Fiat Ducaton öljy

Esa Ojala 20.01.2023 09:08

Joku kyseli mikä öljy sopii Ducaton Euro6 koneeseen. Ketju poistui yllättäen vastauksineen??
No tässä tietoa jonka löysin nettiä selaillessa. Tuosta vain kopsaa tiedon oman koneen mukaan ja hakee vaikka googlella sopivan öljyn omiin tarpeisiin.

OIL SPECIFICATION FIAT DUCATO

Euro 6: Fiat 9.55535-DS1
Euro 5: Fiat 9.55535-S1
Euro 4: Fiat 9.55535-N2
Gas: Fiat 9.55535-T2


Jäi esimerkki laittamatta... Hakusana: Fiat 9.55535-DS1 Tulos Motonetillä https://www.motonet.fi/fi/tuote/590110/Shell-Helix-Ultra-ECT-0W-30-C2C3-VAG-4-l-moottorioljy
muokattu: 24.10.2023 19:31
Veli-Matti Salminen 20.01.2023 09:50

meille laitettiin Delta-auton huollossa Selenian öljyä. Liekö yritysten omistukset jotenkin ristissä kun tuo suositus lukee siellä manuaalissakin. Ja auto on Fiat D. 2,2 Multijet 140hp -22

Timo Haapanen 20.01.2023 11:59

Öljyn kauppamerkillä ei ole mitään merkitystä. Fiat saa rahaa näiltä Tutola, Selenia valmistajilta.

Ryöstöhän tuokin on kun Jyväscaravan myy asiakkaille seleniaa 25 euroa litra. Asiakas ei voi olla perehtynyt kaikkiin asioihin ja ostaa nieleskellen sen mitä tarjotaan.

@timppa

Tapani Pokkinen 20.01.2023 12:14

Kumpi lie moottorin keston kannalta tärkeämpi, jokin tietty öljy vai sopivan tieheä vaihtoväli?
Kyllä sellainen 10.000km riittää öljyn kuin öljyn likaamiseen.

Petteri Haverinen 20.01.2023 12:23

Vaihdatin juuri tuon ketjun aloittajan öljyn 20 tkm kohdalla, vaikka huoltovälihän olisi 40 tkm , vai peräti 45 tkm. Nyt ajattelin teettä ensimmäisen virallisen huollon, sillä mittarissa on kohta 38 tkm. Auto on 6/2021 , 160 hp.

Olen hieman ihmetellyt hintatietoisuutta näissä asioissa, kun vertaa siihen, että muuten osa karavaanareista on , sanoisiko, jopa hyvinkin tarkkoja kaasun/paikkamaksun yms hinnoista…

Virve Pitkäranta 20.01.2023 12:55
Tapani Pokkinen

Kumpi lie moottorin keston kannalta tärkeämpi, jokin tietty öljy vai sopivan tieheä vaihtoväli?
Kyllä sellainen 10.000km riittää öljyn kuin öljyn likaamiseen.

Useimmis nykyautois se tietty öljy, vanhois -80 ja -90 luvun vehkeis ei niin väliä.
Se moottori kyllä yleensä kestää auton iän vähä huonommallakin huollolla, mutta alustaan ja voimansiirtoon kiinnitetään yleensä aivan liian vähän huomiota.
Jukka P.

Ville Säynäjäkangas 20.01.2023 13:41

Nykyisin ei valmisteta todella huonoja öljyjä. 70-luvulla oli vielä toisin.
Moottoreiden voiteluun ei ole tehty mitään huimia parannuksia.
Öljynvaihtovälit ovat sitä vastoin pidentyneet aivan järjettömiksi. Siitä on seurannut trendi, että yksiriviset nokkaketjut eivät enää ole ikuisia. Useammasta merkistä ketjut venyvät ja jako hyppää 100-200tkm matkalla. Tämän voi kuitenkin välttää 10tkm öljynvaihtovälillä. Kalliiden huippuöljyjen ominaisuudet menevät hukkaan näin tiheällä vaihtovälillä.
Kylmät termostaatit, moottorien ahtaminen ja liian pienillä kierroksilla ajaminen aiheuttavat polttoaineen kulkeutumista voiteluöljyn sekaan. Tähän asiaan ei öljyn laatu vaikuta mitään.
Eli öljyn laadusta voi kyllä tinkiä, mutta vaihtovälistä ei, mikäli moottorin kestoikä on on itselle tärkeä arvo.


Kaikissa moottoreissa ei jakoketjua ole, mutta se on hyvä indikaattori voitelun toiminnasta.
muokattu: 20.1.2023 13:47
Timo Haapanen 20.01.2023 14:56

Vaihdan moottoriöljyn 10 000 km:n välein. Kun katselen sitä pois laskettua mustaa tavaraa epäilyttää suuresti onko siinä jäljellä C2 tai C1 luokitusta tai mitään muutakaan luokitusta.

Se on varmaa että jos tarjoaisin sitä jollekkin vielä 35 000 km:n ajoon niin ei kelpaisi kenellekkään vaikka omassa koneessa samanlainen mörjä pyöriikin.

@timppa

Toivo Koistinen 20.01.2023 16:09

5W 40 öljy, ja 10 000 vaihtoväli. Samalla vaihdan vaihteistoöljyn, ja siinäse.
Tp

Kari Huhtala 20.01.2023 17:02

Ducaton Euro6 ohjekirja kertoo, että ensimmäinen määräaikaishuolto on normaali käytöllä 48000 km, tai 2 vuotta. Kojetauluun pitäisi tulla ilmoitus, kun huolto on ajankohtainen. Eipä tarvitse Ducatoa kovin usein huoltoon ajella.
Minulla oli 13 vuoden ajan käytössä MB E200 D, siinä ilmoitus huollosta tuli n. 23000 km ajomatkan jälkeen.
Huollossa kävin em. periaatteella ja auto pelitti moitteettomasti.
Nyt Fiat Ducato pistää puolet paremmaksi. Miten näitä pidentyneitä huoltovälejä perustellaan?
Johtuuko moottoritekniikan ja öljyjen kehittyksestä nämä nykyiset pidentyneet huoltovälit?

Lauri Niittynen 20.01.2023 18:18

Nykyisillä öljyillä ja suodattimilla öljy voitelee ikuisesti, ainoastaan lisäaineistus kuluu ja öljy mahdollisesti happamoituu. Varsinkin bensamoottoreilla riittäisi suodattimen vaihto, mutta pitäisi dieselinkin öljyjen pysyä neutraaleina happamoitumatta. Värillä ei ole väliä, kunhan öljy kulkee suodattimen läpi eli se ei ole tukossa ja laske öljyä ohi.

Meri- ja voimalaitosmoottoreissa on öljyä sen verran enemmän, että niissä tehdään analyysiä, jonka perusteella osa öljystä vaihdetaan, jos sitä ei kulu riittävästi. Happamoituminen on tärkeä vaihtoon pakottava syy.

Petteri Haverinen 20.01.2023 18:21

Saahan öljyn vaihtaa, vaikka viikon välein. Eihän valmistajat mitään tiedä..
https://augustin-group.de/m/fiat-ducato-250-motoroel-oelfilter


ÖLJYNVAIHTO DUCATO - FIAT DUCATO 250 ÖLJYOPAS JA VALMISTAJAN TEKNISET TIEDOT
Milloin moottoriöljy pitää vaihtaa? – Intervallit kaikille Ducato-malleille

Fiat Ducaton huoltoväli on yleensä 45 000 km tai 2 vuoden välein. Poikkeuksia ovat esimerkiksi 3.0 Multijet 160 DPF vuosilta 2010 - 2013 (32 000 km) ja kaasumoottorit 3,0 CNG (40 000 km). Huomaa, että Ducatollesi pitäisi saada öljyhuolto nopeammin, jos sitä käytetään paljon ja kaupunkiliikenteessä.”

Toivo Koistinen 20.01.2023 19:22

Niin se on pikkusen korvienkin välissä, kuten itselläkin. Miettii usein, kun ohjekirjan sanoma on 20 000 kilometriä, että miksi minä puolet tiheämpään, ja vielä vaihteistokin.
Kustannushan sitten kun aattelee että auto kohta 20 vuotias, ja kohta itse öljyt suotimineen kalliimat kun koko auto.
Myös sitä, että jos olisin harvenatanut sitten siihen 20 000 kilometriin, niin olisin säästänny 12,5 kerran vaihdot, paljonko rahassa, en osaa laskea.
Lisäksi kun jokakerta kun lähemmä kylälle, niin tulee vähintään 70 kilometriä mittariin, eli ei mitään pätkäajoa se, elikkä parasta auton käyttöä.
Mutta sitä aattelee, että jos se kestää toiset 20 vuotta, niin taitaa jo valtesmanni keritä väliinn omine mietteineen lisensin suhteen.
Eipä tarvi kymppejä pistää uuteen autoon. Niino mihin sitte säästän niitä kymppejä... Pehkales. parasta kunsanoo kuten Jopen henkilö. tekeemitätekee.... Miettii mitämietii.. Mieainakii
Tp

Ville Säynäjäkangas 20.01.2023 20:21
Lauri Niittynen

Nykyisillä öljyillä ja suodattimilla öljy voitelee ikuisesti, ainoastaan lisäaineistus kuluu ja öljy mahdollisesti happamoituu. Varsinkin bensamoottoreilla riittäisi suodattimen vaihto, mutta pitäisi dieselinkin öljyjen pysyä neutraaleina happamoitumatta. Värillä ei ole väliä, kunhan öljy kulkee suodattimen läpi eli se ei ole tukossa ja laske öljyä ohi.

Meri- ja voimalaitosmoottoreissa on öljyä sen verran enemmän, että niissä tehdään analyysiä, jonka perusteella osa öljystä vaihdetaan, jos sitä ei kulu riittävästi. Happamoituminen on tärkeä vaihtoon pakottava syy.

Pysy lujana uskossasi. Totuus on kuitenkin se, että öljy muuttuu polttoaineeksi ajan kanssa ja se polttoaine ei ole hyvä voiteluaine.


Tai ei se muutu, vaan korvaantuu polttoaineella.
muokattu: 20.1.2023 20:23
Virve Pitkäranta 20.01.2023 22:10

Se ei muutu eikä korvaudu polttoaineella jos ei nyt ajeta ihan älyttömän lyhyitä matkoja, muuten polttoaine haihtuu öljyn seasta.
Väärä viskositeetti ja väärät lisäaineistukset sen sijaan ovat ne jotka niitä moottorivaurioita aiheuttavat. Paljon lyhyitä matkoja ajettaessa kannatta varmasti vaihtaa öljy useammin, mutta kuten aiemmin sanoin, yleensä autot menevät romuksi kun niistä loppuu joku muu kuin moottori.
Jukka P.


Kaikkihan huoltavat omat laitteensa niin kuin parhaaksi näkevät ja maksavat itse kustannukset.
muokattu: 20.1.2023 22:12
Martti Bragge 20.01.2023 22:38

Meillä,
Uudehko Eur6 kulkine.
Ajossa liian vähän. Ja tähän liittyen öljynvaihtoon.
Ekat öljyt+suodatin, suodatin, moottorin suositus. Vaihdoin noin 7000km:n kohdilla, että sain "asennus hiekat" pois.

Eli, jos auto seisoo pitkään talvikeleillä, niin moottorin sisälle kondensoituu vettä. (Ulkona säilytyksessä). Ja silloin on käyttöönotettaessa hyvä vaihtaa mottoriöljy+suodatin. Kun tuon tekee vaikka halvalla, kuitenkin luokan öljyllä niin "kone kiittää".
Itse vaihdan 10000km:n välein.
Muuhun kuluihin nähden kannattaa, jos aikoo kulkinetta pitää pidempään.

Muuten, vaikka moottorien rakenneissa teräkset ja pintakarkaisut aivan lumoaivia, niin ilman oljyä on metalli vastassa metalli!

Nykyiset öljyt ovat..aivan ihmeelisiä! Että ilman vettä

Lauri Niittynen 21.01.2023 07:06
Ville Säynäjäkangas

Pysy lujana uskossasi. Totuus on kuitenkin se, että öljy muuttuu polttoaineeksi ajan kanssa ja se polttoaine ei ole hyvä voiteluaine.

Voisit selittää, miksi öljy katoaisi, mutta polttoaine jäisi. Niiden fysikaaliset ominaisuudet ovat juuri päinvastoin ja siksi toista käytetään voiteluun ja toista poltetaan. Kun polttoaine tiivistyy sylinterien seinämiin ja joutuu öljytilaan, se lisää nesteen määrää siellä. Jos moottori ei koskaan lämpene, määrä aina vain lisääntyy.

Käytännössä jokainen tietää kuinka ajaa. Mitään kolmen tai viiden tonnin vaihtovälejä ei taida nykyaikana kannata käyttää. kymppitonni on jo mahdollinen, jos ajaa lyhyttä ajoa tai pidemmistä ajoista kertyy tuo parissa vuodessa. 20000 sopii normiajossa tai jos vuodessa tulee enemmän, niin voi matkaa venyttää kerran vuodessa vaihtoon. Jos moottori olisi aina käynnissä ja lämmin, öljyä ei tarvitsisi kuin lisätä.

Toivo Koistinen 21.01.2023 07:50

Öljy ei ole ikuista. Raskaissa muistelen oltiin 45000 kilometrin väleissä, kun ne pyörii paljon. Öljyyn tulee vaikka vesi, ja poltoaine haihtuu nokea, ja muuta epäpuhtautta vaikka se suodattuu.
Kaniasa oli se öljylinko joskus, ja sen seinämissä oli melkonen kerros moskaa, kun oli öljynvaihto.
Tp

Petteri Haverinen 21.01.2023 08:38

muinoin, 1980-luvulla, kun nämä hätäiset öljynvaihtaja papat olivat nuorempia, niin silloin kunnostettuin moottoreita sekä myyntiin puolimoottoreita, hoonattiin sylintereitä, Tammerdiesel … mitäs syystä ei niitä juuri enää myydä, vaikka öljynvaihtovälit ovat 4-10 kertaa pidemmät nykyisin?


Lauri Niittynen 21.01.2023 09:09
Toivo Koistinen

Öljy ei ole ikuista. Raskaissa muistelen oltiin 45000 kilometrin väleissä, kun ne pyörii paljon. Öljyyn tulee vaikka vesi, ja poltoaine haihtuu nokea, ja muuta epäpuhtautta vaikka se suodattuu.
Kaniasa oli se öljylinko joskus, ja sen seinämissä oli melkonen kerros moskaa, kun oli öljynvaihto.
Tp

Ennen oli myös maantiedieselissä mineraalit ja hivenaineet mukana. Oli myös palamattomia hiilivetyjä. Noista yhdessä syntyi jo paljon turhaa moskaa moottorin. Ja oli palavaa rikkiä, josta taas syntyi rikkihappoa moottoriin ja ilmaan. Nykyisin diesel on loppuunjalostettua, mitään turhaa ei ole mukana ja lämpimässä moottorissa kaikki palaa pakokaasuihin.

Nykyään ei taida olla öljyissä peseviä ainesosia. Nehän olivat välillä ongelma, jos moottoriin oli kertynyt tatinaa liikaa. Kaikki lähti liikkeelle ja tukki öljykanavat. Nykyisessä öljynvaihdossa poislaskettava öljy on tasaisen väristä, pikimusta osuus puuttuu.

Toivo Koistinen 21.01.2023 10:12

Ei ole kirkasta, vaan pikimustaa kymppitonnin vaihtovälissäkin. Minulla on muutama kone mihin vaihan öljyt itse, jotenka tämä ei ole mutu.
Pakoputkesta tulee savua, ja putki nokeentuu. Kun sylintereissä tapahtuu ohivuotoa, samoin kun nyt kieräätetään koneessa savutkin moneen kertaan, niin öljyyn tulee mitätulee.
Mutta se pitää, että jokainen itse harkitse vaihtaako, millon, vai ei millonkaan. Nykypolitiikka, joka palvelee vaalirahoittajia, haluaa autot kiertoon jo muutaaman vuoden välein, elikä eikai sitten öljyjäkääm vaiheta.
Sähköautoissaha se jo liene historiaa.
Tp

Tapani Pokkinen 21.01.2023 11:25
Toivo Koistinen

Ei ole kirkasta, vaan pikimustaa kymppitonnin vaihtovälissäkin. Minulla on muutama kone mihin vaihan öljyt itse, jotenka tämä ei ole mutu.
Pakoputkesta tulee savua, ja putki nokeentuu. Kun sylintereissä tapahtuu ohivuotoa, samoin kun nyt kieräätetään koneessa savutkin moneen kertaan, niin öljyyn tulee mitätulee.
Mutta se pitää, että jokainen itse harkitse vaihtaako, millon, vai ei millonkaan. Nykypolitiikka, joka palvelee vaalirahoittajia, haluaa autot kiertoon jo muutaaman vuoden välein, elikä eikai sitten öljyjäkääm vaiheta.
Sähköautoissaha se jo liene historiaa.
Tp

Tuohon moneen kertaan kierrätykseen on onneksi apu, uudelleen ohjelmointi.
Moottori pysyy puhtaampana, ei syty enää vikavalot ja kulutus pienenee, jopa teho kuin vääntökin vain lisääntyy.
Toki se ei taida olla laillista, mutta sen kanssa voi tehdä kuin tämän hirmuisen koronan kanssa, viitata kintaalla.

Petri Ahonen 21.01.2023 11:33
Petteri Haverinen

muinoin, 1980-luvulla, kun nämä hätäiset öljynvaihtaja papat olivat nuorempia, niin silloin kunnostettuin moottoreita sekä myyntiin puolimoottoreita, hoonattiin sylintereitä, Tammerdiesel … mitäs syystä ei niitä juuri enää myydä, vaikka öljynvaihtovälit ovat 4-10 kertaa pidemmät nykyisin?


Lienee yksi syy se, että "ennen vanhaan" käytettiin mineraaliöljyjä, joiden viskositeetti katosi nopeasti. Huoltoasemalle kun meni hakemaan ölviä, riitti kun sanoi "tartten litran moottoriöljyä". Nyt käytössä on täysin synteettisiä voiteluaineita, joissa voitelukyky säilyisi vaikka kuinka, mutta, kuten täälläkin on jo monen karavaanarin kertomana todettu, kuluessaan moottori alkaa päästämään enemmän ja enemmän töhnää öljypuolelle, joten vaihtoja tarvitaan.
Minulla oli tuon kulkineensa ölvipuolelle huollossa laitettu liian vähän ainetta, siksi se alkoi täällä Espanjan puolella vilkuttelemaan, jotta lisäystä tarvitaan. Siis kauppaan... Viidennen kaupan jälkeen, josta ei sieltäkään Hiivattiin sopivaa öljyä löytynyt, etsin lähimmän Professional huollon. Ei heilläkään tota tuolla alussa mainittua öljyä ollut, antoi Shellin ainetta purkin ja sanoi: tätä me on käytetty. Sitä siis koneeseen 12€/litra, ja matka jatkuu.

Petri Ahonen 21.01.2023 11:33
Petteri Haverinen

muinoin, 1980-luvulla, kun nämä hätäiset öljynvaihtaja papat olivat nuorempia, niin silloin kunnostettuin moottoreita sekä myyntiin puolimoottoreita, hoonattiin sylintereitä, Tammerdiesel … mitäs syystä ei niitä juuri enää myydä, vaikka öljynvaihtovälit ovat 4-10 kertaa pidemmät nykyisin?


Lienee yksi syy se, että "ennen vanhaan" käytettiin mineraaliöljyjä, joiden viskositeetti katosi nopeasti. Huoltoasemalle kun meni hakemaan ölviä, riitti kun sanoi "tartten litran moottoriöljyä". Nyt käytössä on täysin synteettisiä voiteluaineita, joissa voitelukyky säilyisi vaikka kuinka, mutta, kuten täälläkin on jo monen karavaanarin kertomana todettu, kuluessaan moottori alkaa päästämään enemmän ja enemmän töhnää öljypuolelle, joten vaihtoja tarvitaan.
Minulla oli tuon kulkineensa ölvipuolelle huollossa laitettu liian vähän ainetta, siksi se alkoi täällä Espanjan puolella vilkuttelemaan, jotta lisäystä tarvitaan. Siis kauppaan... Viidennen kaupan jälkeen, josta ei sieltäkään Hiivattiin sopivaa öljyä löytynyt, etsin lähimmän Professional huollon. Ei heilläkään tota tuolla alussa mainittua öljyä ollut, antoi Shellin ainetta purkin ja sanoi: tätä me on käytetty. Sitä siis koneeseen 12€/litra, ja matka jatkuu.

Ville Säynäjäkangas 21.01.2023 12:11
Lauri Niittynen

Voisit selittää, miksi öljy katoaisi, mutta polttoaine jäisi. Niiden fysikaaliset ominaisuudet ovat juuri päinvastoin ja siksi toista käytetään voiteluun ja toista poltetaan. Kun polttoaine tiivistyy sylinterien seinämiin ja joutuu öljytilaan, se lisää nesteen määrää siellä. Jos moottori ei koskaan lämpene, määrä aina vain lisääntyy.

Käytännössä jokainen tietää kuinka ajaa. Mitään kolmen tai viiden tonnin vaihtovälejä ei taida nykyaikana kannata käyttää. kymppitonni on jo mahdollinen, jos ajaa lyhyttä ajoa tai pidemmistä ajoista kertyy tuo parissa vuodessa. 20000 sopii normiajossa tai jos vuodessa tulee enemmän, niin voi matkaa venyttää kerran vuodessa vaihtoon. Jos moottori olisi aina käynnissä ja lämmin, öljyä ei tarvitsisi kuin lisätä.

Sylinterin ja männän väli ei ole tiivis. Kaikki moottorit syövät öljyä, mutta mittatikussa se ei välttämättä näy, koska osa öljystä korvautuu polttoaineella. Öljy kulkeutuu palotilaan ja polttoaine kulkeutuu öljyn sekaan.
Öljy ja polttoaine sekoittuvat mielellään toisiinsa, varsinkin kun tätä seosta vatkataan öljypumpulla pieniä voitelureikiä vasten paineella. Sekoittuneesta seoksesta ei saa erotettua komponentteja toisistaan millään. Öljyn tason saa kyllä laskemaan pidemmässä maantieajossa, mutta sieltä lähtee silloin öljyä ja polttoainetta, niin männänrenkaiden välistä kuin huohottimestakin.
Öljyssä ei tarvitse olla kuin joitain prosentteja polttoainetta, niin viskositeetti ja näin ollen voiteluominaisuudet huononevat selvästi.
Nykyisten liian kylmien termostaattien johdosta polttoaine öljyssä ongelma vain pahenee.

Jokainen voi tehdä testin. Uudella öljyllä tarkastelee mittatikkua, kuinka notkeasti tippa tippuu tikun nokasta ja mille se haisee. 10tkm päästä tekee saman tarkastelun. Silloin tippa tippuu notkeammin ja haisee polttoaineelle.

Lauri Niittynen 21.01.2023 12:48
Ville Säynäjäkangas

Sylinterin ja männän väli ei ole tiivis. Kaikki moottorit syövät öljyä, mutta mittatikussa se ei välttämättä näy, koska osa öljystä korvautuu polttoaineella. Öljy kulkeutuu palotilaan ja polttoaine kulkeutuu öljyn sekaan.
Öljy ja polttoaine sekoittuvat mielellään toisiinsa, varsinkin kun tätä seosta vatkataan öljypumpulla pieniä voitelureikiä vasten paineella. Sekoittuneesta seoksesta ei saa erotettua komponentteja toisistaan millään. Öljyn tason saa kyllä laskemaan pidemmässä maantieajossa, mutta sieltä lähtee silloin öljyä ja polttoainetta, niin männänrenkaiden välistä kuin huohottimestakin.
Öljyssä ei tarvitse olla kuin joitain prosentteja polttoainetta, niin viskositeetti ja näin ollen voiteluominaisuudet huononevat selvästi.
Nykyisten liian kylmien termostaattien johdosta polttoaine öljyssä ongelma vain pahenee.

Jokainen voi tehdä testin. Uudella öljyllä tarkastelee mittatikkua, kuinka notkeasti tippa tippuu tikun nokasta ja mille se haisee. 10tkm päästä tekee saman tarkastelun. Silloin tippa tippuu notkeammin ja haisee polttoaineelle.

Polttoaine ei mene sylinterin seinämiin lämpimässä moottorissa, vaan palaa pois.

Kun öljyyn lisää polttoainetta ja sekoittaa hyvin, ei kemiallisia muutoksia tapahdu. Niinpä kun seosta lämmittää, molekyylit haihtuvat siitä ihan oikeassa järjestyksessä eli polttoaine ensin ja aineet saa ihan fysikaalisiin keinoin erotettua toisistaan. Ihan sama juttu kuin alkoholin tislaamisessa, alkoholi haihtuu ennen vettä.

Nykyaikana öljy ei enää pilaannu noin, kymppitonnin kohdalla öljy on vielä kuin uutta. Ennen oli toisin, juuri kuvaamaasi.

Ville Säynäjäkangas 21.01.2023 13:38

Tehkää tuo testi, niin saatatte yllättyä.

Virve Pitkäranta 21.01.2023 16:39

Isäukolla Aikanaan -70 luvulla oli Opel Kadett johon piti tehä koneremontti aina 100tkm välein ja varmana vaihto öljyt 5000km välein mulla nyt Ford ranger, meni just 100tkm rikki ja heti eka remontti kun palo parkkilamppu, että semmoinen on ero nykyvehkeiden ja -70 luvun välillä.
Minä en silti ole ruvennu öljyjä 5000 tonnin välein vaihtamaan, mutta en sitä toki keltään kielläkään.
Jukka P.

Timo Haapanen 21.01.2023 17:24
Lauri Niittynen

Polttoaine ei mene sylinterin seinämiin lämpimässä moottorissa, vaan palaa pois.

Kun öljyyn lisää polttoainetta ja sekoittaa hyvin, ei kemiallisia muutoksia tapahdu. Niinpä kun seosta lämmittää, molekyylit haihtuvat siitä ihan oikeassa järjestyksessä eli polttoaine ensin ja aineet saa ihan fysikaalisiin keinoin erotettua toisistaan. Ihan sama juttu kuin alkoholin tislaamisessa, alkoholi haihtuu ennen vettä.

Nykyaikana öljy ei enää pilaannu noin, kymppitonnin kohdalla öljy on vielä kuin uutta. Ennen oli toisin, juuri kuvaamaasi.

Polttoaineen kertyminen öljyn sekaan ja öljyn nousu mittatikussa on aivan tuttu ilmiö.

Kymppitonnin kohdalla vaihdettu öljy on jo muutaman kymppitonnin ajetussa moottorissa pikimustaa eikä todellakaan näytä uudelta.

Omaani kymmenen kertaa öljyn vaihtaneena olen omin silmin tämän nähnyt.

@timppa




Ville Säynäjäkangas 21.01.2023 17:44
Virve Pitkäranta

Isäukolla Aikanaan -70 luvulla oli Opel Kadett johon piti tehä koneremontti aina 100tkm välein ja varmana vaihto öljyt 5000km välein mulla nyt Ford ranger, meni just 100tkm rikki ja heti eka remontti kun palo parkkilamppu, että semmoinen on ero nykyvehkeiden ja -70 luvun välillä.
Minä en silti ole ruvennu öljyjä 5000 tonnin välein vaihtamaan, mutta en sitä toki keltään kielläkään.
Jukka P.

Oikea havainto, mutta väärä johtopäätös.
Nykyisillä öljyillä ei 70-luvun Kadettikaan kaipaa koneremonttia 100tkm välein. Sen aikaiset öljyt oli niin surkeita, ettei öljyn lisäys meinannut pakkasella onnistua. Se oli jäykkää kuin vaseliini. Ensimmäiset kilometrit menivät täysin ilman voitelua. Ei ihme että moottorit kuluivat.

Virve Pitkäranta 21.01.2023 18:22

No tuota juuri tarkoitinkin, en minä siitä parkkilampun palamisesta öljyjä syyttänyt.
Eli öljyt on parantuneet ja polttoaineen syöttöjärjestelmät eivät enää syötä liikaa polttoainetta nin kuin ennen kun kadetissa oli vielä kaasutin ja siinä rikastin eli ryyppy niin saatto sitä palamatonta lyijypitosta bensiiniä päästäkin sinne öljyn sekaan. Se tosin haihtu sieltä pitkäs ajos jos sillä joku viitti pitkään ajaa.
JukkaP.

Ville Säynäjäkangas 21.01.2023 18:40

Vähän aiheen ulkopuolelta. Paljon liikenteessä olevissa matkiksissa, noin 10 vuotta vanhassa Ducaton 2,3 koneessa on noin 6 litraa öljyä, kun taas vastaavan ikäisissä Sprintereissä 2,1 koneessa on noin 12 litraa öljyä. Nyt villi veikkaus, kummassa voitelu on paremmalla tolalla? Arvauksia voi heitellä ;)

Jari Kortesalmi 21.01.2023 19:54

Jos kone käy kylmänä aika paljon,käytetään tyhjäkäyntiä aika paljon esim, Monet vaanarit lataavat akkuja tyhjäkäynnillä,kone käy silloin kylmänä polttoainetta menee pieniä määriä oljyn joukkoon,varsinkin jo vähän kuluneeessa moottorissa,seuraavaksi katsotaan tikusta öljy on ylämerkissä,sitten lähdetään pitkälle matkalle 3000 km jälkeen katsotaan tikkua öljyä on 1/3 vähentynyt,syy polttoaine sekoittunut öljyyn öljy ohkaista viskositeetti laskenut silloin öljyä kuluu.Vikaantunnella termostaatilla ei saisi ajaa kun se minkä vaatii että voi vaihtaa uuden,kone käy kylmänä hyötysuhde huono ja varsinkin vanhemmissa moottoreissa polttoainetta sekoittuu enemmän öljyn joukkoon.

Toivo Koistinen 22.01.2023 07:59

Laskeskelin hintaa mitä nyt maksasi sitikan öljyvaihto. No öljyillä on hintahaitaria, mutta halvimpia, kuten nesteen premiumia saa nyt 5l kahdella kympillä, ja suodin näytti olevan alle vitosen.
Siihen mene sitä 4l
Jos laskee sitten sen että näinä kahtenakymmenenä vuotena olen vaihtannu sen 12 kertaa lian tiheään ohjekirjan vastaisesti, se maksaisi sillä hinnalla n 250 ööriä liikaa.
Tosin kaikki olen itse vaihtanut, elikä ei ole tässä korjaamon työhintaa, mikä se olisi ollu kelläkin
Onko se sitten paljon mielenrauhasta, ja kuvitelmasta, että siitä on ollut hyötyä sitikkaparalle se on henkimaaliman juttu.
Tp.
PS
Opelin kaikki huollot, ja korjuut on tehnyt paikalinen luotto, huoltokorjaamo sen takuuajan jäläkiin, ja tulee tekemään ellei lopeta toimintaansa, että en kehtaa sitä laskea tähän kuiteista. Maksa mitämaksaa, se on minun viimenen höpöauto.

Ari Kuusisto 22.01.2023 09:55

Ei päästömanipulointi ole ihan mikään koronamielipide.
Vapaamatkustajistahan emme tykkää ja manipulointihan on sitä,välttelee veroja ja maksuja muiden terveyden ja eurojenkin kustannuksella.
Lakeihin suunnitellaan lisäyksiä (marraskuu 2022) tässä ote ,vähän pitkä mutta laitan nyt kuitenkin.
Enemmän puututtu raskaaseen kalustoon jossa vaikutukset suuremmat.
Valitaan me karavaanarit oikeat öljyt matkiksiin niin pidetään filtterit hengissä niin maailma pelastuu.
Kannattaa lukea linkistä kokonaan:

Hallituksen esitys HE 291/2022 vp
Lähtökohtaisesti, mikäli ajoneuvoa muutetaan, se tulisi viedä muutoskatsastukseen. Ajoneuvolain 143 §:n mukaan moottorikäyttöinen ajoneuvo on ennen sen käyttöä liikenteessä hyväksyttävä muutoskatsastuksessa, jos ajoneuvon rakennetta on muutettu siten, että muutoksella on vähäistä suurempi vaikutus ajoneuvon turvallisuuteen tai päästöihin. Ongelmana päästömanipulaatioiden kohdalla on se, että ajoneuvon kuljettaja, omistaja tai haltija ei noudata lakia eikä vie ajoneuvoa muutoskatsastukseen.

Ajoneuvolain 189 §:n 6 kohdassa säädetään talouden toimijalle määrättävästä seuraamusmaksusta. Sen mukaan talouden toimija voidaan määrätä maksamaan seuraamusmaksu, jos se tahallaan tai huolimattomuudesta muuttaa ajoneuvoa, järjestelmää, komponenttia, erillistä teknistä yksikköä, osaa tai varustetta siten, että se ei muutoksen jälkeen täytä enää sille suunnitellun tarkoituksen mukaisia vaatimuksia tai kohtuudella ennakoitavissa olevia käyttöolosuhteiden mukaisia vaatimuksia. Talouden toimija ei siten saa muuttaa ajoneuvoa esimerkiksi asentamalla siihen päästömanipulaatiolaitteita tai vastaavia ohjelmistoja. Seuraamusmaksun määräämisestä ja suuruudesta säädetään 193 §:ssä. Sen mukaan Liikenne- ja viestintävirasto määrää 189 §:ssä tarkoitetun seuraamusmaksun. Liikenne- ja viestintävirasto on toimivaltainen viranomainen valvomaan talouden toimijoita. Talouden toimija on määritelty 2 §:n 43 kohdassa. Talouden toimijalla tarkoitetaan ajoneuvon, järjestelmän, komponentin, erillisen teknisen yksikön, osan tai varusteen valmistajaa, valmistajan edustajaa, maahantuojaa tai jakelijaa. Päästömanipulaatiopalveluita tarjoavat yritykset ovat määritelmän mukaisia jakelijoita. :
Lähtökohtaisesti, mikäli ajoneuvoa muutetaan, se tulisi viedä muutoskatsastukseen. Ajoneuvolain 143 §:n mukaan moottorikäyttöinen ajoneuvo on ennen sen käyttöä liikenteessä hyväksyttävä muutoskatsastuksessa, jos ajoneuvon rakennetta on muutettu siten, että muutoksella on vähäistä suurempi vaikutus ajoneuvon turvallisuuteen tai päästöihin. Ongelmana päästömanipulaatioiden kohdalla on se, että ajoneuvon kuljettaja, omistaja tai haltija ei noudata lakia eikä vie ajoneuvoa muutoskatsastukseen.

Ajoneuvolain 189 §:n 6 kohdassa säädetään talouden toimijalle määrättävästä seuraamusmaksusta. Sen mukaan talouden toimija voidaan määrätä maksamaan seuraamusmaksu, jos se tahallaan tai huolimattomuudesta muuttaa ajoneuvoa, järjestelmää, komponenttia, erillistä teknistä yksikköä, osaa tai varustetta siten, että se ei muutoksen jälkeen täytä enää sille suunnitellun tarkoituksen mukaisia vaatimuksia tai kohtuudella ennakoitavissa olevia käyttöolosuhteiden mukaisia vaatimuksia. Talouden toimija ei siten saa muuttaa ajoneuvoa esimerkiksi asentamalla siihen päästömanipulaatiolaitteita tai vastaavia ohjelmistoja. Seuraamusmaksun määräämisestä ja suuruudesta säädetään 193 §:ssä. Sen mukaan Liikenne- ja viestintävirasto määrää 189 §:ssä tarkoitetun seuraamusmaksun. Liikenne- ja viestintävirasto on toimivaltainen viranomainen valvomaan talouden toimijoita. Talouden toimija on määritelty 2 §:n 43 kohdassa. Talouden toimijalla tarkoitetaan ajoneuvon, järjestelmän, komponentin, erillisen teknisen yksikön, osan tai varusteen valmistajaa, valmistajan edustajaa, maahantuojaa tai jakelijaa. Päästömanipulaatiopalveluita tarjoavat yritykset ovat määritelmän mukaisia jakelijoita.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_291+2022.aspx


Seuraavassa Pokkisen vanha grammari pyörittää Koronalevyä, ja myöntää pitävänsä tiukasti maskia ja turvavälejä ,autoa pukilla vieläkin,no eipä siitä hänelle haittaa ole. Viimeisenä neuvoo omaa vähän väkevääkin konstiaan ihan ammatillisessa mielessä. Herralta kun asia loppuu heittää asiattomuudet peliin.
muokattu: 23.1.2023 16:10
Tapani Pokkinen 22.01.2023 20:00

Tiedäthän oi oikeamielinen, kaikkia lakeja, asetuksista, kehoituksia, määräyksiä ja hyvin vakavia kehoituksia, jopa erittäin vakavia kehoituksia noudattava ARI KUUSISTO,
Että pian, ihan pian tulee se eksponentiaalinen nousu ja me kaikki kuollaan, tai ainakin vakavasti sairastutaan siihen hirmuiseen tautiin.

Joten pidän vaan tiukasti sitä maskia, turvavälejä äläkä vaan liiku missään julkisilla paikoilla.
Nyt ei ole aika liikkua matkailuautolla kuin korkeintaan omalla pihalla.
Ihan omaehtoista eutanasiaa näin ystävällisesti suosittelen ja niin koko maailma pelastuu.

Timo Haapanen 23.01.2023 10:57

Tässä on hyvä selvitys ASEA luokituksista.
https://www.acea.auto/uploads/publications/2012_ACEA_Oil_Sequences.pdf

Sivulta 10 löytyy C-luokitukset. Siellä näkyy kuinka C3 on 150° C asteessa viskositeetiltaan jäykempi kuin C 2
Se on lähes ainoa ero C2 ja C 3 välillä. Kysymys on polttoaineenkulutuksesta, ei öljyn paremmuudesta.

Kääntäjällä C2
C2 Vakaa, laadultaan pysyvä öljy, joka on tarkoitettu käytettäväksi katalyyttiyhteensopivana öljynä ajoneuvoissa, joissa on korkea DPF ja TWC
suorituskykyiset autojen ja kevyiden pakettiautojen diesel- ja bensiinimoottorit, jotka on suunniteltu käyttämään vähäkitkaisia, alhaisen viskositeetin öljyjä
jonka HTHS-viskositeetti on vähintään 2,9 mPa.s. Nämä öljyt pidentävät DPF:n ja TWC:n käyttöikää ja ylläpitävät ajoneuvon polttoainetta
taloutta.
Varoitus: nämä öljyt eivät sovellu käytettäväksi joissakin moottoreissa. Katso omistajan käsikirjaa tai käsikirjaa, jos olet epävarma.


Kääntäjällä C3
C3 Vakaa, laadultaan pysyvä öljy, joka on tarkoitettu käytettäväksi katalyyttiyhteensopivana öljynä ajoneuvoissa, joissa on korkea DPF ja TWC
suorituskykyiset henkilöautot ja kevyet pakettiautot diesel- ja bensiinimoottorit, joiden HTHS-viskositeetti on vähintään 3,5 mPa.s. Nämä öljyt tulevat lisää DPF:n ja TWC:n käyttöikää.

@timppa

Kari Rautiainen 23.01.2023 14:02

Nyt meni niin tieteeksi että ymmärrys loppui kesken. Sanokaa mitä tonne koneeseen laitan.
2018 valmistettu fiiatti 2,3 multijet2 150hp

Toivo Koistinen 23.01.2023 15:30

Ohjekirjan mukaisen api, ja acea luokituksen mukaista, ja sitten valinta niistä lukuisista merkeistä mieluinen.
Tp

Kari Rautiainen 23.01.2023 16:05
Toivo Koistinen

Ohjekirjan mukaisen api, ja acea luokituksen mukaista, ja sitten valinta niistä lukuisista merkeistä mieluinen.
Tp

Kait se on nöyrryttävä lukemaan ohjekirjaa. Vähä hävettää, mutta luen ihan salaa niin ettei kukaan huomaa :-)

Timo Haapanen 23.01.2023 18:09

Tuolla ylhäällä on Esalla numeroita. Sulle Euro V autoon käy vaikkapa tämä Nesteen öljy joka on hinnaltaankin hyvä. Aivan pilkulleen sun ja mun autoon sopiva. Ja määrä on 5,5 litraa.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/591012/Neste-Pro-C2-5W-30-4-L?gclid=Cj0KCQiA_bieBhDSARIsADU4zLfgXh49CWlGlKwlJg0szL9HP6qoeavmG64SvjlP4B1hJSxWRNRcwHkaAus_EALw_wcB

Itse olen koko nykyisen auton ajan käyttänyt C3 öljyä vaikka C2 öljyä pyydetään.Tämä juuri tuon kuuman pään viskositeetin vuoksi. Se on mun itsepäinen oma valinta.

@timppa


• HTHS-viskositeetti (High Temperature High Shear) mitataan laitteella, joka kohdistaa öljyyn leikkaavan voiman 150 °C lämpötilassa. Lisää aiheesta HTHS-viskositeeti http://www.autowiki.fi/index.php/Viskositeetti ja https://www.teboildiamond.fi/sanastoa/
muokattu: 23.1.2023 18:18
Kari Rautiainen 23.01.2023 18:25

Kiitos. Huoltovälihän tässä kikattimessa on 48000 mutta parin kympin välein oon vaihtanut. Luottanut vaan että myyjä antaa sopivaa.

Kari Huhtala 23.01.2023 19:42

Huoltoväli Fiat Ducato 2.3 vm. -21 on ohjekirjan mukaan huoltoväli normikäytössä on 48000 km.
Käyttöohjekirjan mukaan moottoriöljy: SAE 0W-30 ACEA C2 / 9.55535-DS1
Eipä löydy markkinoilta montaa tuotemerkkivaihtoehtoa, jossa purkissa on mainittu em. luokitus/hyväksyntä.
Esim. Shell Helix Ultra ECT 0W-30 C2/C3 ( kelta-ruskea purkki ) ei mainita Fiat 9.55535-DS1 hyväksyntää.
Tätä Shell öljyä ilmeisesti monet huoltoliikkeet käyttävät uusimpiin Fiat Ducato moottoreihin.

Timo Haapanen 24.01.2023 11:13

Kyllä keltaruskeasta nämä löytyvät VAG 504 00 / 507 00 MB 229.52 / 229.51 / 229.31 Porsche C30
Fiat 9.55535-GS1 / 9.55535-DS1

Vielä se että vaatimus ja hyväksyntä ovat eri asioita. Ducaton vaatimus on 0W-30 C2/C3 Tehtyään tälläisen öljyn purkittaja kilautaa Fiatilla ja kysyy paljonko maksaa kun tarkastatte tämän ja annatte hyväksynnän.

@timppa

Seppo Suomi 24.01.2023 14:02

Jos ei vanhat jutut ko. firman öljysheikin tempauksista häiritse niin :
MANNOL O.E.M. MN7717-4ME
Onko niin hinta/laatu sopiva että melkein kaikkialla loppuunmyyty.

Kari Huhtala 24.01.2023 14:50

Tarkennus edelliseen Fiat Ducato 2.3 vm. -21 moottoriöljy kommenttiini.
Shell Helix Ultra ECT 0W-30 C2/C3 öljyä löytyy kauppojen hyllystä kahdessa erilaisessa purkissa, keltaruskeassa ja harmaassa.
Keltaruskeasta purkista puuttuu ( kuten aiemmin mainitsin ) Fiat standardi 9.55535-DS1 / täyttää Fiat vaatimukset.
Mutta harmaasta purkista ne sitten löytyvät.
Että sillai, todennäköisesti ovat samaa tavaraa?

Petteri Haverinen 24.01.2023 15:02

Keltaisen purkin tuotekuvaus Motonetin sivulta;

Shell Helix Ultra ECT 0W-30 C2/C3 -moottoriöljy on huippuluokan täyssynteettinen matala-SAPS 0W-30 -moottoriöljy pitkille vaihtoväleille. Moottoriöljy on tarkoitettu bensiini- ja dieselmoottoreille. PurePlus-teknologia pitää moottorin puhtaana. Vastaavaa öljyä on toimitettu useiden uusien Audi-, Seat-, Skoda- ja Volkswagen-autojen mukana lisäysöljyksi.

Tilavuus: 4 litraa

Viskositeettiluokka: 0W-30

Täyttää vaatimukset:
ACEA C2/C3
API SN

Valmistajan hyväksymä:
VAG 504 00 / 507 00
MB 229.52 / 229.51 / 229.31
Porsche C30
Fiat 9.55535-GS1 / 9.55535-DS1

Timo Haapanen 24.01.2023 18:51
Seppo Suomi

Jos ei vanhat jutut ko. firman öljysheikin tempauksista häiritse niin :
MANNOL O.E.M. MN7717-4ME
Onko niin hinta/laatu sopiva että melkein kaikkialla loppuunmyyty.

Näkyy olevan purkittaja hakeneen melkoisen hyväksyntänipun.

https://www.topautoosat.fi/mannol-15768194.html

@timppa

Toivo Koistinen 25.01.2023 09:02

Mitenkähän kuumalla helteiselä ilmalla raskaanpuoleisessa asuntoautossa, jota voi verrata täydesssä lastissa aina kulkevaan pakettiautoon 0 w 30 öljy
Tp

Kari Rautiainen 25.01.2023 11:42
Toivo Koistinen

Mitenkähän kuumalla helteiselä ilmalla raskaanpuoleisessa asuntoautossa, jota voi verrata täydesssä lastissa aina kulkevaan pakettiautoon 0 w 30 öljy
Tp

En tiedä mutta fiiatin suositus se kyllä on. Ja kait siellä italiassakin lämpösiä päiviä on?

Timo Haapanen 25.01.2023 15:58

Kyllä, mutta siitä huolimatta olen iloinen kun omaan riittää 5W-30. Tuo polttoaineenkulutuksen vähentäminen menee aika pitkälle. Matka-autoa ajatellen ei kovin paljoa ole saatu vähenemään parinkymmenen vuoden aikana.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.