Kiertoliittymän uusi riski

AHJOS TIMO 15.12.2009 17:37

Matti Palin kysyi, mikä on muuttunut. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla monet aiemmat liikennevaloin ohjatut tai tavalliset suorakulmaiset risteykset on korvattu kiertoliittymillä. Aiemmin siis väistettävät tulivat oikealta, vasemmalta tai melko suoraan edestä, mutta nyt niitä tulee hyvin usein etuviistosta vasemmalta pylvään takaa. Normaalien ajoreittieni varrella ei tainnut 10 vuotta sitten olla yhtään kiertoliittymää. Nyt niitä on muutaman kilometrin välein. Kiertoliittymä vetää kyllä paremmin kuin liikennevaloin ohjattu, koska siinä ei kenenkään tarvitse odottaa turhaan.

Uutta on siis se, että nyt täytyy vähän väliä kurkistaa, onko siellä vasemman pylvään takana joku lähestymässä. Luulen, etten ole ainoa, jolta se kurkistus on jäänyt tekemättä tyhjään kiertoliittymään ajaessa kunnes on kerran joutunut vaaratilanteeseen ja ihmetellyt sen jälkeen, mistä se toinen auto tupsahti siihen kuljettajan oven viereen torvea soittamaan.

EEROLA TEEMU 15.12.2009 17:44

Oppia ikä kaikki, kuten Matti kerroit. Kotikaupunki on varsinainen kiertoliittymien mekka, mutta eipä ole tuo "uusi riski" vielä menoa haitannut. (En tosin ollut huomannut p*skapapereissakaan ennen mitään ongelmia, kunnes täällä selvisi että niistä "eräät" eivät tule pöntöstä ulos)!

Sitä kuvittelee kärkikolmion takaa ympyrään tulevien tuntevan liikennesäännöt ja erottavan piirongin kokoisen liikkuvan esineen. Tässä kulttuurissa siihen riittää vasemmalle kääntyvä pää - oikealta voisi toki tulla eksynyt engelsmanni. T- risteykset puolestaan ovat edelleen usein haasteellisia, ellei apukuskia ole matkassa. Olisi pitänyt satsata siihen de-luxe malliin, missä on oikealla puolella lasiseinä.

SUOMI SEPPO 15.12.2009 18:00

Minunkin mielestä on tullut muutos systeemeihin. Liikenneympyröitä ei tainnut kolmisen kymmentä vuotta sitten löytyä Suomesta kun Helsingin Pitäjänmäestä. Meinasivat purkaa sen silloinkin pois kun se oli niin vaarallinen. Muutoksen on kai saaneet poliitikot aikaan kun ovat ehkä käyneet Ranskassa tai Englannissa opissa. Ranskassakin moottoritien rinnakkaistiellä (ilmaisella) on parin kilometrin välein ympyröitä. Ei siellä välttämättä mitään varsinaista risteystä ole vaan tiet päättyvät peltoon. Saadaanpa siirrettyä porukka maksulliselle tielle. Eglannissa pistävät risteykseen tynnyrin joka pitää muistaa kiertää väärältä puolelta. Samoin on yleistynyt muuallakin nämä miniympyrät. Vastaantulija kun "kääntyy vasemmalle" miniympyrässä ilman vilkkua niin vastakkaisesta suunnasta "suoraan" ajaja ei välttämättä osaa ennakoida risteäviä ajolinjoja. (Ei tietenkään koske teitä keskimääräistä parempia ajajia.) @seppo

JANHONEN MATTI 15.12.2009 18:26

Onpa jäänyt kaimalta huomaamatta, että nyt on ilmestynyt aivan UUSI tapa ajaa kiertoliittymässä. Lähestytään kolmion takaa liittymään tulevaa ajoneuvoa etuvasemmalta siten, että pysytellään koko ajan katvealueella, joka syntyy liittymään tulevan auton kuljettajalle, kuljettajan puoleisesta tuulilasin etupilarista ja taustapeilistä. Homma vaatii liittymän kehäällä ajavalta aivan erityistä taitoa sovittaa nopeutensa niin, että pysyy koko ajan katvealueella, koska molemmat ajoneuvot liikkuu ja kulmasuhde liittymän kaartosäteestä johtuen vaihtuu koko ajan. Mutta ken se osaa niin eikun POKS.

Ranskassa jossa kiertoliittymiä on erityisen paljon on joulumarkkinoille tullut jäykkäniskaisille matkailuautojen kuljettajille tarkoitettu sähköinen pilot-penkki, jonka servomoottori kääntää penkkiä haluttuun suuntaan kuljettajan hatunlipassa olevan anturin mukaan suhteessa 1:2. Kääntösuhdetta voi "viiksestä" säätää niskan jäykkyyden mukaan. Laite on turvallisuussyistä säädetty siten, että se toimii vain alle 40 km/h nopeuksissa.

EEROLA TEEMU 15.12.2009 19:01

Ajoin 60- luvun alkupuolella ajokortin ja jo silloin tässäkin "Suomen nuorimmassa kaupungissa" oli 2 suurta ympyrää ja joitakin pienempiä. Välivaiheessa ne kaikki purettiin, mutta nyt taas muutaman vuoden sisällä on rakennettu useita uusia. Pitäjänmäen "rengastie" kävi tutuksi kun sen kautta tuli päivittäin käytyä töissä 60/70 lukujen vaihteessa.

Saattaa "ongelma" olla tottumuksestakin kiinni, ellei ole joutunut ajamaan "ympyröissä" koti- ja ulkomailla. Näkemisongelma voi johtua huonosta ohjaamoergonomiasta, jos pilarit, peili ja penkin sijainti tekevät näköesteitä. Ei ole varsinaisesti mikään "paremman kuskin ominaisuus", että osaa tulla kärkikolmion takaa ympyrään turvallisesti. Perustasoa vain.

KAUPPI ERKKI 15.12.2009 19:35

Meilläpäin piirongit on peräkamaris ei niitä tartte varoa ellei nyt jonkun muuttokuormasta satu siinä liikenneympyrässä tippumaan ja jää siihen katveeseen siinä saattaa tulla monelle termitille noutaja.

Mutta itse asiaan kyllä me timon kanssa ihan aiheesta varotettiin pienissä liikenneympyröissä ei voi luottaa näkemäänsä kyllä se auto tulee kuin tyhjästä eteen joten on todella tärkeää että kurkistaa vaikka siitä sivuikkunasta hieman ryhtiä kohottamalla että katveeseen ei varmasti jää mitään.

Kortti on ollut taskussa 40 vuotta koskaan sitä ei ole tarvinnut pistää kuivumaan eikä yhtään vahinko ilmoitusta ole tarvinnut tehdä pari kertaa on kaasu hirttänyt kiinni ja nopeus karannut luvattomille lukemille mutta siitäkin on selvitty rahalla.

KONTINAHO ALPO 15.12.2009 20:42

Tämäpä yllätys kun luin tämän kiertoliittymä-öngelman. Kun minä olen pitänyt niitä herran lahjoina autoilioille. Ainakin tuo Haaransillan ympyrä Limingassa on ainakin kymmenen kertaa parempi kun entinen liittymä. A.K

HALMEENMÄKI JUHANI 15.12.2009 20:49

Krohöm, olen opettanut molemmat poikani ajamaan, kahden viimeisen vuoden sisällä. Sain molemmat opetusluvat samalla teroriakokeella, se kun on voimassa kaksi vuotta. Ja laakista läpi, kaikkien kolmen kirjalliset. Ekalla pojalla meni eka inssiajo uusiksi, ajoi liian sujuvasti. Toisella läpi kun ajoi ylivarovaisesti, muuta liikennettä toppuutellen. Toinen poika laakista läpi, vaikka teki enemmän virheitä hermostuksissaan. Eli tuurista kiinni millainen inssi osuu kohdalle. Mutta liikenteessä molemmat ovat olleet paljon valmiimpia kuljettajia, jotka selviytyvät arkitilanteissakin ja tavallisillakin autoilla. Autokoulu on ihan liikaa pelkkään inssiin opettamista ja liian hyvillä autoilla. Sitten kun juniori saa jonkun halvan oman auton alleen niin ollaan metsässä. Tuon käytännön ajotaidon puutteen on nähnyt noiden kavereiden ajotaidoista, ei esim osata peruutella muualle kuin katsastuskonttorin ruutuun, meidän pihalla pistetään "isäntäjuniori" puikkoihin että saadaan auto käännettyä...

KAUPPI ERKKI 15.12.2009 21:49

Krohöm meidän perheessä minä opetin vanhemman pojan ja vaimo nuoremman molemmat pojat vielä hengissä kummastakaan ei tullut kaaharia olen myös kotiopetuksen kannalla ne opit mitä me vanhempina annoimme lapsillemme lisää turvallisuuden tunnetta täällä kotona vaikka lapset ovat jo mailmalla niin voimme aina luottaa heihin vastuullisina autoilijoina.

SILMUNEN HANNU 15.12.2009 23:20

Kröhöm, mun mieheni on opettanut minut 20 v sitten ajamaan autoa ja ekalla meni molemmista insseistä läpi, samoin esikoisen ja ekalla läpi. Nyt alkaa kahden tytön opetus, sitä kyllä hiukan kauhulla odotan, kun siellä takana joutuu itsekin kyydissä taas olemaan:) Esikoinen oli sentään mopoillut, tytöt ei. Mutta täytyy luottaa, opinhan sentään minäkin, joka en ollut auton rattiinkaan ennen ajo-opetusta koskenut...

Muta ehkä Halmeenmäkien kannattaa kuitenkin vuoden vaihteen jälkeen varoa meidän pikku rellua:)

t.Kaarina

VALKAMA MARKKU 16.12.2009 08:00

Tyttäreni on (auto)koulua käymätön jo kolmannessa polvessa. Tyttäreni opetin minä, minut faija ja faijan puolustusvoimat.

Hyvä puoli tässä on se mielenrauha joka tulee siitä että tietää mitä on opetettu. Eli kaiken sen minkä kokee tärkeäksi turvallisuudelle. Mukaanlukien jo vuosia ennen ajokortti-ikää aloitettu jäärata harjoittelu! Päivän harjoittelu yliliukkaalla harjoitteluradalla on mielestäni enemmän haitaksi kuin hyödyksi.

VIITALA RISTO 16.12.2009 11:40

Kröhöm, vaimo on opettanut mua ajamaan yli kakskytä vuotta.

GRÖNLUND JORMA 16.12.2009 12:35

Khöhöm täältäkin! Minä opetin noin 15 vuotta sitten vaimoni ja vanhemman tyttäreni ajot samanaikaisesti. Sitten vuoden päästä poikani. Ja vielä neljänneksi muutaman vuoden päästä edellisistä nuorimman tyttäreni. Kaikki hengissä ja ovat hyviä kuskeja.

Ajo-opetukseen ei voi ryhtyä kyllä valmistautumatta. Opettaja joutuu myös opettelemaan uudestaan kaiken autokoulun oppikirjasta, ettei opeta väärin. Eikä siitä opettajan teoriakokeestakaan niinvain selvitä.

LIIMATAINEN HANNU 16.12.2009 12:53

Eikös se opetus nyt ole kuitenkin heleppoo? Kun liki jokainen soumalainen, mieskuski ainakin, on "keskimääräistä parempi kuljettaja"?

Täytyy niiden muutamien raukkojen olla sitten tosi surkeita kuskeja?

LAHTI ANTTI 16.12.2009 13:55

Nyt minäkin voin jo tunnustaa Turussa 60-luvun alussa tekemäni synnin. Moottoripyöräkortti oli jo hankittuna, mutta autokortti piti saada. Ei muuta kuin kouluun.

Toki silloin mulla oli jo toinen auto käytössä kun menin sinne. Kulman taakse vain piti jättää se ja kävellä oppitunnille. Kerran ajoin kouluautoa ja opettaja totesi, että et sä ajo-opetusta tarvitse. Muista vaan kun menet inssiajoon, niin aja liikennesääntöjen, eikä liikenteen rytmin mukaan.

Kerralla meni läpi!

LIIMATAINEN HANNU 16.12.2009 14:06

Minä ajoin sen inssin Helsinskissä, eikä mennyt eka kerralla läpi. Autokouluopettaja kyllä sanoi että minä ajoin oikein, inssi vain viduili, jostakin syystä.

Vieläkin muistan, joka kerta, kun siitä kohtaa ajan, että näin se ajetaan, vaikka se inssi hylkäsikin sen minun tavan, silloin.

NYYSSÖNEN KAJ 16.12.2009 15:17

Drammenssa on hauska sellainen, Siinä on yksi reikä josta pääsee kiertoliittymään ja toinen josta ajetaan ulos. Kiertolitymästä saa poistua vasta kun olet kirtänyt sitä 6 1/2 kierrosta. Liittymä on rakennettu kallion sisään.

Jos kiinostaa tietää enemmän googleta "spiralen drammen"

KERÄNEN KAUKO 16.12.2009 17:45

Ja siihen liittymään kannattaa ajaa vaunulla tosi kovaa, oikein vauhdilla. Muuten saattaa jäädä välille.

NISSINEN KAUKO 17.12.2009 19:54

Joo eikä tarvii paljon vilkuilla vasemmalta ja oikealta tulijoita. Rattiakaan ei tarvii paljon käännellä.

AHJOS TIMO 18.12.2009 18:29

Ajoin tänään Vantaan Tammistossa entisen Markantalon lähellä olevan kiertoliittymän läpi idästä länteen. Vastaan tuli jono autoja, jotka ajoivat muuten suoraan, paitsi että ympyrän kohdalla hekin joutuivat tekemään pienen koukkauksen oikealle. Pysähdyin kärkikolmion taakse varmistuakseni, pitääkö minun väistää jotakuta. Vastaantulijoista yksikään ei laittanut vilkkua päälle poistuessaan ympyrästä. Ei siinä auttanut muu kuin yrittää päätellä auton liikeradasta ja kuljettajan pään asennosta, aikooko hän kääntyä vasemmalle eli jatkaa ympyrässä vai ajaa suoraan eli poistua ympyrästä.

PALIN MATTI 18.12.2009 18:39

Kiertoliittymän viaksihan tuota ei kuiteskaan voia laskia, vai?

EEROLA TEEMU 18.12.2009 19:11

Jos kuljettajan pään asennosta rupeaa päättelemään, pysyykö tämä ympyrässä vaiko ei, niin pian kyllä rytisee. Onko niillä kulmilla niin kiire, että kärkikolmion takaa pitää tulla "arvauksen perusteella" kehiin? Mietis nyt vielä kertaalleen, mikä tuossa ajattelussa on vikana ja aika pahasti.

NISSINEN KAUKO 18.12.2009 19:50

Pitäisköhän sinne Vantaallekin laittaa ohjetaulut,miten vilkkua käytetään kiertoliittymissä,Poris on ollut jo monet vuodet mainitut ohjeet.

AHJOS TIMO 18.12.2009 22:09

Tuo mainitsemani risteys on esimerkki sellaisesta, että on olemassa vilkasliikenteinen pääkatu ja sillä poikkikatu, jolla on vain vähän liikennettä. Siihen on sitten rakennettu pikkuinen kiertoliittymä. Pääkatua kiertoliittymän läpi ajavat kokevat edelleenkin ajavansa suoraan eivätkä käytä vilkkua. Ympyrän keskiosa tuntuu kadun keskelle rakennetulta liikenteenjakajalta, joka pitää kiertää.

MUSTONEN OSSI 18.12.2009 22:22

Olet oikeassa,vilkku päälle,kun aiot poistua,ei ympyrään ajettaessa

Tämä vähän särähtää korvaan. Ehdottomasti vilkku päälle jo ennen kiertoliittymään tuloa, jos poistuu ensimmäisestä poistumisliittymästä. Täysperävauna ajavana olisin päässyt monta kertaa sujuvasti liittymään, jos näin olisi menetelty. Harmittaa niiden yhdistelmän perässäkin olijoiden puolesta kun joutuvat turhaan odottamaan.

PS. Täysperävaunyhdistelmältä menee aikaa noin 20 sekuntia paikoiltaan lähtiessä risteyksen ylitykseen.

HALMEENMÄKI JUHANI 19.12.2009 15:09

Mutta kun ei uskalla luottaa mitä vilkuttaa jos vilkuttaa jo tullessaan. Niin moni pistää vilkun päälle vain ilmoituksena tullla ympyrään, ilman aikomusta kääntyä jo heti seuraavasta pois. Kaikki kun eivät osaa niin osaavillekin tulee järjellisestä sekavaa...

KORPPI SEPPO 20.12.2009 01:03

Pienet on murheet siellä Suomessa niistä ympyrässä ajajista. Se kun on siellä Suomessa vielä niin uutta. Täällä Espanjassa sitä "ympyröimistä" on opeteltu kait jo vuosikymmeniä. Vieläkään sitä ei osata. Kuka vilkuttaa oikealle, kuka vasemmalle. Kuka ajaa sisäkaistaa, kuka ulko. Ei mitään väliä, mihin mennään ympyrään sisälle, millä "renkaalla" ajetaan, mistä mennään ulos. Kunhan väistetään ensin sitä, joka on aikaisemmin tullut ympyrään. Väistetään sitä, joka vaihtaa sisäympyrästä ulkoympyrään. Väistetään sitä, joka vaihtaa ulkoympyrästä sisäympyrään. Ja väistetään sitä, joka lähtee ulos. Miltä kaistalta tahansa. Eikä siinä tule kysymykseen tuleeko se naapuri A-, B- tai C-pilarin takaa. Tai kokonaan auton takaa. Niin kuin joku tuolla aiemmin sanoi "ympyrässä ajetaan niin, että ei tule kolaria".

Se on hyvä sääntö kaikkialla muuallakin ajamiseen.

Näin puusta nähtynä. Palmusta tällä kertaa.

ANTTILA MARKKU 20.12.2009 10:35

Ai,jai.Herra Korpi,et ota nyt huomioon suomalaista kateutta joka johtaa saksalaiseen määräysten ja määräysten vahtimisen kulttuuriin.Eihän se nyt sovi että joku tekee niinkuin hyvä tulee,vaan niinkuin määräykset edellyttää.Sillä minähän mene ensin koska minulla on lupa.Meitä on täällä 5milj.vahtimassa että näin käy.Muuten tulee sakkoa,linnaa,vankeutta ja naapuri onnelliseksi koska siitä sai.Lainrikkoja.

SAIKKONEN ERKKI 21.12.2009 19:26

Ei hyvää päivää, kaikenlaisia !!!!! Olisko nyt kuitenkin syytä harjoitella sitä kurkistamista vaikka kotipihalla, niikuin kylmäharjoituksena.. olis sitten valmius kurkistella ihan oikeessa liikenteessä.

PALIN MATTI 22.12.2009 00:29

Tuota mieki oon ihimetelly, että mikä uusi riskitekijä olis kiertoliittymmiin tullu. Kautta vuosikymmentenhän niitä on meilä ollu. Mikä niisä on mukamas muuttunu?

Ainoa muuttuja vois olla itelä oman niskan jäykistyminen. Siis mahollisesti. Muuta uutta en ihan yht'äkkiä keksi.

KOSKINEN OLLI 22.12.2009 05:20

Niin, kolari sattuu juuri siksi ettei kuljettaja ota huomioon uutta riskiä.

Liikenteessä riskit ovat aina uusia.

SUOKKO OIVA 22.12.2009 07:36

Jos tämä uusi riski kiertoliittymässä on jäykistynyt niska niin onhan tämä otettu huomioon jo useimmissa matka-autoissa kun niissä on kääntöalustalla olevat penkki. :)

ANTTILA MARKKU 22.12.2009 10:27

Muistelen tuota -70 lukua kun Pori oli kuuluisa kiertoristeyksistään,heikkohermoiset ei tullut ollenkaan niiden ja myöhempien yksisuuntaisten katujen takia poriin.Pitäjänmäessä oli toinen kauhunpaikka porintien toisessa päässä.

SUOKKO OIVA 22.12.2009 16:43

Mutta Viinikan liikenneympyrän eikun liikenteensekoittajan voittajaa ei ole vieläkään löytynyt :D

NISSINEN KAUKO 22.12.2009 17:09

Joopa joo nyt on Porissa kiertoliittymiä paljon enemmän,kuin -70 luvulla. Mutu tuntuma on,että liikenne sujuu, jos ei paljon paremmin,niin paremmin kuin -70 luvulla. Ajatellaan autokannan kasvua niistä ajoista, johan olis ruuhkaa Porin kokoisessakin kaupungissa tänäpäivänä ilman kiertoliitymiä. Ne yksisuuntaiset kadut on luku sinänsä.

ANTTILA MARKKU 22.12.2009 17:44

Ninpä,mutta siloisessa uudenkoiviston ja presidentinpuistokadun ympyrässä ei ollutkaan kolmioita oikealtatulijoille.Aiheutin yhdelle autokoulun naisoppilaalle varmaan ikuisen trauman peruuttamalla oikealta autokouluauton alle moottoripyörällä. Siis sankaris miähiä,pistäkääs paremmaksi.

NISSINEN KAUKO 22.12.2009 19:53

Ne on nääs kehittyny nuo ymmyrkäiset ja kiertoliittymät vuosikymmenien aikana,tai paremminkin ohjeet,miten niissä ajetaan.Tuskinpa löytyy joka pistäis paremmaksi.

MUSTONEN OSSI 23.12.2009 00:12

Kiertoliittymän ideanahan on, että mahdollisessa onnettomuustilanteessa nopeudet ovat mahdollisemman pienet, jotta henkilövahingoilta säästyttäisiin. Siinä mielessä lähden kyllä yhdistelmällä liittymään mikäli vilkkua näytetään enkä ala arvailemaan tarkoittaako ko. kuljettaja, että hän on saapumassa liittymään ja vilkuttaa sen vuoksi vai onko hän poistumassa ensimmäisestä erkaantuvasta liittymästä.Edelleen toivon, että ilmoitetaan vilkulla aikeista mahdollisimman varhain.

EEROLA TEEMU 23.12.2009 00:27

Ei nyt heti tule mieleen, miksi kiertoliittymään tuleva näyttäisi vilkkua muusta syystä kuin poistuakseen liittymästä lähimmästä ulosmenosta. Jos tämä vilkuttaja ajaisi kylkeesi, niin mahdollisesti hänen takanaan tulija voisi todistaa että poistumista tarkoittava vilkku oli päällä. Kun ajat yhdistelmällä, niin kohtelias liikennöinti edellyttää, että Sinulle annetaan tietä esim. vähän hidastelemalla ja sopivalla merkillä, vaikkei vuorosi vielä olisikaan. Teen itse näin usein busseille, jotta välttävät pysähtymästä liittymän eteen. Perussääntöhän on paljon yksiviivaisempi.

MUSTONEN OSSI 23.12.2009 00:41

Vilkun käytöstä vielä:

Vilkku päälle ennen kuin suunnitteletkaan jarrupolkimen painamista hidastaaksesi nopeutta kääntyäksesi johonkin suuntaan. Takana tuleva tietää jarruvaloista, että lamppu ( päässä ) on syttynyt, muttei tiedä vielä mihinkä oikein olet menossa.

MUSTONEN OSSI 23.12.2009 00:52

Vilkun käytöstä vielä:

Vilkku päälle ennen kuin suunnitteletkaan jarrupolkimen painamista hidastaaksesi nopeutta kääntyäksesi johonkin suuntaan. Takana tuleva tietää jarruvaloista, että lamppu ( päässäsi ) on syttynyt, muttet tiedä vielä itsekkään mihinkä oikein olet menossa.

PS Näinhän se piti olla

KEMPPAINEN OLAVI 24.12.2009 14:29

Espanjalaisten vilkun käytössä kiertoliittymissä voisi olla yksi hyväkin puoli. Kun poistutaan vasta kolmannesta ulosmenosta, vilkutetaan kahden ensimmäisen kohdalla vasemmalle, jolloin muut tietävät heti kauanko jatkat ympyrässä. Espanjalaisten kaista-ajo kaipaisi muuten järkeistämistä, kuten Seppo Korppi aiemmin totesi.

Ps: Kun vielä saataisiin eteläeurooppalaiset käyttämään ajovaloja sateessa, sumussa, hämärässä, mieluiten aina,vähintään moottoriteillä. Saksassakin on valojen käyttö lisääntynyt viime vuosina jo hyvin.

TUOMI JYRKI 24.12.2009 18:46

Olipa runsaasti kommentteja. Tunnustan olevani sen verran tyhmä, että en aloittajan ongelmaan tajunnut, vaikka luin sen useampaan kertaan. Eihän kiertoliittymään voi ajaa ja sieltä poistua kuin yhdellä tavalla eli oikein. Olet väistämisvelvollinen liittymässä ajavia kohtaan ja panet vilkun päälle oikealle sieltä poistuttaessa. Ja Grönlundin Jorman täydentävä ohje eli panet vilkun oikealle, jos aiot ympyrästä heti ensimmäisestä haarasta poistua. Jos sinulla on joku katvealue ajoneuvossasi, ei se ole ympyrän eikä ympyrässä jo ajavien vika. Toki otat senkin huomioon, että kukaan ei tunne kiertoliittymän sääntöjä eli olet varovainen. Se ympyrään tulossa oleva saattaa kuvitella, että sinä olet ympyrässä väistämisvelvollinen, koska sinähän lähestyt häntä vasemmalta! Äläkä luota ajoneuvoon, jolla EI ole vilkku päällä, sehän saattaa poistua ympyrästä siitä huolimatta.

KOSKINEN OLLI 24.12.2009 21:03

Asia on niinpäin, että riskiä tajuamattomat kuljettajat ovat riskikuljettajia.

NIEMINEN RAIMO 06.01.2010 21:25

Tämä Viinikan kiertoliittymä toimisi varmaan ilman liikennevalojakin.Tosin jokuaika sitten mopoauto kiersi ympyrää vastavirtaan. http://kartat.eniro.fi/m/Mtkj6 @rami

NIEMINEN RAIMO 06.01.2010 21:34

Ei aukea tuo Eniron linkki kartalle,mustaa pukkaa.Katunäkymäkuva piti olla Viinikan ympyrästä, @rami

SUOKKO OIVA 06.01.2010 21:37

http://teto.tampere.fi/valot/viinikka.htm

NIEMINEN RAIMO 06.01.2010 21:49

Jep sama paikka tämä se piti olla. http://www.aijaa.com/v.php?i=5513787.jpg @rami

ANTTILA MARKKU 06.01.2010 23:17

Eikä tuossakaan risteyksessä olisi hirveitä tarvinnut tehdä jos kevyt liikenne olisi laitettu maan alle.Tampere kerää omistamiltaan yhtiöiltä sen verran vuosittain voittoa joten risteyksen ja ympyrän korjaus olisi mahdollista ilman verorahoja.Ruuhkassa kyseinen paikka on jopa tampereella varsinainen p.rekä.Itä länsi suunnassa on hyvin vähän vaihtoehtoisia reittejä onneksi sentään ohitustie valmistui.Taitaa olla 99

OJANPERÄ OLAVI 08.01.2010 23:21

Ehdotus kiertoliittymä ongelmaan: Otetaan kolmiot pois vuodeksi.Olen melko varma,että huomiokyky aktivoituisi.Ympyrään tultaisiin hiljaisemmin,koska se olisi aina täynnä autoja."Päällehän ei saa ajaa" Pariisissakin (riemukaari)tämä toimii oiken hyvin. Siinä opittaisiin sitä huomiokykyä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.