TRANSIT tdci ANTOI SAVUT?

MÄKINEN ERKKI 28.07.2015 09:42

Minulla Transit 2008 tdci 2.2 140hv 126tkm ajettu antoi mustat savut ja jätti matkan kesken. Auto hyytyi jolloin hain pienempää vaihdetta, tällöin moottori lähti ryntäämään, pääsin kuitenkin risteysalueelta läheiselle pysäkille vaihde päällä ja jarrulla pysäyttäen. Onneksi olin aiemmin katsonut videon moottorin öljypalosta ja tuhosta. (ryntäily jäi lyhyeksi). Öljyä jäljellä vielä n. 4l normaalin tummaa. Suuttimien tiivisteet ja pinnat näytti minusta hyviltä. Turbo tässä pitänee irroittaa seuraavaksi tarkasteluun. Olisko vielä muita kohteita ehdolla jotka sais tälläisen öljypalon aikaan. Vinkkejä ja neuvoja kaivataan korjaukseen, terveisin erkki mäkinen.

SUOMI SEPPO 28.07.2015 10:09

Olisi sellainenkin vaihtoehto että huohotin olisi keränyt öljyä ilmanputsariin ja se olisi lähtenyt imusarjaan. Mutta kun mainitsit että ensin meno hyytyi ja sitten vasta ryntäsi niin voisi olla se turbo. @seppo

JANHONEN MATTI 28.07.2015 11:03

Musta savu on merkki siitä, että pakokaasussa on palamatonta polttoainetta tai öljyä. Vaalea savu taas kielii vesihöyrystä.

Kun kerrot, että öljyä on jäljellä n. 4 litraa sen on merkki normaalia suuremmasta öljyn kulutuksesta tai öljyvuodosta. Ja jos öljy ei vuoda ulos niin se vuotaa sisään - koneeseen. Palotilaan öljyä voi käytännössä päästä vain turbon kautta tai mäntävaurion kautta. Mäntävaurio ei tunnut uskottavalta, koska mäntävauriossa kampikammioon syntyy niin kova paine, että sitä öljyä olisi kyllä muuallakin. Ja venttiilin varsien kautta tapahtuva vuoto ei ryntäämisen riitä, oli vaikka kuinka paha.

Itsekin kyllä tarkistaisin turbon. Ihan ensin kuitenkin kannattaa tarkistaa turbon jälkeisen imuputken ja välijäähdyttimen putket onko niissä havaittavissa turbon öljyvuotoon viittaavaa.

Jos turbosta ei vikaa löydy, niin sitten seuravana on polttoainelaitteiden tarkastus, joka sekään ei tunnu uskottavalta, koska ruiskumoottori kyllä sammuu kun virrat katoaa.

KOISTINEN TOIVO 28.07.2015 12:18

Männänrenkaiden katkeaminen voi aiheuttaa myös tuontapaisen vian, eikä siinä öljyt tule ulos. Myös venttiilien ohjarikumit savuttavat, mutta vika ei ole yleensä äkillinen. Lultavasti on turbo hajonnut. Mutta silloin kyllä hyytyy, eikä tehot nouse enää, vaan savutus jatkuu. Toivopoika

ROSTEN MIKA 28.07.2015 12:42

Tämmösiä juutuuppi videoi vaikka kuis paljo ! Mistä tommonen ryntäys + savutus johtuu ??

https://youtu.be/hOQ66cZaPb4

Mika

HAAPANEN TIMO 28.07.2015 16:26

Turbo rikki ja öljyt koneseen. Runaway oli alullaan.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 28.7.2015 klo 16:28:31 Jos kone alkaa öljyllä käymään käy se yhdellä litralla itsenä rikki.

ROSTEN MIKA 28.07.2015 17:03

Thanks Timppa, nyt ymmärsin mistä kymysys !

Mika

MÄKINEN ERKKI 28.07.2015 17:19

Ei tuo ryntäys kestänyt kuin 2-3 sekunttia kun tiesin heti että pysäytän auton sellaisella vaihteella millä se vielä liikku eteenpäin. Eihän siinä öljyn poltossa nyt paljoakaan tehoa ollut. Öljyähän voi vielä olla tuossa välijäähdyttimessä ja sen putkistossa. Projekti ei ole tänään edennyt. Kiitän vastauksista.

TERVASMÄKI MARKKU 28.07.2015 20:22

Eräällä Brittipalstalla oli eräässä ketjussa juttua siitä, että kun suutin/suuttimet oli vuotanut (löpöä päässyt männänpäälle ja ohi öljytilaan), niin öljytilavuus kasvanut tietty ja huohottimen kautta sitten imupuolelle. Siinä tapauksessa oli tosin käynnistyminen vaatinut pitkään starttaamista. Tiedä sitten...

TERVASMÄKI MARKKU 30.07.2015 20:06

No, miten se aloittajan savuhomma on edennyt?

MÄKINEN ERKKI 30.07.2015 20:25

Turbo on irroitettu ja näyttää ehjältä, näytin laitetta myös alan ihmiselle joka oli samaa mieltä. Sitten valmistin renkaan venttiilistä, 8mm putkesta ja jatkosta virityksen jolla syötin paineilmaa sylintereihin. Männät laitoin yläkuolokohtaan, ja totesin venttiilien olevan kiinni. Kolme päästi painetta suunnilleen samallaisesti, mutta yksi päästi paineet kovalla puhinalla öljypohjaan ilmeisesti. Onko kellään tietoa voiko mäntää ja kiertokankea irroittaa moottori paikallaan. Kannen ilmeisesti sais irroitettua, mutta se nyt ei riitä tälläkertaa.

HAAPANEN TIMO 30.07.2015 20:45

Mun arvaus meni sitten vikaan. Aika äijä olet kun noin vain olet saanut asiaa eteenpäin. Ei taida mahtua kanki ja mäntä alas kampiakselin vierestä, arvaus tämäkin.

@timppa

MÄKINEN ERKKI 30.07.2015 21:26

Yläkautta sitä mäntää ja kiertokankea ajattelin irroittaa ja kansi tietenkin. En tiedä rakennetta ja lisäksi onko kiertokanki leveempi kuin sylinterin halkaisija. Muuten moottorin voi sitten irroittaa kansineen. Tässä onkin mennyt mukavasti näillä Transiteilla (3 pakettiautoa ja tämä asuntoauto) olen päässyt yhteensä 440tkm ilman moottorin ja vaihteiston irroitusta. Öljyt olen vaidattanut 15tkm välein, nyt ajettu 8tkm vaihdosta. Viimeks meni mäntä puhki Angliasta 1972 että ei nyt kovin usein kumminkaan.

JANHONEN MATTI 30.07.2015 21:27

Et kerro mitä reiästä sylinteriin paineilmaa syötit. Mutta jos molemmat venttiilit oli kiinni ja paine meni yhdestä sylinteristä suoraan kampikammioon niin sinne johtaa vain yksi reitti - mäntä vuotaa.

Vaurioitunut mäntä on mahdollista saada pois niin, että ensin irrotetaan moottorin kansi ja tarkastetaan silmämääräisesti mahdollinen vaurio, konetta avaimella pyörittäen. Jos vaurio rajoittuu vain mäntään, mäntä saadaan joissain malleissa nostettua pois sylinteristä niin, että irrotetaan koneen öljypohja, avataan vaurioituneen männän kiertokangen pultit ja koputetaan vaikka puukepillä mäntä kiertokankeineen ulos. Usein vaan on niin. että öljypohjan alla oleva alapalkki estää öljypohjan poistamisen konetta ensin kohottamatta. Tämä näin näkemättä.

Kun epäilet, että koneessa on mäntävaurio niin en malta olla kysymättä, että onko kone mahdollisesti lastutettu.

MÄKINEN ERKKI 30.07.2015 22:07

Juu suuttimien reijästä laitoin (7,5mm reikä). Ei ole lastutettu. Kun ostin auton 11tkm ajettuna siihen ajettiin takuuaikana tehtaan ohjelma ilmaiseksi ettei sammu lähdössä, eikä tarvi luistattaa kytkintä. Öljypohjan sais pois, mutta on joku erillinen kampikammio-osa.

JANHONEN MATTI 30.07.2015 22:13

Siellä kampikammiossa voi olla loiskelevy tai vastaava ja öljypumppu/imupää usein se joka estää/vaikeutta pohjan irrotusta.

Kiertokanki kyllä sopii nousemaan ylös sylinterin läpi.

HAKALA JYRI 30.07.2015 22:48

Kannattaa vian aiheuttaja selvittää jos mäntä vika: Suutin tai sähkö puoli Moottorin lämpö termostaatti vesipumppu, kannentiiviste vika, jäähdysneste vuoto Voisko gooleriin kertynyt öljy Aiheuttaa

Terv jyrih Ps omat kokemukset jos öljyä esim turbon akselin katketessa menee imupuolelle savu oli vaaleaa , toki osa paloi pakoputkessa vajaalla hapella.

LAHDENPERÄ ARI 30.07.2015 23:49

Jos ilmanputsarin ja koneen välinen putki menee lyttyyn jostain syystä. Ilmanputsarin kunto? Karstottunut huohotin ?

AHOLA JARI 01.08.2015 13:07

M.J.:"Mutta jos molemmat venttiilit oli kiinni ja paine meni yhdestä sylinteristä suoraan kampikammioon niin sinne johtaa vain yksi reitti - mäntä vuotaa."

Tällä kyseisellä moottorityypillä, tuon ikävuotisissa 08-09, on suuttimien kiinnityshaarukoiden (peltiprässättyjä) pulttien kanssa ollut ongelmia. Suuttimien läpivientitiiveyksen pettäminen päästää venttilikopan alle sylinteripainetta - samaa tuuletusjärjestelmää, mitä kampikammio. Ongelman voi todeta jo aikaisin; koneen käydessä tyhjäkäyntiä, öljyntäyttöaukkosta, jos tulee voimakasta painetta/pakokaasua. Samoin puhtaaltapuolelta nopeasti likaantuva ilmanputsari kielii samaa..

JANHONEN MATTI 01.08.2015 14:22

Jari Tuo oli uusi tieto minulle.

Jos tuuletusjärjestelmä ei tuolloin toimi vuodosta voi aiheutua pahoja ongelmia.

Kiitos tiedosta.

SAARELA MARKKU 03.08.2015 22:31

Aikoinaan -80 luvulla mulla oli Hiace, joka sai välillä ns. orgasmin. Se oli tyyppivika joka johtui männän oljyrenkaista. Eli kun ajoit pitkään, öljyrenkaat vuosi männän päälle pikkuhiljaa öljyä, ja kun sitä tuli tarpeeksi niin paine sytytti sen öljyn palamaan, ja sitten se oli menoa. Savua tuli torven täydeltä ja kierrokset oli tapissa n.15-30 sekunttia. Se oli tyyppivika joka korjattiin silloin takuuseen. En tiedä näistä uusista koneista, mutta se oli silloin...

TERVASMÄKI MARKKU 03.08.2015 23:02

Lainaus edelliseltä: " Eli kun ajoit pitkään, öljyrenkaat vuosi männän päälle pikkuhiljaa öljyä, ja kun sitä tuli tarpeeksi niin paine sytytti sen öljyn.." Tuota en usko, ellei joku sitä paremmin selitä Se mikä pikkuhiljaa tirskuu palaa kyllä taatusti välittömästi pois. Jostain muualta pakko tulla... Mitäs sanoo Janhonen?

SAARELA MARKKU 03.08.2015 23:47

Näin sanoi mulle toyotan huoltopäällikkö aikoinaan, ja meni takuuseen. En tiedä sitten mikä oli totuus, mutta vika korjaantui kun vaihdettiin öljyrenkaat.

Käyttäjän lisäys viestiin 3.8.2015 klo 23:51:02 Dieselöljyn syttymislämpötilahan on alhaisempi kuin moottoriöljyn.

KOISTINEN TOIVO 04.08.2015 06:38

Kun ventiilien ohjarikumit vuotavat, niin silloin öljy pääsee männänpäälle imuventtiilin kaulan kautta, ja savuttaa, ja öljyä kuluu. Mutta uusi tieto, että öljy "varastoituu" sinne, ja syttyy myöhemmin. Männän päällinenhän tyhjenee joka pakovaiheessa, ja sytytys vaiheessahan siellä on tulet. Käsittääkseni öljy palotilassa aina palaa, mutta palo on huono, ja savuttaa. Huohotus, jos tukkeentuu esim. jäätymisen takia, se aiheutta öljyjen ulostulon koska paine kampikammiossa nousee. Vanhoissa koneissa ei ollut ongelmaa, koska huohotus tuli ulos suoraan, eikä kierrellyt suljetusti ympäriinsä, kuten nykyään Koneen avaaminenhan oikean tiedon antaa. Toivopoika

SUOMI SEPPO 04.08.2015 07:58

Olettaisin että huohottava kone voi kerätä imupuolelle huohottimen kautta öljyä johonkin sopukkaan ja kun malja on ylitsevuotava niin silloin lähdetään. Joissakin vanhoissa Golfeissa kävi näin. @seppo

MÄKINEN ERKKI 04.08.2015 19:39

Minulla tuo auto on käynnistynyt heti tartatessa, ei ole savua tullut aiemmin missään tilanteessa. Nyt on sylinterikansi irroitettu ja 2 sylinterin mäntä on halki männäntapinsuuntaisesti. Sylinterissä pieniä naarmuja. Pitää selvittää riittääkö hoonaus ja löytyykö muutaman satasen isompaa mäntää. Ylikokoja kyllä on mutta se vaatii lohkon viemiseen poraukseen. Myös 3 sylinterin männässä oli säröhalkeama 7-8mm pituinen. Siis kaikki männät saa vaihtaa. Ei näytä männät kestävän tässä 2.2 tdci 140hv moottorissa, näyttää olevan kuvia tuolla transit forumilla ja vastaavaa muutakin tekstiä.

Käyttäjän lisäys viestiin 4.8.2015 klo 19:45:09 Niin mäntien ja kiertokankien irroitus kampiakselista jatkuu tietysti.

SUOMI SEPPO 04.08.2015 20:22

Taitaa sittenkin tuo parjattu Fiat ollakin hyvä auto. Vielä kun saataisiin mersusta samoja totuuksia. @seppo

JANHONEN MATTI 04.08.2015 21:31

Kaikissa autoissa on vikoja. Joissain vaan vikoja on aiemmin kun muissa ja enemmän kun muissa.

Fiat Ducaton peruskone on hyvä, mutta sen mainetta pilataan moottorin ulkopuolisilla huonoilla apulaitteilla.

HELLSTEN KARI 04.08.2015 23:54

Iso kiitos Erkille tästä ketjusta. Itellä on ollu pari Transit pakettiautoa ja olivat pahuksen hyviä yksinkertaisen tekniikkansa kanssa. Matkailuautonikin olisin halunnut samalle pohjalle. Piti kuitenkin tyytyä Pösöön ja Viiattiin. Yllättävän hyvin niilläkin kilometrit on kertynyt. Jotenkin tuntuu että tänäpäivänä on aivan sama minkä merkkisen ostaa. Aina vaaditaan paljon onnea, että kohdalle osuu hyvä ostos.

HESSE PAAVO 06.08.2015 15:38

No löytyihän se kohtalotoveri, juuri soitin Kuopion Rintajoupille johon voorti hinattiin.Ollut kolmatta viikkoa nyt pajalla ja suuttimet korjattu. Kolinaa kuuluu edelleen. Seuraavaksi tarkistavat egr-venttiilin. Täsmälleen samat oireet kuin sinulla. Moottoritiellä alkoi nykimään ja hiljensin seuraavaan liittymään, jolloin päästi savut ja kierrokset nousi. Sammutin vaihteella. 86000 ajettu -08 mallinen. Kesä kuluu ja hermot menee. Ei ole voorti auto eikä piika ihminen.

Käyttäjän lisäys viestiin 7.8.2015 klo 20:50:20 Tänään soittivat: Kansi ensiviikolla pois niin nähdään kannattaako konetta korjata.

HYTTI ESA 06.08.2015 17:51

Tervehdys Näkyykö pakosarjan juurella tiivisteissä öljyvuotoja? Merkki kannen tiivisteen vaihtotarpeesta. Koneen yläosa pois ja hiomolle ja uusi tiiviste, niin kyllä se siitä asettuu. Vältä ajamista nykyisellään, sillä moottoriöljyä kuluu paljon.

MÄKINEN ERKKI 10.08.2015 20:46

Männät ja kiertokanget ovat nyt olleet tuossa muutaman päivän irroitettuna, ja heräsi kiinnostus valmistajasta. Männässä teksti 19KM2 ILVD1 (google ei tuntenut). Vois yrittää valita merkkituotteen jos sattuis kestään paremmin. Ford liikkeissä ei myydä mäntiä eikä kiertokangen laakereita, ainoastaan puolimoottori hintaan 2500€. 2 sylinterille riitti muutaman sadasosan hoonaus ja muista hiukan kiiltoa pois. Sitten alkaa mäntien metsästys, löytyykö eri valmistajia ja millä hinnalla. Kun alkuperäisetkin kestää noin huonosti, ei hajottamolta nyt viitsis lähteä etsimään.

JANHONEN MATTI 10.08.2015 21:42

Kysy moottorikoneistamoista. Ne tietään mistä saa mitä maksaa. Koneistamot myy yleisesti varaosia.

HESSE PAAVO 19.08.2015 13:58

Mites tämä etenee? Oma voortini ollut kuukauden pajalla ja tehdasuusi kone tulossa.Kustannusarvio 7000€.

MÄKINEN ERKKI 20.08.2015 21:00

Olen tässä nyt ottanut muutamia päiviä lomaa tästä autoharrastuksesta ja tarkoitus pitää myös viikonloppuvapaa. Jäi aiemmin maitsemata että 3 sylinterin kiertokangen laakerista oli hiukan valkometallia leikkautunut irti ja liuskat pyörähtänyt pesässänsä. Hankittu tilalle 45tkm ajettu kiertokanki, pitää mitata ja punnita onko samanlainen. Kiillotin kampiakselin 2 kaulan, ja mittautin myös. Kaikki kampiakselin kaulat OK. Uudet lakeriliuskat runkolaakereihin ja kiertokankiin on hankittuna. Alkuperäisten mäntien valmistaja ei ole vielä selvinnyt ja tilaus on vielä tekemätä. Öljykanavia ja mäntien pohjaan suhkuttavia kuula/jousi virityksiä pitää vielä selvitellä, tuskin saa uusia. Öljypumpun ja vesipumpun uusimista pitää myös harkita. Muutoinhan tämä näyttää olosuhteisiin nähden aika hyvältä.

Olikos Paavolla mäntiä puhki vai mikä oli diagnoosi?

JANHONEN MATTI 20.08.2015 21:46

Tuo kampiakselin laakerivaurio samassa yhteydessä panee miettimään mikä on ollut vaurion/vaurioiden aiheuttaja?

Pelkkä mäntävaurio ei tuota laakerijuttua oikein selitä ja sillekin pitäisi olla syy. Onko öljypumpun kunto tarkastettu ts. onko voitelu ja männän jäähdytys (jos on) pettänyt.

Joskus muinoin kun oli vanhanmalliset suuttimet, niin suuttimen rankka "kuseminen" saattoi johtaa mäntävaurioon.

MÄKINEN ERKKI 20.08.2015 22:35

Korjaus: kiilloitin 3 kaulan tietysi, mäntä halki 2 sylinterissä.

Käyttäjän lisäys viestiin 20.8.2015 klo 22:47:46 Epäilen laakerivaurion aiheuttajaksi tuota ryntäystä, se kesti ehkä pitempään kuin 2-3s mitä kirjoittelin. Syyhän voi myös olla öljyn kierrossa tai paineessa.

HESSE PAAVO 20.08.2015 23:05

Joo,ykkössylinterin mäntä oli puhki ja Kuopion Rintajoupilla niin kovat liksat, että meinasivat uuden myllyn tulevan halvemmaksi.

PIIRONEN KARI 20.08.2015 23:53

Itse olen ihmetellyt, kun olen parin Fiiatin jälkeen ollut tosi tyytyväinen Transittiin. Ei sitten mitään vikaa vuosikausiin.. Olen myös huomioinut, etten ole ainuttakaan Fiattia nähnyt vuosikausiin Suomessa taksissa tai ambulansseina, mistähän johtunee?

JANHONEN MATTI 21.08.2015 08:36

Kyllä halvin korjaus (jos vauriot on ilmoitetut) on tehdä tarvittavat koneistukset ja vahtaa tarvittavat osat uusiin. Tiivisteet tietenkin menee kaikki uusiksi. Alakerran laakerisarja ei kamalasti kustanna, uuden männät maksaa ja männänrenkaat kannattaa vaihtaa kaikkiin mäntiin jos siltä näyttää.

Seuraavaksi halvin ratkaisu on puolimoottori, mutta sen vaatima työmäärä on lähes sama kun vanhan korjauksessa.

Ehdottomasti kallein vaihtoehto on koko moottorin vaihto. Työmäärä ja korjausaika lyhenee mutta siitä joutuu maksamaan varsin paljon. Oman työn osuus tippuu tässä vaihtoehdossa lähes kokonaan pois ja moottori on maksettava verotetulla rahalla.

HAAPANEN TIMO 21.08.2015 08:54

Soitin piruuttani tuttuun koneistamo/korjaamoon ja sieltä Transit miesten helpotukseksi kerrottiin että tuollainen koko moottorin avauksen vaatima vika on ko. merkissä harvinainen. Sama kysymys Ducatosta tuotti saman vastauksen.

Mäntävaurion korjaamisen arveltiin maksavan n. 3500€ jos koko auto tuodaan sellaisenaan korjattavaksi.

@timppa

HESSE PAAVO 21.08.2015 09:52

Tuo tehdasuusi moottori maksaa 4400, suuttimien korjaus ja vian selvitys 800. Kaikki muut osat ja nesteet niin päästään tuohon n.7000. Tuloksena on sitten moottori kahden vuoden takuulla. Ei löytynyt maailmalta käytettyä moottoria,joista on Rintajoupilla hyviä kokemuksia. Kallista on mutta oli onneton tuuri kun jäi auto sinne Kuopioon ja itse olen Espoosta. On mahdollista että autoon on jäänyt päivittämättä ohjelmisto,joka säätelee ykkössylinterin ruiskutushetkeä.Katsotaan....

HAAPANEN TIMO 21.08.2015 10:11

En sun valintaasi moittinut, puolensahan tuliterällä moottorilla on.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 21.8.2015 klo 10:17:27 Maksaa se purkaamon konekkin

http://www.auto-lehtinen.fi/osahaku/

Käyttäjän lisäys viestiin 21.8.2015 klo 10:19:15 Tietty siina on kaikki tavarat valmiiksi kiinni.

HAAPANEN TIMO 21.08.2015 10:23

Lehtisen linkki ei mene kohteeseen, eikä lisäykseen saa kuvaa, niin laitan pelkän kuvan.

JANHONEN MATTI 21.08.2015 15:49

Tässä osviitta siihen mitä Saksassa eri moottorivaihtoehdot maksaa. Tässä vain yksi linkki http://www.motor-defekt.com/index.php

Saksassa on varsin paljon joko "moottori- tai vaihdelaatikkotaloja" jotka myy kunnostettuja vaihtomoottoreita ja vaihteistoja takuulla.

Niitä voi hakea haulla Austauschmotot tai autauchgetriebe

Tässä malliksi yksi vaihteistotalo http://www.goherrmanns.de/

Turboista ja diesellaitteista löytyy vastaavia ja usein näiden talojen moottoreita on myynnissä Ebayn kautta. Tässä yksi esimerkki Transun 2,4 litrasesta.

Käyttäjän lisäys viestiin 21.8.2015 klo 15:50:14 Ei kun tässä

http://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/motor-0-km!!!-ford-transit-motor-2,4-tdci-d4fa-120ps/348940503-223-6860

MÄKINEN ERKKI 26.08.2015 17:13

Alkuperäisten mäntien pohjasta paljastui valmistajaksi nural. Tavoittelin mahlen mäntiä, mutta sanottiin että tehtaalta saa vasta marraskuussa. En arvannut mahlen numerolla laittaa nettikauppaan tilausta 700€ hintaan, kun ei tiedä koska tulee ja tuleeko mitään. Peugeotin vastaavaa mäntäsarjaa tarjottiin liikkeestä noin 1200€ hintaan. Nyt on nural männät tilauksessa varaosaliikkeestä (4kpl) hintaan 500€ pitäis saapua loppuviikolla, maksu noudettaessa. Ford liike yllätti positiivisesti, sain tilaukseen männän pohjaan öljyä suihkuttavat kuula/jousi-suuttimet ja tiivisteitä myös. Vielä pitäis arpoa tuo öljypumpun hankita, hinnat välillä 128-358€ valinnasta riippuen, ja on ainakin kaksi valmistajaa. Öljypiiriä tässä pitää tutkia muiltakin osin. Kasaus alkaa lähipäivinä ja siinä tulee tehtäväksi vielä useita valintoja, kelpaako vanha osa vai pitääkö uusia.

HAAPANEN TIMO 26.08.2015 20:01

Hienoa raportointia ja asian edistämistä!

@timppa

HESSE PAAVO 29.08.2015 19:33

Minun osalta päivitystä: Auto haettu kuuden viikon jälkeen Korjaamolta uuden koneen kera ja 7000€ oli lasku.

MÄKINEN ERKKI 03.09.2015 21:48

Moottorin kasaus on nyt hiukan edennyt. Kampiakseli runkolaakerit kiertokaget ja männät asennettu paikoilleen. Myös uusi öljypumppu (180€) ja uudet männän voitelu/jäähdytys suuttimet sekä öljypohja on asennettu paikoilleen. Innostuin testaileen näitä suuttimia ja vertaamaan vanhoihin. Rakenne oli muuttunut täysin ei ollut kuulaa enää näkyvillä. Avautumispaine oli noussut 1,3:sta 1,5bar. (mikä lie vanhoissa alunperin). Virtausta oli myös saatuu lisättyä. Minulla 5bar säiliössä ja 10m paineletkua sitten painemittari ja suutin. Vanhoilla näyttämäksi jäi 3,2bar. ja uusilla 2,7bar. joten virtausta oli saatu suurennettua. Olin hankkinut 5kpl näitä joista tarvittavat 4 toimi OK yks hiukan takerteli mutta avautuminen alkoi 1,5bar kuten toisillakin. Nyt on moottorin lohko saatu kiinnitettyä takaisin vaihdelaatikkoon. Vaihteistoa ei olut irroitettu autosta ollenkaan. Moottori mahtui tulemaan 85mm sivuttaissiirrolla, tila syntyi kun jakopään koppa ja moottorin kiinnike irroitettiin. Kaksoimassavauhtipyörää ei nyt uusittu kun ei ollut vikaa todettu ajossa eikä muutoinkaan. Seuraavaksi alkaa kannen ja jakopään sekä apulaitteiden asennukset.

TERVASMÄKI MARKKU 06.09.2015 18:43

En missään tapauksessa maalaile piruja seinille, mutta kun tulee lueskeltua ison maailman autojuttuja, tuli tällainen juttu vastaan. Että olisi ECU-boksi, joka virheellisesti ohjaa ruiskuttamaan liikaa dieseliä.

Ford Transit 2.2 TDCi Injectors Over Fueling Problem

The Injectors Over Fuelling in Ford Transit engines becomes a commonly known engine problem of this Transit 2.2 TDCi Engine. What is actually happening is rather than injector being faulty the ECU causes the problem and there is wrong amount of diesel delivered - more than required. The outcome - in a large shortcut - is a problem with Engine Liners, the bores are being washed of oil and become more and more scratched, engine is loosing compression. On occasions pistons are being melted and fracturated due to heat exposure caused by diesel burning on the top surface of the piston ( due to over fueling problem ) rather than being sprayed in to combustion chamber of the pistons.

Käyttäjän lisäys viestiin 6.9.2015 klo 18:55:07 Oho, linkki unohtui..

http://engineengineering.co.uk/start/reconditioned-engines-rebuilt:298/ford-reconditioned-engines:330/ford-duratorq-22l-tdci:1053/

JANHONEN MATTI 06.09.2015 20:27

Ottamatta tässä mitään kantaa siihen mikä avaajan moottorin mäntävaurion on aiheuttanut, niin on totta, että viallinen suutin tai väärä ruiskustusaika/määrä voi aiheuttaa mäntävaurion.

Oli aika tavallinen ongelma paineesta avautuneiden kusevien suutinten aikaan ja kun männän alapinnan jäähdytystä paineenalaisella öljyllä ei käytetty.

Noissa vanhoissa koneissa öljy enempi vain voiteli, kun taas näissä uusissa moottoreissa öljy sekä voitele että kuljettaa lämpöä pois niin männistä kun turbostakin ja siksi tarvitaan myös öljyn lauhdutin, vallankin kun nykymoottorien öljymäärät on pieniä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.