Auto ei lataa hupiakkua
Seppo Klemetti
09.08.2025 16:50
Huomasin reissussa ollessa, ettei auto lataa hupiakkua. Ducato auto, koppi Adriatik. Hupiakku on apukuskin penkin alla. Siinä kylessä on kaksi sulake mötikkää. 4 sulaketta, kaikki ehjiä. Auto lataa omaa akkua14,2 volttia. Kun pistää kopan roikkaan, akku latautuu kopan omalla sähkökeskuksella. Mistähän tuota ja miten vikaa pitäisi ruveta etsimään. Eikö jossakin ole joku rele tai laite, joka estää, ettei auton akku tyhjene kun kopan sähköjä
käyttää. Vai löytyykö laite peräti sähkökeskuksesta.
Ritva Suomalainen
09.08.2025 17:16
Minkäs tyypinen sähkäkeskus on ,luultavasti D+ vika
T,Rauno
Antero Virkkala
09.08.2025 17:37
Komppaan Raunoa. D+ on signaali, jolla moottorin laturi kertoo sähkökeskukselle (ja mahdolliselle booster-laturille), että moottori käy ja starttiakusta saa ottaa virtaa. Jos autossasi on Schaudtin EBL-sähkökeskus, niin aktiivinen D+ saa muutamia sähkökeskuksen releitä vetämään. Yksi on latausrele, joka moottorin käydessä yhdistää starttiakun ja hupiakun toisiinsa, sillä seurauksella että moottorin laturi lataa starttiakkua, joka puolestaan lataa hupiakkua. Toinen mielenkiintoinen rele on jääkaappirele. Jos autossa on sähköllä ja kaasulla toimiva jääkaappi, niin jääkaappirele syöttää akkujännitettä jääkaapille, joka vaihtaa kaasulta akkukäyttöön. Jos sinulla on tällainen jääkaappi, niin D+ signaalin toiminta on siitä helpompi nähdä kuin mittaamalla sähkökeskuksen liittimistä.
Seppo Klemetti
09.08.2025 18:44
Keskus on Shaudt EBL 208 S. Kokeilin laittaa auton käydessä jääkaappia 12 voltille. Ei syty merkkivalo kaapissa. Tosin täytyy sanoa, että en muista onko se pelannnut milloinkaan saati olenko testannu. Ja tuosta D+ jutusta en tiedä onko sähkökeskuksessa. En tiijä onko sitten vaikutusta sillä, että sähkömies laitto autoon sähkönkulutus mittarin jälkiasennuksena. Pitäsikkö se ottaa irti ja katsoa onko vaikutusta. Jos se keskus "hylkii" sitä.
Ritva Suomalainen
10.08.2025 10:41
Syötäppä ebl län apiko liitimeen numero 16 12v jännite pitäisi kuulua releen veto naksahdus , ja mittaa samasta johdosta auton käydessä johdon päähän noin 14v ,kun auto ei käy tulee 0v
t:rauno
Timo Haapanen
10.08.2025 15:51
Vanhemmissa vehkeissä joissa starttiakku on konehuoneessa lähtee akulta usein D+ johto ja siinä on jonkun matkan päässä sulake.
Seppo Klemetti
10.08.2025 16:13
Tuo minun kulkine on 2006 mallia. Akku on konehuoneessa. Siinä akun oikealla puolen rintapellissä on laattasulake. Mikä sitten liene? Pitää suihkauttaa siihen crc: tä, jos vaikka lie hapettunut tai ruosteessa kosketuspinnat.
Antero Virkkala
10.08.2025 17:55
En enää löytänyt sivustoa, jolta voisi ladata Schaudtin manuaaleja ilman että sitoutuisin vastaanottamaan satojen "yhteistyökumppanien" spämmejä. Camperforum.nl :stä löysin kuitenkin hyödyllisen kuvan, ohessa kahdella tavalla rajattuna. Siitä näkee, että D+ tulee keskuksen abiko-liittimeen 16 (niin kuin Rauno sanoikin). Kuvasta näkee myös, että liitin 16 on keskuksessa kytketty liittimeen 22, johon on ehkä helpompi päästä käsiksi, jos liitin on vapaana. Jos ei ole, liittimen 22 voi tilapäisesti vapauttaa siksi aikaa, kun mittaa näkyykö siellä aktiivista D+ signaalia.
Timo Haapanen
11.08.2025 15:15
Seppo KlemettiTuo minun kulkine on 2006 mallia. Akku on konehuoneessa. Siinä akun oikealla puolen rintapellissä on laattasulake. Mikä sitten liene? Pitää suihkauttaa siihen crc: tä, jos vaikka lie hapettunut tai ruosteessa kosketuspinnat.
Se pitää irroittaa ja lukkiä eestaa paikolleen. Vika voi hyvinkin olla siinä. Tietysti edellisten ohjeiden mukainen mittaus ilmaisee asian myös.
Seppo Klemetti
11.08.2025 19:11
Kiitokset teille hyvistä neuvoista ja liitteistä. Viikonloppuna tulee sähköasentaja käymään, niin me tutkaillaan tilannetta.
Seppo Klemetti
11.08.2025 19:14
Sen verran vielä, että mistä se D singnaali tulee. Autostako ja pitääkö auto olla silloin käynnissä.
Timo Haapanen
11.08.2025 19:42
Käytännössä se tulee auton moottorilaturilta mutta starttiakusta sen voi myös ottaa. Auton pitää käydä.
Antero Virkkala
11.08.2025 21:52
Katsoin Schaudtin booster-laturin WA121545 asennusohjeita. Missään kuvassa D+ ei mene kummallekaan akulle vaan ainoastaan EBL:lle ja boosterille. Timo, mahdatko tarkoittaa, että starttiakulta saisi jännitteen, jolla voisi simuloida D+ signaalia ja sitä kautta testata, että latautuuko hupiakku tai toimiiko jääkaappi sähköllä? Jos kysymys koskee sitä, mistä D+:n päälläolon voi todeta, niin Sepon EBL:n nastoista 16 tai 22. Ja jos D+:sta ei löydy vikaa, niin sitten latausreleestä, sulakkeista, liittimistä ym.
Timo Haapanen
12.08.2025 07:57
En tiedä mitä tarkoitin. Yöllä heräsin ihmettelemään mitä kirjoitin ja päätin heti aamulla tulla korjaamaan ajatuksiani. Ajattelin varmaankin sitä tilannetta missä D+ on jo yhdistänyt akut. Unohtakaa koko juttu!
Pekka Kilpiö
12.09.2025 20:56
Vaihdoin vanhan akun LiFePO malliin ja myös booster asetukset LiFePOlle.
Uusi akku näytti latausvirtaa jos sähköt kytketty autoon 17A eli ihan ok.
Ajossa näytti 2A ja lopulta syyllinen oli jääkaappi, joka auto asetuksilla syö lähes kaiken boosterilta irtoavan virran ja lopulta hupiakku jää lähes ilman latausta.
Kannattaa siis kokeilla mitata myös jääkaappi sammutettuna tai säädettynä kiinteästi kaasulle.
Ihme kuinka tästä ei ole enempää kukaan maininnut ja useamman pv puskailulla se hupiakku ei ikinä ajossa oikein lataudu jos jääkaappi 12v tai auto asetuksella.
Nyt siis jääkaappi kaasulla ja moottori päällä lataa 25A.
muokattu: 12.9.2025 20:58
Lauri Niittynen
13.09.2025 07:42
Pekka KilpiöVaihdoin vanhan akun LiFePO malliin ja myös booster asetukset LiFePOlle.
Uusi akku näytti latausvirtaa jos sähköt kytketty autoon 17A eli ihan ok.
Ajossa näytti 2A ja lopulta syyllinen oli jääkaappi, joka auto asetuksilla syö lähes kaiken boosterilta irtoavan virran ja lopulta hupiakku jää lähes ilman latausta.
Kannattaa siis kokeilla mitata myös jääkaappi sammutettuna tai säädettynä kiinteästi kaasulle.
Ihme kuinka tästä ei ole enempää kukaan maininnut ja useamman pv puskailulla se hupiakku ei ikinä ajossa oikein lataudu jos jääkaappi 12v tai auto asetuksella.
En tiedä liittyykö tämä johonkin, joten vajavaisen ymmärryksen mukaan tilanne voisi olla seuraava: jääkaapin kuuluisi toimia ajossa auton laturin tuottamalla sähköllä, joka ei ihan heti lopu. Samoin boosterin pitäisi ottaa virtansa auton laturista. Nyt näyttää siltä, että jääkaappi saakin virtansa boosterin toisiopuolelta ja siksi boosterin teho loppuu kesken. Jos kyseessä on kompurajääkaappi, sehän ottaa sähkön hupiakuista, kun moottori ei käy, mutta sellainen ei kait ampeereja kovin montaa ottaisi boosteriltakaan.
Pekka Kilpiö
13.09.2025 19:24
Just tolleen ja oli vähän yllätys, joka selittää omalta osaltani heikon latauksen ajon aikana hupiakulle.
Ei ki varsinainen vika, mutta ominaisuus jota ei kerrota missään.
Thetford kaappi siirtyy automaatti asetuksella akkuvirtaan ja haukkaa n. 15A hupiakusta ajon aikana eli boosterin 25A jää akulle max. 10A. Jostain syystä minulla jääkaappi akkuvirralla ajossa oli 2A, sitten auton oman laturin sensorin irroitus starttiakusta ja kytkentä takaisin niin latasikin 5-9A ja lopulta jääkaapin kytkentä kaasulle ja lataus hyppäsi 25A asti.
Tosiaan tuo jääkaapin 12v kytkentä on vähän tyhmä, pitää varmaan fixata..
Timo Haapanen
15.09.2025 14:22
Taitaa olla kierrätetty koko boosterin virta auton verkkovirtalaturin kautta ( ehkä EBL ) Tässä Anteron kirjoituksessa heti toisessa kohdassa on hyvä selvitys asiasta.
https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/b2b-eli-booster-laturin-kytkenta-ebl-aan/?_gl=1*tv0kf6*_up*MQ..*_ga*MjA5MDA2NTYwOC4xNzU3OTMzNTU2*_ga_ZT3WRWL93N*czE3NTc5MzM1NTYkbzEkZzEkdDE3NTc5MzQ2OTUkajYwJGwwJGgw
''yhdistämään starttiakun ja hupiakun plus-navat. Latausreleen alkuperäinen tarkoitus on, että hupiakku ja siihen liitetyt sähkölaitteet eivät tyhjennä starttiakkua. Mutta booster tekee saman tehtävän, joten yksi mahdollinen vikapaikka voidaan eliminoida irrottamalla boosterin OUT EBL:stä (”X”-merkin kohdalta) ja kytkemällä boosterin OUT suoraan hupiakun plus-napaan (tai vastaavaan liittimeen EBL:n takaseinässä, katkoviivalla merkitty johto). Tämä muutos ei estä EBL:ää käyttämästä generaattorin antotehoa muihin tarkoituksiin kuin hupiakun lataamiseen, koska näitä toimintoja varten EBL:ssä on erillinen liitäntä''
Uskoisin aika monessa autossa asennuksen olevan niin että vedetään starttiakulta johdot DC/DC laturin kautta suoraa hupiakulle. Selkeä ja varmatoiminen kytkentä.
Kysymys ei siis ole jääkaapin kytkennästä vaan DC/DC-laturin tykkänään väärin ajatellusta asennuksesta.
muokattu: 15.9.2025 16:20