Myyjä ei suosittele lohkolämmitintä uuteen Ducatoon!

Vesa Varis 20.10.2020 21:53

Tuntuu vähintääkin oudolta tuo Kauppalehden juttu.
Kävin tänään kaverin luona joka on ainakin tänä vuonna Suomessa eniten myynyt Hymer mese autoja. Hän sanoi että v.2019 alussa oleviin autoihin, joihin on asennettu lisälämmitin, näissä oli juuri noita mainittuja vikakoodi ongelmia. Mese teki päivityksen jonka jälkeen ongelmat hävisivät. Siis lisälämmittimiä on sen jälkeen asennettu aivan normaalisti.

Ari kysyi: " Mitä sisältää lämmönvaihtimen esivalmius onko letkut vedetty jo jonnekkin ja onko jotain sähköistä osaa?"
Kyllä on: Lämmönvaihtimella ja vesikiertoisella keskuslämmityksellä voidaan moottorin jäähdytysjärjestelmää käyttää myös asuntoosan lämmittämiseen. Lämpöä voidaan johtaa myös käänteisesti moottorin lämmittämiseen kiertovesipumpulla. Järjestelmä toimii silloin moottorin lämmittimenä, koska keskuslämmitysjärjestelmä lämmittääkin auton moottorin jäähdytintä.
Tämän jälkeen en tule asentamaan mitään lisälämmitintä. Onhan Alde kaasukäytöllä 6 Kw tehoinen ja toimii näin kääntäen myös moottorilämmittimenä.

Olin jo ehtinyt tilaamaan dieselkäyttöisen kiertoilmalämmitteisen auton, mutta onneksi olin vaihtanut sen Alde lämmönvaihtimella olevaan nestekiertolämmitteiseen autoon.

vesku

Ari Kuusisto 21.10.2020 07:26

Tuon periaatteen toiminnasta tiedän, että kun on Alde vesikiertolämmitys siihen saa vaihtimen mutta onko esivalmius jo joitain osia sisältävä, ettei tarvi kun vaihdin enää, esim. Ja esimerkiksi Adriassa on vaimmlhtimen ohjauskytkin Alde paneelin lähettyvillä. Polttoainelämmittimestä on hyötyä vaihtimen kanssa , tukee asuinosan lämmitystä jos moottorin lämpö ei riitä kylmemmillä, että ei turha kapistus ole. Olen ymmärtävinään ettei ajon aikana voi käyttää kaasulämmitystä kaikkialla.

Timo Haapanen 21.10.2020 09:14

Jos auto on jälkeen -07 säädösten mukainen saa kaasulaitteita käyttää kaikkialla euroopassa myös ajon aikana.
@timppa

Urpo Virta 24.10.2020 21:26

Pelttarilla ainaskin osasivat päivittää -18 Fiatin kylläkin vasta -19 alussa pienen väännön jälkeen. Kyse on meillä lämmönvaihtimella lämmittämisestä ja siitä tuo P0096 tuli elj imuilman lämpötila anturi. Kone lämmin ja ulkoimuilma -pakkasella ristiriita nyky koneen elektroniikalle ja ns.saasteiden muodostumiselle. Itse myöskin nollailin ( vaihtoivat sen anturin ihan turhaan ensi kun eivät uskoneet softa päivitykseen ( tai sen työmäärään ))

Urpo Virta 24.10.2020 21:27

Välttelevät vastuita ja lisätöitä selvittää asia. Ihan R-J tyyliä.

Ari Jokinen 26.10.2020 09:21

Tässä TS:n juttu aiheesta:
Moottorin esilämmitys voi olla uudessa autossasi mahdotonta tai jopa kielletty – näin uusi moottoritekniikka muuttaa talviautoilun rutiineja

https://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liikenne/5110744/Moottorin+esilammitys+voi+olla+uudessa+autossasi+mahdotonta+tai+jopa+kielletty++nain+uusi+moottoritekniikka+muuttaa+talviautoilun+rutiineja

Kari Hurtola 26.10.2020 13:25

Nyt sain Deltalta vastauksen. Eipä yllättänyt: "Delta Auto aloitti hetki sitten Fiat-autojen valtuutettuna merkkikorjaamona, meillä ei vielä ole verkostossa vielä yhtään Webastoa asennettu uuteen Ducatoon. Maahantuojalta saaduissa ohjeissa ainoa vaihtoehto on Rinta-Joupilta saamasi tiedon mukainen asennus. Fiat Ducatoissa järjestelmä tutkii myös autoa kylmänä ja esilämmitys saattaa sytyttää vikakoodin. Tässä tapauksessa takuu ei sitä korvaa koska asennusta ei Fiat ole hyväksynyt. Jälleenmyyjä ja huoltoliikkeenä emme tähän voi vaikuttaa. Suosittelen olemaan yhteydessä johonkin Webasto-liikkeeseen ketä on asentanut näitä onnistuneesti ja vastaavat takuusta siltä osin. Itselläni ei ole tietoa liikkeistä ketä niitä asentavat. Valitettavasti Delta Auto ja Rinta-Jouppi merkkiliikkeinä joutuvat noudattamaan maahantuojan ja tehtaan ohjeistuksia näissä asioissa."
Eli ratkaisuna ei webastoa laisinkaan tai sitten Kahan suosittelema ratkaisu, jossa lämmitetään vain ohjaamoa.
Eikä vastausta miksi toisessa syttyy ja toisessa ei...
karih

Ari Kuusisto 26.10.2020 14:37

Olen kysäissyt jo aiemmin Fiat käyttäjiltä , miten käy jos käyttää virrat päällä jonkun aikaa ja laittaa sitten vasta polttoainelämmittimen päälle.
Jos kerran itsediagnostiikka tarkastaa systeemiä 6- 8 tunnin seisonnan jälkeen tekeekö sitä enää uudelleen polttoainelämmittimellä lämmityksen jälkeen.


Tunnistintarkistus tehdään välittömästi sytytysvirran kytkennän jälkeen, minkä aikana moottorinohjainlaite vertailee eri lämpötunnistimien signaaleja keskenään. Tunnistimet todetaan toimiviksi, jos ero tunnistinsignaalien kesken pysyy riittävän pienenä. Tyypillisesti eroa tunnistinsignaalien kesken sallitaan 20–25 °C. Tunnistinsignaalien eron ylittäessä raja-arvon siitä aiheutuu vikakoodi ja moottorinhäiriövalon syttyminen. (Webasto henkilöautolämmittimet 2018.) "Polttoainekäyttöisellä lämmittimellä saavutetaan useiden kymmenien asteiden lämpötilan nousu jäähdytysnesteeseen, vaikka esilämmitysaika pidettäisiin lyhyenä. Esilämmittäminen aiheuttaa sen, että moottorin itsediagnostiikka tulkitsee jäähdytysnesteen lämpötunnistimen aiheettomasti vialliseksi ja sytyttää moottorinhäiriövalon."
muokattu: 26.10.2020 15:43
Timo Haapanen 26.10.2020 16:22

Jos 20° ero voi olla niin johan sen lämmityksen jälkeen ollaan aika pienessä pakkasessa vaikka ulkona olisi -30°. Nöyrästi lähtee käyntiin.

@timppa

Ari Kuusisto 26.10.2020 16:28

Ehkä vaatii sen että lämmityksen jälkeen sammutettaan lämmitin ja annetaan lämpöjen tasaantua,silloinhan se vastaa tilannetta kun autolla olisi ajettu ja se jäähtyy ennen seuraavaa starttausta.

Kari Hurtola 26.10.2020 17:05

Tuota kannattaa varmaan testata. Itsellä ei vielä ole uutta pihassa mutta kunhan saapuu, niin sitten...
Fiatin maahantuonnin kuvio on ollut aika pitkään enemmän kuin sekava ja nyt vastuullinen taho on Ital Motor Finland Oy, joka sitten on Berge Auto Nordicsin tytäryhtiö. Median tietojen mukaan kuvio on valmiina marraskuussa. Nyt tuon firman yhteystiedot vievät espanjalaisen Berge Auton sivuille ja suomalaisen yhtiön päättävät tahot ovat espanjalaisia.
Kun asiassa ei mitään menetä, niin laitoin hieman kysymyksiä Berge Auton info postiin. Tuleeko vastausta ja eteneekö asia milliäkään eteenpäin lienee yhtä todennäköistä kuin aikaisemminkin: kun on niin pieni markkina-alue....
karih

Ville Säynäjäkangas 26.10.2020 17:52

Laadukas lastuvirittäjä pystyisi tekemään suomisoftan, jolla ongelma poistuisi. Kuka on se ensimmäinen rohkea joka kysyy ratkaisua lastuvirittäjältä?
Suomessa on korkeatasoinen softaosaaminen.

Ari Kuusisto 26.10.2020 18:38

Lastuvirittäjän softalla saa myös takuun näppärästi raukeamaan, niin sen jälkeen sitten voi tehdä ihan mitä vaan, vaikka poistaa antureita yms.
Valitettavasti uusilla autoilla ohjelmamuutokset vaatii kansalaisrohkeutta jonkun verran,
tai pitää olla pakka kunnossa ,omaan piikkiin sen jälkeen menee.

Ville Säynäjäkangas 26.10.2020 19:12

Ensimmäiseksi. Normaaleilla huoltotestereillä ei edes moottorin tehon nostoa tahdo nähdä. (Poikkeuksena VAG autot.)

Toiseksi. Kun tehdas ei suosittele moottorin esilämmitystä, niin takuu voidaan katsota rauenneeksi pelkällä lohkolämmittimen asennuksella.

Timo Haapanen 26.10.2020 19:23
Ville Säynäjäkangas

Laadukas lastuvirittäjä pystyisi tekemään suomisoftan, jolla ongelma poistuisi. Kuka on se ensimmäinen rohkea joka kysyy ratkaisua lastuvirittäjältä?
Suomessa on korkeatasoinen softaosaaminen.

Pari päivää sitten kyselin Hariselta onko niillä lääkettä tähän. Ei ole. Pitäisi kysyä uudelleen että paneutuisivat asiaan.

http://www.hestec.fi/

@timppa

Toivo Koistinen 26.10.2020 19:24

Entäs öljypohjan säteily lämmitin. Onko sekin kiellettyjen listalla.
Tp

Ari Kuusisto 26.10.2020 20:45

Näille ensimmäisille 2020 Ducatojen omistajille joille on lämmitin myyty ja varusteltu on siinä mielessä hyvä asia kun tilanne ei ole ollut etukäteen tiedossa eivät takuusta voi myyjät ja valmistajakaan livetä jos sitä ei ole etukäteen kerran kielletty, eihän sitä voi ostajan virheeksi lukea.

Ville Säynäjäkangas 26.10.2020 21:08
Timo Haapanen

Pari päivää sitten kyselin Hariselta onko niillä lääkettä tähän. Ei ole. Pitäisi kysyä uudelleen että paneutuisivat asiaan.

http://www.hestec.fi/

@timppa

Jos heille esittää varmistetun businesslogiikan, kuinka monta autoa on välittömästi jonossa tulossa, niin alkaa tapahtua. Satunnaisia yksittäistapauksia ei kannata tehdä, koska softatyö on kallista. Saattaa mennä monta päivää kun perehtyy moottorin ohjelmaan. Tekemätön paikka tuo ei ole, jos on halua, eli rahaa tiedossa.

Timo Haapanen 27.10.2020 09:50

Soitin uudelleen Hariselle. Siellä on kiirettä normihommissa mutta kuulemma kannattaisi laittaa postia Anssi Hariselle ja selvittää asia hänelle perusteellisesti. Aika syvälle joutuu menemään Ducaton syövereihin asian korjaamiseksi arvailivat.

Asia ei mua koske joten jääköön vinkiksi tähän.

@timppa

Kari Hurtola 27.10.2020 14:38

Uutta tiedontynkää asiaan. Sain Defalta vastauksen, miten asia on Ducaton ja heidän tuotteidensa kanssa, kun hiedän listoillaan on tarjolla lämmitin myös Ducaton nykyisille 2,3 malleille: "Emme itse ole saaneet tietoomme tapauksia tai reklamaatioita joista voisi yksiselitteisesti todeta että meidän lämmitin aiheuttaa häiriövalon.
Luonnollisesti jos häiriövalo syttyisi meidän lämmittimellä, suositus poistettaisiin kokonaan tai tehtäisiin korvaava suositus jos mahdollista."
Eli jotain lienee ollut, koska vastauksessa on tuo "voisi yksiselitteisesti todeta". Eli hieman arpomiseksi menee heidänkin kanssaan.
karih

Markku Hämäläinen 27.10.2020 17:33

Minulla ei ole ongelmia, kun on vanha Ducato, mutta tuli mieleen, onko kukaan kokeillut lämmittää Webastolla ja startata vasta n. ½ tunnin päästä sen jälkeenkun Webasto on sammunut.
Luulisi lämpötilojen siihen mennessä tasaantuneen.

Petteri Haverinen 27.10.2020 18:46

Ehkä tuolla osattaisiin tehdä Fiattiinkin;
Pystymme asentamaan haastavimpiin autoihin, myös amerikkalaisiin Webasto lämmittimen. Samoin Thermoconnect - kännykkäsovelluksella etäohjaus on saatavilla kattavasti useinpiin alkuperäis - ja jälkiasennuslämmittimiin. Esim. VAG ja Mercedes
( myös uusi Sprinter ja Vito ).
https://turbotec.fi/varustelu/
https://www.kahaviesti.fi/webasto-thermoconnect…/

Vesa Varis 27.10.2020 19:40

Juuri tuolla kännyohjauksella toimi hyvin sekä oman henkilöauton webasto, että edellisen asuntoauton webaston ohjaus, auto oli otettu liikenteeseen 2019 ja oli tätä valtamerkkiä, siis FIAT. Kaikki toimi hienosti ilman mitään vikakoodeja. Asennuksen teki Uudenmaan Autovarustelu http://www.autovarustelu.fi/
Voin kyllä suositella tätä liikettä.

Markus Hyry 27.10.2020 20:31
Ari Kuusisto

Ehkä vaatii sen että lämmityksen jälkeen sammutettaan lämmitin ja annetaan lämpöjen tasaantua,silloinhan se vastaa tilannetta kun autolla olisi ajettu ja se jäähtyy ennen seuraavaa starttausta.

Näin olen itsekin pähkäillyt, kun lyhyellä käytöllä antaa vikakoodin ja pitkällä käytöllä ei aina, eli lämpötilaero tasaantuu niin vikaa ei tule? Viimeksi toimi pariviikkoa, kunnes käytin lyhyemmän ajan niin vika päälle. Nyt auto RJ:llä jälleen, kokeilevat varmaan antamiani vikkejä (ajetaan webasto tieto uusiksi fiat ohjelmaan, lyhyt ja pitkä webaston käyttö ja jne), kielsin tekemästä ns. vippaskonsteja eli lämmitäisi vain ohjaamon, tarkistan kyllä sen heti, joten nyt auto torstaihin saakka osallistuu tieteeseen.

Ari Kuusisto 27.10.2020 21:06

Toivotaan että RJ "tiedemiehet" tietää mitä tekee, no, iso talo kyllä kai vastaavat tekemisensä jäljistä.

Heikki Varonen 13.01.2021 11:37

Hei, asensin vuoden 2017 ducatoon letkulämmittimen (tt-thermo). Toimii muuten hyvin mutta sytyttää merkkivaloja mittariin.
Edeltävissä viesteissä ei puhuta muuista kuin moottorin vikavalosta. Minulla syttyy myös muita, olikohan mäkilähtöavustin?? ja ajon valautusjärjestelmä vissiin, en muista tarkkaan.
Kun olen sammuttanut moottorin muutaman minuutin käyttämisen jälkeen ja starttaan uudelleen muut vikavalot sammuvat mutta moottorin vikavalo jää palamaan.
Jostain luin että jos tämän tekee tarpeeksi monta kertaa niin auto menee vikatilaan ja auto täytyy ajaa merkkihuoltoon.
Kysymykseni kuuluu, jos poistan oman obd mittarin avulla vikakoodit niin onko ed. mainittua riskiä olemassa? Vai tekeekö ne siellä Fiat hollossa myös muita kommervenkkenä autolle?
Täällä Lapissa 30 asteen pakkasessa kaipais todellakin moottorin esilämmitystä.

Eero Bruun 15.01.2021 19:19

Ei kuulu tähän keskusteluun, mutta talveen kuuluu. Ei pitäisi yrittää talvella avata Ducaton retkiauton takaovia, kun jäätä on puskurin päällä ovien edessä. Piti hakea jatkoroikka, mutta alunperinkin järki sanoi että sisäkautta nostamalla sänkyä että pääsee tavaratilaan. Toivottavasti ei ala taas piippaamaan että takaovi on auki.

Toivo Koistinen 15.01.2021 20:00

Se on normaalia nykysisä farmareisa, ja pakuisa. Puskuri on ulompana, ja luukun reuna vastaa siihen. Noissa on vielä se, että pyörre käy perässä, ja kerää loskaa, ja mitävain siihen hyllylle.
Kolisteleppa sitä muovi ripostusta, niih sanomista tullee.
Tp

Pekka Suo 16.01.2021 19:44

Laitoin lohkolämmittimen ja sen jälkeen huolto ohjelmoi älyn uudestaan kaikki toimii.

Matti Saranpää 16.01.2021 20:21

Valaisetko vielä piirun lisää. Ducatoonko, mihin vuosimalliin ja mikä huolto ohjelmoi uudelleen?

Siksi vaan kyselen kun merkkihuolto selvittelyjen jälkeen ilmoitti, ettei ole mitään uusiin Ducatoihin tehtyä ohjelmaa, jolla moottorilämmitys ei aiheuttaisi vikavaloa. Tosin muutakin on väitetty.

Hannu Sankala 17.01.2021 14:24

Minulla kyllä teki häiriövalon Ducato / 2020 2,3 l diisseli tuossa syksyllä kun Alden lämmönvaihdinta testasin moottorin lämmitykseen. Huomenna lähden Mäntsälään ja Aldella lämmitän moottorin taas. Millainen laite pitää olla, että häiriön saa kuitatuksi pois. Ja mistä se liitin löytyy?

Risto Salomaa 18.01.2021 12:21

Muutama vuosi takasin oli sama vikavalo-ongelma webasolla lämmitettäessä, ei edes lähtenyt käyntiin, silloin uudenkarheassa V40 Volvossa tuttavaperheellä. Lämmityksen jälkeen piti varrota parikymmentä minuuttia lämpöjen tasaantumista ja sitten lähti normaalisti. En tiedä nykykäytäntöjä, mutta voisi onnistua uudessa Ducatossakin.

Petteri Haverinen 19.01.2021 08:40
Hannu Sankala

Minulla kyllä teki häiriövalon Ducato / 2020 2,3 l diisseli tuossa syksyllä kun Alden lämmönvaihdinta testasin moottorin lämmitykseen. Huomenna lähden Mäntsälään ja Aldella lämmitän moottorin taas. Millainen laite pitää olla, että häiriön saa kuitatuksi pois. Ja mistä se liitin löytyy?

obd-pistoke löytyy ratin vas.puolelta, luukun alta. Tarvitset Fiattiin sopivan vikakoodin lukijan, mutta kyllä se moottorinhäiriö valo poistuu itsestään, kun kolme häiriöntä ajosykliä tulee täyteen....

Kari Nyblom 19.01.2021 10:25

Minulla on vuoden 2020 Ducato, jossa on myös moottorin lämmitin. Vikavalo syttyy kun käynnistämisen jälkeen painaa kaasua, mutta jos antaa käydä tyhjäkäynnillä muutaman minuutin ennen kuin lähtee liikkeelle vika valo ei ole syttynyt.


Siis silloin kun moottoria on lämmitetty sähköllä
muokattu: 19.1.2021 10:35
Ari Kuusisto 19.01.2021 12:05

Jos on 2020 mallin Ducato ja tekee vikakoodia ja kaupasta myyty lämmönvaihtimella, ei kun kauppaan vaan ja virhevastuuseen nojaten asia kuntoon. Ei niitä vikakoodeja tarvitse itse poistaa, raukeaa pahimmassa tapauksessa takuu.

Lauri Valtanen 23.01.2021 16:37

Olen kirjoittanut jo viime vuonna tälle palstalle Ducaton tai sisarmallien Webasto asiasta, mutta kukaan ei ole ottanut kantaa seuraavaan. Täällä valitetaan että Webaston käyttö aiheuttaa mootorin vikavalon syttymisen, eikä ongelmaan olisi helppoa ratkaisua. Nyt kysynkin arvon karavaanareilta : Miksi Ducatoa, Jumperia ja Boxeria myydään ja käytetään pakettiautoina ja niissä on VAKIONA kyseinen lämmitin joka toimii eikä aiheuta ongelmia edes uusimmissa vuosimalleissa.
Muun muassa naapurilla on uusi 2,3l Euro 6 moottorinen eikä ongelmaa. Itellä on vähän vanhempi vm. 2016 3,0l Euro 5 eikä mitään ongelmaa. Nämä on jo Sevelin tehtaalla asennettuja Webastoja. Eihän näissä uusissa pakuissa olisi tuota lämmitintä jos se ei toimisi oikein.
Tuskin matkailuauto poikkeaa teknisesti näiltä osin mitenkään pakusta.
En tietenkään väitä etteikö osalla käyttäjistä olisi vikavalo syttynyt, mutta jokin syyhän siihen on ettei ainakaan yleisesti paku malleiissa näin ole ollut.
Onko kyse sitten kuitenkin suomessa asennetuista Webastoista?

Ari Kuusisto 23.01.2021 16:53

Selvitäppä naapurilta onko todella 2020 malli Euro 6-d Temp päästönormit täyttävä, niissä ongelmat ovat ,
tiukan päästönormin takia autossa urea järjestelmä ja antureita riittävästi aiheuttamaan harmia ylimääräisten lämmittimien kanssa.
Vanhempien normien täyttävillä moottoreilla ei ongelmia pitäisi esiintyä.

Lauri Valtanen 23.01.2021 18:12

Kysyn asiaa kun he tulevat Lapin reissulta, mutta kyllä nämä uudet pakuna myytävät on Euro 6-d temp koneisia.
Tarkistin asian mm. Citroen Service Box ohjelman kautta jonne pääsee kirjautumalla yrityksenä.

Hannu Sankala 23.01.2021 18:34

Testasin nyt kolmatta kertaa lämmittää Aldella Fiatin moottoria. Vaan liikkeelle lähtiessä ei häiriövalo tällä kertaa syttynytkään. Minulla oli valmiina OBDII Autoskanneri + OBD Plus -ohjelmisto asennettuna iPhoneen. Ei bluetoothyhteys sitten onnistunut - vien takaisin Motonetiin, kun lupasivat. Pitääpä seurailla tarvinko OBD vikakoodin poistajaa sitten ollenkaan.

Toivo Koistinen 23.01.2021 18:39

Ompas monmutkasta hommaa. Jos kestää jäähdytys neste lämmittää aldella, nin miksei vebastolla.
Tp

Alfons Mäki 23.01.2021 22:42

Vielä tänäkin päivänä voi Ducaton tilatessaan rastittaa lisävarustelistalta Webaston joka lämmittää niin moottorin kuin ohjaamonkin. Eli ei ne vikavalot ole kiinni mistään muusta kuin softanpätkästä. Fiatilla vaan ei ole intressejä tarjota tuota softanpätkää jälkikäteen kun auto ei silloin ole enää pilkulleen sellainen millaisena se on heiltä lähtenyt - joka taas ilmeisesti on nykyään aika tärkeätä eikä autotehdasta kiinnosta ruveta sellaiseen.

Ja kun hintakaan ei ole muistaakseni kuin 1200 euroa niin ei ole mitään järkeä jättää ottamatta jos rupeaa tilaamaan autoa ihan tehtaalta mieleisillä varusteilla. Noihin varastomalleihin nuo jälleenmyyjät eivät vaan viitsi sitä ottaa kun se on taas yksi 1200 euroa lisää hintalappuun (joka tietysti mahtuisi myyjän kassaan mutta useimmat ostajat eivät todennäköisesti halua sitä maksaa kun ajelevat vain lämpimään aikaan) eikä kauppa sen puuttumisesta luultavasti tule kiinni jäämään.

Lauri Valtanen 23.01.2021 23:02

Samaa mieltä Alfonsin kanssa siitä, että kyllä ne Sevelin tehtaalta lähtevät Webastot toimii yhteistyössä moottorin kanssa.

Ari Kuusisto 24.01.2021 10:11

Esimerkiksi uusien päästönormien Euro6d Temp, Volkswagen Crafterin tiedoissa luvataan että,
"Vesilisälämmitys tukee auton normaalia lämmityslaitetta moottorin käydessä ja sen ohjelmointitoiminto mahdollistaa enimmillään 60 minuutin esilämmityksen (esim. ohjaamon lasien sulattamiseksi ennen liikkeelle lähtöä)." Moottorin lämpiämisestä ei mainita.
Kauppalehden jutussa:"Pitkittäismoottorisissa Audeissa, Volkswagen Crafterissa, T6 Transporterissa ja Amarok malleissa moottoria ei lämmitetä polttoainetoimisella lisälämmittimellä.

Kannattaa varmistaa myös Sevelin tehtaan uuden päästönormin tuotteet miten lämmittävät, vaikka mitäs sillä väliä kun uuden haluaa ,on miten on, vaikka onhan 30 asteen pakkasilla kiva tietää.

Kari Hurtola 25.01.2021 10:43

Tuli sitten hankittua uusi ranskalainen 2021 Dreamer d58 Scandivian Exclusive peltikuoriainen. Mahtaako johtua tuosta pohjoismaisesta lisämääreestä mutta Webasto toimii ilman ongelmia. Se piti asentaa uusien ohjeiden mukaan venttiilillä, joka aukaisee moottoriin menevät kierron vasta ohjaamokierron jälkeen toviksi. Mutta se ei ole Pro Caravanin huollon mukaan toiminut luvatusti ja asensivat sitten "vanhaan malliin".
Täällä palstoilla on ollut ihan oikeaa tietoa siitä, että jos tavallisen pakettiauton hankkii Suomesta, niin siinä on nyt vakiona tehdasasennettu webasto.
Oman kulkimen ohjekirjassa on lisäksi penkkien alle sijoitettava lisälämmitin ja myös webasto täysin automaattisena. Mutta siellä myös mainitaan versio-/ markkinarajoitus eli for versions/markets where provided.
Kun en oikein usko näissä asioissa sattumiin ja satunaisuuksiin, niin varmistin oman autoani vastaavien mallien tiedot Moparin (FCA:n saitti mopar.eu) sivuilta.
Ranskassa uuteen Fiatiin saa tehdasasennetun Webaston mutta Saksassa ei. On varmaan niin, että jo valmistuslinjalla Ranskaan meneviin asennetaan erilainen moottorinohjausyksikkö tai ainakin eri softa. Tämä, ainakin minusta, on aika looginen selitys. Kumota tämän teorian saa. En katsonut mikä on Slovenian tilanne, jossa Adriat valmstetaan.

Ari Kuusisto 25.01.2021 12:12

Dreameriinko tehtiin muutostyö tehtaan asennukseen jälleenmyyjällä, vai taitavat maahantuojia nykyään olevan.

Kari Hurtola 25.01.2021 12:53

Pro Caravan asensi Webaston jälkiasennuksena ihan normaalisti. Suomeen tullessa ei Dreamerissa webastoa ollut. Pointtini oli tuossa aikaisemmin se, että koska Ranskan markkinoille voi tilata tehdasasenteisen webaston, niin kaikissa sinne, esim. Rapido konserniin tai kenelle pakettiauto myyjälle tahansa, menevissä autoissa/alustoissa on ohjausyksikkö/softa joka ei aiheuta ongelmia.

Ari Kuusisto 25.01.2021 16:26


Esim.Peltikuoriseen Weinsbergiin saa ainakin tehtaalta polttoainelisälämmittimen hintaan 1291,- kun rakentaa netissä auton.Valmistuspaikkaa ei löydy kirveelläkään.


Tarkoitin valmistuspaikalla tehdasta missä ko. auto tehdään mutta saattaa olla Romania. Lämmitin on Webasto Thermotop C
muokattu: 25.1.2021 18:40
Timo Haapanen 25.01.2021 16:39

Onko Ranskan Webasto pelkkä ohjaamon ilmaa lämmittävä vaiko vesiwebasto?

@timppa

Kari Hurtola 25.01.2021 17:00

Tehdasasenteinen on ohjekirjan mukaan täysversio: "heat the engine coolant and then the engine itself prior to starting".
Dreamerissä (tyyppi on D68) asennettiin jälikiasennuksena täyskiertoinen eli myös moottorilämmitys.
En sitten tiedä onko tuo ollut aikaisemmin Ranskassakaan mahdollinen mutta nyt siltä ainakin vaikuttaa.
Onhan se tietysti matkakopanvalmistajasta kiinni millaisella varustelulla tilaa, jos volyymi on tarpeeksi suuri että lisälämmittimelle on kysyntää. Luulisi, että monen merkin "Scandinavia exlusive" mallistoissa tämä olisi lähtökohta, kun muutenkin, ainakin paperilla, on talviolosuhteisiin panostettu.
Ainakin lisälämmitin voidaan asentaa eli ratkaisu on olemassa. Eri asia sitten miten ponnekkaasti sitä tarjotaan korjauksena niihin joissa on ilmennyt ongelmia. Nykytiedon mukaan ei näköjään tarjota, kun kaikki myyjät vain odottavat edelleen vaikka ongelma on ollut vuosia.

Kari Hurtola 26.01.2021 17:32

Hieman lisää pengottuani, niin tehdasasenteisissakin pakettiautoissa on ollut ongelmia webaston kanssa. Eri merkeillä ja henkilöautoissa myös (bmw, volvo ym.)
Sama koskee myös ja etenkin retkeilyautoja ja niissäkin niillä merkeillä, joissa tehdasasennus on saatavilla, Mutta yleisimmin jälkiasennuksilla varustelluissa ja myös niissä joiden markkina-alueella saa tehdasasennuksen. Että se siitä Ranskan casesta. Dreamer/Rapidokaan ei sitä tehdaslisävarusteena tarjoa vaikka asiakas kuinka tivaisi. Perusteluja ei tehdas kerro mutta arvata saattaa.
Jokin yhteinen syy varmaan on: moottoriversio, ohjelmistoversio tai joku niiden kombinaatio. Se tiedetään, että jos syttyy, niin liian pitkällä lämmitysajalla > 30 min. ja liian kovalla pakkasella > -20. Mutta ei kaikissa ja sehän tässä se mielenkiintoinen seikka on. En toki ole itsekään testannut yli -20 asteen keleillä, joten ei vielä ole syytä paukutella henkseleitä, vaikka nyt toimiikin ok. Ja edelleenkään Fiat ei tarjoa ratkaisua...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.