Kaben korjaus kohta kaksivuotta, ei valmis!!

Martti Merikanto 14.08.2017 18:42

Terve!
Meille sattui tuossa 26.9.2015 hirvikolari vanhalla lahden tiellä.
Etupää meni muussiksi ja hirvi kun tuli oikealta puolen ojan pohjalta niin ei okeastaan ollut mitään tehtävissä. Hirvi hyppäsi ojasta suoraan konepellille ja siitä vasemman kulman yli. Menssään rikkoi peilin ja asuntosan kyljen. Kylkeen tuli etupäähän n. 40cm pystyrepeämä ja takapäähän alaosaan reikä. Reikä oli sormen mentävä. Molemmat vauriot siis rikkoivat seinärakenteen pintaa. Nyt on mennyt lähes (2) kaksi vuotta hommasta ja autoa ei ole saatu kuntoon. No tässä välissä auto kävi Ruotsissa tehtaalla kun suomessa ei kuulemma olisi osattu korjata kyseisiä vauriota. Tämän tiedon antoi silloin alussa Jyväs Caravanista Jouni Sorvari. Autolla oli ajettu 13th km ja kolari hetkellä auto oli alle vuoden ikäinen. Vakuutusyhtiössä (IF) Mikkö Hörkkö ei suostunut auton lunastukseen, vedoten korjauskustannuksiin. No auto kävi Ruotsiissa tehtaalla ja oli siellä 3.5 kk tuli takaisin ja näihin seinän korjauksiin tehty ns. täsmäkorjaus, eli kittaus ja paikka maalaus.
Oli sovittu, että koko kylki maaltaan (tästä kirjallinen viesti mukaan ) Vaanei tehty sen mukaan. No sovittiin, että auto palautetaan tehtaalle ja samlla maalaavat molemmat kyljet. Kun vakuutussyhtiö sai kustannujsista hinnan niin eipä lähtenyt takaisin. Mitä seuraavaksi tapahtui. Vakuutus yhtiö (MH) päätti jotta auto laitetaan täällä suomessa kuntoon ja satamassa. Ruotsin jälkeen autosta puuttui vielä osa tarroista jotka tehtaan piti kiinnittää autoon. Tämä jälkeen IF piti tavaran tarkastuksen satamassa jonka jälkeen auto piti luovuttaa meille. Meille ei koskaan autoa edes yritetty luovuttaa.
Miten kävi jatkossa? Auto seisoi satamassa (Silja Terminaali) seuraavat 8 kuukautta ja mitään ei vakuutusyhtiö (MH) tehnyt. Meidän ehdotuksesta sovittiin (s-posti), että auto laitetaan kuntoon Jyväs Caravanissa, sovittiin mm., että molemmat seinät maalataan ja kymmenen muuta kohtaa kuntoon. Jyväs Caravaniin auto toimitettiin 30.1.2017 ja kuljetuksen yhteydessä kolhittiin auton takapäätä niin, että takapuskuri jouduttiin uusimaan. Lisäksi auton takapään johtosarjat vaurioituvat mutta teipillä on kyllä paikattu??.
Auton kylki kun maalattiin ja käytettiin uunissa niin takapään sormen mentävä reikä kuohahti? No mitäs JC teki meni ronkkimaan molemmat paikat auki ilman mitään lupaa tai että olisi neuvotellut meidän kanssa. Tehtaan tekemällä paikkauksella oli vuoden takuu (kirjallinen) ja uto olisi pitänyt palauttaa tehtaalle korjattavaksi. Ei mennyt niin vaan korjaamo teki omia päätöksiä.
Nyt kun auto on vakuutusyhtiön ja Jyväs Caravani mielestä valmis ja luovutus kunnossa pidin itse tavarantarkastuksen Jyväskylässä JC:n pihalla. Näkemäni perusteella ja tavarantarkastajan lausunnon perusteella autossa on todella paljon virheita. Ja tuossa kunnossa auto ei kelpaa meille. Etupään maalaus on epäonnistunut 3-4 väriä ja kylki erivärinen kuin muut osat. Maalipinnassa on roskia (kuvattu), ikkunat kun on poistettu niin seinä pintaan on tullut jälkiä ja niitä ei ole paikattu. Konepellin tarra kallellaan, osista tarjoja lähtenyt pinta pois, molempien kylkien maalaus sovittiin, toinen vahattu. On kuulemma sama asia???
Että tämmöistä hommaa täälä harrastetaan vaikka ollaa Suomen suurin ja komein ja OLKAA HUOLETI, ME AUTAMME TEITÄ (mainos)

Liitetiedostot

img_1353.jpg
Markku Hämäläinen 14.08.2017 21:38

Minä olisin hommanut tuossa tilanteessa. juristin jo vuosi sitten.

Timo Haapanen 15.08.2017 16:13

Tälläisissä uudehkojen autojen tapauksissa olisi selvempää jos yhtiö kiltisti lunastaisi auton. Vaikeaa on korjata niin ettei mitään näkyisi kun suurennuslasilla autoa tutkii.
Lunastuksessa ostaja korjaa vauriot ja on tyytyväinen autoonsa tai sitten korjattuaan myy sen pois ja uusi omistaja on tyytyväinen.

Mikä sitten on se taso mihin pitää olla tyytyväinen korjauksissa? Vahinkoa ei tapahtumattomaksi saa vaikka mitä tekisi, siihen ei mikään vakuutusyhtiö pysty. Auto on vahingoittunut ja ja sellaisena pysyy, vaikkakin korjattuna. Jotain on asiakkaankin otettava vastaan.

Voihan korjaukset ottaa rahana ja korjauttaa itse, sitten on helpompaa kun sen suurennuslasin kanssa autoa kiertää.

@timppa

Martti Merikanto 15.08.2017 17:51

Terve!
Tuohon meidän hirvikolakorjaukseen vielä.....
Nyt kun auto on seisonut "kohta" kaksivuotta niin sinä aikana on autosta mennyt kaikki takuut vanhaksi. Ensinnä auton takuu ja asunto-osan takuu. Tiiveysmittausta ei ole voitu suorittaa ja sen osalta voi myös todeta takuun rauenneen.
Auto pitäisi katsastaa mutta kun ei ole vielä saatu omaan käyttöön, että voitaisiin katsastaa.
Auton etupään kolauriokorjaus suoritettiin Lahdessa Mega Auto Oy :ssä ja sielä on tehty huolimaton työtä tuon vasemman kulman suhteen. Sitä ei ole saatu kohdalleen ja tämän vuoksi konepellin asennus paikoilleen ei onnistu ilman kulman uudelleen avaamista. (tavarantarkastajan huomio). Konepellin saumat irvistävät ja ovat vinossa. Tästä asiasta oli maininta myös ensimmäisessä tavarantarkastuksessa.
Kun hirvi tömähti konepellin ja tuulilasin rajalle niin siinä vaiheessa vaurioitui myös tuo lasin alapalkki. Vakuutusyhtiö ei antanut lupaa sen vaihtoon vaan määräsi sen oikaistavaksi. Lasin suhteen se on kriittisessä paikassa kun meistä jokainen tietää kuinka herkästi noista autoista lasi rikkoutuu. Pyysin saada tästä maahantuojalta lausunnon, no sain ja siinä pli luokkaa, että eivät ota kantaa ja tehkää mitä lystäätte. No sekin takuu on mennyt aikapäiviä vanhaksi (6kk). Jää meidän murheeksi niin kuin nuo kylkipaikkaukset.

Sitten tuohon Timon kommenttiin tuosta korjauksen laadusta, emme pyydä yhtään enempää kuin sen, että auto on sellaisessa kunnossa missä se on ollut ennen kolaria. Mutta kun tulee vastaan kaiken laista: värierot, asunto-osaan oven karmi on mennyt poikki, keksuslukitus ei toimi ja akut tyhjenee. Tekee edelleen vaikka järjestelmät on takastuskeromuksen mukaan tarkastettu. Satamassa kun auto seisoi ja kävimme katsomassa sitä niin akut täysin tyhjät ja ovet olivat auki. Ei saanut autoa kokonaan lukituksi tuon vuoksi.
Meiltä on mennyt nyt ainakin kahden vuoden lomat pipariksi ja vakuutusyhtiö ei muuta tee kuin vetuloi asioita. Auto hommattiin eläkepäiviksi ollaan emännän kanssa 70 ja jotain pitäisi vielä nauttia, ei muuta kun kusetetaan vaan.

Liitetiedostot

img_1350.jpg
Matti Janhonen 15.08.2017 19:47

Selvitä nyt ihan ensin onko sinulla oikeusturvavakuutusta.
Jos on niin käynnistä oikeusprosessi heti ja jos ei ole, niin uhkaa sillä ensin ja jos ei auta niin siten käynnistä muuten, kuitenkin konsultoituasia ensin lakimiehen kanssa asiasta ja siihen palaveriin tarvitset jo dokumentteja.

Muista, että sinun vastapuolesi asiassa on vakuutusyhtiö jonka kanssa sinulla on vakuutussopimus jonka sopimuksen dokumenttina on vakuutuskirja ja suoritetut vakuutusmaksut.
Korjaajien kanssa sinä et ole sopimussuhteessa, äläkä siihen ryhdy.
Kun vakuutusyhtiö ei ole lunastanut autoa eikä maksanut kanssasi tehdyllä sopimuksella könttäsummaa korjauksesta, jolla korjaussummalla olisit itse voinut korjauttaa auton, niin on auton korjausvastuu on yksiselitteisesti auton vakuutusyhtiöllä siinä laajuudessa kun ko. auton vakuutuskirjassa sanotaan.
Tällöin myös korjaukseen liittyvät toimeksiannot korjaamoille vahinkotarkastajan lausunnon jälkeen antaa vakuutusyhtiö ja toimeksiantajana maksaa tietenkin korjauksesta aiheutuvat laskut.

Kaikkia noita etupäään osia voidaan ostaa uusina, ja kun auton mittapisteet tiedetään ne voidaan liittää autoon millilleen niin, että mitoitus on kun uudessa autossa, ja kun osat maaltaan täytyy olla alan ammattilainen joka huomaa, että keula on vaihdettu.

Dokumentoi ja erityisesti valokuvaa kaikki ja kokoa niistä tiedosto jonka laitat aikajärjestykseen.
Pyydä aina kaikki kirjallisena - myös s-posti on sellainen, äläkä usko suupuheisiin ja lupauksiin.
Kirjaa myös asiaan liittyvät puhelut kenen kanssa olet puhunut asiasta ja milloin.

Vaatimuksesi siitä, että auton tulee olla siinä kunnossa kun se oli juuri ennen hirvikolaria on oikea.
Omavastuu kun ei koske työn lopputulosta ja laatua, vaan asiakkaan osuutta laskusta.

Oma lukunsa on sinun omaisuuden säilyttäminen prosessin aikana niin, että siitä on aiheutunut autolle lisävahinkoa. Tämä on sitten näyttökysymys mutta jos esim. akut on lataamatta pitkä aikaa ja seisoneet syväpurkautuneena ne on pilalla, eikä siitä millään vippakonstilla toivu, siihen tilaan jossa ne oli kolarin tapahtuessa.

Asiassa on tarpettomasti vitkuteltu, ja liikettä kinttuihin tulee vain jos ryhdyt toimiin jolla vakuutusyhtiön lasku tapahtuneesta uhkaa entisestään merkittävästi kasvaa.

Veli-Pekka Merikallio 16.08.2017 09:04

Martti, uskomaton on tarinasi.

Tuolla toisaalla kerroin omasta tapauksestani ja vakuutusyhtiön vedättämisestä ja vetkuttelusta selvässä tapauksessa, vieläkään en ymmärrä heidän motiivejaan omassa pikkujutussani (puhutaan parista tuhannesta eurosta, minkä olen vakuutusmaksuina maksellut kymmenin kerroin).

Nyt olisi sitten aika viedä auto korjattavaksi JyväsCaravaniin (Jouni Sorvari hoitelee munkin asioita) ja luultavasti myös heidän sopimusmaalaamoonsa. Saapas nähdä saanko minäkin sutta ja sekundaa vaivojeni palkaksi.

Toivottavasti Martti teidän asianne alkavat selkiytyä, kysäseppä Keskisuomalaisen toimituksesta, kiinnostaisiko niitä tehdä juttua tapauksestasi (hieman kyllä epäilen), negatiivinen julkisuus kun usein saa vauhtia asioiden hoitoon. Onhan tuo sun tapauksesi törkeydessään ainutlaatuinen ja ylittänee oikean journalismin julkaisukynnyksen. Itse päätoimittajana vetäisin kissankokoisen otsikon etusivulle. Iltapäivälehdet ainakin revittelisivät jutullasi näkyvästi.

Martti Merikanto 16.08.2017 10:27

moro,
Ensinnäki kootoksia hyvistä neuvoista!!
Niin kuin kerroin auto seisoo edelleen Jyväs Caravanin pihalla ja odottaa seuraavaa toimenpidettä.
On sovittu, että auto toimitetaan meille Mäntsälään lavetilla ( en tiedä toteutuuko tämäkään) ja kun autoa yritettiin luovuttaa / toimitta meille pyysin Jouni Sorvarilta tästä Mäntsälän läheltä sellaisen paikan missä pääsee kurkistamaan auton alle. Lähinnä kiinostaa tuo takapään vaurio mikä on syntynyt lavettikuljetuksessa. Imoitettiin vaan, että ennen kuin auto lasketaan alas niin siinä vaiheessa pääsee kurkistamaan auton alle. Tavarantarkastaja meni selälleen auton alle ja kuvasi mitä pystyi. No ilmeni, että johto sarja mikä ruokkii takapään valoja niin oli paikattu teipillä. Tämä vaurio oli syntynyt kuljetuksen aikana niin eikö sen olisi kuulun vakuutuksen korvata?
Kun kerran takapuskuri vaihdettiin tehtiin vaan se mikä oli helpointa ja loppu jää meidän murheeksi. Ja tästä tuli ilmoitus vasta kun homma oli heidän mielestä " hoidettu " pois päiväjärjestyksestä. Samoin kuin nuo kyljen paikkauskset. Niistä vielä, että Jouni Sorvari soitti minulle aamulla ja ilmoitti miten takapään paikkauksen kanssa oli käynyt (kuohatanut). Puhelun jälkeen laitoin välittömästi laitoin viestin s-postilla ja ilmoitin jotta homma täytyy keskeyttää ja ilmoittaa asiasta FI/ Mikko Hörkölle. Yritin itse saada yhteyttä MH:n mutta oli lomilla. (hiihtoloma). Oletin, että kun olen laittanut tuon viestin niin toimitaan sen mukaan. Mitä vielä Jouni Sorvarilta tuli viesti parin päivän päästä, että auto on nyt kunnossa ja samalla ilmoitti tuosta etupään vauriosta, että se on myös avattu ja korjattu. No siinä meni tehtaan voimassa oleva takuu!! Sekin vielä.....
Kun kyselin, että kuka antoi määräyksen tuohon hommaan niin JS ilmoitti jotta he ovat saaneet IF-vakuutuksesta työmääräyksen ja sen mukaan toimitaan. No kun saatu työmääräys niin miksi sitten ei maalattu molempia kylkiä? Alettiin kikkailemaan vaan asioilla eli siitä missä aita on matalin.
Maalattiin vain vasen kylki ja oikea vahattiin, näin ei oltu sovittu.
Nämä jutu ovat tosia ja vain jäävuoren huippu hommassa. Minulla on n. 100 viestiä hommasta tallessa joista ilmenee sovitut asiat.

Liitetiedostot

dsc_2097.jpg
Timo Haapanen 16.08.2017 10:28

Mun auto ei olisi seisonut satamassa edes päiviä. Eikä edes olisi lähetetty Ruotsiin korjattavaksi.

Mun auto olisi korjattu heti syksyllä ja olisin sillä ajellut jo monet reissut jättäen suurennuslasin kotiin enkä miettisi yökausia miten se paikattu kohta siella auton kyljessä pärjää. Rakastua näihin ei pidä, käyttöön ovat tehty ja käytössä kuluvat.

@timppa

Martti Merikanto 16.08.2017 10:53

Vastaus Timo Haapaselle..
Ei varmaan mekään olisi laitettu autoa Ruotsiin mutta kun Jouni Sorvari ilmoitti meille jotta se pitää lähettä sinne kun suomessa sitä ei osta korjata. No sen pohjalta tässä on koko ajan toimittu. Ja kun kyseinen yritys on Kaben edustaja niin ketä me sitten oikein uskomme??
Toisaalta me olimme yhteydessä suoraan tehtaaseen ja sieltä ilmoitettiin sama asia, kyljen vaihto. No tehdas käytti alihankkijaa teki mitä teki ja jätti homman puolitiehen.
Jos me maksamme vakuutusmaksuja niin kyllä kai voi oletta, että jos jotain tapahtuu niin vakuutus korvaa. Siitähän asista myös IF toitottaa: OLE HUOLETI. KYLLÄ ME AUTAMME!.
Muutenki emme pyydä yhtään enempää kuin sen mitä auto oli enne kolaria. Emmekä me suurennuslasilla katsota kyllä normaalisti homma arvioidaan ja ajoonhan se auto on tehty kyllä kaikki sen ymmärtää. Kaikki nämä vetuloinnit johtuu vakuutusyhtiöstö ja Mikko Hörköstä, mitään ei olisi tehty jos meiltä olisi tehty ehdotusta, auto seisoisi edelleen satamassa.
Sen olisi voinut hyvin lunastaa kun se täytti vakuuatusehtojen mukaan kaikki kolme ehtoa, eli alle vuoden ikäinen auto, kilometrejä 13 th km ja ensimmäinen omistaja. Nämä kaikki ehdot täyttyi kirkkaasti.

Timo Haapanen 17.08.2017 12:03

Edelleen olen samaa mieltä lunastuksesta. Pitkän pennin olisi yhtiö säästänyt ja asiakas olisi tyytyväinen.

Tuollaisen seinän maalaminen on tuomittu epäonnistumaan, eihän seinässä maalia ole alunperin vaan pinta tulee suoraa muotista. Mutta onneksi toista puolta ei maalattu.

Seinän vaihto on melko massiivinen toimenpide ja sen jälkeen olisi auton sisältä kaappien yms. takaisinkiinnityksen 'jälkiä'. Näitä vehkeitä ei ole tehty purkamista ajetellen.

Sellaista vaihtoehtoa ettei mitään jälkiä korjauksista näkyisi ei ole. Vahinkoa ei saa tapahtumattomaksi.

Kuvassa näkyvien vaurioiden korjaus olisi helppo ja melko huokea tehdä niin että paikataan jäljet mahdollisimman pieneltä alalta ja sen jälkeen suunnitellaan teippaus uusiksi. Teipataan esim. molemmat kyljet vaaleanharmaalla tai jollain muulla hyvin väritykseen sopivilla leveillä raidoilla. Näin luultavasti tekisi se joka auton yhtiöltä ostaisi.

@timppa

Martti Merikanto 17.08.2017 13:38

Timolle...

Juu kun olimme tehtaaseen yhteydessä silloin aluss ja kyseltiin noita hintoja niin kyljen irroittaminen ilmoitettiin hinnaksi > 7000€ ja siihen uusi kylki ja asennus takaisin. No silloihan auto olisi kolariaedeltävässä kunnossa tältäosin ja niin kuin vakuutusyhtiössä luvattiin. Lisäksi luvattiin, että kaikki vaurioituneet osat korvataan uusilla osilla. No nyt ei ole tehty niin, kaikkea muuta. Vakuutusmaksuja kyllä kinutaan joka kuulta eli niitäkin on maksettu kohta kaksi vuotta (täysvakuutus). Kyllä tässä hommassa vakuutusytiö ja sen tarkastaja Mikko Hörkkö on todella vääntänyt asiaa omaksi edukseen. Ne kun saavat " ponuksen" hommastaa mitä halvemmalla pääsee.
Niin että siitä yli missä rima on matalin.
Jos josku sattuu vastaavaa niin kannatta olla tiukkana vaan. No meidän vika on siinä, että luotimme vakuutusyhtiöön ja sen tarkastaajaan (MH) kuin piru raamattuun. Lupaa ja luppaa mutta mikään ei oikein pidä paikkanssa ja muuttelee lupauksia ja sovittuja asioita mennen tullen. Sellainen mestari meillä on tuossa hommassa. En tiedä kuinka tuolla yhtiössä valvotaan noita hommia mutta tätä ei ole valvottu lainkaan.
No tästä riittää juttua vaikka kuinka paljon ja homma ei jää tähän ja Manun sanoin "tarttis varmaan tehdä jotain"
Kysymys vielä, onko kellään tietoa tuon maalin pysymisessä tuon lujitemuovin pinnassa? Mulle joku kertoi ja niin kuin Timo kans ilmaisi että sen pinnalla ei väri pysy. Onko kokemuksia.
Tämän vuoksi ehdotuksessani on, että kaikki irtonainen (ikkunat,luukut ja muut) poistetaan jotta saadaan nuo malauksen rajat piiloon.

Kiitoksia kommenteista

Timo Haapanen 17.08.2017 13:59

En minä maalin pysymistä epäile mutta siistin jäljen aikaansaantia esim. ulkolistan viereen. Siinähän ei oikein selkeää rajaa ole.

@timppa

Veli-Pekka Merikallio 17.08.2017 15:46

Kävin tänään oman autoni asioilla JC:lla.

Mahtaako tämä auto olla Martin, siistiltä näytti työnjälki, vaan ei ollut mulla aikaa sen tarkemmin tutkia? Kyllä tuolla jo reissuun pääsisi, toki ymmärrän tilanteen Martin kannalta, lähes uusi ja kallis auto.

Martti Merikanto 17.08.2017 15:56

Timolle vielä...
Sori tulkitsin väärin tuon maalihomman. Siitä vaan joku maininnut jossain vaiheessa.
Tuon olkolistan ja seinälevyn välinen rajaan on käytetty elastista kittiä joka poistettiin tehtaalla ollessa maalausalueelta. Tämän vuoksi minäkin pyysin sen poistamaan ja myös nuo mainitsemani luukut,ikkunat ym..
Näin saataisiin maalin rajapinnat piiloon. Ne jäisivät ikkuna- ja luukkujen "karmien" alle ja tuon elastisen kitin.

Liitetiedostot

dsc_2104.jpg
Martti Merikanto 17.08.2017 16:37

Veli-Pekalle....
Juu tuo on meidän auto ja nuo mainitsemani virheet ja muut, ne on tavarantarkastaja löytänyt tarkastusta pitäessään. Ja kun hetken aikaa katselee niin kyllä silmä alkaa löytämään nuo "virheet". Ja se on helppo verrata pihalla oleviin saman merkkisiin autoihin tiettyihin kohtiin. Löytyy selvä ero tasossa. Tosiaan auto on maksanut noilla varustuksilla lähemmäs satkun mutta ei se saa vaikuttaa tehtyihin remontteihin millään tavalla. Tuo hinta johtuu varustuksista ja lähin tuon auton lelveydestä 250, näin meille ainaki myydessä sanottiin. Aina pitää tehdä hyvää jälkeä oli hinta autolla mikä hyvänsä. Laitan nuo tarkastajan ottamat kuvat (21 kpl) jos ne vaan sopivat. On yhtenä tiedostona joten en voi pilkkoa niitä. Niistä näkyy nuo mainitsemani virheet.
Tuota minä vielä ihmettelen meinaan tuon takapään reiän paikkausta ja siinä olevaa mustaa ainetta. Maalari ilmoitti, että ei tiennyt mitä ainetta se on kun kysyin. Mutta osasi laittaa siihen kititja pohjusteet päälle siitä huolimatta. Se vuoksi se avattiin kun se kuohahti maaltessa. No onko varmaa, että se ei kuohahda uudestaan?
Mielestäni kun tehdään jokin paikkaus niin täytyy tietää ja perehtyä käytettyhin aineisiin ennen niiden käyttöä.
Nyt on tehty mututuntumalla ja loppu kädessä homma voi jäädä meidän murheeksi tulevaisuudessa. Tämän paikkauksen ja maalauksen teki Jyväskylässä oleva Siroauto Oy.
Noin yksinkertaista se on, ensin ei osta tehdä ja sitten osataankin tehdä, tämä ei johdu Siroautosta vaan muista tekijöistä.

Martti Merikanto 17.08.2017 16:38

Veli-Pekalle....
Juu tuo on meidän auto ja nuo mainitsemani virheet ja muut, ne on tavarantarkastaja löytänyt tarkastusta pitäessään. Ja kun hetken aikaa katselee niin kyllä silmä alkaa löytämään nuo "virheet". Ja se on helppo verrata pihalla oleviin saman merkkisiin autoihin tiettyihin kohtiin. Löytyy selvä ero tasossa. Tosiaan auto on maksanut noilla varustuksilla lähemmäs satkun mutta ei se saa vaikuttaa tehtyihin remontteihin millään tavalla. Tuo hinta johtuu varustuksista ja lähin tuon auton lelveydestä 250, näin meille ainaki myydessä sanottiin. Aina pitää tehdä hyvää jälkeä oli hinta autolla mikä hyvänsä. Laitan nuo tarkastajan ottamat kuvat (21 kpl) jos ne vaan sopivat. On yhtenä tiedostona joten en voi pilkkoa niitä. Niistä näkyy nuo mainitsemani virheet.
Tuota minä vielä ihmettelen meinaan tuon takapään reiän paikkausta ja siinä olevaa mustaa ainetta. Maalari ilmoitti, että ei tiennyt mitä ainetta se on kun kysyin. Mutta osasi laittaa siihen kititja pohjusteet päälle siitä huolimatta. Se vuoksi se avattiin kun se kuohahti maaltessa. No onko varmaa, että se ei kuohahda uudestaan?
Mielestäni kun tehdään jokin paikkaus niin täytyy tietää ja perehtyä käytettyhin aineisiin ennen niiden käyttöä.
Nyt on tehty mututuntumalla ja loppu kädessä homma voi jäädä meidän murheeksi tulevaisuudessa. Tämän paikkauksen ja maalauksen teki Jyväskylässä oleva Siroauto Oy.
Noin yksinkertaista se on, ensin ei osta tehdä ja sitten osataankin tehdä, tämä ei johdu Siroautosta vaan muista tekijöistä.

Martti Merikanto 17.08.2017 16:38

Veli-Pekalle....
Juu tuo on meidän auto ja nuo mainitsemani virheet ja muut, ne on tavarantarkastaja löytänyt tarkastusta pitäessään. Ja kun hetken aikaa katselee niin kyllä silmä alkaa löytämään nuo "virheet". Ja se on helppo verrata pihalla oleviin saman merkkisiin autoihin tiettyihin kohtiin. Löytyy selvä ero tasossa. Tosiaan auto on maksanut noilla varustuksilla lähemmäs satkun mutta ei se saa vaikuttaa tehtyihin remontteihin millään tavalla. Tuo hinta johtuu varustuksista ja lähin tuon auton lelveydestä 250, näin meille ainaki myydessä sanottiin. Aina pitää tehdä hyvää jälkeä oli hinta autolla mikä hyvänsä. Laitan nuo tarkastajan ottamat kuvat (21 kpl) jos ne vaan sopivat. On yhtenä tiedostona joten en voi pilkkoa niitä. Niistä näkyy nuo mainitsemani virheet.
Tuota minä vielä ihmettelen meinaan tuon takapään reiän paikkausta ja siinä olevaa mustaa ainetta. Maalari ilmoitti, että ei tiennyt mitä ainetta se on kun kysyin. Mutta osasi laittaa siihen kititja pohjusteet päälle siitä huolimatta. Se vuoksi se avattiin kun se kuohahti maaltessa. No onko varmaa, että se ei kuohahda uudestaan?
Mielestäni kun tehdään jokin paikkaus niin täytyy tietää ja perehtyä käytettyhin aineisiin ennen niiden käyttöä.
Nyt on tehty mututuntumalla ja loppu kädessä homma voi jäädä meidän murheeksi tulevaisuudessa. Tämän paikkauksen ja maalauksen teki Jyväskylässä oleva Siroauto Oy.
Noin yksinkertaista se on, ensin ei osta tehdä ja sitten osataankin tehdä, tämä ei johdu Siroautosta vaan muista tekijöistä.

Martti Merikanto 17.08.2017 16:38

Veli-Pekalle....
Juu tuo on meidän auto ja nuo mainitsemani virheet ja muut, ne on tavarantarkastaja löytänyt tarkastusta pitäessään. Ja kun hetken aikaa katselee niin kyllä silmä alkaa löytämään nuo "virheet". Ja se on helppo verrata pihalla oleviin saman merkkisiin autoihin tiettyihin kohtiin. Löytyy selvä ero tasossa. Tosiaan auto on maksanut noilla varustuksilla lähemmäs satkun mutta ei se saa vaikuttaa tehtyihin remontteihin millään tavalla. Tuo hinta johtuu varustuksista ja lähin tuon auton lelveydestä 250, näin meille ainaki myydessä sanottiin. Aina pitää tehdä hyvää jälkeä oli hinta autolla mikä hyvänsä. Laitan nuo tarkastajan ottamat kuvat (21 kpl) jos ne vaan sopivat. On yhtenä tiedostona joten en voi pilkkoa niitä. Niistä näkyy nuo mainitsemani virheet.
Tuota minä vielä ihmettelen meinaan tuon takapään reiän paikkausta ja siinä olevaa mustaa ainetta. Maalari ilmoitti, että ei tiennyt mitä ainetta se on kun kysyin. Mutta osasi laittaa siihen kititja pohjusteet päälle siitä huolimatta. Se vuoksi se avattiin kun se kuohahti maaltessa. No onko varmaa, että se ei kuohahda uudestaan?
Mielestäni kun tehdään jokin paikkaus niin täytyy tietää ja perehtyä käytettyhin aineisiin ennen niiden käyttöä.
Nyt on tehty mututuntumalla ja loppu kädessä homma voi jäädä meidän murheeksi tulevaisuudessa. Tämän paikkauksen ja maalauksen teki Jyväskylässä oleva Siroauto Oy.
Noin yksinkertaista se on, ensin ei osta tehdä ja sitten osataankin tehdä, tämä ei johdu Siroautosta vaan muista tekijöistä.

Martti Merikanto 17.08.2017 16:38

Veli-Pekalle....
Juu tuo on meidän auto ja nuo mainitsemani virheet ja muut, ne on tavarantarkastaja löytänyt tarkastusta pitäessään. Ja kun hetken aikaa katselee niin kyllä silmä alkaa löytämään nuo "virheet". Ja se on helppo verrata pihalla oleviin saman merkkisiin autoihin tiettyihin kohtiin. Löytyy selvä ero tasossa. Tosiaan auto on maksanut noilla varustuksilla lähemmäs satkun mutta ei se saa vaikuttaa tehtyihin remontteihin millään tavalla. Tuo hinta johtuu varustuksista ja lähin tuon auton lelveydestä 250, näin meille ainaki myydessä sanottiin. Aina pitää tehdä hyvää jälkeä oli hinta autolla mikä hyvänsä. Laitan nuo tarkastajan ottamat kuvat (21 kpl) jos ne vaan sopivat. On yhtenä tiedostona joten en voi pilkkoa niitä. Niistä näkyy nuo mainitsemani virheet.
Tuota minä vielä ihmettelen meinaan tuon takapään reiän paikkausta ja siinä olevaa mustaa ainetta. Maalari ilmoitti, että ei tiennyt mitä ainetta se on kun kysyin. Mutta osasi laittaa siihen kititja pohjusteet päälle siitä huolimatta. Se vuoksi se avattiin kun se kuohahti maaltessa. No onko varmaa, että se ei kuohahda uudestaan?
Mielestäni kun tehdään jokin paikkaus niin täytyy tietää ja perehtyä käytettyhin aineisiin ennen niiden käyttöä.
Nyt on tehty mututuntumalla ja loppu kädessä homma voi jäädä meidän murheeksi tulevaisuudessa. Tämän paikkauksen ja maalauksen teki Jyväskylässä oleva Siroauto Oy.
Noin yksinkertaista se on, ensin ei osta tehdä ja sitten osataankin tehdä, tämä ei johdu Siroautosta vaan muista tekijöistä.

Martti Merikanto 17.08.2017 16:39

Veli-Pekalle....
Juu tuo on meidän auto ja nuo mainitsemani virheet ja muut, ne on tavarantarkastaja löytänyt tarkastusta pitäessään. Ja kun hetken aikaa katselee niin kyllä silmä alkaa löytämään nuo "virheet". Ja se on helppo verrata pihalla oleviin saman merkkisiin autoihin tiettyihin kohtiin. Löytyy selvä ero tasossa. Tosiaan auto on maksanut noilla varustuksilla lähemmäs satkun mutta ei se saa vaikuttaa tehtyihin remontteihin millään tavalla. Tuo hinta johtuu varustuksista ja lähin tuon auton lelveydestä 250, näin meille ainaki myydessä sanottiin. Aina pitää tehdä hyvää jälkeä oli hinta autolla mikä hyvänsä. Laitan nuo tarkastajan ottamat kuvat (21 kpl) jos ne vaan sopivat. On yhtenä tiedostona joten en voi pilkkoa niitä. Niistä näkyy nuo mainitsemani virheet.
Tuota minä vielä ihmettelen meinaan tuon takapään reiän paikkausta ja siinä olevaa mustaa ainetta. Maalari ilmoitti, että ei tiennyt mitä ainetta se on kun kysyin. Mutta osasi laittaa siihen kititja pohjusteet päälle siitä huolimatta. Se vuoksi se avattiin kun se kuohahti maaltessa. No onko varmaa, että se ei kuohahda uudestaan?
Mielestäni kun tehdään jokin paikkaus niin täytyy tietää ja perehtyä käytettyhin aineisiin ennen niiden käyttöä.
Nyt on tehty mututuntumalla ja loppu kädessä homma voi jäädä meidän murheeksi tulevaisuudessa. Tämän paikkauksen ja maalauksen teki Jyväskylässä oleva Siroauto Oy.
Noin yksinkertaista se on, ensin ei osta tehdä ja sitten osataankin tehdä, tämä ei johdu Siroautosta vaan muista tekijöistä.

Liitetiedostot

kuvat_1.pdf
Martti Merikanto 17.08.2017 16:43

Vielä kuvat, eivät tulleet kaikki.

Matti Janhonen 17.08.2017 17:08

Näin tekee ne jotka osaa.

https://www.youtube.com/watch?v=t83-NeRjcck

Timo Haapanen 17.08.2017 17:43

Vaikka seinä olisi vaihdettu olisi jossain joku paikka erilailla kuin ennen kolaria. Autoissa ei ole tietokoneen tapaista palautuspistettä.

Toistan tämän: Sellaista vaihtoehtoa ettei mitään jälkiä korjauksista näkyisi ei ole. Vahinkoa ei saa tapahtumattomaksi.

Suomessa vakuutukset ovat kalliita koska kaikki mitä on mahdollista maksatetaan vakuutusyhtiöllä. Joku tekee puskuriin naarmun niin se korjataan kahdellatuhannella. Jos sen tekee itse niin ei haittaa.

Töissä ollessa huvitti kun uuteen asuntoon vietiin uusia väliovia kun ovista löytyi suurennuslasilla naarmuja. Vuoden kuluttua ne pois otetut olisi mielellään vaihdettu takaisin.

Kuvassa Italialaista pysäköintiä, autot ovat käyttöön tehtyjä.

@timppa


Niin Matti, mutta siellä se reikä on ja jäytää mieltä.
muokattu: 17.8.2017 17:50

Liitetiedostot

8363.jpg
Seppo Nordström 17.08.2017 18:48

Niinhän tuohon minunkin Hymeriin naapuri peruutteli isollla pakettiautolla. Osia vaihdettiin ja maalauksia tehtiin. Kakksi osaisen etupuskurin maalaus on hieman erisävyinen. Ei sitä yleissilmyksellä huomaa. Tarkkaan katsomalla kylläkin. Ei minun menoa ole haitannut. Vaikka auto onkin uudehko.

"Ei sitä tyhmempi huomaa ja viisas ei virka mitään".

Martti Merikanto 17.08.2017 18:59

Matille ja Timolle.

Ensin Matille. Olen nähnyt vastaavia korjauksia aikaisemmin. Tuossa varmaan tekijä tiesi mitä aineita hommassa käyttää ja mitkä pohjarakenteet ja aineet. Meidän tapauksessa ei maalari tiennyt mitä ainetta tuo musta on (kuva). Tästä on kysymys. Ja muutenkin se on aivan sama vaikka sinitarralla paikkaa kunhan se kestää, nyt sen kestosta ei kukaan tiedä varsinkaan kun se on jo kertaalleen kupruillut ja maalattu uudelleen.

Timolle
Vakuutusyhtiöt on itse laatineet sääntönsä (AUNE) ja niitä noudatetaan. Ja minkä takia sitä sitten noita vakuutuksia maksetaan jos ei ne korvaa sattunutta vahinkoa. Ei meillä ole mikään muu tarkoitus kuin saada auto sellaiseen kuntoon ja varmuuteen jotta siitä ei meille tule esim. parinvuoden päästä ylimääräisiä kustannuksia kolarista ja korjauksesta johtuen. Toisaalta, jos korjaaja on mielestään tehnyt hyvän työn ei pitäisi olla mikään ongelma antaa pitempi takuu kuin tuon aunen 1 vuosi, vaikka viisi vuotta. Vuoden jälkeenhän kaikki korjaukset menee meidän piikkiin. Ensimmäisen sanotaan "no siitä on takuu mennyt umpeen"
Jos sanotaan vaikka kolmen vuoden päästä alkaa seinä noista paikka kohdista oireileen niin paikataanko ne kolmannen kerran, vai mitä tehdään? Lopputulos voi olla jotta voidaan joutua vaihtamaan seinä mitä alunperin yriti vaihdattaa. Se kustannukset vaihtoineen kuljetuksineen ym on luokkaa 25-30 th euroa. Aotlla on siinä vaiheessa ikää ja siitä ei saa mitään vaihdossa tuollaisena niin mikä jutuksi. Senkin ymmärrän, että autot on kulutustavaraa niin kuin kengät ja ne käytössä kuluu, ei siinä mitään. Mutta kun vakuutuksista osa on pakollisia ja osa vapaaehtoisia ja niiden tarkoitus on korvata. Ja muutenkin, nyt ei ole kysymyksessä vakuutuksista vaan nyt kysymys on vakuutusyhtiöstä sen tarkastajasta. Mutta nuo poonukset ..poonukset

Liitetiedostot

img_1352.jpg
Martti Merikanto 17.08.2017 19:19

Sepolle....

Automme etupää korjattiin Mega Auto Oy:ssä lahdessa ja siitä runsaat puolitoista vuotta ja nyt näkyy sävyero ja aivan selvästi. Lisäksi kylki on maalattu n. 3 kk sitten ja väri on täysin poikkeava auton muihin väreihin verratessa.
Aika tekee tehtävänsä ja näyttää siltä, että väriero vain syvenee. Ei minuakaan haittaa mutta kun mennään myymään / vaihtamaan autoa kyllä vikoja löytyy ja hinta sen mukainen.

Esim. tuossa meidän tapauksessa tiedän, että autossa on maalarin mukaan 7 eriväriä samalla numerolla ja kaikki on eri sävyisiä. Toki valkoisia mutta niiden värisyvyydessä on selvät erot.
Tämän teidän siistä syystä kun meillä oli samanlainen paketti auto ja siinä jouduttiin vaihtamaan vasen lokasuoja. Ensin vein maalarille uuden lokarin ja annoin autosta saamani väri numeron. Kun toin lokarin kotiin ei ollut samaa sävyastetta ja maalari maalasi uudelleen ja sama juttu. Maalari vaihtoi väriä ja edelleen sama juttu. Näin kyllä värieron mutta maalari oli toista mieltä ja pyysi tuomaan vanhan lokarin mukan jotta voi verrata värejä. No vein ja kun hain lokarin todettiin maarain kanssa, että eipä tullut vieläkään saman värinen mutta parempaan suuntaan meni. Annoin olla ja asensin lokarin paikoilleen. Jälkeen päin pestessä autoa katseli nlokaria noin yleensä ja kyllä siinä selvä väriero oli.
Väreillä kun on sellainen taipumus jotta vanhetessaan ne näyttää kyntessä ja viimeistään myydessä ne huomataan. Muutenkin vappu on kerran vuodessa ja silloin voidaan hankkia monivärinen vappuviuhka.

Immo Lahti 17.08.2017 19:31

Kyllähän siinä maali pinnassa on, se vain laitetaan ensin muottiin ja sitten tehdään vasta seinä.

Seppo Nordström 17.08.2017 20:36

Martti

Olen kansasi samaa mieltä. Kyllä asikkaalla on kalliiden vakuutusmaksujen vastineeksi oikeus vaatia kunnon laadukasta työtä.

Kokemusta on minullakin noista vaihtopuuhista. Kyllä silloin joka kivenhakkaamakin noterataan.

Itse nyt olen vähän suuripiirteisempi kun olen päättänyt, että osaltani vaihdot on vaihdettu. Nykyisellä mennään viimeiselle parkkipaikalle asti.

Toivon, että asiat osaltasi vielä lonksahtavat paikoilleen.

Raimo Hytönen 18.08.2017 11:21

Niinpä.

Yleensä matkailuajoneuvojen korjaus on aikaavievää puuhaa. Kauppiailla tai maahantuojilla ei ole yleensä juuri minkäänlaista varaosavarastoa, eikä aina valmistajallakaan. Toisaalta osat voivat olla jonkin alihankkijan valmistamia, joten ketju pitenee ja aikaa kuluu. Kokemusta on - ensimmäisen ja viimeisen hiivatin vaihdelootaa yritettiin korjata merkkihuollossa lähes kaksi vuotta eikä se onnistunut sittenkään. Vein asian silloiselle kuluttajasuojavirastolle, jonka välityksellä sain luvan sen siirtämiseksi yksityiselle korjaamolle, joka korjasi vian alta aikayksikön.

Pidin tuolloin korjausaikaa - samoin kuin tämän ketjun aloittaja omaansa - kohtuuttomana, ja olen edelleen samaa mieltä. Toisaalta jos liike ei hoida leiviskäänsä se syö lähinnä omasta kassastaan. Ellei jälkimarkkinointia hoideta asiallisesti ainakin minä siirryn ja olen jo siirtynyt toisen liikkeen ja toisen alustamerkin käyttäjäkuntaan.


P.S. Lisätiedoksi hiivatin lootasta, kysymys oli takuukorjauksesta, vaihdettu uusi loota hajosi muutaman sadan ajokilometrin jälkeen.
muokattu: 18.8.2017 11:28
Martti Merikanto 18.08.2017 12:24

Raimolle....

No tuon lootan olisi luullut pystyvän kyllä asiaan perehtynyt korjaamaan muutamassa päivässä. Lootan korjaaminen on mekaanista osaa ja luulisi osia saavan tunnettuun merkkiin. Ja loput on kiinni asentajasta. Mutta kaksi vuotta lootahommassa on kyllä mailman ennätys.
No meidän etupään korjauksessa kupattiin kanssa ainakin yksi kuukausi ylimääräistä. Osat kun tilattiin toiseltapuolen maapalloa. Jonkun puskuripalkin tilaus aika oli 5 viikkoa ? Soittelin toiseen merkkikorjaamoon ja kyselin kuinka nopeasti saavat kaikki osat tuohon etupäähän ja ilmoittivat, että kolme-neljä päivää ja voi noutaa. En tiedä mistä Mega Auto osat hommaa mutta aikaa meni rutosti. Ja kun lopputulos ei ollut edes arvosanalla heikko vaan todella huono. Maalauksen osalta ja korjauksen osalta. Osat vain on plätkitty paikoilleen ja lopputulos on nähtävissä.
Semmonen pieni yksityiskohta kuin auton rikkoutunut tuulilasi oli poistettu ja aukkoa ei oltu peitetty työn ajaksi. Ilmoitin tästä ja he ilmoittivat että on peitetty. No kävin paikalla katsoamssa auto 5 kertaa viikon välein ja kertaakaan en nähnyt minkään laista peittoa ikkuna-aukossa. Paska puhetta.
Samoin kun ilmoitettiin jotta auto on luovutuskunnossa kävin paikalla ja laitoin virrat päälle, no mittarin valot hiukan punotti. Menin takatilaan ja katsoin lämmityslaitteen mittarista mikä on akkujen tilanne. Etupään akun jännite oli 6.4 volttia ja takapään akku näytti 11.7 volttia. No reklamoin siitä välittömästi ja sanoin jotta etupään akku pitää vaihtaa kun sen jännite on noin alhainen ja eikä siitä tule toimivaa akkua enään. Vastaus oli, että kyllä nykyakut toimii vaikka ne menis aivan tyhjäksi. Olin vahvastai erimieltä. Pyysin myös tarkistamaan minkä takia akku on mennyt tyhjäksi, hommalle ei tehty mitään. Sama tauti on edelleen autossa purkaa molempia akkuja ja kaikki on kuulemma kunnossa. Ei osata korjata, kuittaallaan vaan.
No tämän korjauksen takana o pääsääntöiseti IF-vakuutus ja Mikko Hörkkö joka vetuloi hommassa koko ajan.
Liittenä tekemämme ehdotus hommasta.

Martti Merikanto 18.08.2017 12:27

Raimolle....

No tuon lootan olisi luullut pystyvän kyllä asiaan perehtynyt korjaamaan muutamassa päivässä. Lootan korjaaminen on mekaanista osaa ja luulisi osia saavan tunnettuun merkkiin. Ja loput on kiinni asentajasta. Mutta kaksi vuotta lootahommassa on kyllä mailman ennätys.
No meidän etupään korjauksessa kupattiin kanssa ainakin yksi kuukausi ylimääräistä. Osat kun tilattiin toiseltapuolen maapalloa. Jonkun puskuripalkin tilaus aika oli 5 viikkoa ? Soittelin toiseen merkkikorjaamoon ja kyselin kuinka nopeasti saavat kaikki osat tuohon etupäähän ja ilmoittivat, että kolme-neljä päivää ja voi noutaa. En tiedä mistä Mega Auto osat hommaa mutta aikaa meni rutosti. Ja kun lopputulos ei ollut edes arvosanalla heikko vaan todella huono. Maalauksen osalta ja korjauksen osalta. Osat vain on plätkitty paikoilleen ja lopputulos on nähtävissä.
Semmonen pieni yksityiskohta kuin auton rikkoutunut tuulilasi oli poistettu ja aukkoa ei oltu peitetty työn ajaksi. Ilmoitin tästä ja he ilmoittivat että on peitetty. No kävin paikalla katsoamssa auto 5 kertaa viikon välein ja kertaakaan en nähnyt minkään laista peittoa ikkuna-aukossa. Paska puhetta.
Samoin kun ilmoitettiin jotta auto on luovutuskunnossa kävin paikalla ja laitoin virrat päälle, no mittarin valot hiukan punotti. Menin takatilaan ja katsoin lämmityslaitteen mittarista mikä on akkujen tilanne. Etupään akun jännite oli 6.4 volttia ja takapään akku näytti 11.7 volttia. No reklamoin siitä välittömästi ja sanoin jotta etupään akku pitää vaihtaa kun sen jännite on noin alhainen ja eikä siitä tule toimivaa akkua enään. Vastaus oli, että kyllä nykyakut toimii vaikka ne menis aivan tyhjäksi. Olin vahvastai erimieltä. Pyysin myös tarkistamaan minkä takia akku on mennyt tyhjäksi, hommalle ei tehty mitään. Sama tauti on edelleen autossa purkaa molempia akkuja ja kaikki on kuulemma kunnossa. Ei osata korjata, kuittaallaan vaan.
No tämän korjauksen takana o pääsääntöiseti IF-vakuutus ja Mikko Hörkkö joka vetuloi hommassa koko ajan.
Liittenä tekemämme ehdotus hommasta.

Liitetiedostot

kirje.doc
Raimo Hytönen 18.08.2017 14:46

Kuulostaa tutulta.

Niin hiivatin merkkikorjaamokin tilasi uuden lootan Italiasta, kun ne valmistetaan Ranskassa. Tilauksen viipymistä ihmetllessä meni muutama kuukausi. Piti tilata uudelleen Ranskasta ja niin oli puoli vuotta jo huvennut. Aikanaan ilmoittivat, että nyt voi tulla pelin hakemaan. Menin, sain auton käsiini ja lähdin kotia kohti... mutta loota sekosi taas noin 300 metrin ajon jälkeen. Ei kun takaisin korjaamolle, jonne hiivatti jäi odottelemaan uutta korjausta. Kun tätä jatkui vuoden päivät loota oli muka korjattu seitsemän kertaa ilman mainittavaa tulosta. Parhaassa tapauksessa työnjohtaja soitti aamulla, että voi tulla taas hakemaan auton, mutta ennen kuin olin ehtinyt linkkariin tuli uusi soitto, jossa lootan ilmoitettiin taas levinneen asentajan koeajolla. Vein asian kuluttajasuojalautakuntaan, koska maahantuoja ei antanut viedä katiskaa yksityiselle korjaamolla. Sen verran sain korjaamon yhdeltä asentajalta taustatietoa, että lootan rattaita oli soviteltu paikalleen rälläkkää apuna käyttäen. Luulisi merkkiasentajan jo tietävän, että jokin on vialla kun osat eivät sovi.

Kun viimein sain kuluttajasuojalautakunnan välityksellä luvan siirtää hiivatin yksityiselle korjaamolle, loota tuli kuntoon yhdessä päivässä.

Kun yritin vedota asian ollessa kuumimmillaan korjaamon vastuuseen teoistaan, tuloksena oli humalaisen työnjohtajan haukut lähes keskellä yötä pitkän perjantain iltana. Että sellaista asiakaspalvelua Fiatin merkkihuollossa.

Matti Janhonen 18.08.2017 15:04

Kun noita juttuja kuuntelee, niin on aika uusia Piilosellekin suoraan tekemäni ehdotus;

Jäsenet tarvitsee liiton apua edunvalvontaan.
Liiton kumppanien ja meidän jäsenten edun kun on yhä useammin ristiriidassa.

Martti Merikanto 18.08.2017 15:08

Raimolle....
Juu kirveellä olisi töitä, niin täsäkin tapuksessa.
Jos kaveri on ammattilainen kyllä pitäisi tietää jotta laikalla ei lootaan kosketa. Mutta kuten yleisesti niin sinunkin tapauksessa ei ollut kyse korjaajasta ja osaavasta vaan osan vaihtajasta. Ja riittävää osaamista ja kokemusta ei ollut laisinkaan.
Ensin tehtaalla tehdään (pitäisi tehdä) tarkka työtä jotta osat sopivat keskenään ja sitten tehdään "hieno asennus" laikalla niin kuin tässä tapauksessa. Äly hoi älä jätä!!!!
Juu tuon olen huomannut joskus kun auton on vienyt korjaamoon. Ensin asentaja ottaa nipun mittareita ja lukee niitä. Sitten aletaan vaihtamaan osia ja kokeilemaan millä osalla plaa parhaiten. Viasta ei hajuakaan.
On niitä muutamia, kylläkin vanhempia korjaajia joiden tavoite on löytää vika ja korjata se.

Martti Merikanto 18.08.2017 15:13

Matille....

Juu meidänkin tapauksessa.....
Olen samaa mieltä, että aletaan karsastamaan niitä kumppaneita jotka pelaa epäreilua peliä.
Kyllä se näkyy kohta tuloksessa yrityksillä joita meille suositellaan.

Tapio Pankka 19.08.2017 12:51

Otappa piruuttasi sieltä Jyväs Caravanilta vaihtotarjous uuteen vastaavaan autoon.
Näet missä mennään ja paljonko kolari vaikuttaa autosi arvoon ja paljonko autosi hinta on pudonnut korjauksen viipymisen takia.

Martti Merikanto 19.08.2017 14:28

Tapiolle...

Juu niin minä olen meinannutkin tehdä... Taitaa tulla hiukan kinkkinen homma tuon vastaavan saantiin tuo kun on 250 leveä malli. Tämä oli yksi peruste auton valintaa ja se myös vaikutti auton hintaan. Lisäksi kun ollaan emännän kanssa 70 niin erillisvuode oli toinen peruste. Haettiin sellaista autoa missä kaikki on suunnilleen asennettu jo tehtaalla jotta ei tarvitse alkaa ropaamaan heti kaupan jälkeen.
Tein myös jossain vaiheessa homma ehdotuksen vakuutusyhtiölle ja Jyväs Caravanille, että ottaisiavat auton yhdessä ja JC hommaisi meille vastaavan ikäisen ja kilometreiltaan suunnilleen samat lukemat. Tämän jälkeen tekisivät autolle mitä haluaisiavat.
Ei ottanut kuuleviin korviinsa ei edes vastat ehdotukseen. Ei niitä kiinnosta muuta kuin oma perse ja miten hommasta päästään helpoiten eroon ja halviten.
Kuten jossain viestissä mainitsin noista ehdotuksista niin meidän puolelta niitä on tullut mutta ei vakuutusyhtiöltä eikä Hörköltä. Eli joustoa on ollut aivan riittävästi jos vain olisi ollut haluja vastapuolella.

Tapio Pankka 19.08.2017 14:48

Näinhän se on.
Vakuutusehtojen mukaan itse kolari ja kolarikorjaus ei oikeuta korvaukseen ko. ajoneuvon arvon alenemisesta (vahinkohan on sattunut asiakkaalle, ei siis vakuutusyhtiölle tai korjaamolle), mutta jos korjaustyö on tehty huonosti tai korjaus on asiakkaasta riippumattomista syistä (siis vak.yhtiön vetkuttelu, korjaamon osaamattomuus jne.) viivästynyt niin asia lienee toisin.


Lisäys: en sekuntiakaan luule että Jyväs Caravanin porukat ei lueskele tätä viestiketjua.......
muokattu: 19.8.2017 15:31
Martti Merikanto 19.08.2017 15:04

Tapiolle...

Laitoin tarjouspyynnön juuri...katsotaaan saanko vastauksen.
No en tiedä me ei ainakaan olla vetkuteltu homman kanssa. Olen laittanut asiasta n. 100 viestiä mutta mitään konkreettista ei ole saatu aikaan. Hommat on mennyt ja edennyt vain ja ainoastaan meidä ehdotuksista. Niin kuin kerroin jos meiltä olisi tullut niitä niin auto seisoisi vieläkin Helsingissä Satamassa.
Jos autossa olisi vaan yksi paikka mikä on lerpallaan niin kyllä sen kanssa voisi elää. Muttako on monta paikkaa joka lerputtaa. Ja jos antaa hiukankin periksi niin mitään ei korjata ja tehdä sovitulla tavalla.
Olen sellaisella alalla missä pitää noudattaa tehtyjä sopimuksia. Auta armias jos niistä luistaa niin asiaa puidaan muualla. Ja se on kokemuksesta tietäen kallista.
Sehän tässä on vielä hullua jotta meiltä on mennyt kaikki takuut vanhaksi homman vuoksi j siitä ei saada mitään korvausta. Myöskin auton ikään on tullut pari vuotta lisää ja tuolla ajalta autosta ei ole meille ollut mitään iloa. Vakuutusmaksut kyllä loksahtaa kuin Manulle illallinen.
No katsotaan mitä JC sanoo autosta nythän ne pääsee oikein suurennuslasin kanssa katsomaan ja eikä tarvitse mennä pitkälle.

Tapio Pankka 19.08.2017 15:20

Se että ns. takuuaika päättyy ei tarkoita sitä että vastuu työvirheistä myös päättyy.

Martti Merikanto 19.08.2017 15:40

Tapiolle...
Juu kyllä tiedän..
Mutta esimerkiksi auton takuu on vanhentunut ja lisäksi tiiviystakuu (5vuotta).
Emme ole voineet pitää mitään "tiiviysmittausta" tänä aikana. Meillä oli tarkoitus pitää se vielä 2015 niin kuin takuuehdoissa on, kerran vuodessa. No nyt se pidettiin JC:ssä mutta eivät laittaneet mitään merkintää siitä mille vuodelle se oli tarkoitettu. Ja muutenkin kohta olisi kolmanen vuoden vuoro. Se siitä takuusta. Lisäksi auto pitää katsastaa ja se seisoi stamassa suolailmastossa tuon kahdeksan kuukautta. Jarrulaipat ovat umpiruosteessa ja varmaan "tartis varmaan tehdä jotain". Ensimmäinen katsastus. Ja onhan noilla kaasulaitteillakin jokin homma?? Autolla ei tänä aikana ole ajettu lainkaan joten kyllä seisoessakin saattaa tulla piileviä vikoja jotka eivät ehkä näy heti, vasta reissussa ja se on mukavaa rassaamista sitten.

Martti Merikanto 19.08.2017 15:50

Tapiolle vielä....
Nyt kun päästiin noihin takuuasioihin niin kuinka pitkan takuun uskaltaisit antaa tuohon asunto-osan kylkipaikkauksiin. Tämä vaan on sellainen kysymys.
Tuolta edeltä löytyy kuva siitä sormenmentävästä reiästä joka Siroauto aukaisi ja joka oli tehtaalla korjattu ja paikattu. Siinä näkyy keskellä jotain mustaa ainetta josta Siroauto ei tiennyt mitään mitä se oli mutta paikkasivat kuitenkin. Etupäässä olevasta hommasta minulla ei ole kuvaa joten en tiedä kuinka se on hoidettu.
Eli ilmeisesti tuon mustan aineen vuoksi paikka kuohahti uunissa. Seinämateriaalihan on lujitemuovia ei laminaattia.
Kenen piikkiin mielestäsi uusintakorjaus menee esim kolmen vuoden jälkeen jos noihin ilmenee jotain vaurioita. Paikataanko vai vaihdetaanko loppujen lopuksi tuo seinä.

Tapio Pankka 19.08.2017 16:17

Yleisellä elämän kokemuksella sanoisin että nuo korjatut kohteet ei saa kuohahtaa tai jotenkin kuplia koskaan. Jos niin tapahtuu kyse on työvirheestä.
Värisävyissä tapahtuu muuttumista vuosien saatossa eri osien kesken johtuen erilaisista materiaaleista ja niiden vaativista erilaisista maalaustavoista. Näin siis tapahtuu vaikka autoa ei koskaan uudelleen maalattaisikaan.
Pellin, lasikuidun ja muovien värit ja pohjustus on aikaan saatu eri tavoilla ja ne myös vanhenee eri tavoin.

Martti Merikanto 19.08.2017 21:16

Tapiolle...

Juu kyllä tiedän että värit muuttuu vanhetssaan....
Mutta nuo kun on malattu muutama kuukausi sitten ja nyt on havaittavissa värisävyssä eroja.
Viimeisin maalaus on suoritettu (seinä) aivan juuri.
En ole oikein kiinnostunut noista värihommista muutoin kun sen vuoksi, että ne näkyvät kyllä selvästi Tarkastuksessa verrattiin suunnilleen saman ikäiseen autoon ja siinä ei kolmella silmäparilla katsottaessa havaittu värieroja. Näin niin kuin vertailun vuoksi. Ja muutenkin jos nyt on eroja niin kuinka paöjon ne eroaa pari-kolmen-viiden vuoden jälkeen. Se jää nähtäväksi.
Katsotaan nyt mitä JC sanoo tuosta tarjouspyynnöstä ja vaihdosta.

Matti Janhonen 20.08.2017 09:55

Värierot voi scannata arvoiksi, mutta kokennut silmä on kyllä parempi, koska silmä osaa verrata eri pintoja ja huomioida eri katsontakulmat ja valon vaikutuksen scanneria paremmin.

Ja vaikka muuta luullaan niin myös uusissa samanvärisissä autoissa on värieroja, mutta kun ero on koko autoa koskien, niin sillä ei ole merkitystä.

Omassa yksivärisessä autossani perä ja keula on lasikuitua ja seinät alumiinipeltiä.
Selvästi huomaa, että lasikuituosissa väri on vuosien saatossa haalistunut enemmän kun aluminipellissä.



Perttu Kaasinen 20.08.2017 10:24

Hyvällä automaalarilla on myös erittäin hyvä värisilmä.
Meillä oli aikoinaan punainen volvo ja sillä oli omituinen karma että joka talvi se joutui ilman omaa syytä kolhituksi ja sitten oli myös ikää joten jos pelkästään alkuperäisellä värillä ilman värin sekoitusta siitä olisi tullut kuin palapeli.
Onneksi satuin tuntemaan vanhan eläkkeellä olevan maalarin joka osasi sekoittaa silmämääräisesti oikean värin ja seuraava omistaja soitti vielä mulle kuinka vanha auto voi olla noin siisti myös ulkopinnaltaan,en viitsinyt kertoa että sitä on maaalattu vähän sieltä sun täältä vakuutuksen laskuun.

Timo Haapanen 20.08.2017 17:33

Tässä taityaa olla sellainen tapaus että vaikka aloittaja saisi uuden auton ei se olisi kelvollinen kun ei ole niin hyvä kuin tämä jolla hän itse ajoi hirveä päin.

@timppa

Martti Merikanto 20.08.2017 18:50

Timo Haapaselle....

Niinhän sitä luulisi , mutta asia aivan niin ole. Minulle kelpaa tuo korjattukkin kunhan se on vain kunnolla tehty ja kestää seuraavat vaikka 10 vuotta. Varmaan tiedät, että vakuutusyhtiö ei anna mitään takuuta ja muutenkin takuu on AUNE-ehtojen mukaan 1 vuosi. Ja sen jälkeen jos jotain ilmeneen kolarista johtuen ei auta mitään vaan menee meidän piikkiin. Vai olenko väärässä? Ja tässähän ei alunperin ole tuosta kysymys vaan siitä. ensinnäki ei ole tehty sovitulla tavalla, toiseksi jälki on osiltaan virheellinen kolmanneksi aikaa on kohtuuttomasti palanut. Ensi kuussa tulee kaksi vuotta täyteen kolarista.
Mitä tulee taas kolarikorjauksiin niin ne voi käydä JC:n pihassa toteamassa onko ne asiallisesti tehty. Ei tarvitse olla edes tarkka kun havaitsee päälläpäin olevat virheet. Ja muutenkin en niitä minä ole listannut vaan tavarantarkastaja. Kaveri on koulutukseltaan DI. Jos sen jälkeen tuntuu jotta homma on tehty kunnolla niin ei muutakuin kirjallinen takuu vaan.

Matti Janhonen 20.08.2017 23:43

Täytyy ihan ihmetellä. Martti on törmännyt autollaan hirven kanssa jolloin auto on vaurioitunut.
Martilla on tämän tyyppistä vahinkoa varten vakuutus ja hän on elänyt siinä hyvässä uskossa, että kun maksaa vakuutusmaksut niin vakuutus korvaa aiheutuneet vahingon mahdollista omavastuuosuutta lukuunottamatta.

Nyt on näytetty toteen, että näin ei olekaan tapahtunut josta seuraa, että vakuutusyhtiö ei ole noudattanut sopimusta. Omavastuuhan tarkoittaa sitä, että vakuutuksen ottaja korvaa osan auton korjaukulusta, mutta ei omavastuuseen kuulu auton arvonalentuminen huonon korjauksen seurauksena.

Tuntuu hieman kummalta, että kohta täällä joidenkin mielestä syyllinen onkin Martti ja (tavarantarkastaja) kun ei ole hyväksynyt huonoa korjaustyön jälkeä josta seuraa vääjäämättä - jos se noin jää - auton vaihtoarvon lasku.


Martti Merikanto 21.08.2017 08:38

Matille...

Juu näinhän minäkin oletin jotta olisi käynyt.
Jos olisin tiennyt, että vakuutusyhtiö pystyy ja alkaa pelaamaan näiden asioiden kanssa niin olisin ottanut tiukemman kannan aivan alussa. Mutta kun luotin vakuutusyhtiöön.
Tiedän tuon korjaustoimen vaikuttavan jälleenmyyntihintaan se on aivan varma. Tämän ja muunkin vuoksi sitä haluaisi saada mahdollisimman kunnollisen korjauksen.
Joistakin se voi tuntua pikkumaiselta mutta jos homma sattuisi omalle kohdalla niin uskoisin kaikkien toimivan samoin.

Timo Haapanen 21.08.2017 09:15

Mun käsittääkseni aloittaja päätti jo silloin kun autoa ei lunastettu ettei hän ota koskaan sitä vastaan. Henkilökemiat pilattiin ja asia alkoi viivästyä osittain aloittajan valituskierteen ansioista.

Tehtaalla ymmärrettiin ettei seinää pidä maalata kokonaan. Siinä vaiheessa kun auto tuli korjattuna tehtaalta se olisi kannattanut ottaa käyttöön eikä jatkaa kinaamista. Joskus asiat eivät vain suju kuten itse toivoisi.

Itse en missään tapauksessa olisi jättänyt kahta vuotta harrastamatta matkailua kun juuri pääsin eläkkeelle ja todennäköisesti ei ole kuin max kymmenen vuotta aikaa harrastaa siten mistä töissä ollessa haaveili. Vinossa oleva tarra ei mun öitäni pilaisi.

@timppa



Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.