Portugalin talvimatkan suunnittelua

Kaj Nyyssönen 02.09.2018 13:15

Ensimmäinen suunnitelma kertoo kuin kaukana tuo kohde on

Tässä ensi suunnitelma lokakuussa tapahtuvan matkan reitiksi välille Espoo - Vila Real de Santo Antonio. Matkaa tulee 3420 km. Tosin käytännössä ei näin suoraan voi mennä kun..

minulla ei ole Airbussia
matkan kummassakan päätepaikassa ei ole lentokenttää

Joten joudumme huomioimaan maan muotoja ja sen liikumiselle antamat rajoitteet tuolla välillä.
Markku Alaviuhkola 02.09.2018 14:50

Jouduitko aivan yksin suunnittelemaan? Vai etkö käynytkään Hartolassa?

Kaj Nyyssönen 02.09.2018 15:28

Kyllä kävin Hartolassa, suunnitelma etenee pieninä pätkinä kun kohteita alkaa asettumaan paikalleen Suunnitteilla on kolme kohdetta mutta mitkä niistä ja ihanko noin monta. Yksin minä aina suunnittelen mutta vinkkejä kerään pitkin vuotta. Meillä ei yleensä ole matkalla etelään matkakohteita. Viime syksynä oli ainoana että ajettiin läpi Ranskassa Burgundyssä Côte d'Or viinialue kanavineen. Eikä navi tahtonut sinne mennä koska siittä puuttu valinta "Valitse hitain reitti" Nopeusrajoitukset olivat 30, 50 ja 60 km/h. Aina osan matkaa menemme reittiä jota emme ole ajaneet.

Timo Haapanen 02.09.2018 15:46

Samoja touhuja täällä. Nyt mennään paatilla Traveen, rutulähtö oli taas niin edullinen että ei millään kannata ajaa Ruotsista. Travesta Berliinin kautta Gardalle, sitten Diano Marina, Nizza, Antibes, ym. ja Espanjan rantaa myöden Portugaliin. Matka Algarveen kestänee kolmisen viikkoa.

Kyllä me Kajtsu siellä sitten nähdään:))

@timppa

Markku Alaviuhkola 02.09.2018 18:26

Epäonnistuin kysymyksen peittelyssä, joten kysyn suoraan: Oliko Hartolassa paljon väkeä? Itse oltiin estyneitä.

Matti Janhonen 03.09.2018 10:20

Syksyn Espanjan matkan kaikki valmistelut peruttu.
Auto peruutettu vähän surullisin mielin takaisin talvisäilytyspaikalle.
Elämässä sattuu kaikenlaista.

Kaj Nyyssönen 03.09.2018 19:33

Osaanottoni Matti toivon että tämä on ylemenevää. Meillä on kanssa kaksi talvimatkaa jouduttu peruttamaan. Tänään sain laivaliput tilattua. Lähtöpäivä on 7:s lokakuuta Vuosaaresta.

Kaj Nyyssönen 04.09.2018 11:32

Nyt on laivaliput tilattu välille Hki - Tra lähtö on 7:s lokakuuta. Paluu Saksasta alkaa klo 3 aamulla 3:s toukokuuta. Samalla tarkastin passien voimassaoloaikaa minulla menee passi vanhaksi ensi viikolla. No sen uusinta laitettiin kiireesti vireille.
Eilen ostin 6 pulloa Thetford Blue kemsan nestettä se riittää vuodeksi Samoin toiletin tankin pohjaventtiilin tiivisteen sekin alkaa vuotamaan n. vuodessa. Vuosihuolto pitää tilata autolle vielä. Nyt reitistä on suunniteltu n. 1100 km eli Travemündeen asti.

Jukka Hänninen 06.09.2018 10:50

Osanottoni Matille oli syy matkan peruuntumismurheelle mikä tahansa.

Kävipä säkä mullakin, kun sain 23.09 lähdölle Hki-Trave oman hytin vuokralle matkan ajaksi, autopaikan ja sähkön aivan naurettavalla 313 eurolla. Hymy jähmeni kun kysyin hintaa jos olis varannu muutosoikeuden lähtöpäivään, silloin kuulosti vastaus jo normaalilta - 680 euroa.
Via Baltica on sitten paluureittini,

Traven jälkeen yöppöys jossain ja sitten Louvreen Leonardon ja muiden tauluja tölväämään.
Bois de Boulognesta ajelen sitten yli vuorten joko Barcelonan tai Biarritzun kautta. Autobaana Sevilla - Valencia oli keväällä aika huonoksi päässyt, mutta jos vielä tsekkais toisinpäin onko yhtä rytelikköistä Biarriz-Donostia reitti on niin perhanan mölöä maisemaa .. Jos koukkais heti Pyreneiltä kohti Spagna Verdeä ja huitelis alas keskeltä Portugalia, niin reitti on kaunis. Näkee sitten minne nokka kääntyy Pariisin kehältä.
Ensviikolla on jakopään ja siihen littyvien hämärien hårpäkkeiden, ja öljyn vaihto, ja sitten katsastuskin vielä. Ite aion täyttää pissapojan ja sitten vielä pitäis löytää suht hyvät kesärenkaat 15" - ja myydä pois Smartin vanteilla nastarengassarja ja kolme uutta Michelin X-Ice nastarengasta Astran vanteilla. Saapi tiedustella numerosta 0400-617919, Laitan vielä myydään osastollekin ja hyvän espanjanadapterin päältäpainettavan 6-kuulalla ja messinkiliittimellä joka sopii suomalaisen kaasuletkun W22 mutteriin. Niille jotka aikovat hankkia espanjalaisen pullon.

Timo Haapanen 06.09.2018 11:24

Meillä rutu-hinta oli kahdella hengellä 360€. Lähtö 30.9 Pitkä se päivä on lonsia paatissa mutta ei tuolla hinnalla kannata ajamalla mennä.

@timppa

Jukka Rajamäki 06.09.2018 18:19

Me varattiin jo keväällä juuri myyntiin tullut uutuustuote junior pet suite. Lähtöpäivä 21.10. Hinta vajaa 700 euroa. Ateriapaketit kuuluvat hytin hintaan ja koiran osuus on 70 euroa. Koiran kanssa matkustukseen ei oikein ikkunaton hytti sovellu sillä sen kanssa saa liikkua vain 7-kannnen ulkoilualueella jossa ei ole mitään palveluita. Hyttiin ei sitä viitsi jättää yksin kuin ruokailujen ajaksi. Vuorotellen 11-kannella "maisemia katselemassa" ei sekään tunnu mukavalta. Viime kesänä tuli ajetua yksi meno-paluu ja yksi paluureissu Ruotsin kautta joten se kiintiö on nyt täynnä. Siksi tämä tilava, 22 m2, hieman kalliimpi vaihtoehto on meidän valintamme.
Jukka Rajamäki

Jukka Hänninen 06.09.2018 22:32
Markku Alaviuhkola

Epäonnistuin kysymyksen peittelyssä, joten kysyn suoraan: Oliko Hartolassa paljon väkeä? Itse oltiin estyneitä.

Eihän nykyaika suosi suoria kysymyksiä. Minäkin annan paikalla olleelta saamani tiedon (ei kielletty sanomasta) mutten hirviä sentään ketään mahdollisesti loukata, joten vastaan Markulle näin:
ei päästy ihan kahteensataan auto/vaunukuntaan muttei sentään jääty alle 150:n Varovainen arvio asettunee n. 183 ja n. 185 välimaille, suunnilleen aika tarkasti laskettuna. Tiedonantajani, minun Rutuihin värväämä, luotettava ja kanssani parikin opettelumatkaa tehnyt n, 50-69 vuotias, ei nimennyt lähdettä tietoturvallisuussyistä, mutta ko. henkilö oli pukeutunut rututunnuksin varustettuihin asusteisiin ja hänellä oli viralliset housut ja huomioliivi.
Polkupörällä oli ajellut opastaen saapujia noudattamaan sääntöjä, määräyksiä ja käyttäytymään säyseästi alueella. Ystäväni oli tiedustellut uutta jäsenluetteloa kuun epäilemänsä alkavan dellentian heikentävän hänen kykyään muistaa kovinkaan monen tutunnäköisen nimeä ja SFC-numeroa. Tietyistä syistä sellaista luetteloa ei enää ole saatavilla,
vastasi henkilö. Ystäväni siihen, että pitäisihän jäsenluettelo olla ryhistykseen kuuluvien saatavilla. Eipäs heti aleta rettelöimään ja se on koplan päätös, vastasi puhuteltu. Sinnikäs ystäväni ehdotti vuosimaksun korotusta 15 euroon, jolloin olisi varaa monistella luetteloita.
Ei mene läpi sellainen hirmusumma, sanoi hän ja pyöräili pois.

Timo Haapanen 07.09.2018 08:28

Jäsenluettelossa ei kysymys ole rahasta vaan tietosuojalaista. Tässä tekstiä rutujen sivuilta:

''25.5.2018 astui voimaan uusi GDPR tietosuoja. Tämä vaikuttaa myös yhdistyksemme toimintaan. Tietosuojan tarkoituksena on, että jäsentemme jäsentiedot ja henkilötiedot ovat ainoastaan yhdistyksen luottamushenkilöiden ja tarvittavien yhteistyökumppaneiden käytössä jäsenasioiden ja yhteydenpidon hoitamista varten. Halutessanne voitte tarkistaa omat tietonne jäsenrekisteristä ottamalla yhteyttä joko yhdistyksen jäsenkirjanpitäjään, puheenjohtajaan tai liiton jäsenrekisterin ylläpitäjään.''

@timppa

Markku Alaviuhkola 07.09.2018 12:12

Tarkoitukseni ei ollut herättää mitään vakavaa keskustelua yhdistyslaista, vaan olin vain utelias tietämään osallistujien määrän.
Luetteloja kopla voi ja täytyykin lähettää sitä pyytäville, koska yhdistyslain mukaan jäsenellä on oikeus tietää ketä muita yhdistykseen kuuluu. Sama oikeus on myös sillä,joka aikoo yhdistykseen liittyä. Laista löytyy myös ohje, kuinka tieto kysyjälle toimitetaan ja mitä tietoja sen on minimissään sisällettävä. Laki määrää siis yhdistyksen olemaan aktiivinen vasta kun jäsen asiaa tiedustelee. Vanhalla tavalla se kävi sujuvasti, mutta käy se uudellakin tavalla,josta nyt on päätetty.

Matti Janhonen 08.09.2018 11:33

Yhdistyksen jäsenluettelo on vain hallituksen käytössä oleva asiakirja (henkilörekisteri) , ja se kopioiden lähettäminen on kielletty.

Rutuissahan edettiin tässä asiassa jopa niin "väljän metällä", että jäsenluettelon mukana jaettiin henkilötietoja siitä kenen kanssa jäsenenä oleva rutulla on yhteinen jääkappi tai kuka punkkaa kenenkin kanssa.

Jäsenellä on yhdistyslain 11 § 2 mom. mukaan oikeus tutustua sitä hallitukselta pyydettyään yhdistyksen jäsentietoihin.

Sen sijaan vasta yhdistykseen liittyvällä samaa oikeutta ei ole, koska liittyjä on jäsen vasta kun yhdistyksen hallitus on hänet jäseneksi hyväksynyt. Jäseneksi hyväksymisestä päättää sääntöjen mukaan hallitus.
Eli hallitus voi olla myös hyväksymättä uuden jäsenen, ja valitusoikeutta tästä päätöksestä ei ole.

Ja sekin on syytä huomata, että silloin kun henkilö eroaa/erotetaan yhdistyksestä häntä koskevat kaikki tiedot on poistettava jäsenrekisteristä, koska asiayhteyttä = jäsenyyttä ei ole olemassa.
Tämä tiedoksi keskusjärjestölle.


Syyskuun rutukirjeen mukana paikalla oli 113 äänioikeutettua jäsentä = 18,5% yhdistyksen jäsenmäärästä, joka on 621 jäsentä. Määrä on vielä kohtuullinen, mutta se trendi? Jos itse olisin rutujen johdossa, niin alkaisin kyllä katselemaan muitakin kun Hartola-vaihtoehtoa.
muokattu: 8.9.2018 13:54
Timo Haapanen 08.09.2018 15:05

Läheskään kaikki Hartolan tapaamisessa olleet eivät tulleet kokoukseen, se asia ei muutu miksikään vaikka tapaaminen olisi muualla.
Mun mielestäni jonkin yhdistyksen jäsenenä oleminen ei velvoita osallistumaan kokouksiin, itsellä harrastus ei ole yhdistystoiminta vaan ulkomaan matkailu.

@timppa

Kaj Nyyssönen 08.09.2018 19:02

Sama juttu menen vain silloin kokoukseen kun tunnen että minun tarvitsee olla siellä paikanpäällä. Eikä se ole usein.

Toiseen asiaan kävin tapaamassa vanhaa Rutua ja sieltä jatkoin Tuuriin Keskisen Kyläkaupalle syystereffeille. Kuvat löytyvät tämän kansion loppupäästä.

https://photos.app.goo.gl/2ofqtiHmB2SZy1YT9

Tässä treffissä on silmiinpistävästi paljon lapsia mukana.

Matti Janhonen 08.09.2018 22:07

Eiköhän kyse ole mielenkiinnon alenemisesta eikä pakko-osallistumisesta.
Kullakin asialla on omat elinkaarensa ja tässä ajassa nämä elinkaaret ovat lyhenemässä.

Timo Haapanen 09.09.2018 12:37

Uusia ruttarroja jaettiin 17 vaanariparille, onhan siinä mielenkiintoa koska joka vuosi tarroja jaetaan.

@timppa

Matti Janhonen 09.09.2018 13:24

Varsin marginaalinen määrä ja vallankin kun huomio mitä rutujenkin joukossa vääjäämättä tapahtuu.

Noviisi

Timo Haapanen 09.09.2018 15:51

Mun mielestäni ei ollenkaan marginaalinen ajatellen että ne 17 paria ovat jäsenyyden lisäksi suorittaneet rutumatkan hyväksytysti.

Kannattaisi tulla katsomaan kuinka nuorekasta ja virkeää joukkoa Hartolassa käy.

@timppa

Matti Janhonen 09.09.2018 17:00

Kannattaa hieman suhteuttaa.
Sentään 53.000 matkailuautoa rekisterissä

Timo Haapanen 09.09.2018 17:35

Eikös puhuttu rutuista. Yhdistyksessä on 621 jäsentä ja tänä vuonna rututarran sai 34 henkilöä. Kyllä siinä aktiivisuutta on tarpeeksi.

@timppa

Matti Janhonen 10.09.2018 11:28

Itseasiassa kysymys ei ole 17 toista tarraan saaneesta.
Ongelma on etupainoinen ja koskee kakkia ulkomaanmatkoja tekeviä karavaanareita.

Kun joskus on olen kysellyt reisuillani ulkomailla tapaamiltani sellaisilta karavaanareilta jotka evät ole jäseniä, että oletko harkinnut liittyä joskus karavaanareihin.
Vastaus on aina sama vähän eri sanakääntein vain ilmaistuna; Mitä minä siitä hyödyn ja mihin minä sitä jäsenyyttä Euroopassa reissatessa tarvitsen?

Ikävä kyllä minulla ei ole tuohon vastakysymykseen vastausta.

Timo Haapanen 10.09.2018 15:11

Mulla on vastakysymykseen vastaus niiden osalta ketkä tekevät pidempiä syksy- talvimatkoja etelään.

Rutuyhdistyksen jäsenenä verkostoituminen samanhenkisten matkaajien kanssa onnistuu mainiosti käymällä Hartolan tapaamisissa. Tätä pidän kaikkein tärkeimpänä seikkana omalta kohdaltani.

Uskoisin isoimman osan etelän pitkiä matkoja tekevistä olevan jäsenenä rutuissa.

Ja kyllä sitä kaikenlaista tietoa tihkuu kokeneellekkin siellä Hartolassa. Lisäksi muutaman viime vuoden ajan on Traven rutulähdöt olleet niin edullisia ettei Ruotsin kautta kannata ajella.

Tavallisella loma-aikoina muutaman viikon euroopanmatkoja tekevälle Caravan jäsenyydestä ei taida olla mitään hyötyä.

@timppa

Kaj Nyyssönen 10.09.2018 19:34

Samaa mieltä Timpan kanssa kyllä maailma sen verran joka vuosi muuttuu että uutta tietoa tulee koko ajan ja mitä vanhemmaksi tulet sitä enemmän muutut noviisiksi koska et viitsi seurata kaikkia muutoksia. Joten on kätevä käydä kuulemassa mitä on muuttunut koska kaikkialla ja kaikessa tulee pikkuhiljaa muutoksia.

Tänä vuonna en saanut Rutu alennusta paluumatkaan koska Finnlines ei niistä vielä ole päättänyt. mutta korvikkeeksi vat tehneet uuden alenuksen jonka antavat jos jaksaa tinkata. Menoimatkalle tarjoavat Rutu alennuksen plus Star Club alennuksen ja paluumatkalle Stara alennuksen ja Star Club ja paluun 20% alennuksen. Yhteensä siis edellinen paketti talven laivamatkalle.

Tänään pientä harrastusta auton kanssa kannoin kokolattiamatot nurmikolle ja pesin ne painepesurilla samoin niiden alla olevat routamatot. Auto menee huoltoon tiistaina jolloin ne on joka tapauksessa oltava poissa koska ovat tiellä jos tarvitsee mennä vaihdelaatikkoa katsomaan yläpuolelta. Tämä liittyy kytkimen tarkastukseen.

Kaj Nyyssönen 13.09.2018 15:21

onhan reitin suunnittelu jo edennyt Luxeburgiin asti. pisteet siitä eteen päin on laitettu oikaisemaan AutoRouten kiemurat.

Kaj Nyyssönen 14.09.2018 19:13

Valmistautuminen sisältää myös auton vuosihuollon.

Keskiviikkona aamulla alkoivat vuosihuollon autolle Raskoneessa torstaina kun soitin olivat viel' tutkimassa miksi vesi ei kierr' asunto/osan patteriverkossa. Se ei ole siell' kiert'nyt moneen vuoteen mutta nyt pyysin sit' katsomaan taisi olla kinkkinen.

T'ss' vaiheessa lisään näppäimistöön skandimerkit.
Vasta tänään kerkisivät katsomaan kytkimen kuulumisia. Paluumatkalla Travemundessa lakkasi splitteri (vaihdelaatikon kertoja) toimimasta joka johtui siitä että kytkinnesteet olivat radikaalisesti vähentyneet. Lisäyksen jälkeen on toiminut normaalisti. Pyysin että Raskone tutkii mikä on vikana. Ostin varmuudeksi molempien päiden sylinterit varalle. ne olivat kunnossa mutta putki niiden välissä ei ollut. Putki on kumiputki kudosvahvisteinen oli päästänyt kytkinnesteen kudokseen ja turvottanut sitä valtavasti Putken päissä nipat joissa erikoistiheä kierre eikä sitä saa putki liitoksineen kuin Volvolta ja Volvon toimitus on ensi maanantaina.

Tämä muistuttaa sitä vikaa joka tuli kevään paluumatkalla Saksassa kun kompressorin lähtöletku 40cm jolla liitetty kiinteään verkkoon repesi mutta onneksi parkkipaikalla. 38 vuotta on haasteellinen pitkä aika kumiletkun käyttöiäksi.

Ps! kannattaisko viellä vedota takuuseen eihän autolla ole edes ajettu kahta miljoonaa kilomtriä viellä?

Jukka Hänninen 17.09.2018 18:15
Jukka Hänninen

Osanottoni Matille oli syy matkan peruuntumismurheelle mikä tahansa.

Kävipä säkä mullakin, kun sain 23.09 lähdölle Hki-Trave oman hytin vuokralle matkan ajaksi, autopaikan ja sähkön aivan naurettavalla 313 eurolla. Hymy jähmeni kun kysyin hintaa jos olis varannu muutosoikeuden lähtöpäivään, silloin kuulosti vastaus jo normaalilta - 680 euroa.
Via Baltica on sitten paluureittini,

Traven jälkeen yöppöys jossain ja sitten Louvreen Leonardon ja muiden tauluja tölväämään.
Bois de Boulognesta ajelen sitten yli vuorten joko Barcelonan tai Biarritzun kautta. Autobaana Sevilla - Valencia oli keväällä aika huonoksi päässyt, mutta jos vielä tsekkais toisinpäin onko yhtä rytelikköistä Biarriz-Donostia reitti on niin perhanan mölöä maisemaa .. Jos koukkais heti Pyreneiltä kohti Spagna Verdeä ja huitelis alas keskeltä Portugalia, niin reitti on kaunis. Näkee sitten minne nokka kääntyy Pariisin kehältä.
Ensviikolla on jakopään ja siihen littyvien hämärien hårpäkkeiden, ja öljyn vaihto, ja sitten katsastuskin vielä. Ite aion täyttää pissapojan ja sitten vielä pitäis löytää suht hyvät kesärenkaat 15" - ja myydä pois Smartin vanteilla nastarengassarja ja kolme uutta Michelin X-Ice nastarengasta Astran vanteilla. Saapi tiedustella numerosta 0400-617919, Laitan vielä myydään osastollekin ja hyvän espanjanadapterin päältäpainettavan 6-kuulalla ja messinkiliittimellä joka sopii suomalaisen kaasuletkun W22 mutteriin. Niille jotka aikovat hankkia espanjalaisen pullon.

Nyt on uutta hihnaa jakopäätä ja raikasta vesipumppua . Silinterit lierejä myöten täynnä öljyä, suodattimet on uusittu ja jäähdytinnesteetkin vaihdettu. 90 tuhannen ajetun kilometrin huolto on kaheksassa tunnissa ja kolmessa päivässä tehty ja Diesel Korpelan kouraan muutama viissatanen rätkästy, jotain antoi takasin ja selkäreppuun työnsin kuitteineen, leimattu on huoltokirjakin . Tjänare, visees, liiksom faking jättekivat talvet, hejsan företagare, haadebraa !

Finnlines vaan jatkaa yllärilinjalla. Sain puhuttua vanhan kaverin, tuoreen 35. tämänvuoden uuden Rutusakin jäsenen samaan hyttiin ensi sunnuntain lähdölle. Hänelle matka maksoi 216 euroa ja minun piletti laski 254 euroon. Molemmilla asuntoauto ja punkka nyt siis jaetussa 2-3h hytissä, niinku tosifakinhienoa rutumatkailun arvonnousua - hinnanlaskua.

Nyt pitäis itelleen sitten raapasta tarmoa jostain ja tehdä yksin autonpakkuuta, kämpänsiivousta, renkaiden ynnämuiden ostoja ja myyntejä. Ynnämuinnin hankkeista jotain kuvia tässä liitteenä. Loput kuvat ja tekstit ovat vähän myöhemmin tänään myydään ja ostetaan-osioissa
Eikä edes Monni moitiskele puuhailuni hitaastiedistymistä .. Niin, ensikuun 30 päivänä on SFC jäseneloa sitten 20 vuotta täys - alkaa olla suht rauhallinen asenne tähän reissunvalmisteluun.

Timo Haapanen 17.09.2018 20:22

Alkaa olla parin ekan päivän kohteita katseltuna. Ensimmäinen yö Cittin Platzilla Lübeckissä sitten vajaa 300km. Magdeburgiin jossa Hundertwasserhausissa odottaa opastettu kierros klo 15.00.
https://www.google.fi/search?q=hundertwasserhaus+magdeburg&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwifrbvMwcLdAhXG_SwKHZcqB0kQsAR6BAgDEAE&biw=1920&bih=943

http://www.hundertwasser-magdeburg.de/

Seuraavaksi Lauschaan vajaa 300km siirtymä. Lauschassa on puhallettu maailman ensimmäiset lasiset joulupallot. https://www.glasmuseum-lauscha.de/huettenglas.html Thüringerin metsissä lasihyttejä on ollut 1500 luvulta asti.

Lauschasta valutaan Itävaltaan ja sieltä Gardalle josta edelleen rantaa myöden Algarveen, bauttiarallaa kolmisen viikkoa kulunee matkalla.

@timppa




Jukka Hänninen 20.09.2018 00:06

Hyvinhän tämä edistyy. Tarpeettomat 12kpl talvirenkaita lähti käyttöön ja tänään kävin vielä varaamassa katsastuksen hyymerille ja vara-autolleni Astra 16V / 2000. Sellainen on hyvä olla jos/kun tulee Suomessa käyntiä talven mittaan. Olis 3 vk matka marras-joulukuussa Fidzi-Vanuatu-UusiSeelanti ja 12h porukka lentää Hki-Doha-Auckland. Tiedä jos voisin lentää Lissaponista Dohaan ..
Uutisia Fennialta: keväällä muuttui matkavakuutus niin että kolmen kuukauden kuluttua matkan jatkuessa voi nyt soitolla pidentää matkavakuutusta, Viime vuonna lähdin vasta joulukuussa ja unohdin vakuutuksenpidennyksen. Talvella sattui sitten parikin keljua vammaa käsivarteen ensin ja sitten toiseen käteen jännetuppitulehdus peukaloon seurauksena 1, käsivammasta. Ei vielä silloin auttanut mikään, uusi vakuutus olisi pitänyt käydä Suomessa ottamassa. Kovasti rähinöin ja yritin hanttiin, ja kai sen(kin) seurauksena voi siis pidentää vakuutuksen kestoa ilmoittamalla ennen sen päättymistä. Hyvä ja asiakasystävällinen uudistus taas hyvältä yhtiöltä. Tarkistakaapa omasta vakuutusyhtiöstänne tuo tärkeä juttu.

Finnlines on sekin uudistanut, mutta huonommaksi. Nettiyhteys maksaa nyt erikseen ja max 12 tunnista veloitetaan laivassa 35 euroa. Lyhyemmiltä ajoilta sitten vähemmän.
Miten tommosia riistohintoja kehtaavatkin veloittaa ? Annan anteeksi osan halvan kokonaislippuhinnan takia, mutta silti aika kornia rahastusta. Jääpähän enempi aikaa matkakirjaston lukuun ..

Jukka Hänninen 28.09.2018 06:16

Kaikki oli valmiina lähtöpäivänä 23.09, autot huollettu katsastettu renkaat uusittu jne. Kunnes puoliltapäivin kun piti polkaista kohti odottavaa 17.00 Traween lähtevää Finnmaidia, huomasin vasemman jalan pohkeen turvonneen niettei jalka taipunut ajokenkien laittoon. Soitto reissukaverille ja senpäivän matkan peruutus.
Maanantaina poppamiehelle, epäili veritulppaa ja lähetti päivystyspolille. Kaksi päivää tutkittiin ja epäilyyn alkavasta ruususta päädyttiin, vaikka kaikki veriarvot ja muut aivan normaalia paremmat. V-Pen 1500 piikki kannikkaan ja 2 viikon kuuri. Vielä eilen ei jalka suostunut Hanko-Paldiski matkalle, mutta jalan turvotus on jo laskusuunnassa.
Nyt jos joku Finnlinesillä 30.09 lähtevä möisi mulle makuupaikan hytistään niin onnistuisi kohtuuhinnalla lähtö.
Muuten edessä on Hanko-Paldiski-Warsova-Olhao reitin köröttely uusilla renkailla, mutta mieluummin tietenkin Finnlinesillä. Eikä oikein viittis kansipaikalla huonossa lepotuolissa.
Ottakaapa yhteyttä jos kellä ylimääräinen tyhjä vuodepaikka 30.09 lähtöön. Halventaa entisestään maksetun matkan hintaa kun maksan sen vuodepaikan käyvällä hinnalla.
p. 0400 617919 ja 040 4173511 ja ennen klo 16.00 pitäisi varata autopaikka ja se vuode.

Jukka Hänninen 28.09.2018 06:24

Mun rutualennuskaan ei enää tätä lähtöä yksin omalla hytillä paljoa normaalista halvenna.

Kaj Nyyssönen 28.09.2018 09:52

Hartolassa kysyin Finnlinesin edustajalta että mitenkauan Rutu alennukset ovat voimassa? Ilmoitti että alle kymmenen päivää lähtöön niin enään ei alennusta saa.

Jukka Hänninen 28.09.2018 16:15

Maanantaina kun kysyin, niin auton olis saanut suht sopivasti, mutta koko hytillä sitten jo julma hinta. Miespaikkaa en ota ilmaiseksikaan 4h hytissä, sillä viimeksi tulevat karavaanarit saavat aina hytistä sen viimeisen yläpetin kolmen vierasmaalaisen rekkakuskin jälkeen.
Lepotuoli menisi, mutta kun ne jakkarat Finnmaidissa ovat yhtä mukavia kuin metron tuolit ..

Tuleepa taas metrejä mittariin. Mikä lie via Baltican kunto nykyisellään. Onko kellä tietoa ?
Olishan tuossa vielä tilaisuus kokea Ventspils/Liepaja - Trawe reittikin. Vaan jos liki Varsowaan olis edes kohtuullista, niin Puolan baanoilla (toistaiseksi Euroopan parhaat) on sitten tilaisuus
kytkeä cruiseviiksestä RaceChip-tehoboksi päälle ja rallatella sataaneljääkymppiä pintakaasulla Dresdeniin. - Monnilla ei siihen kojelaudalla olis mitään huomauttamista.

Kari Adler 30.09.2018 20:14

Mistähän löytyy parhaat rannat ja muut nähtävyydet välillä Sagres-Sines?
Ollaan huomenna lähdössä rantoja pitkin kohti pohjoista täältä Algarvesta.
Kari

Kaj Nyyssönen 02.10.2018 21:33

Eilen kävin katsastamassa mönkijän vilkkuvalot ja hätävilkku ei toiminut joten hylky tuli mutta silläaikaa kun lastasin sen takaisin auton kyytiin tuli katsastaja sanomaan että nyt se toimii ja pyysi hylkypaperin takaisin ja meni tulostamaan hyväksytyn lapun.

Mönkijän vuosihuolto on tekemättä mutta jääköön väliin. Ei sillä ole ajettu vuodessa edes tuhatta kilometriä.

Huomenna käyn Etolasta ostamassa kumikorkin vesitankkiin, korkki hukkui muutama vuosi sitten, samalla vaihdan Suomipullon täyteen kaasua Puuilossa.

Kaj Nyyssönen 06.10.2018 15:03

Vuorokauden kuluttua olemme matkalla kohti Vuosaaren satamaa klo 17:00 lukee aikataulussa että' laivamme lä'htee satamasta 7.10.tä. Mukana on monta sataa kiloa sellaista jota tuskin tarvitsemme matkalla. Pullojakin on vielä autossa joita ei ole saatu sieltä poistettua, no ne viedään takaisin Portugaliin. Laivalta Travemündesta ajetaan Lübeckin Citti markettiin yöksi ja aamulla tankkaamme siellä tankin täyteen. Tiistaina ajamme Autohof Senden A43 exit 3 kohta Münsterin jälkeen.

Vielä tässä lastaan vaatteita autoon vaikka se on jo täynä sitä tavaraa. Näkkäriä ja hapankorppua kävin eilen ostamassa. Vähän lisää vettä mukaan viellä, meillä on vuoto jäähdytys järjestelmässä ja sitä varten pitää olla varavettä. Vikapaikkaa ei ole saatu paikannettua viellä.

Timo Haapanen 06.10.2018 15:30

Cittin parkki on pensa-aseman ja kadun välissä lähes risteysalueella. Helkkarin meluisa, tankkasin siinä maanantai-iltana ja totesin sen Platzin nukkumakelvottomaksi. Parisataa metriä eteenpäin Plazan takapihalla oli erittäin rauhallinen yö. Cittissä nafta 126 €/l.

Itävallassa naftan hinnoittelu entisellään, Innsbruckin eteläpuolella motarilla kaikillla asemilla 159,9 ja kilometrin koukkaus pikkukylään jossa hinta 131,9 tuottaa koukkaajan taskuun erittäin hyvän kilometrirahan.

Matka on edennyt Gardan eteläpäähän josta huomenna välimeren rantaan.

@timppa

Kaj Nyyssönen 06.10.2018 16:56

Eipä tiemelu kuulu meille sisään taitaa olla sen verran raskaammin eristetty. Kun sitten yöksi otan kuulokojeet korvista laskeutuu täydellinen hiljaisuus. Onko tuo mainitsemasi paikka uuden parkkihallin ja Kaupan välissä? Eli huoltoasemalta suoraan etelään.

Matti Janhonen 06.10.2018 18:38

Paikka on entisen MacDonaldsin paikalla.

Matti Janhonen 06.10.2018 18:42

Paljon parempi paikka nukkua kun kylmäkuljetusrekan kompuran kohdalla.

Itse olen herännyt joskus Saksassa paikassa jossa toisella puolella oli sikojen kuljetusauto ja toisella puolella auto jonka kupeissa oli radioaktiivisen kuljetuksen merkit. Sattuneesta syystä vaihdoin aamukahvin keittopaikkaa.

Timo Haapanen 06.10.2018 20:44

Paikka on nyt tässä:
https://goo.gl/maps/brMPVbfE8Gu
Voit kuvitella ettei siinä hyvin nuku.

Mutta tässä on hiljaista
https://goo.gl/maps/cbh6bumn7xx
Kolme autoa meitä siihen laivalta tuli.

@timppa

Kaj Nyyssönen 07.10.2018 11:29

nyt odotellaan tietoa siitä että päästäänkö tänään lähtemään. Jorvin päivystyksessä

Kaj Nyyssönen 07.10.2018 13:19

lähtö lykkääntyy ottivat sisään sairaalaan.

Matti Janhonen 07.10.2018 14:08

Semmosta se on tämä elämä.
Joskus sitä vaan joutuu pistämään omat suunnitelmat jäihin ja elämään vain päivä kerrallaan.

Nopeaa paranemista toivoo Matti.

Jukka Hänninen 07.10.2018 18:34

Toipumisia Kajtsu, ja tervetuloa terveeksi tulemista odottelevien joukkoon.

Ei anna välilevykipu tänäänkään lähteä. Auto ollut tuossa pakattuna jo kaksi viikkoa.
Susp. vyöruusuun olen nyt 2/3 V-Pen kuuria rouskinut, mutta eihän se auta degeneroituneiden välilevyjen tulehdustiloihin, joten huomenna taas uusi yrityspäivä.
Pääsis näistä suunnittelupäivistä toteuttamispäiviin ja niistä kertoilemiseen.

Missä sellainen saitti, josta voi poimia matka-apulaisen ilmaselle kyydille Portugaliin ?
Kaupasta vedet pitäis kanniskella ja wc-pytty ajoittain tyhjennettävä. Senverran kuntoa riittäisi, että poimisi mulle ainakin isommat setelirahat kassajonossa niitä pudoteltuani..
Perilläkin olisi vapaa majoitus tarjolla. 15.11 - 7.12.2018 käyn osallistumassa kiertomatkalle Doha-Auckland-Fidzi-Vanuatu-Sydney. Silloin oli kissaakin ruokittava ja senkin pytty tyhjennettävä. Vapaa ylöspito ja vettä juotavaksi, Muut joutuu omistaan ostamaan paitti jos Maunolta raksuja pyytelee, niin katson sormien läpitte.

Kaj Nyyssönen 09.10.2018 07:55

Vielä olen Jorvissa vaivana sama kuin hiirellä joka on syönyt rotan myrkkyä. Minulla taasen aiheuttajaksi uskovat vuosien syönti asperiinia lääkärin määräyksestä, josta on aiheuttunut sisäinen verenvuoto. Tänään kun on lääkärin kierros saan ehkä enemmän tietoa tulevaisuudesta.

Jukka Hänninen 09.10.2018 11:46

Kun 15.11 - 7.12.2018 välillä olen saarikierroksella (ks ylempää 07.10 kirjoitustani) niin joutaisi Smart pikkuautoni jollekullekäyttöön osa- tai kokoajaksi . Ja mun bussikin olis vapaana samana aikana. Siinä ei ahtaus ahista, erillinen makuuhuone, yht tilaa liki 35m2 ja vapaana 15.11.2018 lähtien hyvinkin pientä korvausta vastaan, sovitusti..
Maunolle pitäis antaa vettä ja ruokaa.
Ottakaapa yhteyttä: captainkiddjukka@gmail.com , p. +358400617919

Liitetiedostot

dscf5054.jpg
Kaj Nyyssönen 10.10.2018 19:07

Nyt olen kotona ja menen takaisin sairaalaan ensi tiistaina jatkotutkimuksiin. Vielä ei ole vikapaikka paikallistettua että missä kohtaa suolistoa se on. Samanon tyyppinen tilanne matkailuauton jäähdytys järjestelmän vuodon kanssa mutta sitä ei etsitä ennen matkaa enään.

Timo Haapanen 10.10.2018 19:52

Koitahan pärjäillä. Me pidämme sadetta Nizzassa emmekä juuri siirtyile.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.