Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

TILJA MARKO 07.10.2011 18:57

Itselläni oli aikanaan samanlainen ongelma henkilöautossa (V70:ssä vm. 2005). Puoltaminen johtui ohjaustehostimen venttiilistä. Toinen venttiili jäi aina hivenen auki ja päästi painetta sinne ohjaussysteemiin. Tästä aiheutui että auto puolsi jatkuvasti oikealle.

Tuo oli kyseisen vuosimallin tyyppivika. Se oli helppo todeta menemällä esim. tyhjälle parkkipaikalle ja siellä tekemällä hitaassa vaudissa kaarroksia molempiin suuntiin. Ohjausliikkeet olivat kevyempiä siihen suuntaan johon puoltaminen tapahtui. Autolla oli ajettu alle 50 tkm.

KETTULA MATTI 07.10.2011 20:12

Kyllä vika on yläpään laakereissa. Vaihdoin itse kotona laakerit vika loppu siihen.Fiat Dugato v.1996 Tarvikeosana laakeri oli parempi kuin alkuperänen oli tiiviste mukana mitä alkuperäsessä ei ollut. Ruuvinväännin hyvä apu jousia kiristettäessä.

TÖRÖLÄ SIMO 28.10.2011 12:09

Paljon on samoja "vinkkejä". Väitän ,että oikean etupuörän jarru laahaa. Nim. Kokemusta on.

RUOTSALAINEN JUKKA 30.10.2011 11:31

Hei kaikki,

tutkimukset eivät ole oikein edenneet aikapulan takia.

Edellinen kirjoittaja esitti, että jarru laahaa ja sitä kautta hakee oikealle. Tämä syy on kaiketi poissuljettu, sillä kun renkaan vaihdettiin päittäin, niin siinä yhteydessä pyöritettiin renkaita käsin. Kummallakaan puolella ei tuntunut mitää poikkeavaa vastusta. Tämän hetken arvaus on täällä palstalla asiantuntijoiden esittämä iskarin painelaakeri. (Olikohan oikein ilmaistu?).

En tiedä minkälainen operaatio painelaakarin vaihto on, mutta tällaisena peukalo keskellä kämmentä miehelle näyttää siltä, että kohtuullisen isosta hommasta olisi kyse. Kyseessä on integroitu auto ja näyttää siltä, että iskarin yläpää on jossakin integroidun ohjaaman rakenteiden sisällä. Ilmeisesti tarkoittaisi kohtuullista määrää purkutöitä auton sisäpuolelta keulasta, jotta jotakin saadaan näkyviin - kertokaa paremmin tietävät?

Onko jollakin hajua missä tällaisen työn voisi teettää pääkaupunkiseudulla + minkälaisesta hintalapusta olisi kyse?

Jukka

HÄMÄLÄINEN MARKKU 30.10.2011 12:30

Kysäisepä tuolta Suomen Vaunuosa Oy Asentajantie 8 01800 Klaukkala

http://www.suomenvaunuosa.fi/

Siellä ainakin touhutaan paljon iskareiden kanssa.

SUOMINEN TAUNO 30.10.2011 13:08

Todennäköisesti kannattaa vaihtaa samalla kertaa laakerit molempiin iskareihin. Ainakin vanhassa (vm 99) Ducatossa iskari irroitettiin laakerin vaihtoa varten, joten ihan pikkuhommasta ei tosiaan ole kyse. Laakerin hinta ei ole suuri, mutta työtunteja tuppaa menemään. Arvioisin, että neljän tunnin homma voisi olla.

HALMEENMÄKI JUHANI 30.10.2011 20:45

Virallinen termi on kääntölaakeri, mutta iskarin ylälaakerina tai tukilaakerina tuo usein tunnetaan.

KAAKKOLAHTI TOIVO 31.10.2011 19:49

Ei se kääntölaakeri niin vaikea ole miltä näyttää.?Itsellä oli intekroitu as-auto ja siihen vaihdettiin toi kääntölaakeri. Auton sisätilassa mattojen alla aivan reunassa ja edessä löyty 3 mutteria jotka irroitetaan (iskari tippuu ) ja kun pyörä on irti niin kaksi pulttia irti alaalta niin koko paketti on käsissä. Koko paketti ruuvipenkkiin kiinni ja jousen kiristimet kiristämään jousta. Kun iskarinkin pultti on irti niin kääntö laakerin voi vaihtaa. Jotenki näin se menee ??????????

ASIKAINEN MATTI 31.10.2011 22:58

Epäilen, että nyt haukutaan väärää puuta. Jos laakeri jumittaa, niin ohjaus ei pyri kääntymään, vaan sen sijaan se ei palauta kunnolla ja pyrkii jäämään viimeksi käännetylle suunnalle.

LEPPÄLÄ JUHANI 01.11.2011 09:42

Eräs vaihtoehto! Autossani alkoi vääntämään vasemmalle ja menin kumikorjaamoon tarkistuttamaan eturenkaan tasapainot. Huoltomies kertoi, että rangas on viallinen eli oli sidosrenkaita renkaasta poikki. Rengas uusittiin ja matka jatkui eikä enää vääntänyt mihinkään suuntaan!

PALVIAINEN MERVI 01.11.2011 22:55

Tässä olis yks ehdotus jos ei löydy sellasta korjaamoa jonne sun auto mahtuu.Tilaa katsastuskonttorilta täys syyni autolle,eli nyt en tarkota katsastusta,vaan autotohtori kuntotarkastusta.Lompakko kevenee varmaan satasen ehkä reilunki mutta löytyypä sitten ne muutkin mahdolliset viat

LEPPÄNEN KEIJO 08.12.2011 20:00

Liekö aloittaja saanut jo vian korjattua? Mikä oli kampeamisen aiheuttaja? Itsellä oli Fiatissa, vm -04, kanssa puoltoa ohjauksessa. Vaihatin kääntölaakerit ja vika hävisi. Ohjaus on nyt herkempi ja palautuu suoraan. Työtä 2h, laakerit 46€. Halpa homma ja tuli nopeasti kuntoon. Vanhat laakerit oli ihan jumissa, ei pyörinyt käsin.

VÄLIAHDE JUSSI 08.12.2011 21:34

Eiköhän nuo alkusanat jo sano kokototuuden" vaihdoin autoa ajettu 17000km?" Ei siinä alkuasetelmassakaan ole muuta kuin kisatunnelmaa. Paitsi jos Hymeri on ollut ulkona koko ajan sitä hän se ei kestä sisäauto

RUOTSALAINEN JUKKA 11.12.2011 18:18

Hei,

tilanne ei ole vielä korjaantunut, sillä tuli syksy ja laitoin auton naftaliiniin. Keväällä tarkastelu jatkuu. Vahvasti viittaa tuonne laakerin suuntaan, kun melkein kaikki muut temput ovat jo tehty (suuntaus, itse renkaat, rengaspaineet, tasapainoitus).

Täytyy keväällä kaivaa paja, joka kohtuu hintaan katsoo /vaihtaa nuo laakerit. Joku kirjoitti edellä, että ei olisi kovin iso homma vaihtaa / vaihdattaa nuo laakerit. Luulen, että laakerinvaihto itsessään sujuu kohtuuajassa, mutta muu purku / kokoamistyö ilmeisesti ottaa enemmän aikaa?

Integroitu malli on uusi tuttavuus ja olen ollut vähän hakusessa koko auton kanssa. Mm. auton moottorin akun löysin pienellä avustuksella kuljettajan jalkojen alta olevasta luukusta.

Mutta uskon, että tarina jatkuu keväällä.

KATEISTO EERO 11.12.2011 19:26

Autoni Citroen Jumper/Pössl veti myös lähes uutena oikealle. Ongelmaan auttoi pyörien suuntauksen korjaus. Eli uudessakin autossa saattaa pyöränkulmat olla vähän pielessä etenkin etuvetoisissa,

HYTÖNEN RAIMO 12.12.2011 15:37

Ellei ole aikaisempaa kokemusta, ei kannata kylmiltään alkaa itse niitä joustintuen yläpään laakereita vaihtamaan, varsinkaan jo ei ole kunnon työkaluja (nekin maksaa). Yleensä edullisin on joku pieni (maaseutu)korjaamo, jossa homma hoitunee osineen 100 - 200 euron haarukassa.

KOSKINEN OLLI 12.12.2011 17:47

Minun mielestä pyörin gamper kulmat pitäisi kyllä säätää tarkemmksi. Vaikka ne on mittauksen mukaan tehtaan sallimien toleranssien rajojen sisällä, niin pyörät ovat oikeasti lintallaan, tarkemmin sanottuna kallellaan kulkusuunnassa samaan suuntaan. Tulee kyllä mielen että jos tuo ei aiheuta jatkuvaa samaansuuntaan puoltamista, niin mikä sitten voisi aiheuttaa. ( kääntölaakerivikahan aiheuttaa puoltamista viimeisen kääntösuunnan suuntaan) Tehtaiden pyöränkulmien toleranssit ovat järkyttävän suuria muissakin autoissa, paljaalla silmälläkin voi nähdä vinon pyörän ja se on toleransseissa.

HAAPANEN TIMO 12.12.2011 18:15

Juuri näin jos siellä viestissä on - ja + oikein kirjoitettu. ( 27.9 klo 20 )

@timppa

VÄLIAHDE JUSSI 12.12.2011 18:42

Sitä on tässä aivan turha arvailla korjaamolle vaan kyllä se siellä selviää.

LUKKARINEN RAIMO 02.05.2012 19:57

Kun näitä avoimia asioita jää tänne palstalle roikkumaan ja uskoisin että monilla on mielenkiintoa niitä kohtaan, niin kysäisisin joko tämä homma selvinnyt

RUOTSALAINEN JUKKA 02.05.2012 21:08

Hei, asia ei ole vielä edennyt, sillä auto tuli valoon tallista vasta eilen. Palaan asiaan, kun lisäinfoa.

Jukka

NIEMINEN ALTTI 05.05.2012 21:18

Vaihdae edestä iskuvaimentien yläpään laakerit niin vaiva poistuu.

VARTIAINEN URPO 06.05.2012 08:31

VAIHDA ,MURROKSET ETEEN KORJAANTUU HETI

VARTIAINEN URPO 07.05.2012 06:20

joko kerkesit katsomaan murroksia syy siellä .....ei kovin kallis remppa

HYTÖNEN RAIMO 07.05.2012 08:46

Hyvä aloittaa joustintukien kääntölaakereiden vaihdolla, ei maksa maltaita. Ellei vaiva tällä tokene, vasta sen jälkeen voi ryhtyä muihin toimenpiteisiin.

Eikä tämä ole hiivatin vika, vaan ominaisuus.

PASINEN SAKARI 07.05.2012 12:05

Jukka, soita Sakarille, 044 353 4717. Yksi yksinkertainen = edullinen mahdollisuus.

VARTIAINEN URPO 09.05.2012 10:19

JOKO AUTO kunnoss

Käyttäjän lisäys viestiin 9.5.2012 klo 13:02:21 Mikä oli vikana

RUOTSALAINEN JUKKA 09.05.2012 18:41

Hei, auto on lähtökohtaisesti koko ajan ollut kunnossa, mutta tuo pieni häiritsevä tekijä siinä- puoltaa oikealle.

Olin tänään yhteydessä Raskoneeseen ja kerroin murheeni ja mitä olen tehnyt asian hyväksi. Heidän näkemys tai arvio oli se, että jousen laakerista ei olisi kyse, koska puoltaa jatkuvasti samalle puolelle. Jos vika olisi jousen yläpään laakerissa, niin silloin puoltoa oli kummallekin puolelle. Nopea arvio oli se, että saattaa taka-akseli olla "vinossa". Perusteli sitä sillä, että pieni takapään akselin vinous tekee juuri tuota vaivaa mikä autossa on. Kertoivat, että asia selviää, kun tekee jnelipyörä suuntauksen/ mittauksen.

Tuossa tarinassa tuntui maallikon elin minun päässä olevan loogisen tuntuinen perustelu, varsinkin kun autossa on Alkon alusta, joka on liitetty varsinaiseen autoon ilmeisesti puuterilla. Jos tämä "liitos" on vinossa, niin varmaankin puoltaa tasaisesti. Mitäs tähän sanotte?

HALMEENMÄKI JUHANI 09.05.2012 20:55

Ei puuterilla vaan pulteilla.

SALONEN MARKKU 09.05.2012 21:50

Jukka, luin keskustelun juuri ensimmäista kertaa, en ota kommentteja aikaisempiin. Kastele tie, ja aja sen yli. Jos renkaasi kulkevat eri linlaa, on todennäköistä että 2 runko on vinossa kolarin johdosta. Toki sen huomaa jo ajaessaan kun katsoo peileihin_ toisen kyljen erottaa selvemmin, sekä joutuu tekemään korjausliikkeitä. Koska autollasi on ajettu niin vähän, en usko mihinkään kulumiseen

HAAPANEN TIMO 09.05.2012 21:59

Tuolla ylempnä on mainittu etupyörien mitatut kulmat. "Camber: vasen 0,04; oikea -0,28, ohjearvo: -0,30...0,30 Caster: vasen1,48; oikea 1,26, ohjearvo: 1,15... 2,15"

Jos tuohon Camberiin saisi samalla mittauksella/säädöllä edes samat etumerkit olisi pyörät samaan suuntaan kallellaan eikä se enää puoltaisi.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 9.5.2012 klo 22:06:59 Tarkennus: nythän ne pyörät ovat samaan suuntaan kallellaan. Parempi olisi ollut sanoa samoin päin kallellaan.

SALONEN MARKKU 09.05.2012 22:07

Jotenkin vaan tuntuu, että tässä nimenomaisessa tapauksessa, myös takapää pitää katsoa yhdessä.

VARTIAINEN URPO 10.05.2012 05:36

uskokaa pois Murros rikki

HJELM ARTO-VEIKKO 31.05.2012 21:53

Joko vika on löytynyt?

t Jelmi

RUOTSALAINEN JUKKA 11.06.2012 15:00

Hei,

Homma etenee pienin askelin.

Käytin tänään auton katsastuskonttorilla punnituksessa. Auto ajettiin tasaiselle lattialle. Ensin punnittiin etuakseli siten, että kumpikin rengas ajettiin erilliselle, lattia päälle laitettavalle "poliisivaa'alle". Painoero oli 30 kg siten, että etuoikea oli painavampi. Sitten taka-akseli samalla idealle. Ero oli 80 kg siten, että takavasen oli painavampi. Jäin pohtimaan, että voiko lievä puolto oikealle johtua seuraavista syistä:

Taka-akselin painoero etuakseliin verrattuna on lähes 300 kg >> auto on siis takapainoinen. Peränylitys on lähes 2 metriä.

Voisiko "takavasemmalla" oleva paino tehdä tuon puollon? Maantiellä, noin 100 km nopeudessa puoltoa ei juurikaan huomaa. Hiljaisessa vauhdissa se on selkeämmin havaittavissa.

Jukka

Ps tuli samalla selvitettyä, että kokonaismassa kanssa ei "isompia" ongelmia.

PASSOJA AIMO 17.06.2012 10:39

Tyyppivika Ducatossa yli 3 vuotta vanhoissa autoissa, eli joustintukien yläpään laakerit ruostuu,likaantuu ja jumittuu, jos on sisälokarit kestää pidempään. Auto puoltaa ohjaus ei palaudu. Omakohtaista kokemusta on kahdesta autosta. Vika ei yleensä uusiudu vaihdon jälkeen, koska huoltomis laitta yleensä runsaasti vaseliinia kyseiseen kohtaan, joten vesi ja lika ei pääse laakeriin. Muistaakseni vaihto maksoi 250e kaksivuotta sitten puoli-integroituun autoon Ducato 2.3 vm 06. Minunmielestä kannattaa vikaa etsiä sieltä.

SUOMI SEPPO 18.06.2012 15:09

Jukkahan kasvattaa vaan korjauksen saldoa. Kuten jo pitkään on arvailtu niin perssonien yläpään laakerit lopussa. Korjauta ne niin auto taas kulkee suoraan. @seppo

SADINMÄKI MARKKU 19.06.2012 12:36

Etuiskarien yläpään laakerit ovat likaa täynnä ja kuluneet. (n. 18€/kpl perus ducatoon) On vaihdettu joka ducatossa , tyyppivika. Myös muissa pakuissa, transporter ym.

HJELM ARTO-VEIKKO 19.06.2012 21:02

Laakeri jumittaa harvoin vain oikealle.

t Jelmi

PASSOJA AIMO 19.06.2012 23:32

Oisko tuolla vaikutusta, kun tie on kallellaan oikealle yleensä? Olen edelleen sitä mieltä, että joustintukien laakerit "kanittaa" Itsellä oli sama oire ja ilmeni talvella ensimmäisellä kerralla jatuntui. että ohjaus olis jumissa kokonaan. Itse olen ollut autonasentajana joskus muutaman vuoden joten nämä ei ole mitään "mutu"juttuja.

HJELM ARTO-VEIKKO 03.07.2012 07:57

Ducatto alkoi varsinkin 4 kiihdyttäessä tai ylämäessä kun yritti pitää nopeutta. Etupää rupesi täristämään sivuttain sillai kevyesti,ratista ei huomannut mitään. Vika löytyi alatukivarsien takkimmaisista kumeista.

t Jelmi

HALMEENMÄKI JUHANI 03.07.2012 22:55

Se alustan tärkein kumihela. Se joka aiheuttaa yleensä ne väristykset ratissa tai korissa, ja etenkin kun vedätetään, kiihdytetään tai jarrutetaan. Eikä jarrulevyt!

OKSANEN AARNE 19.11.2012 13:12

Sama vika mun ducatossa. Sehän johtuu siistä että hammastanko/ohjausvaihde on kulunut. Jonkillainen kiristysruuvikin siellä on mutta liekö jo pohjassa kun ei liiku. Pieni lonksahdus kuuluu kun joskus kääntää reippaammin. Omani on mallia jossa ei ole tehostinta siihen ei tunnu löytyvän uutta, tehdasakorjattua eikä käytettyä missään. Täytynee varmaan rakentaa tehostin? tehostettuja saa Esim motonetistä kahta mallia kiinnityspultit joko M12 tai M14. Omassani m12. Jos vain joku tietää mistä saa tehostamattoman ja kunnostetun hammastanko/ohjausvaihteen niin olisin kiitollinen.

Aarne Oksanen oksanen.aarne@saunalahti.fi

SUONKANTA REIJO 19.11.2012 16:53

Aarne:Tuolta varmaan löytyy

http://www.axel-augustin.de/shop2/Fiat-Professional-:::3.html?XTCsid=u4pgn2r33up0f2lpcqsajf37g3

HÄMÄLÄINEN MARKKU 19.11.2012 17:06

vm. -89 Ducatossa oli muka tyyppivika tuo oikealle veto. Kun aurauskulmat saatiin kohdalleen loppui se oikeistoon halu.

HAAPANEN TIMO 19.11.2012 17:16

Mikä lienee malli ja tyyppi? Ducato on vähän liian laaja käsite.

Näitä eurooppalaisia puljuja meidän kaikkien pitäisi käyttää, niin alkaisi varaosahinnat täälläkin laskea. Tänään kävin VW-autossa kysymässä Transporterin liukuoven alatuen muovipyöriä. Myyjä näytti kuvan ja kertoi voitonriemuisena ettei tätä saa kuin alkuperäisenä hintaan 172€ Katsoin autostani sen alaraudan osanumeron ja kuukkelin tulos on tässä: http://www.veedubmachine.co.uk/index.php?main_page=product_info&products_id=906

20,42puntaa, eli n. 25 € + postikulut. Ryöstöyritys ei tällä kertaa mun kohdallani onnistunut.

@timppa

SUOMI SEPPO 19.11.2012 17:37

Ei siellä taida olla mitään kulumisen kompensointiruuvia olla. Jos säätää keskialueen välyksen pois niin alkaa ahdistaan muulla alueella. Tarkistapa ensin joustimen yläpään laakeroinnin toiminta ennenkuin alat muuta isompaa touhuamaan. @seppo

SAARILAHTI ERKKI 20.11.2012 12:13

Kyllä -95 Ducatossa sai kolisevan ohjausvaihteen (tehostamaton) hiljaiseksi kiristämällä säätöruuvista. Kannattaa kokeilla kiristämällä vähän kerrallaan ja jos menee jäykäksi ääriasennoissa, niin vähän takaisinpäin. Helppo homma muuten, mutta isoa mutteria varten joutui hankkimaan ison hylsyn, ainakin 40 mm.

TIILIKAINEN RISTO 07.01.2013 00:31

Hei

Kun vinkkiä kysyt, niin okeilisin suihkuttaa sinne phersonin laakeriin joko öljyistä ponnepullo CRC:tä tai öljyä. Huomaisi ainakin, että herkistyykö laakeri ja paraneeko tilanne (tilapäisesti)

Ei laakeri ainakaan pahemmaksi mene, mikäli kirjoitusten mukaan laakeri on yleinen ongelma ja vaihto saattaa olla edessä.

PS Viikonloppuna marketin autohyllystä ostettua CRC.tä käytin jumittuneen käsijarruvaijerin vapauttamiseen . Onneksi oli vasara mukana. Sillä naputellen sai vaijerin ensin pakotetuksi liikkumaan. Taas matka jatkui ja CRC on nyt työkalupakissa aina mukana.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.