Politiikkaa.

Markku Hämäläinen 07.03.2024 22:13

Nyt sentään Orpo on kutsunut neuvotteluun ay-johtajat
Satonen on jankannut vain foodoran mainosta ”koska minä haluan (voin)” ei ihme jos sota on valmis.
Ulkopuolisesta vaikuttaa kuin Satonen olisi innoissaan, kun pääsee sanelemaan.
Neuvottelemalla päästään parempaan lopputulokseen kuin sanelemalla.

Heikki Ikonen 08.03.2024 06:27

Eilen eduskunnan kysely tunnilla lausuttua... edustaja oppositiosta?
Mihin me laki muutosta tarvitsemme, v 2022 ei kukaan ollut tuntiakaan poliittessa lakossa. Sopii kysyä, ketkä hallituksessa istui, itteäkö vastaan ois lakko pystyyn pykätty?
Toki nämä samat silloiset vallan käyttäjät, koko "terävä pää", on hakemassa suomalaisilta kevään vaaleissa matkalippua EUn konttorille töihin. Motolla "siivotkaa sotkut, meitä ei nyt kiinnosta siivous hommat" vai..

Joka ajalla, maalla ja hallituksella on ristinsä kannettavana:
Afrikassa kuivuus, sota, heinäsirkat, Ukrainassa velivenäläinen, meän edellisellä hallituksella korona/sota, meän nyky hallituksella budjetin krooninen alijäämä (ulkomaan kaupan alijäämä, sieltä tuleva rahan puute tuottaa kansalle hyvinvointia) lisäksi ay pösöt jotka keskeytti ulkomaan kaupan 2 (4?) viikoksi. Noista seuraa maille/kansoille enempi tai vähempi kärsimystä, vilua ja näläkää. Meille kaikille Suomalaisille olipa palakka iso tai pieni, jopa eläkeläiselle.
Jokainen tehköön lakisääteiset työnsä ajallaan koko yhteis kunnan hyvin voinnin eteen. Neuvottelemalla, ei painostamalla ja uhkailemalla.
Kun Ukraina on riittävän heikko tulee kasakka ja vie.
Entä meillä, eikai meillä semmosta?? :○ H


Toivo Koistinen 08.03.2024 07:33

Niihän tuo koko pitkä letka mitä tähän on kertynny noita mielipiteitä asioista, niin sen voi kiteyttää kaiken yhteen sanaan.
IHMINEN.
Tp

Heikki Ikonen 08.03.2024 07:51

Muistan elävästi Lappilaisena Yrittäjänä tunteen jostai -90 luvulta ko kevä talavella, kuumimmalla hiihto sesongilla, ilimottivat että tulee lakko, (työ paikkojen säilymisen onneksi henkilökuntani ei suostunut koskaan lakkoon/lakkoihin, vaan he tulivat töihin ja työt jatkui aina vain ko oli töitä, Kiitos ahkerille työntekijöille).
Siis mikään ei ole ay pomojen ajattelussa muuttunu 30 vuojessa, hinnasta tai työpaikoista välittämättä... #!?

Käjet laitan tänään olokapäitä myöten ristitiin kun...
Onnen tunteeni tulee siitä, että vastuullani ei ole liki 10 Suomalaisen perheen hyvin voinnin takaava työpaikka ja palakan maksu. Tänään minulla ei ole yhtään Suomalaista Työmiestä/naista töissä, eikä tule. H

Liitetiedostot

20240308_072308.jpg
Toivo Koistinen 08.03.2024 10:01

Saathan sinä kätöset noin ristiin, mutta etpä kykene kyynäspäätä, etkä nenänpäätä nuolaseen, että siinäse ihmisen kaikkivoipaisuus onki, vaikka poliitisesti uhoo.
Tp


Pehkuli. Aloin oikeen pinnisteleen peoilin eissä, ja jo sain kielen 2mm päähän nokan venkuran kärestä. Saattapiko olla, että kohta ainoo ihminen joka oman nokkansa nuolee, kun aikani reenaan
muokattu: 8.3.2024 10:49
Kari Rautiainen 08.03.2024 10:15

Meillä meni niin että tuo pikkupuoti jota aikoinaan alettiin harrastamaan, työllistää useita satoja henkilöitä ympäri eurooppaa ja vähän kauempanakin. Mutta myyntiyhtiö, provisiopalkkaiset myyjät, ei ne mitään lakkoile. Kummallistahan sellanen olisi.

Harri Halinen 08.03.2024 11:14
Toivo Koistinen

Saathan sinä kätöset noin ristiin, mutta etpä kykene kyynäspäätä, etkä nenänpäätä nuolaseen, että siinäse ihmisen kaikkivoipaisuus onki, vaikka poliitisesti uhoo.
Tp

Osa lainauksesta:
Pehkuli. Aloin oikeen pinnisteleen peoilin eissä, ja jo sain kielen 2mm päähän nokan venkuran kärestä. Saattapiko olla, että kohta ainoo ihminen joka oman nokkansa nuolee, kun aikani reenaan
muokattu: 8.3.2024 10:49

Kyllä se treenatessa viruu kuten kaulakin hirressä roikkuessa, menee vain tapseja poikki.

Toivo Koistinen 08.03.2024 16:44

Kylläpäkyllä. Myös jos niskalihaksia treenaaa, ja hyppää ladon orrelta, niin ei kannata pihistellä köyden kunnosta.
Siinä voi kasvojen ulkonäkö kärsiä, jos naamalleen, ja on muutenkin hengenvaarassa, jos putoaa nurin käännetyn hevoskarhin päälle
Muta jokaisessa lajossahan on omat vaaransa, mikäli on aloittelija. Vaikka piirakan kilapsyönnissä, jos nielaseen puolikkaaan kiireessä väärään kurkkuun....
Tp

Markku Hämäläinen 08.03.2024 18:08

Kun tätä politiikkaa on tässä väännetty, siirryn epäasialliseen keskusteluun.
Hirressä roikkuesa on kuulemma ensimmäiset 10 minuuttia vaikeimmat.
Jos viina mene väärään kurkkuun, tulee väärä henkilö humalaan.

Sirpa Eskelinen 08.03.2024 18:15

Katson, että tässä kohdassa on korrektia toivottaa kaikille: Hyvää naistenpäivää !
Sirpa

Kari Rautiainen 08.03.2024 22:05

Joko ne ukot kiikkuu naruissa?

Heikki Ikonen 09.03.2024 07:24

Kahesta asiasta olen isosti ylypeä. 1, Olen entinen todella pieni yksityis yrittäjä. 2. Antanu yrittäjyyteni aikana liki 999 kk palakallista työtä ihmisille, Jos nuo kaks asiaa joita tuon esille on poliittista uhoa, niin pienet on vaikutukset yhteiskunnalle, ainakaan miinus merkkisenä. Niin luulen, Kestän. ;)

Mitähän on tuon uhoamisen laita kun ens viikolla Suomen vienti ja tuonti + rahti pysäytetään,?? lue "yhteiskunnan hyvin voinnin kipeästi tarvitsemat ulkomaan raha virrat tyrehtyy", Suurin osa kansasta tulee maksamaan tulevaisuudessa tappio laskua mikä tästä seuraa mm. maine haittana ulko mailla. Olemmeko luotettava investointi kohteena, toimija tavaran toimittajana tai työvoima poliitesena luotettavana yhteityö kumppanina (työrauha). Kannattaako Suomeen perustaa uutta vihriää tehasta, kun? Uutisten mukaan jo nyt, Muutos neuvotteluja pukkaa. Kuka kärsii enemmän kuka vähemmän, mutta kaikki met jouvumma osallistumaan näihin talakoisiin, ompa haluja tai ei.
Ovakohan poliittisista lakoista päättävat uhoajia? kuinkahan ylypeitä? Sopii kysyä?
Katotaampa myöhemmin ko arki koittaa? :/ H

jk 90 luvulla, pankki kriisin aikaan, oli vakavasti mielessä tuo köysi juttu kun pankki minua(kin) ahisteli. Yhteiskunnan harmiksi jätin tekemättä.
Monet sen aikaset yrittäjät Suomessa tarttuivat toimeen kokiessaan juluman vääryyden, mutta se aihe on tabu.

Seppo Yliniemi 09.03.2024 07:49
Heikki Ikonen

Kahesta asiasta olen isosti ylypeä. 1, Olen entinen todella pieni yksityis yrittäjä. 2. Antanu yrittäjyyteni aikana liki 999 kk palakallista työtä ihmisille, Jos nuo kaks asiaa joita tuon esille on poliittista uhoa, niin pienet on vaikutukset yhteiskunnalle, ainakaan miinus merkkisenä. Niin luulen, Kestän. ;)

Mitähän on tuon uhoamisen laita kun ens viikolla Suomen vienti ja tuonti + rahti pysäytetään,?? lue "yhteiskunnan hyvin voinnin kipeästi tarvitsemat ulkomaan raha virrat tyrehtyy", Suurin osa kansasta tulee maksamaan tulevaisuudessa tappio laskua mikä tästä seuraa mm. maine haittana ulko mailla. Olemmeko luotettava investointi kohteena, toimija tavaran toimittajana tai työvoima poliitesena luotettavana yhteityö kumppanina (työrauha). Kannattaako Suomeen perustaa uutta vihriää tehasta, kun? Uutisten mukaan jo nyt, Muutos neuvotteluja pukkaa. Kuka kärsii enemmän kuka vähemmän, mutta kaikki met jouvumma osallistumaan näihin talakoisiin, ompa haluja tai ei.
Ovakohan poliittisista lakoista päättävat uhoajia? kuinkahan ylypeitä? Sopii kysyä?
Katotaampa myöhemmin ko arki koittaa? :/ H

jk 90 luvulla, pankki kriisin aikaan, oli vakavasti mielessä tuo köysi juttu kun pankki minua(kin) ahisteli. Yhteiskunnan harmiksi jätin tekemättä.
Monet sen aikaset yrittäjät Suomessa tarttuivat toimeen kokiessaan juluman vääryyden, mutta se aihe on tabu.

Kyllä käy sääliksi teitä "työnantaija"ja nyt vielä tuon lakon ay laittoi
Kyllä kumma kun tuunari ymmärrä että hallitus aijaa vain tuunarin etua????

Kari Rautiainen 09.03.2024 09:49

Eipä se luotettavuus kovin kärsi. Ranskassakin on aina muutama miljoona lakossa tai tukkimassa moottoriteitä. Italiassa tai espanjassa ei koskaan tapahdu mitään tänään, voi olla että huomenna, ehkä.

Jori Järvinen 09.03.2024 10:09

Oliskohan ollut viisaampaa yksi asia kerrallaan tuoda esille näitä heikennyksiä eikä yrittää kerralla runtata kaikkia läpi.
Näyttäis vähän vähemmän rumalta...
Eikä tää suomen talous niin huonolla pohjalla taida olla kun Orpo ja kumppanit sitkeästi toistelee että hallitus ei peräänny.
Kumpikaan kun ei peräänny niin kyllä kaikki on lopulta häviäjiä, kyllä näillä menetetyillä rahoilla ois työnantajat maksaneet vaikkapa aika monta ensimmäistä sairasloma päivää...
Mutta kyllähän noi on tavallisen ihmisen todellisuudesta ihan pihalla jotka noita päätöksiä tekee, onneksi Purra on saanut "hauskoja" kuvia someen saksista ja leikkulaudoista, sitä varten sitäkin sinne kai äänestettiin?
Olis kyllä mukavaa kun saatais vaikka talous-asiantuntijoita eduskuntaan mutta kun kansa äänestää remontti-reiskaa ja muuta pikku julkkista niin hyvä tulee!

Kari Rautiainen 09.03.2024 11:03

Se on Jori semmonen juttu mitä tosta demokratian pilaamisesta aiemmin sanoinkin.

Ihmiset on sitämieltä että kansanedustajat tulis prkl ja koettas peruspäivärahalla, ne mitään takseja tarvii kun polkupyörät niille, palkkiot puolitettava jne. Siksi talousosaajia ei homma kiinnosta kun yrityspuolella tienaa niin paljon paremmin. Mutta kansa valitsee missejä, trubaduureja, koomikkoja, urheilijoita, laulajaa, ja basistia.
”Se viitasaaren sahuri on kansan mies, kävi tässäki baarissa kaljalla”

Ei, talousosaajia me ei sinne näin saada. Se on ihan selvä asia se. Kansalle on tärkeämpää että edustajalla on isommat tissit kun osaamista.


Onks kukaan kuullu Peteliuksesta mitään senjälkeen kun valittiin? Että ainakin valinnoilla saadaan edustaja menemään kuin häkä. Äänetön, väritön, hajuton, mutta vahingollinen.
muokattu: 9.3.2024 11:06
Toivo Koistinen 09.03.2024 13:25

Kansan vika, mitäs äänestää, eli kansa on puhunut pulinat pois.
Tp

Kari Rautiainen 09.03.2024 14:37
Toivo Koistinen

Kansan vika, mitäs äänestää, eli kansa on puhunut pulinat pois.
Tp

Ei se kuule niin mene etteikö kansaakin saisi arvostella. Totta että kansa on saanut arvoisensa eduskunnan, mutta…

Toivo Koistinen 09.03.2024 15:13

Tottakai, ja sitä samaa kansaahan ne kansan valitsemat edustajatkin ovat.
Minä aattelin aiemmin, että millanen edustaja minä olisin. Mahtaisiko edut kelvata, ja millasia lauluja laulelisin niiden saamiseksi.
Olen joskus sanellu, kun puhuivat Väyrysen, ja yleensä poliitikkojen takin kääntelystä, että taitaisi mullakin pyörähtää, ja niin, että olisi molemmat puolet yhtaikaa ulkopuolella.
Ihminen on ihminen, ja jälki maailmasa näkyy.
Tp

Jukka Haapsaari 09.03.2024 17:54

Kyllä kai tämän jo pitäis jokaisen ymmärtää että jos mitään ei tehdä niin niin kohta on kreikan tie edessä. Edellinen hallitus otti vain velkaa niinkuin aikaisemmatkin, joskus nekin on maksettava. Nyt ei leikata keneltäkään annetaan vain vähempi Veronkevennys ei ehkä nyt ollut kaikkein viisain ratkaisu, mutta ei myöskään veron korotukset. Poliittiset lakot vois kieltää kokonaan, on surkeuden huippu että vaaleissa valittu eduskunta ja sitä kautta tullut hallitus yritetään näiden muutamien ”palokuntalaisten” toimesta kaataa, kun me ei tykätä.

Kari Rautiainen 09.03.2024 18:21

Ajelin kerran pitempää siivua ja kuuntelin radiota. Toimittaja oli keksinyt että soittakaa ja kertokaa millaisen lain säätäisitte jos olisitte lainlaatija.

2 tuntia ihmiset keksi kieltoja ja rangaistuksia. Ei mitään positiivista. Pelkkiä kieltoja keväisestä koiranpaskoista makkaran lisäaineisiin. Nopeusrajoituksista kuolemantuomioihin. Jäin vaan ihmettelemään ettei kukaan keksinyt että pitäis laittaa hyvinkääläiselle sunlight kuskille eläkkeeseen verovapaus kokonaan, ja toimintatonni kerran kuussa. Se olisi minusta hyvä ja positiivinen laki se.

Seppo Yliniemi 09.03.2024 18:43

Ja hymerillä ajavalle raippavero.

Harri Halinen 09.03.2024 18:48

Ehdottaisin edes yhden henkilön olemassa olevista virkamiehistä perimään valtiolle takaisin edellisen Business Finlandin edellisen hallituksen toimeksiannosta myöntämien tukien aiheettomien, perusteettomien, anomuksessa mainittujen ja toteutumattomien käyttötapojen sekä mahdollisesti myös virheellisten anomusten ja myönnetyt summat.

Kari Rautiainen 09.03.2024 19:00
Harri Halinen

Ehdottaisin edes yhden henkilön olemassa olevista virkamiehistä perimään valtiolle takaisin edellisen Business Finlandin edellisen hallituksen toimeksiannosta myöntämien tukien aiheettomien, perusteettomien, anomuksessa mainittujen ja toteutumattomien käyttötapojen sekä mahdollisesti myös virheellisten anomusten ja myönnetyt summat.

No menkööt, ja samalla sähkönsiirto ja muita valtion perusasioita takas suomi omistukseen.

Seppo Yliniemi 09.03.2024 20:30

Ja Siilinjärven apatiiti

Toivo Koistinen 09.03.2024 20:54

Posti, TVH, keivitsan kaivos. Niin Siilinjärven kaivoshan on ainoa euroopasa oleva apatiittiakivos.
Tp

Heikki Ikonen 10.03.2024 07:40

Nyt löyty autuus. Näin Norjassa, sinne siis.... ko meillä on niin huono hallitus... ;) H


Maaliskuun tarjous: joka ainut taskussa oleva 10 muuttuu 115 :)
muokattu: 10.3.2024 10:04
Veli-Pekka Merikallio 10.03.2024 15:18
Timo Kajava

Harmi, että hallitus on tehnyt itsestään työmarkkinaosapuolen määrittelemällä mm. palkankorotusten tason. Nyt sitten ihmettelee miksi porukka protestoi.

Pitkästä aikaa yksi järkevä ajatus, kiitos siitä!

Täälläkin pieni pataporvariklikki tekee huteraa politiikkaansa faktoista välittämättä.

Pykälän Karilta taas viisaampaa, maltillista tekstiä.

Tästä maasta pyritään EK:n johdolla tekemään matalapalkkaista orjavaltiota, missä työläisiltä pyritään viemään sekä lakko-oikeus että mahdollisuus taistella palkoistaan (palkan sitominen vientialojen palkkaukseen).

Nämä yksinkertaiset tosiasiat nyt voisi vaikka ottaa kukin ajattelunsa pohjaksi ja niistä saa tietoa vaikkapa Ylen uutisoinnista (mm. siitä gallupista, minkä mukaan yli puolet suomalaisista tukee ay-liikkeen taistelua työolojen kurjistamista vastaan).

Eikä Suomen kansa ole todellakaan antanut mandaattia tuollaiselle hallitusohjelmalle. Se antoi mandaatin niille lupauksille, joita sekä kokoomus että varsinkin persut antoivat ennen vaaleja. Kansalle valehdeltiin päin naamaa.

Oletteko muutoin panneet merkille, että tuon hallituksen istuminen riippuu yhdestä 3%:n pienpuolueen tuesta.
Sinä päivänä, kun entinen sivistyspuolue rkp tulee järkiinsä, loppuu orpopojan lento, se on todella pienestä kiinni tuo täällä niin isosti mainostettu "kansan tahto".

Heikki Ikonen 10.03.2024 16:19

Sen verran vanhoista lupauksista. Edellinen hallitus sopi kehys riihi neuvotteluissaan meno kehykset, no pitikö lupaus :( ? siitähän lipsuttiin ja humputtelu velekaa tuli otettua 5?? miljaardia, Ei haittaa eihän velekaa tarvihe maksaa takasi - paljastui vakavaksi virheeksi, nyt räpsyy 1-3 ylimääräistä miljaardia korkolaskua vuosittain hamaan tappiin. Muu velka koronan ja sovan takia ok.
Joku tai jotkut lupasi ennen vaaleja "äänestä minua" minä istun seuraavat 4v, vaikka rivi edustajana. No miten kävi, nopeimmalle muutama viikko riitti... rysseliin mieli tekee koko kerholla.
No sitten,,, millähän hallituksen uluko puolisella taholla on vaatimuksia mitä/mistä/miten laillinen enemistä hallitus saa päättää. Kysyä sopii, mikä taho voi laillista hallitusta kiristää.
Normi lakot hyväksyn jokaisen omalta kohalta.
Poliittiset lakot tai toisen puolesta lakkoilut tuhoaa kansan talouden ja sen vähänkin hauraan hyvin voinnin. Omalla ajalla saa lakkoilla hamaan tappiin.

Neuvottelu pöytään avoimin mielin, "se ei ole selekä voitto eikä selekä häviö", sen sano paavikin eilen. :) H


Veli-Pekka: tarkoitatko että RKP on heikoin lenkki, sen RKPn väki ihan ite päättää, ei tämä parlamentti, aika näyttää?
muokattu: 10.3.2024 16:47
Kari Rautiainen 10.03.2024 19:03

Nythämme eläkeläiset ruvetaanki lakkoon.

Sirpa Eskelinen 10.03.2024 19:30
Kari Rautiainen

Nythämme eläkeläiset ruvetaanki lakkoon.

Olisin mielelläni Rautiaisen kanssa samaa mieltä, mutta kun me olemme Rautiaisen kanssa koko ajan eri mieltä näistä sukupuoliasioista.
Nykyinen pääministeri on naisellisen pehmeä Petteri ja valtion rahoja määräilee miehekkäästi Riikka niin ainakin Sirpa joutuu pohtimaan olenko vai enkö ole ..

Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että moni äänestäjä ei tainnut tajuta, mitä tai ketä äänesti - ja miksi.
Sirpa

Kari Rautiainen 10.03.2024 21:05

Asia ja henkilö on kaksi eri asiaa kokonaan. Asiasta voi olla samaa tai eri mieltä, huolimatta henkilöstä. Jos taas lähtökohtaisesti asiasta ei voi olla samaa mieltä johtuen henkilöstä, jolla on eriävä mielipide jostain muusta asiasta, on sillä asenteella ihan nimikin. Se on hölmöyttä.

Ehdotukseni eläkeläisten lakosta oli tietysti sarkasmia, sehän olisi vaan loistojuttu kaikille muille kun eläkeläisille.

Kari Rautiainen 10.03.2024 21:18

Hmm… eläkeläiset olisi senverran iso ryhmä että jos niillä olisi jokin halu vaikuttaa asioihin niin mahdollisuus olisi ihan mihin vaan.

Toivo Koistinen 11.03.2024 06:05

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=el%C3%A4kell%C3%A4isten+puolue
Onhan sitä ollut elakelaisilla puoluetta, mutta kannatusta ei.
Tp

Veli-Pekka Merikallio 11.03.2024 10:14

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010284857.html

Tuossa akt:n Vuosaaren ahtaajien luottamusmies Jape Loven kertoo rauhalliseen tyyliinsä, missä mennään!

En tuosta haastattelusta löydä yhtään virheellistä tietoa, joten siihen on helppo yhtyä!

Kari Rautiainen 11.03.2024 10:42

Onhan sitä ollu eläkeläispuolue. Mutta eläkeläiset ei vissiin ole huomannu että ne on eläkeläisiä. Status on muuttunut siitä kun työelämässä olivat. Poliittinen mielipide ei.

Heikki Ikonen 11.03.2024 16:30

Oisko tuo ensimmäinen, tuskin kuiten viimenen ... :( H

Kari Rautiainen 11.03.2024 17:31

Onhan se selvää että toimintoja pitää sulkea jos ei logistiikka pelaa. Tulemme näkemään noita kyllä.

Virve Pitkäranta 11.03.2024 18:25

Nyt loppuu se työvoimapula.
Jukka P.

Kari Rautiainen 11.03.2024 19:01
Virve Pitkäranta

Nyt loppuu se työvoimapula.
Jukka P.

No niinpä. Kun ei ole töitä.

Esihysteerisellä kaudella, poikasena, sano yks työnantaja mulle kun pyysin lisää palkkaa rankasta duunista:

”Joo, ei ne työt tekemällä lopu, tekemättä loppuu kyllä”

Heikki Ikonen 11.03.2024 19:01

Tasapuolista, eikö vain :○. Miksiköhän Pohjosen tehtaat joutaa ajaa alas, Torniossaki 1400 ukkoo joutuu lakko korvauksille?
Kävi tuo mielessä, että nauttiikohan liittojen isot ay pomot lakko korvausta, eppäilä sopii, epistä :( , eikö vain... :/H

Liitetiedostot

20240311_184756.jpg
Kari Rautiainen 11.03.2024 19:52

Liittojen pomoillahan on nyt hommaa normaalia enemmän. Korvauksia tietysti tulossa samalla mitalla.

Heikki Ikonen 11.03.2024 20:03

2600e/kk käteen, pirun hyvee hommoo, kuka välittää noita hommia, missä se luukku - hiihtelemällä kohta 3000 käteen kuukauvessa.
Nykysellään samosta töistä saan alle puolet, kele. :● H

Ari Kuusisto 11.03.2024 20:29

Ei tartte kun liittyä liittoon. n.1000€ vuosimaksulla pääsette lakkoavustuksille niin ei tarvihte eläkkeellä kajehtia.
Nämät lakot kyllä vähän pätkätöitä verrattuna eläkkeellä oloon, jossa vissiin aika hyvä turva, meinaan ettei siitä irtisanota vaikka olis kuinka huono eläkeläinen,niitä on semmoisiakin jotka ei meinaa millään pysyä, pyrkii vaan töihin ja ihan innolla vielä.

Heikki Ikonen 11.03.2024 21:34

Tuo minun nykyinen kuukausi palakka on tuommonen ko tyhmä otin 4 miljoonaa velekaa 90 luvulla. Pankki "uhitteli" konkurssilla ko rahat oli korkojen ja lyhennysten eräpäivänä kaikki, het monta vuotta käjestä suuhun perheeni eli.

Unohdin silloin het kaks vaihto ehtoa.

Se punainen muovi naru juttu. Minun velathan ois siinä tapauksessa jääny vaimon ja lasten maksettavaksi. Sitä yrittäjän luonteeni ei sulattanu. Töppääjä maksaa on minun motto - maksoin joka killingin minkä olin pankilta lainannu takas - korkoineen.

(Edellinen hallitus muuten jätti humputtelu velat seuraaville sukupolovelle - korkoineen, voivoi).

-90 luvulla minun kaikki rahat män pankin pohjattomaan holoviin veloista ja koroista.
Henkilö kohtaiset työ eläke vakuutus maksut. Nyt nautin siitä minkä silloin kylyvin, oma vikani, kestän sen. Luulisin että kuiten omillani uuniin asti seleviän.
Eikö ookki kajehittava kohtalo yrittäjällä. ;)

En minä sitä liki 3000 rahaa kajehi vaan sitä Ylimääräistä 2-4 vko hiihto lomaa. ;) H
Toivo Koistinen 12.03.2024 06:23

Kaikki met ihmiset ollaan, että aina kelepaa raha nykyaikana. Meillä ihmisilä on se Mä haluun tauti, ja mun pitää saada.
Näin se tuollakin työelämän puolella. Pitää sada lisää ja lisää. Sama pääomapuolella, hallinnon puolesta puhumattakaan.
Tosin kukaan meistä ei pitäisi asiasta, jos tulisi määräys, nyt loppuu matkailu, ja kulkimet seisomaan.
Ihminen on ihminen, ja jälki näkyy maapallolla.
Tp

Toivo Koistinen 12.03.2024 08:16

Ratio puheli, että Sksasa lakot lisääntyvät, kun hinant nousevat, ja aina enemmän ihmisiä, joilla palkka ei riitä elämiseen.
Nonnii. Mikähän syynä. Hinant nousee, kun palkkaustannukset nousee, ja mikä suurin syy. PROSENTTIKOROTUS malli.
Se repii aina isommaksi palkakerot, ja kun isojen palkkojen mukaan hinnat nousee, niin aina enemmän jää ihmisiä sen rjan alle, jossa nykyelämiseen palkka ei riitä.
Ja ralli jatkuu, ja jatkuu, kunnes romahtaa jatkuvan talouskasvun epäjumalan valtaistuin.
No tämähän on multa vanhan laulun kertausta, mutten amlttannu..
Tp

Kari Rautiainen 12.03.2024 10:45

”Isojen palkkojen mukaan hinnat nousee…”

No ei varmaankaan. City-marketti jne. haluaa myydä. Ja myy kaikille. Markkinatalous ohjaa sen pysymään markkinahinnassa. Ei se pysy pystyssä sillä että vaan hyvätuloisimmat siellä käy. Stokkan herkku on sitte eri juttu, siellä käy ne jotka haluaa näyttää että heillä olisi varaa siihen.

Seppo Suomi 12.03.2024 11:01

Nyt Toivon kanssa samaa mieltä (yleensä eri) miten on mahdollista että työläisten ammattiliitot hyväksyvät %-korotuksen. Soutajille kai perkuujätteetkin riittävät.

Kari Rautiainen 12.03.2024 12:22

% korotus on hyvä ja oikea systeemi. Onhan se niin että jos 2000 ansaitseva saa 200 niin se on 10%. Jos 6000 tienaava saa 200 on se 3,3%.

Miksi toinen saisi 10% ja toinen 3.3% ?
Korotuksen merkitys ei ole samaa luokkaa ollenkaan. Se että kaikki saisi saman ja syksyllä uuden villapaidan, kutsutaan sosialismiksi. Ei prkl, kommariksi en rupee kyllä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.