Miten lomareissu ovat menneet kotimaassa

Hannu Mankisenmaa 01.08.2022 22:41

Meillä alkoi loma heinäkuun puolessa välissä ja mitään suunnitelmia ei tehty. Ensin menimme Alataloon Kuopioon ja sieltä ajoimme Hiilimutkaan Vieremälle.
Pitkäjärvi kokemäki tuli mieleen, ja reittisuunnitelma ja"hups" yli 500km siirtymä, joka on mielestäni liikaa, mutta ajoimme sinne.
Sitten ajoimme Karkkilaan ystäville kylään. Matka jatkui sieltä Tuuriin ja sieltä Kalajärvellä peräseinäjoelle.
Kotona käynnin jälkeen Rantsilaan mökille (työsiirtolaan) puuhommia piisaa. Sitten loppuviikosta katsomaan Jyväskylän MM-rallia.
Karavaanareita näkyy liikkuvan paljon tienpäällä nyt, miten reissut ovat sujuneet ja missä on käyty, kyselee Hanski.

Niin se reissu "venähti" kesti 12-vrk ja 1700 km. On muuten huima ero kulutuksessa, kun nopeutta nostaa, ajoimme Riihimäeltä motaria, eli 3-tietä Tampereelle, niin nopeus kun on todellista 120 km/h, niin Ducato vie 16-litraa sataselle, kun 100 km/h kulutus on 11-litraa ja jos "nuukailee" ja ajaa 90 km/h, niin kulutus tipahtaa alle kympin.
muokattu: 4.8.2022 10:23
Eero Kateisto 02.08.2022 10:42

Teimme pari viikkoa sitten myös kotimaankierroksen. Ensin Kalajärvelle, siellä hellepäivänä todella paljon väkeä uimassa ja lähes kaikki autopaikat täynnä. Sieltä Sautinkarille ja edelleen Kokkolaan. Siistejä paikkoja molemmat. Kokkolasta jatkoimme Kyyjärven kampinkiin, mutta siellä nuoriso heräili puoliksi pökertyneenä edellisen illan juhlimisen ja pajatso-suomenmestaruuskisojen jälkeen. Emme jääneet vaan jatkoimme Isoon Mieheen Karstulaan. Rauhalllinen paikka, tosin wc:n tyhjennyspaikka haisi. Kartsulasta jatkoimme Vankkurimännikköön. Ja sitten kotiin.
Noin 1000 km ja polttoainekustannukset 171,60 €.

Kai Simonen 02.08.2022 18:51

Juhannuksesta lähdettiin liikkeelle, ensin Heinolan Heinäsaari. Siellä on oltu monet kerrat, mukava rauhallinen paikka. Sieltä Kuopion Rauhalahteen. Iso alue, paljon valinnan varaa, mihin parkkeeraa ja helppoja ruutuja. Siisti paikka tämäkin, hyvä uimaranta vieressä lapsillekin.
Sieltä Kajaaniin Ristijärven Pirttiin. Joskus muinoin ollut maatila, mukava rauhallinen paikka, kohtuu pieni alue.
Seuraavaksi Kuusamoon, Iisakki Village. Rauhallinen alue, saunarakennus on iso ja hieno vanhoista hirsistä, lauteetkin komeat. Sauna muistuttaa savusaunaa näöltään. Pesutilat todella siistit. Poroja juoksentelee vaunun vierestä.
Kuusamosta Ranuan Järven Camping:iin. Sillä kertaa ainakin oli rauhallista, vain muutama karavaanari oli paikalla kahden vuorokokauden aikana. Mukava viihtyisä alue sekin, tosin yleistä saunavuoroa ei ole, vain vuokrattavia vuoroja. Hyvä ranta uimiseen. Käytiin myös Ranuan eläinpuistossa. Meidän mielestämme Ähtärin eläinpuisto on parempi ja monipuolisempi, mutta kyllä Ranuakin on käymisen arvoinen jääkarhuineen.
Kuusamosta mentiin Rovaniemelle, ounasjoki camping. Siinä mielessä hyvä leirintäalue, että ei ole kesälläkään lentäviä ötököitä häritsemässä, kun on periaatteessa keskellä kaupunkia. Rauhallinen alue kuitenkin ja viereinen yleinen uimaranta on hyvä. Camping alueella näyttää olevan aina paljon ulkomaalaisia, etenkin Norjalaisia. Siellä näkee usein hyvin erilaisia caravan kulkineita, joita on mukava ihmetellä. Pari Norjalaista oli tällä kertaa Teslalla yöpymässä muiden caravaanareiden seassa.
Sieltää Inariin, Inari Camping. Pieni alue, Inarijärvi vieressä uimarantoineen. Vaatimattomat pesutilat, mutta siistit. Saunaa ei ole. Inari Camping on enemmänkin pistäytymispaikka, kalastusta harrastaville varmaankin hyvä paikka.
Inarista Leville, Levilehto Camping. Todella ystävällinen vastaanotto, alue rauhallinen, pesutilat ja sauna vasta remontoitu, todella siistit. Keittiö- ja pyykinpesutilat myös oikein siistit. Ravintoloita ympäristössä riittää, melkoinen turistikylähän tuo Levi on.
Leviltä mentiin Tornioon, kohtuu iso alue ja erilaisia caravan paikkoja maastoltaan. Nurmikkoa ja sepeliä. Ihan viihtyisä alue.
Sieltä piti käydä ulkomaillakin polkupyörällä, Ruotsiin ei ollut kuin nelisen kilometriä.
Torniosta Kalajoelle, Kalajoki hiekkasärkät Top Camping. Tällä kertaa ei tarvinnut jonottaa sisäänpääsyä, monesti saattaa hyvillä ilmoilla olla pitkät jonot,vaikka alue onkin suuri.
Kalajoen jälkeen käytiin kotona ja lähdettiin uudestaan reissuun, Punkaharjulle, Punkaharju Camping.
Siellä oli melkoisen vähän väkeä, saatiin heinäkuun puolivälissä olla yksin valitsemallamme alueella. Parin sadan metrin päässä järven rannan tuntumassa oli muutamia caravaanareita. Mukava paikka, sähköstä osasivat ottaa 7€/vrk, se alkoi olla reissun kalleimpia. Punkaharju camping on laaja alue, siellä on hyviä kävelymaastojakin.
Punkaharjulta suuntasimme Hirvensalmelle, Etuniemeen. Se on viimeisen päälle viihtyisä paikka, tosi mukava tunnelma. Kiva sauna ja mahtava järvenranta. Matala alkupäästä lapsillekin. Etuniemi täyttyi iltapäivällä, kuten kävi joka päivä. Kiertoa oli kuitenkin hyvin, uusia mahtui alueelle aina, kun joitakin lähti aamupäivällä jatkamaan matkaa. Kauppautokin sattui tulemaan leirintäalueelle, lapsille elämys, kun eivät olleet sellaista ennen nähneet. Tsekin olen sellaisessa viimeksi käynyt monta vuotta sitten. Se oli odotettu vieras, jonoa autoon oli paljon. Ja karavaanarit olivat odottaneet auton tuloa jo tunnin, kun auto oli myöhässä.
Reissu meni hyvin, liikenteen puolestakin ei ollut kommelluksia. Yksi vaunun putoaminen koukusta nähtiin leirintäalueella, onneksi hänellä oli niin hiljainen vauhti, että ei tullut vaurioita. Ja toinen unohti vaunua peruuttaessaan katsoa auton toisellekin puolelle. Kylki viisti pitkin pyykinkuivaustelineen tolppaa. Auton kyljestä tuli ikävän näköinen. Kerran yksi venäläinen autoilija tuli risteyksessä meidän eteen, eikä osannut kiihdyttää. Saatiin hidastettua ajoissa ja torveakin ehdittiin soittaa. Jostain syystä veli venäläinen käänsi autonsa kohti piennarta ja meinasi törmätä vastaan tulevaan sillan kaiteeseen. Mutta onnistui vielä palaamaan takaisin kaistalle meidän edessä, kun mekin saimme jo vauhdit minimiin.
Sadetta onnistuttiin melko hyvin väistelemään, mutta tänä kesänä ei selvitty ilman muutamaa rankkasadettakin. Yhtenä aamuna vaunun ympärillä oli järvi nurmikon tilalla. Sen verran kuoppaan oltiin osattu parkeerata. Kumisaappailla siitä selvittiin.
Kilometrejä reissussa tuli yhteensä 3500km. Tänäkin kesänä jäi paljon näkemättä Suomen maata, ei ne paikat käymällä lopu. Niin suuri on tämä meidänkin maa. Ja kyllä tuo reissaaminen on niin mukavaa, mahtavaa vaihtelua normaalin kotiarkeen. Kun polttoaineen hinnat vain putoaisivat.

Kaj Nyyssönen 04.08.2022 10:23

Matkamökki seisonnassa kesän, ainaskin melkein. yksi viikonlopun reissu per kuukausi:
Huhtikuussa matkamökki saapui Suomeen Portugalista.
Toukokuu Hartola, Gasthause Koskenniemi.
Kesäkuu Ellivuori, Vuori Caravan Saastamala.
Heinäkuu Iso Mies, Karstula.

Tulevat tapahtumat
Elokuu Gasthause Koskenniemi, Hartola. Syyskuu Keskisen kyläkauppa leirintäalue, Tuuri. Lokakuu lähtö laivalla Travemunden kautta Porttugaliin talveksi.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.