Ei mahdu tavarat kyytiin...

LIIMATAINEN HANNU 12.08.2007 16:43

Marzza hei, nokun ei ole tullut vielä sitä tiukkaa paikkaa, ainakaan minulle! ;-) Ei voi napsutella, tai tupsutellako se oli. Mutta muuten kyllä Kirstiä uskoisin, Kirsti viisas Nainen! KJON!

PALIN MATTI 12.08.2007 16:50

Tiäksie Marzza, että meitä on kahenlaisia. Oikeen hyvin on tässäki juttuketjusa tullu esile se.

On niitä, jokka valittaa täälä, että joku pääsi josaki autokaupasa luukuttaan heitä, ku eivät olleet tarkkoina. Huutavat palokuntaa, partiolaisia, pelastusarmeijaa, marttoja tai muuten vaan yhteiskuntaa appuun hoitamaan asiaa heiän puolestaan

Ja sitte on niitä, jokka kertoo vaan miten vetivät ite turpaan sitä luukuttajaa tai ees sellasen yrittäjää! Siis opiksi ja ojennukseksi vainajalle itselleen ja varoitukseksi muille. Jess! :-)

EEROLA TEEMU J 12.08.2007 16:56

Niinhän sitä sanotaan että "tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru". Olis oikein Ameerikan mallia että möis kaiken kiinteän ja irtaimen siinä sivussa ja ostais läänin suurimman m- auton, missä ainakin kantavuutta olis tarpeeksi. Idea on m- autohenkinen, mutta yön yli nukkumalla voi löytyä uusia näkökulmia byrokratian siedätykseen? Saamme kohta punaisen kortin ohi aiheen sopertamisesta julkisella palstalla.

PALIN MATTI 12.08.2007 16:56

Niin se kaj on juuri kuten sanoit. Eikä asian ymmärtämiseen tarvita ku se jo aikasemmin mainittemani kansakoulun kolomannen luokan oppimäärä. Siinä ku ei tarvita muuta ku ynnä- ja poislaskua. Niin ja tieteski lukutaito...

NOUSIAINEN MARTTI 12.08.2007 16:58

No tiukka ja tiukka. Hmmmm... Ei oo väljän voitanutta, myös sanotaan.

SILMUNEN HANNU 12.08.2007 17:01

Voi yhren kerran... Eikö teille ole vieläkään valjennut että minä puhun moraalista.Ja siitä miten tätä asiaa saatas muutettua.

Minun mielestä kun ei ole oikein myydä tuotetta minkä käytön tietää laittomaksi.Ja niinhän siinä käy jos kerron tarvitsevani kuuden hengen paljon matkailevalle perheelleni asuntoautoa.Ja myyjä sanoo että tässä ois hyvä.Ja tietää,vaan ei kerro,koska muuten ei kaupoja syntyis,että eihän meillä ole mitään saumaa mahtua laillisesti kyytiin.

Ja jos tuo teidän mielestänne on oikein ja rehellisesti toimittu,lopetetaan tähän.On sen verran erilaiset käsitykset sitten rehellisetä tai rikollisesta toiminnasta.

t.kaarina

LIIMATAINEN HANNU 12.08.2007 17:02

Kuntit hei, julistakaamme siis Lea-rouva oikein Tosi Kovaksi Luuksi, esimerkiksi ja malliksi mihin pyrkiä, sanoista tekoihin!

NOUSIAINEN MARTTI 12.08.2007 17:17

Me olemme niin moraalittomia, ettei tuommoinen juolahtanut edes mieleenkään.

PALIN MATTI 12.08.2007 17:23

Niin juuri Kaarina. Hyvä, että nyt vihdoin pääsit lopputulemaan, että oli kuolleena syntynyt ajatus sinun alkaa koko tämän saitin lukija- ja varsinkaan kirjoittajakunnan moraalikäsityksiä muuttamaan. Ja mitäpä mekkään olisima vastaavasti sinun moraalikäsityksiäs muokkaamaan. Piät sie omas ja met muut piämä omamme. Näin se vaan kaikkein siistimmin menee. :-)

PS: Ihan hyvän ja kunnioitettavan laajan verbaalipainin sait kuitenkin aikaseksi, ja ennen kaikkea hatunnosto siitä, että pysyit itsekin koko ajan aktiivisesti mukana. Niitäkin kun täällä esiintyy, jotka käyvät jonkin jutuntyngän paiskaamassa ja vetäytyvät sitten itse sivuun koko keskustelusta (tai tulevat järkiinsä).

Vilpittömät kiitokseni sinulle Kaarina. :-)

LIIMATAINEN HANNU 12.08.2007 17:24

Mitä se moraali on? Jokin perinneruoka? Vanha kansantanssi?

Muuan määritelmä moraalista kuuluu että: "Moraali on keskiluokkaisten ihmisten ennakkoluulojen summa"! Hmmm?

LIIMATAINEN HANNU 12.08.2007 17:29

"Armollinen Herra, anna minulle voimaa muuttaa ne asiat jotka täytyy, tyyneyttä hyväksyä ne joille mitään en voi, sekä viisautta erottaa nämä toisistaan"!

Joo, lopetetaan! Kiitos!

Ps. Niin kauan on kusettajia kun löytyy kusetettavia!KJON!

NIITTYARO TAPANI 12.08.2007 17:34

Olet Kaarina harvinaisen oikeassa. Olen aivan varma siitä, että myyjät tietävät mutta se business se vaatii pientä moraalin venytystä. Muuten katteet ropisevat ja muuttavat etumerkkiä.

SILMUNEN HANNU 12.08.2007 17:36

Aivan.Ja sen tähden tätä asiaa olen esille ottanut ja aion muuallakin niin tehdä.Jottemme enää joutuisi kusetetuiksi. t.Kaarina

LIIMATAINEN HANNU 12.08.2007 17:48

Toki! Niin pitääkin,opiksi ja varoitukseksi kaikille. Mutta se vastuu, se on MYÖS ostajalla, mikäli myyjä ei tietoisesti anna väärää informaatiota! Vaikka 'väärää' voi olla myös kertomatta jättäminen, kumma kyllä. Mutta jo nyt joku tästä on jotain oppinut, mieleen jäänyt ostotilannetta varten, niin hukkaanhan tämä roiskuttelu ei ole mennyt!

Mutta hauskaahan tämä kaikki on ollut! Pilke kulmilla! KJON!

SILMUNEN HANNU 12.08.2007 17:57

Hei käsi sydämelle,eiks sun mielestä oikeasti ole tietoista väärää infoa myydä asiakkaalle vaiks nyt kuuden hengen asuntoautoa,kun ite kuitenkin tietää ettei siinä kuus henkeä alkuunkaan saa matkailla!?!?

t.Kaarina

NYYSSÖNEN KAJ 12.08.2007 17:58

Laatiman kirje ja soitteleen terävästi perään.

Mutta sanokaas sitten että kelle? niinkaj

LIIMATAINEN HANNU 12.08.2007 18:30

Sorry about, chief, mutta minä kun en millään pääse jyvälle tuosta dilemmastasi, ymmärrän kyllä tuohtumuksesi, mutta miten se kauppatilanne oikein on mennyt, sitä en ymmärrä. Jos olet mennyt liikkeeseen ja ostanut tietyn piironkihärdellin, niin kyllä kait olet tutustunut siihen, kysellyt myyjältä sitä sun tätä, onko myyjä väittänyt että se auto olisi kuuden hengen käyttöön, eppäilen kyllä tuota. Ja varmasti niissä autoissa on se 'tuoteseloste', varusteista, henkilömääristä, nopeuksista, painoista jne. jne., itse olen aina nähnyt uuden auton vierellä isot kyltit jossa sitä tietoa on ollut. Miten voi myyjä väittää neljän hengen autoa kuuden hengen vehkeeksi, jos näin, niin sehän on petos. Minä kun vain en usko että ammattitaitoinen myyjä tällaista tekisi, sorry. Se voi monia hämätä kun jossain vaiheessa liikkeet ja myyjät ilmoittelivat että "autossa on 6 hengelle nukkumapaikat ..." ja neljälle hengelle turvavyöt, eli autossa saa olla sen liikkuessa neljä henkilöä, mutta parkissa voi 6 henkilöä nukkua autossa. Onko tämä 'asiallista' ilmoittelua, en tiedä. Mutta kerran vielä, ostaja on lopulta vastuussa ostoksestaan, mikäli ei myyjä ole tietoisesti antanut väärää tietoa kaupan kohteesta. Mikään oikeusistuin ei pura kauppaa sillä perusteella että ostaja on 'luullut' ostaneensa muuta kuin on ostanut. Paskamaisia juttuja tällaiset. Pettymys kirvelee, ja se syyllisen hakeminen on inhimillistä. Muistanet sen teekkarien projektin kulun: "Ensiksi valtava innostus, sitten suuri hämmennys, seuraavaksi syyllisten etsintä ja lopuksi syyttömien rankaisu"! Näin se menee! KJON!

NOUSIAINEN MARTTI 12.08.2007 18:59

6 nukkujaa 3500 kg painoluokan autossa. Huh! Sen painoluokan autot eivät nyt mitään kaksioita ole kuitenkaan. Happi loppuu...pierettää. Mutta vain kuvitella että nuoriso saattaisi tulla "resinalla" perästä ja se onneton nuori vävykokelas joutuu nukkumaan tulevan anopin kanssa samassa hapessa. Koeta siinä nyt sitten mitään edes. Anopille se tietysti sopii, sellainen.

PITKÄAHO JUKKA H 12.08.2007 19:02

niin mikähän olisi seuraava painoraja että sais savusaunan mukaan ulkoilutettavaksi.Tosihan on että sitä tarpeetonta roinaa kertyy mukaan painoksi ja haitaksi.Meillä kun on tuo 3500 kilon raja niin se täytyy riittää tai sitten pitää varautua muunlaisiin ratkaisuihin.

LIIMATAINEN HANNU 12.08.2007 19:17

Marzza hei, pitäiskö sen vävykokelaan sitä anoppia 'koettaa', ja vielä niin huonossa hapessa? Vai ymmärsinkö jotain väärin? ;-)

KORHONEN KARI 12.08.2007 19:25

Kaitsulle.Oikea osoite vois olla :Martti Korhonen,eduskunta.Hänhän on liikenne-ja viestintä valiokunnan puh.joht.,kansainvälisten asiain foorumin jäsen,puhemies neuvostossakin.Itse lähetin hänelle ko.asiasta sähköpostia ja vastauksessaan lupasi tutustua asiaan.

KK

NOUSIAINEN MARTTI 12.08.2007 19:35

Toinen tykkää tyttärestä ja toinen .... oliko se anopista vai äidistä

LINNAMÄKI LEA 12.08.2007 19:38

No nyt kun se on luvannut tutustua, niin muistappa pitää huolen, että kyselet sopivin väliajoin, että miten tutustuminen edistyy, ja milloin on odotettavissa parannuksia asiaan?

NOUSIAINEN MARTTI 12.08.2007 19:40

Kyllä mie uson Hannu, että ymmärsit kuitenkin ihan oikein. Mutta jos anoppi alkaa olla huonossa hapessa, kauppa peruuntuu.

LINNAMÄKI LEA 12.08.2007 19:40

Mä oon evullinen, vaan ei ihan pelkkä hattu kourassa riitä, mut muutama ämpärillistä mustkoita, olis jo ihan helppo mut "kengittä" moiseen tehtävään. Kynnet jo vallan syyhyää.... ja näppis alkaa sauhuta...!

HAAPANEN TIMO S 12.08.2007 19:52

Hyvin pärjäsit Kaarina.Yksin isoa porukkaa vastaan.

HUOVINEN SIRPA 12.08.2007 19:52

No eipä moneenkaan Matkailuneuvvoon Mahdu sitä "kantavuusrajoissa" olevaa kuormaa, etenkin jos auto on rekisteröity esim viidelle, tai useammalle. Periaatteessa kaikki ovat kahden hengen autoja, eikä hirveesti ylimäärästä kamaa mukana. Terv:Esko

NIEMINEN RAIMO 12.08.2007 22:01

Kerran vielä poijaat !Kopioin tähän tiedot eräästä myytävästä autosta. Alusta: Fiat 2.8 TDI 122 hv Vuodepaikkoja: 5 Kokonaismassa: 3400 kg Omamassa: 3020 kg Auton tyyppi: Integroitu Rekisteröity 1+5 henkilölle

Trumatic C3402-ilmakeskuslämmitys, lämminvesi, kasettiWC, cd-soitin, markiisi, polkupyöräteline 2:lle, kattokaiteet ja -tikkaat. Tässä on Hannun etsimä auto joka on rekisteröity 6 henkilölle,siis Hannun lisäksi 5 ihmistä voidaan rekisteriotteen mukaan ottaa kyytiin.Ei tarvitse olla kovinkaan nöyrä oikeus/hallintoalamainen ymmärtääkseen että jotain on pielessä.Kun Hannu lataa itsensä lisäksi 5 muuta niin ollaan painossa 3395 kg.Jäähän siihen 5 kg tavaroille.Toisaalta autossa on asennettu Markiisi ja pyöräteline,että ei taida tuo omamassa ihan pitää.Mitä tässä nyt sitten pitäisi tehdä ? Kummalla on suurempi vastuu myyjällä vai ostaja Hannulla ? Hannu katsoo rekisteriotetta ja toteaa henkilöluvun eikä suinkaan käy jokaisen lastatun ihmisen jälkeen jossain kaatopaikan vaakalla toteamassa paljonko vielä mahtuu.Yksi vaihtoehto on tietysti kutsua nämä maahantuojan toimesta uusintakatsastukseen jossa sitten henkilöluku muutetaan 2 tai 3 henkilölle.Voi tietysti ostohetkellä vaatia auton punnitusta ja sen jälkeen katsotaan mitkä toimet ovat tarpeellisia.Nyt kun liikenneministeriön Caven vihjaili tämän surullisen onnettomuuden jälkeen otettavan pohdintaan tuo vasta myönnetty 100 km/H rajoitus otettavan pois käytöstä.Tämä olisikin varsin mielenkiintoinen toimi.Voitaisiin tosimielellä tarkastella näitä ajokorttiluokkia ja painorajoja,helpottaisi varmaan monen elämää.Tämän typerän 100km/h osalle autoista myönnetyn vapauden voisi varmaan monen mielestä ottaa pois ja vaihtaa sen näihin kortti/painoluokkien muutoksiin,ihan vaikka vain päittäin,ei tarvitse maksaa väliä.Kyllä Hannu S olet aivan oikeassa ,kusetusta se kaikki on.

PALIN MATTI 12.08.2007 22:17

Ihan vaan selvennyksenä sinulle Raimo (toivottavasti olet Raimo) paljastan, että Hannu, jolle viestisi kirjoitit, ei olekkaan Hannu, vaan Kaarina! Ja etellisen viestin Sirpa ei olekkaan Sirpa, vaan Esko! Onko nyt menossa joku laajempi medical operation -buumi vai liittyykö tämä sukupuolten vaihtelu nuihin Osakan MM-kilipailuihin? Mene ja tiiä, vaikka valtio tai EU olis luvanu jotaki avustuksia, halpoja korkolainoja tai muita tukiaisia tuomossiin hommiin...:-))

NIEMINEN RAIMO 12.08.2007 22:47

Kyllä nimi pitää paikkansa.En ole vielä harkinnut taiteilijanimen käyttöönottoa.Sukupuolen vaihdostakaan en ole ajatellut.

EEROLA TEEMU J 13.08.2007 00:59

Ei se mahtumisyhtälö todellakaan tuossa esimerkissä toteudu, mutta artisti maksaa aina. Tätä me ollaan jo vuosikaudet tilattu ja kiva että maahantuojat ovat saaneet konttorilla läpi merkinnät mahdollisimman monesta matkustajasta. "Arvokas asia myynti/vaihtotilanteessa". Joustavuutta on arvostettu.

Kun nyt on sattunut YKSI sakotus kunnon ylipainosta nollatoleranssia käyttävässä Ruotsissa, niin jeeeesustelulla ei ole mitään määrää. On tietenkin väärin myydä "ilmaa", mutta miksi kissaa ei nostettu pöydälle jo vuosia sitten? Eikä se ole myöhäistä vieläkään, mutta kuka haastaa myyjäliikkeen käräjille? Olisi mielenkiintoista seurattavaa. Jos ei tule suuria korvauksia, niin ainakaan ko. autoa ei myytäisi enää "väärillä tiedoilla" eteenpäin.

On turhaa puuhaa itkeä kovaa kohtaloa ja vedota tietämättömyyteen, jos lopulta asia jää silleen. Eihän me lähdetä edes lomalennolle Kanarialle 40 kg matkalaukun kanssa, koska se maksaa paljon extraa. Alimittaiseen m- autoon ollaan kuitenkin valmiit lastaamaan SATOJA kiloja tavaraa, kun sitä sattuu kotona olemaan ja ehkä myös käyttöä löytyy. Näennäinen tietämättömyys on aika huono selitys, vaikka viranomaiset ovat yleensä niuhoja jos kohdalle osuvat. Ne tekevät vaan työtään.

NOUSIAINEN MARTTI 13.08.2007 07:38

Vaikka kauppias kertoisi totuuden. Asiakas ostohuumassaan kuvittelee muuta. Se on ns. toiveajattelua. Saaada kolmen sentin reikään neljän sentin tappi.

NOUSIAINEN MARTTI 13.08.2007 07:45

Piti vielä sanomani että laki pitäisi muuttaa painorajoitusten ja ajortti vaatimusten puolella. Ei kuluttajasuojan puolella. Nykykäytäntö on naurettavaa lainlaatijan taholta, koska edes isoista toleransi muutoksista ei ole kyse. Suomessa vaan aina vedotaan sivuseikkoihin rajoittavina tekijöinä, vaikka ne ei oikeasti ole rakennekestävyyteen liittyviä asioita.

NYYSSÖNEN KAJ 13.08.2007 08:00

SFC:n suuntaan, Matkailuautoilijat, Viranomaiset tai jopa James jos muukaan ei auta!

Minä ratkaisin omalta osata tämän jo: 9 henkilöä ja saa ottaa ja lastata 3500kg HUOM! siis sen verran saa otta tavaraa mukaan, sis henkilöt.

VARTIAINEN JOUKO G 13.08.2007 10:59

Voi helkutti minkälaista toiveuneksintaa täällä harrastetaan. Kun nykykuntoisilla teillämme ja sallituilla nopeuksilla matkailuauto on viritetty pommi, niin vielä haikaillaan että turvattomuutta lisäävää kokonaismassaa pitäisi entisestään nostaa. Ei jumaliste teillä ole pienintäkään itsesuojeluvaistoa. Useimmat kuljettajat nousevat matkailuautonsa puikkoihin vailla minkäänlaista "pätevöitymistä" ja vastuullisuus paljastuu näissä UHO-ELVISTELYISSÄ. Tällä menolla ei hyvä seuraa.

On uudella Matkailuautoyhdistyksellä työsarkaa jo pelkässä asennemuokkauksessa ellei osottaudu vain rahankeruulippaaksi ja isojenpoikien hiekkalaatikoksi.

LIIMATAINEN HANNU 13.08.2007 11:43

"Ihminen älä sinä hermostu ..."! Vaikka tottahan sie pagiset, Jouko, mutta yksi hyvä puoli tässä koko löpinässä on, nyt monella on muistissa nämäkin asiat paremmin, siis massat, lastit, nopeudet jne.! Aina kannattaa pöllytellä näinkin tärkeitä asioita, jotain näistä ehkä opitaankin, tai sitten ei.

Jos vasta kortin, AB, saanut nuori kuljettaja, vailla ajokokemusta, nousee sitten sen 3500kg piirongin ruoteliin joka lastattu väärin, niin katastrof siitä helposti seuraa, mutta kysypä näiltä kuskeilta, no problem, he osaavat kyllä, omasta ja äitinsä mielestä. Sen uhon ja elvistelyn seurauksia me luemme liki joka päivä lehdistä, etenkin viikonlopun saldo maanantaisin. Pitäisi myös tutkia niitä ajo-ominaisuuksia niistä piirongeista. Pitkällä peräylityksellä, takatalli täynnä tavaraa, vauhtia se 100 ja paljon tuulipintaa, sopivassa kohdassa kun metsän suojasta avoimelle peltomaisemalle tuuppaa tulemaan niin onpahan pitelemistä, pysyä tiellä, on muuten kokemusta!

Ja minä olen pessimisti, vanha kääkkä ja kyynikko, en jaksa uskoa enää siihen asennemuokkaukseen, joihinkin harvoihin voidaan vaikuttaa, enemmistö ajattelee "minä itte", minua ei tarvitse neuvoa eikä rajoittaakaan, "minä tiedän"! Voi voi! Tämä tätä nykyaikaa, 'yksilön vapautta'! KJON!

TERNI KIMMO 13.08.2007 13:34

Tuata tuata, ajakaas lapsukaiset se seekortti,ei maks pal mittä ja hommakka sre piiroki semmukka ku paino o

EEROLA TEEMU J 13.08.2007 13:50

Nyt taisi Hannulta mennä osin puuro vellin sekaan. Ei ne juuri ajokortin saaneet ensitöikseen mene/pääse piironkiautoa kaatamaan vaan vanhaa Corollaa. Saldona on kaatoja molemmin puolin tietä ja osutaan jopa parin metrin korkeudella männyn kylkeen. En ole ainakaan nähnyt uutisia nuorten ajamista piironkikolareista.

Vielä parisen vuotta sitten Suomi oli jonkun Balkanin maan -olisko ollut Makedonia, kanssa ainoa Euroopan maa, missä m- autolla sai ajaa m- tielläkin vain 80 km/h. Nythän on sentään jokusella 100 km/h lätkä. Ei asia niinkään ole, että vain Suomessa "ollaan oikeassa" (no tietysti jotkut yksilöt ovat aina oikeassa kaikesta) ja kaikki muut maat ovat väärässä. Kasikymppinen on rangaistus verottomuudesta, koska rahalla siitä saa vapautuksen. Tasainen liikennevirtaan sopiva nopeus taasen on paitsi joustava, myös turvallinen kokonaisuuden kannalta, kuten täälläkin on monta kertaa todettu.

LIIMATAINEN HANNU 13.08.2007 14:04

No se oli vain sellainen kömpelö vertaus siitä ajotaidosta ja -kokemuksesta. Yhtä hyvin voisi sanoa toisesta ääripäästä, kun sellainen 80v. papparainen tai mummeli köröttelee piirongilla moottoritietä, näitäkin on nähty. Mutta yleistääkään ei saa, on niitä teräviä ja pystyviä senioreitakin liikenteessä.

Mutta minulla ainakin alkaa paukut loppua tässä m-auton nopeuden ja muiden ongelmien pöllyttelyssä, ei oikein jaksa enää kehitellä uusia ajatuksia, eiköhän kohta liki kaikki ole käännelty kertaalleen? Mutta jos joku haluaa jatkaa tätä niin pasalustha!

NOUSIAINEN MARTTI 13.08.2007 14:24

Jokkeri ei ne piirongin ajo-ominaisuudet kesken lopu vaikka se auto koknaispainoltaan olis 3750 kg. Koska niihän sitä nytkin ajetaan. Jopa niilläikin joittenka suurin sallittu kokonaispaino on tuotakin elemmissa painoluokissa. Nyt on ihan muut asiat kyseessä tässä skenaariossa. Nimittäin sitä ei kyllä edes huomaa onko auto 3500 vai 3750 kg painoltaan. Korkeintaan kiihtyvyys heikkenee ja siten ehkä myös kokonais nopeus. Että tästähän saadaankin turvallisempi niinpäin, että laitetaan autoon niin paljon painoa ettei se enää kulje niin kovaa. MITÄH! Sitä pätevöitymistäkään tähän harrastukseen ei ole lakiin kirjoitettu, joten on vaan ne ajokortti luokitukset. On niin paljon näitä dilemmoja. Kuten esim. alkoholin käytön vaarallisuuskin. Ostaminen, myyminen ja juominen on ihan laillista puuhaa. Mutta.... no olkoon.

TERVO JARI 13.08.2007 18:20

Pidetään taikka jopa lasketaan nykyisten alustojen kokonaispainoja ETTÄ saadaan turvallisia isommille alustoille tehtyjä matkailuautoja. . .

JA niitä isommille alustoille tehtyjä koskeekin sitten samat lujuus/kestävyys normit joilla nykyiset linja-autotkin on valmistettu, sitten niillä voi ajaa sataa MUTTA ajokortti vaatimus olisikin sitten vähintään kuorma-autokortti mutta jos matkustajia olis "reippaammasti" linja-autokortti . . .

Ja vieläkin olen sitä mieltä että noilla "pärekoreilla" ei saisi ajaa kuin kahdeksaakymppiä . . . TURVALLISUUS-SYISTÄ, ja niihin pitäisi laittaa vielä nopeudenrajoitin samallatavalla kuin on kuorma-autoissa . . .

Jari

Ps. Tulipahan taas tuupattua kusiaispesää . . . .kuhinaa . . .

LUOTO KARI 13.08.2007 18:25

Missä niitä näkee niitä rekkoja ja kuormureita, jotka ajaa 80:iä? Minusta ne ajaa mieluumminkin 95:tä. Ja ovat sinällään jo paljon pahempi turvallisuusriski kuin matkailuautot konsanaan. Kyseleepi satasta ajeleva pommikuski.

NOUSIAINEN MARTTI 13.08.2007 18:51

Nillä isommilla autoilla onkin sitten kauheen mukava mennä suonne aluelle kääntelemään ja männikössä peruttelemaan. Siitä ne tykkää kanssa ihmiset. Jos kaluston jämeryyttä ja koka kasvatetaan kovin tästä, saa uusia kyllä ne karavan paikatkin samantien. Nytkin joissain paikoissa tuo vähän yli 6 metrinen tuntuu tarttuvan varvikkoon. Tästä onkin tulossa mielenkiitoiset kinkerit. Taitaa olla kasvamassa sellainen sukupolvi että kaikki pitää olla kuin Ameriikassa, paljon isompaa kun mitä ikinä tarvitsee. Ja kaikki alkoi siitä että pitäis saada muutama kymmenen kiloa lisää kantavuutta.

EEROLA TEEMU J 13.08.2007 19:05

Montaakos sataa sitten saisi sun filosofiallas ajaa motskarilla, jonka kori ei liene edes pärekorin luokkaa?

Kun lähdetään oletuksesta, että vastassa on likipitäen aina (eräiden mielestä) min. 40 tonnin rekka, niin onko sillä nokkakolarissa väliä että alla on piironki tai peltikuorinen paku tai vaikka ha Volvo kaikilla 20 tyynyllä ABSilla, ARSilla, sutimisenestolla, peruutustutkalla, vekselivedolla jne. jne. Siis sen lopputuloksen kannalta. Montaakos ne sais oikeesti ajaa että olis turvallista?

Kun meitin pärekoripiironkeihin laitettaisiin kuorma- autojen nopeudenrajoittimet, niin niillähän saisi kaikilla silloin ajaa n. 95 km/h, paitsi 100- lätkäläiset. Hioppa Jari vielä pikkasen kässäriä ennenkuin lähetät direktiiviehdotuksen etiäppäin.

TERVO JARI 13.08.2007 19:06

vaan alustaa laitetaan kantavammaksi/jämerämmäksi, on meinaa heppanen toi "tukato" . . . .

Jari

Ps. . . Kinkerit taitaa tulla, vaiko "kylä tappelu" ? ?

LINNAMÄKI LEA 13.08.2007 19:23

Hyvä aihe kirvoittaa kielet ja mielet. Joo, pärekoreilla, vaikka munkin persauksissa lukoo 100:nen niin en mä aja kuin jossain moottoritiellä 100;sta, vaikka tähän mennessä mut tunnetaankin, vähän enenmmänkin reipasotteisenan kaasuttelijana.

Mikähän ny on tullu, ku ei tee mieli kertanaas ollenaan edes 100:sta kaahailla tavallisilla teillä? Jostain kummasta aikaa on ny löytyny mitä ennen ei oo ollu.

NIEMINEN RAIMO 13.08.2007 19:29

Se on se terveen mielen itsesuojeluvaisto.

NIEMINEN RAIMO 13.08.2007 19:38

Tästä löytyi suunnilleen oikein rekisteröity auto. Alusta: Fiat 2,8 JTD Vuodepaikkoja: 4 Kokonaismassa: 3500 kg Omamassa: 3040 kg Auton tyyppi: Integroitu Rekisteröity 1+2 henkilölle. Juuri näin sen pitää olla,jos tuo omamassa jotenkin pitää kutinsa,niin jää tavaroille hyvinkin tilaa.Kun ylempänä esittämäni esimerkki vastaavasta autosta on rekisteröity jonkun toimesta 1+5 henkilölle,on siinä selvää kusettamisen makua.

LINNAMÄKI LEA 13.08.2007 20:34

Miun pärekorini:

Alusta: Fiat 2,8 JTD Vuodepaikkoja: 4 Kokonaismassa: 3400 kg Omamassa: 2380 kg Auton tyyppi: Puoli-integroitu Rekisteröity 1+3 henkilölle.

Jos tuo omamassa pitää paikkansa, mulle mahtuu mukavasti törkyy matkaan, varsinkin ko ottaen huomioon, että yksin sillä viilettelen.

KEMPPAINEN HENRY E U 13.08.2007 20:43

Ikävä kyllä olet ainoana syyllinen. Kerrot suoraan aloituksessasi oman ajattelemattomuutesi.

Lainaan hieman: Mistä ihmeestä ensimmäistä as.autoaan ostava voi nuo painot hoksata?

Rekisteriotteesta, olit jo löytänyt ja kerroit kuinka myyjäkin oli asian kertonyt.

Seuraavaksi jatkat:
Mekin hurskaina kuvittelimme että samat kamat mitä vanhalla taksiwolkkarilla olemme kuljetelleet pitkin poikin eurooppaa,mahtuisivat myös oikein asuntoautoon.

Sitten vastaat jo itse:
Mutta ei. Wolkkarissa onkin suurempi kantavuus kuin asuntoautossamme. (Lisäksi: omapainokin on tonnin pienempi ja kantavuus luultavasti 500 kg enemmän.)

Minusta teidän tapauksessa on käynyt vanhanaikaisesti: Ostokiima on sumentanut järjen äänen. Jokaisella pitäisi käydä mielessä ala-asteen matikka ja siellä yhteen-ja vähennyslasku, niillä tämänkaltaiset "suuret kusetukset" jäävät sinne liikkeeseen.

Sinällään asiaa on pöyhitty varmaan jokaiselta kantilta ja itse olen sitä mieltä ettei painoja saisi maxialustoista vetää 3500 kg:oon. Joka sellaisen hankkii, niin ajakoon c- kortin, ellei 200 X 0, muuta lakia tai asetusta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.