Ohjaus kääntyy itsestään oikealle - mikä on vaiva?

RUOTSALAINEN JUKKA 30.08.2011 18:44

Hei,

vaihdon autoa ja nyt on alla Hymerin integroitu Fiatin alkon alustalla. Kilometrejä takana noin 17.000. Havaitsin autossa ilmiön, jossa suoralla asfalttitiellä ajaessa auto pyrkii itsestään ohjautumaan oikealle. Kun ratista päästää "irti", niin auto lähtee ohjautumaan oikealla itsestään. Kyse ei ole urista tai tien pinnan muodoista, vaan tämä ilmiö toistuu eri olosuhteissa.

Tekniikasta kun mitään ymmärrä, niin en haluaisi aivan sokkona viedä huoltoon, vaan kysyisin tekniikkaa ymmärtäviltä mikä mahtaa olla tämän ilmiön takana? Onko kyse aurauskulmista tai jostain muista säädöistä, jotka huollossa saisi kuntoon pienellä työllä - vai mistä on kyse?

Auton iän ja kilometrin huomioiden pitäisi epätodennäköisenä jonkin isomman ongelman esiintymistä.

Antakaa vinkkejä mikä voisi olla syy ja mitä kannattaisi asialle tehdä?

Kiitoksin taas!

NYLANDER VOITTO 30.08.2011 19:17

Vaikuttaa hyvin pitkälti, että etuiskareiden kevennyslaakerit ovat sököt! Itselläni oli joku vuosi sitten sama ongelma, ja laakerien vaihto poisti ongelman.

TERVO JARI 30.08.2011 19:18

Etujousien yläpään "laakeri" on tullut "tiensä päähän", vaihda/vaihdata uudet.

Tuo puoltaminen pitäisi poistua hetkeksi jos terävästi käännät rattia vasemmalle, jos tuolla ei vaikutusta, vika todennäköisesti muualla . . .

Voi olla että on saanut "siipeensä" jossakin ja vika onkin ohjausjärjestelmässä . . .

Tosin et kertonut auton ikää, kilometrit kylläkin. Mutta jos ajettu suolatuilla teillä tuo jousitusten yläpään laakerivika on mahdollinen.

"Tekniikan pojat" kertoo lisää . . .

HAAPANEN TIMO 30.08.2011 19:33

Entä renkaiden paineet?

@timppa

VALLIUS MARTTI 30.08.2011 19:35

Kyllä vaikutaa iskareiten yläpään lakerilta joka on tosiaan tiensä pääsä.Ei ole suuri vika mutta vähän hankala koti konstein vaihtaa mutta ei mahdoton jos on järeät jousen puristimet että eikun lakereiten vaihtoon niin vika häviää.TV Kulkuri

RUOTSALAINEN JUKKA 30.08.2011 21:08

Hei, joku kyseli auton ikää. Auto on vuodelta 2008 - ei ihan uusi, mutta ei ihan huru-ukko sarjaakaan.

Tarkastan nuo rengaspaineet ja ilmoittelen lisää. Jos kyseessä on täällä esitetty iskareiden yläpään laakeriongelma, niin onko hajua missä hinnoissa tälläinen korjaus olisi?

TERVO JARI 30.08.2011 21:23

Työt n. 2 tuntia ja laakerit päälle, muutaman kympin kpl.

( Integroitu malli on joiltain osin kalliimpi huolloiltaan, erikoisratkaisuja esim. konehuoneen tiloissa, työläämpi . . . )

Integroidussa voi olla työläämpi saada yläpään mutteri auki, sillä se on todennäköisesti etuosan "toppauksissa", ellen ole palijo väärässä, itellä 1998 integroitu ja nuot yläpään mutterit ei ole nähtävillä konehuoneessa, oletan että ne löytyy tuulilasin edessä olevan "peitteen" alta, tosin erivuosimallit tuo erilaisia "vivahteita" vermeisiin.

En rupeaisi itse tekemään työtä vaikka olisi kaikki "jousenpitimet" omasta takaa, on senverran "ammattimiesten" työtä, nimimerkillä "suutari pysuköön lestissään".

VALTONEN MARTTI 30.08.2011 21:29

Voishan oikean pyörän jarru jumittaa. On helppo todeta ajon jälkeen vannetta tai jarrulevyä koittamalla. Jos siinä polttaa näppinsä mutta toisen puolen pyörässä ei niin vika löytyi.

JANHONEN MATTI 30.08.2011 23:03

Yläpään laakerivian ei pitäisi aiheutta puoltamista, jäykkyyttä kylläkin.
Mistä laakeri sen voimansa saa, joka aiheuttaisi sen puollon? Tosin jos laakeri on lähes jumissa voi laakeripintojen väliin jäädä jännite joka voi auheuttaa puoltoa (Sen pitäisi poistua tuolla Jarin neuvomalla konstilla) Muita syitä voi olla tiestä alkaen -itse rengas (vyövaurio) -eturenkaiden paine-ero -alapallonivel viallinen (vaikuttaa kulmiin) -etupyörän viallinen laakeri (vastus kasvaa) -jarru jää päälle (likaiset, levyt ruosteessa tai jarrusylinteri hirttää ja jarru jää laahaamaan) -jarrulevy kiero (laahaa) -jarrunestesäiliö täytetty piripintaan ja korkilla kierretty paine pälle, jolloin jarrut ei pääse kunnolla palautumaan (ilmareikä tukossa) -ohjausvaihteen nivelet (raidetangon pää väljä) huom. myös toinen puoli vaikuttaa -ohjausvaihteessa tai raidetangon sisemmässä nivelessä oleva vika -iskusta aiheutunut mekaaninen vaurio pyöräntuennassa (kulmat muuttuneet)

Joskus jarrupalojen vaihdon yhteydessä voi syntyä jonkun aikaa kestävää puoltoa kun vanhalle kulunelle levylle pannaan uudet palat eikä palojen kulmia muotoilla. Palojen kuluessa se yleensä poistuu.

ASIKAINEN MATTI 31.08.2011 09:59

Muinoisessa Iveco Matkaajassani oli samankaltainen puoltovika. Autolle tehtiin nelipyöräsuuntaus: taka-akseli oli vinossa. Akselia siirrettiin hieman jousipakkaan nähden ja etupään auraus tarkistettiin. Vaiva poistui.

HAAPANEN TIMO 31.08.2011 17:13

Jari, ne iskarin yläpäät ovat ohjaamon puolella kojelaudan alla.

@timppa

TERVO JARI 31.08.2011 20:26

Timo, en ole asiaan kovin perehtynyt, jääkö ne kojelaudan alle vai "toppauksen" alle ?

Vermeeni on viimevuosituhannelta ( 1998 ) joten vanhempaa mallii, uudemmissa sijainti saattaa olla eri, tutkin vermetäni kuhan ehdin . . .

HALTTUNEN TEUVO 31.08.2011 21:15

Tiedän tiessä olleen kuopan aiheuttaneen puoltamisen. Vika korjautui pyöräkulmien säädöllä.

TURUNEN HEIMO 07.09.2011 14:29

Kovin vähillä kilometreillä on laakerit menneet ja epäilen että se olisi syyllinen. Sellainen tuntuu jo ohjauksessa joka silloin ei ole tasavastuksinen. Aika moni auto, myös henkilöautot haluaa mennä oikealle. Osa ominaisuuden, osa säätöjen vuoks,i osa liian leveiden renkaiden takia. Kokeile hiljaisella tiellä ajaa hetki vasemalla jos nyt haluaa vasemmalle niin kyseessä on ominaisuus tai väärät renkaat tai pieni säätö. Kyseessä on ALKOn alusta joten lähtisin itse etsimään syytä takapyöristä ja taka-akselin suuntauksesta. Alustassa voi olla monenlaista jousiratkaisua vääntösauvat, ilma-, kierre- tai lehtijouset. Lehtijousi voi helpommin aiheuttaa takakselin virhesuuntauksen. Huonolla tuurilla jopa esteeseen ajo tai peruutaminen jos kiinnityspannat ei ole väännetty punahehkuun kiinni. Luulen ettei ALKOn akselissa ole säätöjä joilla itsenäitä pyörää voi säätää jolloin itse alkseli on hieman vinossa. Tuon voi todeta itsekin suoralla laudalla tai vastaavalla. Mitä pidempi se selvemmin virhe näkyy. Ei ole mahdotonta tehdä itsekin mutta samalla kannattaa tarkastuttaa jokaisen pyörän suuntaus sekä teettää se. Suuntauksen tarkastus ei ole kallis mutta itse suuntaus voi olla jos eksyy väärälle korjaamolle.

KOSKINEN JANI 07.09.2011 15:42

Kyllä se yläpään laakerivika aiheuttaa puoltamista! Laakeri kun jumittaa oikein kunnolla niin se kääntyy kuitenkin jyrkemmässä mutkassa ja kun on jyrkästi kääntänyt vaikka vasemmalle niin se yläpää ei jousen voimalla palautakaan suoraan käännettäessä ihan kokonaan vaan jousi jää hieman pännäämään vasemmalle. Tästä se puolto sitten tuleekin.

Yläpään laakereille pahin mahdollinen tuhoaja on painepesurilla huitominen pyöränkoteloon. Painepesurilla kun yleensä saa lian kulkeutumaan tuollasiin koloihin.

Jotkut on laittaneet (ainakin 230 malliin) sinne laakerin ympärille sellasia paksusta öljytystä huovasta tehtyjä rinkuloita ja sen jälkeen ei ole päässyt lika ja vesi enää perille.

LAINE RAIMO 07.09.2011 15:56

Jos ohjaus jää jyrkän oikean jälkeen puoltamaan oikealle ja jyrkän vasemman jälkeen vasemmalle, on kyse melkoisen varmasti joustintuen yläpään laakereista. Ne kannattaa aina vaihtaa molemmat kerralla. Mistä ne integroidussa Fiat autossa löytyvät selviää kuvasarjastani: https://picasaweb.google.com/110055903594005000305/Tekniikka#5485486572723406242

JANHONEN MATTI 07.09.2011 16:17

Kyllähän perimmäinen syy Fiatin yläpään laakerivaurioon on joko mitoitukseltaan alamittainen laakeri tai jo alunalkaen huonolaatuinen laakeri. Aika yleisesti luullaan kaikkien laakereiden olevan jotain perinteistä SKF-laatua. Tämä ei pidä lainkaan paikkaansa vaan osa laakereista on tehty "tarjousmakkaraksi". Yksi syy voi olla se, että laakerissa on vääränlainen rasva (kestovoideltu) VAG:n mukaan n. 40 % laakerivaurioista johtuu siitä, että laakeriin on alun alkaen pantu väärä rasva tai rasvaa on pantu laakeriin liikaa tai liian vähän.

KOSKINEN JANI 07.09.2011 17:51

Ei se laakeri ole mitenkään alimoitoitettu, kyllä se lika siellä kuulien seassa sen aiheuttaa. Siellä kun ei ole käytännössä yhtään mitään mikä sen lian kulkemisen sinne estäisi. Kun sinne menee kerran hiakkamujua niin sitten se rikkoo metallipinnat ja ruostuminen tehostuu ja lopulta rakenne on täynnä ruostemujua mikä jumittelee ja kuulat ei des pääse liikkumaan. Ja kilometrit ei suoranaisesti tähän vaikuta, voi jopa pahentaa kun kosteus saa rauhassa muhia paikallaan.

JANHONEN MATTI 07.09.2011 18:19

Laakerivaurioden määrä kertoo aivan selvästi, että laakeri on alimitoitettu/heikkolaatuinen.

KOSKINEN JANI 07.09.2011 18:30

Paraneeko tuon laakerin laatu ja mitoitus sen jälkeen kun rakenteellisesti huolehtii että lika ja vesi ei sinne pääse?

JANHONEN MATTI 07.09.2011 18:58

En ymmärrä mitä Jani tuolla lauseellaan tarkoittaa.

Kyseessä on nimenomaan suunnitteluvirhe ja heikko ja alimittainen laakeri ja/tai molemmat. Muistaakseni pienimmät ajokilometrimäärät jonka nuo Fiiun yläpään laakerit on kestäneet on ollut < 20 tkm. Kai se jotain kertoo laakerista joka ei edes pyöri.

TURUNEN HEIMO 07.09.2011 18:59

Tuo oli uutta että auton ohjaus palautuu jousen voimalla? Omien tietojeni mukaan ohjauksen palautus on ohjausgeometriasta johtuva asia. Kaikenkaikkiaa tässä on sekoittuu puoltaminen ja ohjauksen jumittaminen. Puoltaminen syntyy auton ohjausgeometrian, rakenteen ja tien yhteistyönä jopa ohjauslaitteiltaa kunnossa olevaan autoon. Auto kääntyy yleensä oikealle ja suunta on pidettävä vastustamalla sitä ohjauspyörällä. Vikaa voi olla joko taka-tai etupäässä autoa. Ohjauksen viat ovat eria asia, Jos auto pitää kääntää suuntansa ohjausliikkeen jälkeen sillä ajo on minusta jo vastuutonta. Entä jos se ei enää käännykkään...

JANHONEN MATTI 07.09.2011 19:11

Niin oli Heimo minullekin, mutta en viitsinyt edes reagoida.

RUOTSALAINEN JUKKA 07.09.2011 19:59

Hei, keskustelussa alkaa olla kisatunnelmaa :)

Mutta väliaikatietoa sen verran, että rengaspaineet on tarkastettu ja ne olivat tismalleen samanlaiset ja oikealla tasolla. Seuraava vaihe on se, että vien auton penkkiin, jossa voidaan renkaiden suuntaus tai jotakin sinnepäin tarkastaa. Informoin tästä lisää, kun tämä työ on tehty. Nyt täytyisi pääkaupunkiseudulta löytää jokin sellainen paja, jossa ei ryöstetä heti ulko-ovelta kaikkia euroja - mielellään asiantunteva ja kohtuuhintainen. Jos tähän löytyy suosituksia, niin otan mielihyvin vastaan.

KOSKINEN JANI 07.09.2011 20:01

No oletteko ihmettelijät koskaan edes nähnyt ko. laakeria ja miten se on paikassaan ja mikä sen tarkoitus on? Jos ette niin vilkaskaapa tuota linkkiä missä on hyvä kuva rakenteesta.

Silloin kun laakerit on kunnossa ohjaus kyllä palauttaa ihan kuten pitääkin camperit ja casterit vaikuttaa siihen että kuinka herkästi ja tehostinkin tuo vielä tuohon omansa mukaan.

Ja missään en ainakaan minä ole kirjoittanut että ohjaus palauttaisi jousen avulla? Vaan jousi palauttaa sen laakerin takaisin oikeaan asentoon ja kun laakeri on paskana niin laakeri jättää jousen pänniin ja sitten auto puoltaa.

Miksi tai mitä Janhonen et ymmärrä tuosta lauseestani? Kerro nyt mulle että miten väärin mitoitettu laakeri kestää lähes ikuisesti sen jälkeen kun lian pääsy sinne estetään? Suunnitteluvirhe siellä todellakin on kun sinne pääsee lika mutta ei todellakaan alimitoitettu laakeri.

Mutta kuinka vaan. Taas alkoi vuoden tauko tälle palstalle.

LAUKKANEN MAURI 07.09.2011 20:56

Kyllä toveri Koskinen puhuu asiaa; -Laakereissa ei varmaan ole sitä vikaa vaan niiten suojauksessa. Vaihdoin itse 2001 ducatoon ja ne oli ruosteessa ja epäpuhtauksia täynnä.

Jos joku on an avanut tämänpäivän ns,kestovoideltun laakerin ,niin niistä saa vaseliinia hakea!.

Sama vaseliinmäärä on varmaan noissa alkuperäis laakereissa,kun vaihtaa uudet ja täytää ne sillä vaseliinilla,ne kestävät todenäköisesti auton iän.

Nyt joku ajatelee että liika rasva on pahasta,mutta ei tässä tapauksessa kun laakeri ei lämpene kuormituksesta eikä kuormasta;liika rasva suojaa ainoastaan ruostumiselta.

Ja kyllä se auto vetää vaikka sinne oikealle jos ne laakerit jumii;ohjaus ei palaudu,vaan jumiutuu siihen x-asentoon.

tuumasi laakereistakin leipää saanut m laukkanen

JOKINIEMI PETRI 07.09.2011 21:55

Koskisen kanssa täysin samaa mieltä. laakeri ei ole mitenkää alimitotettu eikä huonolaatunenkaan. Laadukas vaihto laakerikaan ei kestänyt aikasemmassa kulkimessani. Suunnittelu virhe ja lika ja paska sen laakerin tuhoo.

SUOMINEN TAUNO 08.09.2011 08:12

Kyselin tätä kerran katsastusmieheltä, kun taas tuli määräys vaihtaa laakeri. Hän totesi vain, että se on suunniteltu vähän kuivempiin oloihin. Siinä taitaa olla vinha perä.

ASIKAINEN AKU 08.09.2011 11:37

Meidän auton ohjaus alkoi vapista jo aivan hiljaisella nopeudella lievästi sekä lievästi puoltaa oikealle. Paineet olivat oikein. Vaihdoin uudet renkaan jolloin oireet katosivat. Mahdollisesti epämuotoiseksi kuluminen tai runkovika aiheutti oireet. Muutenkin ajomukavuus parani kun renkaan profiili on nyt 75 entisten 65 profiilisten tilalla, rengas joustaa enemmän ja pehmentää kulkua. Uudet ovat kotimaiset entisten Korealaisten jälkeen. Tulipahan samalla työllistettyä joku Suomalainen muutamaksi minuutiksi. Ei välttämättä liity aiheeseen, mutta mikäli jokainen Suomalainen ostaa yhdellä eurolla enemmän kuukaudessa suomalaisen työn tuotteita, se työllistää n.1600 Suomalaista!!!

RUOTSALAINEN JUKKA 08.09.2011 19:06

Hei,

tänään olen soitellut muutamille pajoille kysyäkseni nelipistemittauksesta ja sen hinnoista. Monessa tuli vastaan vastaus, että ei mahdu auto pukille.

Konalan Delta-autoista sain vastauksen, että homma hoituu siellä.

Samalla kyselin, että mikä voisi olla syypää tähän asiaan. Aika moni epäili laakeriasiaa auton tuoreuden ja kilometrien pohjalta. Mutta tämä ei tietenkään poista sitä, että ongelma olisi laakereissa. Kyllä 17.000 km:iin mahtuu ajoa jos jonkinlaisissa olosuhteissa.

Mutta yksi uusi asia nousi esiin käydessäni keskusteluja autopajojen kanssa. Muutama esitti, että voisiko renkaassa olla ongelma, vaikka sitä ei silmämääräisesti näkisikään. Sanoivat, että esim. kudoksissa voi olla haasteita tai renkaassa muuten ongelmia ja tämä voisi vaikuttaa puoltamiseen.

Edellä olevan tiedon pohjalta taidan kokeilla vaihtaa takaa renkaan eteen ja kokeilla mitä sitten tapahtuu - ompahan yksi halpa keino poistaa yksi mahdollinen vika. Jos tämäkään ei auta, niin sitten kai täytyy viedä nelipistemittaukseen.

NIVA OLAVI 08.09.2011 23:14

Yhdessä Ducatossani poistui ongelma, kun vaihdoin eturenkaat keskenään. Tämä oli nyrkkipajan vinkki. Yläpään laakerit menivät kyllä myöhemmin vaihtoon.

RUOTSALAINEN JUKKA 09.09.2011 16:51

Heips kaikki asiaa seuraavat

Keskiviikkona olisi tarkoitus mennä tarkastuttamaan auraskulmat. Oli vaikea löytää pajaa, johon auto mahtuisi. Sellainen kuitenkin löytyi Vianorilta.

Katsotaan mitä mittaus näyttää. Pidän kuitenkin mielessäni nämä renkaan vaihtokuviot.

Hyvää viikonloppua!

HJELM ARTO-VEIKKO 10.09.2011 15:56

Aikoinaan henkilöautoni rupesi puoltamaan. Vika oli renkaassa. Asuntoauto viime kesänä liikkeelle lähtiessä heilutti rattia,vauhdin kasvaessa vika hävisi. Toinen etu renkas kuumeni ajossa toista enemmän. Renkaan vaihdolla vetely hävisi.

t jelmi

RUOTSALAINEN JUKKA 18.09.2011 11:30

Tarina jaktuu:

auto oli nelipistemittauksessa keskiviikkona. Takapaa oli täysin kunnossa. Eturenkaiden auraus oli raja-arvojen reunamilla, mutta varmuuden maksimoimiseksi säädettiin ne selkeästi arvojen sisään.

Vaikutus oli lompakon ohuentuminen, mutta vaiva jäi. Ohjaus kääntää itseään hivenen oikealle edelleen.

Täällä palstalla on esitetty, että ongelma voisi olla jousituksen laakereissa. Lisäksi on aprikoitu mahdollisesti renkaissa olevaa ongelmaa.

Seuraava toimenpide taitaa osaltani olla renkaiden tutkinta esim. vaihtamalla eturenkaa päittäin. Katsotaan mitä sitten tapahtuu.

Onko jollakin muita vinkkejä asian tiimoilta?

HJELM ARTO-VEIKKO 18.09.2011 16:17

Halpa ja hyvä testi,se renkaiden vaihto puolelta toiselle.

t jelmi

ASIKAINEN MATTI 21.09.2011 16:37

Voisikohan olla, että tien kaltevuus vaatisi vääntämään ojasta poispäin?

RUOTSALAINEN JUKKA 21.09.2011 20:28

Hei,

vaihdoin eturenkaat päittäin vanteineen, mutta tilanne ei juurikaan parantunut. Tasapainoitin renkaat samalla ja myös paineet katsottiin vielä kerran. Ehkä aivan pientä parantumista oli, mutta asia ei kokonaisuutena korjautunut.

Kun autolla ajaa, niin ohjaus haluaa kääntyä hivenen oikealle. Ratti ei luonnollisestakaan ala pyöriä silmien alla ympyrää, vaan kääntyy ehkäpä sellaiset 20 astetta. Sen jälkeen tilanne "asettuu" paikoilleen. Kun ajaa tietä, joka on vasemmalle kallellaan, niin silloin normaali auto lähtisi hivenen kampeamaan vasemmalle - tämä auto menee tällöin suoraan. Ja kun ajaa tasaisella pinnalle, niin auto haluaa hivenen mennä oikealle.

Renkaiden vaihdon yhteydessä tarkastettiin, että jarrut eivät laahaa. Kun keula oli ylhäällä käännettiin kummaltakin puolelta erikseen renkaista ohjausta äärilaidasta toiseen. Tässäkään ei ollut mitään erikoista havaittavissa.

Sellaisen havainnon tein, kun renkaita tasapainoitettiin, niin kumpikin vanne vipatti hieman. Onko tavallista, että vanne ei ole aivan symmetrinen ja pieni vipatus kuuluu asiaan. Toisaalta vipatus oli kummassakin vanteessa, joten se ei liene syy. Jos se olisi syy, niin silloinhan kampeaminen olisi siirtynyt toiseen suuntaan - näin ei kuitenkaan tapahtunut.

Nyt alkaa eväät loppua - onko ajatuksia jousten laakereiden lisäksi muista syistä tai keinoista?

KOSKINEN OLLI 21.09.2011 21:15

Katsastusmies joka epäili että on suunniteltu kuivempiin oloihin, lienee tarkoittanut pilke silmäkulmassa ...sisätiloja, siis ei Fiattia ollenkaan ulkokäyttöön. ;)

SUOMI SEPPO 21.09.2011 21:46

Mainitsit vain aurauksen. Mitenkä oli caster- ja camber kulma. Auto pyrkii puoltamaan negatiivisemman casterin puolelle.ja samoin suuremman (positiivisen) camberin puolelle. Asia erikseen mitenkä näitä kulmia pystyy säätämään. Ducatossa taitaa olla niin ettei näitä ilman vippaskonsteja pysty korjaamaan. Jostain jos löydät korjaamon joka on erikoistunut kolariautojen kulmien säätöön niin sieltä voisi tulla apua. @seppo

KAAKKOLAHTI TOIVO 22.09.2011 21:24

Paljon on tehty ja näköjään vika ei ole korjaantunut.Epäilykset kyllä kääntyy jousien ylä laakereihin. Kerran ollut sama vaiva ja korjaantui laakerin vaidolla.

LEVOLA LAURI 23.09.2011 11:01

Se iskareiden yläpään laakerivaiva esiintyy useimmin siten että kun käännät rattia johonkin suuntaan niin ratti jää vetämään siihen suuntaan johon viimeksi käänsit. Yhden tapauksen tiedän jossa autoon piti vaihtaa tasauspyörästö (perässä) ennenkuin vetäminen loppui.

RUOTSALAINEN JUKKA 27.09.2011 20:00

Joku edellä kyselin cambereista ja castereista. Minulle nämä eivät kerro yhtään mitään. Mutta sain kirjallisen raportin mittauksen tuloksista ja ne ovat seuraavat:

Camber: vasen 0,04; oikea -0,28, ohjearvo: -0,30...0,30 Caster: vasen1,48; oikea 1,26, ohjearvo: 1,15... 2,15

Mitähän nämä kertoo ja oisko näistä selitystä asialle. Ilmeisesti näistä luvuista ennen pilkkua oleva luku on astetta ja pilkun jälkeen tuleva luku asteen osia (eli minuutteja??).

Nyt tekniikan tuntevat kertokaa/auttakaa asiassa. Jos syy on näissä, niin voiko näille tehdä jotakin??

Kiitos etukäteen tiedoista.

ps. kun eilen ajoin autolla, niin ilmiö on sellainen, että ratti ja tietysi auto alkaa kampeamaan oikealle, mutta asettuu, kun on vähän päässyt kääntymään oikealle menevään asentoon. Jos käännän rattia selvästi yli sen mihin se itse tahtoo asettua, niin silloin voisi sanoa, että auto tahtoo jopa pyrkiä takaisin päin, mutta ei ihan suoraan, vaan "vähän oikealle-asentoon".

HAAPANEN TIMO 27.09.2011 20:11

Casterin tarkoitus on parantaa itsekeskittyvyyttä ja vähentää vetelyä. Tuo toisen pyörän suurempi kulma voisi aiheuttaa ongelmasi. Ikävä kyllä kulma ei ole säädettävissä.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 27.9.2011 klo 20:18:05 Niin ja Cambereissa on eri etumerkkikin, vai? Jos näin on, se pyörä on edestäpäin katsoen toiseen suuntaan vinossa kuin oikea (yläreuna ulompana)

KOSKINEN OLLI 27.09.2011 20:44

Oletko mitannut auton kallisituksen vaakasuoralla alustalla? Ts. kulkeeko auto hieman kallistuneena. Kallistuskulma voi johtua auton toispuoleisesta kuormasta tai jousen katkemisesta tai erilaisesta jäykkyydestä. Olisi mielenkiintoista tietää kummallekkin etupyörälle kohdistuva massa, se selviää esim katsastuksessa ennen iskunvaimennintestiä olevalla pyöränpunituksella. Jos pyörille kohdistuu huomattavan erilainen massa, se vaikuttaa puoltamiseen.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 27.09.2011 22:36

Tuo Camber (sivukallistus) on säädettävissä todenäköisesti säätölevyllä. Ainakin -89 mallin Ducatossa oli säätölevyjä iskarin alapäässä.välissä kun vaihdoimme iskarit.

LAURONEN TAPANI 28.09.2011 08:37

Kokeilepa etupyöriin erisuuruisia paineita, puoltavan puolelle enempi. Sitten pitäisi olla sellainen laakeroitu alusta jonka voisi laittaa etupyörien alle, jolloin saisi renkaat kääntymään herkästi vaikka renkaiden päällä on koko massa, silloin voisi ehkä tuntea jos painelaakeri on viallinen.

ÖGÅRD PÄRRE 04.10.2011 18:05

Ajelin tuossa kotia päin ja huomasin että auto vänkää oikealle, hetken päästä vasemmalle välillä taas ihan suoraan meni. Taitaa olla renkaissa vikaa ovat aika lopuillaan, en aijemmin ole huomannut samaa asiaa. Mielestäni myös tuuli ja tien kaltevuus ja urat vaukuttaa asiaan. Lisää vauhtia vaan.

HJELM ARTO-VEIKKO 05.10.2011 08:07

Ruotsalainen. Joko vika on löytynyt?

t jelmi

PASANEN MIKKO 05.10.2011 20:00

Terve. Jukka on runsaasti saanut hyviä "diaknooseja" autonsa ongelmaan. Ja varmaan korjaamoillakin on saatettu tehdä havainto seikasta, mistä meinasin kertoa. Nimittäin itselläni on joskus ollut auto, joka tuntui ja "vetävän" oikealle, mutta tiesin ihan varmasti, että se ei omin päin mihkään vetele! No, autossa oli jonkin ohjauslaitteisiin (pyöräripustukseen) liittyvän operaation jälkeen jäänyt ratti aivan vähän vinoon vasemmalle, eli auto kulki suoraan, kun ratti oli vähän vasemmalle. Kun nyt sitten aina olen ollut pilkun tarkka esim. tuon kaltaiseen esteettiseen ilmiöön, pyrin luonnostaan pitämään rattia suorassa, no autohan lähti tietenkin "vetämään" oikealle......pian tietenkin ratin asento korjaamolla oikaistiin. Tietenkään en tällä tarinalla tarkoita, että Jukan autossa olisi kenties tämä ilmiö, mutta kun melkein kaikki voitava jo on siihen "vetoilmiöön" tehty.

RUOTSALAINEN JUKKA 06.10.2011 22:15

Heips, henki kulkee vielä ja kehissä ollaan.

Nyt en ehtinyt asialla vielä mitään tehdä. Seuraavaksi kokeilen edellä mainittua paineen laskua toisesta renkaasta.

Edellinen kirjoittaja esitti josko ratti olisi "väärässä" asennossa auton kulkusuuntaan nähden. Siitä ei ymmärtääkseni ole kyse, koska auto haluaa suoralla tiellä mennä oikealle (ja samalla ratti kääntyy hivenen oikealle). Jos kyse olisi ratin väärästä asennosta, niin silloin kyllä ratti varmaan kääntyisi "väärään" asentoon, mutta auto menisi suoraan. Näin ei ole.

Pidän teidät ajantassa miten tutkimukseni etenevät. Tässä on vielä yksi eksperimentti myös tehtävissä. Vaihdan talvirenkaat ja katsotaan mihin sitten lähtee kulkemaan.

VIITALA RISTO 07.10.2011 18:19

Ei nyt mitenkään liity tuohon vetelyyn, mutta tuota Mikon juttua lukiessa tuli mieleen yksi juttu:

Työkaverin vaimo meni hakemaan autoa huollosta ja autoon istuessaan totesi ratin olevan vähän vinossa. Rouva siitä sitten korjaamon puolelle tivaamaan, että mitä sille autolle oikein on tehty! Jonkin verran oli nolottanut, kun selvis että pyörät ei vaan ollut jääneet parkkiin ajaessa aivan auton suuntaisiksi...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.