Matkailuajoneuvontuojat ry:n lehdistötiedote matkailuautojen autoverosta

Matkailuajoneuvontuojat ry:n lehdistötiedote matkailuautojen autoverosta

27.6.2011

HALLITUS JYRÄÄ MATKAILUAUTOALAN

Suomen uusi hallitus aikoo lisätä verotuloja mätkäisemällä matkailuautoille autoveron. Veron määrääminen pudottaa matkailuautojen rekisteröinnit nykyisestä noin 1500 kymmenenteen osaan eli noin 150. Ala supistuu rajusti, samalla valtion verotulot supistuvat. Hallitus rankaisee tavallista suomalaista perhettä, joka matkailee pääasiassa kotimaassa.

Hallitus on kirjannut hallitusohjelmaan maininnan, että matkailuautot tuodaan autoveron piiriin tehtävän selvityksen perusteella.  Edelleen todetaan, että veropohjan laajentaminen matkailuautoihin tuottaa +30 milj. euroa.

Laskelma on vailla todellista tietopohjaa.  Matkailuautojen keskimääräinen myyntihinta on tänä päivänä noin 65 000 euroa. Jos tähän lisätään autovero, nousee autojen hinnat 80 000-85 000 euroon eli tavallisen kansalaisen ulottumattomiin. Myynnin arvioidaan putoavan kymmenenteen osaan nykyisestä. Tanska on tästä hyvä esimerkki. Siellä rekisteröidään noin 200 lähinnä Saksasta käytettynä tuotua matkailuautoa vuodessa kovan verotuksen takia.

Alan yritykset ovat pääsääntöisesti pieniä perheyrityksiä. Alan kannattavuus on tällä hetkellä erittäin kriittinen, ala juuri toipumassa laskukaudestaan. Jos vero määrätään matkailuautoille, merkitsee se alalla rajua työttömyyden nousua. Ala työllistää tällä hetkellä suoraan noin 400 henkilöä, sen arvioidaan veromätkäyksen jälkeen putoavan noin 150 henkilöön. Osa kauppiaista lopettaa ja osa tekee konkurssin.

Matkailuauton hankkineet maksavat sivuvaikutuksineen vuosittain veroja. Uusista ajoneuvoista kannettava alv, alan liikkeiden elinkeinovero, työllistämisen kautta maksettavat työnantajamaksut ja työntekijöiden tuloverot, ajoneuvojen ajoneuvoverot ja käyttövoimaverot, vakuutusverot, polttoaineen hintaan sisältyvät valmiste- ja arvonlisäverot, matkailijoiden tuomat tulot erityisesti pienemmille paikkakunnille ja sen työllistävä vaikutus erityisesti nuorille leirintäalueiden ja kyläkauppojen kesätyöpaikoissa jne. Tätä hallituksen verotuottolaskelmassa ei ole otettu lainkaan huomioon.

Matkailuautojen keski-ikä on tällä hetkellä noin 13 vuotta. Veronkorotuksen jälkeen kanta vanhenee, kun uusia autoja ei enää osteta. Näin päästöt vain lisääntyvät.

Nykyisten myyntimäärien mukaan valtion verotulot ovat seuraavat:

  • 1500 matkailuautoa, keskihinta 65 000 euroa, alv:n osuus 1500 x 12 155 = 18 milj. euroa
  • ajomäärä vuodessa 10 000 km, kulutus 12 l/100 km = 100x12x1500 = 1 800 000 litraa/vuosi, polttoainevero+arvonlisävero = 1,8 milj. euroa
  • ajoneuvovero 1500 x 485 = 0,7 milj. euroa

Yhteensä = 20,5 milj. euroa/vuosi

Jos vero määrätään, niin tämä verokertymä putoaa rajusti. Kun autoja rekisteröidään veronkorotuksen jälkeen vain noin 10 % nykyisestä, on verokertymä vain                                     = 2 milj. euroa/vuosi          Välillisten verovaikutusten, joihin aiemmin viitataan, vähenemistä ei edes uskalla arvioida.

Tätä hallitus ei ole varmasti tarkoittanut hallitusohjelmakirjauksessaan. Matkailuajoneuvotuojat ry toivoo asiasta pikaista ratkaisua. Elokuussa on tilattava vuoden 2012 mallit tehtailta, jotta ne saadaan Suomeen vuonna 2012. Jos ei näin tapahdu, vuosi 2012 on katastrofi alalle.

Lisätietoja:

Matkailuajoneuvotuojat ry, Esa Lehto, puheenjohtaja, puh. 0400 639 638,
esa.lehto(at)solifer.com

Matkailuajoneuvotuojat ry, Seppo Pietiläinen, toiminnanjohtaja, puh. 0500 600 391,
seppo.pietilainen(at)matkailuajoneuvotuojat.fi