Auto ei lataa hupiakkua

Seppo Klemetti 09.08.2025 16:50

Huomasin reissussa ollessa, ettei auto lataa hupiakkua. Ducato auto, koppi Adriatik. Hupiakku on apukuskin penkin alla. Siinä kylessä on kaksi sulake mötikkää. 4 sulaketta, kaikki ehjiä. Auto lataa omaa akkua14,2 volttia. Kun pistää kopan roikkaan, akku latautuu kopan omalla sähkökeskuksella. Mistähän tuota ja miten vikaa pitäisi ruveta etsimään. Eikö jossakin ole joku rele tai laite, joka estää, ettei auton akku tyhjene kun kopan sähköjä
käyttää. Vai löytyykö laite peräti sähkökeskuksesta.

Ritva Suomalainen 09.08.2025 17:16

Minkäs tyypinen sähkäkeskus on ,luultavasti D+ vika
T,Rauno

Antero Virkkala 09.08.2025 17:37

Komppaan Raunoa. D+ on signaali, jolla moottorin laturi kertoo sähkökeskukselle (ja mahdolliselle booster-laturille), että moottori käy ja starttiakusta saa ottaa virtaa. Jos autossasi on Schaudtin EBL-sähkökeskus, niin aktiivinen D+ saa muutamia sähkökeskuksen releitä vetämään. Yksi on latausrele, joka moottorin käydessä yhdistää starttiakun ja hupiakun toisiinsa, sillä seurauksella että moottorin laturi lataa starttiakkua, joka puolestaan lataa hupiakkua. Toinen mielenkiintoinen rele on jääkaappirele. Jos autossa on sähköllä ja kaasulla toimiva jääkaappi, niin jääkaappirele syöttää akkujännitettä jääkaapille, joka vaihtaa kaasulta akkukäyttöön. Jos sinulla on tällainen jääkaappi, niin D+ signaalin toiminta on siitä helpompi nähdä kuin mittaamalla sähkökeskuksen liittimistä.

Seppo Klemetti 09.08.2025 18:44

Keskus on Shaudt EBL 208 S. Kokeilin laittaa auton käydessä jääkaappia 12 voltille. Ei syty merkkivalo kaapissa. Tosin täytyy sanoa, että en muista onko se pelannnut milloinkaan saati olenko testannu. Ja tuosta D+ jutusta en tiedä onko sähkökeskuksessa. En tiijä onko sitten vaikutusta sillä, että sähkömies laitto autoon sähkönkulutus mittarin jälkiasennuksena. Pitäsikkö se ottaa irti ja katsoa onko vaikutusta. Jos se keskus "hylkii" sitä.

Ritva Suomalainen 10.08.2025 10:41

Syötäppä ebl län apiko liitimeen numero 16 12v jännite pitäisi kuulua releen veto naksahdus , ja mittaa samasta johdosta auton käydessä johdon päähän noin 14v ,kun auto ei käy tulee 0v
t:rauno

Timo Haapanen 10.08.2025 15:51

Vanhemmissa vehkeissä joissa starttiakku on konehuoneessa lähtee akulta usein D+ johto ja siinä on jonkun matkan päässä sulake.

Seppo Klemetti 10.08.2025 16:13

Tuo minun kulkine on 2006 mallia. Akku on konehuoneessa. Siinä akun oikealla puolen rintapellissä on laattasulake. Mikä sitten liene? Pitää suihkauttaa siihen crc: tä, jos vaikka lie hapettunut tai ruosteessa kosketuspinnat.

Antero Virkkala 10.08.2025 17:55

En enää löytänyt sivustoa, jolta voisi ladata Schaudtin manuaaleja ilman että sitoutuisin vastaanottamaan satojen "yhteistyökumppanien" spämmejä. Camperforum.nl :stä löysin kuitenkin hyödyllisen kuvan, ohessa kahdella tavalla rajattuna. Siitä näkee, että D+ tulee keskuksen abiko-liittimeen 16 (niin kuin Rauno sanoikin). Kuvasta näkee myös, että liitin 16 on keskuksessa kytketty liittimeen 22, johon on ehkä helpompi päästä käsiksi, jos liitin on vapaana. Jos ei ole, liittimen 22 voi tilapäisesti vapauttaa siksi aikaa, kun mittaa näkyykö siellä aktiivista D+ signaalia.

Timo Haapanen 11.08.2025 15:15
Seppo Klemetti

Tuo minun kulkine on 2006 mallia. Akku on konehuoneessa. Siinä akun oikealla puolen rintapellissä on laattasulake. Mikä sitten liene? Pitää suihkauttaa siihen crc: tä, jos vaikka lie hapettunut tai ruosteessa kosketuspinnat.

Se pitää irroittaa ja lukkiä eestaa paikolleen. Vika voi hyvinkin olla siinä. Tietysti edellisten ohjeiden mukainen mittaus ilmaisee asian myös.

Seppo Klemetti 11.08.2025 19:11

Kiitokset teille hyvistä neuvoista ja liitteistä. Viikonloppuna tulee sähköasentaja käymään, niin me tutkaillaan tilannetta.

Seppo Klemetti 11.08.2025 19:14

Sen verran vielä, että mistä se D singnaali tulee. Autostako ja pitääkö auto olla silloin käynnissä.

Timo Haapanen 11.08.2025 19:42

Käytännössä se tulee auton moottorilaturilta mutta starttiakusta sen voi myös ottaa. Auton pitää käydä.

Antero Virkkala 11.08.2025 21:52

Katsoin Schaudtin booster-laturin WA121545 asennusohjeita. Missään kuvassa D+ ei mene kummallekaan akulle vaan ainoastaan EBL:lle ja boosterille. Timo, mahdatko tarkoittaa, että starttiakulta saisi jännitteen, jolla voisi simuloida D+ signaalia ja sitä kautta testata, että latautuuko hupiakku tai toimiiko jääkaappi sähköllä? Jos kysymys koskee sitä, mistä D+:n päälläolon voi todeta, niin Sepon EBL:n nastoista 16 tai 22. Ja jos D+:sta ei löydy vikaa, niin sitten latausreleestä, sulakkeista, liittimistä ym.

Timo Haapanen 12.08.2025 07:57

En tiedä mitä tarkoitin. Yöllä heräsin ihmettelemään mitä kirjoitin ja päätin heti aamulla tulla korjaamaan ajatuksiani. Ajattelin varmaankin sitä tilannetta missä D+ on jo yhdistänyt akut. Unohtakaa koko juttu!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.