Aurinkosähköä

Petri Ahonen 02.03.2021 17:59
Mauri Laukkanen

Uskaltaako sitä enää mennä SFC,n alueelle ja ottaa se aurikopaneeli takakontista,peloittaa että turpiin tulee tuonlainen ajatus on jo etukääteen,kun lukee näitä tosikoiden aurinkopaaneli juttuja.
Siis ehkä puskaparkissa se on sallitua,että se paneeli on irallinen?.

Kohtuuttoman kovaa kielenkäyttöä on usein näilläkin sivuilla, vaikka kaikkihan ovat karavaanareiden kavereita. Kaikki eivät täällä ole "ammattilaisia" kaikissa asioissa, siksi on hyvä, että on tämmöinen palsta, jossa voi kysellä toisten mielipiteitä ja ajatuksia ihan "kuutamolla"... ja tehdä sitten, kuten on itse suunnitellut, jos edes joku on ollut samaa mieltä.

Petri Ahonen 02.03.2021 18:11
Timo Haapanen

Otetaan vielä tämä tilanne
https://www.karavaanarit.fi/site/assets/files/629911/koko_nayton_kaappaus_1_3_2021_20_01_04.jpg

Ellei kuvan paneleissa ole ohitusdiodeja häipyy yhteensä 30% tehosta

Jos kuvassa olevissa paneleissa on ohitudiodit ohitetaan tuo varjostunut joko osittain tai kokonaan.

Jos se ohitetaan kokonaan häipyy yhteensä 30 % tehosta.

Kajavan kanssa ei ole koskaan voinut keskustella niin ettei saa vittuilua osakseen.

@timppa



Aika harva varmaan odottaa saavansa koko aika 100% tehoa paneeleistaan, siksi niiden tehoja vähän ylimitoitetaan, eli laitetaan niin isot, kun katolle (tai salkkuun) mahtuu. Päivät sitten kuluu kun kännykästä seurataan, kuinka hyvin taas akut tänäkin sateisena kesäpäivänä lataantui... samalla pohtien, miksi ihmeessä nuokin tuli hankittua. Tämä, kuten niin moni muukin on sitä hifistelyä, eli kuka ostaa komeammat vanteet kuka lisävalot kuka mitäkin "hienouksia" pyörämökkiinsä. Mielipiteet ovat mielipiteitä ja tuo mainitsemasi vit....lu kuuluu sitten toiselle palstalle, täällä pitäisi keskustella henkevästi saman harrastuksen "ihanuuksista". Kesää odotellessa.

Timo Haapanen 02.03.2021 18:23

Matille. Joo sehän olikin maa niissä vasemmanpuoleisissa, en osannut katsoa linkin pikkukuvista. Paneleilta tulee omat johdot säätimelle asti.

Ei se Petri ole hifistelyä jos päättää hankkia niin paljon paneleita ettei tarvitse ollenkaan maasähköä. Tarpeeseen tulevat. Meidän reissutyylillä ollaan onnistuttu olemaan vuosikaudet ostamatta ja paljon ollaan sellaisissa paikoissa missä ei sähköä ole.

@timppa

Petri Ahonen 02.03.2021 18:44
Timo Haapanen

Matille. Joo sehän olikin maa niissä vasemmanpuoleisissa, en osannut katsoa linkin pikkukuvista. Paneleilta tulee omat johdot säätimelle asti.

Ei se Petri ole hifistelyä jos päättää hankkia niin paljon paneleita ettei tarvitse ollenkaan maasähköä. Tarpeeseen tulevat. Meidän reissutyylillä ollaan onnistuttu olemaan vuosikaudet ostamatta ja paljon ollaan sellaisissa paikoissa missä ei sähköä ole.

@timppa

Ok Timo, ehkä hifistely oli väärä termi tai sen voi ymmärtää monella tapaa. Mökkiautot ovat monille "rakkaita" niihin laitetaan aikaa ja rahaa. Toisille kyseessä on "vain... tämä selventäköön mielipidettäni "hifistelystä".

Ari Kuusisto 02.03.2021 19:03

Jäänyt mieleen erään lausuma kun joku oli tekniikan lelujen eturintamassa että "sillä on se vekotinvillitys" eli on kiva kun kaikilla "äpeillä" voi puhelimesta seurata kulutuksia ja käynnistellä laitteita, yleensä ilmankin pärjää mutta joillekkin on hauskaa ja joskus jopa hyödyllistä.
Kyllä varmasti saa levittää paneeleita kuten haluaa katolle tai kanveesiin,tarpeensa tai halunsa mukaan.
Toisaalla kommenteissa retkeilyautoiluakin pitää puolustella, vaikka miksi tarvitsisi, niinkun muitakaan vaihtoehtoja, osoitus on vain että ainakin itellä aikaa täytetään näin korona-aikaan täällä jauhamisella, ja ollaan mielensä pahoittuneina.
Silloin se keskustelu menee mukavasti kun valotetaan näkökulmia ilman hammasten kiristelyä.
Ajankuluahan tämä, ja kyllähän niitä vinkkejäkin saa.

Hemmo Lehtonen 02.03.2021 20:30

Kyllähän nää paneelit ihan mukavat on, ei tarvita sähköä leirintäalueillakaan ( lue: paremmat paikat yleensä), saat olla omassa rauhassa reunemmalla, yms. On se vaan kiva kun auto seisoo päivän puskassa kun itse olemme kätkökierroksella ja akut on mukavasti latautuneet täyteen aamuisen kahvinkeiton ja mikron jäljiltä palatessa ( myös pilvisinä päivinä).Onko se hifistelyä vai ei niin ainakin se tuo mielenrauhaa akkujen kapasiteetin riittävyydestä. Syksyisinkin pärjää aika mukavasti muutaman päivän ilman muuta latausta. Ja onhan tässä tää rakentelun riemu. Näiden aurinkopaneelikamojen hinnat on tosiaan laskeneet niin paljon että ei se kokonaiskuluna enää isoa osaa näyttele autoilun kokonaiskuluista.
T. Hemmo

Timo Kajava 02.03.2021 20:53
Timo Haapanen

Otetaan vielä tämä tilanne
https://www.karavaanarit.fi/site/assets/files/629911/koko_nayton_kaappaus_1_3_2021_20_01_04.jpg

Ellei kuvan paneleissa ole ohitusdiodeja häipyy yhteensä 30% tehosta

Jos kuvassa olevissa paneleissa on ohitudiodit ohitetaan tuo varjostunut joko osittain tai kokonaan.

Jos se ohitetaan kokonaan häipyy yhteensä 30 % tehosta.

Kajavan kanssa ei ole koskaan voinut keskustella niin ettei saa vittuilua osakseen.

@timppa



Pyydän anteeksi sarkastista kielenkäyttöäni. Se vain lipsahti kun toinen ei usko faktoja, ja lisäksi perustelee omaa näkökantaansa artikkelilla joka kumoaa sen näkökannan.

Tapani Pokkinen 02.03.2021 21:50

Kajava,
Älä suotta epäile Haapasen kykyjä?
Haapanen on tosi hyvä,,,googlettamaan.
Toinen asia on kokonaan jos pitää vielä ymmärtää mitä sieltä tahi täältä lukee.

Raimo Ekholm 04.03.2021 11:24

Onko merkillä väliä noissa paneleissa ja säätimissä? Tuo Timo H. mainitsema diodi löytyykö se kaikista merkeistä?

Timo Haapanen 04.03.2021 15:58

Panelien myyntitekstissä ei diodeja juurikaan mainita. Kannattaa kysyä kauppiaalta, eikä luota vastaukseen vaan kysyy vielä toiselta.

@timppa

Petri Ahonen 05.03.2021 10:10
Raimo Ekholm

Onko merkillä väliä noissa paneleissa ja säätimissä? Tuo Timo H. mainitsema diodi löytyykö se kaikista merkeistä?

Paneeleissa ei varmaankaan hirmuisen suuria tehon eroja eri valmistajien tuotteilla ole. Jos olet ketjua/-ja lueskellut mielipiteet jakaantuvat 50/60 yksi- ja monikidepaneeleiden kesken. Tuohon Timon mainitsemaan diodi asiaan en ota kantaa. Säätimissä sen sijaan tuo MPPT malli on selkeästi suositumpi. Itse valitsin Victronin 100/20 MPPT SmartSolar version bluesolarin sijasta, koska siinä on "valmiina" Bluetooth yhteys, jolla säädintä voi ohjata ja seurata paljonko paneelit tuottaa (Paneelina 1kpl 285W 32V).

Petri Ahonen 07.03.2021 12:30

Sunnuntain ratoksi yksi lisäkysymys "aurinkokennospecialisteille". Tuossa kun kennoa pyörittelin, osui silmiini liitinpiste maadoitukselle. Yhdessäkään asennusvideossa en kuitenkaan ole nähnyt, että kennon runko olisi maadoitettu, vaikka paneelit asennettiin muovisilla kiinnikkeillä liimalla katolle, eli hyvin eristettynä. Mikä on tuon maadoituksen merkitys, onko piste merkattu paneeliin huvin vuoksi? Jostain asennusohjeesta muistan lukeneeni, ettei paneelin miinusta saa kytkeä maadoitukseksi ja jos saisi, olisihan se kytkentä kait tehty jo paneelitehtaalla?

Timo Haapanen 07.03.2021 13:07

Tuo sun panelisi on taloihin asennettavaa kokoa. Taloasennuksissa käytetään erillistä maadoitusta kiinnityskiskojen kautta. Tosin panelit maadoittuvat suoraa kiinnikkeiden kautta kiskoihin, erillistä johtoa panelin kehyksestä kiskoihin ei tarvita.

Mulla on katolla 21 panelia, tehoja n. 5000 W ja silloin voltteja tulee iso luku, taitaa olla n. 600 V Kyllä ne on syytä maadoittaa kunnolla.

@timppa

Timo Haapanen 08.03.2021 20:53

Kohdasta 7.00 kohtaan 9.30 on erittäin hyvä selvitys varjostuksen vaikutuksesta sarjakytkennäsä.
https://www.youtube.com/watch?v=uSjvsJfKLh0

''Sarjaankytketyissä paneleissa tuotanto putoaa suhteessa yksittäisen panelin tuottoon.''

@timppa

Timo Kajava 09.03.2021 15:26

Jäänyt videoon laskuvirhe, järjestelmän tuotto ei putoa 660 wattiin, vaan noin 735 wattiin. Eli noin neljänneksen.
Toinenkin virhe löytyy, "varjostetusta kennosta tulisi tuottoa syövä kuorma" ei pidä paikkaansa jos paneelissa on se ohitusdiodi kuten mainitaan. No, tekevälle sattuu.

Petri Ahonen 19.03.2021 18:21

Vihdoin paneeli on katolla kytkettynä 2x105Ah akkuihin Vitcron 100/20 MPPT säätimen kautta, huhuhuhuh. Koville se otti, aikaa meni ja hermoja koeteltiin, mutta onneksi tänään sattui aurinkoinen päivä, jotta pääsi heti laitetta testaamaan. Kuten täällä on monessakin ketjussa, monen eri kirjoittajan toimesta kirjoitettu, ovat paneelit AURINKOPANEELEJA, eli tarvitsevat suoraa auringonvaloa, jotta niistä saadaan huipputehoja ulos. Nyt aurinkoisena päivänä, auringonpaisteessa, irtosi 150W, mutta varjoisilla kujilla ajellessa, teho putosi 40W.

Timo Haapanen 20.03.2021 11:55

Laita kuormaa pälle ja katso paljonko ampeereja menee akkuun. Ampeerit kertovat totuuden, toki ne voi wateista laskea mutta mitä arvoa käyttää volteissa.

@timppa

Petteri Haverinen 21.03.2021 10:32

Mikä sinulla Timppa ollut todellinen aurinkopaneelien vuosittainen tuottoa kotonasi?

Mä suunnittelen n 6 000 watin aurinkopaneeli määrää talon katolle. Meillä katon lape etelään, joten aurinkoa kyllä riittää. Talossa kyllä jo maalämpö, mutta jos vuosittainen tuotto olisi lupausten mukainen, niin sähkönkulutus puolittuisi.
Äkkiseltään avaimet käteen paketti maksaa n 6000-7000€. Jos itse ostaisi paneelit sekä kiinnitykset, asentaisi itse ne katolle, niin paneelit ja tarpeet saisi n 4000€ ja sitten sähkömies n 500€, eli yht n 4500€. Näin tehden järjestelmän takaisin maksuaika lyhenesi huomattavasti. Tietysti osa tuotosta menisi alehintaan sähköyhtiön verkkoon, mutta eikös 2023 pitäisi tuon myyntihinnan nousta?
Millaisen paneelijärjestelmän nyt ostaisit kotiisi?

Petri Ahonen 21.03.2021 11:10
Timo Haapanen

Laita kuormaa pälle ja katso paljonko ampeereja menee akkuun. Ampeerit kertovat totuuden, toki ne voi wateista laskea mutta mitä arvoa käyttää volteissa.

@timppa

Jossain vaiheessa katselin myös amppeereja ja parhaimmillaan oltiin pitkälti yli 10A (12V akusto).

Petri Ahonen 21.03.2021 11:27
Petteri Haverinen

Mikä sinulla Timppa ollut todellinen aurinkopaneelien vuosittainen tuottoa kotonasi?

Mä suunnittelen n 6 000 watin aurinkopaneeli määrää talon katolle. Meillä katon lape etelään, joten aurinkoa kyllä riittää. Talossa kyllä jo maalämpö, mutta jos vuosittainen tuotto olisi lupausten mukainen, niin sähkönkulutus puolittuisi.
Äkkiseltään avaimet käteen paketti maksaa n 6000-7000€. Jos itse ostaisi paneelit sekä kiinnitykset, asentaisi itse ne katolle, niin paneelit ja tarpeet saisi n 4000€ ja sitten sähkömies n 500€, eli yht n 4500€. Näin tehden järjestelmän takaisin maksuaika lyhenesi huomattavasti. Tietysti osa tuotosta menisi alehintaan sähköyhtiön verkkoon, mutta eikös 2023 pitäisi tuon myyntihinnan nousta?
Millaisen paneelijärjestelmän nyt ostaisit kotiisi?

Meillä Suomessa paneeleiden hankinta on vähän ongelmallista siinä mielessä, että, silloin kun tehoa tarvitaan (talvella) sitä ei paneeleista juurikaan saa ja päinvastoin, kesällä kun virtaa tulee, et sitä itse tarvitse, mutta sähköyhtiöt ei siitä juuri mitään maksa. Akustoihin tehoa voi tallentaa, mutta ovat kalliita.
6kW paneelisto asennettuna mainitsemaasi hintaan on kilpailukykyinen hinta, mutta miten tehot saat parhaiten hyödynnettyä?

Timo Haapanen 21.03.2021 12:25

Mulla tuotto oli viime vuonna 5000 kWh. Isosta panelikentästä ei ole suurta hyötyä koska tuottoa ei pysty hyödyntämään.

Myymästäni sähköstä saan Spot-tuntihinnan joka juuri nyt on 2,5 snt/kW. Toissakesänä tuntihinta oli pari kuukautta todella korkealla ja sain parhaimmillaan Heleniltä 11 snt ja samaan aikaan ostin Heleniltä sopimukseni mukaan 3,9 snt.
https://www.vattenfall.fi/sahkosopimukset/porssisahko/tuntispot-hinnat-sahkoporssissa/

Kulutukset pitää ohjata aurinkotunteihin, itsellä vesivaraaja käy 1000 watin teholla kellolla ja kylppärin lattialämpö samoin kellolla niin lämpimäksi että se riittää vuorokaudeksi. Talon jäähdytykseen jää vielä varaa, tuotto on aurinkoisena päivänä yleensä 4500 W: vaiheilla myös näin maaliskuussa mutta tietysti lyhyemmän aikaa kuin kesällä.

Maalämpö voi olla ongelmallinen kulutuksen ohjauksessa. Miten siinä saa veden lämmityksen aurinkotunteihin.

Jos nyt hankkisin voisi panelikenttä olla hieman pienempi. Takka, ilmapumppu, panelit ja talossa kuluu 8000 kWh vuodessa.

@timppa

Timo Haapanen 21.03.2021 13:00
Petri Ahonen

Jossain vaiheessa katselin myös amppeereja ja parhaimmillaan oltiin pitkälti yli 10A (12V akusto).

Niin mutta laskemalla pitäisi käyttää sitä jännitettä millä ladataan, akkujen 12V antaa liian suuren tuloksen. Mittarin tulos on oikea.

@timppa

Petteri Haverinen 21.03.2021 13:41
Timo Haapanen

Mulla tuotto oli viime vuonna 5000 kWh. Isosta panelikentästä ei ole suurta hyötyä koska tuottoa ei pysty hyödyntämään.

Myymästäni sähköstä saan Spot-tuntihinnan joka juuri nyt on 2,5 snt/kW. Toissakesänä tuntihinta oli pari kuukautta todella korkealla ja sain parhaimmillaan Heleniltä 11 snt ja samaan aikaan ostin Heleniltä sopimukseni mukaan 3,9 snt.
https://www.vattenfall.fi/sahkosopimukset/porssisahko/tuntispot-hinnat-sahkoporssissa/

Kulutukset pitää ohjata aurinkotunteihin, itsellä vesivaraaja käy 1000 watin teholla kellolla ja kylppärin lattialämpö samoin kellolla niin lämpimäksi että se riittää vuorokaudeksi. Talon jäähdytykseen jää vielä varaa, tuotto on aurinkoisena päivänä yleensä 4500 W: vaiheilla myös näin maaliskuussa mutta tietysti lyhyemmän aikaa kuin kesällä.

Maalämpö voi olla ongelmallinen kulutuksen ohjauksessa. Miten siinä saa veden lämmityksen aurinkotunteihin.

Jos nyt hankkisin voisi panelikenttä olla hieman pienempi. Takka, ilmapumppu, panelit ja talossa kuluu 8000 kWh vuodessa.

@timppa

Taisit Timppa unohtaa sähköyhtiön perimän siirtomaksun. Ei pelkkä sähköhinta haittaa, mut ryöstö siirtohinta kyllä. Maalämpö lämmittää myös käyttöveden ja luulenpa, että voisi ohjata vedenlämmitystä päiväajalle, lisäksi jatkuvaa kuormaa on iv- laite, kesällä jäähdytykseen ilmalämppöpumppu.
Itse ajattelin, että jos tuo hankintakustannus olisi järkevä, niin voisi hankinnan tehdäkin, sekä tosiaan käsittääkseni vuonna 2023 muuttuu jokin säädös kuluttajan eduksi ylijäämä sähkön myynnissä verkkoyhtiölle?

Timo Haapanen 21.03.2021 15:17

Eihän se myynti niin huonoa ole nytkään. Tälläkin hetkellä saa puolet siitä mitä itse maksaa. En laske sitä siirtoa minnekään kun en sille mitään mahda.

Otin äsken auton ulos ja mittailin panelien tuottoja. Täysin umpipilvessä taivas ja panelit lykkää 3,1 A josta MPPT-säädin nyt nostaa aika hyvin eli yli 30% lukemaan 4,2 A joka menee akuille. Hyvin hakkaa tässä tilanteessa MPPT. Kuormana oli 200 W :n pakkasvahti.

Kuinkahan kamalasti sieltä tulisi jos ne olisivat sarjassa:))

Kuva on otettu vartti sitten.

@timppa


Kuinkahan kamalasti sieltä tulisi jos ne panelit olisivat sarjassa:)) Ja minne irtopanelimiehet nyt panelinsa laittaisivat kun ei edes tiedä missä suunnassa aurinko on.
muokattu: 21.3.2021 15:23

Liitetiedostot

1616331729502.jpg
Kari Huhtala 21.03.2021 15:54

Onko kukaan asennuttanut/ asentanut aurinkopaneelijärjestelmää Sunlight Cliff 600 Adventure vm. 21, tai vastaavaan peltikuoriseen retkeilyautoon? Kokemuksia ja suosituksia arvon caravaanareilta otetaan mielellään vastaa. Mietityttää lähinnä paneelin kattokiinnitystavat ja sisäpuolen kaapelointi.

Timo Haapanen 21.03.2021 16:01

Hakusanoilla 'Solar panel van installation' löytyy kuvahaulla aika paljon
https://www.google.com/search?q=solar+panel+van+installation&rlz=1C1GCEA_enFI877FI877&sxsrf=ALeKk00lykfuj8MWQlquuPAllYvXYiyzYw:1616335127909&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiTzIvJxcHvAhXMtYsKHZ-xCFgQ_AUoAXoECBEQAw&biw=1680&bih=850

@timppa


Onko tämä kyseinen auto Ducato?
muokattu: 21.3.2021 16:11
Markus Hyry 21.03.2021 17:42

Jos kyseessä Docato niin siihen mallia löytyy tästä. Meidän versio peltikuorisesta, eli 1x 180w paneeli katolla, läpivienti kaapelille "keittiö"osan yläkaappiin, jossa lataussäädin. Lisäksi seurantapaneelin asensin myöhemmin sivuoven yläpuolelle, kytketty RJ45 kaapelilla. Paneeli kiini kirkkaalla liimalla ja läpivienti tilkitty myös samailella liimalla, en ole varma onko paneeli kiinni myös muutamalla ruuvilla, luulen että ei. Kuvat ohessa.

Esa Ojala 21.03.2021 18:30

Yöllä oli satanut 15cm lunta, eipä herunut amppeereita katolla olevasta paneelista, vaikka aurinko pilkisteli pilven raosta. No eipä hätää, takatallista irtopaneeli nojaamaan sauvaa vasten ja piuha kiinni, alkoi amppeereita virrata akkuihin. Parin minuutin homma.... näinkin voi käydä näin talvimatkailun aikana :D

Timo Haapanen 21.03.2021 18:45

Varmasti toimii Markuksen ratkaisu. Kahdella 90 wattisella saa kuitenkin paremman tuloksen kuin yhdellä 180 wattisella.

Vaivaa on enemmän ja maksaakin enemmän mutta varjostus ei haittaa samalla tavalla kuin yksittäistä panelia. Jos yksittäiseen tulee lyhyelle sivulle vaikkapa viiden sentin varjo poikittain pimenee se melko pahasti, kahdella panelilla toinen jää toimimaan täydellisesti.

@timppa

Timo Kajava 22.03.2021 07:28
Timo Haapanen

Eihän se myynti niin huonoa ole nytkään. Tälläkin hetkellä saa puolet siitä mitä itse maksaa. En laske sitä siirtoa minnekään kun en sille mitään mahda.

Otin äsken auton ulos ja mittailin panelien tuottoja. Täysin umpipilvessä taivas ja panelit lykkää 3,1 A josta MPPT-säädin nyt nostaa aika hyvin eli yli 30% lukemaan 4,2 A joka menee akuille. Hyvin hakkaa tässä tilanteessa MPPT. Kuormana oli 200 W :n pakkasvahti.

Kuinkahan kamalasti sieltä tulisi jos ne olisivat sarjassa:))

Kuva on otettu vartti sitten.

@timppa

Sarjassa tulisi noin 3% enemmän johtuen kytkentähäviöiden vähenemisestä.

Timo Haapanen 22.03.2021 14:17

Tänään vartti sitten paneleilta 7,9 A ja MPPT nostaa akuille menevää virtaa 40 % lukemaan 11, 4 A.

@timppa

Petri Ahonen 22.03.2021 17:52
Kari Huhtala

Onko kukaan asennuttanut/ asentanut aurinkopaneelijärjestelmää Sunlight Cliff 600 Adventure vm. 21, tai vastaavaan peltikuoriseen retkeilyautoon? Kokemuksia ja suosituksia arvon caravaanareilta otetaan mielellään vastaa. Mietityttää lähinnä paneelin kattokiinnitystavat ja sisäpuolen kaapelointi.

Juuri sain viikonloppuna asennuksen valmiiksi Weinsberg 600ME CaraTour autoomme. Asennus oli loppujen lopuksi helppo ja yksinkertainen ja ilmeisesti se vielä toimiikin. Peltiautoon paras asennusalusta on tuo Thulen Smartclamp ja siihen sitten kulma-alumiinista sopivat kiinnikkeet. Se on monipuolinen ja helposti asennettava. Eri toimittajilla hinnat vaihtelee paljon (350-485€). Kerron mielelläni yksityiskohdista jos haluat lisäinfoa.

Ari Kuusisto 22.03.2021 18:27

Onko markiiseja asennettu samoihin kiinnityksiin tuon Smartclamp telineen kanssa.

Timo Haapanen 22.03.2021 19:14

Obelinkin sivulla on kuva

https://www.obelink.nl/thule-smartclamp-system-6300-ducato-basisrails.html

@timppa

Ari Kuusisto 22.03.2021 19:40

Onpa fiksu kiinnitysmahdollisuus molemmille, ja paneelit saa myös jäähtymään ilmeisesti alta mukavasti.

Petri Ahonen 22.03.2021 20:11
Ari Kuusisto

Onko markiiseja asennettu samoihin kiinnityksiin tuon Smartclamp telineen kanssa.

Ducaton katolla on, mallista riippuen, 3 tai 4 clamp kiinnikepaikkaa/puoli ja kukin pari "kestää" Thulen mukaan ainakin 50kg eli 150g-200kg. Videoilla kiskot ovat jotkut asentaneet liimaamatta tai liimanneet silikonilla. Oikein asennettuna ovat tukevat ja monipuoliset, kun siinä on pitkät kiinnitysurat, eli markiisin saa kylkeen hyvin kiinni.

Jarmo Leinonen 24.03.2021 12:48

Kilpisjärvi, hetki sitten 8,5A.
Katolla 3x100w rinnan,
MPPT- säädin.

Timo Haapanen 24.03.2021 16:38

Rinnan ovat ja MPPT nostaa 48 % panelien tuottamasta 5,7 A:n jännitteestä akkuihin lukemaan 8,5 A. Ja ei muka toimi rinnankytkentä.

@timppa

Markus Hyry 24.03.2021 19:27

Sehän nyt riippu siitä myös mitä akku/akut ottaa vastaan, hyvin toimii yksi, kaksi ja kolmekin paneelia rinnan. Yhdelläkin 180w pärjää ja on meidän pärjättävä kun enempää ei mahdu tai oikeastaan mahtuu, mutta muuta vempainta tulossa katolle lisää. kuvissa näkyy tänään ilta-auringossa kun nostin kulutusta pikkuhiljaa.


siis alimmasta kuvasta lähtien kasvatin kulutusta
muokattu: 24.3.2021 19:28
Timo Haapanen 24.03.2021 19:58

Juu, juu. Testatessa pitää olla kuormaa, ei täysi akku anna muuten oikeaa kuvaa.

Nuo Perc-panelit on aika pieniä, 150 wattinen 112 cm. X 67 cm. https://www.ebay.de/itm/Solarmodul-150W-Solarpanel-12V-Monokristallin-Schindel-PV-Modul/313465495431?epid=22038258412&hash=item48fbffdf87:g:9gIAAOSwNNxfLmSS

@timppa

Hemmo Lehtonen 25.03.2021 12:41

Tänään Turussa 25.3 klo 11.50 oli tällainen keli (kuva) ,pilvinen mutta hiukkasen ohuempi kuin eilen. Tälläkin ilmalla pukkaa 4,5 A virtaskaa akkuihin (kuva). Paneelit 3 x 80W sarjassa ,Victron MPPT 100/15A ja kuormana 700W hiustenkuivaaja invertterin kautta. Kyllä noita paneeleita kannattaa asentaa niin monta kuin mahtuu niin vähemmälläkin valolla pärjää. Aurinkopaneelin sijaista pitäis käyttää sanaa valopaneelia ;-). Ja Timpan toteaman mukaan MPPT toimii rinnan tai sarjaankytkennöissä todella paljon tehokkaammin kuin PWM!

Hemmo Lehtonen 25.03.2021 14:36

Jatkoa vielä edelliseen. Tänään alkoi aurinko paistaa ohuen pilviverhon takaa ja keskimmäinen sarjassa oleva paneeli jäi jo talon varjoon. Ei katkennut virrantulo- ei vaikka epäilevät tuomaat näin väitti. Kuvat ohessa . Tällä valolla olis varmaankin n.100 W tullut (8A) jos kaikissa sama paiste . Samat kamat käytössä kuin edellä kirjoitin. Kyllä itse edelleen liputan tuon sarjaankytkennän puolesta!

T. Hemmo

Hemmo Lehtonen 26.03.2021 12:01

No nyt paistaa Turussakin aurinko. Toisessa kuvasarjassa auringonpaisteella (on vielä matalalla) ja toisessa lievällä varjolla. Eipä hirveen suurta eroa, paneelit 3 x 80W sarjassa. Kuorma kuten edellisissä.

T. Hemmo

Timo Haapanen 27.03.2021 07:49

Saatko Hemmo näytölle näkyviin sellaista kuvaa mistä näkyisi paljonko paneleilta tulee ja paljonko akuille menee. siis se MPPT:n hyöty.

@timppa

Timo Kajava 27.03.2021 09:19
Timo Haapanen

Saatko Hemmo näytölle näkyviin sellaista kuvaa mistä näkyisi paljonko paneleilta tulee ja paljonko akuille menee. siis se MPPT:n hyöty.

@timppa

Kannattaa klikata noita pikkukuvia niin saa ne isommiksi ja näkee ne tiedot.

Hemmo Lehtonen 27.03.2021 12:27

Timppa, klikkaa kuva auki ja kännykällä voit joutua vähän vyöryttämään sitä kuvaa. Auringonpaisteessa 8,5A ja varjolla 7.0A.

Hemmo Lehtonen 27.03.2021 12:28

Korjaus: auringossa 8,4A.

Petri Ahonen 28.03.2021 15:05
Petteri Haverinen

Taisit Timppa unohtaa sähköyhtiön perimän siirtomaksun. Ei pelkkä sähköhinta haittaa, mut ryöstö siirtohinta kyllä. Maalämpö lämmittää myös käyttöveden ja luulenpa, että voisi ohjata vedenlämmitystä päiväajalle, lisäksi jatkuvaa kuormaa on iv- laite, kesällä jäähdytykseen ilmalämppöpumppu.
Itse ajattelin, että jos tuo hankintakustannus olisi järkevä, niin voisi hankinnan tehdäkin, sekä tosiaan käsittääkseni vuonna 2023 muuttuu jokin säädös kuluttajan eduksi ylijäämä sähkön myynnissä verkkoyhtiölle?

Australiassa paneeleita alkaa olemaan jo niin paljon, että omistajien pitää maksaa sähköyhtiöille, jotta saavat toimittaa heidän verkkoonsa sähköä!!?? Näin se maailma muuttuu.

Petri Ahonen 28.03.2021 15:23
Hemmo Lehtonen

No nyt paistaa Turussakin aurinko. Toisessa kuvasarjassa auringonpaisteella (on vielä matalalla) ja toisessa lievällä varjolla. Eipä hirveen suurta eroa, paneelit 3 x 80W sarjassa. Kuorma kuten edellisissä.

T. Hemmo

Pientä saivartelua Hemmolle näin sunnuntain kuluksi. Periaatteessa kuvassa, jossa paneelia ei oltu peitetty, TV antenni varjosti liimattua paneelia, eli ihan täydellä teholla ei siinäkään vielä oltu.

Millaisia akustoja teillä arvon karavaanarit on noiden valopaneeleiden kanssa käytössä? Joillakin kun on paneelitehoa satoja watteja katolla, jotta kaikki aurinko saadaan talteen.


Nythä mie sen vasta hokasin, sinulla on 3 paneelia sarjassa, tuo liimattu ei kuulu joukkoon. Hukkaan meni saivartelu.
muokattu: 28.3.2021 15:26
Timo Haapanen 28.03.2021 16:37

Iso panelimäärä on ainakin mulla siksi että saan tarpeeksi virtaa myös pilvisellä säällä ja sellaisessa tilanteessa missä olen osittaisessa varjossa.
Myös ilta-aurinko ja tietysti aamuaurinko antaa isoon panelimäärään kunnon lukemia.

Päivän parhaan tuoton menetän suurelta osin, akut eivät ota vastaan. Tosin kunnon auringossa ei kahvinkeitto eikä mikrouuni käyttö vie akuista paljoa kun taivaalta tulee reilusti.

@timppa


Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.