AdBlue helvetti on ohi. Tämä aine kestää pakkaset
Esa Ojala
27.11.2025 18:45
Tuossapa tuoretta asiaa.
https://www.youtube.com/watch?v=nT3rh9Q8Ppw
Petteri Haverinen
28.11.2025 10:23
Miksei toiseen kuppiin kaadettu adblueta ilman lisäaineita, niin olisi vertailupohjaa kiteiden sulamiselle?….ei kovin paljon vakuuta tuo video…
ja mikä helvetti? Meillä menossa jo neljäs adblue auto ja ei mitään ongelmaa?
muokattu: 28.11.2025 10:30
Toivo Koistinen
28.11.2025 11:38
Onhan tuo vieläpelannut, mutta siinä adbluessa on sekin, että se vanahnee liian pian. Meillä kun ei taho kertyä kilometreja, ja tuota annosta pitäisi ajaa 10 000 km, ennekun tahtoisi lisää, ja se vanahnee maaliskuun lopulla, että pitää ajella turhakahvireissuja.
No sehän ei paha, mutta denoxsiumilla on kuulemma pidempi käyttöaika, ja raskas liikennehän se on tuon nykyurean kanssa päivillä, kun niihin sen korjailu on niin LAPHAN kallista puuhaa.
Kyllä olen sitämieltä, että koko urea on yhtä LAPHAN hommaa.
Tp
Eero Bruun
28.11.2025 22:05
Nyt ajan bensalla 15 vuoden jälkeen. Pumpulla pitää aina tarkistaa sattuiko oikea 95 bensa eikä diesel. Ei huolta ureasta enää.
Eero Bruun
28.11.2025 22:32
Tässä vanha sitikka ja uusi pikku- Bemari vm. 2022. Koira on vm 2010 (meni juuri takapihalle iltapissille) niin kuin vanha sitikkakin joka on missä lie nykyään. 400 000km. Loppui ne dieselin huolet.
Toivo Koistinen
29.11.2025 08:04
Kyllä minä olen diesel ukkoja. Sitikkaa kaipaan, mutta kun oli pakko luopua. Liikkeelle lähtö manuaalilla. Tyhjäkäynnillä nosta kytkin, nin se sanoo. Nonnih, nyt mennään.
Oli aikanaan sitikka luottokorjaamolla, niin antoivat tilalle renaultin bensan.
Montakertaa lähtiissä tuli "autokoulut" kun nostin kytkintä, niin sammui. Piti opetella pistään kaasua avuksi.
Mutta toivonmukaan saahaan tuo aine. Tosin kuten aiemmin, niin tuo on pelannut, ja pelaa.
Tp
Ville Säynäjäkangas
01.12.2025 12:04
Pelaahan ne AdBluelaitteet uutena. Ne joilla on mahdollisuus ostaa uusi auto eivät koe sitä ongelmaksi. Jos laitteisto sattuukin hajoamaan, niin takuuhan sen korvaa. Mutta kun laitetaan 10 vuotta ja 200tkm matkaa, niin ongelmia on kaikissa. Tämä tulee vielä kaikkien muiden laitteiden päälle, mitä ei ollut 30 vuotta sitten autoissa. Tämän vuosituhannen autoista ei tule enää legendaarisen kestävyyden malleja, koska hajoavaa himmeliä on niin paljon. Siinä ei maailma pelastu, kun autot joudutaan romuttamaan ennen aikojaan koska korjaus ei enään kannata.
Yli 50 vuotta vanhoja traktoreita on nyt käytössä vielä vaikka kuinka paljon. Lumia pukkaillaan ja halkomakonetta pyöritetään ihan tuosta vaan. Mutta 2025 valmistettuja traktoreita ei ole yhtään olemassa vuonna 2075.
Päästöt ja luonnonvarojen tuhlaus pitäisi tarkastella kokonaisuutena koko elinajalta. Nyt tuijotetaan vain putken päästä tulevia päästöjä, eikä yhtään anneta painoarvoa koko ajoneuvon pitkäikäisyydelle. Mikäli kokonaisuus otettaisiin huomioon, niin pitkäikäinen ajoneuvo saattaisi olla kokonaisekologisempi, kuin lyhytikäinen peli jonka pakoputkesta tulee vähemmän sauhua?
Martti Vallius
01.12.2025 12:56
Ville olet aivan oikeassa,olen monta kertaa mietinyt samaa asiaa että tässä ilmastonmuutosessa katse on vain ""viikon perpektiivissä""Ei kauvaskantoisesti ja kestävästi niinkuin se pitäisi olla.Ja toinen asia on että tämä on vain rahastus keino,haitta maksut ja muut ilmasto maksut täytyis mennä siihen ilmaston muutokseen täysi määräisesti.
Ja tuossa villen mainitsema koneiten pitkä ikäisyys täytyis ottaa huomioon myös,koska valmistus on todella ilmastoa kuormitavaa.
Petteri Haverinen
01.12.2025 14:52
Martti ValliusVille olet aivan oikeassa,olen monta kertaa mietinyt samaa asiaa että tässä ilmastonmuutosessa katse on vain ""viikon perpektiivissä""Ei kauvaskantoisesti ja kestävästi niinkuin se pitäisi olla.Ja toinen asia on että tämä on vain rahastus keino,haitta maksut ja muut ilmasto maksut täytyis mennä siihen ilmaston muutokseen täysi määräisesti.
Ja tuossa villen mainitsema koneiten pitkä ikäisyys täytyis ottaa huomioon myös,koska valmistus on todella ilmastoa kuormitavaa.
Itse asiassa tutkimusten mukaan polttomoottorin auton valmistuksesta tulee vain 10 prosenttia päästöistä ja loput 90 prosenttia sen käytöstä...
Ville Säynäjäkangas
01.12.2025 17:39
Lukisin mielellään tuon tutkimuksen.
Petteri Haverinen
01.12.2025 18:30
https://aut.fi/ajo-vanhalla-autolla-saastuttaa-enemman-kuin-uuden-auton-valmistus/
Ville Säynäjäkangas
01.12.2025 20:03
Eihän tuo mikään tutkimus ole, vaan autolobbareiden hatusta heittämä arvio. Tutkimuksessa perustellaan asia jotenkin ja esitetään laskelmia.
Toivo Koistinen
01.12.2025 20:06
Onko sitä laskettu, paljonko päästöjä aiheutta uuden auton valmistus, ja asiakkalle toimitus, kokonaisuudessaan.
louhitaan malmi ja siinä kuluu maapallon malmivarat, ynnä muu siihen kuuluva materiaali. Sitten se malmi rikastetaan, ja rikaste kuljetetan terästehtaalle, jalostettavaksi.
Sitten se raaka-aine kuljetetaan autotehtaalle, joka sen auton tekee.
Tarkoitan, että nykyisen talouskasvun nimissähän autolla pitäisi ajella vai muutama vuosi, ja sitten romuttamolle, ja uusi tilalle. Ei kuten meillä sitikka, liki 22 vuotta, ja uudella omistajalla se jatkaa matkaansa
Meillä oli sitikka yli 20 vuotta, ja viimeisessä katsastuksessa kehui katsastusmies, että sen päästöt oli lähes nollaluokkaa, että olet sinä hyvin tämän huoltanut.
No katotaan millon tuo uusi aine saadaan, ja miten se toimii. Jos hyvin, on se mulle hyvä, ja raskaalle liikenteelle.
Koskaha Yara herää, ja kehittää omaansa pakkaskestäväksi, vai luottaako se siihen että eteläiset maat riitää sille markkina-alueeksi..
Tp
Petteri Haverinen
01.12.2025 20:11
Ville SäynäjäkangasEihän tuo mikään tutkimus ole, vaan autolobbareiden hatusta heittämä arvio. Tutkimuksessa perustellaan asia jotenkin ja esitetään laskelmia.
Kyllä löytyy ihan tutkittua tietoakin… käytä googlea hakemiseen..
Ville Säynäjäkangas
01.12.2025 21:31
Hetken kun etsi, niin pian löytyi tutkimus, jossa polttomoottoriauton pitkäikäisyys todetaan ekologisemmaksi kuin uusi sähköauto.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/japanilaistutkimus-ymparistolle-olisi-parempi-jos-ajaisimme-bensa-automme-loppuun-emmeka-viela-intoilisi-uusista-sahkoautoista/8247334
Tuossa linkki varsinaiseen tutkimukseen.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jiec.13190
Petteri Haverinen
02.12.2025 07:41
Varsin vanhaa tietoa ja Japanista missä jäätiin jälkeen sähköautobuumissa...
Ville Säynäjäkangas
02.12.2025 10:16
Yritin vielä etsiä, mutta ei löytynyt yhtään tutkimusta, missä uuden auton hankinta osoittautuisi ekologisemmaksi valinnaksi. Kauppamiesten myyntipuheita ainoastaan.
Seppo Lokasaari
02.12.2025 11:49
Adbluesta sähköautoihin. Mitenkähän lie hiilijalan jälki akkuteollisuuden osalta??
Aika pahalta näyttää tuleva sähkön tehomaksu omakotitaloasujille sähköauton latauksen suhteen.
https://yle.fi/a/74-20196601?utm_medium=social&utm_source=whatsapp-share
Ville Säynäjäkangas
02.12.2025 16:46
Akkuteollisuuden hiilijalanjälki on aivan valtava. Raaka-aineet louhitaan ja kuljetellaan polttoöljyllä. Rikastus ties millä ruskokivihiilellä. Akun valmistus päästää ja lopuksi vielä kierrätys. Kyllä maailma pelastuu.
Ai niin, eihän näin saa ajatella. Oikea mielipide on: Sähköauto puhdistaa ilmaa!
Petteri Haverinen
02.12.2025 18:51
Ville SäynäjäkangasYritin vielä etsiä, mutta ei löytynyt yhtään tutkimusta, missä uuden auton hankinta osoittautuisi ekologisemmaksi valinnaksi. Kauppamiesten myyntipuheita ainoastaan.
Haistele ykköskoppaisen Ducaton pakokaasua ja sitten 2020- Euro6 päästöarvon Ducaton pakokaasuja, niin ehkä asia selviää..
Esa Ojala
02.12.2025 18:58
Se, että jollakin on toiminut AdBlue järjestelmä ei tarkoita että se toimii kaikilla.
Ei ole ihan halpaa lystiä noiden korjaaminen.
https://yle.fi/a/74-20148007
Toivo Koistinen
03.12.2025 06:48
Niin kyllä toivoisi että tässsä lopultakin maalaisjärrki toimisi, ja tuo pakkaskestävä tulisi käyttöön.
Uusien henkilöautojen kanssa taitaa kohta olla, että tekeekö kukaan enää kohta dieseliä.
Raskaisssahan niitä on, jotka sitä kuluttaa, ja sekin siinä, että kun raakaöljyä jalostaa niin tulee dieseliä, jotta bensaaa saadaan.
Tp
Ville Säynäjäkangas
03.12.2025 11:03
Petteri HaverinenHaistele ykköskoppaisen Ducaton pakokaasua ja sitten 2020- Euro6 päästöarvon Ducaton pakokaasuja, niin ehkä asia selviää..
Tiedän, että näin kuuluu ajatella. Sitä propagandaa meille tuputetaan.
Mutta siinä sivutetaan kokonaisekologisuus sujuvasti.
Vaikka ykköskoppainen tupruttaa enemmän savupiipusta, niin kumpi on parempi. Ajaa sillä ykköskoppaisella 50 vuotta vai vaihtaa uuteen kahden vuoden välein, jolloin pitää laskea kahdenkymmenenviiden (25kpl) uuden Ducaton valmistuksen päästöt mukaan. Tällöin asia ei olekaan niin selvä.
Lisäksi pitää huomioida, että kaluston ikääntyessä ajetut kilometrit vähenevät koko ajan. Näin päästöt laskevat iän myötä. Uudella on paine ajaa paljon, koska kulkine on hankittu isolla rahalla ja arvo laskee. Vanhaa jo ajat sitten maksettua voi seisottaa pihassa ilman harmitusta.
Ja lopuksi pitäähän rehellisyyden nimissä laskea myös 25 Ducaton romutuspäästöt. Vaikkei sitä itse romuttaisikaan, niin joku ja joskus kyllä.
muokattu: 3.12.2025 11:17
Petteri Haverinen
03.12.2025 11:41
Taas Ville väärin… meillä on tullut vuosittain (6 vuotta) n 11000 km ajoa m-autollla, ihan saman verrankuin ekalla 2011 vuoden Sunlightilla tuli ajoa tulee myös nykyisellä 2024 vuoden Hymerillä. Niin ja ihan omalla rahalla nämä on ostettu, ilman velkaa. Uusien hinnat näyttää vain nousevan, joten arvon alenema on varsin vähäinen. Tuo itse Saksasta tuoma Sunlight näytti olevan myynnissä liikkeessä n 8 tonnia suuremalla hinnalla, kuin mitä itse siitä maksoin vuonna 2019. Mittarissa tulpat. Maksaa siis jo enemmän, kuin uusi maksoi aikoinaan…
Toki tulisi enemmän kilometrejä, ainakin enemmän yöitä vietettyä m-autossa, mutta lomaa on vain tietty määrä vuodessa ja nuo kotimaan SF-C alueiden karaoketapaamiset eivät todellakaan kiinnosta.
Kokeile Ville joskus uudehkoa m-autoa, vaikka vuokraamalla viikoksi, niin saat oma kohtaista kokemusta…
Niin siitä adblue lisäaineista: mikähän lie takuu korjauksen tilanne jos on käytetty jotain muuta, kuin valmistajan ohjeistamaan ainetta?
Ville Säynäjäkangas
03.12.2025 13:36
Petteri hyvä, ei ole kysymys sinusta eikä minusta, vaan kokonaiskuvasta. Kun tarkasteluun otetaan vaikka 100 000 matkailuajoneuvoa, niin tuo edellä kertomani pitää paikkansa.
Petteri Haverinen
03.12.2025 15:42
Ville SäynäjäkangasPetteri hyvä, ei ole kysymys sinusta eikä minusta, vaan kokonaiskuvasta. Kun tarkasteluun otetaan vaikka 100 000 matkailuajoneuvoa, niin tuo edellä kertomani pitää paikkansa.
Kun matkailuautoja on Saksassa esim jo yli miljoona, niin kyllä niiden päästöillä on merkitystä.
Jos kaikki ajaisivat vanhoilla autoilla, niin mietippä asiaa vielä kerran…
Ville Säynäjäkangas
03.12.2025 18:35
En ole missään kohti sanonut etteikö pakokaasupäästöillä olisi mitään merkitystä. Totta kai on.
Mutta uuden auton valmistus tuo valtavan määrän suoria ja välillisiä piilopäästöjä, joita ei mitata missään. Tämä on kiusallinen fakta, mistä ei ole soveliasta puhua.
Toivo Koistinen
03.12.2025 20:32
Niimpä. Jos mikä onkaan sitten jos Saksan matkailuautokalusto uusitaan, paljonko päästöä siitä syntyy.
Mitäpä jos ne Saksalais, ja Suomalais matkailuautot ei liikkuisi, ja se porukka matkusteleisi netin drooni kuvia katellen kotosalla kuten minä.
Nojoo, siinähän paikalliset matkailuelinkeinot kärsii, kun jäävät ilman niitä matkailuautoilijoiden tuomia rahoja.
Taas ne kolikon kas-kolme puolta.
Tp
Petteri Haverinen
04.12.2025 14:55
Suurin osa Saksan m-autokalustosta taitaa olla jo vähintään vuodelta 2015 tai uudempia,joten uusimistarve vähäisempi, toki nuokin jo kohta 11 vuotta vanhoja, mut euro 6 päästöluokassa. Tämä mutu-tieto perustuu omaan liikkumisen Saksassa ja muualla Euroopassa.
Kyllä vaan jokaisen valinnat vaikuttavat…