Myyjä ei suosittele lohkolämmitintä uuteen Ducatoon!

Kari Hurtola 27.01.2020 14:01

Innostuin lievästi uudesta peltikuorisesta Ducaton 2,3 140 koneella ja pyysin vaihtotarjouksen Rinta-Joupilta Lahdesta. Hieman ihmettelen, kun myyjä ei suositellut eikä tarjonnut lohkolämmittimen tai webaston asentamista, kun se aiheuttaa moottorin häiriömerkkivalon syttymisen!
Toki nykyisessä 2,3 130 v. 2014 versiossa jokunen varoitusvalo syttyy himmeästi, kun laittaa vakionoudensäätimen päälle. Mutta sehän on ominaisuus, ei vika :).
Ei oikein mahdu omaan logiikkaan tuo lohko, webasto ja merkkivalo -syy seuraussuhde. Löytääkö joku selityksen vai onko se myyjän oman tai italialaisen logiikan perua.

karih

Kari Hurtola 27.01.2020 14:19

ja vastaustakin tuli myjjän firmasta:

"Hei,

on näin että varsinkin nollan asteen ympäristössä pidempään lämmitettäessä saattaa vikavalo syttyä. Olemme täällä samaiseen asiaan törmänneet ja tiedustelin juuri äsken asiaa Fiatin edustajalta, että onko vielä olemassa päivitystä tms. ja sain tiedon että Fiatilla ei ole olemassa olevaa ratkaisua tähän asiaan valitettavasti. Mikäli vikavalo tästä syystä syttyy vaatii se nollauksen Fiatin testerillä."

että oli sitten sitä italialaista logiikkaa :)

Toivo Koistinen 27.01.2020 14:32

Voiko syynä olla siinä, etä jos on sinä moottorin lämpömitarin antureita kaksi, toinen ylhäälä lokissa, ja toinen alhaalla.
Voivat herjata, jos niiden lämpötika ero on liian suuri.
En muista kun aikanaan laitettiin tuohon sitikavanhukseen lämmitin, niin piti laittaa öljypohjan kylkeen säteilylämitin,, ja miksi, koska se on kohta 17 ajast aikaa palvellu, ja lämmitin toimi ainavaan.
Olen siihen eritäin tyytyväinen, koska se lämmittää öljypohjassa olevaa öljyä, Näin lämmin öljy lähtee kiertämään koneessa heti, vaikka olisi kovakin pakkanen. Säteileekö lämmin öljy lokiin, en tiijä
Lämitys aika on pidempi, mutta sehän taas on aikakysymys..
Tp

Timo Haapanen 27.01.2020 14:46

Asia on tuttu lohkolämmittimen osalta jo monen auton ja monen vuoden takaa mutta Webaston luulisi lämmittävän moottorin niin tasaiseti ettei ongelmia tulisi.

Nythän on markkinoilla myös vesipumpulla varustettuja vesiletkun väliin laitettavia sähköllä toimivia lämmittimiä. Juurikin uusiin autoihin näitä myydään.
http://ollikainen.fi/letkulammitin-1500w-kiertovesipumpulla-defa-yhteensopiva.html#.Xi7adWj7S70

Luulenpa että Webaston voi aivan hyvin uuteenkin autoon laittaa kuten tämän vesipumppulämppärinkin.

@timppa


Varmasti sammuu vikavalot muillakin kuin Fiatin testereillä, tämä on sitä väärän tiedon levittamistä etteikö muutkin testerit toimisi.
muokattu: 27.1.2020 14:50
Timo Ahjos 27.01.2020 15:35

Mitenköhän pitäisi ymmärtää " varsinkin nollan asteen ympäristössä pidempään lämmitettäessä saattaa vikavalo syttyä"? Minä laitan Webaston päälle aina 30 minuutiksi. Vikavalo ei ole koskaan syttynyt.

Juha Vainio 27.01.2020 17:05

Uusissa autoissa on eri ohjainlaitteet verkotettu keskenään. Ohjainlaitteet vertaavat käynistettäessä esim eri lämpötiloja keskenään. Mikäli polttoaineen-, moottori-, ilmastoinnin lämpötila ja jne on erilainen jollain ohjainlaitteella, on seurauksena vikakoodi. Jos auto on seissyt riittävän kauan, pitäisi kaikki lämpötilat olla yhtenevät muussa tapauksessa on vikaa. Fiat ei ole ilmeisesti nähnyt tarpeelliseksi lisälämmitystä ja ei ole huomioinut tätä ohjelmistossa. Jotkut autovalmistajat ovat huomioineet tämän niin, että esim Webasto ilmoittaa väylän kautta, koska autoa on lämmitetty ja silloin ei tule vikakoodia. OBD lainsäädännön mukaan, jos vika ei ilmene kolmen seuraavan lämpimäksikäytön aikana, vikavalo sammuu. 40 lämpimäksikäytön jälkeen vikakoodi poistuu myös muistista. Vikakoodit voidaan testerin avulla poistaa aiemminkin mikäli sitä ei esiinny sillä hetkellä.

Timo Haapanen 27.01.2020 19:24

Olipa täydellinen selvitys asiaan. Hienoa! Mulle oli tuo OBD-lainsäädäntö täysin uutta asiaa.

@timppa

Kari Hurtola 27.01.2020 19:57

Jep,
komppaan @Timppaa. Asiaan tuli looginen selitys. Myös italialainen logiikka piti paikkansa: kun etelässä ei tarvita moottorilämmitystä, niin ei sitä tarvita muuallakaan,, :). Toki kun siitä todennäköisesti voisi tehdä oman ohjelmaversion näille markkinoille ja ottaa täällä huolto-ohjelmaan, niin ei sekään taitaisi uutta konsernia kustannuksillaan kaataa.
Nyt sitten vain pähkimään antaako palaa vaan vai hommaako testerin, jos moottorin häiriövalo syttyy. Onneksi tässä on se hyvä puoli, että ei vielä varmuutta viitsiikö puoli-integroidun peltikuoriaiseen vaihtaa.
karih

Timo Haapanen 27.01.2020 20:13

Mulla ei ole -15 mallissa syttynyt muuta kuin se Webasto. Ja sitten ne muutamat valot kun vakkaria käyttää.

@timppa

Harri Halinen 27.01.2020 20:42

Nykyiset runsaasti elektroniikkaa sisältävät autot ovat lisävarusteiden asentamisen suhteen hyvin herkkiä.
Omassa autossani, joka on "älykkäämpi" kuin 50 % autoilijoista, ei ole lohkolämmitintä, etukäteistä sisälämmitintä, eikä polttoainetoimista lämmitintä.
Kun lisäksi auto käyttää polttoainetta siten ettei sitä riitä riittävästi lämmön tuottamiseen saa ajella muutaman asteen pakkasessakin lähes kymmenkunta kilometriä ennen kuin sisällä on lämmintä.
Jos jonkun lämmitykseen tarkoitetun lisävarusteen haluan laittaa ei sitä uskalla antaa muiden kuin merkkiliikkeen asennettavaksi jos heillekään.
Täyttä kai roikalla oven välistä viedä virta ja irtolämmitin tai piipun asennus ja puukamiina.

Ari Kuusisto 27.01.2020 20:57

Onko se nyt sama ongelma kun Alde lämmitteisellä matkiksella lämmittää lämmönvaihtimella Ducaton moottorin.Tuleeko myös vikavalo.
Ainakin kokeneessa matkailuajoneuvokaupassa esiteltiin uuteen Ducatoon kovasti Alden kylkeen vaihdinta.
On teknisesti osaava liike.
Ei ollut ketjun aloittajan mainitseman ketjun myyntikonttori.

Urpo Virta 28.01.2020 11:37
Jorma Pohjantähti 28.01.2020 12:28

Urpollakin näyttäisi olevan asiaa :)
Minulle sanoivat Fordilla 2008 kun ostin Ford/Solifer matkailuauton ettei siihen saanut Vebastoa kytketyksi siten, että olisi saanut auton oman lämmitimen pyörimään. Piti viedä Auto-Alarmille niin jopa alkoi homma pelittämään...




Urpo Virta 28.01.2020 21:27
Urpo Virta 28.01.2020 21:29
Urpo Virta 28.01.2020 21:37
Urpo Virta 28.01.2020 21:43
Urpo Virta 28.01.2020 21:44
Urpo Virta 28.01.2020 21:45
Lauri Valtanen 28.01.2020 23:11

Minulla oli ongelmia vm. 2014 Citroen Jumperissa kyseisen valon kanssa. Lähes aina kun Webastoa käytti niin moottorin vikavalo syttyi ja paloi ajaessa. Siitä ei kuitenkaan ollut mitään haittaa eikä moottorin toiminnassakaan ollut ongelmia.
Nyt on käytössäni uutena ostettu 2016 3,0 litraisella koneella ja samat vermeet kuin edellisessä, mutta tässä ei ole ko. valo syttynyt kertaakaan. Webastoa on käytetty runsaasti kaikilla keleillä ja eripituisia aikoja eikä mitään ongelmaa. Sanoisin että tuo myyjän puhe Webaston asentamisesta on melko puppua. Ja vielä siitä 2014 mallin autosta sanon että vaikka se vikavalo syttyi usein niin ei sitä koskaan nollattu vaan se sammui aina muutaman ajokerran jälkeen.

Urpo Virta 29.01.2020 12:36

Se on nyky autojen ongelma, kun on jopa 128 anturia jotka pitää käynnistäessä olla annetuissa arvo rajoissa näiden nyky saaste määräysten johdosta ja siksi tuo häiriö niin niin helposti. Toiminnot kuitenkin toimii hetimiten, mutta ei saa nollautua itsestään. Niin tämä meidän uusikin toimi kun vaikka valo paloi ennen kuin nollaimen hankin ja saatiin tuo ohjelmisto päivitys.

Urpo Virta 29.01.2020 12:38
Kari Hurtola 30.01.2020 09:33

Otin vielä yhteyttä myös Fiatin Professional huoltoliikkeeseen eli Jyväs Caravaaniin. Vastaus ei sinänsä yllätä tämänkään keskusteluketjun perusteella : "Hei, se on totta että uusissa Fiat Ducatoissa nestekiertoinen moottorilämmitin voi sytyttää vikavalon. Näitä tapauksia on meillekin tullut vastaan. Fiatilla ei ole toistaiseksi olemassa tähän mitään korjausta."
Onkohan niin, että ihka uusiin (2019-2020) moottoreihin on tullut uusia muutoksia antureihin ja niihin liittyvään ohjelmistoon. Nyt sitten mennään beta versiolla tai 1.0:lla. Korjauksia tulee, jos on tullakseen. Taitaa olla testeri ja nollaaminen toimivin vaihtoehto. Mutta ehkä paras vaihtoehto on ajella vanhalla toimivalla pelillä - säästyy paljon rahaa ja turhaa vaivaa :)

Pekka Immonen 01.03.2020 10:36

Mitenkä tappiollista se on käynnistellä diesel autoa pakkasella ilman lämmitintä?

Toivo Koistinen 02.03.2020 07:42

Eikai mitään, jos käynnistyy pakkasella. Savuttaa ehkä enemmän aluksi.
Mutta kulumisen suhteen ei huolta, koska jopa hallinto on kiinnittänyt huomiota autojen ikääntymiseen Suomessa, jopa maksamalla autojen tapporahaa.
Eli malli, pidä muutama vuosi, ja paaliin, on ilmastopoliittisestikkin suotavanpaa.
Kun minun pidä, ja korjaa malli joka katsotaan vanhan aikaiseksi, ja jatkuvan talouskasvun vastaiseksi lähes rikolliseksi luokiteltavaksi toiminnaksi.
Tp

Teuvo Vartiainen 03.03.2020 20:54

Minulla on uusi Ducato Weinsberg 540 rekisteröity tammikuussa, autossa on letkulämmitin ja olen lämmittänyt moottoria noin viitenä pakkasaamua mitä on ollut. Merkkivalot ei ole kummitelleet ja moottori on lämmennyt. Letkulämmittitin on tehokkaampi kun perinteinen lohkolämmitin, siinä riittää ohjeen mukaan pakkasen ollessa 5-15 astetta lämmitysajaksi noin 30 min. Varoituksia myös, autoa ei kannata käynnistää lämmittimen ollessa vielä töpselissä kiinni lämmittämässä, sillä se voi rikkoa letkulämmittimen pumpun, myös kerran kuukaudessa hyvä lämmittää hetki että pumppu ei jämähdä jumiin. Edellä mainitut varoitukset ja lämmitysaika on ohjeessa.

Timo Haapanen 04.03.2020 08:56

Teuvolla taitaa olla just se pumpulla varustettu letkulämmitin mistä kirjoitin tuolla alussa.

http://ollikainen.fi/letkulammitin-1500w-kiertovesipumpulla-defa-yhteensopiva.html#.Xl9Qhaj7Rdh

@timppa

Teuvo Vartiainen 04.03.2020 21:03

Kyllä on pumpulla oleva aivan sama TT Thero lämmitin.

Veijo Kuosa 06.03.2020 16:22

Minulla v2011 3.0 Hymerissä, ei lohkoa eikä Webastoa. Kaasut päälle ja lämpöä koneeseen vaihtimen kautta. Moottorin hälyt syttyy joka kerta kun lämmittää. Herjaa että pakopuolen antureita rikki, vaan ei ole.
Kuittaantuu ODB bluutuutti morkulalla ja tabletilla. Ei ainakaan Pelttarilla täällä Porissa oo tietoa tuohonkaan
uudesta ohjelmasta tai niitä ei sitten kiinnosta. Tampereella Delta-autossa kuulemma ohjelmoitu takavuosina, vaan niillä ei oole enää Fiiun edeustusta.

Seppo Suomi 06.03.2020 18:27

Onko sulla sähköinen kiertovesipumppu seillä moottorin puolella ?
@seppo

Veijo Kuosa 08.03.2020 08:04

Vaihtimen ja koneen välillä on pumppu.

Kari Hurtola 18.05.2020 20:12

Piipahdin vuosihuollossa Italia Motorissa Tampereella ja kysäisin asiasta. Ei ole muuta valoa näkyvissä kuin hälytysvalo heidän mukaansa. Ei ole väliä onko lohko-, polttoaine- tai letkulämmitin. Joissakin uusissa syttyy ja toisissa sitten taas ei. Eivät sitä osanneet selittää. Odottavat hekin uutta ohjelmistoversiota mutta sellaista ei ole luvattu.
Onneksi vanha lähti talvitallista lohkolla lämmitettynä kuin palmun alta. Eikä mikään hälytysvalo vilkkunut. Taitaa olla vanhassa (2,3/150 vm 2014) vara parempi.

Ari Kuusisto 18.05.2020 21:12

Mitenkäs Alde ja lämmönvaihdin, onko viiatin hytissä diskovalot.

Vesa Varis 16.10.2020 16:14

Onko siinä tapauksessa mitään tarvetta asentaa lohkolämmitintä, joka olisi juuri tuo letkulämmitinversio josta Timppa kirjoitti:
http://ollikainen.fi/letkulammitin-1500w-kiertovesipumpulla-defa-yhteensopiva.html#.Xl9Qhaj7Rdh.

JOS sattuu olemaan tuo mesen Alde lämmönvaihtimen esivalmius jo olemassa.

vesku

Ari Kuusisto 16.10.2020 19:31

Eikös lohkolämmitin,lohkoon ole eri laite kun letkulämmitin.
Mitä sisältää lämmönvaihtimen esivalmius onko letkut vedetty jo jonnekkin ja onko jotain sähköistä osaa?

Joni Salmi 16.10.2020 20:42

Itsellä on ducato 2.3 v.2020. Vielä en ole lämmitintä asentanut mutta tulossa on kun kerkiän.Autosta olen löytänyt niin valmiita johdotuksia ja liittimiä webaston asennukseen jo tehtaalta.Kytkentä kaavakin löyty Fiatin papereista.Joten en usko asennuksen olevan mikään ylitsepääsemätön ongelma uusissa autoissa.Voi olla että vaatii käynnin piuhan päässä jossa kerrotaan että alustaan on asennettu nyt lämmitin.
Nykypäivänä kun on hyvä että moottori saavuttaa nopeasti käyntilämpötilan jotta saasteet vähenee.Siksi ihmettelen miksei webastoa ei ole asennettu jo tehtaalla kuten monissa muissa merkeissä.

Ari Kuusisto 16.10.2020 21:39

Bemarienkin, uudehkojen polttoainelämmitin lämmittää vain sisätilan, väittävät että menee sekaisin hienot järjestelmät kun lämpeää muulla kun moottorin avulla, että tulisi häiriöitä.
Samoin täälläkin sivustoilla kantautunut huhuja että Ducatoihin tullut ongelmia ja vikatilanteita ulkoisilla lämmittimillä.
https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/myyj-ei-suosittele-lohkol-mmitint-uuteen-ducatoon/


Pitäis lukea tarkemmin alku ettei vaan lonkalta kopioi toiselta välilehdeltä kuukausien takaista aloitusta.
muokattu: 16.10.2020 21:47
Vesa Varis 16.10.2020 22:49

Ari kysäs: Mitä sisältää lämmönvaihtimen esivalmius onko letkut vedetty jo jonnekkin ja onko jotain sähköistä osaa?
Tuun kysyy tuota myyjältä, saan auton vasta ensi vuoden puolella.

vesku

Kari Hurtola 17.10.2020 13:16

Jonille ja muillekin tiedoksi, että tilanne on täsmälleen sama kuin vuosi sitten. Eri myyjien mukaan moottorin virhevalo syttyy noin joka kolmanteen Ducatoon webaston tai lohkolämmityksen asentamisen jälkeen. Viimeksi törmäsin asiaan viikko sitten, kun Rinta-Jouppi laittoi ensin Pösslin tarjoukseen sujuvasti Webaston ja sitten ilmoittikin, että he eivät sitä suosittele, myy eivätkä asenna.
Toinen kauppias sanoi, että kyllä sen saa ja jos tuuri käy niin ei syty merkkivaloja mutta mitään varmuutta ei ole. Vihjaili, että Webaston maahantuojalla eli Kahalla on käytössä korjaussarja, jolla lämmitystä muutetaan niin että suurin osa ohjataan matkustamon lämmitykseen. Pistin Kahalle meiliä ja kysyin mikä tilanne oikeasti on.
Pitää varmaan myös kysyä Fiatin uudelta maahantuojalta Delta Autolta aikovatko he tehdä asialle jotain, koska kuten aikaisemmin Juha valisti, niin se on ohjelmallisesti aika monella merkillä tehty.

Vesa Varis 17.10.2020 14:23

Mielenkiintoista, kun Veholla mulle sanottiin että heiltä ei pakettiautoa edes saa ILMAN webastoa.

Kari Hurtola 19.10.2020 16:47

Nyt sain vastauksen Webaston maahantuojalta KaHa:lta : "Autojen Euro 6 pääästönormi vaatii moottoriohjaimelta itsediagnostikkaa, joka saattaa tulkita väärin esilämmityksen, jonka seuraksena sytyttää sitten vikavalon.
Fiat-alustaisiin matkailuautoihin on tämän vuoksi kehitetty sarja, jossa moottoria ei esilämmitetä, jolloin vikavaloa ei myöskään tule.
Tämä ei ole vain Fiattia koskeva haaste, vaan lähes kaikkia uusia autoja, joissa on Euro 6 päästönormi. Osaan automerkeistä, joilla on olemassa tätä varten lisäohjainlaite, mutta ei valitettavasti autoosi.
Muuta ratkaisua Suomen kokoiselle markkina-alueelle ei ole tiedossa.."
Tosi hieno ratkaisu. Asennetaan moottorilämmitin joka ei lämmitä moottoria. Halvempiakin ohjaamon perseenlämmittimiä saa ja ymmärtääkseni esilämmitys säästää moottoria ja vähentää päästöjä. Taitaa olla helpointa antaa vilkkua, jos vilkkuu.
karih

Matti Saranpää 19.10.2020 18:14

^ Täsmälleen saman tiedon sain tänään kun marmoritiskiltä kyselin Webaston asennuksesta. Keväällä en sitä vielä laitattanut kun näitä juttuja olin lukenut. Enkä asennuta vieläkään.

Samahan varmaan koskee lämmönvaihtimella moottorin lämmittämistä. Kokeilin kerran lyhyesti, mutta niin hetken että ei ainakaan sillä kertaa regoinut.

Kari Hurtola 19.10.2020 20:14

Ihan tuo Kahan kaveri ei kaikkea kertonut. Ovat itse olleet mukana opinnäytetyössä, jossa tähän löydettiin ratkaisu ja ei vain yhtä vaan kolme, joista opiskelija nakersi erillisen ohjainlaitteen tuotteeksi:
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/156876/Puolitaival_Miika.pdf;jsessionid=B7E511E5C228D6AD3DC73E72AADC4AC4?sequence=1
Kaupalliseksi tuotteeksi eivät ohjainlaitetta lähteneet kehittämään kustannusten takia.
Ja tosiaan ei auta lohko- tai letkulämmitin. Osaan tulee virhe ja osaan ei. Sekin hiven ihmetyttää mikä se sitten aiheuttaa virheettömän tilanteen, kun vehkeet lienevät ihan samoja....ai niin, niissä on varmaan joku vika kun merkkivalo ei syty :)..
karih



Toivo Koistinen 19.10.2020 20:36

https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/tarvikkeet/ketju-73867291/ Tuosa on vanha keskustelua öljypohjan säteilylämmitimestä.
Oma kokemus on 18 vuuelta henkilöautoosta, kun sillon ei sen tiedon sanomana saanut laittaa muuta. Olen tyytyväinen ollut siihen.
Tosin lämmitys aika on pidempi, mutta kun kovalalkin pakkasella pellinalle vie kättä, nin kyllä se lohkokin tuntuu vähän lämpöseltä
Ilmeisesti öljyn lämmetessä nousee lämpöä ylöspäin, ja käynnistäissä lähtee lämmin öljy kiertoon, eli käynnistyissä on ääni pehmeämpi, eikä kuten jos kylmänä, nin epäilyttä se rysäys, koska kone tipahtaa maahan.
Huonoa se, että matkailukäytössä ei voi lämmittää konetta, kun tolpassa, tai aggrekaatilla
Mutta kyseessä on 2003 vm auto saman konsernin sitikka diesel.
Tp

Timo Haapanen 19.10.2020 21:15

Itsellä on Webasto olut eniten käytössä etelän reissulta kotiin tullessa laivaan sisäänajoa odotellessa kun kaasupullo on jo suljettu. Tässä tilanteessa on moottori valmiiksi lämmin mutta lämpöä tarvitaan autoon sisälle.

@timppa

Lauri Valtanen 20.10.2020 15:09

Pitää muistaa että kaikissa pakettiautoiksi valmistetuissa on pohjoismaissa vakiona tuo Webasto, eikä ongelmia liiemmin ole ollut. Eihän se matkailuauto poikkea teknisesti mitenkään tuolta osin.
Kuten tuolla aiemmin kirjoitin niin edellinen autoni ilmoitteli aina silloin tällöin moottorin vikavalolla ongelmasta.
Sen vikavalon palaessa EI OLE MITÄÄN ONGELMAA JATKAA AJOA.
Kyseinen valo sammui yleensä 50-70km:n ajon jälkeen tai viimeistään seuraavassa startissa.
Mikään moottorissa ei rikkoudu vaikka valo palaa. Tietenkin moottorissa pitää olla öljyä ja jäähdytysnestettä tarpeeksi niin ongelmia ei tule.
Nykyisessä autossani ei ole moottorin vikavalo palanut kertaakaan vaikka webastoa on käytetty vähintäänkin 100-kertaa!
En voi olla ihmettelemättä mikä aiheuttaisi eron pakun ja matkailuauton välillä, muuta kuin sen että usein matkailuautoon on täällä kotimaassa jälkikäteen asennettu tuo Webasto ja siinä on silloin joku seikka tehty erilailla kuin tehtaalla.

Ari Kuusisto 20.10.2020 15:55

Jos lukee esim. uuden Crafterin esitettä ,siitä ei löydy kohtaa missä lukisi, että polttoainelämmittimellä esilämmitettäisiin moottori.Kirjoitetaan vain että: "Vesilisälämmitys tukee auton normaalia lämmityslaitetta moottorin käydessä ja sen ohjelmointitoiminto mahdollistaa enimmillään 60 min esilämmityksen (esim. ohjaamon lasien sulattamiseksi ennen liikkeelle lähtöä)"
Toisessa kohdassa lukee ," se voidaan ohjelmoida esilämmittämään autoa",
viimeinen lause voi sisältää tietysti moottorin mutta esite ei sitä nimenomaisesti mainitse, jos lukee niin kun on.

Tässä Kauppalehden juttu:
Autojen päästönormien kehitys osoittaa, kuinka marginaalinen automarkkina arktinen Suomi on suurten autonvalmistajien näkökulmasta. Uusimmat ja tiukimmat eli Euro 6 normin täyttävät dieselmoottorit ovat muuten hienoja laitteita, mutta suomalaisen käyttäjän kannalta niissä on yksi todella iso puute. Auton moottorin esilämmitys ei ole usein enää mahdollista sen enempää sähköisillä letkulämmittimillä kuin polttoainetoimisilla lisälämmittimillä. Tämä koskee ainakin Mercedeksen, BMW:n ja osaa Volkswagen-konsernin uusimpia Euro 6 -autojen moottoreita.

Sisätiloja lämmittävän polttoainetoimisenkin lämmittimen autoon voi kyllä tehtaalta tilata, mutta ei enää moottoria lämmittävää. Vehon mukaan jälkiasennetavia lisälämmittimiä voi joihinkin volyymimalleihin laittaa, mutta valmistaja ei enää vastaa niiden mahdollisesti aiheuttamista ongelmista. Se siirtää vastuun täysin lisälämmittimien valmistajille. Ostajalle asetelma on sietämätön, jos jälkiasennuslämmittimellä varustettuun autoon tulee ongelmia.

Ongelma liittyy Euro 6 -autojen moottorinohjaukseen ja useisiin anturitietoihin, joita moottorinohjaus käyttää. Jos lämpötila-anturit saavat ristiriitaisia lämpötilatietoja moottorin eri osista, ne voivat ensin sytyttää häiriövalon ja jos häiriöt toistuvat, auto menee vikatilaan. Silloin sillä ei voi käytännössä kuin nilkuttaa lähimpään merkkihuolttoon muutaman kymmenen kilometrin tuntivauhdilla.


Eli:Pakuissa olevat lämmittimet vakiona näyttävät nyt vain lämmittävän ennakolta ohjaamon ja sitten kuski lähtee sillä hyvällä fiiliksellä ,että lämmitetty on. Tukevat tietysti lämmitystä kovilla pakkasilla ja liikkeellelähtö joutuisempaa ettei se tietysti täysin turha laite ole.
muokattu: 20.10.2020 16:06
Toivo Koistinen 20.10.2020 16:10

Sekai sitten, että euro 7 autoihin ei saa löpöäkään laittaa.
Tuo pieni markkina-alue on hieman eu ajattelun vastaista, kun pitäisi pästöjä vähentää kaikin tavoin autoista, ja kun kylmän koneen laitta tulille, niin päästöjähän tulee.
Olisko siinä suuruuden edellä kulkua kun noissa bulkkimallin asuntoautoissa, että kuhan pintakiilto on kunnossa, muustaviis.
Tp

Ari Kuusisto 20.10.2020 17:27

Jatko-osa Kauppalehdestä polttoainekäyttöisistä lämmittimistä:
"Kehitys on suomalaisen autoiljan kannalta täysin nurinkurista. Vuosikymmeniä autoilijoille on jankutettu, kuinka moottorin esilämmittämällä voi pienentää polttoaineen kulutusta ja vähentää käynnistyksen jälkeisiä kylmäpäästöjä. Lisäksi kuluttajia on peloteltu toinen toistaan hurjemmilla tiedoilla siitä, kuinka esilämmittämättömän moottorin väkisin käynnistäminen kovalla pakkasella kuluttaa autojen moottoria satojen kilometrien ajon verran. Joko kaikki nämä pelottelut ovat olleet silkkaa kuluttajien harhaanjohtamista, tai sitten uuden päästönormin autot vievät Suomen oloissa todellakin ojasta allikkoon.

Esimerkiksi autolehtien testeissä autojen päästöt kylmäkäynnistyksen jälkeen ovat moninkertaisia normaalilämpöisen moottorin päästöihin verrattuna. Kylmäkulutus on helposti kaksinkertainen normaaliin verrattuna. Polttoainetoimistenkin lämmittimien omat päästöt lämmityksen aikana taas ovat VTT:n tutkimuksissa osoittautuneet hyvin kohtuullisiksi, kertoo VTT:n moottoritekniikan asiantuntija Juhani Laurikko.

Nykyiset dieselmoottorit kyllä yleensä käynnistyvät pakkasillakin, mutta pitävät raassa kylmäkäynnistyksessä karmeaa ääntä. Moottorin lämpeneminen käynnistyksen jälkeen riippuu valmistajasta. Useat dieselmoottorit ovat olleet todella hitaita lämpenemään pakkaskäynnistyksen jälkeen ilman lisälämmittimen käyttöä.

Raa'sta äänestä käynnistyksen jälkeen voinee päätellä jotain kylmäkäynnistyksen vaikutuksesta moottorin elinikään. Bensamoottoreissa ongelma on pienempi, mutta aikaisemmin bensamoottoreidenkin esilämmitystä on suositeltu pakkaskeeleillä.

Juttua muutettu 19.4. kello 8.30.: Moottorin esilämmityksen mahdottomuus polttoainetoimisilla lisälämmittimillä koskee vain osaa Volkswagen-konsernin Euro 6 -autoista, ei kaikkia kuten alkuperäinen juttu väitti. Poikittaismoottorilla varustetuissa Volkswageneissa, Seateissa ja Audeissa ja Skodissa moottori lämpenee edelleen polttoainetoimisilla lisälämmittimillä. Pitkittäismoottorisissa Audeissa, Volkswagen Crafterissa, T6 Transporterissa ja Amarok malleissa moottoria ei lämmitetä polttoainetoimisella lisälämmittimellä."

Joni Salmi 20.10.2020 18:33

Kiitos karille hyvästä linkistä ! Pitää ottaa webaston asennus haasteena jos tulee
ongelmia asennuksen jälkeen.

Toivo Koistinen 20.10.2020 19:13

Meidän vanhus on esimerki raa-asta äänestä, jos pistää kylmänä. Se rysäys on sitäluokkaa, ja raaka ääni, että on ajatus ollut alussa, nytse irtosi, ja hajosi.
Kolomisen tuntia, kun lämmittää öljypohjan säteilyllä, niin ero on iso, vaikka viisaat sanoo, ei lohko lämpiä, mutta jos käteen konehuone tuntuu moottorin suojakannen alla ilma lämpöseltä, niin pakkohan on lämpöä nousta mäntien alle, ja mäntiin.
Taitaa nuo euronumeroinnit, ja systeemit olla enempi myyntitouhua, koska kesälä kun katsastin yli 220 000 ajetun, niin päästöt olivat erittäin hyvät, eli pienet.
ABluehan jo sinällään vielä uudemmissa pienensi savuja. Asioita tuli mietiskeltyä, kun parhaillaan 8 sotalentikonetta puhalsi mejän navetan ympäriölä savujuovia pitkin taevasta, että montako sataa tuhatta tonnia päivässä sota, ja siviilikoneet polttaa löpöä.
Mutta se on tuo mualima enemp monmutkane juttu, kuten Esa Pakarinen sanoisi.
Tp
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.