Aurinkokennot autoon

Sulo Nevalainen 11.04.2019 11:52

Hei
Olisiko jollakin kuvaa kytkentä kaaviota jolla vois kytkeä Aurinkokanelin 285w12v /säädin /akku / inveteri (2000w siniaalto) samaan verkon kun auto laitetaan sähkö tolppaan , ettei tarvitsisi erilisiä pisto rasioita laitta autoon josta otetaan virta. Kiitos etukäteen

Jorma Airaksinen 11.04.2019 20:26

Hei
Aurinkopaneeli kytketään säätimen kautta auton hupiakkuun ja joissakin tapauksissa myös auton käynnistysakkuun. Kytkentä ei edellytä erillisiä pistorasia-asennuksia. Invertteri käyttää ajoneuvon akkua virtaskan saantiin ja invertteri on liitetty omiin pistorasioihin. Noilla pistorasioilla, invertterillä ja aurinkopaneelin kytkennällä ei ole minkäänlaista liityntää ulkoisen 230 v virtaliittymään, jolla pitää olla omat pistorasiansa. Siis auton akun tarjoma 12 v virtapiiri on omansa ja erillinen 230 v virtapiiristä.

Seppo Suomi 11.04.2019 22:59

Itse lähtisin siitä että yliheittäjä sulakerasian jälkeen. Jääkaapin ja akkulatauksen kytkentäpiste ennen yliheittäjää. Tällä tavalla jääkaappi ei tyhjennä akkua (varsinkin jos on se automaattinen energian valitsimella oleva). Latauksen virransyöttö myös sieltä siksi ettei yritetä tehdä ikiliikkujaa.
Nämä ovat vain äkkinäisiä ajatelmia täysin sähköä ymmärtämättömältä. Kokemuksia sen verran että yksi invertteri kärähtänyt kun akku hyytyi ja käynnistin aggregaatin niin toimintasavu tuli ulos invertteristä.
Sehän on itsestään selvää ettei verkkojänniteasennuksia saa tehdä kun ko. luvan omaavat henkilöt .
Jotenkin tuntuu siltä että olisikohan kumminkin paras unohtaa koko juttu ja ottaa virta jatkojohdolla tarpeelliselle vehkeelle.
@seppo

Tero Valtonen 12.04.2019 00:53

Jos halutaan käyttää samoja pistorasioita sekä invertterillä että 230 V-verkkosähköllä, niin yksi mahdollisuus on ns. prioriteettikytkimen käyttö. Kun auton sähkökaapeli on kytketty, prioriteettikytkin syöttää pistorasioille virran siitä kaapelista. Ja kun johto on irti, niin syöttö tapahtuu invertteristä.
Liitteenä on hieman epäselvä ja puutteellinen kaavio oman auton järjestelmästä. Siitä saattaa joitain sulakkeita yms. puuttua, mutta pääkomponentit on esitetty. Itselläni on IVT -merkkinen prioriteettikytkin.

Liitetiedostot

sa_hko_kaavio.pdf
Timo Haapanen 12.04.2019 12:30

Se pitää varmistaa etteivät ulkopistorasian tapit tule missään olosuhteissa jännitteelisiksi. @timppa

Juha Leppänen 12.04.2019 21:51

EasySolar Victron tällä onnistuu helposti. Kaikki mitä tarvitsee yhdessä laitteessa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.