Koiralliset karavaanarit. Koirat KIINNI alueilla!!

IJÄS MINNA 01.05.2008 18:21

Vapusta jäi tosi ikävä muisto herra 3 weelle Kuturannasta. Irti oleva koira syöksähti haukkuen poikaa kohti ja seuraukset voitte arvata. Siis pitäkää ne piskit KIINNI aluella ollessanne!! Kiitos vaan tälle vanhalle parille, jotka mahdollisesti tunnistavat itsensä. Tai ainakin toivottavasti tunnistavat. Saitte yhden koirapelkoisen lapsen lisää.

KORHONEN KARI 01.05.2008 20:19

Sama tilanne minulla Ranskassa.Sakueukko(nuori) päästi koiransa aamukuselle ja paskalle irralleen.Ikkunasta seurasin kun schäfer pukkas läjän naapurivaunun viereen.Menin ulos ja huomautin omistajaa!Eiköhän tämä edelleen irrallaan oleva rakki tullut kohti haukkuen.Käskin ottaa rakkinsa kiinni mutta ei vaan älynnyt komentaa piskiä.Pössäytin pippurisuihkeella päin turpaa ja johan älys rakkikin mennä emäntänsä suojiin.Ilmoitin että seuraavalla kerralla piskiltä,jos kohti tulee,lähtee henki!Tytteli uskoi ja älys pistää koiransa kiinni.Myös respaan ilmoitin asiasta lähtiessäni.

PALIN MATTI 01.05.2008 21:05

Toimit Kari aivan oikeen. Onneksi kuitenkin suurin osa koiroihimisista on asiallisia ja ossaavat pittää koironsa kiinni. Valitettavasti joukkoon mahtuu myös niitä "ei meän koira tee kellekkään mittään" -ihimisiä, joitten perheesä sen koiron asiat mennee kaiken muun eele. Net ei vaan tajua. että koiro on ihimisen palavelija eikä päivastoin.

VIERIKKO ERKKI 02.05.2008 00:30

Oma koira aina remmin päässä kun jalkaudutaan ajoneuvosta! Vieraista koirista on muutama hankala kokemus.

HEINONEN JORMA K 03.05.2008 16:31

kyllä kotieläimet pitää olla kiinni leirintäalueilla,tarkoittaa kissoja ja koiria.Minulla on kissa eikä se juoksentele vapaana. kulkee kuin koira narussa.

KROOK ERJA 04.05.2008 17:46

Hei Minna (pitkästä aikaa...)

Voin vain itsekin koiraihmisenä pahoitella tapahtunutta.

Omat koirani liikkuvat leirintäalueilla ja muutenkin yleisillä alueilla aina kytkettynä, jo siitäkin syystä, että omaavat varsin vahvan jahtivietin ja ovat paitsi sen valtaan joutuessaan silloin vaarassa aiheuttaa harmia muille, myös itse vaarassa joutua onnettomuuteen ( niiden suurinta hupia on jahdata autoja ja lentokoneita).

Vaikka itse omistan koiria, on minullakin samantapaisia kokemuksia irrallaan juoksevista koirista leirintäalueilla. Ei se paljoa lohduta, että omistaja kymmenien metrien päästä hymyillen huikkaa, että " ei se mitään tee", jos koira seisoo edessä haukkuen, muristen ja koko purukalusto esillä. Suhtaudun aina varauksella vieraisiin koiriin.

Toivottavasti jälkikasvullesi siunaantuu myös jatkossa niitä mukavia kokemuksia, joilla pelkoa voisi vastaisuudessa hälventää ja ehkä parantaa.

Hyvää reissukesää kaikesta hulimatta teille kaikille!

T: Erja ja karvakorvat

KETOLA PAULI 04.05.2008 18:57

Jokainen valveutunut lemmikin omistaja pitää narun kiinni. Voiko joku koira-kissa-kilpikonna-tms ihminen vakavalla naamalla sanoa että tietää ettei oma lemmikki karkaa tai tee jotain arvaamatonta. Peto toimii pedon luonnolla ja saattaa hyvinkin käyttäytyä poikkeavasti. Jos alueella joskus lapset tai aikuiset tulevat kyselemään koiristamme, että saako silittää, menen itse mieluiten koirien viereen kyykkyyn ja pidän hihnan tiukalla ainakin aluksi että näen miten ne vieraaseen suhtautuvat. Kaikki hyvin tähän asti ja kiitos kaikille tavatuille kehuista terriereistämme.

HALMEENMÄKI JUHANI 05.05.2008 22:43

Ehdottomasti kiinni, ja järjellisen mittaisella liekalla. On ollut koira vaunussa ja kissa vieläkin, kummatkin narussa. Mutta joka toisella alueella jollain torvelolla on irti kun "ei meitin musti/mirri" mukamas tee mitään. Voin kertoa että kun tulee tekemään narun kantaman sisälle tuttavuutta meidän 17v kissarouvan kanssa niin ei sitten tee enää yhtään mitään, kenellekään.

AHOLA JARI 05.05.2008 23:41

Aivan. Noita vakiväen vaivaisia, puolisokeita+umpikuuroja "vanhoja rouvia/herroja", kiertolaisia on lähes joka alueella, joita muut vakiporukoista kantavat lähemmäs kotia..

Meidän koirille tuollaiset vieruspuskissa rapistelijat aiheuttaa reviirin puolustushaukkuja. Siinä sitten, vierailija leimataan "häiriköksi". Joskus täysillä alueilla vakiväki antaa tulla valtaamalleen tontilleen; "jos nuo eivät hauku..", johon ei voi vasta kuin: "ei aiheetta".

Ja pienten lasten kannalta nurmikoille ja toisten nurkkiin kusettajat harmittaa. Lähes joka alueelta löytyy siihen oma "koirapuisto"..

LAHTI ANTTI 06.05.2008 00:02

Jari hyvä.

En aivan yhtyisi sanontaasi lainaus,

Noita vakiväen vaivaisia, puolisokeita+umpikuuroja "vanhoja rouvia/herroja", kiertolaisia on lähes joka alueella, joita muut vakiporukoista kantavat lähemmäs kotia.

Kyllä ne koiruudet täytyy opettaa, että vaunualueilla liikutaan myös iltamyöhällä. Se on koiran kasvatuksesta kiinni. Oma sakemanni ei tehnyt mainitsemaasi ilmiötä.

Vasta sitten, jos joku aikoi tulla vaunuun omin lupinensa. Mutta se on jo toinen juttu.

AHOLA JARI 06.05.2008 00:54

Tuo lainaamasi virke on vähän tarkoituksella kärjistetty väännös vakiasukkaan viattomasta írtokoirasta, jonka ei ole tiedetty tehneen edes muurahaiselle pahaa.. Sitä vaan ei vierailevat koirat tiedä, ja ilmoittavat omalle isännälleen/emännälleen ilmoitushaukulla.. Meillä tavallaan n. 4 m säteellä toimiva "langaton ovikello", mikäli ovat ulkona ja mihin kellonaikaan vaan - oli kyse vieraaasta ihmisestä tai eläimestä.

Harvemmin vierailija alueella laskee lemmikkinsä vapaaksi tekemään tuttavuutta, ja varmasti moinen laitettaisiin ruotuun...

IJÄS MINNA 06.05.2008 16:47

Suurin osa karavaanareista pitää koiransa kyllä kiinni, mutta valitettavasti (tämä ei ole mitään ikärasismia) olen huomannut, että suurin osa näistä koiriaan irti pitävistä on kausipaikkalaisia ja ikääntyneempiä ihmisiä.

Hauskat jahtauskohteet koirillasi : ) Minun edesmennyt koirani harrasti myös autojahtaamista ; )

Oikein mukavaa reissukesää teille myös : )

IJÄS MINNA 06.05.2008 16:52

a) ne eivät haukut yöllä alueilla : ) b) eivät tee noita hyökkäyksiä ihmisiä kohtaan (en ole vielä koskaan sellaista nähnyt) c) pikkuväkikään ei pelkää kissaa, joka on kiinni narun päässä (heitä on myös kielletty silittämästä minkään sortin elukkaa ilman vanhempien mukana oloa ja omistajalta on aina ensin kysyttävä lupa) d) kissan touhuja on mukava seurata siinä narun päässä. Lasten mielestä se on huvittavaa kun kissa on narun päässä : )

Kunnioitettava ikä teidän kissarouvalla : )

KORHONEN KARI 06.05.2008 17:18

Jesss!Kissat ovat myös älykkäitä!Jouduin poikani kissan paimentajaksi viimekesänä ja kokemushan se oli tuokin!Änkyrä mikä änkyrä,kissa! Vaan minäpä olin kovempi,siis änkyrä..Valjaissa ollessa kolli joskus päätti ettei kävelekkään just nyt.Ilmoitin että nyt mentiin ja niinhän tuo oppi että vt.isäntä ei kuuntele urputuksia!4-veto jarrut päällä kun tuli muutaman metrin niin johan oppi!Poika ei halunnut kuulla enempiä yksityiskohtia "koulutuksesta"? Espanjassa(camp.) kaikki kissanomistajat pitivät"kisulinsa"(voi vit...)irrallaan.Siellä ne kulki paskomassa ja kusemassa esim. lasten leikkikentälle!Oli niin somaa pehmeätä hiekkaa! Eräs fransmanni jopa ohjaili kahta kissaansa alueelle! Katin perkeleetkin oppi varomaan kun parikertaa vesiletkulla sain eräänkin kasteltua,vesipistoolikin auttoi.Varusteisiin täytyy ensivuodeksi hankkia ne soakkerit vai mitä ne vesitykit olivatkaan.Nitrotkin makkaran sisällä auttavat.

IJÄS MINNA 06.05.2008 19:32

Kissat on minun mielestä niin kauan ihania ja ihan mukavia, kunhan eivät ole irti ja kuseskele ja pasko kukkapenkkiini ja terassillemme tai vastaavaa. Tämäkin ilmiö on täällä meillä tuttu ja silloin kyllä meilläkin kissat saa äkkilähdön. Jos vain tietäisin kissan omistajan niin olisi muhkea lasku tulossa. Halukkaat voivat ilmoittautua ; ) Tallilla kisut on jees......pitävät hiiret loitolla : )

HALMEENMÄKI JUHANI 06.05.2008 21:16

e) kissa tekee tarpeensa omaan hiekkalaatikkoon vaikka isäntäväki ei huomaisi käyttää kävelyllä (kunhan se on oppinut käymään laatikolla). Jopa niin täydellisesti että tulee ulkoa sisälle laatikolle tarpeilleen!

Ja kiitos, "still going strong" eli ainoastaan hieman hypyt lyhentyneet & hidastuneet. Saas nähdä paljonko yli kahden kympin on mukana joukossa...

HALMEENMÄKI JUHANI 06.05.2008 21:18

Ihan kuten imhisten vesojenkin kanssa se on kasvatuskysymys. Kissa on oppivainen, myös huonoille ja väärille tavoille.

MYNTTINEN ARI 11.06.2008 19:04

Koirista puheen ollen .Meillä oli Joensuussa leirintäalueella koira kiinni vaunun etupään kahvassa ja auto siinä edessä kuitenkin jonkun älypään kakara lähti juoksemaan siitä välistä joten meidän korahan puolusti heti omaa reviiriään. Koiralla oli onneksi vain 2metrin köysi.Suosittelisin että kakaroille myös kerrotaan että pysytään kulkuväylillä eikä juostaisi tälläisten vaunujen vierestä.

HALMEENMÄKI JUHANI 11.06.2008 20:52

Ja ylipäätään meillä kuului lasten kasvatukseen käsite piha-alue, eli se vaunun oven puoli plus viisi metriä jollei seuraavaa vaunua ole.

PÖNTINEN PEKKA 12.06.2008 12:25

Koirakuri kuuluu EHDOTTOMASTI myös carava-alueille. Mutta, jos joku on niin fiksu,että tuppaa kulkemaan vaunun ja pysäköidyn vetoauton välistä viritetyn markiisin ali, on vaununvahdilla oikeus sanoa painava sanansa asiaan - edellen asiallisesti kykettynä.

IJÄS MINNA 16.06.2008 21:37

Meidän tapauksessa kävi niin, että poika kulki ihan tietä pitkin ja vaunulta koira juoksi tielle. Ihan sama onko koira pieni vai iso, kiinni ne on silti pidettävä! Tästä lähtien emme enää katso asiaa sormien läpi.

PALIN MATTI 17.06.2008 08:00

Sellaiset vaunun alla ohikulkijaa kyttäävät pikkupiskit saisi ampua jo sinne vaunun alle! Ei mikään ole niin v...maista, kuin vaunun alta yht'äkkiä kauhean rähinän kanssa ohikulkijan takajalkaan kiinni hyökkäävä piski. Ja vaikka kiinnityslieka tökkäisikin ennen jalkaan kiinnipääsyä, niin saattaa sellainen säikäyttää vanhemman herrasmiehen jopa akuutin sydänpysähdyksen partaalle. Eivät kuulu karavaanarileiriin sellaiset helevetin piskit. Koiran pitää olla reilusti esillä siellä, missä sellainen on. Ja muutenkin sen pitää olla koulutettu käyttäytymään.

HULTTINEN SIMO 17.06.2008 18:07

Ylläolevaankin kirjoitukseen viitaten voin vain jälleen kerran todeta, kuinka helppoa näistä on päätellä kirjoittajan sivistystaso! Kirjoitti vaimo Tytti

TASKINEN ARVO A 17.06.2008 18:17

Joo pidetään eläimet kiinni Caravanalueella niinsäilyy naapuri sopu Ja sit vielä.yö aikaan vois koirat olla hiljaa eikä räksyttää.arppa

TERVO JARI 17.06.2008 18:22

Olis ? ?

Pikku "piskin" omistaja ? ?

Kun nuin "kolahti" ? ?

Jari

Ps. Itellä oli aikoinaan opetettuja "pikkupiskejä" parraillaan neljäkin kpl, aika ajoi niiden ohitse, elivät 14-16 vuotiaiksi . . .

Ps. Asiaa Matti kirjoitti, totta joka sana . . . Koira kertoo omistajastaankin paljon . . .

Ps. Tuossa kesälomalaisen berni nukkuu tyytyväisen unta, opetettu kun on, ei minun opettama, omistajan opettama . . .

HARJULAMPI JUKKA 18.06.2008 21:50

Kävimme alkuviikosta Tuurissa ja yövyimme Onnelassa. Nappurissa oli koirat kolmessa autossa. Nämä kaikki oli opetettu "ihmisten" tavoille, koska kävivät kun kätettiin koirien WC:ssä. Mutta sitten tuli mieshenkilö pulloharjan näköisen narunjatkon kanssa ja merkkautti ajoradan toisella puolella olevat sähkötolpat pariin kertaan. Sinne ei sitten voine heti laskea lapsia leikkimään nurmelle. Meillä ei ole omaa koiraa mukana mutta kotona on pystykorva kiltisti asekaapissa, eikä aiheuta isompia allergiaoireitakaan.

PALIN MATTI 19.06.2008 08:42

En viitsi alkaa vaimotytille sen kummemmin omaa sivistystasoani kehumaan. Totean vain, että koiraihmisiä ollaan itsekin. Aikaisemmin meillä oli kotona sellainen kellanruskea laboratorionhoitaja (kuoli vanhuuteen) ja nykyisin on tyttärellä semmonen jumalaton karhun kokonen musta uudenlöytömaan koira. Eivät ole olleet mitään vaunun alta räksyttäviä pikkupiskejä ne. Toennäkösesti tämä nykynenki hurtta kuolee vanhuuteen.

Hauskaa Johannesta joka tapauksessa vaimotytinkin vaunukunnalle ja hänen pikku lemmikilleen. Hauhau! -)
PALIN MATTI 19.06.2008 08:44

Älä Jari välitä. Näitä tämmösiä "kolahuksia" pulpahtellee täälä esile aina sillon tällön.

TUOMI JYRKI S 19.06.2008 16:16

Viime kesänä taisin kertoa hyvästä koiraisännästä, mutta kerronpa uudelleen.

Koiran omistaja antoi ison, ilmeisesti monirotuisen, koiransa olla irrallaan. Sinänsä rauhallinen, se koira, mutta sai vapaana kuljeskella ympäriinsä merkkailemassa vaunujen ja autojen pyöriä ja telttanaruja. Yhtenä aamuna taas kuljeskeli hakemassa paikkaa aamutarpeilleen ilman isäntäänsä (isäntä istui vaununsa vieressä iloisesti rupattelemassa naapurinsa kanssa). Koira kävi paskomassa yhden vaunun etupihalle ihan rauhassa - vaunussa eivät asukkaat olleet paikalla. Siinä mahtoi olla kiva lasten leikkiä nurmikolla. Emme olleet enää paikalla, kun vaunun omistajat saapuivat paikalle. Koiran omistaja vain katseli, että koira on näköpiirissä.

HUOVINEN SIRPA 19.06.2008 17:38

Eiks juttu ole niin, että Suomenmaalla koiruuksia saa pitää irti vain koirapuistoissa ja metsästystehtävissä, muulloin AINA taluttimessa.

Koiraihminen itsekin, vaikkei koiraa tällä hetkellä olekaan. Neljä vuotta sitten jouduttiin lopettamaan 12v vanha harlekiini Tanskan Doggi takapään pettämisen takia.

ps. Koiranhan pitää olla sen kokoinen, ettei tartte kyykistellä sitä silittäessään : )) Meidänkin Dinolla oli painoa parhaimmillaan lähes 90kg ja säkäkorkeus jotain 95cm. Esko

ps. ps. Oikein iloista Jussia kaikille Karvanaamoille ja karvattomilllekin!

MUSTAOJA ARI 21.06.2008 17:39

Tosi asia. Itse olemme karavaanareina nuoria, mutta tähän asiaan olemme jo törmänneet. Meillä on kaksi noutajakoiraa, jotka ovat Aina poikkeuksetta kiinni. Hailuodossa ollessamme yhdellä oli koira irti, ja ohikävellessämme tuo koira ampaisi koiriemme luokse. Huomautimme että koirat tulisi pitää kiinni ja saimme haistatteluja ja tappouhkauksia osaksemme. Ei kovin mukavaa. Joten. Jotta kaikki olisi selvää, pidetään koirat kiinni. Vaikka se meidän luffe ei kenellekkään mitään tekisi.

ISOSAARI JANI 16.07.2008 10:20

Meillä poika 4 vee ja kovasti tykkää koirista, mutta ongelmana leirintä-alueilla vihaiset koirat. Kun leiriytyy niin sen jälkeen ilmoitetaan naapurivaunuista että ei kannata päästää lapsia lähelle ja tämä on yleinen ongelma! Hankalaa kun pitäisi koko ajan kytätä ja juosta pojan perässä että ei vaan menisi lähelle näitä koiria, pitääkö ruveta pitään poika köydessä vai toisinpäin? Poika on kova käymään puhuttelemassa ihmisiä (kysely ikä). Toivoisin että ei tuotaisi sellaiselle paikalle ihmisille vihaisia koiria jossa on paljon väkeä, vaan hommattaisiin vaikka hoitaja siksi aikaa kun on reissussa ettei pääsisi tapahtumaan tällaisia juttuja.

SAARI PERTTI 16.07.2008 13:46

Meidän lamppuharja on aina häkissä alueilla, vaikka on itte kiltteys. Mutta opettakaa lapsillenne myös että vieraan koiran vaaroista.

Pieniä lapsia pitää muutenkin valvoa vaunujen seassa...huomioikaa kaapelit ja pistorasiat jotka sateella uivat lammikoissa.

Ja enemmän mua härittee vaunun "pihalle" sekä aikuiset ja lapset jotka lupaa kysymättä tulevat juttelemaan koiralle ja työntävä kättä häkin raoista...tarvitsee vissiin hommata rumempi koira...

Enemmän olen tavannut tyhmiä ihmisiä kuin vihaisia koiria ;)

TIKKANEN MIRJA 16.07.2008 13:59

Jo vain lapsia vahditaan mutta kyllä lasten pitää saada oleskella vapaasti. Jos naapurivaunussa on koira joka tarvitsisi kuonokopan niin ei sellanen kuulu alueelle. Onneksi olemme törmänneet vastuullisiin koiranomistajiin nykyään, koko perheen koirakammo ja inho alkaa olla historiaa. Jos ei olisi allergiaa olisimme jo oman sessen laittaneet. Toki lapsille on opetettu ettei toisten koiria mennä silittelemään ilman lupaa eikä varsinkaan sorkita kepeillä häkkiin tms. mitä olen joskus nähnyt. Jo pienelle lapselle pitää opettaa että koira on elävä olento jota pitää kohdella hyvin, mutta silti olemme opettaneet myös että koira on koira eikä siitä ihmiseksi muutu.

Koirakuume vaan paheni lomalla, näimme maailman ihanimman koiran ja meillä taitaa olla siitä parikymmentä kuvaakin =) Kun uskaltais koittaa josko vois sellaisen laittaa mutta luovuppa siitä sitten jos allergia tulee. Ei mahtais olla kivaa...Kiintyis siihen sesseen kummiskin jo päivässä parissa. =(

ISOSAARI JANI 16.07.2008 22:30

enpä ole ennen häkkejä nähnyt vaunun vieressä. vai onko muut nähneet.tosi ääliö joka laittaa vielä koiran häkkiin alueelle jossa kulkee paljon ihmisiä. siitähän se koira vasta riemastuu.

LAHTI ANTTI 16.07.2008 22:40

Ei ole kuin pari viikkoa, kun näin häkin vaunun etuteltan edessä. Koirat (2 kpl.) viihtyivät hyvin siinä ja pääsivät tarvittaessa etutelttaan. Oli mielestäni fiksu vaunuilija, koirat saivat olla vapaana, ei narun päässä eikä vaunun sisällä. Olivat vielä varsin rauhallisia koiria. Ja mielestäni omistaja otti hienolla tavalla muut alueella olevat huomioon.

ISOSAARI JANI 16.07.2008 22:45

meillä poika kyllä kiltti ja menossa vain silittään koiria.mutta ikävää että jotkut tuovat koiria leiriytymään jotka eivät pidä muista kuin omasta väestä.

AHOLA JARI 17.07.2008 00:06

No, tervetuloa nyt vaikka Nokian Viinikanniemeen. Täällä näin tänään 2 kpl koiria häkissä - liekö ollut jotain Pinsereitä. Etuteltan aukossa oli häkit, ja koirat olivat tyytyväisen näköisiä..

Olen kuullut, että arkakin koira kokee olonsa turvalliseksi - on kuin koppi/koti mukana, esim. näyttelykoirat. Toisaalta mikään irtokoira ei tule ihan "iholle"..

Tuohon lapsien toimintaan sanoisin, kyllä lapsille, myös 2-5v, rajat pitää vanhempien asettaa - minne saa ja ei-saa mennä, yksin tai vanhemman sisaruks(i)en kanssa. Ei kait vapaus liikkua tarkoita sitä, että eivät ole vanhempien valvonnassa?

Neljävuotias on kyllä aivoituksissaan sen verran vilkas ja yllättävä, että saattaa kadota äkkiä minne vain eikä osaa varoa autoja, liikkua yksin missään tai toimi mitenkään rationaalisesti. Osaa kyllä matkia toisia, niin hyvässä kuin pahassa ja hakee paljon uusia kokemuksia.

Kilttikään koira ei pidä tuon ikäistä/kokoista ihmisen alkua minään - ei siis noteeraa. Ja jo tuon ikäiselle lapselle pitää opettaa, että koiriin (tai niiden leluihin/luihin) ei koskaan saa mennä äkkinäisesti koskemaan, vieraisiin ei ollenkaan. Tuon ikäisen lapsen tarkoittama silittäminenkin on usein lähempäni tukistamista, ja koiralle tuollainen yllättäminen lähes aina (ja lähes kaikilla koirilla) laukaisee vaistot. Jatko riippuu kuinka koira tunnistaa yllätäjän; annetaanko turpaan vai annetaanko olla - harva koira väistää tilannetta. Pieni lapsi on koiralle yleensä korkeintaan "tasavertainen", yleensä vähemmän..

Voihan se vanhempikin yrittää ennaltaehkäistä, ettei esim. säikähdysken kautta pääse syntymään koirakammoa. Koira ei ole karvalelu. Mitään lapsi ei menetä, jos hänelle nuo asiat opettaa ja hänen kanssaaan toimii - välttyy tosin tod. näk. ikäviltä yllätyksiltä.

Tervesin kahden tuon ikäisen pojan ja kahden pystykorvan isä.

MYNTTINEN ARI 17.07.2008 11:00

Ei koira ole välttämättä vihainen jos se haukkuu ja murisee se ainoastaan puolustaa omaa reviiriään ja omistajiaan.

HULTTINEN SIMO 17.07.2008 11:47

Viisaita sanoja Jari! Noin ajattelee ja toimii ihminen, jolla on vastuullisuutta ja kokemusta sekä lapsista että koirista! Kirjoitti vaimo Tytti

TEILERI TIMO 17.07.2008 13:36

Niinpä... Moni varmaan sanoo asian tylymmin kuin oikeasti tarkoittaa. Usein vain on niin, että:

koirat pitävät jotain aluetta omanaan (tai niillä on lelunsa lähellä) ja vahtivat vihaisen oloisesti koira, kuten lapsikin, on arvaamaton yllätettynä ja jos jotain sattuu, syypääksi leimataan aina koira

Näitä tilanteita myös koiralliset ihmiset voivat välttää siten, ettei jätetä koiria ihmisten näkyville (lasten saavutettaviin) ilman, että ollaan itse paikalla. Eikä tietenkään pidetä koiria irrallaan.

Kun myös pikkulasten vanhemmat opettavat lapsille oikean tavan lähestyä koiraa, on kaikilla paljon helpompaa.

Itse en koiria (ja kissoja) yleensä kotiin reissuista jätä, vaikka varmaan 2 niistä monen mielestä voi olla ihmiselle vihainen (pienempi aina yllätettynä räjähtää ja isompi ei halua vieraiden koskevan itseensä, kumpaakaan ei kiinnosta vieraat ihmiset). Syynä mukana pitämiseen on se, että yli 99% reissuista tehdään, koska osallistumme johonkin koira- tai kissatapahtumaan. Toisaalta eläimemme eivät ole alueilla koskaan irrallaan ja koirat lenkitetään hihnassa. Ja jos on tilaa valita paikkaa, jäämme mielellään portin lähelle, jolloin ei paljoa tarvi alueella koirien kanssa kuljeskella. Oikeasti nämä tuntuvat pikkujutuilta, kun huomioidaan muut, on sitten mukana koiria tai lapsia tai ei ole. Tähän mennessä minä en ole tuntenut tulleeni ylenkatsotuksi enkä saanut moitteita yhdelläkään about 10 käymälläni alueella (päinvastoin, kaikkialla on oltu tosi ystävällisiä), joten rauhanomainen rinnakkaiselo lienee edelleen mahdollinen.

ONKALO MIKKO 17.07.2008 17:24

Eikö se ole parempi että naapurivaunusta ilmoitetaan ettei ko. koirat pidä vieraista lapsista ja mielestäni lapsillekin voi opettaa ettei vieraita koiria saa mennä silittämään.

UUSITALO MARKO 17.07.2008 19:40

Asiaa puhut, Mikko.

Liian usein leirintäalueilla näkee pieniä lapsia, jotka ilman minkäänlaista valvontaa juoksentelevat häiritsemässä muita leirytyjiä. Lapsilla(kaan) ei ole mitään oikeutta tulla silittelemään vieraassa etuteltassa makoilevaa koiraa - eikä välttämättä tulla vieraaseen etutelttaan lainkaan ilman lupaa. Tosin jos näin käy, vika ei tietenkään ole lapsessa, vaan tämän vanhemmissa. Meillä oma jälkikasvu on jo pienestä pitäen opetettu kunnioittamaan sitä muiden leiriytyjien pienen pientä yksityisyyttä.

Kaikki ei ole yhteistä leirintäalueillakaan.

PALIN MATTI 17.07.2008 19:52

Kumpia varten leirintäalueet on, elukoita vai ihmisiä? Ei pitäis olla epäselvä se. On ihan järjetöntä tuoda alueille sellaisia sekopäitä rakkeja, jotka käyvät kaikkien oman "lauman" ulkopuolisten kimppuun. Saattaa olla ihan hyvä vahti- tai metsästyskoira sellainen, mutta ei sitä pidä mukana kuljettaa lomamatkoilla. Täysin idioottien touhua sellainen!

MARTIKAINEN KARI 17.07.2008 21:50

Juuri näin. Meillä on kaksi koulutettua palveluskoiraa, mutta siitä huolimatta ne saattavat haukahtaa tai päästää äänen jos joku lapsi tai aikuinen yllättäen syöksyy etutelttaan. Voihan lapset toki koiria silittää, mutta siihen pitää aina kysyä omistajan lupa. Toisaalta suurimman ongelman leirialueilla ja muuallakin muodostavat kouluttamattomat pikkukoirat. Eihän se meidän Fyffe ketään kiusaa, räksyttää vain nonstoppina yötä päivää ilman hihnaa pitkin leirialueita eikä usko ketään, ei edes omistjiaan..

HULTTINEN SIMO 18.07.2008 15:25

Matti hyvä! Eiköpä ne leirintäalueet ole tarkoitettu niille, jotka maksavat, olipa heillä sitten lapsia tai lemmikkejä tai molempia tai ei kumpiakaan ;=). Terveisin Tytti

UUSITALO MARKO 18.07.2008 15:59

Matin kysymykseen "kumpia varten leirintäalueet on, elukoita vai ihmisiä", löytyy vastaus kaikille karavaanareille toimitetusta Leirintäopppaasta. Kunkin leirintäalueen kohdalle oppaaseen on merkitty symboli, joka kertoo selvästi ovatko lemmikit tervetulleita alueelle vaiko ei. Molempia alueita oppaasta löytyy.

Väite, että vahtikoiran kuljettaminen mukana lomamatkalla olisi "täysin idioottien touhua" kertoo pikemminkin esittäjästään kuin väitteen kohteesta, eikä siten ansaitse lisäkommentteja.

PALIN MATTI 18.07.2008 16:51

Aivan Marko. Kommenttisi ensimmäinen kappale on ihan täyttä asiaa ja vastaus kysymykseeni. Alueet on rakennettu ihmisiä varten. Alueen esittelyssä oleva koirassymboli todellakin kertoo, että alueella on erillinen koirien ulkoilutuspaikka. Koirat ovat tervetulleita sinne ihmisten seurassa ja valvonnassa.

Alueet on siis tehty ihmisiä varten. Jos olisi toisin päin, niin siinä alueoppaassa olisi silloin ihmisen kuva sellaisten alueiden kohdalla, jotka on varustettu siten, että ihmisen leiriytymistarpeet tyydyttyvät.

Kommenttisi toinen kappale on sitten taas tosi syvältä. En silti tarkoita, että olisit siinäkään asiassa silti väärässä.

KUJANPÄÄ MARKKU J 18.07.2008 20:37

On kanssa aika yleinen rotu, valitettavasti. Että panee vihaksi kun ns koiraihmisen kanssa jutellessa koiraihmisen munan nuuskija alkaa hoitaa hommaansa ja koiraihminen ei ole huomaavinaan moista munan nuuskijansa suoritusta. Koiraihminen voi jopa olla iloisen ylpeä näyttäessään kuinka hänen nuuskijansa on ihmisystävällinen ja lempeä, suorastaan rakastettava.

KORHONEN KARI 19.07.2008 09:17

Joo..ja yksi söpöliini,koiruli,ui ui ,päättikin haukata palasen.Ei kun söpöliinejä lisää kehiin!Eikä niitä tarvitse edes koulutella,perrr... Lue eilinen Iltalehti s.2-3.Samalla sivulla muitakin upuliinien tekosia.

KORHONEN KARI 19.07.2008 13:14

Iltalehden keskustelupalstalla lisää kommentteja.Pääasiassa piskien omistajien puolustautumista.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.