- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Caravan Koeajo Rapido 696F puoli-integroitu
Caravan Koeajo Rapido 696F puoli-integroitu
Moikka,
Tässä meidän uusin Caravan Koeajo jakso. Jaksossa tutustumme ja koeajamme Rapidon 7,5 metriä pitkän 696F mallin.
https://youtu.be/F5WnIFtVn_Y
Terveisin
Raul
Hyvä esittely, miten automaatin kanssa, minkälainen kulutuskäyrä mahtaa olla verraten manuaaliin tai robottivaihteiseen.
En ole oikein löytänyt vielä siitä mututietoo saati faktaa.
Onko Rapido pohjaltaan puuauto vai onko jo lasikuitua tuliko selville.
Ystävällisin terveisin Ari
Moi Ari,
Anteeksi myöhäinen vastaus, mutta vallitsevan Koronaviirustilanteen takia on ollut hieman kiirus, enkä ole Karavaanarit.fi :tä ehtinyt lukemaan.
Minullakaan ei ole faktatietoa tuon automaatin kulutukseen suhteessa manuaaliin tai robottiin, koska niin pitkään ei auto meillä ollut koeajettavana, että olisimme voineet mittauksia suorittaa. Heitän tämän nyt ihan mutuna, mutta oletan että kulutuksissa ei mainittavia eroja ole. Todennäköisesti saattaa kulutus olla hieman pienempi kuin robotissa. Yhdeksän lovisessa automaatissa löytyy kuitenkin aina tai lähes aina optimaalinen vaihde kuhunkin tilanteeseen ja laatikko toimii erinomaisesti yhdessä tuon 160hv moottorin kanssa. Jos itse olisin hankkimassa mitä tahansa max3,5t autoa ottaisin ehdottomasti tuon vaihteisto/moottoriyhdistelmän.
Rapido 696F on rakenteeltaan puuvapaa. Siinä on iskunkestävää polyesteriä katto, etulevy ja lattian suojasokkeli. Korirakenteen lattia polyuretaania ja styrofoam-eriste.
Jep, itsellänikin oli 90- luvulla autopeltikorjaamo ja noihin aikoihin jonkusen auton parsinut kasaan, joten tiedän mitä rälläkällä saa huolimattomasti "touhuttuna" aikaan. En ota kantaa miten tuolla tehtaalla jatkokäsittelyn tekevät, kun ei siitä ole itselläni mitään tietoa. Ehkä tuossa videontekijä on hieman harkitsemattomasti hakenut näyttävyyttä videoon, eikä ole tullut ajatelleeksi että on olemassa valveutuneita katsojia, jotka kiinnittävät moiseen epäkohtaan huomion.
Terkuin
Raul
Tehtaan videossa on näkyvissä Rapidon '' synteettinen puu '' vai miksi nimittäisi puurimojen tilalle tullutta vahviketta.
Kohdassa 0.53 on vilaus seinän teosta. LMC:n vastaava tavara on väriltään tumman harmaata.
@timppa
Tehtaan videossa on +Rapidon '' synteettinen puu '' vai miksi nimittäisi puurimojen tilalle tullutta vahviketta.
Kohdassa 0.53 on vilaus seinän teosta. LMC:n vastaava tavara on väriltään tumman harmaata.
@timppa
Miten ihmeessä sana 'näkyvissä ' vaihtui + merkkiin ja kirjoitus tuli tuplana.
Moi Timppa,
Katsoin nyt tarkemmin tuon videon, mutta en edelleenkään pysty sanomaan onko tuo mainitsemassasi kohdassa oleva ruskea rakennelma a. tukirakenne vai sapluuna, b. onko se puuta tai jotain muuta kuitua tms. ainetta. c. onko tuossa kyseessä 696F mallin seinä.
Tuo aikaisemmassa vastauksessani mainitsema 696F mallin puu vapaa rakenne perustuu täysin Rapidon omaan esitteeseen/tietoon kyseisen auton rakenteesta ja oletin että silloin se on puu vapaa. Kun minulla ei parempaa tietoa asiasta ole (en ole myyjä, maahantuoja, enkä Rapidon tai muunkaan tehtaan edustaja), niin en ala asiasta väittelemään. Enkä asiasta juuri tästä syystä myöskään omalla videolla maininnut, koska en tarkempaa tietoa asiasta saanut kuin mitä tuossa esitteessä luki.
T:Raul
Mun mielestäni siinä näkyy synteettinen tukirakenne joka tietty voi olla minkä värinen tahansa. Juuri noin tekevät muutkin nykyaikaan siirtyneet tehtaat enkä usko sitä että vain joissain malleissa vaan kaikissa saman tien.
LMC:n vastaavaa olen poraillut lisävarusteita asennellessani ja se tuntuu vahvalta. Vähän jauhoksi menee poralla, varsinaista lastua ei lähde mutta kiinteää ja tukevaa on.
Näitä autoja uskaltaa ostaa vuosien jälkeenkin.
@timppa
Tuumailin asiaa, että mikä on sen osan hyvyys, onko tukiranka puuta, vai jotain muuta, että mikä sen kosteuden kanssa.
Vaikka tukiranka ei lahoaisi, nin eikö kuitenkin kaikessa olisi tärkeintä pitää kosteus poissa rakenteista, tai tehdä rakenteet, että jos kuitenkin kosteutta menee, niin se myös pääsee pois.
Ennenhän autojen lattiat olivat puuta, ja ajatus kai oli, että kun siinä loskasuihkussa se kastiuu, se myös kuivuu samaa tietä.
Pahin tilannehan on seisnissä, ja katossa, johon ei saisi mennä sitä kosteutta, eli ne tehdään niin umpinaisia, muta kun kuitenkin kosteus korjaamista rakenteiden vanhetesa tehhään paljon, jopa uusissa vehkeissa rakenne virheen takia
Ikääntyissään väsyy kori, ja antaako se siten kosteudelle tietä, ja olisko sitten nuo sandvist rakenteet siinä parempia
Peltikuortahan pidetää tukevana ja pullomaisena hyvänä, mutta onko niin. Kun jos kostuu, niin miten kuivuu.
Tp
Joo LMC on komposiittirakenteinen, mutta näiden valtamerkkien halvemmat rinnakkaismallit taitaa mennä puurakenteilla.
Olisikohan niin että puusta tehden tulee nykyään kalliimmaksi. Investointeja tietty tehtaalla tarvitaan mutta sen jälkeen ollaan nykyajassa. Puuton rakenne on kova myyntivaltti ainakin niille ketkä ovat näiden kanssa pelanneet.
Sitten kun robotit nämäkin tekevät loppuu ihmisen tekemät töppäykset kuten rutatut ilmaputket tai viiden sentin eristämätön väli etukomon ja asunto-osan välissä. Nämä mun autossa.
@timppa
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.