Kiitos vm Riikka Purra

Hannu Kononen 21.05.2025 15:12

Olin aikonut lopettaa karavaani- matkailun sitten kun ikää tulee tarpeeksi tai terveys on esteenä.
Riikka Purra hallituksensa veropäätöksillä nopeutti ratkaisua oleellisesti.Kai se sitten 35 vuotta on
minulle tarpeeksi.En ole valmis maksamaan korotetun veron kaltaisia älyttömiä maksuja mistään
harrastuksesta.Tämä harrastus on nyt ihan tarpeeksi kallis.Karavanmatkailun kustannukset ovat jo
nyt todella korkeat.Mikä lienee korotuksen syynä.Porukoissa on puhuttu silkasta kateudesta ,tyhmyydestä
jne.Näin älyttömille korotuksille yleensä käy huonosti.
Mikä on suomalaisissa politiikoissa se virhegeeni,joka pakottaa kurittamaan aina autoilua ja liikennettä?
Hyvinvointivaltion salaisuus on yksinkertainen; kansalaisten on päästävä liikkumaan kohtuuhinnalla ja
hyvillä liikenne väylillä.Tämä ei toteudu Suomessa ja toteutus siirtyy koko ajan kauemmaksi.
Taloustieteilijät ovat aina olleet tätä mieltä.Myös yritysten näkökulmasta.
Näillä hallituksen eväillä hyvinvointi ei Suomessa nouse.Ainoat mitkä nousee ovat työttömyys ja valtion
velka.Toinen geenivirhe poliitikoissa on alkoholipolitiikka.Euroopan korkeimmat hinnat muutaman tuhannen juopon takia.Niinpä kannetaan kymmeniä vuosia ulkomaille satoja miljoonia euroja,jotka olisi tarvittu kotimaan
rakentamiseen.Eikä ne juopot voi sen paremmin,mutta esim. Baltian maat ovat hyvin kiitollisia kehitysavustamme.Meidät viinanhakijat vielä kuskataan alehintaan laivoilla,joiden omistajille maksetaan
kymmenien miljoonien yritystuet vuosittain.
PS: viimeinen matkailuautoni on jo uudella omistajalla ja jäsenyys yhdistyksessä päättyy 3/26
Kiitos

Reijo Pesonen 21.05.2025 15:59

Kieltämättä tuo tuleva korotus mietityttää tämän harrastuksen jatkamista.
Mutta on Purran porukalle kiitoksetkin annettava, nimittäin polttoaineiden hintojen korotuksilta on vältytty. Jos edellisen hallituksen porukka olisi remmissä, maksaisimme polttoaineveroina rutkasti enemmän, kuin mitä nyt tämä karavaanareita koskeva tuleva verotus on. Koska jollakin autolla ainakin meikäläisen näillä sivukylillä on liikuttava.
Tv. Rp

Kari Rautiainen 21.05.2025 16:13

Autoilusta, verosta samaa mieltä.

Mutta alkoholiongelmaisia on maassa arviolta 400000. Ne varsinaiset puliukot taas ei matkustele.

Kauko Keränen 21.05.2025 19:59
Reijo Pesonen

Kieltämättä tuo tuleva korotus mietityttää tämän harrastuksen jatkamista.
Mutta on Purran porukalle kiitoksetkin annettava, nimittäin polttoaineiden hintojen korotuksilta on vältytty. Jos edellisen hallituksen porukka olisi remmissä, maksaisimme polttoaineveroina rutkasti enemmän, kuin mitä nyt tämä karavaanareita koskeva tuleva verotus on. Koska jollakin autolla ainakin meikäläisen näillä sivukylillä on liikuttava.
Tv. Rp

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, että mihin väitteesi perustuu? Voitko avata enemmän.

Kari Rautiainen 21.05.2025 20:12

Harrastuksen jatkaminen… joo, jatkuu niinkun ennenkin. Ei tuo vehjes ole joutanu liikenteestä poistoon tähänmennessäkään. Se on nyt näin, ja ensvuonna vähä enemmän.

Sano kaverikin että rahat menee viinaan ja naisiin, ja loput turhuuteen.

Ville Säynäjäkangas 21.05.2025 21:30

Päästäiskö alkoholiongelmasta eroon sillä, että jaettaisiin viinaa ilmaiseksi? Eikö silloin ongelmaporukka harvenisi aika nopeaan tahtiin? En tiedä enkä väitä, mutta pohdin asiaa eri näkökulmasta kuin thl.

Kari Rautiainen 21.05.2025 22:49
Ville Säynäjäkangas

Päästäiskö alkoholiongelmasta eroon sillä, että jaettaisiin viinaa ilmaiseksi? Eikö silloin ongelmaporukka harvenisi aika nopeaan tahtiin? En tiedä enkä väitä, mutta pohdin asiaa eri näkökulmasta kuin thl.

Ei sitä tartte ilmaseks jakaa. Addikti löytää juomansa kyllä.

Toisaalta, suurin osa alkoholisteista tekee duuninsa hyvin ja ostaa tarvitsemansa määrän. Ilman talousahdinkoa.
Luulen että ilman jakamalla suurin osa jatkaa kuten ennenkin, tottakai joku osa jengistä joisi ittesä hengiltä aika pian. Tuskin ratkaiseva määrä.

Heikki Ikonen 22.05.2025 04:30

Diedselin hinta v 2022 1.95e ja ylikin (muistan tankanneeni 2.40e hintasta tiiseliä - kyllä puistatti). Silloin tahtipuikkoa heilutti viis "marttaa" jotka uhosi sen nousevan 3euroon litralta. Onneksi tuli vaalit, totta tet tuon vielä muistatta.
Tuli Petteri ja Riikka kansan valitsemana puikkoihin. "Sitten tuli vielä sota, rumppi ja korot pompsahti vielä sotkemaa pasianssia".

Kuiten NYT v.2025 mittarilla diesel n. 0.50e / l halavempaa eli n. 1.55e/l.
Joka ainualle 1000km säästöä n. 50 euroa jos kulutus on n 12l/100km.
Jos ajaa vuojessa 10 000 km n. 500euroa tai 20 000 km n. tonnin pienempi D tankkaus lasku.

Oisko tasapeli 🤷‍♂️ - ei kerry - kaik mänöö mikä tulee, mutta EI yhtää enepee.

Oisko mikä - en tieä - minun ajot ja reissu päivät on kuiten vähentyny - oisko pelekkä veron korotus vouhotus vaikuttanna 🤦‍♂️.
En kyllä tykkä kaikesta mitä net touhuaa, (en tykänny Viinasenkaan touhuista 90 luvulla) , mutta sillon ol pakko mikä pakko.
Vaikka Paljon net on saanu hyvääki, esim tien kunnostuksiin pudjetoitu tupla rahat 2024/25.
Kiitos P/R 🫡 H




Reijo Pesonen 22.05.2025 08:37

Tuohon Kauko Keräsen kysymykseen Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, että mihin väitteesi perustuu? Voitko avata enemmän
Heikki Ikonen antoikin vastauksen laskelmien kera.
Lisäksi kalliimpi dieselin hinta nostaisi päivittäistä tavaroidenkin hintoja vielä nykyisestäkin tasosta, koska kuljetuskustannuksiin myös polttoaineen hinnalla on suuri merkitys.
Tv. Rp

Toivo Koistinen 22.05.2025 08:48

Noo noista hallituksen veroasioista verrattuna leikkauksiin olen kirjuutellut, että isotuloisille isot veroalennukset, ja köyhälle osalle isot leikkaukset, että se siitä.
Olen kai aiemminkin mietiskellyt tuota autoveroasiaa, ja kun nyt on ittellä pelkkä henkilöauto, ja sen käyttövero 520 nykymarkkaa, niin miten matkailla, jos vielä haluaisi.
Ostaa auto, no ei, koska se on luja investointi. Mutta vaunu ehkä koska veturion jo valmiina, koska sillähän trafivero ei liene iso, ja pääomakustannuskin poksissa pienempi.
Niin miksi poksi, no kevyt vetää, ja sisustus samanmoinen, kun oli siinä mejän retkiautossa, eli kahdelle ihan passeli.
Tuon dieselauton vaihto retkiautoon ei oikeen, koska nyt ei ole halua myyjillä ottaa vaihossa diiseliä, kai siksi, että alakaa kai muuttua henkilöautot bensalle, ja sähkölle, kun moni valmistajakin on jättänyt diesel mallit pois valikoimasta.
Mutta tuo matkailuautojen kova vero, niin kyllähän se työikäisillä, kun sille ei juuri käyttöö paljon, lomareissut vain, että onko vuokraus parempi, tai kun henkilöauto on lisänä, kuten oli meilläkin normaaliajoihin, niin vaihtaakko vaunuun se auto.
Eläkelläisten autoiluun en enempää, koska meilllä eläkelläisillähän ei tarvi rikastua, niin ajelee senkun lompsa antaa myöden.
Ninno voihan pohtia sitäkin eläkkeelläolevan osalta, että jos ainoana autona retkiauto kaikken ajoon, että miten menetellä..
Tp

Eero Kateisto 22.05.2025 10:29

Kyllä tuon hallituksen korotus läyttövoimaveroon oli kohtuuton, 20% korotus olisi ollut kohtuullinen. Tuosta alkoholin hinnoista. Tuon Baltian maille annettu kehitysapu viinan hinnoissa on turhaa. Ennen teillämme näkyi paljon keskieurooppalaisia karavaanareita ja heillä oli omat oluet mukana. Nykyään ei näitä saksalaisia ja muita ei teillämme näy. Nämä karavaanarit kävisivät mielellään myös syömässä suomalaisessa ravintolassa. Mutta viinilasi tai olut maksaa yhtä paljon tai enemmänkin kuin itse se ateria. Näin sakasalaiset karavaanarit suuntaavat matkansa useimmiten Puolaan tai Liettuaan. Vielä tähän käyttövoimaveroon. Yksi tapa on keventää veron määrää pitämällä auto pois liikenteestä puolet vuodesta. Mutta ny Purran porukka on väläytellyt käytäntöä verotuksessa, että maksat käyttövoimaveroa ja käyttömaksua silloinkin, kun auto on pois liikenteestä.

Kari Rautiainen 22.05.2025 10:47
Eero Kateisto

Kyllä tuon hallituksen korotus läyttövoimaveroon oli kohtuuton, 20% korotus olisi ollut kohtuullinen. Tuosta alkoholin hinnoista. Tuon Baltian maille annettu kehitysapu viinan hinnoissa on turhaa. Ennen teillämme näkyi paljon keskieurooppalaisia karavaanareita ja heillä oli omat oluet mukana. Nykyään ei näitä saksalaisia ja muita ei teillämme näy. Nämä karavaanarit kävisivät mielellään myös syömässä suomalaisessa ravintolassa. Mutta viinilasi tai olut maksaa yhtä paljon tai enemmänkin kuin itse se ateria. Näin sakasalaiset karavaanarit suuntaavat matkansa useimmiten Puolaan tai Liettuaan. Vielä tähän käyttövoimaveroon. Yksi tapa on keventää veron määrää pitämällä auto pois liikenteestä puolet vuodesta. Mutta ny Purran porukka on väläytellyt käytäntöä verotuksessa, että maksat käyttövoimaveroa ja käyttömaksua silloinkin, kun auto on pois liikenteestä.

Ei käy!
En ole ostanut, enkä osta autoa seisottaakseni sitä puolivuotta. Voi olla että joku ostaa auton ollakseen ajamatta sitä, silloin juttu on toinen. Täysin typerää hallitukselta esittää laskelmia jotka perustuu siihen ettei autoa käytetä.

Anna sen olla auto kun on kerran autoksi ruvennu. Muuten olis alkanu saunamökiksi.

Petteri Haverinen 22.05.2025 11:55
Eero Kateisto

Kyllä tuon hallituksen korotus läyttövoimaveroon oli kohtuuton, 20% korotus olisi ollut kohtuullinen. Tuosta alkoholin hinnoista. Tuon Baltian maille annettu kehitysapu viinan hinnoissa on turhaa. Ennen teillämme näkyi paljon keskieurooppalaisia karavaanareita ja heillä oli omat oluet mukana. Nykyään ei näitä saksalaisia ja muita ei teillämme näy. Nämä karavaanarit kävisivät mielellään myös syömässä suomalaisessa ravintolassa. Mutta viinilasi tai olut maksaa yhtä paljon tai enemmänkin kuin itse se ateria. Näin sakasalaiset karavaanarit suuntaavat matkansa useimmiten Puolaan tai Liettuaan. Vielä tähän käyttövoimaveroon. Yksi tapa on keventää veron määrää pitämällä auto pois liikenteestä puolet vuodesta. Mutta ny Purran porukka on väläytellyt käytäntöä verotuksessa, että maksat käyttövoimaveroa ja käyttömaksua silloinkin, kun auto on pois liikenteestä.

Enpäs tiedä missä tiellä seuraat liikennettä, mut kyllä heitä liikkuu edelleen.. ti aamuna Finnlinesilta purkautui ainakin reilu 10 saksankilvistä matkailuautoa ja pari oma rakennelmaa ns ”munarosvo”-versioita vai miksi noita rohjakkeita pitäisi nimittää…
Kyllä oli itselläkin järkevää ostaa Sardiniaan mennessä ilman panttia janojuomaa Saksasta…laatu/hinta on oikea.
Onpas taas harvinaisen synkkää osalla karavaanareilla tai ex-sellaisilla…

Ville Säynäjäkangas 22.05.2025 13:17

Tiistaina olin muutaman tunnin Rantasaran leirimme toimistolla, niin neljä D tunnuksilla olevaa matkailuautoa ja yks henkilöauto teltan kans saapui alueelle. Lappiin olivat menossa, eikä ole vielä edes kesäkuu. Sakemanneja liikkuu kyllä!

Eero Kateisto 22.05.2025 13:59

Kyllä saksalaisia muutama "Lapinhullu" täällä liikuskelee luontomme takia. Mutta varmasti omat ruuat ja juomat mukana. Viime kesän kun olin Puolan Mikolajkissa, letintäalueella oli pääasiassa saksalaisia. Kari kertoi, että Suomessa on ainakin 400000 alkoholiongelmaista. Mutta Tilastokeskuksen mukaan Suomessa juodaan toiseksi vähiten alkoholia Eeuroopassa. Oluen määrässä Euroopassa Suomi on aivan peräpäässä. Esim Tsekissä ja Saksassa juodaan olutta moninkerainen määrä Suomeen verrattuna. Montakohan kahdeksnkymmentäviivimiljoonaisesta saksalaisesta mahtaa olla alkoholiongelmainen??

Toivo Koistinen 22.05.2025 14:17

Kari olet oikeassa. Auto on ajamista varten, kun jos on semmoisen hankkinut, varsinkin kalliinpuoleisen matkailuauton.
Muistan nuoruuesta rakennuksella kun olin betonikärrärin ammatissa, vanhan timpurin neuvo meille nuorille.
eläkää elämä, ninettei haarmita arkun reunalla istuissa, koska sillon on myöhäistä. Meillä onvain yksi elämä.
Niin tosiaan jos on auto, kannattaa ajella niinkauan kun se maistuu, ja saa ajella, koska kun kortti lähtee, tai ei enää huvita, on asia siinä.
Tp

Pertti Aro 22.05.2025 15:27

Se on vain hyvä jos päästään eroon noista aina ruikkutavista perseaukisista . Jos ei ole varaa maksaa veroja ja viinan hinroja niin hyvästi vain .

Kari Rautiainen 22.05.2025 16:12
Eero Kateisto

Kyllä saksalaisia muutama "Lapinhullu" täällä liikuskelee luontomme takia. Mutta varmasti omat ruuat ja juomat mukana. Viime kesän kun olin Puolan Mikolajkissa, letintäalueella oli pääasiassa saksalaisia. Kari kertoi, että Suomessa on ainakin 400000 alkoholiongelmaista. Mutta Tilastokeskuksen mukaan Suomessa juodaan toiseksi vähiten alkoholia Eeuroopassa. Oluen määrässä Euroopassa Suomi on aivan peräpäässä. Esim Tsekissä ja Saksassa juodaan olutta moninkerainen määrä Suomeen verrattuna. Montakohan kahdeksnkymmentäviivimiljoonaisesta saksalaisesta mahtaa olla alkoholiongelmainen??

Muualla euroopassa juodaan useammin, vähemmän kerralla. Suomessa harvemmin mutta humalahakuisesti.

Suomi on siis erilainen kulttuuriltaan. Asustelin aikoinaan saksassa, belgiassa, englannissa, ja siellä tapa oli että miehet menee duunista bupiin kaljalle pariksi tunniksi. Vaimo laittelee ruokaa silläaikaa että kun urho saapuu niin on evästä pöydässä. Ja tämä jokapäivä. Ne ei ymmärrä ollenkaan perjantaipullo meininkiä.

Kauko Keränen 22.05.2025 17:20
Reijo Pesonen

Tuohon Kauko Keräsen kysymykseen Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, että mihin väitteesi perustuu? Voitko avata enemmän
Heikki Ikonen antoikin vastauksen laskelmien kera.
Lisäksi kalliimpi dieselin hinta nostaisi päivittäistä tavaroidenkin hintoja vielä nykyisestäkin tasosta, koska kuljetuskustannuksiin myös polttoaineen hinnalla on suuri merkitys.
Tv. Rp

Mikä vastaus tuo oli?
Oliko edellisen hallituksen syy että vielä pari vuotta sittenkin maksoi Ranskassa 2.30€/l
Persut jauhaa paskaa!

Toivo Koistinen 22.05.2025 19:56

Kyllä se humalan haku oli ainakin ennen nuoruuessa minulla, ja kavereillakin. Piti vetää "pää täyteen" ja oli olevinaan se törttöily mukavaa.
No muutama kymmenvuotta sitten kerrantaas aamusella julmettu koistinen, että pelekäsi tähän kuolee, ja illalla aattelin, että eikötähän ees kuole, että helepottais.
Niin sillon aattelin, että pitääkö tästä olotilasta vielä ryökäle maksaakkin.
Pistin korkin kiinni, jotta pysyiskö se kiinni, ja on pysynyt. No joskus lauantaina saunan jäläkiin avaan konjakkilekun, joka on ollut kaapisa parin korkkaamattoman kansa hyväsen aikaa, ja kaadan snapsilasiin tilkan, ja sen makustelen.
Olen siittäasti ihmetellyt miksi piti juoda, mutta en ole vielä syytä keksiny.
Tp

Heikki Ikonen 23.05.2025 04:45

Kiitos myös Suomalaisille äänestäjille. Järki voitti, vai voittiko 🤷‍♂️, no ei ihan kaikissa asioissa.
Entäpä jos... "martat" olisi jatkanut töhöilyjään ja tehny mitä uhosivat. "Nostetaan D hinta 3 euroon", niin loppuu se tyhjän rälläily, voihan sitä kulukia sähkö vekottimella. (Nuuksioon luonto retkelle, en silti tiiä 🤷‍♂️ voiko, vai olko toive ajattelua).

D 3.00e/l x12l/100km = 36,00e / 100km
Martta kerhon hinta 3600e / 10 000km.
D 1,55e/lx12l/100km= 18,60e/100km
Eli nyt 10 000km maksaa 1860e,
Takkiin tulis, jus ny 2025 hinnalla, 10 000 ajoilla n. 1760e, eli kaksin tai kolomin kertasesti tuo "pöljä" veron korotus 😰.
Kiitos Riikka, met nautimma tästä D hinnasta (vaikuttaa myös leivän hintaan rahti kustannusten kautta) vielä jonnii aikoo 🤷‍♂️. Nyt on tämmönen "tarjoilu" 🤭.

No vaalithan on kahen vuojen päästä, äänestäkää opposition vihervas...t valtaan niin saamme sitten mitä silloin tilaamme.

Siitä Ei hyvä heilaha, juu kiitos EI,
sanoo köppä ukko 🤦‍♂️
jatkakaapa tästä ihan omineen... 🫡 H

Jukka Rajamäki 23.05.2025 07:11

Kyllä on joillain luja usko Orpon ja Purran mahtiin kun ovat saaneet polttoaineiden hinnat laskemaan koko Euroopassa samaan tahtiin Suomen kanssa. Tosiasiassa kuitenkin Suomen hallituksen päätöksillä alennus vaikutus muutaman sentin luokkaa. Se ei millään tavalla kompensoi aloittajan mainitsemaa matkailuautojen veronkorotusta Suomessa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.