TRANSIT tdci ANTOI SAVUT?

TERVASMÄKI MARKKU 06.09.2015 20:32

6,3 litraa on mun Jumperin 2,2 litrasessa Psa/Ford -moottorissa. Suunnilleen sama kone kuin keskustelussa mainittu.

MÄKINEN ERKKI 06.09.2015 21:47

Eihän tässä nyt ihan ensimmäiseksi tullu mieleen kun auton hankki, että pitäis tutustua polttoaineen ruiskutuksen teoriaan ja viedä auto osaavaan lastutuspajaan uudelleen ohjelmointiin jotta männät kestäis. Itsellä tuli nyt mieleen ERG venttiilin tulppauksen vaikutus lämpötilaan. Venttiili on ollut tulpattuna 35tkm. Typen oksideja sen pitäis vähentää, mutta paljonko vaikuttaa lämpötilaan.

JANHONEN MATTI 07.09.2015 11:11

EGR-venttiilin tarkoitus on laskea palolämpötilaa, ja siten vähentää NOX-päästöjä. Venttilii mahdollistaa pakokaasujen kierrätyksen tietyllä tehoalueella, joka taas alentaa palolämpötilaa. Täydellä teholla venttiili ei toimi.

HESSE PAAVO 07.09.2015 15:13

Tuossa minun tapauksessa vaaka näyttää kallistuvan siihen, että edellinen omistaja ei ollut huollattanut riittävän usein/kaikkia huoltoja merkkihuollossa ja tuo boksin päivitys on jäänyt tekemättä. Ajelin korjaamolta tullessa 1300km ja hyvinhän tuo pelasi. Mitä tästä opimme? Jos jollakin on päivittämätön ohjelmisto niin voortihuoltoon pikimmiten?

HAAPANEN TIMO 07.09.2015 17:12

Erkki on miettinyt samaa kuin minäkin.

Omien mittausten tuloksena olen huomannut Transporterin täysin suljetun venttiilin aiheuttavan moottoriöljyn lämpenemisen hidastumista. Mittaukset olen tehnyt satojen kilometrien matkoilla suoraa OBD pistokkeesta joten lukemat ovat luotettavia.

Omat epäviralliset päätelmät: Venttiilin normaalissa käytössä se alentaa erittäin korkeaa ( n. 900° C ) palamislämpötilaa, mutta koska moottorin käyntilämpötila on vain n. 100 ° nopeuttaa kuuma ( n. 400° ) pakokaasu moottorin lämpenemistä ja lisää jäähdytyksen tarvetta.

Venttiili suljettuna suoraa ulkoilmasta imurarjaan tuleva ilma on taatusti kylmempää kuin kierrätettävä pakokaasu. Itse käytän Transporterissa viimasuojia kesälläkin enkä vielä koskaan ole kuullut flektien käyvän.

Sitä mikä on venttiilin tulppauksen vaikutus mäntien tai turbon lämpötilaan en osaa sanoa. Imupuolelta ajatellen merkittävästi jäähdyttävä, mutta palotapahtuma taitaa jäädä kuumaksi.

@timppa

MÄKINEN ERKKI 07.09.2015 19:00

Jos Paavo vielä kertois oliko EGR tulpattu ja kilomertrimäärän jos tiedossa. Ja toinen kysymys kuuluuko huoltoon ohjelmien ajo, jos ei ole mitään takaisinkutsua. Kuten aiemmin jo kerroin autoon ajettiin ennen takuuajan päättymistä uusi ohjelma. Takaisinkutsuja ei ole tullut vieläkään. Joten ei ford kovin huolestunut ole ollut autoni ohjelmista. Asiaa tiedusteltu 1-2vuoden välein.

HESSE PAAVO 07.09.2015 20:12

Mulla toi auto ollut vasta 8000km:n verran, eikä ollut EGR:ää tulpattu. Korjaamopäällikkö muisteli joskus tulleen päivityksiä ohjelmistoon. Ei voi tietää mikä versio tossa mun boksissa oli. Eikä tehtaaltakaan saa mitään tietoa. Varsinaista takaisinkutsua ei ole ollut. Tällähän oli se 86000 mittarissa kun hajosi. Erilaiselta tuntuu kyllä vääntö, ei sammu enää lähdössä ja pirteeltä tuntuu muutenkin. 9litraa oli keskikulutus nyt uudella koneella tuon 1300km:n matkalla.

KATEISTO EERO 08.09.2015 19:55

Minulla oli Pössl Citroen 2,2 Pärnun Vehossa huollossa. Kaikki suodattimet vaihdettiin, samoin moottoriöljy ja jarrunesteet. Kävin kahden ja puolen tunnin päästä katsomassa, onko auton huolto valmis, mutta oli kuitenkin vielä kytkettynä jonkinnäköiseen laitteeseen runsas puoli tuntia. Kysyin huoltomieheltä, mitä siinä tehdään. Vastaus oli: päivitetään tehtaan antamia huoltoarvoja. Mitä siinä itse asiassa tehtiin?

MÄKINEN ERKKI 22.09.2015 20:47

Melkein 2kk on kulunut ja moottori taas käyttökunnossa. Käytin paikalla 0,5h ja totesin termostaatin ja jäähdyttäjän puhaltimien toimivan. Olen ajanut pari 90km lenkkiä ja tuntui toimivan, en ainakaan havainnut vikoja. Aika haastavaa tuo 2.2 tdci moottorin korjaus, ei ole ihme, että tarjotaan tehdasuutta konetta. Suuttimien kiinnityspultitkin oli ohennettu 6mm:riin ja pitoa 20mm matka alumiiniin, jossa 35mm kierrettä. Kiristys 7Nm ja sitten 180 astetta. Piti hankkia momenttiavain 5-25Nm, että alumiinin kierteet kestäis ja tulis oikea tiukkuus. En kyllä ymmärrä mitä näillä mitoitusvalinnoilla on haettu. Haarukat mulla oli 15mm lootusta jyrsitty. Hintaa remontille on kertynyt noin 1500€ tarvikkeille ja lisäksi muutama työkalu. Suuttimetkin kävi dieselkorjaamolla, ei nyt tuomittu viallisiksi, muttei luvattu 100% varmuudella toimiviksikaan. Ilmeisesti ei ollut ihan parhaita mahdollisia laitteita. Vielä pitää hankkia uusi egr-venttiili. Meinaan kokeilla tuota 2.4l moottorin vesijäähdytettyä mallia, jos toimis hiukan pitempään. Pitää vielä selvittää vaihtokelpoisuus. Olen irroittanut alkuperäisen 5-6 kertaa, ja saanut toimiin vaihtamalla osia toisesta epäkuntoisesta, sekä puhdistamalla sisällä olevat moottorin lattaliittimet (moottorin resistanssi on 6 ohmia). Vikoja on ollut neljä erilaista ja parikertaa lattaliittimien ylimenovastus (50 ja 150 ohmia). 2mm vesireikä myös suurennettu 4mm. Jos vielä sais lohkolämmittimellä lämmitetyn veden kiertämään venttiilissä 20 asteen pakkasella ennen kuin lähtee liikkeelle. Öljynpainemittari tarkoitus vielä laittaa, että kyllä tätä autoharrastusta vielä riittää.

Käyttäjän lisäys viestiin 5.10.2015 klo 21:45:24 Suuttimien kiinnitysruuvien lopulliseksi momentiksi tuli näillä kitkoilla 15-16Nm (7Nm+180ast.).

NEVALAINEN SIPPO 04.10.2015 11:46

Ei tullut vielä paksuja savuja, mutta muita oireita kyllä. Nimittäin ajon aikana tuli näyttöön ilmoitus " Service oil now". Auto parkkiin ja tarkastamaan öljyn määrää. oli hieman lisääntynyt. Soitto Transitti gurulle. Käski vaihtaa öljyt heti ja ajaa seuraavana arkipäivänä pajalle, epäili että suihkut vuotaa.Taudinkuva on kuulemma aika tuttu Transussa . Oli lauantai iltapäivän loppupuoli, paikka Sodankylä, alkoi vimmattu soittelu missä voisi vaihtaa öljyt. Löytyi onneksi ystävällinen huoltoaseman pitäjä jolla oli vielä halli huoltotoimintaa varten ja sain vaihtaa öljyt. Maanantaina pajalle ja transu piuhan nokkaan ja tutkimaan läppäriltä mikä vikana. Noniin kaksi suihkua vuoti. Sovittiin remonttipäivä, jotta suihkut saadaan diesel korjaamolle tarkastettaviksi ja kunnostettaviksi. Tuomio oli että kahden suihkun kärjet olivat niin syöpyneet ettei niitä pysty korjaamaan, toiset kaksi olivat kohtuullisessa kunnossa. Sovittiin että kaikki neljä uusitaan. Maahan tuojalla oli vain kolme suihkua jotenka paras vanhoista meni vielä paikalleen ensi kevääseen saakka jolloin sekin vaihtuu, oli nimittäin pakollinen reissu jotenka ei voinut odotella kauempaa. Diesel korjaaja epäili että syynä syöpymiseen on talvi seisokki, on kuulemma ollut muissakin matkailuautoissa samaa vikaa. Kehoitti laittamaan viimeiseen tankilliseen seisontaan mennessä suoja-ainetta polttoaineen sekaan. On varmaankin ihan oikeassa nimittäin venemoottoreihinhan on lisätty jo hyvän aikaa talviseisokin ajaksi suoja-aine sekaan. Transu on 2,2 tdci, 08, ajettu 120000. Hinta rempalle tähän asti 1700€.

Sippo

Käyttäjän lisäys viestiin 4.10.2015 klo 12:00:37 Senverran vielä että irroitettaessa suihkuja kaksi niistä oli ollut "sormitiukkuudella" elikkä löysällä. Tuttavalla saman ikäinen paku 2,2 tdci ajettu 140 t. jossa oli ollut kaupanteko hetkellä hieman epätasainen käynti. Tarkistutti Foord korjaamolla suuttimet löysällä ja uudet paikalleen myyjän piikkiin. Että tämmöistä tämä näyttää olevan.

MÄKINEN ERKKI 05.10.2015 21:37

Nyt minäkin olen taas aloittanut mailman pelastamisen 400 eurolla. Vesijäähdytteinen EGR-venttiili 1673226 asennettu paikoilleen. Sokea jätetty hanskalokeroon jos venttiili jumiutuu aukiasentoon. Häiriövalo poistui 50km ajon jälkeen, uudelleen käynnistettäessä. Öljynpainemittari myös on asennettu. Paine tyhjäkäynnillä 2,0 bar ja 2000 kierroksella 5,1 bar, moottori lämpimänä. Ajoa on kertynyt 1400km moottorin korjauksen jälkeen, ei ongelmia.

MÄKINEN ERKKI 18.12.2015 19:51

Ongelmat jatkuu, nyt on mittarissa 135tkm. Mahtaiskohan nyt olla se turbo hajalla. Tehot hävis ja auto kulkee kaasu pohjassa vain 40-70km/h 2, 3, ja 4 vaihteella riippuen onko tasaista tai mäkee. Moottorista ei kuulu kolinoita. Käy tyhjäkäynnillä ja ½ kaasulla normaalisti, mutta kaasupohjassa savuttaa. Ajoin kuitenkin kotiin 50km matkan ½ kaasulla.Vinkkejä korjaukseen taas kaivataa.

TURUNEN HEIMO 18.12.2015 21:15

Turboihin saa korjaussaarjoja ja ei sen korjaus mitää rakettitiedettä ole. Ei ole hajuakaan millanen turbo transitissa on, luulisin että kuulalaakerit. Niissähän voi olla liukulaakereitakin ja keraamisia mikä tuskin luultavaa. Tarviketurbo helpoin, edullisin ratkaisu. Turbiinin kuntoa voi kokeilla ulostulopuolelta, saa selville onko väljä, jäykkä vain peräti jumissa. Odb-softa näyttää turbopaineen. Tuon vaivan jälkeen mitä autosi on aiheuttanut niin ehkäpä siinä vain letku irronnut tai halki.

NEVALAINEN SIPPO 18.12.2015 21:27

Ettei olisi välijäähdyttimeen letku irronnu. Samat oireet taannoin, leku kiinni ja menoksi.

Sippo

KANNISTO TERHO 18.12.2015 21:52

Meidän Transit 125. Forteroon tehtiin kytkinremontti Raskoneessa. Kotimatkalla valoista lähdössä kuului poksahdus ja tehot hävis / savutti. Turbon putken klemmarin kiristys oli jäänyt tekemättä. Korjaus omin tomin toimin kotipihassa.

MÄKINEN ERKKI 18.12.2015 22:22

Pitää tarkastaa aluksi putkien kiinnitys mutta pahaa pelkään ettei ole niin helppo. Turbo on ehkä ollut jumissa tuon 50km kun konehuone hönki lämpöä ja oli hiukan käryäkin. Pitää irroittaa putkia että pääsee siipipyörään käsiksi. Onkos tuosta siipiä kääntävästä laatikosta kellään mitään tietoa että voisko se jumitella ja pudottaisko se näin paljon tehoja. Muutoinhan tää purku ja asennus on jo harjoiteltu tuossa moottoriremontissa kaippa siitä huomenna jo jotain selviää.

HESSE PAAVO 18.12.2015 22:46

Terve, vanha kunnon savu-topiikki taas hengissä. Mulla meni edellisestä autosta (Fiat) EGR sillälailla sekaisin, että kävi tyhjäkäyntiä ok ja pikkasen salli antaa kaasua. Otin EGR:n pois käytöstä ja auto toimii tänäkin päivänä.

MÄKINEN ERKKI 19.12.2015 19:01

Helpostihan se vika läytyi kun irroitti turbolle menevän ilmaputken, niin pääsi hypisteleen siipipyörää. Siipipyörä oli ihan vempula, akseli oli katkennut. Turbo on nyt irroitettu ja osittain purettu. Se on lähdettävä etsimään toimivaa turboa, pelkkiä sisuskaluja en nyt lähde hankkimaan. Jos joku on näitä vaihdellut tai vaihdattanu, tuleeko se siipien ohjauskotelo mukana. Onkohan tällaiseen akselin katkeamiseen joku syy Liitteenä kuvat harrastuksesta.

VAINIO JUHA 20.12.2015 07:02

Hei, ennen uuden turbon asennusta, tarkista tulevan öljyputken päässä oleva sihti, ettei ole tukosta. Vauriot viittaavat voitelun puutteeseen. Fordeissa on havaittu aiemminkin sihdin tukkeutumista turbon vaurioitumisen yhteydessä. Sihti sijaitsee öljykanavassa lohkon puolella öljyletkun lähdössä. T. Juha

MÄKINEN ERKKI 28.12.2015 16:01

Kiitokset vinkeistä. Löysin turbohuollon Akaasta. Sovittiin että tuon laitteen maanantaina 12 aikaan, että ehtivät tilaamaan osat. Sovittiin että kaikki liikkuvat osat uusitaan. Turbon sai noutaa tiistaina 17 jälkeen kunnostettuna ja testattuna. Näin nopea korjaus oli positiivinen yllätys, hintaa tuli 700€. No keskiviikkona turbo paikoilleen ja uudet öljyt moottoriin. Jouluaattona jo päästiin tänne Paljakkaan hiihtämään, ( turbo toiminut 700km). Hyvää Uuttavuotta kaikille.

KORHONEN PENTTI 08.01.2016 14:55

Onko joku saanut Ford huollosta sellaisen ohjelmisto päivityksen, jolla alavääntöä saa lisättyä? Kajaanissa nostavat kädet pystyyn heti, jos alkaa puhua ohjelmista.

NEVALAINEN SIPPO 08.01.2016 15:28

Ainakin 2013 kesällä Rovaniemen Wetterillä onnistui ihan mukavasti. Tiesivät kyllä mistä oli kyse. Päivityksestä perivät mustaakseni 75 €. Kuten aikaisemmissa ketjuissa on todettu niin homma pelittää ihan hyvin tuon päivityksen jälkeen.

Sippo

VIRTANEN HANNU 08.01.2016 17:32

Jopas on kummallinen Kajaanin fordin huolto, että kädet pystyyn kun pitäis päivittää moottorin ohjelma. Jämsän huollossa oikein ehdotettiin että voiko päivittää niin alavääntö paranee, enkä ole katunut. Pitäisköhän Kajaanin huoltomiesten mennä vähän maahantuojan oppiin?

HESSE PAAVO 09.01.2016 08:43

Katso edeltä minun toilailut.

TURUNEN TAISTO 10.01.2016 20:30

Kyllä Varkaudessa päivitys onnistui jo n. 6v sitten. Hyvin on pelittänyt sen jälkeen.

TaTu

KORHONEN PENTTI 12.01.2016 14:37

OK hyvä tietää. Jos Rovaniemen Wetteri päivittää, niin täytyyhän onnistua Kajaanissakin, kun on samaa Wetteri ketjua. Neuvoivat menemään muutamaan rengasliikkeeseen, jossa tekevät näitä virityksiä.

NEVALAINEN SIPPO 12.01.2016 16:55

Kyse ei ole mistään virityksestä vaan Fordin omasta moottorin ohjelmiston päivityksestä. Ne tehon optimoinnit ovat sitten aivan eri juttu, sitä herkkua ei kyllä Foordilta saa.

Sippo

KATAINEN RISTO 12.01.2016 19:10

Todellakin kysymys ei ole tehon lisäyksestä mitä kyseinen rengasliike tekee. Alaväännön parantaminen on niinsanottu PCM-ohjelmointi. Kun nostaa kytkintä niin kierrokset nousevat, esimerkiksi autoa voi siirrellä tasaisella alustalla kaasuun koskematta. Kysy Kajaanin Wetterillä Väisäsen Teemua ja selvitä mistä on kysymys. Hän on ystävällinen asiakaspalvelija.

HIETAVUORI JUHA 13.01.2016 08:16

Kyllä Kotkassakin päivitettiin ilman mitään nikottelua , täytyi kyllä itse maksaa kun ei enään takuu auto . Hintaa en muista , jotain alle satasen kuitenkin .

Käyttäjän lisäys viestiin 13.1.2016 klo 08:17:07 Kyseessä takapotku Ransiitti .

NEVALAINEN SIPPO 13.01.2016 16:29

Ihmetytti aikoinaan miksi tuota päivitystä ei hoidettu Fordin puolelta esim. automaattisesti huollon yhteydessä tai huoltokutsuna koska alkuperäinen ongelma kuormittaa esim. kytkintä turhana luistattamisena. Ja eihän tuo ongelma mitenkään kirkastanut Fordin mainetta, päinvastoin. Kallishan tuo korjaus ei valmistajalle ollut. Omituiseltahan tuo autonvalistajien logiikka välillä tuntuu niinkuin on viimeaikoina huomattu.

Sippo

KORHONEN PENTTI 14.01.2016 10:23

No joo, tuo sanamuoto väärin. En siis kysellytkään viritystä vaan nimenomaan alaväännön korjausta. Olen kysynyt kahteenkin kertaan eri Transiteihin, mutta sama vastaus ja eri henkilöiltä. Täytyy ottaa vielä kerran yhteyttä ja kaivella tuo mainittu henkilö. Kiitos tiedosta!

Soitin kyllä aikoinaan tuonne virityspajaankin, mutta sieltä ei taas saa pelkkää alaväännön korjausta, vaan tehon noston. Vääntökin kasvaa, mutta ei selvinnyt, että mitä vaikuttaa alavääntöön.

HESSE PAAVO 14.01.2016 15:50

Niin ja jos tosiaan korjaantuu se ruiskutushetkikin samalla, on kyllä pakollinen toimenpide. Nimimerkillä uusi kone viimekesänä,7000€.

LAUKKANEN MAURI 14.01.2016 17:31

Kyllä helpottaa laukkasenkin elämää nämä rehelliset kirjoitukset mootorien remonteista eli minun mootorivaurion kustannukset vielä auki,mutta odotellaan kaikki selviää.

Sen verran selvitin asiaa että uusi täydellinen mootori Euroopassa 6000€. Ja se ns,puolimootori 3750€,siis näiden pitäisi olle uusia tehdas mootoreita?.

Siis kyse on Fiat 2.3 jtd 130 multijet 130ps/96kW mootorista koodu:F1 AE0481N.

HIETAVUORI JUHA 19.01.2016 12:39

Kyllä Voortti pitää omistaan huolen , tuli kutsu johonkin päivitykseen valtuutetulle Ford korjaamolle , auto rekisteröity v. 2007 , eli 9 v. vanha alkaa olemaan . Eikä maksa mitään !

Käyttäjän lisäys viestiin 19.1.2016 klo 12:40:16 Kerron lisää , kun olen tuolla pajalla käynyt .

KORHONEN PENTTI 11.02.2016 08:30

No nyt on Transitin ohjelmiston päivitys edennyt siten, että Kajaanin Wetterillä lupasivat päivittää "uusimpaan versioon". Tietoa ei kuitenkaan ollut, että vaikuttaako alavääntöön tai mitä muutoksia yleensäkään sisältää. Eli pitäisikö alaväännön parantua tuolla uudemmalla ohjelma versiolla, vai onko siihen joku oma ohjelmansa? Jos korjautuu tuolla, niin ilmeisesti uudemmissa Transiteissa ei sitten ole tuota alaväännön puutetta enää olemassakaan?

KORHONEN PENTTI 17.02.2016 12:34

No niin, nyt on päivitetty ja hyvä tuli. Selvitin asiaa vielä ennen päivitykselle menoa toisesta Fordin huollosta ja asiahan on niin, että päivitys kuuluu Fordin kamppanjaan ja on ilmainen. Kamppanja ei ole käynnistynyt alaväännön korjauksesta, vaan sisältää muita muutoksia ja alaväännön korjaus tulee mukana. Sain siis päivityksen lopulta ilmaiseksi ja anteeksi pyynnöt asian huonosta hoidosta. Nyt lähtee tyhjäkäynnillä liikkeelle.

HIETAVUORI JUHA 21.02.2016 09:40

Unohtunut tuo lupaus kirjoittaa kun olen pajalla käynyt . Mutta nyt palaan asiaan .Tuohon meidän Voorttiin oli tekemättä kolme tehtaan päivitystä , jostain kumman syystä . Tieto ei ilmeisesti kulje Fordin ja Dethleffsin välillä kunnolla vai onko vika maahantuojan vai piirimyyjän , en tiedä . Tieto tästä tuli sitä kautta että tehtaalta ( Fordin ) oli tullut piirimyydälle ilmoitus näistä tekemättömistä töistä ,jonka sitten minulle lähettivät. Menin sitten paikalliselle pajalle jossa heti näkivät tekemättömät työt tietokoneeltaan , ja asia hoitui ihan luonnikkaasti eikä maksanut mitään . Niin että kyllä Ford asiat hoitaa , mutta loppuketju katkeilee . ( ei jakopään ) ! Ei minulla muuta , Voortti on hyvä auto !

TIRKKONEN ERKKI 21.02.2016 14:09

Lähes samat kertomukset minulla. Menin itse tiedustelemaan ( nojailemaan huollon tiskiin ) että mitäs tämmöisen rekisterinumeron omaava ajopeli kaipaa. Hetkinen sanottiin. Ja pian. Näyttää olevan tarjouksessa ilmainen tietokoneen ohjelman päivitys, koska tuot niin katsellaan. Sanoin että huhtikuun lopulla otan pois "talviseisokista" ja niimpä päätettiin huolto aika sille viikolle. Alavääntöä lupasivat "roplata" paremmaksi ym. Kerron myöhemmin miten sitten Foorti raksuttaa.

MÄKINEN ERKKI 18.07.2016 22:10

Hiukan taas päivitystä tähän autoharrastukseeni, mittarissa 143500km. Ei ollut pitkää iloa uudesta bierburgin EGR venttiilistä. Venttiili piti tulpata jo talvella (toimi noin 10000km). Sain Ford liikkeestä kuitenkin takuuseen uuden (vuoden takuu). Nyt 1673226 varaosanumerolla olikin erilainen tuote, josta kuva liitteenä. Takuu tälle loppuu edellisen ostopäivän mukaan syyskuussa. Katsastin myös auton tuon venttiilin vaihdon jälkeen, nyt saa ajaa 15kk ilman ”huolia”.

TUOMINEN JUHA 20.07.2016 12:45

Kyllä näissä asioissa näköjään saa olla itse aktiivinen. Tämän ketjun innoittamana itsekin soittelin paikalliseen ford huoltoon ja kyselin rekisterinumeron perusteella päivityksistä. Roplailivat tietokonetta ja sanoivat, olikos se nyt joku tcm ohjelmoinnin olevan tekemättä, että silleen se tieto kulkee... Menee kuitenkin voortin piikkiin.

MÄKINEN ERKKI 20.07.2016 19:36

FordEtisin sivulla olen käynyt kerran vuodessa katsomassa tietoja päivityksistä. Biltema antaa rekisterinumerolla alustan numeron joka tarvitaan FordEtisin hakuun, on tietysti myös rekisteriotteessa (rekisterinumero ei toimi). Yritän laittaa linkin sivulle jos onnistuu.

http://www.etis.ford.com/vehicleRegSelector.do

TIRKKONEN ERKKI 01.08.2016 19:01

No niin. Lupasin että kun saan "Voortini" huoltoon huhtikuun lopulla niin kerron mitä tekivät ja miten meno muuttui. Huhtikuun 2016 lopussa moottoriin tehtiin maahantuojan "piikkiin" TCM-päivitys. Heti huollosta tultua huomasin että autohan on aivan kuin olisi saanut uuden moottorin. Käyttömukavuus ja vetositkeys kuten minulle töissä tutuksi tulleessa Toyota Hiasessa. Kesän aikana olen tehnyt muutaman pienen "matkanpoikasen" vaihtelevissa maalasmaisemissa. Matkaa lienee tullut mittariin noin 2300 km. Kaikki hyvin. Polttoaineena olen käyttänyt pakokanavia putsaavaa NestePro- dieseliä. Matkan jatkuessa moottorin sitkeys on edelleen lisääntynyt. Se nykiminen joka oli vitos vaihteella kierroslukualueella < 1700 on poissa. Joten voin suositella kaikille "Foorti-vankkureille" huollossa käyntiä. Rekisterinumerosta selviää onko moottorin tietokoneen päivitykset ajan tasalla.

HESSE PAAVO 01.08.2016 23:10

Kävin katsomassa sieltä Etisistä päivitystarpeen ja niinhän se minullekkin vaatii tuota TCM-päivitystä.Ihmettelen vaan, kun mullehan vaihdettiin se kone viime kesänä. Taitavat kerran vuoteen keksiä uuden ohjelmiston, jotta voivat rahastaa huolloilla?

HESSE PAAVO 22.09.2016 21:39

Nyt on huollossa käytetty moottorin takuun säilyttämiseksi. Uusin ohjelmisto oli jo koneessa, joten turha reissu siinä mielessä. 8000km ajettu moottoririkon jälkeen. Pitäkää peukkuja.

HIETAVUORI JUHA 23.09.2016 09:10

Ei se päivitys ainakaan minulle mitään maksanut , tehtaan piikkiin meni .

HESSE PAAVO 23.09.2016 09:30

Uuden moottorin takuu vaati huollon, päivitys on ilmainen.

Erkki Mäkinen 23.11.2017 20:35

Päivitystä taas tähän autoharrastukseen, nyt mittarissa 180600km. Moottorikorjauksen jälkeen männät toimineet jo yli 54tkm ja EGR vaihdostakin jo 37tkm ja 16kk. Nyt on alkanut tuntuun jonkilaista kiihdytystä ja hidastusta ajettaessa 50-70 nopeutta kaasulla tai vakionopeussäätimellä.
Tyhjäkäynnillä kierrokset pysyy vakiona. Painesäädin tarinoita olen lueskellut, mutta niissä tyhjäkäynnillä kierrokset seilaa.
Olisko ehdotuksia mitä vois tutkia kotiverstaassa.

Raimo Hytönen 23.11.2017 22:18

Vasta käytin 100 000 määräaikaishuollossa kalakukkokaupungin Rinta-Joupissa. Kustansi töineen ja kaikkine tykötarpeineen reilusti alle viidensadan, jota en pidä pahana. Moottorinohjauspäivityksestä ei veloitettu. Tähän mennessä Fordissa ei ole ollut mitään vikaa - huollettu kyllä ohjekirjan mukaan.

Erkki Mäkinen 03.03.2019 10:07

Päivitystä taas tähän autoharrastukseen, nyt mittarissa 212800km. Moottorikorjauksen jälkeen männät toimineet jo 86800km. EGR vaihtoväliksi on muodostunut 35-40tkm tällä vesikiertoisella venttiilillä. Nyt on taas aika vaihtaa uusi EGR paikalleen. Onneksi tämä mailman pelastaminen on halventunut huomattavasti. Edellinen ja nyt hankittu EGR tulivat kotiovelle 80€ ja 70€ hintaan. Ovat uusia ja vesijäähdytettyjä ebay:stä euroopasta tilattuja. Nyt ei viitsi enää tutkia vanhojen vikoja, kun uudet ovat näinkin edullisia. Ja taas toivotaan niitä huolettomia ajokilometriä.

Emil Lento 04.07.2021 13:29

vieläkö Mäkinen Erkki palstalla? Mulla tuo moottorin irrotus edessä, 2.2 08vm transit. Lähteekö pois ilman vaihdelaatikkoa vai joutuuko laatikon kanssa tiputtaan alas?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.