaa, että olisi pystynyt venymää toteamaan. Miten tämä on mahdollista? Tarkkailin öljyä haistelemalla ja kuinka se tippaisee mittatikusta. Vaihdoin öljyt aina kun se haisi selvästi polttoaineelle ja koostumus oli liian ohutta. Vaihtovälit olivat 6000-9000km.


Jos vaihtovälit ovat tuollaiset, mitä järkeä on ajaa kalliilla hyvillä öljyillä? Öljyjä kehutaan, kuinka hyviä ne nykyään on. Mitä sitten? Tarjousrapa lyhyillä vaihtoväleillä on ehkä parempi vaihtoehto? Eikä kovin huonoa öljyä enää nykyään olekaan.
muokattu: 21.11.2025 17:58
Petteri Haverinen 21.11.2025 18:02

Kyllä se moottorin optimonti tehon lisäämiseksi on todellisuudessa monen moottorituhon takana…
Eikös valmistaja ole asiakkaan puolella, kun muuttaa huoltoväliä? Kestää moottori kauemmin takuuajan jälkeenkn…

Ville Säynäjäkangas 21.11.2025 18:17
Tapio Pankka

Herrat Säynäjäkangas ja Haapanen puhuvat pelkästään öljyn vaihdosta. Minun mielestä määräaikaishuolto on paljon muutakin, kuten jakohihnan vaihto. Ei kai ole yhden tekevää tuleeko 2000€:n kustannus kahden vuoden välein vai kuuden vuoden välein?
Öljyjen vaihdosta on niin monta mielipidettä kun on kuskiakin. Itse toki suosin lyhyttä öljyn vaihtoväliä ja teen sen yleensä itse. Jakopään olen teettänyt korjaamolla (vaikka osaisin sen itsekin tehdä).
Yleisen elämän kokemuksen perusteella voin arvata, että liian pitkä öljynvaihtoväli kostautuu aina auton moottorin kestoiän lyhenemisellä aina vasta loppupäästä, ei koskaan alkupäästä.

Jos kerta osaat tehdä jakopääremontin itse, niin kustannus on tällöin lähempänä 200€ kuin 2000€. Se alkaa jo olemaan yhdentekevää vaihtaako 2 vai 6 vuoden välein.

Lauri Niittynen 21.11.2025 20:35
Ville Säynäjäkangas

Ihan yleistä tietoa, kun vähänkään seuraa alaa. Viimeiset parikymmentä vuotta on nokkaketjuongelmat lisääntyneet. Siihen on muutama syy, ketjut ovat muuttuneet yksirivisiksi, pitkät huoltovälit ja matalalta vääntävät turbomoottorit.
No hankin saksalaisen premiumauton surullisen kuuluisalla nokkaketjuongelmaisella moottorilla, joista ketjuja on ajettu poikki pahimmillaan alle 80tkm lukemilla. Vaihdoin moottoriini ketjun -huom. pelkän ketjun, enkä siis ketjupyöriä- ja ajoin moottorilla 100tkm. Ketju ei tällöin ollut edes venynyt sen vertaa, että olisi pystynyt venymää toteamaan. Miten tämä on mahdollista? Tarkkailin öljyä haistelemalla ja kuinka se tippaisee mittatikusta. Vaihdoin öljyt aina kun se haisi selvästi polttoaineelle ja koostumus oli liian ohutta. Vaihtovälit olivat 6000-9000km.

Yleistä tietoa, jonka olet hankkinut öljyä haistelemalla? Jakopäässä saadaan nykyisin kaikki hajalle. Omassa henkilöautossa on puolitettu vaihtoväli kuivalle hihnalle eikä se kauaa kestä Ducatossakaan. Onko se polttoainetta öljyssä -vika? Ihan turbottomissa perinnemoottoreissakin polttoainetta menee öljyyn ja se ei haihdu jos moottori ei ole kuuma riittävän kauan. Ei liity mitenkään moottorin tekniikkaan, vaan polttoaineen tiivistymiseen sylintereiden seinämiin. Vanhoissa kaasutinmalleissa ongelma oli nykymoottoreita suurempi ja öljynvaihtoväli 3 tkm.

Tapio Pankka 22.11.2025 07:23

Asia on juurikin näin. Jakohihnan huonon suunnittelun autotehtaat maksattavat autojen omistajilla. Muka tulee yllätyksenä, että maantiepölyä syntyy- ja menee jakopäähän kuluttaen sitä. (vrt. Oulun ohikulkutien tapaus.)

Timo Haapanen 22.11.2025 09:54

Simo Lammikko Vagenilta testautti halpoja öljyjä labrassa. Hyvien joukkoon nousi juuri se Puuilon halpis jolla olen ajanut 170 000km.

https://www.youtube.com/watch?v=aOa942PiE9Y&t=1509s

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.