Ei mahdu tavarat kyytiin...

SILMUNEN HANNU 11.08.2007 23:52

...eikä kaikki ihmisetkään.Viime vuoden asuntoautoa myydään,viidelle rekisteröity,omamassa vajaat 3200,kokonaispaino 3500kg.Eihän siihen mahdu edes viisi 70kg ihmistä mukaan! Mainostetaan 4 pyörän telinettä,iso "mopotalli",iso markiisi,katolle saat lisää tavaraa.

Mitenkähän näihin juttuihin saatais joku tolkku?

Minusta asia ei voi olla yksin ostajan vastuulla.

Kun me ostimme automme kaupasta,kerroimme että haemme 6 hengen perheellemme autoa,haluame pyörätelineen,matkustamme paljon. Yhdessäkään kaupassa ei sanottu että kuulkaahan,ei teille mahdu ihmiset ja tavarat samaan aikaan kyytiin. Tai että teidän pitää ajaa kuorma-autokortti ja ostaa yli 3.5 tonninen auto.

Mistä ihmeestä ensimmäistä as.autoaan ostava voi nuo painot hoksata? Mekin hurskaina kuvittelimme että samat kamat mitä vanhalla taksiwolkkarilla olemme kuljetelleet pitkin poikin eurooppaa,mahtuisivat myös oikein asuntoautoon.Ja tietty sinne saisi ottaa vettä ja kaasupullot kun niille vartavasten oli omat paikat. Mutta ei.Wolkkarissa onkin suurempi kantavuus kuin asuntoautossamme. Ja Ruotsin poliisi sitten lykkäsi 440e sakon siitä hyvästä.

Tuo aloituksen auto ei kuitenkaan ole meidän vaan täällä palstoilla myynnissä oleva.

Taidan ensitöikseni kirjoitella yleisönosatoihin aiheesta mutta porukassa voisi myös olla voima,että saataisiin asioihin muutos. Ja vastuu valmistajille,myyjille ja niille jotka näitä lakeja säätää ja autoja rekisteröi.

Ajatuksia kehiin ihmiset!

t.Kaarina

NOUSIAINEN MARTTI 12.08.2007 01:25

Ajatuksia kehiin: ABe kortilla, vetokoukku ja peräkärry yhdistelmä on ratkaisu.

PALIN MATTI 12.08.2007 08:17

Esityksesi mukainen vastuukysymysten muuttaminen vaatisi lainmuutoksen, joka saattaisi olla pitkä ja kivinen, etten sanoisi läpipääsemätön tie. Nykyisen tieliikennelain mukaan ajoneuvon kuljettaja yksin vastaa ajoneuvonsa oikeasta kuormaamisesta ja kuorman kiinnittämisestä matkan ajaksi. Kirjoituksestasi sain käsityksen, että haluaisit auton valmistajan ja myyjän harteille vastuun siitä, millä tavalla autosi käytön aikana kuormaat. Eppäilenpä että onnistuupiko semmonen. Siinä olet kuitenkin oikeassa, kun moitit tapaa, jolla myytävän piirongin ominaisuudet ja käyttötarkoitus tuodaan asiakkaille julki. Ja jos vielä kaupantekotilanteessa myyjä kertoo 3,5 t:n auton olevan sopivan kuusihenkisen perheen lomamatkailuun, niin kyllä silloin pitäisi voida myyjä saattaa vastuuseen valehtelusta, perättömän lausuman antamisesta kaupantekotilanteessa, huiputuksesta, kauppiaan epärehellisyydestä, asiakkaan tahallisesta harhaan johtamisesta ja petoksesta! KJON!

Olen useammin kuin kerran tällä saitilla julistanut, että jokainen enintään 3,5 t:n kokonaismassaan rekisteröity piironkiauto on käytännössä ja lain kirjaimen edessä KAHDEN HENGEN (+1 lapsi) lomailuajoneuvo! Joka sellaista yrittää myydä useammalle hengelle tarkoitettuna, syyllistyy petokseen ja joka sellaisen ostaa tarkoituksenaan matkailla ympäri maita ja mantuja useamman kuin kahden henkilön kanssa saa kyllä myös tutkiskella kuvajaistaan lammen kalvosta. Näin se vaan menee. Ei siitä pääse mihinkään.

Tässä olisi nyt SFC-Matkailuautoilijoille työn sarkaa saada aluksi aikaan jonkinlainen tietoiskukampanja, jossa herätetään kansakunta tiedostamaan tällainen huiputusmahdollisuus piironkikauppojen yhteydessä. Seuraavaksi sitten järkeistettävä normisto, minkä mukaan uuden maahantuotavan piirongin virallinen henkilöluku määritellään niin, että myös lopputulos on realistinen. Tarkoittaa siis sitä, että ilmoitettu määrä keskipainoisia (normipaino) henkilöitä yhteisine ja henkilökohtaisine matka-, liikkumis-, ja leiriytymisvarusteineen voidaan kantavuuden rajoissa mukaan ottaa. Tällaisen perusteellisen uskonpuhdistuksen jälkeen meillä onkin sitten myytävänä enää vain 2-hengen piironkiautoja. Montakohan niitä menee kaupan vuositasolla? Olen antanut itselleni kertoa, että ainoa syy tuohon kummalliseen 3,5 tonnin kokonaismassakynnykseen on nykyisen ajokorttiluokituksen AB-ajokortille asettamat ehdot. Tämän painonrajan korottaminen olisi tietenkin helpoin tie myös piironkien kokonaismassojen korottamiselle. Autojen rakenteista kyllä löytyy varaa. Mutta siinäkin on tietysti omat vaaratekijänsä.

Kaikesta revolutionismista huolimatta olisi meillä senkin jälkeen edelleen liikenteessä mitä monikirjavaisin piironkiautokanta. Naurettavampia ovat sellaiset joskus ammoin rekisteröidyt 8 hengen laitteet, joissa ei ole eikä tarvita turvavöitä kuin etupenkeillä! Ja tällaisilla piirongeilla sitten kiisataan isovanhemmat ja jälkikasvu kyydissä pitkin maita ja mantuja onnellisen luottavaisina asioista aikoinaan päättäneeseen virkavaltaan ja silloin voimassa olleeseen muinaisnormistoon.

Jos Kaarina itse osaat tai joku osaisi sulle neuvoa tämän saitin hakukoneen käytön, niin löytäisit meheviä keskusteluja ja mielipiteitä juuri tästä samasta teemasta. Ja tuoreita, ihan tämän alkukesän tapahtumia. Hakusanoja voisivat olla: Matkailuauton paino, punnitseminen, kaatopaikan vaaka, ylipaino, ylikuorma, jumalattomat sakot, jne..

Ja ei kun toimeen. Ei tartte keksiä lisää ruutia niin kovasti. :-))

LIIMATAINEN HANNU 12.08.2007 08:47

'..... päästä kärssii koko ruumis'! Vallan merkillinen (tai sitten ei) ajatusrakennelma tuollainen, kun ostaa jotakin ja se ei olekaan sitä mitä on kuvitellut/luullut/toivonut niin vastuu ostoksesta siirtyisi jollekin muulle taholle? Voi hyvä isä kuitennii. Mitähän logiikkaa tämä sitten voisi olla. Kyllä se on tasan niin että jokainen täysijärkinen(?) ihminen vastaa omista ratkaisuistaan ihan itse. Ei siitä ketään muuta voi vastuuseen asettaa, naivi ajatus eikä kovin fiksukaan. Itse olen tehnyt ratkaisut siten että jos joku ominaisuus vaunussa/autossa on ollut omaan tarpeeseen huono, niin sitten vaihtoon ja uusi härdelli tilalle, kun se on ensin huolelliseti tutkittu ja testattu. Myös luettu sekä YMMÄRRETTY ne ohjekirjat ja niissä olevat arvot, painoista, lasteista jne.! Näin saadaan näihin asioihin tolkku! Ja nämä asiat ovat yksin ja vain ostajan vastuulla, mikäli kauppias/myyjä ei ole antanut selkeästi harhaanjohtavaa tietoa.

Malttia,harkintaa ja järkeä ostamiseen, tietoa asioista on saatavilla kyllä riittävästi. "Hosumalla ei saa kuin ..."!

MANNINEN RISTO 12.08.2007 09:28

Kyllähän Kaarinan kirjoituksesta tuli selvästi esiin hänen tarkoitus kun jutun luki loppuun asti. Viimeisessä lauseessa oli "...niille jotka näitä lakeja säätää ja autoja REKISTERÖI.

Se on sitä "luetun ymmärtämistä".

NOUSIAINEN MARTTI 12.08.2007 09:42

Mutta jos yhtään tuntee lainlaatimistapoja Suomessa, varsinkin auto- ja liikenne puolelta, tietää että yksi kirjotus täällä, tai 54000 SFC:läistä kirjoitusta ei vaikuta asiaan tuon taivaallista. Se laiva navigoi ihan omilla vesillään. Kuluttajansuojalain puolellehan osa noista yksityiskohdista tietysti kuuluisikin. Mitä siitä nyt tulisikaan jos tyhmät kansalaiset saisivat kaiken valita mieltymystensä ja tarpeittensa mukaan. Kun iso veli valvoo, on paljon turvallisempi olo.

LIIMATAINEN HANNU 12.08.2007 10:10

Ja höpönpöpön, ei vastuuta voi siirtää itseltään minnekään eikä kenellekään muulle, jos ostaa härdellin joka ei sitten miellytäkään. Ja kyllähän minullakin olisi muutama 'tarkoitus', lainsäätäjälle, vaikkapa verolaki sellaiseksi että juuri minulta ei niitä veroja perittäisi, minä kun en tykkää niistä!

Paaskanmarjat, ei rahvaan ruikutukset kuulu lainsäätäjän korviin, ei vaikka niitä (rahvasta) olisi se 54000 tai 540000, ainoa mahdollisuus ja keino on ne neljän vuoden välein uusittavat pätkätyöpaikkojen valtakirjojen totaalinen vaihtaminen, toisenlaisiin ja uusiin.

Edelleen olen sitä mieltä että jos ostaa matkailuhärdellin, malttia ja harkintaa sekä huolellista tutustumista härdellin ominaisuuksiin, jopa paljonko voi lastata kuormaa. Siinä tilanteessa kun poliisi kirjoitta sitä maksulappua on vain todettava että 'omapa on moka', ei sinne naapurikaan niitä ylimääräisiä tavaroita ole tunkenut, luultavasti? Sama se on näillä puutavararekoilla, jos on ylikuormaa niin ei siinä enää selitykset auta, "nokun mä en tiennyt ... mä luulin ... jne"!

Mutta nythän ongelma poistuu tässä asiassa, siis ylikuorma- ja muissa, kun rouva kaarina on kirjoittanut jäsenpalstalle visionsa! Lainsäätäjä alkaa muutostyöt heti maanantaina?

LINNAMÄKI LEA 12.08.2007 10:31

Miepä se oon muori, joka en tyyvy tiällä palstoilla natisemaan, vaan otan hyvin hereesti luurin käpälääni, ja pirrautan sille lain laatijalle, tai pikemminkin lain rakentajalle. Ihan totta.

Mie aikani taistelin paikallisen postin ja virastotalon pysäköinnin kanssa, ko sinne ei päässy, ei siis mahtunu ison auton kanssa kavulta kiäntymään (Pakettiautolla ja isoilla maastoautoilla). Aina piti paukauttaa reunakiven yli. Koko virastotalon asiakaskunta raivosi sitä ratkaisua.

Kun muutamat reunakivet oli saatu autojen renkaiden alla irti, miepä otin puhelun sille, joka pysäköintipaikan oli suunnitellu ja soittaa tärskäytin sille.

Arvatkaas mitä mie kuulin? Oli oikeen istuttava, jotta saattasi ymmärtää, miltä lähtökohdilta noita autoilijoiden asioita mitoitetaan ja lasketaan.

Kysyin nimittäin ja onneksi häneltä itseltään, onko hän itse käynyt ajamassa tämän pysäköintipaikan ratkaisut auton kanssa.

VASTAUS:

En ole, en omista ajokorttia. Olen mitoittanut ne yleisen käsityksen mukaan... Ja sitä paitsi Helsingissä ei postille edes tehdä pysäköintipaikkoja.

Joo, siis kenen yleisen käsityksen mukaan? Mieko avasin lahjakaan saneluarkkuni ja latasin luurin täyveltä, hyvä ettei luuri halennu, että kuulkaapas, nyt ei olla Helsingissä vaan ollaan alueella, jossa tämä on ainut posti (muut postit on jo viety aika päiviä pois), ja kymmenien kilometrien päästä kaikki yritysliikenne tulee tähän postiin, ja kaiken lisäksi täällä ei ole kuljetusfirmoja paikalliseen pikkukuljetuksiin, ei ole lähettipalveuita.... jooo, ja varmaan vastaanottajan korvat punoitti.

Ei menny kauaakaan, kun ajoväylät purettiin ja korjattiin pysäköintipaikalle. Heh, kunnasta sanoivat, että se miun soittoni oli se avaintekijä, että korjaukseen saatiin luvat ja aikaan ja vauhtiin.

Että kuulkaas hyvät kanssa-caravaanaajat, ei muuta kuin sinne itse suunnittelupäähän, jossa näitä lakeja ja asetuksia kyhätään, sinne vain soittoja silloin kun oikein kiukuttaa.

Eikä tää ollu ainoo soitto. Ei muuta kuin selvittää, kuka on kyseisen lain "tohtoroija" saa kuulla häneltä itseltään, miten se hänen ajatuksen juoksunsa onkaan kyseisessä kohdassa meinannut.

NYYSSÖNEN KAJ 12.08.2007 10:41

Minulla oli valintakriteerinä Taka tallin kantavuus: 1,8 tonnia = kolme suomen hevosta Taka tallin pituus: 4m Citroen Saxo mahduttava kyytiin Kahdeksan vuodepaikkaa: kolme tallityttöä ja kolme ratsastajaa plus minä ja vaimo Runsaasti varastotilaa Heinää, purua, ohraa ja muuta hevoselle, 6 satulaa, huopia ja vällyjä. Immeisilläkin voi olla mukanaan jotain kun tulevat autoon.

M1-ajoneuvon asetus sanoo että tavaratilan ja ohjaamon pituus kun vännetään 4m+1,8m, niin asunto osan pituus on oltava yli 50% auton kokonaispituudesta. Ajoneuvon pituus 12m

Tämä karsi tavanomaiset piirongit pois. Suoritin C-kortin ja samalla tuli Be Etsimään 12 metrisiä autoja no liikenöitsijöillä niitä on. 1 vuoden etsinnän jäkeen päädyin Volvo B10M alustaan jolla on Ajokki 7000 kori (oli ostaessa 49+1 paikkainen) Oma maasa 12000 kg Kokonais mssa 15500 kg

Eli Ei ole painon kanssa ongelmia

Aloittajan viestiin vastaan: On pontevasti ajettava B-kortin painorajoja ylöspäin ja mielummin Saksan 7500 kg asti. EU:ssa ollaan ajamassa yhteistä B-rajaa joka olisi 4250 kg en ihan tarkka tiiä mutta 4 tonnia ja risat se on.

Tällä pienemmälläkin rajan nostolla ollaan kohta (parissa vuodessa) lyömässä päätä painorajaan.

sillaikaj

NIITTYARO TAPANI 12.08.2007 10:42

Koska meillä on virkavalta jakamassa rangaistuksia asiassa josta vastaa toinen virkavalta ja välissä oleva syytön osapuoli maksaa niin jotain on pielessä.

Tarkoitan tällä sitä, että katsastusviranomaisiin ei voi luottaa ja heidän virheensä maksatetaan syyttömällä osapuolella. Ne hyväksyvät matkailuajoneuvoille satumaisen alhaisia omamassoja luultavasti laiskuuttaan (eivät viitsi punnita) ja ostaja joka luottaa rekisteriotteeseen ja myyjään on sitten pulassa. Jos rekisteriotteessa on lastausvaraa 500 kg ja se todellisuudessa kutistuu alle 300 kg:n on jossain mätää. Virhe on pöyristyttävät 40%, korjatkaa jos laskin väärin päässäni. Siihen 200 kg:n saisi paljon varusteita ja evästä, sekä kiinteää että nestemäistä. Kyllä kansalaisen tulee Suomessa lähes vähiten korruptoituneessa maassa koko maailmassa voida luottaa viranomaisen kirjoittamaan todistukseen!

Ongelma on paljolti nykyisessä autokannassa, AKE:n joka valvoo katsastuksen laillisuutta pitäisi kovalla kädellä puuttua asiaan. Nykyisille väärillä tiedoilla myydyille autoille pitää saada erivapaus rekisteriotteen ilmoittamaan kuormaan kokonaismassasta riippumatta ja koko EU alueelle. Kustannukset tulee jakaa syyllisille eli katsastusfirmoille ja myyjille. Jos joku väittää etteivät myyjät tiedä niin selittäköön miten on mahdollista että myyjäksi ei pääse ellei ole jäänyt ilman apukoulun päästötodistusta?

Myyjät menevät jopa niin pitkälle että, suomalaisessa esitteessä on eri massat kuin saksalaisessa samasta autosta. Syynä ainoastaan 3500 kg raja pohjoismaissa. Pienellä salapoliisityöllä sain selville ruotsalaisten olevan samassa asemassa meidän kanssamme.

Lisäksi B-kortti tulee muuttaa siten, että se koskee aina yhdistelmää oli se sitten yhdessä tai vaikka viidessä osassa eli 3500 kg + 750 kg vai miten ne massat nyt meni. Tällöin ei ajokorttiongelmakaan enää kiusaa.

LINNAMÄKI LEA 12.08.2007 10:42

Tää ei liity mitenkään autoiluun, mutta siihen aikaan kun Liisa Jaakonsaari oli työministerinä, niin kun oikein kiukutti niiden päättämät ja järjettömät ratkaisut, jotka suorastaan SUOJELIVAT TYÖLTÄ, niin mieko oltin ja kirjottaa rätkäytin sille. Vuosi meni, mut tuli vuoden päästä vastaus vuoden päästä.

Sit se vielä vastasi, et:

Arvostelittepas reippaasti valtion hallintoa.

Joo, arvostelin, ja aiheestakin.

NIITTYARO TAPANI 12.08.2007 10:47

On komia kulkine Kaj, mutta mitenkäs se pysäköinti kerrostalon pihaan jos vaikka 5 asukasta päättää hankkia 12 m kulkijan, taitaa tulla ongelmia varsinkin keskikaupungilla joten on harkittava muitakin vaihtoehtoja.

LINNAMÄKI LEA 12.08.2007 10:50

Tuota ajokorttijuttuu en tullu aatelleeksikaan ostaessani tätä "piironkia" eikä myyjä edes sitä kysynyt.

Mut ajokortissani näkyy olevan kirjaimet: ABE ja kortin takana näkyy olevan kuvat, että asuntovaunua saisin kiskoo. Eipä silti, oon mie ennenkin asuntovaunua kiskonnu, vaikka oli vain AB kortti, vasta jälkikäteen tiesin, etten olis saanu sitä tehä.

Niin muuten, saakos asuntoautoa ajaa tavallisella henkilöauton ajokortilla ?

Sillonko se pikku ee tuli maholliseksi, senkuin vain haki sen korttiinsa se tuli sillon haettua. Mielenkiintosta, et mie sen hajin jo heinäkuussa, mutko vuos vaihtu, ihmisiä oli mahhoton jono nimismiehen oven takana kiukuttelemassa, ko aika loppuu. Ja aikaa oli hakee kokonainen vuosi.

LIIMATAINEN HANNU 12.08.2007 10:54

Hyvä hyvä Lea, silleesti sitä pittää! Eiku ministerit ruotuun vaan! Sekä muut viran- ja toimenhaltijat. Kansanvalta kunniaan.

LIIMATAINEN HANNU 12.08.2007 10:57

Saapi ajjaa sitä piironkii jos kokonaismassa alle 3500kg! Siis sillä AB kortilla. ABE käypi jo sen vaunuyhdistelmän vetoon.

EEROLA TEEMU J 12.08.2007 11:02

Ei se hullu ole joka pyytää, vaan joka siihen vipuun menee, siis uskoo kaikkeen luvattuun. M- auton, jopa käytetyn ostaminen on senverran iso kauppa kuitenkin, että auto tulisi ennen ostopäätöstä viedä konttorille punnitukseen ja selvittää painot. Maksaakin vain muutaman kympin. Painoasioista on keskusteltu vuosikausia, joten ei ne yllätyksiä ole.

M- autojen akseli- ja sallitut kokonaispainot määrittelee alustan valmistaja. Liikenteessä on paljon 3500 kg kok. painolle leimattuja m- autoja (ajokorttisyistä), joista monen kok.painoraja on suurempi, esim. 3800- 4200 kg. Silloin alustassa on tukevampi jousitus ja leveämmät renkaat. Maksaa uutena vähän enemmän ja tarvitaan C-kortti jos haluaa koko painon hyötykäyttöön.

Käytössä oleva kalusto ei teknisesti muuksi muutu vaikka täällä tai yleisönosastoissa kuinka kirjoitetaan. Jos auto on rakenteellisesti max 3500 kg peli ja siihen on lisätty parisataa kiloa lisävarusteita otteeeseen verrattuna, niin 2- hengen autohan siitä tulee niinkuin Palliini on moneen kertaan meitä valistanut. Ja silloinkin pitää olla hyvin tarkkana paljonko ottaa irtainta mukaansa.

LIIMATAINEN HANNU 12.08.2007 11:05

No hyvä on hyvä on, onhan nämä nykyiset pykälät sieltä ja syvältä, muutettava niitä olisi, mihin muuten tukehtui ne uudistukset joita EU mukamas oli värkkäämässä? Ajokortti- m-autojen paino- ja muut sellaiset uudistukset joissa olisi saatu jotain järkeä näihin touhuihin. Mutta kuten aina on ollut, nämä autoasiat ovat sellainen ryteikkö, tuntuu siltä että kansalaisia tarkoituksella kiusataan ja kusetetaan, kaikin tavoin , verotuksellisesti etenkin. Jos sitten rahvas keksii jokin porsaanreiän niin kohta se tukitaan, ja jos ei muuten niin, prkl, säädetään TAKAUTUVA LAKI jolla kaikki hauska ja hyvä kielletään, sekä jälkikäteen rahastetaankin. Ja me onnettomat maksamme kaiken sekä vielä kumarramme hallitsijoitamme, 'ruhtinaiden' ylivertaisen viisauden edessä! KJON!

PALIN MATTI 12.08.2007 11:10

Oottako muuten huomanu, että siinä piirongin, tai muunkaan auton rekisteröintitoistuksesa ei missään kohasa ole kirjotettu ylös miten palijon siihen autoon saa lastata kuormaa. Se pittää kuljettajan jukoliste tietää! Jos B-ajokorttivaatimuksiin lisättäs ehoksi vielä kansakoulun 2 toisen luokan oppimäärä, ni vältyttäs tämmösiltäki laskennallisilta tapaturmilta. Siinä rekisteripaperisa seisoo isola präntättynä palijonko se koko höskä saa painaa sillon, ku se liikkuu veronmaksajain varoin rakennetula maantielä. Ja tämän määräyksen nouattaminen on kuljettajan, siis yksinomaan kuljettajan vastuulla! KJON!

Turha siittä on jotaki liikenneministeriön ajokortitonta pikkuvirkamiestä syyttää. Eihän net kaikki ees tiiä mitä net on sielä lainlaajintaosastola tekemäsä. Pääasia, että leimaa aamula ittesä ajoisa sissään ja muistaa illenpana sitte lähtiä ajoisa taas kottiin. Laita siinä sitte semmonen vastuusseen jostaki.

Met ajoneuvojen kuljettajat vastaama tien päälä kaikesta meän piironkiin liittyvistä asioista. Ei kukkaan muu! Tyhyjä itkiä!

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 12.08.2007 11:12

Käytetyn yksityiseltä ostajat ei voi kuin purra huulta ja marista, mutta uuden auton ostajalla on mahdollisuus tarkistuttaa omapaino ja mennä takaisin liikkeeseen ja sanoa myyjälle: Valitaan pinosta se jonka paino on rekisteriotteen mukainen tai puretaan kauppa. Saman voi tehdä myös käytetyn kaupassa, jos asioi liikkeessä koska meillä Suomessa kuluttajan suoja suojelee vilpillisiltä kaupoilta kun vastapuolena on yrittäjä. Jos annetut tiedot eivät päde, on kyseessä vilpillinen kaupankäynti. Mitenkähän kuorma-autoilijat suhtautuisivat asiaan jos kaupan jälkeen ilmenisi ettei he voi lastata hiekkaa kuin lapiollisen, kun auto painaa jo valmiiksi niin paljon ettei sitä voi enempää kuormittaa. Muutaman kaupan purun jälkeen alkaisi ehkä painotkin olla kohdallaan. Itsellä ei ole ongelmaa kun on kahden hengen koppi, niin painot riittää.

LINNAMÄKI LEA 12.08.2007 11:18

Heräs kysymyksiä, että missä on puntareita, tarkoititko konttorilla KATSASTUSKONTTORIA ?

Joo, miäkiin voisin käyvä puntarissa tään täyven kuorman kanssa, ei harmainta aavistusta, mitä se painaa.

PALIN MATTI 12.08.2007 11:24

Et kaj meinaa, että Fiat-600:lla kerran kuussa Marttaseuran kokkouksisa käyvä aikonaan katsastusinsinöörin 10-kilosela lohela lahajoma B-kortillinen mummo olis valamis iskeytymmään 7-tonnisen matkailuvälineen puikkoihin ja suuntaamaan kulkunsa Saksan autopaanoile? Eppäilä soppii. Mielumin tehemä ihan vaan ylleisen turvallisuuen nimisä niin päin, että nostama niitä piironkien painorajoja niile, jokka haluavat ottaa perheensäki kaikkine apuvälineineen mukkaan retkele. Se, että sillon pittää olla se C-kortti hankittuna, on tarpeen ihan meän jokkaisen tieläliikkujan turvallisuueksi. Ei kai sen C-kortin suorittaminen pitäs mikkään maankaatohomma olla. Siihen liittyy varmaan vieläki jotaki raskaan kaluston teorioita ja jopa muutama kouluajotuntiki ihan oikiala isommala autola. Mieki oon semmosen ajanu jo pikkupoikana. Eikä se olis palijon parempi, ku ei tarttis kaikkia kahjoja mummoja varoa sitte ennään tuola liikenteesä. Jokkainen tietäs, että vastaan tulevan tai eelä ajavan piirongin ratisa on asiansa ossaava mummo! KJON!

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 12.08.2007 11:26

Aja lähimmälle kaatopaikalle (ei tartte jättää autoa sinne) Minulla ei maksanut mitään, mutta annoin pojalle pari euroa kahvikassaan.

PALIN MATTI 12.08.2007 11:36

Kattoppa sillä ihimeeliselä hakulaitteela nailtä sivuilta juttuja piirongin punnituksesta. Niitä on täälä pilivin pimmein. Eläkä sie Lea niistä puhtareista oo kans huolissas yhtään. Jokkaisesa kunnasa on kaatopaikka, tai nykykielesä jäteasema. Meet sinne ja ajat puntarille, ni poika antaa sulle lapun misä lukkee autos paino. Muistat vaan,ettet jätä sitä piironkias sinne sitte. Ja ku meet, ni aja ensteks pelekkä etuakseli siihen puntarin laatale ja oota vähän. Sitte ajat vasta koko piirongin puntariin. Näin saat samala selevile akkuutit akselipainokka. Ensin mitattaan kuorma etuakselilla ja sitte kokonaismassa. Jäläkimmäisestä ku vähenät ensimäisen massan, ni saat taka-akseliin kohistuvanki kuormituksen selevile. Mie oon jo keriny tällekki kesäle muutaman piirongin käyttää sielä kaatiksen puntarisa, eikä oo koskaan maksanu mittään.

LINNAMÄKI LEA 12.08.2007 11:48

Tääkään ei liity autoihin eikä matkailuun mienkään, elinkeinojuttuja, mutta kun oli puhe tuosta virkamiehiin vaikuttamisesta niin kerronpa, että kyllä niihenniin puupäihin voipi vaikuttoo.

80 luvulla, kun alakovat sotkeemmaan noita lakeja, ja siätivät kaikenmiosia kiemuroita, ettet voi ennää elukoitakaan pittee ilmiman, että herrat on piätäsä nyökyttänny. Oltiin just tila ostettu, ja samalla lävähti voimaan laki, että on haettava Muatallousministeriöltä lupa. Ja lupien kesittely kesti toista vuotta.

Miäpä tein tempauksen. Lähin ihte sinne Muatallousministeriöön. Mahottoman kommeet ja isot ovet oli, jotta paskan mätöstä on ollu hyötyy, riittä ruista hauviksessa kiskoo ovet auki.

Aekani istukseltuani pyyvettiin yhteen pilttuuseen. Esitin kysymyksen, että millonka suahaan piätös, kun ei tässä nuorena ammatinharjottajana voi vuoskausia outella. Virkamies esitteli korkeita paperpinoja, että näihen käsittelyaika on toista vuotta, ja myö oltiin outettu jo puol vuotta.

Sanoin yksoikoon, että ei se mittää, mulla on iso reppu mukana ja siinä evväät, minä voin outella tuossa penkillä kyllä.

Sillon alako tapahuu. Virkamies latas pinon pohjalta meijän paperit, ja ei tarvinna jiähä penkille evväitään syömään. Parin päivän piästä putkahti piätös, ja se oli leimattu edellispäivänä. Eikä tarvinnu ees lahjookkaan virkamiestä. Otti ja käsitteli seuraavana päivänä sen.

Että takulla voipi vaikuttoo virkamiehiin. Ei muuta kuin mielkuvitusta kehhiin ja temppuja tekemään, kyllä niistä joku hedelmiäkin tuottaa. Suomalaiset ollaan vuoan liijan nyhjäkkeitä, eikä ilimasta ihtiämme siellä, missä vaikutusmahollisuuksia olis.

NYYSSÖNEN KAJ 12.08.2007 11:48

Tapani ei sitä kerrostalon pihaan laitetakkaan van kadun varteen. Helsingin kauppatorilla Lappu Liisa kävi sanomassa että tähän sitä et saa jättää - siirrä se Nordic Jet Linen terminaalin edessä olevalle Turistibussin pysäköintipaikalle. Kaupassa käynnin ajaksi sen voi jättää bussipysäkille. Pysäkiltä pääsee niin sutjakkaasti takasin liikenteeseen - vilkkuvalo päälle ja kytkin ylös! kylläkaj

EEROLA TEEMU J 12.08.2007 11:54

Niin ja henkisistä kärsimyksistä vielä korvauksia meille kaikille myötäeläjille. Älä nyt unta näe, että valtio rupeaisi makselemaan "väärin punnituista" m- autoista korvauksia ja antaisi erivapauksia. Hyvä kun säilyy nykyisetkin vapaudet eikä täälläkin perusteta punnitusasemia matkailukaudeksi.

Maahantuojathan eivät käsittääkseni käytä yksittäisiä autoja konttorilla punnituksissa, vaan rekisteriote tehdään ko. tyypin auton normivarusteilla maahantuojan antamien tietojen perusteella. Käytännössä autoon on ehkä asennettu (tai asennetaan) lisävarusteita parisataa kiloa, mikä paino ei näy omapainossa ja on pois "lastausvarasta".

Esim. miten saksalaiset laskevat painoja testeissä:

sallittu kokonaispaino 3500 kg punnittu paino tyhjänä, tankki täynnä 2915 kg kuljettaja 75 kg 100% raikasvettä 100 kg 100 % kaasua 44 kg

boileri ja WC 16 kg OMAPAINO (Leergewicht) 3150 kg

apukuski 75 kg 2 matkustajaa 150 kg matkatavaraa 10 kg/hlö 40 kg muuta tavaraa 10 kg/ pituusmetri 60 kg KOKONAISPAINO (4 matkustajaa) 3475 kg

Nippa nappa siis 4 ihmistä mahtui painorajoihin, mutta, mutta. Missä ovat mm. lisähupiakku, telkkari, ruokailuvälineet ja astiat, ilmastointilaite, markiisi, pyöräteline ym, ym. No ne sisältyvät tuohon 10 kg/pituusmetriin niinkuin fillaritkin?? Parasta on tälläkin autolla lähteä matkaan vain kahdestaan, niin saattaa 3500 kg riittää. Vai lähdemmekö 4 viikon m- autolomalle Välimerelle samoilla varusteilla kuin lentäen Kanarialle?

PALIN MATTI 12.08.2007 12:14

Hyvä kysymys tuo Teemun viimeinen lause! On ihan eri asia tavaran suhteen oma auto, jossa voidaan tilan puolesta kuljettaa kaikkea mukavaa. Toisaalta taas monet lentomatkustajat ottavat mukaansa kaikkea turhaa sinne etelän lomalle. Tietysti sen ymmärtää jos matkustetaan johonkin kehitysmaihin, mistä ei kaikkea vielä saa paikan päältä.

Itse lähden kohta viikoksi Kroatiaan lentäen. Varustus:

purjehduskengät nilkkasukat alushousut päälyshousut T-paita kevyt päähine Nämä kaikki kannan sinne ylläni. DV-kameralaukkuun laitan lisäksi hammasharjan ja taskuun kännykän, lentoliput, passin ja MasterCardin. Ja siinä se. Loput saa ostettua perillä. Miksi niitä täältä sinne raahaamaan?

PS: Suomi-verkkareita tai tuulipukua en ota mukaan lainkaan :-))

LIIMATAINEN HANNU 12.08.2007 12:16

No entäs jos muutettaisiin tirektiiviä siten että matkailuauto on aina ajettavissa vain ja ainoastaan vähintään C-luokan kortilla, saataisiin ne painorajat samantien ylöspäin, 3800-4200kg, loppuisi kitinä! Miksi se AB-kortti on saatava kelpaavaksi kun rajat ovat näinkin tiukat? Sen yleisyyden vuoksiko? Nykysäännöksillä niiden varusteiden ja tarvikkeiden osuus jää laillisena mitättömäksi, muutettava jotakin pykälää.

Ja minäkin haluaisin vaikkapa KELA-korvausta kun olen saanut/joutunut joskus rikkomaan lakia, siinä m-auton lastin määrässä. Vieläkin ahistaa se 'rikos'! Vaikka syyttömäksi itseni tunnenkin. Kyllä valtiovalta saisi kantaa tällaisen vastuun, on se yksityiselle karavaanarille liian raskas taakka! KJON!

EEROLA TEEMU J 12.08.2007 12:40

Aika kovan tason pistit Matti lentomatkoille, tuohon en pystyisi, koska Balkanin miestenosastolta saa meikäpoika aikaas kauan etsiä esim päällyshousuja, ellei tyydy nilkkapituuteen. Oma ennätykseni minimaalisista matkatavaroista syntyi yli 25 v sitten 5 viikon Kiinan kiertomatkalla, kun mukana oli vain vaatteet päällä + lentolaukku tuomisille. Lennosta ei tosin ollut tietoakaan kun Siperian junassakin meni pari viikkoa m/p.

Senverran asiaa, että meistä monelle tekisi hyvää punnita joskus kaikki se tavara mitä m- ajoneuvoon on päässyt pesiytymään kilpien kiinnityksen ja nykyhetken välillä.

EEROLA TEEMU J 12.08.2007 12:56

Siitä se kitinä vasta alkaisikin. Eihän syntyisi kuitenkaan mitään lisäarvoa, vaikka ajettaisiin/maksettaisiin yksi turha kortti lisää ja jatkettaisiin samoilla kuormilla kuin nyt jo miesmuisti on tehty. Millähän saisi nämä Suomen herrat hyväksymään edes Saksan nykyisen ajokorttidirektiivin meillekin, niin voisi käyttää ilman muita temppuiluja hyväksi moneen autoon sisältyvää koko kokonaispainoa - siis välin 3500-4250 kg.

Niille m- autoille, joiden absoluuttinen max. kok. painoraja on 3500 kg vain aika tekee tehtävänsä, koska ongelma ei ole kortista kiinni.

LIIMATAINEN HANNU 12.08.2007 13:10

Niin aivan, kitinähän siitä! Mutta että Suomen Herrat ja Virkamiehet saisi hyväksymään jotakin joka olisi eduksi ja hyödyksi rahvaalle, etenkin autoilevalle, se taitaa olla jo niitä 'taivasasioita', ei ikuna, "niin kauan kuin minä ole virkapaikallani"! Näinhän se menee, on aina mennyt ja tulee aina menemään? Mutta seetana, mehän olemme EU:ssa, vai olemmeko, milloinkas ne yhteiset tirektiivit näissäkin asioissa sitten saadaan? Kun ne maksamis- ja muut vastaavat pykälät kyllä äkkiä voimaan saatetaan! Taas tulee mieleen, pitäisköhän muuttaa Vennäänmaalle?

EEROLA TEEMU J 12.08.2007 13:57

Mieti nyt vielä toinenkin kerta sitä muuttoa. Silloin Brezhnevin aikaan siellä oli sentään säännöt voimassa ja tunsi olonsa turvalliseksi nykyiseen verrattuna. Nythän ne Vennään kultahampaiset igorit ja tatjaanat ostaa maat ja muuttaa Suomeen parhaitten vesiemme äärelle. Ja Sie olisit vasta menossa? Olisko nämä ajokorttiasiat vasta kakkossijalla tuon idänvaaran torjumiseen nähden? Minusta olisi jotain tehtävä ennenkuin Suomi liitetäänkin Karjalan tasavaltaan eikä päinvastoin.

JANHONEN MATTI 12.08.2007 14:35

Tuota 3,5 t kokonaismassarajaa vastaa on ihan turha äkkäillä -se käsittääkseni on ja pysyy. Alle ja yli 3,5 tonnin kokonaismassa ei suinkaan ole vain B-korttikysymys vaan 3,5 tonnin kokonaismassaan on jo nyt ankkuroitu sekä kansallisella että EU-tasolla liuta lakeja määäryksiä. Tässä muutamia. B-KORTIN AJO-OIKEUS = alle 3,5 tonnin kokonaismassa (tällä hetkellä ajo-oikeudesta päätetään kansallisesti) MOOTTORIN PÄÄSTÖNORMIT (EU-direktiivi alle < 3,5 ja yli > 3,5 tonnin mukaan) Ovat asteittain kiristymässä ainakin v. 2012 saakka). ERI MAIDEN TIETULLIJÄRJESTELMÄ (kansallisen tason ratkaisuilla päätetty < 3,5 t ja >3,5 t ajoneuvojen tietulleista monissa maissa ja 3,5 t rajasta tullut jo normi ja tämä "tauti" näyttää leviävän. KANSALLISET TIELIIKENNELAIT JA 3,5 TONNIA

ajoneuvokohtaiset ajonopeudet ohituskielto yli 3,5 t painavilla ajoneuvoilla pysäköintikielto yli 3,5 t painavilta ajo-oikeuden rajoitukset(esim. ajo tiellä/kadulla kielletty yli 3,5 t ajoneuvolla jne.

EU:han on tietynlainen "standardisointilaitos" joka direktiivien avulla muokkaa l. yhtenäistää mm. tie- ja ajoneuvoja koskevaa lainsäädäntöä ja luo siten lisää kilpailukykyä erityisesti suurille autonvalmistajille. Tähän sisältyy se mahdollisuus, että Eurooppalaiset matkailuajoneuvojen tuottajat (ja vain ne) pystyvät lobbaamaan tuleviin direktiiveihin ja sitä kautta kansallisen lainsäädäntöön matkailuajoneuvoja koskevia poikkeuksia mm. suurimmaan sallitun teknisen massan ja ajo-oikeuden osalta. Vaan eipä taida asia alla oikein heidänkään itresseissä. Kantavuudeltaan suurempiin autohin kun pystyy myymään vielä nykyistäkin suuremmaan - ja kalliimman - varustelupaketin. Matkailuautojen valmistajat kun pystyy vallan hyvin jo nyt valmistamaan autoja joiden kokonaismassa on esim. 3,8 tai 4,2 t.

Joten eipä taida meille nykyistä suurempaa kantavuutta haluaville B-kortin omistajille jäädä muita vaihtoehtoja kun ajokorttin luokan korottaminen ja auton vaihto sellaiseen, että kantavuus riittää.

SILMUNEN HANNU 12.08.2007 14:36

Hatunnosto teille hyvät herrat,jos todella aikanne,älykkyytenne ja taitonne riittävät mestariksi saakka jokaisessa asiassa!! Me olemme hiukan vajaavaisempia ihmisiä,ja olemme pyrkineet kääntymään niin sanotun asiantuntijan puoleen kun kohdallemme tulee uusi tärkeä osto- tai tekopäätös. Niinpä remonttihommissakin kysymme myyjältä mitä maalia hän tähän määrättyyn kohteesemme suosittelee.Kuvittelemme että hänellä on tästä asiasta meitä enemmän tietoa.

Niinpä todella asuntoautoakin hankkiessamme kiersimme kauppoja läpi ja keskustelimme myyjien kanssa tarpeistamme.

Emme TIENNEET että meidän pitää tietää vielä jotain painorajoista. Olen kyllä nyt jälkeenpäin kuullut,että meidänlaisiamme hyväuskoisia hölmöjä on aika monta muutakin.

Että siis kun VALMISTAJA on rakentanut asuntoauton,missä on kuudelle turvavyöpaikat ja sängyt.Sekä asentanut auton täyteen käteviä kaappeja ja vielä tavarasäiliö,raikasvesisäiliö,kaasupullokaappi,jääkaappi. Sitä voi kuulkaa erehtyä kuvittelemaan,että se on ihan oikeasti rakennettu kuuden hengen matkailukäyttöön.Vaikkei äo:ssa olisi sen kummempaa vikaa.

Ja se on vielä rekisteröitykin kuudelle.

Ja kun myyjä esittelee markiisin ja lupaa asentaa pyörätelineen ja peruutuskameran.Ei,meillä ei soi hälyytyskellot,koska emme tiedä että niiden pitäisi soida. Koska me emme ole asiantuntijoita tässä valmistus,rekisteröinti,myynti-ketjussa.Vaan ihan tavallisia ammattilaisen puoleen kääntyneitä kuluttajia.

Ja jos ostan kolmen kilon pyykkikoneen,kuvittelen että siihen saa sitä pyykkiä laittaa ne kolme kiloa.Eikä niin että vedet painaakin kaks ja puol kiloa eikä siihen oikeesti meekään kuin parit pikkuhousut.

Jotta kyllä minusta tässä asiassa vastuuta on muillakin kuin ostajilla!!!

t.Kaarina

LIIMATAINEN HANNU 12.08.2007 14:38

No, ehkä ei nyt kuitenkaan sinne! Mutta "luulen että aika alkaa olla kypsä nyt, yhteiskunta mua tarpeeksi on lypsänyt ..."! Siis mikä ettei voisikin myydä talonsa ja tavaransa niille Igoreille, ostaa riittävän ison matka-auton ja lähteä huitsin nevadaan, vapaaseen maailmaan. Täältä sarvikuonojen maasta. Verotus-, holhous- ja virkamiesyhteiskunnasta. Jossa rahvas, eli se kuuluisa 'keskiluokka' maksaa ja kustantaa kaiken, poliitikkojen typeryydet, virkamiesten hölmöydet etc.!

Taas on horjuttu aiheesta kauas, mutta 'kaikki liittyy kaikkeen', eli meitä säädellään, rajoitetaan, valvotaan, rangaistaan jne. kohta kaikesta, pienimmästäkin asiasta, ja minkälaisen organisaation se vaatiikaan. 'Onko järkee vai ei'?

NOUSIAINEN MARTTI 12.08.2007 15:00

Kiitos hatunnostosta. Kyllä täältä kannattaa kysellä seinämaalistakin, sekin tiedetään täällä. Nyt miusta vaan tuntuu siltä että ns. naisen glokiikkaa on ottanut Siusta ihan mahottoman yliotteen. Ettenkö sanoisi niskalenkin tai kravatin. Mutta asia joka Siun pitäis paremmin tietää, kerro: Miten saadaan kahdet pikkuhousut imemään 2,5 litraa vettä?

LINNAMÄKI LEA 12.08.2007 15:09

Ja tukehutettaan EU näillä kitinöillä, eiköhän ala kuulkees tapahtuu. Mut jos myö vuan kitistään tiällä, ei tapahu mittään.

SILMUNEN HANNU 12.08.2007 15:15

Mistäköhän arvasin niitä sanoja kirjoittaessani että SE on se asia mihin täällä puututaan...

No,tähän samaan logiikkaan on kyllä moni mieskin haksahtanut...

...enkä ymmärrä et meidän logiikassa on vikaa jos uskotaan et kuuden hengen matkailuauto olis tehty sitä varten jotta kuus henkeä sillä voi matkailla...

t.Kaarina

PALIN MATTI 12.08.2007 15:17

Niinhän asia juuri onkin, kuten sinä Kaarina kirjoitikin:

"Että siis kun VALMISTAJA on rakentanut asuntoauton,missä on kuudelle turvavyöpaikat ja sängyt.Sekä asentanut auton täyteen käteviä kaappeja ja vielä tavarasäiliö,raikasvesisäiliö,kaasupullokaappi,jääkaappi".

Ja kirjoitit oikein isoilla kirjaimilla sanan VALMISTAJA: Oikein. Näin juuri on auton valmistaja ajatellutkin asian toimivaksi. Onnettomuus tässä asiassa vaan on se, että se valmistaja ei ole suomalainen, eikä Saksalainenkaan valmistaja ole sitä tehdessään ottanut huomioon Suomalaisen lainsäätäjän aivokapasiteetin puutteita.

Ja tämä meidän ansiokas automyyjäkuntamme on pakotettu henkensä kantimiksi sitten myymään keinolla millä hyvänsä näitä ulkomaiseen liikenne- ja ajokorttikäytäntöön suunniteltuja piironkiautoja täällä meille suomalaisille hallintoalamaisille. Sinun kohdallasi näkisin parhaimmaksi menetelmäksi katsastaa auto uudestaan sen valmistajan sallimaan kokonaismassaan ja hankkia sitten C-kortti, että ajaminen sillä olisi myös laillista. Toinen mahdollisuus on tietysti myydä auto pois kokonaan ja hankkia sitten sellainen valmiiksi "raskas" piironki.

Laadukkaampien piironkien manuaaleissa, eli omistajan käsikirjoissa eritellään yleensä kaikkien siihen normaalisti saatavien lisävarusteiden painot. Tämän lukiessaan pitäisi jo ostajalla piipata päässä, että jokin merkitys tällä painonhallinnalla on näissä piironkiautohommissakin.

EEROLA TEEMU J 12.08.2007 15:22

Suurin osa myynnissä olevista m- automalleista ja siten myös niiden moottorit ja alustat on tehty rekisteröitäviksi myös 3500-4500 kg kok. massoille, eli siitä ei "direktiivi" kiikasta (ns. MAXI- alustat ja vastavat). Eihän moottoreita valmisteta niin, ettei niitä voitaisi käyttää laajalla painoalueella, kuten 2,5 - 4,5 t.

Miten 3,5 t raja olisi esteenä tulleille, kun se edelleen voitaisiin säilyttää, mutta M1 luokan henkilöautoa voitaisiin ajaa esim. 4250 kg asti B- kortilla? Ei pakettiauton/henkilöauton rajan tarvitsisi miksikään muuttua.

Saksassa on lobattu hyvin, mutta alle 10% siitä edustava Suomi ei ole yksinään merkittävä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että matkailuajoneuvojen tuottajilla nimenomaan on intressissä massa- ja ajokorttirajan saaminen ylöspäin kaikissa niissä EU- maissa, joissa ne yhdessä haittaavat kalliimpien ja paremmin varusteltujen m- autojen kauppaa. Saihan jo vuosia sitten ABE- kortin selvästi vaativampaan yhdistelmään ilman ajotutkintoa kuin mitä olisi muutos M1- luokan B- korttirajan nostaminen 4250 kg.

PALIN MATTI 12.08.2007 15:27

No Spede-Show mullakin tuli ekana mieleen tuosta Kaarinan kirjotuksesta. Naisen logikkahan se siinä jyllää. Ei siinä mitään, eikä sen puoleen. Ihan hauskojahan tuomoset jutut on täälä lukea.

Nuista pikkuhousuista mie eppäilisin, että niissä on piilossa satoja pieniä elefantteja, jotka sen vejen imasee. Ei kai niissä mittään muuta semmosta imua pitäs olla. En oo ainakkaan huomanu. Ellei sitte kaksiin housuihin päällekkäin muovostus semmosta kapillaari-ilmiötä, joka sen vejen vois varastoia. Eikä kyllä muista nähneeni kellään kaksia päällekkäin. :-))

NOUSIAINEN MARTTI 12.08.2007 15:29

No jos tarkoitat samalla logiikalla pikkupöksyjä johon moni mies on haksatanut, niin tunnustaa täytyy. Mie tarkoitin alunperin kyllä sitä maalia seiniin. Muitten puolesta en sano mitään. Mutta harvinaisen kova luu olet kaluttavaksi. Eikä edes ilme värähtänyt. En ainakaan huomannut tänne asti. Pitkästä aikaa täälläkin jotain haasteellista. Mutta löysää nyt edes vähän, säästät kasvosi paremmin.

SILMUNEN HANNU 12.08.2007 15:39

Ja meidänkö tehtävä olis hiljaa hyväksyä että autokauppiaat myy meille tuotetta,minkä käytön he tietävät laittomaksi!?

Ja kehdataan vielä sanoa että vastuu on ostajan?

Eihän tilanne voi muuttua jos kukaan ei uskalla sanoa että keisarilla ei olekaan vaatteita päällä!

Tokihan tilanne menee hetkeksi aikaa autokauppiaille hankalaksi jos kukaan muu kuin pariskunnat ei autoja osta, MUTTA, tieten tahtoen hekin ovat ongelmasta vaienneet ja tyynesti ottaneet myyntin tavaraa mitä ei täkäläinen lainsäädäntö salli käytettävän!

t.Kaarina

LIIMATAINEN HANNU 12.08.2007 15:49

Mie tiijän Palliini, olin opiskeluaikoinani työssä naisten sukkahousu tehtaalla, varas ... varajohtajana ja siellä testattiin niitä housuja, kyllä niissä se imuefekti on ja vahva, kapillaari löytyy myös, kyllä 'nousee', osmoosi ja käänteisosmoosi juttua ei niihin ole sisällytetty, vaikka silläkin olisi kyllä käyttöä, you know. Imuefekti oli tärkein, mies kuin mies jäi 'kiinni', oli ne sellaiset pelit, pikkuhousut!

LINNAMÄKI LEA 12.08.2007 15:55

Joo, mie oon sen verran sähäkkä emäntä, et miun kohalle jos ois osunu tuo ongelma, olisin käyny jo hyppäämässä myyjän pöyvällä

Toki myyjä on saanu palautetta jo miunkin lyhyestä "asentoauto"urastani. Myyjän vikahan tuo mun juttuni ei oo, tai kukas sen tietää, kenen juttu tää mun ongelma on, mut palaute, ja seikkaperäinen kertomus auton aiheuttamista ongelmista on menny myyjälle. Myyjä kun ilmoitti silloin myyntitilaisuudessa, et he itse tuovat näitä autoja maahan.

LIIMATAINEN HANNU 12.08.2007 15:55

Hei kuntit, tää on hauskaa, päästään lyömään läskiksi koko homma, hilipati hilipati hilipati pippan, ryhdytäänkin tekemään tieteellistä väitöstutkielmaa "naisten pikkuhousujen imukyvyn vaikutuksesta miesten odotettavissa olevan eliniän pituuteen, ervastilaisen maailmankatsomuksen valossa". Mie voin toimia opponenttina, jos Palliini sen väitöksen ... ja Marzza tarkastaa sitten homman! KJON!

NYYSSÖNEN KAJ 12.08.2007 16:08

Jos olet suorittanut B-ajokortin, niin olet varmaan kirjallisessa kokeessa selvinnyt näistä painorajoista koska ne kuuluvat teoriakokeeseen.

NOUSIAINEN MARTTI 12.08.2007 16:09

Tää menee kyllä nyt niin pitkälle että savolaisuuttakaan ei voi enää soveltaa. Vastuu tässä keskustelussa siirtyy kokoajan, ei toiselle- vaan kolmannelle osapuolelle. Naapurini Riitta sanoi aikoinaan eduskunnassa, ensimäisessä istunnossaan, että: Tilulii., tilulii... ja sen jälkeen hänellä näät ei oltkaa huolen häivää pikkurahojen suhteen, eikä isompienkaan. (No googlettakoot, ehkä tämä sen kestää) Seuraavia suurempia linjoja käsitellessä ehdotan siirtymistä Jäsenkeskustelun puolelle.

NOUSIAINEN MARTTI 12.08.2007 16:15

No vot, Lea! Miekin kohtasin lopultakin voittajani. Mie kun luulin olevan ainoa mul..qwisti näissä valitus asioissa. Myyjät ja huollot ainakin olivat salaa sitä mieltä. Mutta ihan mielelläni mie olisiki mukavampi asiakas, kun mitä olen tähän saakka ollut. Olen mie yrittänyt ottaa opikseni. Nyt sekin on helpompaa, kun on manttelinperijä ilmoittautunut. Ole hyvä !

LIIMATAINEN HANNU 12.08.2007 16:24

Kyllähän juttu on niin, arvoisa rouva, että sen piironkiauton käyttö laillisesti on tasan tarkkaan ostajan tai paremminkin sen auton kuljettajan VASTUULLA, ei kenenkään muun! Onko tämä asia nyt aivan mahdoton ymmärtää? Helpottaisiko pieni vertaus? Automyyjät myyvät uusia ja käytettyjä autoja ostajille, jokaisella nykyautolla voidaan ajaa yli kaikkien nykyisten eri nopeusrajoitusten, se on fakta. Kun ja jos sitten ajat sillä autolla ylinopeutta ja jäät kiinni, ei varmasti mene läpi 'selitysosio' "nokun, mutta kun, kyllä se automyyjä on tästä vastuussa, enhän minä huomannut tarkistaa että tämä kulkeekin yli sen ja sen nopeuden ...", mitä häh?

Toinen asia on että ovatko nykyiset säädökset oikeudenmukaisia, oikeita, kuluttajaystävällisiä etc., ne ovat lainsäätäjien käsissä, ja lainsäätöön voidaan tietysti yrittää vaikuttaa, mutta pitkän varren päässä se on. Tämä seetanan EU! Ja kansalliset säädökset lisäksi!

Ps.Kyllä ne piironkiautojen myyjätkin myyvät vain lainmukaisia kulkimia, laittomiksi ne voivat tulla sitten omistajan/kuljettajan toimesta! KJON!

NOUSIAINEN MARTTI 12.08.2007 16:28

Liimis hei, ystävämme Kirsti kehoitti jokin aika sitten, tiukan paikan tullen ottamaan tuvan alta napsut. Täytyy soveltaa ohjetta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.