jääkaappi

Pekka Palm 21.07.2022 06:54

Voiko Hobbyn vaunussa pitää jääkaappia kaasulla päällä ajon aikana.

Toivo Koistinen 21.07.2022 08:46

Saako kaasujääkaappi olla päällä ajon aikana?
Jos katsot vaunusi paineensäädintä ja löydät sieltä merkinnän EN 12864 D on se laillinen sun vuosimallin vaunuusi ja säädösten mukaan voit huoleti käyttää kaasulaitteita ajon aikana.
Tp

Rauno Riitinki 22.07.2022 10:27

Niin, saako kaasupullo lankaan olla avattuna ajona aikana? Ainakin minulle on ihan sama saako vai ei, mutta talvella liikkuessamme on vaunussa lämpö päällä, kuten kaikissa muissakin matkailuvehkeissä näyttää olevan, ainakin piipusta tulevasta höyrystä päätellen. Kukas nyt haluaa kaiken jäätyvän pitkän ajona aikana?

Jos ei jääkaapille tule omaa 12V syöttöä vetoautosta tai jos jääkaapissa ei ole 12V käyttöä lainkaan, ei liene mitään muuta mahdollisuutta pitää kaappia kylmänä kuin kaasu.

Mutta siis saako vai ei, se onkin toinen juttu...kielletty voi olla käytännössä sallittu?

Juhani Backman 22.07.2022 10:52

Ei tietoo saako vai ei, yli 40v olen pitänyt kaasut päällä ajon aikana eikä ongelmia ole ollut,kesällä jääkaappi ja talvella lämmittimen myös kuka kylmään koppiin menee illalla nukkumaan.

Toivo Koistinen 22.07.2022 14:55

Se on sama kun matkailuautossa, kaasun kanssa, eli pitää olla se kolarisuojattu kaasupulloliitin, niin saa käyttää ajon aikana.
Monta vuotta ajelin ilman, ja eipä kukaan kyselyt ei katsastuksessa, ei poliisit ratsiasa, mutta kun kuulin asian, nin laitatin sen ja nyt lukee kaasupullo kotelon ovessa, lupa käyttää.
Tp

Kai Simonen 26.07.2022 17:51

Suomessa ja Skandinavian maissa kaasun käyttöä ajon aikana ei ole kielletty eikä rajoitettu. Suurimmassa osassa Keski- ja Etelä-Eurooppaa on kaasun käyttö ajon aikana nykyään kielletty, jos ajoneuvon kaasujärjestelmää ei ole varustettu ajoneuvon rakenteisiin kiinteästi asennetulla paineensäätimellä ja letkurikkoventtiilillä.

Timo Haapanen 26.07.2022 23:14

Autoissa säädökset ovat yhteneväiset koko euroopassa. Se letkurikkoventtiili on aiheuttanut väärinkäsityksiä koko 2007 tulleiden säädösten ajan.

Homma menee niin että paineesäädin pitää olla kiinteänä pullokotelon katossa tai seinässä ylempänä kuin pullon suuaukko. Ylempänä siksi ettei nestemäinen kaasu pääse ajaessa säätimeen.

Paineensäätimessä tai sen jälkeen pitää olla hallitsemattoman vuodon estävä laite, nykyään käytetään kolarikytkintä joka jo melko pienestä töytäyksestä sulkee kaasuntulon tykkänään.

Tämä paljon puhuttu letkurikkoventtiili sijaitsee välittömästi pullon suun jälkeen ja on olemassa vain pullosta paineensäätimeen johtavan korkepaineletkun vaurioitumisen varalta. Eihän se kolarikytkin tiedä vuodoista siellä alkupäässä.
Letkurikkoventtiilin suojaamassa letkunpätkässä on täysi pullon paine, n. 7 bar. Kolarikytkin suojaa paineensäätimen jälkeisen 0,03 bar:n putkistoa.

Vaunuissa oli vielä jokunen vuosi sitten niin että riitti pullossa kiinni oleva paineensäädin hyväksymisnumerolla EN 12864 D. Tälläisessä säätimessä on hallitsemattoman vuodon estävä rakenne. Koska säädin saa olla suoraa pullossa ei tarvita korkeapaineletkua eikä sitä suojaavaa letkurikkoventtiiliä.

Ennen kolarikytkinten markkinoille tuloa oli autoissa sama EN 12864D säädin kiinnitettynä pullokotelon seinään tai kattoon. Säädökset voivat vaunujen osalta olla muuttuneet jollain tavalla, en ole enää ollut asian päällä niin perusteellisesti että tietäisin mahdolliset muutokset.

@timppa






Pasi Sormunen 27.07.2022 10:07

Se jääkaapin 12V ajonaikainen käyttö, huolimatta autosta tulevasta latausvirrasta, on muuten melkoinen virtasyöppö. Vaikka kyseessä on yleensä ns. ylläpitokäyttö, eli ensin kylmennettävä töpselivirralla tahi kaasulla, jääkaappi syö enemmän kuin perävaunupistokkeen kautta (takasumuvalojuttu) tienaa.

Toki jääkaapit kehittyy vähävirtaisemmiksi, mutta käytännön kokemuksella 2009 mallin Dethlefsistä ja vanhemmasta Polarista, reilut 7 tuntia ajoa jääkaappi 12V:lla, ja kohtuu tuoreen 80 Ah akun jännite täydestä 11.8 :aan eli liki tyhjiin.

En myöskään luottaisi ilman usemman tunnin etukäteiskokeilua, että jäätelö säilyy sulamatta pakastuslokerossa. Aurinkpaneelit vaunun katolla helpottaa hieman tilannetta ... jos ei aja yöllä ja päivällä paistaa aurinko. Eikä muuten ajon aikainen latausteho aurinkopaneeleilla ole välttämättä kovin kummoinen, verrattuna paikallaan oloon ja paremmin suunnattuihin paneeleihin.

Eero Leinonen 27.07.2022 21:25

Pidän myös kaasut päällä vaunussa ajaessa.
Mutta sitten muuta?
Voiko pakastelokeron kannen ottaa pois, tulisi enemmän tilaa.
Vai vetääkö jääkerroksen pakastin osaan?
2004 dometic.

Lauri Niittynen 29.07.2022 20:10
Eero Leinonen

Pidän myös kaasut päällä vaunussa ajaessa.
Mutta sitten muuta?
Voiko pakastelokeron kannen ottaa pois, tulisi enemmän tilaa.
Vai vetääkö jääkerroksen pakastin osaan?
2004 dometic.

Otin omastani pakastelokeron pois, siinä irtoaa siis sekä kansi että pohja suunnitellusti. Tuli tilava jääkaappi, joka tuntuu toimivan vallan mainiosti. Pakastelokeron kanssa tuntui siltä, että jääkaappi oli ahdas ja lämmin ja pakastelokero oli puolipakastin eli vain sulamisen hidastin.

Omatoimi-irrotus pelkän kannen osalta voi johtaa huonompaan tulokseen.

Timo Haapanen 30.07.2022 08:33

Dometicin slim tower-kaapissa on pakastimessa irroitettava ovi ja pohja. Itse olen tehnyt siihen työnnettävän ritiläpohjan jota käytän sen mukaan onko pakastettavaa vai ei. Toiminnan vaihto ei vaikuta kaapin lämpötilaan.

Pakastinta käytettäessä lämpötila ei koskaan ole ollut ongelma, n. -15° pysyy heltilläkin.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.