Ad blue talvella.

Ossi Rahja 29.10.2025 17:16

Onko kokemusta ad bluesta talvella?Mulla auto on seisonnassa talven (lokakuu-toukokuu) autokatosessa ulkona.Ad bluen sekaan olen kesällä lisännyt tankkauksen yhteydessä lisäaineen.Mulla on tapana käyttää ja liikutella autoa talvella lauhoina päivinä.Ei ole hyvä jos auto seisoo täysin paikallaan puoli vuotta.Miten suvikelillä ad blue käyttäytyy,sulaako se vai särkeekö jotain?

Lauri Niittynen 01.11.2025 08:28

Hankin tänä syksynä uuden talvihenkilöauton. Dieseliä en ostanut, suurena syynä adblue. Kun ajomatkaa yleensä ei tulisi kuin 30 km suuntaansa tai vähemmän, pakkasella voi tulla ongelmia adbluen kanssa. Juuri kun se on sulanut säiliössä vastuksen avulla, matka loppuu. Ja sitten sama paluumatkalla. Nestettä voi jäädä jäätymään putkiin ja pumpuun ja kaikki ei ehdi palautua säiliöön.

Nollakelillä jäätymisongelmaa ei ole, mutta lyhyt käyttö aiheuttaa järjestelmän aktivoitumisen turhaan. Ja sitten kaiken pitää taas päätyä säiliöön odottamaan seuraavaa käynnistystä. Miksi autoa pitäisi käynnistellä ja liikutella ja kuinka usein? Parin sadan km ajo voisi olla parempi autolle, että moottori ainakin lämpiää kunnolla.

Antero Virkkala 01.11.2025 19:22

Luovuin suuri Skoda Superbista, vuosimalli 2017. Muuten oli hyvä ja vähävikainen auto, mutta AdBlue-järjestelmä piti korjata kahdesti. Kerran ensimmäisenä talvena 2018 (meni tietysti takuuseen) ja toisen kerran 2023. Molemmat kerrat täsmälleen samalla tavalla. Olimme Ylläksellä, ja kun 35 asteen pakkasella ei huvittanut lähteä ladulle, lähdimme katsomaan jääveistoksia. Ensimmäisellä kerralla Leville, toisella Lainion SnowVillageen. Seuraavana aamuna AdBlue-valo syttyi, vaikka nestettä oli lisätty juuri matkalle lähtiessä. Nyt tiedän, että AdBlue-dieselillä ja yli 30:n asteen pakkasella pitää ajaa vain alle puolen tunnin ajoja, jolloin AdBlue-järjestelmä ei näillä pakkasilla vielä herää, tai sitten tosi pitkiä ajoja, niin että moottori lämpiää kunnolla ja kerää nesteen takaisin tankkiin ajon jälkeen.

AdBlue jäätyy -11 asteessa, joten sitä lämpimämmässä ei ole huolta, ja sulanapitokaapelin pitäisi riittää -30:een asti. Ei haittaa vaikka lähtiessä olisi jonkun verran enemmän pakkasta, kunhan ajon jälkeen ei ole.

Onneksi Äkäslompolosta merkkihuoltoon Helsingissä on "vain" 980km. Ajomatkaa jäi vielä 20km. Ajo ei katkea heti 1000km:n kohdalla mutta moottoria ei voi 1000km:n ajon jälkeen enää käynnistää.

Terveisin,
"Tyytyväinen Enyaqin omistaja"

Liitetiedostot

su230322-106.jpg
Antero Virkkala 01.11.2025 19:33

Ai niin, onhan meillä AdBlue-järjestelmä myös Sunlightissa, joka lokakuussa täytti 4 vuotta. Emme aja sillä talvella, mutta kerran – pari talvessa, lämpimänä päivänä, olen siirtänyt autoa puoli metriä, että renkaat pyörähtävät eri asentoon. Sunlightin kanssa yksi pikkuharmi on, että AdBluen tankkausaukon takana, melko syvällä, on magneetilla kiinnipysyvä sulkijaläppä. AdBlue-kanisterin paljeletkun päässä oleva suora putki ei ylety painamaan tuota läppää auki, joten se läppä täytyy pitää AdBlue-täytön aikana auki esim. pitkäteräisellä ruuvimeisselillä. Ja vielä, 10 litran kanisteria ei ole mukava kannatella koko sitä aikaa, jonka kanisterin tyhjeneminen kestää, kun samasta putkesta menee vuorotellen nestettä alaspäin ja ilmaa ylöspäin. Kanisterin tyhjenemistä voi jouduttaa painamalla siihen pienen ilmareiän esim. monitoimilinkkarin piikillä.

Toivo Koistinen 02.11.2025 06:29

Kun ostimma tuon viime tammikuuussa, kun en tiennyt tästä aineesta, niin jälkeenpäin sain ohjeeen pörhön asentajalta.
Kun pistät pakkasella käyntiin niin anna käydä pihalla pakkasella n puoli tuntia, että systeemi lämpiää, varsinkin jos ajat lyhyen matkan.
On vielä pelannut, mutta kun ajot vähenee, ja tuon aineen käyttöikä ei ole kovin pitkä, niin se ei ole hyvä. kevät kesästä lisäsin 4 l kun oli jo yli 10 000 mennyt, kun en löytänyt sitä näyttöä, ja myyjä täytti tankin ostaissa.
Nyt löysin tuosta tikitaalihirmusta sen näytön, ja ajomatkaa on 12 000 km. Pitäisi se joulun aikoihin saada ajeltua, ettei aine vanhane.
Laitoin lisätessä kideainetta, en tiedä lisääkö se käyttöaikaa.
Toivottqavasti saisi kuorma-autoliitto hallituksen hyväksymään se kemiran kehittämä denoxium, mitä yhdysvalloissa, ja sielläpäin käyttävät.
Norjassakin sitä on kuulemma, mutta miten saisi, kun ei tule enää mentyä.
Saa nähä pitääkö vanahan miehen mennä vielä bensaan.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.