Ad blue talvella.

Ossi Rahja 29.10.2025 17:16

Onko kokemusta ad bluesta talvella?Mulla auto on seisonnassa talven (lokakuu-toukokuu) autokatosessa ulkona.Ad bluen sekaan olen kesällä lisännyt tankkauksen yhteydessä lisäaineen.Mulla on tapana käyttää ja liikutella autoa talvella lauhoina päivinä.Ei ole hyvä jos auto seisoo täysin paikallaan puoli vuotta.Miten suvikelillä ad blue käyttäytyy,sulaako se vai särkeekö jotain?

Lauri Niittynen 01.11.2025 08:28

Hankin tänä syksynä uuden talvihenkilöauton. Dieseliä en ostanut, suurena syynä adblue. Kun ajomatkaa yleensä ei tulisi kuin 30 km suuntaansa tai vähemmän, pakkasella voi tulla ongelmia adbluen kanssa. Juuri kun se on sulanut säiliössä vastuksen avulla, matka loppuu. Ja sitten sama paluumatkalla. Nestettä voi jäädä jäätymään putkiin ja pumpuun ja kaikki ei ehdi palautua säiliöön.

Nollakelillä jäätymisongelmaa ei ole, mutta lyhyt käyttö aiheuttaa järjestelmän aktivoitumisen turhaan. Ja sitten kaiken pitää taas päätyä säiliöön odottamaan seuraavaa käynnistystä. Miksi autoa pitäisi käynnistellä ja liikutella ja kuinka usein? Parin sadan km ajo voisi olla parempi autolle, että moottori ainakin lämpiää kunnolla.

Antero Virkkala 01.11.2025 19:22

Luovuin suuri Skoda Superbista, vuosimalli 2017. Muuten oli hyvä ja vähävikainen auto, mutta AdBlue-järjestelmä piti korjata kahdesti. Kerran ensimmäisenä talvena 2018 (meni tietysti takuuseen) ja toisen kerran 2023. Molemmat kerrat täsmälleen samalla tavalla. Olimme Ylläksellä, ja kun 35 asteen pakkasella ei huvittanut lähteä ladulle, lähdimme katsomaan jääveistoksia. Ensimmäisellä kerralla Leville, toisella Lainion SnowVillageen. Seuraavana aamuna AdBlue-valo syttyi, vaikka nestettä oli lisätty juuri matkalle lähtiessä. Nyt tiedän, että AdBlue-dieselillä ja yli 30:n asteen pakkasella pitää ajaa vain alle puolen tunnin ajoja, jolloin AdBlue-järjestelmä ei näillä pakkasilla vielä herää, tai sitten tosi pitkiä ajoja, niin että moottori lämpiää kunnolla ja kerää nesteen takaisin tankkiin ajon jälkeen.

AdBlue jäätyy -11 asteessa, joten sitä lämpimämmässä ei ole huolta, ja sulanapitokaapelin pitäisi riittää -30:een asti. Ei haittaa vaikka lähtiessä olisi jonkun verran enemmän pakkasta, kunhan ajon jälkeen ei ole.

Onneksi Äkäslompolosta merkkihuoltoon Helsingissä on "vain" 980km. Ajomatkaa jäi vielä 20km. Ajo ei katkea heti 1000km:n kohdalla mutta moottoria ei voi 1000km:n ajon jälkeen enää käynnistää.

Terveisin,
"Tyytyväinen Enyaqin omistaja"

Liitetiedostot

su230322-106.jpg
Antero Virkkala 01.11.2025 19:33

Ai niin, onhan meillä AdBlue-järjestelmä myös Sunlightissa, joka lokakuussa täytti 4 vuotta. Emme aja sillä talvella, mutta kerran – pari talvessa, lämpimänä päivänä, olen siirtänyt autoa puoli metriä, että renkaat pyörähtävät eri asentoon. Sunlightin kanssa yksi pikkuharmi on, että AdBluen tankkausaukon takana, melko syvällä, on magneetilla kiinnipysyvä sulkijaläppä. AdBlue-kanisterin paljeletkun päässä oleva suora putki ei ylety painamaan tuota läppää auki, joten se läppä täytyy pitää AdBlue-täytön aikana auki esim. pitkäteräisellä ruuvimeisselillä. Ja vielä, 10 litran kanisteria ei ole mukava kannatella koko sitä aikaa, jonka kanisterin tyhjeneminen kestää, kun samasta putkesta menee vuorotellen nestettä alaspäin ja ilmaa ylöspäin. Kanisterin tyhjenemistä voi jouduttaa painamalla siihen pienen ilmareiän esim. monitoimilinkkarin piikillä.

Toivo Koistinen 02.11.2025 06:29

Kun ostimma tuon viime tammikuuussa, kun en tiennyt tästä aineesta, niin jälkeenpäin sain ohjeeen pörhön asentajalta.
Kun pistät pakkasella käyntiin niin anna käydä pihalla pakkasella n puoli tuntia, että systeemi lämpiää, varsinkin jos ajat lyhyen matkan.
On vielä pelannut, mutta kun ajot vähenee, ja tuon aineen käyttöikä ei ole kovin pitkä, niin se ei ole hyvä. kevät kesästä lisäsin 4 l kun oli jo yli 10 000 mennyt, kun en löytänyt sitä näyttöä, ja myyjä täytti tankin ostaissa.
Nyt löysin tuosta tikitaalihirmusta sen näytön, ja ajomatkaa on 12 000 km. Pitäisi se joulun aikoihin saada ajeltua, ettei aine vanhane.
Laitoin lisätessä kideainetta, en tiedä lisääkö se käyttöaikaa.
Toivottqavasti saisi kuorma-autoliitto hallituksen hyväksymään se kemiran kehittämä denoxium, mitä yhdysvalloissa, ja sielläpäin käyttävät.
Norjassakin sitä on kuulemma, mutta miten saisi, kun ei tule enää mentyä.
Saa nähä pitääkö vanahan miehen mennä vielä bensaan.
Tp

Petteri Haverinen 02.11.2025 09:36

Norjan ja Suomen adbluen ero?
Hyvä kysymys — lyhyesti sanottuna ei, Norjassa ei ole erilaista AdBlue’a kuin Suomessa.

Tässä tarkempi selitys:
• AdBlue on standardoitu aine: Sen koostumus määritellään kansainvälisellä standardilla ISO 22241. Tämä standardi määrittää ureapitoisuuden (32,5 % korkeapuhdasta ureaa ja 67,5 % deionisoitua vettä) sekä puhtausvaatimukset.
• Näin ollen kaikki AdBlue, jota myydään EU- ja ETA-alueilla (mukaan lukien Norja), on käytännössä samaa kemiallisesti.

Toivo Koistinen 02.11.2025 10:22

Olen ymmärtänyt, etä Norjasta saa tuota kemiran kehittämää denoxium liuosta.
Denoxium on suomalaisen Kemiran kehittämä lisäaine, joka vähentää dieselajoneuvojen typenoksidipäästöjä. Se on ammoniumformaatin, urean ja veden seos, jonka etuna on perinteisiin urea-liuoksiin verrattuna alhaisempi jäätymispiste (lakkaa toimimasta vasta (-37) °C:ssa). Yrityskauppojen myötä Denoxium on siirtynyt yhdysvaltalaisen Eastmanin omistukseen. 
Tp

Lauri Niittynen 02.11.2025 18:05
Toivo Koistinen

Kun ostimma tuon viime tammikuuussa, kun en tiennyt tästä aineesta, niin jälkeenpäin sain ohjeeen pörhön asentajalta.
Kun pistät pakkasella käyntiin niin anna käydä pihalla pakkasella n puoli tuntia, että systeemi lämpiää, varsinkin jos ajat lyhyen matkan.
On vielä pelannut, mutta kun ajot vähenee, ja tuon aineen käyttöikä ei ole kovin pitkä, niin se ei ole hyvä. kevät kesästä lisäsin 4 l kun oli jo yli 10 000 mennyt, kun en löytänyt sitä näyttöä, ja myyjä täytti tankin ostaissa.
Nyt löysin tuosta tikitaalihirmusta sen näytön, ja ajomatkaa on 12 000 km. Pitäisi se joulun aikoihin saada ajeltua, ettei aine vanhane.
Laitoin lisätessä kideainetta, en tiedä lisääkö se käyttöaikaa.
Toivottqavasti saisi kuorma-autoliitto hallituksen hyväksymään se kemiran kehittämä denoxium, mitä yhdysvalloissa, ja sielläpäin käyttävät.
Norjassakin sitä on kuulemma, mutta miten saisi, kun ei tule enää mentyä.
Saa nähä pitääkö vanahan miehen mennä vielä bensaan.
Tp

Vuosi sitten hallituspuolue Kokoomuksen kansanedustajat kysyivät hallitukselta voisiko hallitus edistää Denoxiumin markkinoilletuloa. Hallituspuolue Perussuomalaisten ministeri Ranne vastasi kerrankin fiksusti, että ei voi. Mikään ei estä sen tuomista markkinoille, mikä tahansa taho voi sen sääntöjen mukaan markkinoille tuoda. Euroopassa ei taideta kaivata pakkaskestävyyttä kovin monessa paikassa, joten aineen myynti ei kannattaisi.

Jukka Rajamäki 02.11.2025 18:06

Tämä ei suoraan liity talvikäyttöön mutta ainakin Biltemassa ja Motonetissä on ollut myynnissä paristokäyttöinen AdBlue pumppu. 10L kannu tyhjenee sillä parissa minuutissa. 2020 Ducatossa kun valo syttyi niin sinne sai huoletta laittaa tuon 10L. Itsellä Bilteman pumppu joka ei kuitenkaan sopinut Bilteman 5L kannuun.

Petteri Haverinen 02.11.2025 20:55

Toisissa adblue kannuissa on riittävän pitkä nokka, jolla toimii myös Ducaton täyttö… kannattaa ottaa talteen ja sehän sopii myös uusiin kannuihin…

Reijo Pesonen 02.11.2025 22:02

Olen talvella kovemmilla pakkasilla, käyttäessäni vuoden 2022 Ducatoa, ajanut tai antanu käydä vähintään puolituntia, ja johtuneeko siitä ettei ongelmia ole esiintynyt. Tosin nyt olen myynyt Ducaton pois ja tuossa maasturissa v. 2018 ei kyseistä ainetta tarvitse käyttää.
Tv. Rp

Toivo Koistinen 03.11.2025 07:14

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysymys/Documents/KKV_328+2024.pdf?lang=fi
Tp

Ville Säynäjäkangas 03.11.2025 10:04
Petteri Haverinen

Norjan ja Suomen adbluen ero?
Hyvä kysymys — lyhyesti sanottuna ei, Norjassa ei ole erilaista AdBlue’a kuin Suomessa.

Tässä tarkempi selitys:
• AdBlue on standardoitu aine: Sen koostumus määritellään kansainvälisellä standardilla ISO 22241. Tämä standardi määrittää ureapitoisuuden (32,5 % korkeapuhdasta ureaa ja 67,5 % deionisoitua vettä) sekä puhtausvaatimukset.
• Näin ollen kaikki AdBlue, jota myydään EU- ja ETA-alueilla (mukaan lukien Norja), on käytännössä samaa kemiallisesti.

Tämä pitää paikkansa. Adblue on joka paikassa samanlaista, mutta ureajärjestelmiin yhteensopiva pakkasenkestävä Denoxium ei olekaan Adblueta, vaan Denoxiumia. Sitä vaan ei näytä saavan enää Norjastakaan? Vai onko jollain parempaa tietoa?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.