Politiikkaa.

Harri Halinen 04.12.2025 17:21

Mitähän olen tehnyt väärin?
Kun olen seurannut Suomen pohjoisessa siellä alueella käytyä keskustelua jossa vaaditaan Suomen anteeksipyyntöä jäi minulle epäselväksi se anteeksipyynnön syy.
Totta että olen kymmenkunta kertaa käynyt kavereiden mökillä hiihtämässä ja kelkkaretkillä.
Olen ymmärtänyt että mökit on itsehankituilla tuloilla hankittu vapailta markkinoilta, emmekä ole rikkoneet lakeja siellä ollessamme.
Sieltä on julkituotu lähes 70 ehdotusta asioiden parantamiseksi siellä.
Ei ole kuitenkaan laajasti sitä luetteloa levitetty, - edes tärkeimpiä. Eivät ole saaneet palstatilaa, jos tärkeitä - niin miksei?
Eduskunnasta kun ehdotuksia tehdään budjettimenopuolelle hallituspuolueet ehdottavat koskien koko Suomea on myös runsaasti.
Pyydän nöyremmin anteeksi omalta osaltani eteläsuomalaisena kun olen käynyt siellä jotta asiat korjautuu.

Heikki Ikonen 04.12.2025 23:21

Ei kuulu "70 luvulla junan tuomalle" köppä ukolle ... , mutta VINK... kysyppä koltalta - tietäiskö ?🤦?🙉?🤷‍♂️ H

Kari Rautiainen 05.12.2025 10:07

Yhtään en ymmärrä mitä pitäs anteeksi pyytää. Se vaan on jotenkin muodissa tuo mukamas nöyrä asenne. Peteliuksesta kun tuli kansanedustaja niin pyyteli saamelaisilta anteeksi sketsejään. Ja mustalaisilta.

Mitä hittoa. Saamelaiset oikeen odotti niitä Soikhiapää sketsejä, tosi hauskoja niitten mielestä. Aika oli semmonen. Ja on vieläkin.
Näihin mummo olis sanonu: Jeäʹl tääj

Heikki Ikonen 05.12.2025 10:50

Käväsimpä LKSsä, Rovaniemellä. No se ol vain 350km keikka, heleppo homma, muuten mutta -10' ja vettä sato ko aisaa Rovaniemen liki. Saatta arvata jäätikö tuulilasia, huono lämppäri MBssä, huono on 🤭, helepotan hieman, 5km sjoa ja kalttaa jäät pois lasista ja usseita kertoja, mikäpä siinä kö ei ollu kiirus.

Piettiimpä LKSn polilla "turpa käräjät" osallistujia ympäri Lappia. Kuuntelu oppilaina ol selevästi joku etelän perhe joka ihmetteli "tulittako ihan Inarista asti" lääkäriin tänne, miks 🤦. Ei net käsittännä 🙈 että se on meille ihan normi, se heille suotakoon.

Olipa sairaalan henkilökunta hyvällä kiirillä, en nähnyt ketään naama hevonp.. Homma toimi, jopa nopeammin ko ootin.

Voimia kaikille terveyden hoito henkilökunnalle, ei teän oo heleppoo niijen sen "seitämän veljeksen" oikkujen perässä juosta. 💪👍 H

Liitetiedostot

20251205_100913.jpg
Markku Kujanpää 05.12.2025 11:03
Kari Rautiainen

Yhtään en ymmärrä mitä pitäs anteeksi pyytää. Se vaan on jotenkin muodissa tuo mukamas nöyrä asenne. Peteliuksesta kun tuli kansanedustaja niin pyyteli saamelaisilta anteeksi sketsejään. Ja mustalaisilta.

Mitä hittoa. Saamelaiset oikeen odotti niitä Soikhiapää sketsejä, tosi hauskoja niitten mielestä. Aika oli semmonen. Ja on vieläkin.
Näihin mummo olis sanonu: Jeäʹl tääj

Huvikseni kysäsin UI:tä mitä tietää aiheesta kertoa. Tuossa jotain

Keskeiset osa-alueet, jotka nousevat esille puhuttaessa historiallisista vääryyksistä ja tarpeesta anteeksipyyntöön:
​1. Pakkosuomalaistaminen ja asuntolakoulut
​Tämä on kenties tunnetuin ja monille henkilökohtaisesti kipein asia. Erityisesti sotien jälkeen saamelaislapset joutuivat asumaan kaukana kodeistaan asuntolakouluissa.
​Kielen kieltäminen: Lapsia kiellettiin usein puhumasta omaa äidinkieltään (saamea) ja pakotettiin puhumaan suomea. Tämä johti kielen, identiteetin ja perhesiteiden katkeamiseen.
​Kulttuurinen vieraantuminen: Lapset vieraannutettiin perinteisistä elinkeinoista ja arvoista. Moni koki häpeää taustastaan ja lakkasi opettamasta kieltä omille lapsilleen suojellakseen heitä syrjinnältä.
​Traumat: Asuntoloissa tapahtui myös henkistä ja fyysistä väkivaltaa, ja erossaolo vanhemmista aiheutti syviä ylisukupolvisia traumoja.
​2. Maaoikeudet ja elinympäristön tuhoaminen
​Saamelaiset ovat alkuperäiskansa, mutta heidän oikeuksiaan perinteisiin maihinsa ja vesiinsä ei ole täysimääräisesti tunnustettu.
​Luonnonvarojen hyödyntäminen: Valtio ja yhtiöt ovat hyödyntäneet Saamenmaan luonnonvaroja (metsätalous, kaivokset, vesivoima) kysymättä lupaa saamelaisilta.
​Tekojärvet: Esimerkiksi Lokan ja Porttipahdan tekojärvien rakentaminen 1960-luvulla hukutti alleen kyliä ja laajoja poronhoitoalueita. Tätä pidetään yhtenä suurimmista yksittäisistä ympäristötuhoista saamelaisalueella.
​ILO 169 -sopimus: Suomi ei ole vieläkään ratifioinut ILO 169 -sopimusta, joka takaisi alkuperäiskansalle vahvemmat oikeudet maahan ja veteen.
​3. Rotuoppi ja ihmisarvon loukkaaminen
​1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alkupuolella saamelaisiin kohdistettiin rotuhygieenistä tutkimusta.
​Hautojen avaaminen: Tutkijat kaivoivat ylös saamelaisten luurankoja ja pääkalloja rotututkimuksia varten. Osa näistä jäänteistä on edelleen museoissa tai lääketieteellisissä kokoelmissa, vaikka palautusprosesseja on käynnistetty.
​Mittaukset ja valokuvaus: Saamelaisia, myös lapsia, mitattiin ja valokuvattiin alastomina "alemman rodun" todisteina. Tämä oli syvästi nöyryyttävää ja epäinhimillistävää.
​4. Itsemääräämisoikeuden puute
​Saamelaisilla on perustuslaillinen oikeus ylläpitää ja kehittää omaa kieltään ja kulttuuriaan, mutta käytännössä itsemääräämisoikeus toteutuu heikosti.
​Saamelaiskäräjälaki: Kiista siitä, kuka saa määritellä saamelaisuuden ja äänestää saamelaiskäräjävaaleissa, on jatkuva. YK:n ihmisoikeuskomitea on moittinut Suomea saamelaisten itsemääräämisoikeuden loukkaamisesta.
​Päätöksenteko: Saamelaisilla ei usein ole aitoa veto-oikeutta tai riittävää vaikutusvaltaa heitä koskevissa maankäyttöpäätöksissä.
​5. Hengellisen perinnön tukahduttaminen
​Kirkolla on ollut merkittävä rooli saamelaisen kulttuurin tukahduttamisessa.
​Pakko-käännyttäminen: Perinteinen luonnonuskonto ja šamanismi demonisoitiin.
​Rummut ja seidat: Noitarumpuja tuhottiin tai vietiin museoihin, ja pyhiä paikkoja (seitoja) häväistiin.
​Miksi anteeksipyyntö on ajankohtainen?
​Suomessa toimii tällä hetkellä saamelaisten totuus- ja sovintokomissio. Sen tavoitteena on koota yhteen saamelaisten kokemukset, tehdä historialliset vääryydet näkyviksi ja purkaa yhä jatkuvaa rakenteellista syrjintää.
​Aito anteeksipyyntö ei ole vain sana "anteeksi", vaan se vaatii:
​Tosiasioiden tunnustamista.
​Vastuun ottamista.
​Konkreettisia tekoja tilanteen korjaamiseksi (esim. lainsäädäntö, maaoikeudet, psykososiaalinen tuki).
​Haluaisitko, että kerron tarkemmin jostakin tietystä osa-alueesta, esimerkiksi asuntolakoulujen historiasta tai totuus- ja sovintokomission nykytilanteesta?

Kari Rautiainen 05.12.2025 11:12

Ei tartte Kujis, tiedän kyllä. Anteeksipyyntö vaan ei korjaa mitään muuta kun pyytäjän imagoa. Teot on sitte eri juttu.

Mutsi joutu luudaamaan asuntolakouluissa kyllä. Jäljet se jättää lapseen.

Markku Kujanpää 05.12.2025 11:50
Kari Rautiainen

Ei tartte Kujis, tiedän kyllä. Anteeksipyyntö vaan ei korjaa mitään muuta kun pyytäjän imagoa. Teot on sitte eri juttu.

Mutsi joutu luudaamaan asuntolakouluissa kyllä. Jäljet se jättää lapseen.

Toi loppu, että haluaisitko, että kerron jne oli tekoälyn tuottama kysymys

Kari Rautiainen 05.12.2025 13:08
Markku Kujanpää

Toi loppu, että haluaisitko, että kerron jne oli tekoälyn tuottama kysymys

Niin mä vähä aavistelinkin kyllä…

Eero Bruun 05.12.2025 22:21

Tämä menee ihan älyttömäksi. Poistakaa tai viekää toiseen osioon. En ole käynyt täällä pitkään aikaan. Nämä jutut ei kuulu tänne.

Kari Rautiainen 05.12.2025 22:33

Mikäs se Eerolla tökkii. Eikö saamelaisasia ole nimenomaan politiikkaa? Tai lapha, tai eläkkeet jne…


Tuota, mihin toiseen osioon ?
muokattu: 5.12.2025 22:34
Toivo Koistinen 06.12.2025 11:10

Niin kyllähän Eero sikäli oikeassa, ettei politiikka oikeen kuulu kotimaan karavaanimatkailuun. Sekin kertoo, että näitä kommentteja on tullut jo yli 5000 politiikan monimutkaisuudesta, ja se kertoo, ettei politiikalle taida voida mitään, kuten ei ihmiskunnallekkaan yleensä.
Meillähän on ollut juttua matkailuautoverotuksesta, puskaparkeista sekä nyt adbluesta, ynnä muusta, samoin noita videopätkiä Siltalalta, ja Kaartilta. ne kuuluu karavaanarihommiin..
Muutta minun puolesta jatkakaa. Tölöväsen joskus sekaan omilla tollonpuheilla, joista ei kannata välitää..
Tp


Hyvää ja rauhallista itsenäisyspäivää kaikille. Toivottavasti saamme viettää monta itsenäisyyspäivää rauhan Suomessa.
muokattu: 6.12.2025 12:21
Markku Kujanpää 06.12.2025 15:56
Toivo Koistinen

Niin kyllähän Eero sikäli oikeassa, ettei politiikka oikeen kuulu kotimaan karavaanimatkailuun. Sekin kertoo, että näitä kommentteja on tullut jo yli 5000 politiikan monimutkaisuudesta, ja se kertoo, ettei politiikalle taida voida mitään, kuten ei ihmiskunnallekkaan yleensä.
Meillähän on ollut juttua matkailuautoverotuksesta, puskaparkeista sekä nyt adbluesta, ynnä muusta, samoin noita videopätkiä Siltalalta, ja Kaartilta. ne kuuluu karavaanarihommiin..
Muutta minun puolesta jatkakaa. Tölöväsen joskus sekaan omilla tollonpuheilla, joista ei kannata välitää..
Tp

Mikä kuuluu, mikä ei. Jäsenkeskustelut kun on poistettu, nin tämä aloitus on hyvin korvannut sen. Eerot topit ym ryhtyvät vaan laatimaan mieluisiaan aloituksia.

Kari Rautiainen 06.12.2025 16:26

Eiköhän tän lukeminen, ja osallistuminen ole täysin vapaaehtoista. Elämä on valintoja. Tämä on yksi niistä.

Harri Halinen 06.12.2025 16:33

Sellaisia ihmisiä jotka pyrkivät määräilemään toisten ihmisten mielipiteitä ja julkituloja on ollut kai aina.
Onneksi sellainen ajatus tapa on Suomessa vähentynyt viime vuosikymmeninä. Sopii miettiä miksihän näin on tapahtunut.
Löytyisikö vastaus ihmiskunnan historiasta?


Siis vastaus löytyy helpoiten heille jotka tuntevat historiaa, eikä tarvitse mennä useita satoja vuosia taaksepäin.
muokattu: 6.12.2025 19:21
Kari Rautiainen 06.12.2025 20:39

Mutta onhan se kiva että Eerokin osallistuu 😜

Harri Halinen 06.12.2025 22:55

Kyllä, ja jopa toivottavasti jos löytyy muitakin mielipiteitä kuin boooring jota hän on viljellyt.

Seppo Lokasaari 06.12.2025 23:34

Niin kuin olen aikaisemmin kirjoittanut, että voisitte keskenänne perustaa whatsapp ryhmän näille teidän keskusteluillenne, toki se on hieno täällä kirjoitella saavutuksistanne elämässänne, mutta ne ei kuulu tänne.
Harri, Kari ym.
Taitaa olla Karin aloittama, että eipä sitä poisteta, jos ei Kari itse lopeta???
Eeron kanssa samoilla ajatuksilla.

Kari Rautiainen 07.12.2025 08:51

Edelleen näitten lukeminen on ihan vapaaehtoista. Jos ei nää jutut sovi pirtaan niin pakkoko näitä on lukea. Ja sitten valittaa.

En mäkään mene kauppaan valittamaan että en tykkää lipeekalasta. Että kauppiaan pitäs poistaa valikoimasta… en vaan osta sitä.

Harri Halinen 07.12.2025 11:55

Kai kiinnostaa kun täytyy lukea.

Kari Rautiainen 10.12.2025 18:18

Jaa että matkailijavero… nytkö ne tappaa leirintäalueet lopullisesti ?

Heikki Ikonen 10.12.2025 22:42

Ei Kari ei, eihän näitä veljeksiä matkailu busineksen hyvinvointi kiinnosta VAAN.

Ne on hoksannu tätä tyttärien keittämää sote soppaa hämmetäessään että pitäähän matkailijoille kyyti ja hoito turvata reissun päällä, tieten pitää. No esim. Lapha vaatii valtiota apuun matkailijoista aiheutuneisiin ylimääräisiin ja TOTEUTUNESIIN miljoona KULUIHIN, mutta se taas ei käy sen "seihtämälle veljekselle lue (valtiolle)".
Kas kummaa seki seleves, minne miljoonat hupenee, Laphan tili papereita laavatessa, niille kävi niinkö kissan pojilla, silimät aukes.

Niillä main niillä välähti, niin luulen. Siispä tehään laki, kunnat saava periä "veron" kuluku miehiltä, lue meiltä ja VALTION RAHAT SÄÄSTYY. Jos taas kunta ei peri veroa niin valtio "pesee kätesä" ja tuumaa pitäkää lappilaiset tunkkinne, "Rahaa ei valtiolta tipu vastakaa", homman on kuiten "rokattava".
Mäniskö tämä jotennii näin miettii ⛄️köppä ukko. 🥱.

Hiutaloi muuten vähin (n.30cm/24h) vitiä, pihat ja tiet on ny aurattu siistiksi - saman päivän aikana, eikä LapinKansa kirjuuttele että "talavi yllätti" Lapin talakkarit ja teiden kunnossa pijon 🤭, niin, mikspä se normi jutusta numeroa tekis. H


Ei tämä ole yksin Lapin ongelma. Entä kuka siivoaa ja maksaa sotkut ja laastarit Kirjurinluovon juhlien jäläkiin tai Kaisaniemen Valpurin jäläkiin tai torin mitalli bileiden jäläkiin ym ym. Onko se oiken Porilaisia tai hesalaisia kohtaan tai yleensä paikallisia maksumiehiä kohtaan? Kannattaisko kysyä?? Kyllähän tuohon vastauksen ymmärtää tollonpikin, jopa köppäukko. Ko vero astuu voimaan, kunnat / poliisi lopettaa "puska parkkeilun" (niinkö esim. Portukalissa, Norjassa tai Kreikassa) - täytyyhän niiltäkin (lue meiltäki) saaja perittyä vero - kämppärille mars tai sakotan, samalla kirjuutteli rekisterinumeroni muistiin... sano mulle poliisi Espanjassa.
muokattu: 12.12.2025 01:12
Kari Rautiainen 10.12.2025 23:01

Heh, sait sitte kytkettyä matkailijaveron laphaan. Sillälailla.

Toivo Koistinen 11.12.2025 08:02

Niimpä. Miten matkailuvero laphhaan. Raha ratkaisee, kuten Antti Hammarberk lauloi aikanaan.
Mistä raha tämän maan ylläpitoon. Mikä on siinä tärkeysjärjestys. Onko se matkailu, vai terveydenhuolto, vanhushuolto.
Noh sitähän kukin aattelee omalle kohalleen. karavaanille on matkailu tärkeä, ja hyväniin, mutta sitten kun terveys sanoo ittensä irti, niin se mieli ehkä muuttuu, jos hoidon saanti ei onnistu.
Noh tätäkin asiaa voi pyöritellä niinkun monta muuta asia. Auttaako sitten se mitenkään...
Tp

Harri Halinen 11.12.2025 12:49

Mihin käyntilukuihin väittämä että joku muu kuin alueen asukas käyttää esim. Laphan alueen sote-palveluja perustuu?
Lukuja esiin, myös mahdolliset ko. valtion osuudet.
Myöskin järjestettyjen palveluiden mainitut siivouskulujen vastaaja löytyy kunkin tapahtuman järjestäjän ja paikan omistajan/vuokraajan välisestä sopimuksesta ja siihen liittyvästä siivouskulujen maksajan maininnasta.
Tulee helposti tunne että kun porilainen normaalisti kiertävä jäteauto kerää roskat pois ja Porin puisto-osaston työntekijä haravoi roskia pois että tuo työntekijä on myös siivouksen maksaja. Huono on alueen vuokrasopimus jos näin olisi.
Kaiken takana on kunkin kunnan asukas jos äänestänyt asioistaan päättämään sellaisen henkilön joka valinnut työn teettäjäksi sellaisen henkilön joka tekee huonoja ja epäedullisia sopimuksia.
Jos näitä huonoja sopimuksia tekee jatkuvasti on syytä puuttua asiaan korkeammalta/pätevämmällä toimella.

Eero Bruun 11.12.2025 22:39

Pitkiä kirjoituksia. Luetteko kollegoiden juttuja kokonaan? Enpä usko. Boooooo…ring!!! 🤣

Kari Rautiainen 12.12.2025 07:46
Eero Bruun

Pitkiä kirjoituksia. Luetteko kollegoiden juttuja kokonaan? Enpä usko. Boooooo…ring!!! 🤣

Niinkun sanottu, elämä on valintoja. Hukkaan menee sellanen elämä mikä on boooo…ring. Kannattas keksiä muuta, mielenkiintosempaa hommaa itelleen.

Toivo Koistinen 12.12.2025 08:17

Mutta sehän on täysin luonnollista, että se haravoija joka siivoaa jälkiä maksaa jätemaksun, koska hänelläkinhän tulee jäteastiaan roskia, jotka jäteauton kuljettaja hakee.
Samoin tämä jäteauton kuski, joka tyhjentelee kunnan asukkaiden jäteastiat, myös omansa maksaa siitä, että tuottaa siihen omaan jäteastiaansa omia jätteitään.
Mehän kaikki maksetaan näitä asioita kunta, ja valtioveron muodossa lisäksi, ja kai kohta kun nuo LAPHAN laphat saa verotus oikeuden maksamme sen veron, ja sen lisäksi käyttämämme terveyspalvelut.
Muuten ymmärsinko, että noiden laphojen lukumäärää oli eduskunnassa jotkin puolueet esittäneet vähennettäväksi 21 kappaleesta 6-11 kappaleesen.
Sitä kannatan, ja oikeastaa nollaan, tai sitten kun vähentävät lopettaisivat kuntahallinnot, koska jos niille laphoille annetaan verotus oikeus, niin sehän korvaa kunnallisveron.
Hoiteleisivat samalla kuntahallintojen hommat.
Muutta tuskimpa tämäkään minun ajattelu toteutuu, eli voin kirjuutella näistä, mutta mitään se ei muuta.
Niin äänestää oikein, muttakun ei kukaan ole ketä kuntahallintoon, tai eduskuntaan, eli kuka on se poliitikko joka pitää vaalilupauksensa, samoin mikä puolue..
Tp

Harri Halinen 12.12.2025 09:25

Alunperin pyydetyt asiantuntijalausunnot pääosin pitivät 8 -12 aluetta oikeana.
Pari puoluetta piti tiukasti kiinni suuremmasta aluemäärästä. Silloin arvioitiin että taustalla oli suurempi luottamushenkilöiden paikkamäärä.

Harri Halinen 12.12.2025 09:29
Eero Bruun

Pitkiä kirjoituksia. Luetteko kollegoiden juttuja kokonaan? Enpä usko. Boooooo…ring!!! 🤣

Tuskin ikävystyminen tai muut ongelmat poistuvat karavaanarisivuja lukemalla.
Jos ongelmat jatkuvat niihin löytyy varmaan jostain ammattiapua. En tiedä?


Mikä lienee ongelman seuraava vaihe, onko ko. alan asiantuntijoita? Koetetaan auttaa.
muokattu: 12.12.2025 11:32
Toivo Koistinen 12.12.2025 12:04

Alunperin pyydetyt asiantuntijalausunnot pääosin pitivät 8 -12 aluetta oikeana.
Pari puoluetta piti tiukasti kiinni suuremmasta aluemäärästä. Silloin arvioitiin että taustalla oli suurempi luottamushenkilöiden paikkamäärä.
Kopio Harrilta.
Niimpä.
https://www.kuntaliitto.fi/sites/default/files/media/file/MPS_Valtuustokoot%20M-S%20kunnissa%202025-29_13%201%202025.pdf
Jos ymmärsin oikein, on Suomessa kunnan valtuustoissa yhteensä 8586 luottmushenkilöä. Sitten eduskunnassa 200 henkilöä.
En oikeen ymmärrä, ettei semmoinen porukkaa kykennyt yhdessä tämän maan asioita hoitamaan EUn lisänä.
Piti perustaa nuo aluehallinot.
Noh minkäpä tällle voi.
Tp

Harri Halinen 12.12.2025 14:38

Laajennan edellistäni.
Kun aiemmilta soteasioista päättäjiltä tasoilta väheni työmäärä/päätösvalta tuli hallitseville poliitikoille tarve jatkaa heille tärkeissä (heille mahdollisesti myös taloudellisesti) tehtävissä. Toihan jäsenyydet muutaman tuhannen euron palkkiot vuodessa joiden puolesta haluttiin taistella. Näkivät kenties ettei tulevilla laajemmilla "työmarkkinoilla" ollut mahdollisuus menestyä.
Syytä huomioida myös paikallisuuden väheneminen päätännästä jos sillä on arvoa asiantuntijana soteasioista.

Toivo Koistinen 12.12.2025 15:16

Niihän se menee, mutta pitää vaan ittellä aatella, että elelen tässä ja sesiitä. Tuleva maailma on nuorempien asia.
Tp

Eero Bruun 12.12.2025 21:27

Tuo oli aika loukkaavaa. Maksoin tänään jäsenmaksun. Ehkä palaan joskus. 😊

Kari Pykälä 16.12.2025 13:05

Mitäpä mieltä olette tämänlaisesta väittämästä?

Sähkön siirto ja kapasiteetit kantaverkossa

Olemme viime viikkoina seuranneet tarkasti rajasiirtoja Suomen ja Pohjois‑Ruotsin (SE1) välillä. Havainto on hämmentävä: Suomi vie omaa kallista sähköään halvemmalle alueelle, mikä pitää Suomen hinnan korkeammalla kuin sen todellisuudessa pitäisi olla.
📊 Esimerkit valvonta-ajalta
• 2.12. klo 23–24
Suomen hinta ~12 snt/kWh, SE1 ~4 snt/kWh
Vienti 300 MW → kuluttajahaitta ~24 000 €
• 5.12. klo 01–02
Suomen hinta ~18 snt/kWh, SE1 ~6 snt/kWh
Vienti 450 MW → kuluttajahaitta ~54 000 €
• 8.12. klo 20–21
Suomen hinta ~20 snt/kWh, SE1 ~7 snt/kWh
Vienti 600 MW → kuluttajahaitta ~78 000 €
• 16.12. klo 22–24
Suomen hinta 15–20 snt/kWh, SE1 2–3 snt/kWh
Vienti −44 → −246 MW → kuluttajahaitta ~21 000 €
👉 Yhteensä neljässä tunnissa kuluttajahaittaa kertyi noin 177 000 €.
📌 Mitä tämä tarkoittaa?
Kun Suomi vie sähköä halvemmalle alueelle, kotimainen tarjonta vähenee. Tämä nostaa Suomen aluehintaa, vaikka edullista sähköä olisi ollut käytettävissä kotimaassa. Kuluttajat maksavat enemmän, mutta hyöty ei jää Suomeen.
❓ Onko tämä vapaata markkinataloutta?
Markkinatalouden pitäisi palvella kuluttajia ja ohjata sähkö sinne, missä sitä tarvitaan. Nyt järjestelmä toimii päinvastoin:
• Edullinen sähkö viedään pois.
• Kotimainen hinta pysyy korkeana.
• Kuluttajat maksavat laskun.
Onko tämä vapaata markkinataloutta vai kuluttajien vedätystä?

Suomen ja Ruotsin tarjousalueiden rajalla ei ole riittäviä suojausmahdollisuuksia | Energiavirasto

Toivo Koistinen 16.12.2025 18:49

Oli mukava päivä. Käveleskelin taas rantalla muutaman keran ja akhtelin komeaa joululumimisemaa.
Muistu mieleen miten pikkupoikana aaton aattona mentiin isä kanssa mettään, ja haettiin kuusi kotiin. se sitten isä toi aattoaamuna sulamaan sisälle ladosta.
Koristeltiin. iltasella isä meni ruokkiin hevosta talliin, ja kohta tuli joulupukki. Vähän pelotti, mutta pukki houkutteli polvele istumaan, ja kyseli olenko ollut kiltti poika. Kun myönsin, niin laski lattialle, ja avasi säkin, mistä löyty pari kolome lahjapakettia mulle.
Villasukat, tai vanttuut, karamellipussi, ja joku lelu. Kun pukki sitten lähti, niin isä kohta tuli, ja kertoi, että pukki lähti poron vetämässä reessä jatakmaan matkaa.
Harmitteli, ettei ollut sisällä, ja nähnyt kun pukki kävi. Siitä se joulu alako. Mukavaa joulunalusaikaa kaikillle. Elellän ja nautitaan elämästä.
Tp

Heikki Ikonen 16.12.2025 19:04
Kari Pykälä

Mitäpä mieltä olette tämänlaisesta väittämästä?

Sähkön siirto ja kapasiteetit kantaverkossa

Olemme viime viikkoina seuranneet tarkasti rajasiirtoja Suomen ja Pohjois‑Ruotsin (SE1) välillä. Havainto on hämmentävä: Suomi vie omaa kallista sähköään halvemmalle alueelle, mikä pitää Suomen hinnan korkeammalla kuin sen todellisuudessa pitäisi olla.
📊 Esimerkit valvonta-ajalta
• 2.12. klo 23–24
Suomen hinta ~12 snt/kWh, SE1 ~4 snt/kWh
Vienti 300 MW → kuluttajahaitta ~24 000 €
• 5.12. klo 01–02
Suomen hinta ~18 snt/kWh, SE1 ~6 snt/kWh
Vienti 450 MW → kuluttajahaitta ~54 000 €
• 8.12. klo 20–21
Suomen hinta ~20 snt/kWh, SE1 ~7 snt/kWh
Vienti 600 MW → kuluttajahaitta ~78 000 €
• 16.12. klo 22–24
Suomen hinta 15–20 snt/kWh, SE1 2–3 snt/kWh
Vienti −44 → −246 MW → kuluttajahaitta ~21 000 €
👉 Yhteensä neljässä tunnissa kuluttajahaittaa kertyi noin 177 000 €.
📌 Mitä tämä tarkoittaa?
Kun Suomi vie sähköä halvemmalle alueelle, kotimainen tarjonta vähenee. Tämä nostaa Suomen aluehintaa, vaikka edullista sähköä olisi ollut käytettävissä kotimaassa. Kuluttajat maksavat enemmän, mutta hyöty ei jää Suomeen.
❓ Onko tämä vapaata markkinataloutta?
Markkinatalouden pitäisi palvella kuluttajia ja ohjata sähkö sinne, missä sitä tarvitaan. Nyt järjestelmä toimii päinvastoin:
• Edullinen sähkö viedään pois.
• Kotimainen hinta pysyy korkeana.
• Kuluttajat maksavat laskun.
Onko tämä vapaata markkinataloutta vai kuluttajien vedätystä?

Suomen ja Ruotsin tarjousalueiden rajalla ei ole riittäviä suojausmahdollisuuksia | Energiavirasto

🥵 🙈 👍👍 Sullon mun luonto, mie en osaa - K P sie ossaat 👍 ja pystyt👍 pitämään "kissaa" pöyällä, elä anna perix, miks met 😰 pönkkäämmä SW - kysyy köppäukko ⛄️ H

Kari Rautiainen 17.12.2025 10:03

Nyt on selkeä väärinkäsitys siitä mikä on vapaa markkinatalous. Ei markkinatalouden tule palvella kuluttajaa, vaan se ottaa joka pystyy. Näkyy markkina hyväksyvän tilanteen. Kun ei muuta voi.

Joo, ihan perseestä, mutta näin se toimii.

Kari Pykälä 17.12.2025 12:10

Hei köppäukko ⛄️,
Kiitos kun pistit ukon pöytään – minä pidän kissan pöydällä, sinä pidät köppäukon pönkkänä, ja yhdessä paljastamme sen, mitä “vapaa markkinatalous” oikeasti tarkoittaa.
Se ei ole kuluttajan palvelua, vaan kilpailua siitä kuka pystyy ottamaan eniten. Markkina hyväksyy vinoumat, vaikka kuluttaja maksaa kalliimman hinnan, ja kun ei muuta voi, se jää “ihan perseeltä tuntuvaksi” todellisuudeksi.
Mutta juuri siksi kissaa ei saa nostaa pois pöydältä: meidän tehtävä on näyttää, että vaikka järjestelmä sanoo “näin se toimii”, me voimme kysyä miksi ja kenelle se hyöty ohjautuu.
Elä anna perix – köppäukko ja kissanpitäjä pitävät pöydän pystyssä ja kissan näkyvissä ⚡🐱.
https://energiavirasto.fi/-/suomen-ja-ruotsin-tarjousalueiden-rajalla-ei-ole-riittavia-suojausmahdollisuuksia?languageId=fi_FI

Harri Halinen 17.12.2025 16:36

Ainakin Yle.fi julkaisi Ilmari Käihkön arvion sodan johtamisesta numeroilla eli kaatuneisiin, haavoittuneisiin ja aluevaltauksiin perustuviin tietoihin perustuen.
Onpa hyvä ja perusteltu arvio.
Asettaa nuo mm. poliittiseen ja henkilökohtaisiin luuloon perustavien johtajien johtamistavat omaan arvoonsa jonne ne kuuluukin.

Seppo Lokasaari 17.12.2025 21:47

Tuohon sähkö asiaan on aikalailla selventävä selonteko, miksi asiat ovat niin kuin ne ovat. Kuka viitsi tuon katsoa, niin asian pitäisi valjeta??

https://www.youtube.com/watch?v=0Oh_w5KrEVc

Kari Pykälä 18.12.2025 06:41

Luettuani ja katsottuani videon luennosta. Professorin ajatuksia Ruotsin energiajärjestelmästä jäin pohtimaan, miten samat teemat näkyvät meillä Suomessa. Hän muistutti, että Ruotsilla oli aikanaan maailman paras energiajärjestelmä: vahva ydinvoima ja vesivoima, jotka yhdessä loivat vakauden. Kun näitä peruspilareita purettiin, järjestelmästä katosi svängmassa ja varmuus, ja tilalle tuli riippuvuus fossiileista ja siirtoverkoista.
Meillä Suomessa tilanne on samankaltainen, mutta hieman eri kulmasta. OL3:n vajaatehot ja OL2:n pysyvä rajoitus ovat konkreettisia esimerkkejä siitä, miten perusvoiman kapasiteetti ei aina ole käytettävissä. Vesivoiman tuotantoa leikataan ajoittain, jolloin jousto katoaa. Samalla tuulivoima kasvaa nopeasti, mutta sen epävakaus näkyy hinnoissa ja kuluttajahaitassa. Kun tuuli puhaltaa, hinnat painuvat alas – mutta jos ydinvoima tai vesivoima on vajaalla, hinnat voivat nousta, vaikka tarjontaa olisi muuten runsaasti.
Professori korosti myös vahvojen siirtoverkkojen merkitystä. Tämä näkyy meillä suoraan rajasiirroissa: SE3:n ongelmat (kuten Oskarshamn 3:n seisokki) nostavat hintoja ja kääntävät Suomen vientipuolelle. Kun siirtoverkot toimivat, tuulihuippu pääsee läpi ja hinnat laskevat. Kun kapasiteetti on rajallinen, kuluttaja maksaa enemmän, vaikka sähköä olisi tarjolla.
Suomen energiapolitiikassa painopiste on ollut tuulivoiman nopeassa kasvussa ja ydinvoiman ylläpidossa, mutta siirtoverkkojen vahvistaminen on jäänyt vähemmälle huomiolle. Tämä näkyy siinä, että rajasiirtojen pullonkaulat estävät hinnan tasaantumisen. Kuluttaja maksaa lopulta siitä, että järjestelmä ei ole riittävän vahva.
Ehkä tästä voi ottaa oppia: vahva perusvoima ja vahvat siirtoverkot ovat edelleen avain vakaaseen ja kohtuuhintaiseen järjestelmään. Tuuli ja aurinko tuovat lisäarvoa, mutta ne eivät yksin riitä. Tarvitaan tasapaino, jota Ruotsi menetti ja jota meidän pitäisi varjella.
Siitä huolimatta huomenna on lähes ilmaista energiaa

Heikki Ikonen 22.12.2025 18:35

Hyvää Joulua ja turvallista v 2026

https://yle.fi/a/74-20201120?utm_medium=social&utm_source=copy-link-share
toivoa sopii että tuo ylen uutis linkki toimii.

Pari ylös nostoa ylen uutisesta
Lapin pelastuslaitokselle on myönnetty ensivuodelle vajaa miljoona euroa kasvaneen turismin vuoksi. Lisärahoituksen tarve 3 000 000 e, nykyinen alle miljoona ei riitä. (kuka kustantaa puuttuvan osan?)
Viikolla 51 oli 35 liikenneonnettomuutta, joista suurin osa vuokra- ja matkailu autoille.

Köppä Ukko

Heikki Ikonen 22.12.2025 18:36

Pari kuvakaappausta Ylen uutisesta.

Kari Rautiainen 22.12.2025 20:07

Eikö se tommonen miltsi ole ihan hyvä juttu. Vaikka vit***as ettei saanu kolmea.

Joo, jutun mukaan yks ukko on arvioinu että kolme ois kiva. Ja varmaan oliski.
Eli todellinen tarve on jossain tolla välillä.

Eero Bruun 22.12.2025 23:20

Hyvää Joulua!

Kari Rautiainen 22.12.2025 23:37

Aika pian palasit.
Erinomaisen hyvää joulua sinullekin. Kaikille muillekin myös. Alkaa olla joulu senverran liki, että on aika ajatella, tehdä, mukavia asioita. On tästä iästä jotain mukavaakin. Kun joku lapsista kutsuu valmiiseen joulupöytään niin mukava se. Paikalle kun vellikello soi. Ja kyllähän sitä ihan tarpeeksi tuli viiden lapsen perheessä huttua keiteltyä sillon kun sen aika oli. Hyvä näin. Syödä, katella lastenlasten riemua, ja sitten kotiin omaan rauhaan ennenkun alkaa siivousvaihe 😁

Harri Halinen 23.12.2025 16:05
Kari Pykälä

Hei köppäukko ⛄️,
Kiitos kun pistit ukon pöytään – minä pidän kissan pöydällä, sinä pidät köppäukon pönkkänä, ja yhdessä paljastamme sen, mitä “vapaa markkinatalous” oikeasti tarkoittaa.
Se ei ole kuluttajan palvelua, vaan kilpailua siitä kuka pystyy ottamaan eniten. Markkina hyväksyy vinoumat, vaikka kuluttaja maksaa kalliimman hinnan, ja kun ei muuta voi, se jää “ihan perseeltä tuntuvaksi” todellisuudeksi.
Mutta juuri siksi kissaa ei saa nostaa pois pöydältä: meidän tehtävä on näyttää, että vaikka järjestelmä sanoo “näin se toimii”, me voimme kysyä miksi ja kenelle se hyöty ohjautuu.
Elä anna perix – köppäukko ja kissanpitäjä pitävät pöydän pystyssä ja kissan näkyvissä ⚡🐱.
https://energiavirasto.fi/-/suomen-ja-ruotsin-tarjousalueiden-rajalla-ei-ole-riittavia-suojausmahdollisuuksia?languageId=fi_FI

Hyvä että tajusit mitä suht vapaa markkinatalous merkitsee.
Se tappelee mm. yksittäisen yhden tahon hinnoitteluylivaltaa vastaan.
On myös toisenlaisia ylivallan ehkäisyn sovellutuksia joilla ohjataan yhteiskunnan tuottoja harvojen käsiin.
Vapaa markkinatalous antaa edes mahdollisuuden kilpailla.

Kari Pykälä 23.12.2025 18:34

“Ymmärrän pointtisi – markkinatalous on parhaimmillaan mekanismi, joka estää yhden toimijan ylivallan. Mutta sähkömarkkinoilla ongelma ei ole kilpailun puute, vaan se, että kilpailu ei toteudu siellä missä hinnat oikeasti määräytyvät.
Kun siirtokapasiteetti on rajallinen ja suojausmahdollisuudet puutteelliset, markkina ei käyttäydy kuin avoin kilpailu, vaan kuin järjestelmä, jossa muutama rakenne-elementti ohjaa hinnanmuodostusta enemmän kuin yksikään yritys.
Tällöin kuluttaja ei hyödy ‘vapaasta markkinasta’, koska markkina ei ole aidosti vapaa – se on teknisesti rajoitettu.
Ja kun tekninen rajoite ohjaa hintaa, lopputulos voi näyttää kuluttajan näkökulmasta ryöstöltä, vaikka kukaan yksittäinen toimija ei varsinaisesti ryöstä.
Siksi kysymys ei ole markkinatalous vs. ryöstö, vaan siitä, onko markkina rakennettu niin, että kilpailu voi oikeasti toimia.
Energiaviraston raportti kertoo aika suoraan, että tällä rajalla se ei toimi.”

Harri Halinen 23.12.2025 20:05

Kyllä noin on. Verkkojen rakentaminen ja lopulta niiden nykyinen hallinta ei ole vapaata vaan poliitikkojen ja heidän intressipiiriensä hallussa.
Tyypillisten "lehmäkauppojen" tulos. Kaikki intressipiirit voivat päätösten jälkeen katsoa voittaneensa.
Lopulta kansa maksaa investoinnit, (myös uudet) mutta suurkäyttäjät saavat sähköön liittyvät tuet ja helpotukset, kansa vain epätasapainossa (moraalisesti väärän) olevan laskun ja syyksi löytyy vaikka minultakin vanhoja kuluneita selityksiä ko. laskun kwh-hintaan ja tukiin.

Toivo Koistinen 24.12.2025 07:34

Hyvää joulua sulle Eero, ja kaikille karavaanareille. Eletään rauhasssa me..
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.