Nyt erikoisuuksien tavoittelijoille uusi karavanalue Helsingissä

Pasi Niemelä 05.10.2017 11:21


https://www.is.fi/autot/art-2000005395933.html

Veli-Pekka Merikallio 05.10.2017 15:40

Epäilen, ettei tule ruuhkaa Isosaareen.
Vuosimaksu kausipaikalla 1500€ ja auton roudaus lautalla saarelle 750€, tuo parin kilometrin matkahan maksaa yhtä paljon kuin meno-paluu Travemundeen. Mitä järkee, kyllähän sitä merta voi ihailla mantereeltakin?

Kaj Nyyssönen 05.10.2017 17:29

Tämä ehkä kuuluisi ulkomaan osioon. Samaa on yritetty Märket saarelle joka on puoliksi Ruotsin ja puoliksi Merenkulku hallituksen maata (mikä lienee tämän kuningaskunnan nimi nykyään.) Märket ei kuulu Ahvennanmaahan ja lain mukaan Suomen aluevedet eivät ulotu Skifter alueen länsipuolelle. Siksi Märketin merenkulkuhallituksen puolella on oma maatunnus eikä se kuulu EU-alueeseen.

Karavaanarien kalusto pitää kuljettaa saareen helikopterilla koska saaresta puuttuu satama jossa kalusto voidaan purkaa.

Matti Janhonen 05.10.2017 18:43

Luoja ei kiellä suuria ajattelemasta.

Perttu Kaasinen 05.10.2017 19:13

Kuuluukohan siihen myös kunnon venepaikka että pääsee myös kalaa narraamaan eikä joka kerta tarvitse saarilauttaa käyttää.
Olishan se mukava kavereille kehuskella tallinnan reissulla kato,tuolla on minun kesäpaikka matkailumökillä.

Matti Janhonen 05.10.2017 21:47

Luin vielä uudelleen tuon uutisen.
Voi kysyä mitä tekemistä saareen roudatuilla matkailuvaunuilla ja karavaanarimatkailulla on tekemistä toistena kanssa.
Ei mitään, koska siitä puuttuu matkailu. Eli ihan sama kun kausipaikalla vuodesta toisen olevien vaunujen kanssa.
Eihän niilläkään ole matkailun kanssa muuta tekemistä kun, että ne on paikkoja josta seurataan muiden matkailemista.

Tauno Suominen 06.10.2017 08:07

Matti, kuinka monta päivää vaunu tai auto saa seisoa paikallaan, että vielä voidaan puhua matkailusta?

Markku Kujanpää 06.10.2017 09:54

Hyvä kymysys !

Matti Janhonen 06.10.2017 10:38

Kysymyksen asettelun pitäisi olla toisin päin.
Montako päivää pitää olla liikkeellä vuodessa jotta ylipäätään voi puhua matkailusta?

Vaunun käyttöä katsastuksessa ja vientiä kausipaikalle ei lasketa.
Vaunut kesämökin korvikkeena yhdistyksen alueella ja matkailu on kaksi eri asiaa, vaikka molempiin sisältyy liike pois totutusta elinympäristöstä.

Markku Kujanpää 06.10.2017 10:42

Kuka laskee kaikki mitä ei lasketa.

Matti Janhonen 06.10.2017 12:12

Pittää vissiin muuttaa noita yhdistysten ja liiton sääntöjä, niin pysytään kehityksessä mukana.
Niissä kun lukee, että "edistää matkaluajoneuvojen käyttäjien".

Helpostihan tuo on korjattu uudella lauseen pätkällä; edistää matkailuajoneuvojen käyttäjien ja niitä kesämökkeinään pitävien....

Markku Kujanpää 06.10.2017 14:40

Hinnakastahan tuo, mutta on porukoita joille tuo hinta on sivuseikka. Saattaahan sieltä saada aivan loistavan kesäpaikan. Eikä siellä vankina tarvi olla, vaan voi välillä jossain ihan oikeesti matkailla jos mieli tekee.

Hyvä vaan, että on myös tuollainen vaihtoehto.

Toivo Koistinen 06.10.2017 15:14

Niin, montako päivää pitä olla liikkeellä, että voi puhua matkailusta. Eipä taida nuo meidän 12 päivää tähän asti tätä vuotta riittää, mutta kuitenkin siinä oli kolme ihan hyvää reissua
Millainen olisi liitto, ja yhdistyksien pitämät leirit jos kausipaikkalaisia ei olisi, voi asian niinkin kysyä.
Eikös tuo höpökoppi ole meille kaikille kesämökin korvike, kellä kotopihalla suurimman osan vuotta, ja kellä jossain leirillä kotomaassa, tai ulkomaalla
Työsssäkäyvä perhe ei montaa viikkoa, varsinkaan kuukautta taida noilla matkailla.
Ollaan monella suulla puhuttu, anetaan kaikien kukkien kukkia.
Toivopoika

Markku Kujanpää 06.10.2017 15:29

Noinpa, vaan aina löytyy lajikumppaneita jotka ajattelevat kaikkea perse edellä. Mikään ei ole missään hyvin eikä kukaan toimi niinkun pitäisi.

Pitäisi kaikkien palveluiden pelata paljon paremmin ja ympäri vuoden. Hallitus on syvältä. Kaikki yleensä vituttaa ja koko elämä näyttää hankalalta.

Tauno Suominen 06.10.2017 15:44

Kyllähän sitä on paljon sellaistakin matkailua, jossa ollaan pidempään asettuneena samaan paikkaan. Ei sitä koko ajan tarvitse tukka putkella painaa eteenpäin.

Tuo Isosaari on ehdottoman kiinnostava kohde ja sopii mainiosti esimerkiksi porukalle, jotka voivat käyttää vaunua tai autoa vuorotellen. Veneellekin tuonne varmasti paikan saa. Oleellista on, ettei siellä tarvitse vuosikausia majailla, vaan seuraavana vuonna voi valita uuden mielenkiintoisen kohteen.

Juha Hietavuori 07.10.2017 09:32

Entäs sitten kun me ajetaan koppiautolla mökille 65 km , onko se matkailua ?


Kesä aikaan kyllä matka jatkuu usein eteenpäinkin .
muokattu: 7.10.2017 09:34
Matti Janhonen 07.10.2017 11:23

On tämä aika erikoista keskustelelua karavanarimatkaluasta.

Karavaanari sana on kuin synonyymi sanalle liike tai matka. Näin on ollut kautta historian ja tulee olemaan.
Tästä liikkumisen näkökulmasta on kirjoitettu ja hyväksytty myös tämän järjestäytyneet toiminnan säännöt ja tämä on nimenomaan karavaanarimatkalun toiminnan perusta.
Nyt jäsenmaksujen toivossa säännöillä ei ole enää niin väliä,

Nyt sitten tuputetaan lisääntyvässä määrin karavaanarimatkailuksi sitä, että ei liikuta, vaan matkailuajoneuvo on ajettu alueelle, rakennettu sen ympärille isokin leiri ja siellä sitten toisten samanmielisten kanssa kuvitellaan patiolla, että ollaan matkalla = karavanareita. Tällä perusteella kesämökin pihaan varamajoitustilaksi parkkeerattu vanha matkailuvaunkin edustaa karavaanarimatkailua.

Kauas on erkaannuttu toiminnan alkuperäisetä ajatuksesta.
Olisi varman kauhistus näille puutarhaleiriläisille jos alueelle ajasi pikku Fiat, Skoda tai Volkari jossa olisi isä, äiti ja kolme-neljä kasvuikäistä lasta, teltta kattotelineellä ja keittelisivät priimuksella ruokaa ja rapistelisivat leivänmuruja puhtalle nurmikolle. Saattaisivat jopa ääntäkin pitää leiriytyessään. Leirialuellahan kaikki äänet on kiellettyjä paitsi korkatasoinen karaoke-laulu vähän jurrissa laulettuna.



Eikä teistäkin nuo leirintämatkailun aboriginalit = telttailijat lerialueelle ole ihan kauhistus?
muokattu: 7.10.2017 11:48
Veli-Pekka Merikallio 07.10.2017 11:55

https://fi.wikipedia.org/wiki/Karavaani

Tuossa alkuperäinen karavaani-käsite, näkyy olevan tynkä, joten jokainen voi sitä laajentaa oman käsityksensä mukaan, edelleenkään yhtä totuutta ei asiasta ole. Jokaisen määritelmä on yhtä oikea tai ainakin jokaisella on oikeus kutsua omaa leirintämatkailuaan millä termillä haluaa. Hyväähän tällainen monipuolinen keskustelu on, yksi totuus ei tuottaisi mielipiteiden vaihtoa, siis keskustelua näinkin olennaisesta asiasta.
Mun reissaamista ei häiritse pätkääkään millä tittelillä törttöilen tuolla liikenteessä.


Niin, mun ymmärrykseni mukaan tuo alkuperäinen termi tarkoitti jonkinlaista letkassa kulkemista, edettiin porukalla. joskohan kahden matkiksen peräkkäinajo olisi letka, karavaani.
muokattu: 7.10.2017 11:58
Matti Janhonen 07.10.2017 12:05

Tuon mukaan leirialue on karavaanariseralji.

Eikös ne seraljit viimein täyty kun kaikki vain haluaa oleilla sereljeilla ja lopettavat liikkumisen.

Toivo Koistinen 07.10.2017 14:04

Nämä puutarhaleirit / kesämökit, ovat jäänne siittä, kun SFC alueet perustettiin, ja alkoi niiden rakentaminen talkoo hengessä. Juuri se porukka ne leirit teki
Hehän vieläkin pitävät niitä pystyssä talkoillen, jotenka en näe siinä nyt niin suurta haittaa, vaikka olen kausi, ja yönyli hinnoista juonitellut joskus
Muuten eikös leiralueila on sääntö, että vaunu on saatava kohtuu vaivattomasti pois, esimerkiksi tulipalon takia.
Onko niitä puutarha karavaaneja, jotka eivät koskaan liiku vaunuillansa, sitten niin paljon, että se on häiriöksi karavaanari nimelle ja maineelle, sen harrastamiseksi.
Onkohan kukaan sitä tilastoinut
Toivopoika

Matti Janhonen 07.10.2017 14:49

Tehkää omia karavanarialueita koskien "happokoe".

Täyttäkää oman alueen kaikki paikat kausipaikalaisilla ja pitäkää yllä nykytasoinen kausipaikkahinnoittelu ja poistakaa jäsenmaksutulosta se osa joka tulee muilta jäseniltä kun kausipaikkalaislta.

Kun olette sen tehneet niin kuis huriceee?

Kaj Nyyssönen 07.10.2017 15:49

Karavaanari mikä se on riippuu misä massa sitä kysyy.
USA, karavaani on jono junanvaunuja
Afrikka kauppiaiden kameeli jono
Aasia (silkkitie) kauppiaitten kameeli jono
Suomi TupperWare purkissa asuminen ja vetäminen autonperässä

Matti Janhonen 07.10.2017 15:54

Mutta aina kuvioissa on liike ja liikkuminen.

No onhan Kaihon Karavaani ja Tuure Kilpeläinen, joIta vain kuunnellaan.

Markku Kujanpää 07.10.2017 16:14

Mikähän nyt ahistaa.

Kaj Nyyssönen 07.10.2017 16:33
Markku Kujanpää

Mikähän nyt ahistaa.

No se että kujan päässä liike lakkaa ja jatkuu vain takaisinpäin.

Toivo Koistinen 07.10.2017 16:37

Entäpä jos kausipaikkasysteemi lopetetaan. Mikä olisi hinta yöpymiselle, kun talkootyö loppuisi, ja palkatut tekijät hoitaisivat nuo alueet.
Eikai luultavasti kausilaiset enää sihen puuttuisi, koska ei ole syytä
Kuka niitä alueita johtaisi, ja isänöisi. Eikö ne silloin pitäisi erottaa karavaanari liitosta, koska ne vääristäisivät leiritoiminnnan kilpailua.
Mikä olisi liiton tehtävä, ja mikä olisi se syy miksi kuulua liittoon. Kuka sitä enää tarvitsisi.
Mikä muuten on karavaani. onko tavallinen työssäkäyvä perhe, joka kerran pari vuodessa ottaa vuokralle, tai oman kulkimen, tekee sillä lomamatkan, ja taas pistää seisomaan sen lopuksi aikaa.
Mitä itseisarvoa tuo sana karavaani. Minkä verran on matkattava että on oikea karavaani.
Kohta joku sanoo, etä se on jäänne jostain, ja kirosana verrattavissa uskontoon, eli et ole uskovainen, ellet käy kirkossa jokapyhä
Toivopoika


Monellako liikuvalla karavaanrilla on kausipaikka jossain leirissä
muokattu: 7.10.2017 16:40
Matti Janhonen 07.10.2017 17:49

En tiedä mikä on oikea määrä, jotta on karavanari?
Pelkän jäsenmaksun maksamalla sitä ei kuitenkaan ole.

Palaan vielä tuohon tehtyyn karavaanarien rahankäyttötutkimukseen.
Sen mukaan keskivertokaravaanari yöpyy autossa 9 yötä vuodessa ja ajaa 3 771 km vuodessa.
Jos olisin järjestöjohtaja niin poistaisin "varmistimen". Luku on nimittäin ällistyttävän alhainen, ottaen huomioon kalustoinvestoinnit.
Jokaista yötä kohti tulee jo 4 euron jäsenmaksukulut?!

Sekin pitää muistaa, että SF-CaravanIn jäsenyhdistyksen jäseninä on vain puolet matkailuajoneuvojen omistajista ja suunta on ollut laskeva.

Toivo Koistinen 07.10.2017 19:07

Tuo on totta, mutta pitää ottaa huomioon karavaanareiden ikärakenne nyt. me ollaan iso ikäluoka, ja vanhetaan kovaa vauhtia. meiltä monelta on lisensit valtesmanni vienyt, ja on jäänyt jäsenyys, ja kausipaika vaunulle, tai ei sitäkään, vaan halu olla jäsen, vaika ei enää pääse liikkumaan.
Työssäkäyvillä ei ole aikaa, ja mahdollisuutta juri ajella muuta kun lomilla
Meiläkin tänävuonna on liikettä luultavasti 15 päivän verran. Mutta se asia korjantuu, kunhan aika täyttyy.
Nuoret ikäluokat mejän jälkeeen päättävät mihin homma menee
Mutta olen hämentänyt asiaa, jotenka on syytä selventää kantaa.
Tosiasia on, että jos kausipaikkalaisia ei ole, ei ole enää niin montaa SFC aluetta. Ellei ole alueita, ei ole yhdistyksiä. Ellei ole leirejä, niin mitä jäsenillä on. Kuus lehtä vuuessa..
Mitä liitolla on tekemistä, jos leirtoiminta hiipuu. onko koko karavaaniporukka kykenevä jos yhdistykset loppuu valitsemaan liittokokouksessa liiton henkilökunnan.
Mitä tehtävää liitolla enää on muutakun pari fisrallia järjestää jossain. Kertoa liikemiehille, järjestäkää kauppojen yhteyteen sellerplatseja. Liikemiehet vastaavat, ei meidän tarvitse, koska kyllä karavanit käy kaupassa kun makara loppuu
Ei. Kyllä se nin on, että tämä systemi on ainoa mahdollinen, ja soisin, että kukaan meistä ei karsinoisi toisten tyyliä harrastaa tätä touhua, vaan hyväksyä jokaisen tyyli. Yhteistyö, ja yhdessä sopiminen on ainoa tapa
Jos liiton toiminnassa on muutoksen tarve, niin ainoa mahdollisuus on meillä liikkuvilla koota porukat, mennä omien yhdistyksien kautta vaatimaan muutos parempaan, mikä se sitten onkaan.
Me ollaan kaikki karavaanareita, eikä sitä titteliä pois voi kukaan ottaa, ellei itse kukin siittä itse luovu, koska ei ole sääntöä laissa mikä on karavanin ammatipätevyys
Ninse nyt vaan on
Toivopoika

Matti Janhonen 07.10.2017 19:49

Toivo tuo mitä kuvaat on hyvin todennäköinen etenemispolku.
Miksi silloin pitää jatkaa nykyisellä tiellä hamaan loppuun jos kerta tiedostaa, että edessä on tällä tyylillä jatkettaessa vaikeuksia.
Tämä on se asia jota minä en ymmärrä.
Kun nämä muutokset jo käynnistyäkseen vie vuosia, niin eikö jo nyt pitäisi alkaa varautumaan tulevaan, joka ei mielstäöni voi perustua jatkuvaan talkootyöhön ja vanhojen ihmisten työpanoksen vaihtamiseen huonolla vaihtosuhteella yhdistykseltä saataviin etuihin. Ja etenkin kun nämä vanhat ihmiset haluavat tehdä tätä vain rajoiettun ajan vuodesta.

Tähän sisältyy myös riski ja se on verottaja. En jatka tästä enempää mutta olenpahan asiasta maininnut.
Rahanarvoinen alle käyvän arvon saatu etuus on myös veronalainen tulo sen saajalle.
Ja käypä arvo on se jonka muut maksaa.

Luulen olevani jopa vastullinen, kun kiinnitän huomiota tähän ja pyydän kääntämään ruoria niin, että alueita hoidetaan jatkossa palkollisten toimesta ja ammattimaisesti, omistuksen kuitenkin ollessa yhdistyksellä.
Meillekin syntyy aikanaan karavaanarialueiden ketjuja, ensin yksityislle puolelle ja sitten edistyneempien SF-Caravanin alueiden kesken ja toimesta. Miten silloin pienet yksinäiset vaatimattoman tasoiset alueet pärjää tässä kilpailussa, ja etenkin kun ovat rajanneet potentiaalista asiankuntaansa ulos niin kuin ovat rajanneet.

En piruile enkä pelottele, olen huolestunut nykytilanteesta.

Toivo Koistinen 07.10.2017 20:44

Kyllä kyllä. Mutta tällä harrasteella on muutama " riippakivi " vielä.
On nuo siihen aikaan kun ne perustettiin SFC alueet siellä jossain luonnon rauhassa, jolloin ne olivat hyvä senajan harrastajille, ja se vanha kaarti, joka ne pisti pystyyn, ja hoitaa niitä.
Ne ovat ne yhdistykset, jotka ovat käytännössä liitto, siittähän on puhuttu aiemminkin.
Niiden siirtäminen ei ole läpihuutojuttu, ne tulevat isolta osin sammumaan käyttäjien mukana, koska harrastajien ikärakenne tulee muutumaan lähikymmenen aikana rajusti.
Silloin, mihin leiritoiminta menee, ja mikä sen tarve on, ei taida olla läheskään selvä. esimerkiksi, jos autojen hintakehitys jatkuu tuota nykyvauhtia, ja vielä tuleee siihen autovero, tienkäyttömaksut, sun mut bernerit, niin se muuttaa sen rakenteen.
Tulee kipukynnys, jos auto maksaa talon hinnan, ja jos sisustusratkaisut jääräpäisesti jatkavat tuota kokosuvun istuinpaikka mallia, ja niiden välissä pujotelua.
Sillon mennään ehkä takasin vaunuiluun, vuokraukseen, yhteisomistuksen josta jo puhuit, eli tulevan ennustaminen on edelleenkin hankalanpuoleinen homma
On hyvä puhua, että liitto herää siihen muutoksen, kun se tulee, mutta vasta sitten kun se tulee. Ei meitä vanhoja jääriä pois kampea kun kuolema, ja vaimo, jos näin sallitaan sanoa.
Toivopoika

Matti Janhonen 07.10.2017 22:13

Mihin tämä menee?
Jos joillain aluella ei ole muita kilpailutekijöitä kun muita alhaisempi hinta niin se on good-bye.

Tämä on järjestötoimintaa.
Järjestön terveyden merkki on siinä kuinka hyvin järjestö tunnistaa omassa toimintaympäristössään tapahtuvat muutokset ja kuinka nopeasti se kykenee reagoimaan niihin uhkia torjuen ja mahdollisuuksia hyödyntäen.

Toivo Koistinen 08.10.2017 06:28

Kaavahan on yksinkertainen. järjestö on sen jäsenistö. Ilman jäsenistön aktiivisuutta järjestön toimintaan ei ole olemassa järjestöä.
Järjestön valitu vetäjäporukan tehtävä on aktivoida, jäseniä, ja kerätä tarvittaessa lisää porukka sitä pyörittämään, ja ennekaikkea rahoittamaan.
Ollaanko me liikkuvat pelkkiä rahoitajia, on meistä itsestä kiinni, ei järjestöstä niinkään.
Toivopoika


Piti laittaa esimerkki tuosta auton kehityksen kärjestä, ja sen sisustusmalista mihin ollaan menemässä, mutta tulkoon tässä. On likkeessä myynnissä, joten en loukkaa yksityistä omistajaa. https://www.nettikaravaani.com/hymer/s800/1487886
muokattu: 8.10.2017 07:21
Matti Janhonen 08.10.2017 11:00

Kaava on vielä yksinkertaisempi.
Jos luullaan että kilpailuilla markkinoilla voi pärjätä perustamalla bisneksen talkootyön varaan, niin on tuomittu häviämään. Etenkin kun on olemassa merkkejä muutoksesta, jossa edut kelpaa mutta talkootyö ei.
Voin olla väärässä, mutta vaihdan mielipidettä vain jos joku osoittaa toimivan esimerkin joka osoittaa, että noin toimien tässä ajassa pärjätään.

Eilen illalla juuri tapasin tuollaisen suuren Hymerin omistaneet karavaanarin, joka harrastaa ulkomaan matkailua. Hän näki auton suuressa autossa lähinnä vain haittoja, jotka rajoittaa matkustamista ja tekee siitä merkittävästi kalliimpaa.
Oli vaihtanut pienempään malliin välttääkseen ison auton aiheuttamat haitat.

Toivo Koistinen 08.10.2017 15:13

Tässähän se villakoiran ydin on, mikä muuttaaa liiton, ja yhdistysten toimintamalia, kun vanha talkooväki katuu.
leirit nuorempien karavaanareiden mielestä ovat väärisä paikoissa, ja yhdistys työ ei työssäkäyviä kiinnosta, vielä lisänä eläkeiän nousu kohta sataan vuoteen, niin matkailuharraste jo tulee muuttumaan pelkiksi loma-ajoiksi.
Ei ole suuria eläkelläis porukoita haittana
Ei sillon ole aikaa talkoilla kesäkausia, samoin nuo ökyhintaset autot muuttuvat pelkisteymmiksi, ja pienemmiksi. Tuntuu, että auton valmistajat hinnottelevat nykytyylilä itsensä ulos
Onko se liton, ja yhdistyksien ilta. Jotenka leireillään nyt kun keritään .
Toivopoika

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.