Politiikkaa.

Heikki Ikonen 04.03.2024 09:01

Etelä Korean uutisia YLE llä.
Siellä taitaa olla vielä paikallinen Kekkonen töissä varmistamassa että tulevinakin vuosina siellä pääsee lääkäriin.... ;) H

Kari Rautiainen 04.03.2024 10:07
Heikki Ikonen

Etelä Korean uutisia YLE llä.
Siellä taitaa olla vielä paikallinen Kekkonen töissä varmistamassa että tulevinakin vuosina siellä pääsee lääkäriin.... ;) H

Pohjoiskoreassa nuo olis jo uudelleenkasvatus leireillä, osa kyllä varoitukseksi ammuttu.

Harri Halinen 04.03.2024 10:43

Meillä Suomessa ei kukaan ole koskaan huolehtinut riittävästä kilpailusta lääkärin ammattiin, jotta saataisiin korkean koulutustason lisäksi riittävästi lääkärihoitajia. Sen sijaan ammattijärjestö vastusti koulutuksen määrällisen lisäämisen. Syyn vastustamiseen voi arvioida myös moraaliselta kannalta.
Lääkäri toimii ihmisten hoitoalalla.

Sirpa Eskelinen 04.03.2024 18:31
Harri Halinen

Meillä Suomessa ei kukaan ole koskaan huolehtinut riittävästä kilpailusta lääkärin ammattiin, jotta saataisiin korkean koulutustason lisäksi riittävästi lääkärihoitajia. Sen sijaan ammattijärjestö vastusti koulutuksen määrällisen lisäämisen. Syyn vastustamiseen voi arvioida myös moraaliselta kannalta.
Lääkäri toimii ihmisten hoitoalalla.

Halinen murehtii suomalaisten lääkärien ja hoitajien koulutuksen matalasta tasosta.
Tahtoisin kysyä Sinulta, Harri Halinen, millä tavalla tiedät suomalaisten lääkärien ja hoitajien kouluksen olevan jotenkin eurooppalaista keskimääräistä huonompaa.
Lääkärihoitaja, sananakin, tarvitse tarkempaa määrittelyä.
Helppoa on heittää helmiä sioille, mutta ymmärtääkö sika mitään helmistä.
Tiedän, että suuri osa lääkäreistä uskoo markkinatalouteen uskomisen nostavan heidätkin eliitti-ihmisten luokaan, ainakin jos uskomme palkan korreloivan moraliteettiin.
Nythän äänestämme varakkaita ihmisiä kysymättä, mitä he oikeasti osaavat.
Etiikkaa opiskellaan, toivottavasti, kaikissa kouluissa. Vai opiskellaanko ?
Sirpa

Kari Rautiainen 04.03.2024 18:53

Ymmärsin että Harri puhui kilpailusta legurin ammattiin, ja sanoo: korkean koulutustason lisäksi…

Sirpa Eskelinen 04.03.2024 20:55

Kun minä, Sirpa, kysyn Harri Haliselta tarkennusta näkemykseensä. niin jostakin syystä Kari Rautiainen vastaa, vaikka ei ymmärtänyt Harri Halisen huolestumista saatikka Sirpan vastausta Halisen huolestumiseen.
Sellaista keskustelua sanotaan juoruiluksi.
Sirpa

Kari Rautiainen 04.03.2024 22:38

Niin. Voidaan pohtia kuka ymmärtää lukemansa. Päättely siitä että vastasin sinulle, meni sekin pieleen.

Toivo Koistinen 05.03.2024 09:07

Wagner sika oli oikeassa. Mutta eläimethän ovat viisaampia, kun ihmiset.
Tp

Harri Halinen 05.03.2024 09:53

Kun lukee tekstin ja ymmärtää sen ei siinä mainita mitään koulutustasosta vaan kyse on määrällisistä koulutusasioista jonka jokainen lääkäreiden koulutusmäärien tilastoista ja lausunnoista voi tarkistaa.
Sama on luettavissa Lääkäriliiton julkisista lausunnoista ko asian määrien käsittelyjen/ehdotusten yhteydessä.
Kaikki asiat voi vääntää toisenlaisiksi jos haluaa. Sitä tällä palstalla on tehty lukuisia kertoja totuutta vääristellen.

Veli-Pekka Merikallio 05.03.2024 10:05
Harri Halinen

Meillä Suomessa ei kukaan ole koskaan huolehtinut riittävästä kilpailusta lääkärin ammattiin, jotta saataisiin korkean koulutustason lisäksi riittävästi lääkärihoitajia. Sen sijaan ammattijärjestö vastusti koulutuksen määrällisen lisäämisen. Syyn vastustamiseen voi arvioida myös moraaliselta kannalta.
Lääkäri toimii ihmisten hoitoalalla.

Nyt sutii mulla kyllä tyhjää, taas.

Jotta ei ole kilpailutusta lääkärien ammattiin???

Jos vuosittain n.5% hakijoista hyväksytään koulutukseen ja 95% jää ulkopuolelle, eikö siinä ole jo huippukilpailutusta (onko mitään muuta koulutusalaa noilla prosenteilla). Lääkärin ammattiin mennään koulutuksen kautta, muuta reittiä ei ole.

Ja sitten, mikä ammattikunta on "lääkärihoitaja". Itse tunnistan lääkärin, sairaanhoitajan, terveydenhoitajan, lähihoitajan. Lasten olen leikeissään kuullut puhuvan lääkärihoitajista.

Petteri Haverinen 05.03.2024 10:27
Veli-Pekka Merikallio

Nyt sutii mulla kyllä tyhjää, taas.

Jotta ei ole kilpailutusta lääkärien ammattiin???

Jos vuosittain n.5% hakijoista hyväksytään koulutukseen ja 95% jää ulkopuolelle, eikö siinä ole jo huippukilpailutusta (onko mitään muuta koulutusalaa noilla prosenteilla). Lääkärin ammattiin mennään koulutuksen kautta, muuta reittiä ei ole.

Ja sitten, mikä ammattikunta on "lääkärihoitaja". Itse tunnistan lääkärin, sairaanhoitajan, terveydenhoitajan, lähihoitajan. Lasten olen leikeissään kuullut puhuvan lääkärihoitajista.

Lääkärihoitaja lie tullut kokeilusta, jossa koulutettiin kokeneille sairaanhoitajille rajoitettu lääkkeenmääräämisoikeus. Taidettiin kokeilu haudata nopeasti lääkäriliiton painostuksesta...
Kyllä lääkäriliitto on pahempi kuin ahtaajienliitto...

Harri Halinen 05.03.2024 14:27

Älykäs ja tietävä keskustelu vaatii aiheen perustietoja edes tai aiheen tutkimista ennen typerää möläyttelyä.
Kokonaisuus aiheesta tulee huomioida eikä vain yhtä osaa siitä.
Kaikkea ko. aiheesta ei kukaan viitsi kirjoittaa.

Veli-Pekka Merikallio 05.03.2024 15:34

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=l%C3%A4%C3%A4k%C3%A4rihoitaja#ip=1

Tuossa siitä "lääkärihoitajasta", lankkusaitilla näkyy joku ehdottaneen, ei otettane kovinkaan vakavasti missään.

Lääkäri-hoitajapareista puhutaan ja jos sairaanhoitaja opiskelee lääkäriksi, hän on sen jälkeen lääkäri.

Halinen, jollet sattunut huomaamaan, otin kantaa vain tuohon väitteeseesi, että "...kukaan ei ole koskaan huolehtinut riittävästä kilpailusta lääkärin ammattiin..." , vieläpä perustelin, miksi esityksesi on sitä ihtiänsä.

Lääkäriliitto on toki vahva järjestö, eikä lähde ammatin polkumyyntiin, määrä ei korvaa laatua.

Harri Halinen 05.03.2024 17:35

Kun ammattijärjestö pääsi määrittelemään lääkärikoulutuksen opiskelijamäärän kuten tapahtui, ei joku/jotkut hoitaneet asioitaan. Lääkäriliitto hyväksyttiin asiantuntijaksi asiaa valmisteltaessa. Näin jatkui kauan, vaikka otettiin usein esiin ja edelleenkin ilmiselvästi jarrutetaan noita määriä. Koska liitto ei pääse rajoittamaan ulkomailta tulevia tarvittavat vaatimukset ja taidot omaavia, heidät saadaan järjestelmäämme ja ulkoa tulevat lääkärit hyväksyvät saadessaan suomalaiset lääkärien edut jotka nekin ovat heidän kotimaansa etuja merkittävästi paremmat.


Jollei asiasta selvinnyt syyllistä lääkäripulaan, niin syyllinen on päättäjä(t) jotka määrittelevät aloituspaikat koulutukseen. Jos olisi koulutettu riittävästi lääkäreitä riittäisi nykyään sekä yksityisen- että kunnallisiin töihin. Kyllä kilpailu ja toiminnan tulokset laadullisesti tälläkin alalla hoitaisi toiminnan laadun tarkkailun ja tarvittavat muutostoimenpiteet. Itse lääkärien korkea tulotaso perustuu koulutukseen, sen kustannuksiin opiskelijoille sekä työn vaativuuteen muttei kuin osin työn fyysiseen ja henkiseen raskauteen sekä suureen vastuuseen unohtamatta mm. vuorotyön raskautta. Nyt sitten nähdään tehtyjen päätösten lyhytnäköisyys ja suppeus. Myöskin ulkomaisten palkkaaminen on tulossa tien päähän, koska myös muualle, siis maihin, haetaan lääkäreitä ja inhimillisistä syistä johtuen lääkärit valitsevat itselleen ja henkilökohtaiselle ideologialleen parhaimman ja sopivimman sijoittautumispaikan. Vain vertailussa parhaiten pärjäävät maat menestyvät tässäkin aivankuin muillakin aloilla. Turhaa ja vahingollista Suomelle on rajoittaa kilpailua poliittisin keinoin ja mielipitein.
muokattu: 6.3.2024 17:20
Toivo Koistinen 05.03.2024 18:59

Tässä on kuten mejän ison ikäluokan elämässä. Kun mentiin kouluun, meitä oli paljon, ja kuten minäkin niin kun koulutilaa ei ollut riittämiin, olin yhden luokanverran erään talon tuvasa, alaluokkia johon oli luokka perustettu.
Siillon tein näytelijän urani oliko joulu, tai kevät juhla näytelmäsä, josa minun roolini oli olla PUU
Sitten koulun jäläkiin, ja rippikoulun lähetttiin jokahinen työnperään kuka minne, ja siinä oli haastetta. Silläaikaa peneni ikäluokat, ja kouluja jopa on lopetettu, kun ei ole oppilaita.
Enen maailmalle lähtöö kävi rippikoulun kirkossa, kun emmä mahtuneet papilaan, joka meinasi mulla katketa kekiin, kun välitunnilla kumautin vahingossa tapulissa kirkonkelloa, sitä tutkiessani
Nonyt kun ollaan elakkeella, niin vanhushoito on lujilla, ja siinä tilanteessa sitten konstaillaan miten mejät hoijetaan.
Mutta kun jos elää ihmiskunta kymmenkunta toista vuotta, niin alakaa rematorion piiput pysyyn lämpösinä, ja tuonenvirran lautturilla pittää palakata renki, että kerkii kyytitä mejät loppusijotuspaikkaan.
Siinäse.
Tp

Kari Rautiainen 05.03.2024 20:33

Se on sitte niin positiivinen tuo Toivo.

Heikki Ikonen 06.03.2024 08:50

Sammuttakoha tuo viimenen valot ennekö lähtee. :/ H

Ari Kuusisto 06.03.2024 09:07

Tänään uutisoitiin että vuokralääkärifirman hyvinvointialueelle välitettävä lekuri voi maksaa jopa 850€ tunti.Värväävät jopa hyvinvointialueelta lääkäreitä palvelukseensa, tarjotakseen niitä sitten "reilusti" sitten pikkuisen tyyriimmällä takaisin samoihin hommiin.
Olisko Satoselle hommia.

Toivo Koistinen 06.03.2024 09:10

Nukahtaa päivälä, niin ei jää lyhty palamaan, ja sammuuhan se sitte vimmestään, kun loppuu virta patterista, tai isoista akrikaateista löpö.
Tp

Seppo Yliniemi 06.03.2024 10:03
Ari Kuusisto

Tänään uutisoitiin että vuokralääkärifirman hyvinvointialueelle välitettävä lekuri voi maksaa jopa 850€ tunti.Värväävät jopa hyvinvointialueelta lääkäreitä palvelukseensa, tarjotakseen niitä sitten "reilusti" sitten pikkuisen tyyriimmällä takaisin samoihin hommiin.
Olisko Satoselle hommia.

Arvaappa puuttuko Satonen lääkärien palkoihin?
Ei puutu koska lääkäreiltä tulee ääniä tulevaisuudessakin heille.

Heikki Ikonen 06.03.2024 10:29

Että kahen viikon poliittinen lakko?!
Äly hoi älä jätä!

Kuinkahan monta mm. paperi, kemian tehasta ja metalli pajaa Suomessa lakkaa ja tuhannet työpaikat siirtyy niijen mukana ulkomaille, esim. Ruotsiin. :● H

jk. Kenen pelikirjan mukaan ny pelataan ja kuka nauraa pisto aijan takana?


Miten arveletta isojen ulukomaisten sijoitus rahastojen lukevan uutisia meistä. Onko sijoitus Suomeen houkuttelevaa esim vihreän teollisuuden investoinneille, toisin kuin Ruotsin vihreä akku teollosuus jolla menee hyvin. Tätäkö meidän lakko kenraalit haluaa - oikeesti.
muokattu: 6.3.2024 11:24
Toivo Koistinen 06.03.2024 10:33

Arvaappa puuttuko Satonen lääkärien palkoihin?
Ei puutu koska lääkäreiltä tulee ääniä tulevaisuudessakin heille. Kopio
Niimpäniin, ja noilta ylikansallisilta vuokra yhtiöiltä pikkusätti vaalirahastoon. Ympäri käydään ja yhteen tullaan noihin minun höpötyksin nykypolitiikasta.
Olisiko nyt aika maan hallinnon perustaa koko maan kattava poliittinen valvontakonklaavi pitämään noita asioita kurissa, kun samalla valvoo sote aluhellintojen toimintaa
Tp

Seppo Yliniemi 06.03.2024 10:58
Heikki Ikonen

Että kahen viikon poliittinen lakko?!
Äly hoi älä jätä!

Kuinkahan monta mm. paperi, kemian tehasta ja metalli pajaa Suomessa lakkaa ja tuhannet työpaikat siirtyy niijen mukana ulkomaille, esim. Ruotsiin. :● H

jk. Kenen pelikirjan mukaan ny pelataan ja kuka nauraa pisto aijan takana?

Saapa näkyä haluaako hallitus lakko vai ei ?????


Eihän tuo Ruotsi oo kaukana ,onhan siellä ollut joskus yli puolimiljoonaa Suomalaista töissä. Paremmin sielä tienaa työläinen kuin Suomessa.
muokattu: 6.3.2024 11:26
Harri Halinen 06.03.2024 11:28

Toivo kysyi: Puuttuiko hallitus lääkäreiden palkkoihin.
Kysyn kenen palkkoihin on puututtu?
Onko lääkärit menossa lakkoon?
Työsuhde-edut ovat Suomessa monin osin kilpailukyvyttömät/vaikeat maailmanmarkkinoille pääsemiseksi. Joissain tapauksissa tuota kilpailutilannetta voi kompensoida yrittäen saada kotimaan markkinoilta (suomalaisilta) suurempaa hintaa kustannuksiin nähden. Silloin usein ulkomainen vastaava tuote tuleekin edullisemmaksi.
Parhaiten menestytään jos ollaan vahvoja ja edullisia kotimarkkinoilla kilpailutilanteessa, silloin myös on vienti helpommin tuottavaa.
Kaikki tuottavuuden esteet, (joilla ei ole todella pätevää syytä) on poistettava.
Tilastot esiin asiaan vaikuttavista tekijöistä, siis työntekijät ja työnantajat, etteivät alan järjestöt toimi vain oman olemassaolonsa turvaamiseksi.

Heikki Ikonen 06.03.2024 12:05

Mahtavaa sisäpoliitista tukea :( Suomen matkailulle hiihto sesongilla. Talavi lomien aikaan, ruoka ja polttoaine rekat ei kulje Suomen kauppoihin. Roska pöntöt pursuaa ....
Rutuki pääsee eurooppaan kevät reissulle näpsäkkäästi suorinta tietä, sataman portilta ajahuttaa vain Haaparannalle ja siitähän se alakaa lakko vapaa alue. ICA Maksissa on smööriä ja knäckebrödiä, - nou hätää...

Kaikkea se vallan himo teetättää, että olokaa tet lakossa, torin soppa tykin varassa - met nautimma hyvee palakkoo norsun luu tornissa ränryä siemaillen ;) Ei sen väliä jos valtion vero kertymä kyykkää ja ihmisten pahoin vointi lisääntyy kohan vain...
Kummalta arvetta loppuvan rahat ensin Suomalaiselta Työmieheltä vai amerikkalaiselta sijoitus rahastoilta - loppu tulos, Viesti siellä on luettu, mutta toivottavasti vahinkoa ei ole kiveen hakattu. :( H

Toivo Koistinen 06.03.2024 14:17

Osta samalla purkkipari suurströmminkiä Haaprannalta mennesä. On minusta ihan hyvää, ja raikasta kalaa. Ninja sekin etuna, että saapi syyä tosi isossa ruokasalissa ihan omassa rauhassa.
Mitäpä täsä murehtin ennää. Ryyppäsin tuoisa kahen kavitauon kaffet, ja lähen täsä kahteleen taas rantalenkkimaisemmaa.
Tp

Heikki Ikonen 06.03.2024 15:19

Topi, Just eilen tulin pikku reissulta n 1700km. Kävin tervehtimässä Ilomantsissa, sotiemme veteraania s.-25. Miehen pää on terävä vaikka rollaattorilla kurvaili ruokailu tilaan. Hatun noston paikka, tehkää perässä 98 vuotiaana.
Minun reissu halut on tyydytetty vähäks aikaa.

Kolarissa meillä ihan oma lähi ICA Maksi, fisu tiskeineen, tyyvyn kuiten amerikan läskiin, jette brå.

Tein Topi niikö neuvoit, mutta. Ei, Ei männy painajainen ohi päikkäreden aikana, hullummaksi uhoaminen kääntyy. ;) H

Toivo Koistinen 06.03.2024 15:41

Eihän se, mutta opiskelen etä mitä enää murehtiin ihmiskunnan toilailuista, kun niille asioille ei maha mittään.
Opettelen, että elän tämän loppupätkän, ja kiertelen rantalenkkiä.
Elän ninkun laulusa Mitäminä huolin veitikkanuori, jolla on rintakun tunturivuori. Tosin menee se muunnos.
Mitäminä huolin veitikka vanha, jolla on rintakun variksen pojalla vesisateessa tunkion nokassa
Kesä tulee, ja jos on elämää, niin alan taas pyöräileen, ja keräilen samalla noita roskia tienpuolesta tuohon omaan roskapönttöön.
Ompahan sitte roska-autolle jottain viemistä, kun ittellä ei taho ennää kertyy sinne, kun kaiken kierrätämmä, ja kompostoima
Tijä jos sais enkesänä kokonaisen nakkipaketin, kun viimikesänä olivain kolome nakkia jätetty, ja sain juluman ukaasin, että niitä et syö, vaikka ei päiväys ollu ohi, niijos sen saisi naatiskella.
Vaikka....
Tp

Heikki Ikonen 06.03.2024 18:04

Jos on töpänny, ripsahtanu vähän h....n. Asia ei korjaannu että kääntää selän, unohtamalla tai vielä nolompaa syyttelemällä, no kun en se minä vaan tuo "hentun liisahan se". Lopuksi lähtemällä pakoon kauas pos - muihin hommiin.
Sotkut seleviää vain istumalla p....leen neuvottelu pöytään (mieluummin puhtaalla mielellä ja housuilla) eikä uhoamalla.
Tästä vuosien sotkusta laskua tulee meille, jääpi vielä lapsillekin, toivottavasti se on maksettu ennen kuin lapsen lapsemme maksaa veroja. :( H

Harri Halinen 06.03.2024 20:43

Vaikka mm. täällä narisemme ei se tarkoita v-uilua.
Fiksu päättäjä alkaa miettimään kuinka (oma tai jonkun muun) tekemä virhe/päätös korjataan.
Ikävä kyllä tapana on vaieta asia "kuoliaaksi" ja sitten liian pitkän ajan kuluttua joku ottaa sulan hattuunsa ja ryhtyy asiaa korjaamaan.
Tapa on yleinen Suomessa julkisissa ja monissa muissakin yhteisöissä jopa myös harrasteliitoissa.
Seuraava sukupolvi korjaa tai maksaa.

Kari Rautiainen 06.03.2024 20:51

Pitkästä aikaa kattelin uutisia suomesta, ja lukasin iltapäivälehdetki.

Onko nää ihan kaheleita ton lakkotouhun kanssa. Tuhoavat bkt kerralla. Kallista touhua veijareilla nyt.

Harri Halinen 07.03.2024 10:02

Kun kansamme tuottava toiminto-osa tuhotaan hiljentämällä toiminnot merkitsee se kautta linjan elintasomme laskua kaikille, ei vain sille työnantaja-, yritys-, hallituksen ministeri- ja rikkaimmalle osalle kansaa joita vastaan sanallisesti lakkoa perustellaan.
Tätähän SAK:n puheenjohtajakin eilisessa lausunnossaan ajaa julistaessaan lakkoasettaan muutamiin toimintoihin.
Pääsevät historiaan omituisella tavalla Marinin ja muiden hänen hallituksensa ministerien kanssa huonoina kansamme etujen ajajina.
Kuka tätä maata taustalla pyrkii johtamaan vastoin perusperiaatteita jotka kuitenkin kaikki hyväksyvät?
Meillä on organisaatioita joilla kullakin on laissa määritelty ja vakiintunut tehtävänsä.
Mitähän näillä lakkotoimilla pyritään korjaamaan tai peittelmään?
En tiedä perusteita. Ei ainakaan työntekijöiden etuja, paitsi saavathan he korvausta tekemättömästä työstä.

Kari Rautiainen 07.03.2024 11:39

Demokratia on niin arvokas asia, ettei sitä saisi antaa kansalle pilattavaksi.

Nyt ollaan siinä että demokratiaa ohjaillaan taholta joka on vain osa kansaa.

Harri Halinen 07.03.2024 14:55

Jokainen meistä joka poikkeavalla mielipiteellä enemmistöstä loukkaa demokratiaa.
Jotkut jopa teoillaan loukkaa sitä.

Toivo Koistinen 07.03.2024 16:00

Eikö demokratia ole sitä, että jokaisella kansalaisella on oikeus sanoa mielipiteensä, toimia oman ajatuksen mukaan.
Käyttäytymis lait sitten säätelevät mitä kansalainen saa sanoa, ja tehdä.
Tuleen mielen melkeimpä demokratian häpäisynä se päätös, että presidentiksi eli kansan johtajaksi ei saa pyrkiä kuka haluaa, ja kansa päättää kenet haluaa.
Tp

Harri Halinen 07.03.2024 16:15

Oikeus sanoa mielipiteensä on sananvapautta joka on hyvä asia. Demokratia on muuta. Se mitä kirjoitin tarkoitti esim. puheilla yritystä horjuttaa enemmistön tekemiä päätöksiä.

Toivo Koistinen 07.03.2024 16:48

Miten määritellään enemmistö.
Tp

Heikki Ikonen 07.03.2024 17:13

Mielestäni Suomessa on nyt enemistö hallitus, jonka toimia vastaan poliittisia lakkoja junailee vähemmistö.
Noin niikö ihan eduskunta vaalien mukaan. :/ H


Met saamma siirrellä täällä Suomessa rahaa taskusta toiseen. Lisääntyykö raha, ei lisäänny vaikka mimmonen taikuri olisi. AINOASTAAN ulkomaan viennin ja tuonnin tasesta saatu voitto tuo lisää rahaa SUOMEEN jolla yhteiskunta maksaa esim. sote sotkuihin menevän ylimääräisen summan. Tämä poliittinen lakko tyssää lue PIENENTÄÄ ulkomailta saatavia raha virtoja.
muokattu: 7.3.2024 17:31
Kari Rautiainen 07.03.2024 17:41
Toivo Koistinen

Miten määritellään enemmistö.
Tp

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Enemmist%C3%B6_(%C3%A4%C3%A4nestys)

Seppo Yliniemi 07.03.2024 18:04

Nyt jo kuulemma bensa loppuu.??
Lakko alkaa maantaina ,jos alkaa.
Ei muutakuin hamstraamaan bensaa ja vesaperia.


Kyllähän nuita kirjaamia jää pois tekstistä,hallituksen vika.
muokattu: 7.3.2024 18:14
Kari Rautiainen 07.03.2024 18:25

Juu, vessapaperia. Mikä sekin juttu oli kun corona pandemia niin jokapuolella hamstrasivat vessapaperia. Niin suomessa kun austraaliassa ja kaikki siltä väliltä?

Ja pensa. Onko nää ihan vaan toimittajien luoma tarve?

Toivo Koistinen 07.03.2024 18:36

Niimpä. Elikkä pitäisikö aatella, että kansan enemmistö on äänestänyt nykyisen eduskunnan jäsenistön, ja näin antannu valtakirjan sille toimia kuten on toiminut, ja toimii.
Nositten ammattiliitot, jos jäsenistö hyväksyy niiden johdon toiminnot, nin onko se sitten demokratiaa.
Mutta voiko sitten aatella, että toimiiko ammattiliitot koko kansan suhteen demokraattisesti ajaessaan omaa etuaan.
Mutta onko kuinka suuri osuus kansalaisissa ammattiliittojen jäsenenä, jos lasketaan, että perheestä on yksi liitossa, niin hänhän edusta siinä perhen hyvinvointia.
No nämä nytvain on vain pohdintoja minulta.
Tp


Kansalais aloite poliittisten lakkojen kieltämisen on edennyt eduskuntaan, sano päällikön töllö äskön. Myös kansalais aloite eutanasian laillistamisen on edennyt eduskuntaan.
muokattu: 7.3.2024 19:19
Heikki Ikonen 07.03.2024 19:18

Nomutta ko se tuo Suomen (perustus?) laki on niin että oikeus säätää lakeja on vain vaalella valitulla etuskunnalla (ja hallitushan net sille esittelee). Muilla ei ymmärtääkseni oo lain teko valtuutuksia eikä vastuuta.
Vaikuttamisen aika meillä on vaalien aikaan. Jos ei mää hyvin lähtee sitten vaikka muihin hommiin. :) H

Harri Halinen 07.03.2024 19:38

Nyt mm. SAK:n etäispääte eduskuntamme ainakin vasemmistoryhmät koettavat estää työnantajien, yrittäjien ja oikeiston etäispäätteen eli hallituksen työalan lakien uusimisen ajan tasalle.
Siinä mm. vasemmisto ollessaan hallitusvastuussa itse epäonnistui, Samoin epäonnistuivat 2010 luvun alkupuolella kokoomus ja keskusta ollessaan hallitusvastuussa.
Järki seisoo ja kuulemma maanantaista alkaen myös osa Suomen vienti/tuontikaupasta.
Kuitenkin nupilliset kuljetukset tuovat/vievät maahan tavaraa.
Pahinta on tuo järjen seisonta lakkojohtajilla ja eduskunnan vasemmistoedustajilla.

Kari Pykälä 07.03.2024 19:43

Näen tässä asiassa hyviäkin puolia. Ammattiliitot ajavat jäsenistönsä etua(jonka joskus unohtaneet), noin pääasiassa. Tässä tilanteessa ammattiliitot ajavat kaikkien suomen työläisten etuja. Ts omat edut ovat takaalalla ja liitot ovat löytäneet yhteisen hiilen, johon puhaltavat voimaa. Veikkaukseni on, että hallituksen tehdessä tuppitermein nälsyvoiton syksystä tulee vaikea ja kallis koitos! Voi kyllä tulla aikaisemminkin. Voimme unohtaa sellaisenkin asian kuin neuvottelukulttuuri, sitä ei ole enää. Yleensä riitojen selkävoitot kostantuu tulevaisuudessa. Voin olla väärässäkin? Huomioitavaa on myös se että kasvua ei ole ollut 16 vuoteen. On muuten n.16 vuotta aikaa kun viimeinen tupo sopimus tehtiin? Siis neuvoteltiin kolmikantaisesti!


sori muistin väärin viimeinen tupo oli 2016
muokattu: 7.3.2024 19:51
Harri Halinen 07.03.2024 19:56

Jos ei itse voita, se ole voitto, ja jos vastapuoli vain häviää taiston ei sekään ole voitto tässä tapauksessa.
Maa nimeltä Suomi ja sen kansa häviää mahdollisesti tulevassa lakkoilussa.
Näissä hommissa ei tunneta tasapelejä, vain uskottavuus häviää tappion myötä.
Asiaan sekaantuneiden henkilöiden on sen kerääminen aloitettava melko alhaiselta tasolta.

Heikki Ikonen 07.03.2024 20:20

Kellä mikäkin tarve hamstrata dieseliä. Vkolle 12 vetäsin lyhyen tikun. Ma mulla ke "hellulla" aika LKS:n polille, lupasivat maksaa vielä km korvaukset eli 2x350km=700km ja rapiat. MB mänöö liki 1000km heleposti ko laiton muutama vuos sitten oman tankin rinnalle punasen lisä tankin. Niin heleppoo se on meillä, ajelee vain pois. Toista se teillä, jouvutta hyppäämään vaikka patteri nysseen, kaivaa vitosen seteli/sivu ja avot. Voipihan sitä leukailla, eikö vain... kestän ;) H

Liitetiedostot

20240307_190255.jpg
Seppo Lokasaari 07.03.2024 20:42

No joo, meillä on vaaleilla valittu hallitus ja sen päätöksiin oletetaan, että tyydytään? tekeekö hallitus sitä, mitä vaalikampanjoinnissa sanoivat? jos tekee, niin siinä tapauksessa tämä lakkoilu on käsittämätöntä touhua, joka kilahtaa vielä lakkoilevien omaan nilkkaan niin sanotusti.
Asiahan on noin lyhyesti sanottuna.

Heikki Ikonen 07.03.2024 20:45

Yle Uutiset klo 20.30 7.3.
Mikä on pitkä matka lääkäriin asian tuntijan mukaan. Tammelassa 19.5km, hui olkoon. Muualla mihin ootta tottunut - pitempikin, ei haittaa. Toivottavasti ei siirtys Rovaniemeltä kuiten Ouluun 420km päähän, jotkut meän palaveluthan on jo siellä... että silleen. ;) H

Timo Kajava 07.03.2024 22:05

Harmi, että hallitus on tehnyt itsestään työmarkkinaosapuolen määrittelemällä mm. palkankorotusten tason. Nyt sitten ihmettelee miksi porukka protestoi.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.