Fiat Ducaton öljy

Seppo Suomi 25.01.2023 21:21

Mikähän on oleellinen ero ACEA C2 luokan öljyssä 0W-30 verrattuna 5W-30 öljyyn kun ei oteta huomioon ajoonlähdön 10 ensimmäistä minuuttia ?

Toivo Koistinen 26.01.2023 06:13

Olisko mitään eroa. Olisko pakkasella kun pistää käyntiin, niin se öljypumpun kuormitus niin iso silä 10 w30 öljyllä verrattuna 0w30 öljyn kiertoon lähössä, että näkyy pa kulutuksesa.
Sitä vain ihmetelen, kun sitikkavanhuksesa on alkuperäinen, eli kohta 20 vuotias öljypohjan säteilylämmittäjä moottorin lämmittimenä, ja se on hyvä.
Lämmin öljy lähtee kiertoon, ja kun se lämpiää siinä öljypohjalla, niin samalla kun öljy lämpiää, lämpö hohkaa ylös koneessa, eli kun se on lämpiämässä pari tiimaa kovalla kelillä kolomisen, niin kone hyrähtää kun kesällä käymään, ja voitelu pelaa heti lämpimällä öljyllä.
Mikä ettei semmosta systeemiä ole enää nykykoneissa.
Tp

Kari Rautiainen 26.01.2023 08:05

Ducatossa moottorilämmitin, oli mitä vaan tyyppiä, lämmittää koneen kyllä. Ja kun starttaa niin moottorin vikavalo syttyy ja vikailmoitus kertoo että imuilman esilämmitys ei toimi. Fiatin huoltojen ja myyjäliikkeitten ratkaisu on sanoa asiakkaalle ettei siihen voi laittaa lämmitystä. Se on helpompaa kun korjata ongelma.
Saahan tuon kikkailemalla ohitettua mutta kuitenkin.

Toivo Koistinen 26.01.2023 08:31

Kyllä lokilämmitin lämmitä, miksi sitten konevalmistajat on tehneet ettei sitä voisi käyttää. Kai koneiden tietotknikak ei hyväksy lisäyksiä uusissa enää.
Mutta vertasin öljyn lämmitystä, että se lähtee heti voitelemaan hyvin, siinä lämmittäissä hohkaa lämpöä ylös koneeseen.
Traktorissa on mullakin lokilämmitys, mutta kun starttaa, ja kahtoo öljynpäinemittaria, niin menee pakkasella muutama sekuntti, ennekun öljynpainemittarin viisari herää. Mäntä on siinä ajassa käynyt mutaman kerran ylhäällä.
Kovemmalla kelilä pistän lämminilmapuhaltimen öljypohjan kylkeä lämmittämään niin heti nousee öljynpaine.
No autossa sen kai korvaa, jos laittaa nolla W- jotain öljyn.
Tp

Timo Haapanen 26.01.2023 09:39

Öljy 0W on pumpattavissa -40° C asti kun 5W pumppauttuu vain -35° C asti. Kirjain W tarkoittaa winter (talvi )

@timppa

Virve Pitkäranta 26.01.2023 15:03

SAE-luokka kertoo juoksevuudesta
Moottoriöljyjen SAE J300 -standardin mukainen viskositeettiluokitus on kaikkein tutuin moottoriöljyjen luokitusjärjestelmä. On hyvä muistaa, että SAE-luokka kertoo ainoastaan öljyn juoksevuusominaisuuksista eikä se ota kantaa öljyn muuhun suorituskykyyn. SAE-viskositeettiluokituksessa käytetään kahta erilaista lukuarvoa. Tavallisia luokituksia raskaassa kalustossa ovat esimerkiksi 15W-40, 10W-40 ja 5W-30.

Ennen W-kirjainta (Winter eli talvi) olevat numerot kuvaavat öljyn viskositeettiominaisuuksia kylmässä. Kylmäjuoksevuuden osalta luokitusjärjestelmä alkaa 0W-luokasta ja päättyy 25W-luokkaan. Vastaavasti ilman W-kirjainta oleva luku kuvaa kuumaominaisuuksia. Kaikkein juoksevimmat moottoriöljyt kuuluvat luokkaan 8 ja paksuimmat luokkaan 60. Juoksevimpia 0W-8-luokan öljyjä on käytössä eräissä erityisesti polttoainetaloudellisuusoptimoiduissa henkilöautoissa. SAE 10W- 60 öljyjä käytetään esimerkiksi moottoriurheilukäytössä


https://teboil-voiteluaineet.fi/hd/tunne-moottorioljyn-juoksevuusmerkinnat/ Jukka P.
muokattu: 26.1.2023 15:08

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.