Akut talvella

Pekka Arkilahti 29.09.2020 10:36

Viime talvena Ducato asuntauto (vm. 2015) oli säilytyksessä kylmässä varastotilassa. Latasin akut noin 5 - 6 viikon välein littämällä auton sähköverkkoon. Korona karanteenin aikana en pystyntyt 3 kk:n aika lataamaan akkuja ja tästä johtuen auton akku oli huhtikuun lopulla tyhjä, asuntosan akku oli normaalissa latauksessa. Kesällä auton akun varaus laski nollille 2-3 päivässä. Syyskuuss jouduin vaitamaan akun.
Nyt olen aprikoinut miten tulevana talvena, em säilytysolosuhteissa, toimin akkujen kanssa?
Ovatko akut normaalisti kytkettyinä koko talven ja lataa n. kuukauden välein?
Vai onko parempi irroittaa auton akun miinusnavasta kaapelikenkä, ja kytkeä latauksen yhteydessä?

Toivo Koistinen 29.09.2020 10:54

Kannattaa irrottaa miinus, jos on purkaantumista. Muuten kyllä kuukauden väli, jopa parikin latausväliksi riitää. Sitähän on hyvä autoakin käytellä samalla kun lataa.
Kun tuli ajoakkuun 9v täyteen vaihoin uuteen, ja laitoin korjaamomiehen kehotuksesta AMG akun.
Miten se toiminee samalla systeemillä, eli en ota akkuja sisälle, van latailen nitä paikallaan lauhalla ilmalla, kuten tähänkin asti.
Tp

Matti Asikainen 29.09.2020 10:55

Jos auton säilytyspaikassa on sähköä saatavilla, niin laita kytkinkello antamaan sähköä 2 tuntia/vrk ja liitä auto siihen. Olen toiminut näin yli 10 vuoden ajan eikä ongelmia ole ollut.


Starttiakku oli täydessä iskussa vielä 11 vuoden jälkeen, kun myin auton pois. Asunto-osan akun olin joutunut vaihtamaan 4-vuotiaana, kun se täysin tyhjennyttyä ei enää elpynyt riittävästi. Sekin oli myyntihetkellä täydessä kunnossa.
muokattu: 29.9.2020 11:00
Timo Haapanen 29.09.2020 13:24

Itsellä on myös -15mallin auto. Mun mielestäni siinä on jo niin paljon tietotekniikkaa etten ole kertaakaan tehnyt sitä virrattomaksi starttiakun puolelta. Luultavasti mitään ongelmia ei tulisi vaikka akunkengän irrottaisi mutta kun pressukatoksessa on sähkövirta niin olen ladannut n. kerran kuussa.

Matin keino on erinomainen ellei auto ole aivan lähellä.

Hupipuolen akuissa on penkin kyljessä akut irroittava pääkatkaisin sitä käytän ahkerasti lyhyissäkin seisokeissa.

Turhia moottorin käynnistyksiä on syytä välttää, enemmän haittaa kuin hyötyä.

@timppa

Toivo Koistinen 29.09.2020 14:36

Miettinny tuota sanaa turha mootorin käynnistys. Onko se turha kerran kuussa, kun pitkässä seisokissa tahtoo öljy kuivua koneen sylintereistä, ja muuallakin.
Toisaalta normaalikäytössä kone käynnistellään minkä millonkin syystä elämänsä aikana vähä monta kertaa.
Juuri ongelmajätettä käynnistelin muutaman viikon seisonnasta, kun pitäs irrotella raidetangot, ja uusia, jotta sisiko niitä kartioita pois.
Sitä on tuo kohta 40 vuuen aikana käynnistelty vähä monesti, ja siinähän tuo ronklattaa. Kone on luotu käytettäväksi.
Tp

Timo Haapanen 29.09.2020 14:55

No kuinka pian se öljy kuivuu jos kuivuu? Jospa se onkin kuiva jo siinä välikäynnistyksessä, sitten niitä kuivuneen sylinterin käynnistyksiä tulee tämän tästä. Pakkasella se on aivan tappohommaa turha käynnistely.

@timppa

Lasse Vilkevuori 29.09.2020 16:30

Minä säilytän asunto-autoani tallissa, talvella peruslämpö 8 astetta.
Auto on kaiken aikaa "töpselin päässä " siis sähköverkkoon kytkettynä. Auton oma
latausjärjestelmä huolehtii, että ns ylilatautumista ei tapahdu. olen tyytyväinen.
Edellinen autoni, joka oli 20 vuotta ja sisälsi kaksi eberiä, kulutti asunto-osan akkuja niin, että
uusin ne joka toinen, viimeistään kolmas vuosi. Sitten "keksin " tämän jatkuvasti "töpselin prässä"
Ei tarvinnut akkuja uusia. Kun vaihdoin autoni oli akuissa ikää yli 8 vuotta, eikä mitään toimintahäiriötä.

Ari Kuusisto 29.09.2020 17:40

Jos ulkona säilytys autolla niin käyttäminen/ ajaminen kunnolla kuumaksi mun näkemyksen mukaan vois olla hyödyllinen jolloin kuumenee ja tiivistyneet kondenssivedet höyrystyy pois.
Jos ei ehdi sitä tehdä ehkä kyseenalainen.Itse teen niin kun hallisäilytys peruslämpoisessä, jos käytän niin ajan hallissa vähän ja pistän polttoainelämmittimetkin päälle käytän myös ne kuumaksi.

Timo Haapanen 29.09.2020 19:11

Niin varmasti mutta mikä on se aika minkä jälkeen pitäisi ( jos pitää ) käyttää lämpimäksi. Kuukausi vai puoli vuotta, tarvitseeko talven aikana ollenkaan. Metalleista sentään puhutaan, ei siellä kovin nopeasti mitään tapahdu.

Normaalioloissa meillä autoa ei tarvita joulukuun alun ja maaliskuun loppupuolen välillä, mulla ei ole ollut mitään hinkua sitä mennä sitä sillä välillä käynnistelemään.

@timppa

Esa Ojala 29.09.2020 20:15

Jokos olette tutustuneet tuollaiseen akkuun? Mainospuheiden mukaan olisi sopiva karavaanareillekkin ja etenkin tänne pohjoisen pakkasiin.
Huomasin tuollaisen Reimon kuvastoa selaillessa...

https://kristalliakku.fi/

Toivo Koistinen 29.09.2020 21:07

Mielenkiintoinen uutuus Pitää vain olla oma laturi, eli miten auton laturi tuohon suhtautuu. Käyköhän sähköautoihin...
Niin se käyttö. Meillä jo senkin takia, etä vebastoa suositellaan käyttämään märävälein, ja siinä kun se koneen lämmittää, niin käyntiin, ja konehan lämpiää.
Vertaan vain sihen, että höpöauton konetta ei kannata käynnistellä, kun se kuluu. Entäs normaali auton. Sitähän tarttaillaan yhtenään. Montako käynnistystä lie meilläkin vanhuksesa 17 vuuen aikana.
Eikö se sitten mikä sitä turhaa, ja mikä ei. Ellei se sitten kestä noita ei tärkeitä. Mutta en ossaa sanoa, jos se seisoo puolvuotta, ja sitten täräytetäään pyörimään...
No meillä se käy aika luonnostaan, kun se tässä jää lepoon, niin marras kuussa kaamosretki. uuden vuuen tienoilla vuos vaihtuu ajelu, ja keväällä miten sattuu.
Tp

Ari Kuusisto 29.09.2020 22:00

Kristalliakusta ei oikein löydy tietoja , yksi asioihin enemmän perehtynyt oli vähän skeptinen mutta mutta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.