Politiikkaa.

Jouni Ratilainen 23.01.2024 10:37

Vähämpä on maailmassa ammatteja missä vaaditaan pelkästään kivekset tai munasarjat. Vanhat ennakkoluulot miesten ja naisten töistä joutaa unholaan.

Toivo Koistinen 23.01.2024 10:55

Nimenomaan, ja myös karsinoiminen miehiin, ja naisiin. Hyväksytään ihminen semmoisena kun hän itse on.
Taas ne katekismuksen kymmenen käskyä.
Tp

Kari Rautiainen 23.01.2024 11:38
Jouni Ratilainen

Vähämpä on maailmassa ammatteja missä vaaditaan pelkästään kivekset tai munasarjat. Vanhat ennakkoluulot miesten ja naisten töistä joutaa unholaan.

Tai sarjamunat…

Kari Rautiainen 23.01.2024 12:37
Toivo Koistinen

Nimenomaan, ja myös karsinoiminen miehiin, ja naisiin. Hyväksytään ihminen semmoisena kun hän itse on.
Taas ne katekismuksen kymmenen käskyä.
Tp

Juu, silleenhän se.
Jostain luin että sukupuolia on kolme. Niitä jotka käy kynekologilla, niitä jotka urologilla, ja niitä jotka psykiatrilla.
Melko ilkeesti sanottu.

Toivo Koistinen 23.01.2024 19:00

Niinja lääketiede hoitaa loput, kuten sen ikiaikaisen sanonnan mukaan vanhoilla miehillä. Kun käyt pissalla, niin heiluta minkä heilutat, niin kuitenkin viimenen tippa tulee housuun.
Niin sehän lääkäri kun valitin asiaa sanoi asia hoituu. Nipisti nenästä muutaman karvaan ja istutti hipirin nokkaan. sano. Oottelehan kun juurtuvat niin asia on kunnossa.
Kyllä. Nytkun käyn navetan takana, lopetan ja pistän laiskurin talliin. Alkaa tuntumaan, että nyt, niin housuista kuluu... SNIIIIF..
Tp


Mutta aikuisen oikeasti. Politiikan, ja ihmisten maailmassa, ja meilläkin on muutettava suuntansa, jotta ihmiskunta selviää jatkossakin
muokattu: 23.1.2024 19:02
Heikki Ikonen 24.01.2024 07:27

44% on antanut äänensä ennakkoon, Kiitos.
Mitä suurempi lopullinen äänestys % sen vahvempi valtuutus uuvella pressalla.
Sauli Niinistöä tulee ikävä, KIITOS "Sale", kuinka taitavasti hän on ruoria käännelly, maailman merillä ja karikoissa, meitä kaikkia ajatellen. Annamma uuvelle pressalle työ rauha tehä oma hommansa. Pulinat pois, se pesti ei oo heleppo tulevina vuosina.

Meän tehtävä: Suomi ei voi koko mualimoo pelastaa, eikä mualimakaa pelasta meitä, ei ainakaa ilimaseksi.
Riitely ja omaan pussiin pelaaminen pois. Jos emmä ite yhessä laita Suomen yhteis kunnan perus rakenteita mualiman tuulia kestäväksi, niin met itkemmä ja laitamma (kreikka, irlanti) . Veleka rahalla ei voi ryllätä loputtomiin. Valtion tulot ja menot tasapainoon. Mulle mulle, EI käy. Ei muutama sata ukkoa saa laittaa koko Suomen vientiä poikki tai yhteiskunnan siivellä ei voi elää.

Mualiman pelikirjat usein ruokkii epä sopua. Ei lähetä siihen.
Puhalletaan yhteen hiileen.
;) H
jk. Heikki ottaa ny aikalisän.

Seppo Yliniemi 24.01.2024 07:48

Minkäslainen älämöllö siitä nousis jos maataloustukia uhat leikata samanverran kuin nyt suunitellaan leikata työehtoja???


Tulis hirvee huuto että nyt loppuu ruoka.
muokattu: 24.1.2024 07:49
Toivo Koistinen 24.01.2024 16:46

Ei ehkä vertailukeleponen asia maataloustuet. Ensinnäi se ilmiö on koko maailman käsitävä, ja toisekseen jos ne lopetettaisi, niin alkaisiko kansa maksamaan kotimaan ruuasta sen hinnan että meillä maataous säilyisi, kun ulkomailta saisi halvemmalla.
Jos meillä maatalous loppuisi, niin mahtaisiko ulkomaat joviaalisti lahjoittaa ruokaa meille...
Tai niinkauan kun sattuu katovuosi maailmalla. Miten käyne esimerkiksi, jos Venäjä valtaa Ukrainan viljavainiot, eli maailman vilja-aitan.
Mutta meillä tahtoo nykyään, kuten valtiovarain ministeri sanoi kysyttäessä. Miksi 14 000 kuussa ansaitsevat saavat suurimman veroalennuksen,
Heitä on niin vähän, että sillä ei ole merkitystä valtion talouteen. Pitää leikata koko kansalta, jotta saadaan tulosta...
Mutta presidentti tulee, ja siltäosin elämä jatkuu.
Tp

Kari Rautiainen 24.01.2024 16:56

Noinhan se. Ei käy että yheltä ottaa miljoonan, mutta jos miljoonalta ottaa yhen niin ei tunnu missään.

Seppo Yliniemi 24.01.2024 17:03
Toivo Koistinen

Ei ehkä vertailukeleponen asia maataloustuet. Ensinnäi se ilmiö on koko maailman käsitävä, ja toisekseen jos ne lopetettaisi, niin alkaisiko kansa maksamaan kotimaan ruuasta sen hinnan että meillä maataous säilyisi, kun ulkomailta saisi halvemmalla.
Jos meillä maatalous loppuisi, niin mahtaisiko ulkomaat joviaalisti lahjoittaa ruokaa meille...
Tai niinkauan kun sattuu katovuosi maailmalla. Miten käyne esimerkiksi, jos Venäjä valtaa Ukrainan viljavainiot, eli maailman vilja-aitan.
Mutta meillä tahtoo nykyään, kuten valtiovarain ministeri sanoi kysyttäessä. Miksi 14 000 kuussa ansaitsevat saavat suurimman veroalennuksen,
Heitä on niin vähän, että sillä ei ole merkitystä valtion talouteen. Pitää leikata koko kansalta, jotta saadaan tulosta...
Mutta presidentti tulee, ja siltäosin elämä jatkuu.
Tp

Eikös tuet oo osa palkkaa,mitä tuosta muutamasta miljaardista.

Toivo Koistinen 24.01.2024 18:25

Kyllä, kuten telakkatuet, ynnämuut. Sikälikin että maataloustuet kompensoi maailman. euroopan maataloustukien suoraa vaikutusta kuluttajahintoihin, koska Suomen maatalous ei kykene kilpailemaan esimerkiksi euroopan maataloudelle, koska siellä on pidempi satokausi, ja tuet lujat.
Hassua sekin, että Suomi nettojäsen maksajana niitä tukia auttaa.
Olen näiden puheiden lopuksi neuvonut ostaman maatilan, ja alkamaan tuottamaan sillä evästä myntiin suoraan ilman tukia.
Samoin kunjoskus sanottu, että maatilan isännät maka pankolla, ja nostelee tukirahoja. Ilmanmuuta sitä sama, nin heleppoo.
On tosi, että maataloustuillakin keinotellaan. hankitaan isoja peltoaloja, joita näennäisviljellään, ja nostetaan pinta-alalisät.
Mutta mitenkäs surteollisuuden sähkötuet taannoin. Tämä on semmonen suo, että paras lopettaa, koska siinävain loppuu saapasvarret.
Maailma, ja ihmiskunta on...
Tp

Seppo Yliniemi 24.01.2024 18:35
Heikki Ikonen

44% on antanut äänensä ennakkoon, Kiitos.
Mitä suurempi lopullinen äänestys % sen vahvempi valtuutus uuvella pressalla.
Sauli Niinistöä tulee ikävä, KIITOS "Sale", kuinka taitavasti hän on ruoria käännelly, maailman merillä ja karikoissa, meitä kaikkia ajatellen. Annamma uuvelle pressalle työ rauha tehä oma hommansa. Pulinat pois, se pesti ei oo heleppo tulevina vuosina.

Meän tehtävä: Suomi ei voi koko mualimoo pelastaa, eikä mualimakaa pelasta meitä, ei ainakaa ilimaseksi.
Riitely ja omaan pussiin pelaaminen pois. Jos emmä ite yhessä laita Suomen yhteis kunnan perus rakenteita mualiman tuulia kestäväksi, niin met itkemmä ja laitamma (kreikka, irlanti) . Veleka rahalla ei voi ryllätä loputtomiin. Valtion tulot ja menot tasapainoon. Mulle mulle, EI käy. Ei muutama sata ukkoa saa laittaa koko Suomen vientiä poikki tai yhteiskunnan siivellä ei voi elää.

Mualiman pelikirjat usein ruokkii epä sopua. Ei lähetä siihen.
Puhalletaan yhteen hiileen.
;) H
jk. Heikki ottaa ny aikalisän.

Heitit kekäleen kuivalle pärekatolle ja nyt se palaa,peukku sinulle.

Kari Rautiainen 24.01.2024 19:51

Tuota…

” Mitä suurempi lopullinen äänestys % sen vahvempi valtuutus uuvella pressalla.”

Näinhän ei ole. Äänestysprosentti ei muuta presidentin asemaa miksikään. Ja toisaalta jos ajattelisimme niin toisen kierroksen äänimäärän ero…

Harri Halinen 25.01.2024 10:25

Epäilen ehdokkaiden äänimäärän kertovan kunkin ehdokkaan suosiosta, ei sillä ole mitään tekemistä mainituissa asioissa.
Presidentin oikeudet ja valtuudet kuten myös velvollisuudet määritetään muuten kuin presidentinvaalissa.

Veli-Pekka Merikallio 25.01.2024 13:53

Kyllä tätä laivaa kipparoi pääministeri ja hallitus, pressa on yhen sortin hovinarri, jonka valtaoikeudet on riisuttu melkein minimiin!

Onhan se vielä Utva, minkä puheenjohtajanakin on pääministeri, ja maatalousnäyttelyiden avajaiset milloin missäkin. Aivanhan se hengästyttää, kun lukee meidän pressamme työnkuvaa ja valtaoikeuksia, sisäpolitiikka on kiellettyjen listalla.

Sirpa Eskelinen 25.01.2024 21:52
Veli-Pekka Merikallio

Kyllä tätä laivaa kipparoi pääministeri ja hallitus, pressa on yhen sortin hovinarri, jonka valtaoikeudet on riisuttu melkein minimiin!

Onhan se vielä Utva, minkä puheenjohtajanakin on pääministeri, ja maatalousnäyttelyiden avajaiset milloin missäkin. Aivanhan se hengästyttää, kun lukee meidän pressamme työnkuvaa ja valtaoikeuksia, sisäpolitiikka on kiellettyjen listalla.

Onneksemme maamme ei ole monarkia, jossa prinsessoja ja prinssipuolisoita kehutaan ja moititaan aikansa muodin mukaan kukkamekossaan tai kukkahatuissaan tai muuten vaan paremman tekemisen puutteessa.

Viime vuosien saatossa olemme latistaneet meidän, suomalaisten, elämämme päättäjät leikkimään alakoululaisten ja/tai amerikkalaisten leikkejä näteimmistä ystäväkirjoista tai muusta hömpötyksestä.

Presidentin, pääministerin tai minkä tahansa päättäjän pitäisi ottaa selvää, miten huonoimmin pärjäävä Suomessa asuva ihminen saataisiin hyvinvointivaltion ihmisen tasolle. - Siis, jos tahdomme, että Suomi on hyvinvointivaltio.

Sirpa

Toivo Koistinen 26.01.2024 07:10

Juuri nykyinen hallitus näytää mitä tuo 3 vuuen diktatiuuri on Ei ole se huono-osaisten asialla. Keventää prosenttiperusteella varotusta, että yli kymppitonnin kuussa ansaitsevat saa satas luokan kevennyksen ja tonnin elakellainen kympin.
Siihen nyt suunnitelmissa korottaa tasaverotusta, eli pahimpana ruuan alvin korotus, niin kelan luuukulla jono pitenee, ja mistäs ne kelan tuet tulee.
Jos kerta noita tasaveroja, niin sillon edes kahtoa mitä.
Hupipuolella jos pitää. Viina, tupakka, matka-autot, limsat, ja sensemmoset. Mutta ensinnäi perua se isotulosten veroale, alentaa köyhiltä, ja nostaa sieltä kymppitonnien luokasta.
Kuten aikanaan saneli tuttava. Minäsitten tykkään maksaa paljon veroa, koska sillonhan on isot tulot, ja jos vaikka kymppitonnissta menee neljä veroon, jää kuus käteen, ja silläminä elelen hyvin.
Mulla oli bruttopalkka 3500 mk, ja sekin riitti sillon.
Tästä minäminä, mullemulle aattesta sitten tuo sota ammattiliitoila, ja hallituksella. Saa nähhä kestääkö tyttöluiruilla kantti kontata orppojan valssin tahtiin koko kausi.
Tp


Vaikka turhaa jankutan näistä. Asiat meilä, ja maailmasa menee minne menee, ja se siinä.
muokattu: 26.1.2024 07:12
Kari Rautiainen 26.01.2024 08:45

Nyt valitaan presidenttiä. Sisäpolitiikka on sitte erijuttu.

Toivo Koistinen 26.01.2024 09:02

Nimenomaan presidenttia, ja voimpa siitäkin sanoa, että kansa ei voi valita kenet haluaa, koska nykyinen pilipalipolitiikka senkin pilasi.
Elikkä estää nykyistä presidenttia asettumasta ehdolle, ja vain siitä syystä, että muuten olisi turhaa näillä nykypilipalipoliitikoilla asetttua ehdolle, koska Niinistö menisi kerralla läpi
Olen jos sattuisi poliitikko nokan alle kysyisin onko se hejän mielestä demokratiaa. Samoin miksi sisäpoliittiset valtaoikeudet poistettiin, kuten Harri vertasi osuvasti presidentin virkaa narriviraksi, koska senkin pilasi nypilipalipolitiikka.
Tp

Kari Rautiainen 26.01.2024 10:40

On se demokratiaa jos vertaa Kekkosen aikaan. Sitä vaan miettinyt että kuka sitä valtaa käytti Kekkosen viimesinä vuosina.

Veli-Pekka Merikallio 26.01.2024 11:29
Toivo Koistinen

Juuri nykyinen hallitus näytää mitä tuo 3 vuuen diktatiuuri on Ei ole se huono-osaisten asialla. Keventää prosenttiperusteella varotusta, että yli kymppitonnin kuussa ansaitsevat saa satas luokan kevennyksen ja tonnin elakellainen kympin.
Siihen nyt suunnitelmissa korottaa tasaverotusta, eli pahimpana ruuan alvin korotus, niin kelan luuukulla jono pitenee, ja mistäs ne kelan tuet tulee.
Jos kerta noita tasaveroja, niin sillon edes kahtoa mitä.
Hupipuolella jos pitää. Viina, tupakka, matka-autot, limsat, ja sensemmoset. Mutta ensinnäi perua se isotulosten veroale, alentaa köyhiltä, ja nostaa sieltä kymppitonnien luokasta.
Kuten aikanaan saneli tuttava. Minäsitten tykkään maksaa paljon veroa, koska sillonhan on isot tulot, ja jos vaikka kymppitonnissta menee neljä veroon, jää kuus käteen, ja silläminä elelen hyvin.
Mulla oli bruttopalkka 3500 mk, ja sekin riitti sillon.
Tästä minäminä, mullemulle aattesta sitten tuo sota ammattiliitoila, ja hallituksella. Saa nähhä kestääkö tyttöluiruilla kantti kontata orppojan valssin tahtiin koko kausi.
Tp

Toivo kirjoittelee silkkaa asiaa, juuri näin tämä maa nyt makaa ja Toivo on pohtinut asiaa syvällisesti!!

Tuota lakkobuumia moni ihmettelee. Totuushan on se, että tässä maassa työt tekee palkkatyöllään toimeentuleva duunari, kartuttaa veropottia ja pitää huolta kansantaloudesta. Ei sitä tee kaikenmaailman paperinpyörittäjät, terapeutit ja muut suunsoittajat, jotka syövät sitä veropottia tuottamatta lisäarvoa muille kuin itselleen.

On täysin ymmärrettävää, että tuo tuottavaa työtä tekevä ay-väki ei tule koskaan hyväksymään taistelulla hankkimaansa oikeutta kohtuulliseen korvaukseen myymästään työpanoksesta, vallankaan kun sitä on murentamassa orpopojan tasoinen (keskinkertainen suunsoittaja) pääministeri ja hänen oikeistopopulistinen hunnilauma (mikä härskisti petti kurjat ja huono-osaiset äänestäjänsä lupaamalla ruhtinaalliset alennukset bensapumpulla).

Huomautan jo tässä vaiheessa, että itse olen se hyväosainen, joka sai opiskella pari akateemista loppututkintoa ja löysi vihreän oksan jo varhain, ei ole valittamista, mutta inhimillisyyssyistä olisi tässäkin sarvikuonojen maassa oltava joku roti ryöväämisessäkin. Tiedämmekö me edes, miltä ihmisestä tuntuu, kun joutuu jokaista penniään venyttämään ja karsimaan lääke- ja ruokakukuistaan???

Kari Rautiainen 26.01.2024 11:36

Noin se. Tuo tiedettiin jo sillon kun tämä hallitus hyppäs kehään. Kuka sen sinne meni valitsemaan.

Ville Säynäjäkangas 26.01.2024 11:46
Kari Rautiainen

On se demokratiaa jos vertaa Kekkosen aikaan. Sitä vaan miettinyt että kuka sitä valtaa käytti Kekkosen viimesinä vuosina.

Niinpä ja diktatuurin aika oli Suomen parasta aikaa. Hyvä diktaattori on parempi kuin puolivillainen demokratia. Hyvät diktaattorit ovat vain todella harvinaisia.

Mietiskelin esimerkkiäsi pilkkijöiden demokratiasta ja kehittelin ajatusta eteen päin.

Esimerkki: Perheessä on äiti, isä ja kymmenen lasta. Järjestetään demokraattinen äänestys syödäänkö seuraava kuukausi ruoaksi jäätelöä vai kaalisoppaa.
Kumman arvelette voittavan? Oliko päätös kaikin puolin järkevä? Onko siis demokratia aina oikeassa ja kaikkien parhaaksi?

Tämä sama periaate pätee myös isommassakin mittakaavassa. Turha selitellä, etteivät lapset ymmärrä parastaan. Keskimäärin ihmiset ajavat vain omaa hetkellistä etuaan ajattelematta asioita sen pidemmälle.

Markku Hämäläinen 26.01.2024 16:01

Kyllä persuilla on vaikeaa, kun pitäisi olla kokoomuksen oikella puolella työnatajien rivissä, samalla palvella kuitenkin duunari-persuja.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010142702.html

Kari Rautiainen 26.01.2024 17:01
Ville Säynäjäkangas

Niinpä ja diktatuurin aika oli Suomen parasta aikaa. Hyvä diktaattori on parempi kuin puolivillainen demokratia. Hyvät diktaattorit ovat vain todella harvinaisia.

Mietiskelin esimerkkiäsi pilkkijöiden demokratiasta ja kehittelin ajatusta eteen päin.

Esimerkki: Perheessä on äiti, isä ja kymmenen lasta. Järjestetään demokraattinen äänestys syödäänkö seuraava kuukausi ruoaksi jäätelöä vai kaalisoppaa.
Kumman arvelette voittavan? Oliko päätös kaikin puolin järkevä? Onko siis demokratia aina oikeassa ja kaikkien parhaaksi?

Tämä sama periaate pätee myös isommassakin mittakaavassa. Turha selitellä, etteivät lapset ymmärrä parastaan. Keskimäärin ihmiset ajavat vain omaa hetkellistä etuaan ajattelematta asioita sen pidemmälle.

Näin se menee. Mitä jos järjestetään kansanäänestyksiä.

Pitäskö veroja alentaa?

Luopua ydinvoimasta?

Geenimanipulointi kiellettävä?

Vain nyt pari esimerkkiä. Ensimmäisestä puuttuu matematiikka. Toiseen suhtaudutaan tunteella ilman että ymmärretään asiasta yhtään mitään. Kolmannessa voitas ajatella että jos vilja istutetaan lyhempään varteen niin syntyy vähemmän olkea hävitettäväksi, lakoaminen ei niin voimakasta jne. (Mistä muuten saat manipuloimatonta esim maissia)

Mutta jos noista äänestettäs niin ei mitään järkeä.

Toivo Koistinen 26.01.2024 17:23

Listaa lisää. Pitäisikö erota EUsta, ja ne nettomaksu miljoonat käytää oman maan elämään.
Pitäisikö ottaa markka käytöön samalla, koska matkoilahan kuten Norjasa, Ruotsissa maksetaan , ja yleensäkin maksetaan kortilla.
Nykyäänhän on jo liikeitä Suomesakin, että eivät halua ottaa maksua rahana, vaan mieluummin pankkikortilla
Pitäisikö matkailuautojen autoveroa nostaa, ja sillä alentaa sitten vaikka pa veroa.
Pitäiskö Ruotsin malliin laittaa eläke katto vaikka 7000 ööriin kuussa.
Onhan näitä, mutta jäänevät minun ajatuksen asteelle, elikkä se siitä.
Kattellaan kenestä tullee presidentti. Senkin takia, että kohsillään alakaa eurotoliittovaalitaisto rumba.
Tp

Kari Rautiainen 26.01.2024 17:51

Totta Toivo veistelee. Vaikeeta on ehdokkaan valinta. Ohjelmia niin erilaisia. Onneksi on kansanosa joka äänestää isoimmat tissit.

Kari Rautiainen 26.01.2024 17:51

Totta Toivo veistelee. Vaikeeta on ehdokkaan valinta. Ohjelmia niin erilaisia. Onneksi on kansanosa joka äänestää isoimmat tissit.

Virve Pitkäranta 26.01.2024 18:34
Veli-Pekka Merikallio

Toivo kirjoittelee silkkaa asiaa, juuri näin tämä maa nyt makaa ja Toivo on pohtinut asiaa syvällisesti!!

Tuota lakkobuumia moni ihmettelee. Totuushan on se, että tässä maassa työt tekee palkkatyöllään toimeentuleva duunari, kartuttaa veropottia ja pitää huolta kansantaloudesta. Ei sitä tee kaikenmaailman paperinpyörittäjät, terapeutit ja muut suunsoittajat, jotka syövät sitä veropottia tuottamatta lisäarvoa muille kuin itselleen.

On täysin ymmärrettävää, että tuo tuottavaa työtä tekevä ay-väki ei tule koskaan hyväksymään taistelulla hankkimaansa oikeutta kohtuulliseen korvaukseen myymästään työpanoksesta, vallankaan kun sitä on murentamassa orpopojan tasoinen (keskinkertainen suunsoittaja) pääministeri ja hänen oikeistopopulistinen hunnilauma (mikä härskisti petti kurjat ja huono-osaiset äänestäjänsä lupaamalla ruhtinaalliset alennukset bensapumpulla).

Huomautan jo tässä vaiheessa, että itse olen se hyväosainen, joka sai opiskella pari akateemista loppututkintoa ja löysi vihreän oksan jo varhain, ei ole valittamista, mutta inhimillisyyssyistä olisi tässäkin sarvikuonojen maassa oltava joku roti ryöväämisessäkin. Tiedämmekö me edes, miltä ihmisestä tuntuu, kun joutuu jokaista penniään venyttämään ja karsimaan lääke- ja ruokakukuistaan???

Tuo AY väen vouhotus ei oo millää lailla ymmärrettävää ja kaikki nuo duunarit tarvii niitä muita koska kukaan ei saa juuri mitään aikaan yksin esim. Jotta se sairaanhoitaja saa työnsä tehtyä niin jonku on pitäny rakentaa sairaala tehdä työvälineet kouluttaa se hoitsu veivata sähköö jne. Kaikki työntekijät on minun silmissä samanarvoisia.
Jotta sillä duunarilla voi olla se työpaikka on jonku sijoittajan/yrittäjän pitäny laittaa rahansa ja ehkä kaikki vapaa-aikansa perhe-elämänsä ym likoon sen puolesta, sitte maksaa vielä palkka sille saikuttaja prinsessalle joka ei viittiny tulla töihin kun oli niin kiva ilma pihalla ja tehä se työ itte.
Meillä on nyt demokraattisesti valittu hallitus en voi ymmärtää, että joku vähemmistöryhmän katsoo oikeudekseen kyseenalaistaa sen tekemiä päätöksiä.
Näin tällä kertaa.
Jukka P.

Markku Hämäläinen 26.01.2024 20:20

Minä en ymmärrä miksi hallituksen pitää mennä sanelemaan työmarkkinoille, kun tähän asti on neuvottelulla pärjätty.
Pitääkö persujen päästä näyttämään olevansa oikeistopuolue joka hoitaa työantajien vaatimukset.
Tuolla jäykällä vientialojen korotuskatolla saadaan aikaan joko naisvaltaisten alojen lisääntynyt jälkeen jääneisyys, tai pitkät lakot kun AY-järjestöt eivät enää mene valtakunnan sovittelijalle jonka kädet on sidottu.

Jos ja kun tilanne on mikä on, olisi hallituksen tullut kutsua työmarkkinoiden edustajat neuvotteluun ja komentaa siitä porukasta työryhmä selvittämään kuinka Suomen suuntaa käännetään.
Tuon nykyisen tilanteen lakkouhkineen tiesi jo etukäteen
Samoin sen ettei hallitus peräänny, koska sen uskottavuus menisi, tosin sama ongelma on AY puolella.


Hallituksen lisämoka mielestäni on sairasloman palkaton eka päivä, sillä saadaan tauti leviämään useampaan Ollessani esimiehenä pistin pari kertaa sairaan kotiin, etteivät levitä tautia, kun kaverit olivat niin vastuuntuntoisia, etteivät hevillä jääneet kotiin. Hallituksen päätös aiheuttaa turhaan tautien leviämistä, kun pitää olla siinä kunnossa ettei todella pysty lähtemään työhön. Tuo ei lopeta lintsausta
muokattu: 26.1.2024 21:39
Kari M Niemelä 26.01.2024 22:28

Tultiin Ellivuoreen Vuoricaravan kiva kun kävi repsas/saunas ei ollu politikkaa vaan kotimaan matkailua

Heikki Ikonen 27.01.2024 06:35

Jukka, juuri näin.
Unohtamatta että yrittäjältä pankki vaatii kaikkien muiden lainan vakuuksien päälle henkilö kohtaisen yleis takakausen (yrittäjän nimi vekseliin ja pankin holoviin).
Kuinkahan moni palakan saaja laittais vaikka 50 000e vekseliin nimesä että OMA työ paikka mahdollisesti säilyy. Yrittäjä joutuu laittamaan nimesä työntekijöiden työpaikkojen vuoksi.
Mulle tämä muutaman miljoonan v 1992 alle kirjoitettu paperi palautu v 2021. Olen maksanu velekani ja lopettanu yrittäjänä rimpuilun v.2006. Olin unohtanut koko paperin.

Hyväksyn esim. sisar hento valkoiselle kunnon palakan mutta en ymmärrä norsun luu tornin pampun satojen tuhansien vuosi palkkaa joka juoksee laittoman tai poliittisen lakonkin aikaan.

Tulukaa alas ja istukaa neuvottelu pöytään iliman ennakko ehtoja, kaikki pärjää, myös se leipuri joka lakon aikaan ei saa palkkaa. :/ H

Virve Pitkäranta 27.01.2024 08:40

Markku, ei hallituksen kuulu eikä tarvitte neuvotella päätöksistään minkään kerhon, ay liikkeen tai marttojen kanssa.
Olemme sille valtuutuksen päätöksentekoon antaneet ihan itse.
Jukka P.

Heikki Ikonen 27.01.2024 10:19

Kovin on lyhyt muisti torni talossa.

Minä perustin oman yhtiön 1989. Olen käyny 90 luvulla sen koulun jota nimitetään valuutta kriisiksi. Yhtenä yönä tuli velekaa lisää puol miljoonaa - pyytämättä. Neljään vuoteen en ite nostanut palkkaa, ruuan sain työmaalta.

Ko riittävästi rähistään ja kurmuutetaan työn antajia net lyö hanskat tiskiin. Minne se tuunari sitten töihin mänöö ko paperi tehas on muuttanut ulkomaille tai yksityis yrittäjä on laittanna oman pienen pajansa kiinni. Pankin tai ihan omasta tahdostaan.
Tätäkö nämä lakko keisarit haluaa ja tätä tulee jos järki ei voita.

Jos yritys voi hyvin niin vasta sen jäläkeen työn tekijä saa palakan korotuksen, paikallisella sopimuksella jopa tessiä suurempana. Niin meillä ainaski kävi ko lamasta selevesimmä. ;) H

Toivo Koistinen 27.01.2024 10:25

Kyllä kansa on valtuudet antanut. Myös sille hallitukselle joka riisui presidentin sisäpoliittiset valtaoikeudet, ja teki itsestään diktaattorin.
Koivisto jälkeenpäin sanoi, ettei hänelle kerrottu lain seurauksia
Myös sille joka laittoi lain, joka kielsi istuvalta presidentiltä osallistumis oikeuden kahden kauden jälkeen.
Kummallakkaan kertaa ei kukaan puolue vaali aikana näitä aikeita tuonut esiin.
Siksi olen nimittänyt Suomen politiikan pilipalipolitiikaksi.
Tp

Harri Halinen 27.01.2024 13:31

Niin, kansa on diktaattori. Ilman presidenttiä, hallitusta ja eduskuntaa valta olisi vieläkin keskittyneempää.
Preside.ntillä on edelleen mahdollisuus valtaan (ei yksinvaltaan) jos haluaa.
Presidentin vaali suorana vaalina kertoo kansan tahdon ehdokkaista.

Toivo Koistinen 27.01.2024 14:05

Niinhän se, ja sitten se todellinen valtias, eli raha, joka käskee politiikkaakin. Muistatte esimerkkinä se taannoinen asia, kun piti romuttaa yli 10 vuotiaat henkilöautot, ja siihen kannustimena se romutuspalkkio.
Siinä auton valmistajat käski politiikkaa, jotta kauppakävisi.
Minultakin että miksi et ota palkkiota, ja pistä meneen vanhusta paaliin. No kerroin, etä jos laitan, se menee afrikkaan ja saastuttaa pitkään siellä.
Sitten kyselin, jotta mitä jos se paalataan, murskataan erotellaan, sulatetaan louhitaan lisää malmia, ja siitä tehhään mulle uusi, niin paljonko päästöjä tulee, kun se uusi on pihalla.
Niinja se uusikin päästää savua pakoputkesta, koska sähköauto ei meille käy, koska ei riitä sen kantomatka pakkasella kauppareissuihin, ja varsinkaan kaupunkireissuun.
Vastaus oli, eihän semmosia kannata aatella, vaan ajella sillä vähäpäästösellä, joka tulevassa saastuttaa vähemmän.
No minäsiihen, että minähän voin vanhuksen laittaa vaikka sen vähäpäästösen koneen, tai vaikka vetypolttokennon, tai hybriitikoneen, ja samalla tukea kotimaista työtä sen asenuksessa.
Tosin sen koneen valmistus tuottaa päästöjä, elikkä koska tuo on pieniruokanen, ja vähäpäästönen sitten niin kerkiääkö se uusi kone sitten säästää sen uuden hankinnan tekopäästöt.
Sanoo kun Esa Pakarinen. Voan se on tuo kulttuur vähä monmutkane asja.
No tämä karkasi, mutta selvisi siinä, että maailmaa pyörittää raha, ja ahneus. Niinja vallanhalu
Tp

Markku Hämäläinen 27.01.2024 14:58

Heikki: ”Jos yritys voi hyvin niin vasta sen jäläkeen työn tekijä saa palakan korotuksen, paikallisella sopimuksella jopa tessiä suurempana. Niin meillä ainaski kävi ko lamasta selevesimmä”
On paljon aloja, joilla ei tunneta liukumia, vaan TES määrittelee palkan korotuksen, piste.

Ymmärrän hyvin pien- ja keskisuuren yrittäjän tuskan, mutta se ei auta pienipalkkaista hoiva- tai opetustyötekijää., joka voi vain nähdä unta liukumista.

Hallitus haluaa naulita palkankorotuksen katon vientialojen korotukseen, jos paperityötekijä saa 5 tonnin palkkaansa 2% korotuksen se on 100 €/kk samalla prosentilla pienipalkkainen hoiva-alan työtekijä saa 10 – 15€/kk, kuitenkin sen pienipalkkaisen ruoka maksaa yhtä paljon.
Tuo päätös vähentää edelleen hoiva- ja opetusalan kiinnostavuutta ja tuo ongelmia 10-20 vuoden kuluttua, kun ei ole työntekijöitä hoitamaan vanhenevaa porukkaa ja opettajiksi ei saa kuin epäpäteviä.

Opettajilla eikä sillä sinun aiemmin mainitsemalla sisar hento valkoisella, ole mahdollisuuksia saada tessiä suurempaa palkankorotusta.

Jos vähänkin asiaan haluttaisiin oikeudenmukaisuutta, tulisi katto olla edes euromääräinen.
Ensimmäisen sairausloma päivän palkattomuus tulee lisäämään poissaoloja, kun työntekijät tulevat sairaana töihin niin sairaudet leviävät työpaikoilla.

Jos halutaan helpottaa työnantajan kuluja sairausajalta, voisi korvauksen siirtää Kelan korvattavaksi, kuten äitiysloman aikana, ainakin alle 100 henkilön yrityksissä

Paperitehtaat lähtevät tästä maasta maihin, joissa saa hakata huolettomammin kuin Suomessa, varsinkin kun Venäjän puun tuonti tyrehtyi, ne katsovat vain tuottavuutta ja viis veisaavat työntekijästä.


Niin, siitä äänestyksestä, itsehän olemme housuihimme paskantaneet, vaikka kaikki puolueet oivat ennen vaaleja niin työtekijöiden asialla että.
muokattu: 27.1.2024 15:01
Heikki Ikonen 27.01.2024 15:50

Rahan kierrosta:
Hyvin voivan yrityksen valtiolle keräämät maksut ja vero eurot (kiinteistövero, alv, sähkövero, polttoainevero, ennakkovero, työntekiöiden lomarahat, verot ja maksut, ym) on monesti isommat ko yrityksen palakka menot. Tästä vero potista piti maksaa sitte meän hyvinvointi (sote), turvallisuus (raja, poliisi, puolustuvoimat) paljon muutakin.

Mutta, rahoja jaettiin mualimalle kottikärryllä säälimättä, kas kummaa valtion kassa älähti ko tuli ensimmäinen ulukomaan velan korko lasku.
Hus jätettiin vanhalle mallille ko siellä järjestelmä toimii järki hinnalla, mutta eihän net maakunnissa osaa, niitä täytyy neuvoa miten hommat pitää tehä ja se uus järjestelmä entisen lisäks maksaa. Voivoi. Miltähän teistä tuntuisi jos kaikki erikois sairaan hoito ois 200-400km päässä, niikö meillä on.

Nyt keksittiin "kuningas ajatus" järjetön poliittinen lakko - siitä seuraa että yritysten kassat menee sekasin. Luulis kirpasevan nysse kuskin kotona ko herrat määrää palakattomaan poliittiseen lakkoon siksi tilistä puuttuu muutama satanen tili päivänä.
Toisaalta ei ketää kielletä töihin menemästä, ei ainakaa työn antaja. ;)

Kaiken kukkuraksi nämä sotkun arkkitehit on siirtynyt töihin kuka rysseliin kuka lontooseen kaiken näkösiin "virkoihin" vaikka lupasivat jäähä töihin arkkaatianmäelle jos valtakirjan saavat. Toisin kävi työ takki vaihtui kymppitonnien kolttuun.

Äly hoi älä jätä muuton tulee näläkä ja vilu opettamaan. :/ H

Sirpa Eskelinen 27.01.2024 15:52
Kari Rautiainen

Totta Toivo veistelee. Vaikeeta on ehdokkaan valinta. Ohjelmia niin erilaisia. Onneksi on kansanosa joka äänestää isoimmat tissit.

Rautiainen on tavallaan oikeassa kannanotollaan, että on hyvä äänestää tuottavaa meijeriä.
En arvannut, että presidenttipeli saa meidät muistamaan lapsia, vanhuksia, sairaita ja monella tavalla puutteessa olevia.
Hyvä kuitenkin, että muistamme.
Presidentti lie jonkinlainen arvojohtaja. Näin sanotaan virallisesti: https://www.presidentti.fi/presidentin-toimi/tehtavat/

Sirpa

Virve Pitkäranta 27.01.2024 16:09

Toi ekan päivän palkattomuus ei lisää sairaspoissaoloja, mutta vähentää turhia lääkäriskäyntejä kun siitä eka päivästä ei kuitenkaan saa palkkaa.
Nykypäivänä kun on tapana, että soitetaan vaan hoitajalle, että on huono olo niin hoitaja kirjoittaa sairaslomalapun ja hakee siihen lääkärin allekirjoituksen ja lähettää ”potilaalle”.
Tämä siksi ettei olisi niin pitkät jonot vastaanotoissa ja siis lääkäri ei edes juttele potilaan kanssa jolla todellisuudes on vain töitä tärkeempää päästä kavereiden kanssa rannalle tai vast.
No, täällä meillä maalla tuo moraali on vähän parempi, mutta valitettavan yleistä se Suomessa on.
Jukka P.

Markku Hämäläinen 27.01.2024 16:18
Virve Pitkäranta

Toi ekan päivän palkattomuus ei lisää sairaspoissaoloja, mutta vähentää turhia lääkäriskäyntejä kun siitä eka päivästä ei kuitenkaan saa palkkaa.
Nykypäivänä kun on tapana, että soitetaan vaan hoitajalle, että on huono olo niin hoitaja kirjoittaa sairaslomalapun ja hakee siihen lääkärin allekirjoituksen ja lähettää ”potilaalle”.
Tämä siksi ettei olisi niin pitkät jonot vastaanotoissa ja siis lääkäri ei edes juttele potilaan kanssa jolla todellisuudes on vain töitä tärkeempää päästä kavereiden kanssa rannalle tai vast.
No, täällä meillä maalla tuo moraali on vähän parempi, mutta valitettavan yleistä se Suomessa on.
Jukka P.

Minulla on sitten poikkeava kokemus Hesassa, kaverit tuppasivat tulemaan työhön pikku kuumeessa ja aivastellen.
Yleensä ne komennettiin kotiin ja ne tulivat parin päivän kuluttua (joskus tosin pidemmänkin ajan jälkeen) parantuneena takasin työhön.
Oliko sitten meidän hommat niin mukavia, kun piti tulla puolikuntoisena työpaikalle, vaikka ei sitten saanut sairaana mitään aikaan.

Virve Pitkäranta 27.01.2024 16:40

Kuten sanoin niin ongelma on myös sairaanhoitopuolella kun on niin kiirus, että lähetellä vaan niitä sairaslomalappuja näkemättä ihmistä ettei jonot lisääntyisi.
Tätä sitte jotku käyttää hyväksi sanoisin melko moraalittomaksi toiminnaksi.
Ja työnantajat maksaa koko lystin.
Jukka P.
30 v. PK yrittäjänä ja itsellä ollu aina todella hyvät työntekijät jotka ovat palkkansa ansainneet, mutta valitettavan monella näin ei ole.

Ari Kuusisto 27.01.2024 17:24

Niin, maalla ollaan viisaita kun merellä on hätä.
Olen sitä mieltä ettei kannata saikkusimon takia muuttaa toimivaa järjestelmää jota tavistimo ei väärinkäytä.
40v palkan "nauttimisen" kokemuksella sanoisin.
Aina niitä on ollut jotka keksii keinot oli järjestelmä mikä tahansa, ei pikku säädöt sitä estä.

Markku Hämäläinen 27.01.2024 17:28

Tuo palkkakatto tulee vähentämään sairaanhoitajaksi hakeutuvia ja osa lähtee Norjaan, osa siirtyy sitten vaikka hitsariksi saadakseen kunnon palkan. sama ongelma on opettajilla.
Pian ei ole edes sairaanhoitajia kirjoittamaan niitä lappuja.
Onko vientiala niin pyhä, ettei esim. sairaanhoitajien palkkausta voisi saada kuntoon?
Sairaanhoitajat vastaavat usein ihmishengestä, vientialan hitsari korkeintaan tekemästään työstä omalla työpaikallaan (voi saada potkut, mutta se ei tapa ketään).
Opettajat vastaavat Suomen mahdollisuudesta pärjätä maailman markkinoilla, myös sen vientialan tulevaisuudesta.


Minulle eläkeläisenä ei palkkakato vaikuta, mutta huolestun Suomen tulevaisuudesta, joka myydään kapitalismin alttarilla
muokattu: 27.1.2024 17:29
Markku Hämäläinen 27.01.2024 17:32
Ari Kuusisto

Niin, maalla ollaan viisaita kun merellä on hätä.
Olen sitä mieltä ettei kannata saikkusimon takia muuttaa toimivaa järjestelmää jota tavistimo ei väärinkäytä.
40v palkan "nauttimisen" kokemuksella sanoisin.
Aina niitä on ollut jotka keksii keinot oli järjestelmä mikä tahansa, ei pikku säädöt sitä estä.

Saikkusimo pitääkin sitten varmaan kaksi päivää rokulia, etti tule niin isos tappiota

Virve Pitkäranta 27.01.2024 17:37

Markku, tuossa aiemmin jo sanoin ettei yksikään ammattilainen ole mitään ilman sitä toista kuten vaikka se hoitaja jolle se hitsari tekee ne työkalut, kaikki työ on yhtä arvokasta ja kaikkia tarvitsemme tekijästä tai tekijän taustasta riippumatta.
Se vientiala muuten tuo juuri sitä rahaa ulkomailta jolla sitten maksetaan sitä valtion velkaa muuten me vain pyörittäisimme täällä sitä markkaa edestakaisin sullemulle.
Jukka P.

Markku Hämäläinen 27.01.2024 18:33

Jukka, nyt on vain tilanne jossa kovimmat palkat on niillä joilla on ollut mahdollisuus vaatia isoista voitoista, kuten paperin tekijöillä
Terveydenhoitoala on jäänyt jälkeen osin omista neuvottelijoista johtuen eikä sairaaloita ole voinut uhata sulkemisella kuten esim. paperitehtaita.
Olin aikoinaan sairaalassa jossa juttelin yökön kanssa, hän kuului alan neuvottelijoihin.
Yökkö kertoi yhden ”hienostorouvan” sanoneen ettei he voi pyytää isoa palkankorotusta, kun tämä on kutsumusammatti
Yökkö sanoi, jos käsillä olisi ollut puukko tai muu ase olisi tullut murha.
Turha siinä on vaatia, kun on kerrottu työnantajalle ettei pyydetä paljoa, vähempikin riittää.

Veli-Pekka Merikallio 27.01.2024 18:51
Virve Pitkäranta

Tuo AY väen vouhotus ei oo millää lailla ymmärrettävää ja kaikki nuo duunarit tarvii niitä muita koska kukaan ei saa juuri mitään aikaan yksin esim. Jotta se sairaanhoitaja saa työnsä tehtyä niin jonku on pitäny rakentaa sairaala tehdä työvälineet kouluttaa se hoitsu veivata sähköö jne. Kaikki työntekijät on minun silmissä samanarvoisia.
Jotta sillä duunarilla voi olla se työpaikka on jonku sijoittajan/yrittäjän pitäny laittaa rahansa ja ehkä kaikki vapaa-aikansa perhe-elämänsä ym likoon sen puolesta, sitte maksaa vielä palkka sille saikuttaja prinsessalle joka ei viittiny tulla töihin kun oli niin kiva ilma pihalla ja tehä se työ itte.
Meillä on nyt demokraattisesti valittu hallitus en voi ymmärtää, että joku vähemmistöryhmän katsoo oikeudekseen kyseenalaistaa sen tekemiä päätöksiä.
Näin tällä kertaa.
Jukka P.

Miekenkiintoista lukea ja havaita, että meidänkin porukassa on jokunen pelle, jonka mielestä härski oikeistopolitiikka on hyväksi maallemme. Sekö ratkaisee kaikki ongelmat, että niille, joilla maksukykyä on, annetaan verohelpotuksia ja niiltä, jotka muutenkin joka päivä taistelevat leivästään, viedään loputkin elämisen mahdollisuudet. Hävetkää, jos osaatte.

Meillähän on demokraattisesti valittu eduskunta ja hallitus, höpöhöpö!
Pankaahan rinnakkain kokoomus-persujen vaalilupaukset ja nykyinen hallitusohjelma.
Tämä demokratia perustuu valehteluun ja huijaukseen, senhän nyt näkee sokea reettakin.

Edelleen painotan, että mulla ei omasta puolestani ole valittamista, mutta ei olisi inhimillisesti ottaen pahitteeksi ajatella joskus vähäosaisia ja kurjia!!! Se on ihmisen mitta!

Virve Pitkäranta 27.01.2024 19:05

On totta mitä Markku sano paperin ja hoitajien palkoista ei se reilua oo, mutta kun sieltä yleensä otetaan missä on ja paperiteollisuudelle on, mutta sairaanhoitopiireille ei.
VP:lle sanon,että mikään hallitus ei koskaan ole jakanut niin paljon yritystukia kuin tämä edellinen viherpunaviisikko ja vielä pyytämättä jopa mun mielestä aika paljon meni ihan perusteettomasti.
Eikä muuten oo annettu verohelpotuksia rikkaille eikä varsinkaa oo otettu köyhiltä, ette vain oo jaksanu ymmärtää mihin raha kuluu ,mutta jostai on leikattava kun rahhoo ei vaan oo.
Sähkö on kuitenkin ny halpaa joten meen saunaan, hyvää lauantai iltaa itte kullekkin.
Jukka P.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.