Kiertoliittymän uusi riski

AHJOS TIMO 12.12.2009 23:18

Suomeen on rakennettu ja rakennetaan edelleen paljon kiertoliittymiä, jotka vähentävät vakavia risteyskolareita. Niihin liittyy kuitenkin yksi uusi vaaratekijä. Oletteko muut kiinnittäneet siihen huomiota? Nimittäin:

Tavallisessa risteyksessä pitää kärkikolmion takaa tullessa väistää sivuilta tulevia ajoneuvoja ja lisäksi vastaan tulevia ajoneuvoja, jos on tarkoitus kääntyä vasemmalle. Sivuilta tulevat näkee risteyksen lähellä sivuikkunoista ja vastaan tulevan etuikkunasta. Kiertoliittymässä väistettävä ajoneuvo voi lähestyä etuviistosta vasemmalta pysyen tuulilasin ja sivuikkunan välissä olevan pylvään takana niin, että kuljettaja ei näe sitä mistään ikkunasta, ellei vartavasten kurkista, onko siellä pylvään takana joku lähestymässä.

LAHTI ANTTI 12.12.2009 23:53

Liikenteessä pitää ennakoida ja katsoa myös sinne etuvasemmalle. Ei se tuota mitään vaikeuksia.

SUOKKO OIVA 12.12.2009 23:58

Jos viitsi kumartua niin että näkisit tuleeko sieltä etuviistosta vasemmalta ketään niin ota se näkemä este pois. No problem.

PALIN MATTI 13.12.2009 00:41

Nyt ei ymmärrä. Mikä ongelma?

SUOKKO OIVA 13.12.2009 01:21

Timppa ei näe autostaan etuvasemmalle kun hänen autossaan on jokin näkemäeste edessä :(

KOSKINEN OLLI 13.12.2009 01:52

A-pilari on tuo näkemäeste. Hiukan hankalaa on sen poistaminen. :D Vieläpä nykyautoissa melkoisen paksu A-pilari verrattuna 70-luvun autokalustoon. Pitää vaan yrittää kurkistella pilarin takana olevaa liikennenäkymää, onneksi rullaturvavyöt mahdollistaa eteenpäin kumarrusta,ja toisaalta liikenneympyrään mennessä ei juuri muuhun suuntaan tarvitsekaan katsoa.

T. nimimerkki liikenneympyrän kannattaja ;)

SUOMI SEPPO 13.12.2009 10:51

Helsingissä Hämeentielle lähelle HobbyHallia on tehty tappoympyrä. Entiseen tavalliseen risteykseen on laitettu keskelle risteystä ympyräkoroke jolla saatiin kiertoristeys aikaan. Ympyrä on niin pieni että se ajetaan melkein suorana. Nyt vastaantulija joka kääntyy vasemmalle sivukadulle Arabianrantaan, tietysti kuten opetettu on, kääntää keskustasta päin tulevan eteen ilman vilkkua "yllättäin". Olkaa varovaisia jos siellä liikutte. Varmasti siinä kohta rysähtää kun sopivasti "oikeuksistaan" kiinnipitäjä sattuu hollille. @seppo

VARTIAINEN JOUKO 13.12.2009 10:52

Kautta aikainhan Timo näitä näkemäesteitä on ollut, mutta niiden kanssa on osattava tulla toimeen ja tiedostettava niiden olemassaolo.

ANTTILA MARKKU 13.12.2009 11:00

Se etuvasemmalle näköesteen aiheuttava pilari kätkee helposti rekan.Se ongelma on muissakin risteyksissä suuri.Kiertoristeykset vielä erikseen kun ihmiset eivät osaa niissä ajaa.Jäädään ihastelemaan revontulia tai jotain muuta mieltä kuohuttavaa eikä ajeta risteykseen vaikkei ole estettä.Kolmiohan ei ole pakollinen pysähtymis merkki,olen jossain muussakin yhteydessä maininnut että pitäisi arvioida uusiksi joidenkin liikenne tilanteiden perusteella ajokyky.Kiertoliittymissä jokainen kolmio tarkoittaa omaa risteystä.Se jos edellisessä risteyksessä joku on tulossa kiertoliittymään ei tarkoita että tulijaa pitää jäädä odottamaan.Se sitten osaa riipiä kun joku jää ilman syytä pälyilemään horisontissa näkyvää pölypilveä.

HALMEENMÄKI JUHANI 13.12.2009 16:48

Kunhan nyt saataisiin edes suomalaiset tajuamaan miten ympyrään, ympyrässä ja ympyrästä ajetaan.

VILKKU päälle vasta kun ollaan ohitettu poiskääntymistä edeltävä liittymä. Näin tietää koska voi itse liittyä ympyrään, kun ympyrässä oleva kerran poistuu siitä. Ei siis missään nimessä niin että vilkku on päällä jo ennen kuin ajetaan ympyrään!

YMPYRÄÄN ajetaan rohkeasti kun se oma väli tulee, ja pitää uskaltaa luottaa ympyrässä ajavan vilkkuun. Muuten ympyrässä ajaa vain yksi kerrallaan!

YMPYRÄSSÄ ei tarvi varoa sinne tulevia. Niillä on kaikilla kärkikolmio.

Ja kyllä on tosiaan ihan totta, että näitä kaikkia perusjuttujakaan ei tiedetä!

KAUPPI ERKKI 13.12.2009 18:12

Sori Ahjos Timo että olet saanut huonoa ja ala-arvoista palautetta asiallesi.

Kerron seuraavaa Vähässäkyrössä oli ennen juuri tällainen vaarallinen ympyrä satuin olemaan semmoisessa seminaarissa jossa käsiteltiin Vähänkyrön liikenteen vaara paikkoja toin esiin liikenneympyrän koska minulle oli sattunut kaksi kertaa juuri tällainen timon kuvaama kohtaamis tilanne yhtä-äkkiää onkin auto suoraan edessä kuin ilmasta pudonneena ellei vastapuoli olisi jarruttanut niin rysäys olisi ollut varma sanoin seminaarissa että kerran annan itselleni anteeksi mutta kun kävikin kaksi kertaa niin sanoin että ympyrä on susi autoni on ducato.

Kuinka ollakkaan tiehallinnon miehet tulivat ja mittailivat ympyrää meni jonkin aikaa niin liikenneympyrän kehää suurennettiin eikä ole sen jälkeen tarvinnut leikkiä sätkynukkea ratin takana riittää kun vilkaisee vasemmalle.

Kerroin seminaarissa juuri tästä pilari hommasta että kun autot saapuvat samanaikaisesti ympyrään niin vasemmalta tuleva voi jäädä koko lähestymisajaksi pilarin taakse minäkin opin kantapään kautta sen että ennen liikenneympyrän laajentamista piti aina erikseen ikäänkuin keikauttaa päätä että varmistui siitä ettei kuolleeseen kulmaan jäänyt autoa.

KUIKKA ARI 13.12.2009 18:21

Kiertoliittymä on paikallaan monessa risteyksessä ja oikein suunniteltuna toimiii sujuvasti vilkkaassakin liikenteessä vaikka vasemmalta muut tulevatkin. Kokkolassa uusi kiertoliittymä on hieno esimerkki suunnittelultaan, pohjoiseen jatkava ohittaa liittymän ohituskaistaa ja se vähentää huomattavasti liittymässä pyörivien ajoneuvojen määrää. Etelään matkaaville on sisin kaista ja satamatielle meneville uloin kaista. Sissus että toimii hienosti. Kyllä saa suunnittelija kiitettävän arvosanan. Sitä en ymmärrä miksi pikkupaikkakunnille rakennetaan valtateille pieniä kiertoliittymiä vain nopeuksien hidastamiseksi. Kukahan viisas osaa laskea paljonko CO2 päästöt nousee vuorokaudesta jonkun "turhan" kietoliittymän takia verrattuna tasaiseen 40km/h verrattuna. Tuumii @ri

LAHTI ANTTI 13.12.2009 18:33

Omassa paikassaan, riittävän suurena rakennettuna kiertoliittymä toimii varsin hyvin. Mutta tulkaapa Raumalle katsomaan,ajamaan näitä liittymiä. Pieniä kuin luteen pi..u ja suunnilleen jokaisessa vielä hidastuskoroke ennen pudottamassa vauhtia pois.

Niiden suunnittelija ins. Lahtinen tunnetaankin Raumalla paremmin nimellä "Töyssy Lahtinen". Eikä suotta.

KOSKINEN OLLI 13.12.2009 19:10

Onkohan kukaan selvittänyt "töyssyn" ekologista jalanjälkeä? Lienee mitattavissa hidastuksen-kiihdytyksen aiheuttama polttoaineenkulutuksen lisääntyminen. Lienee tiedossa miten monta autoa vuorokaudessa kyseisen paikan ylittää, ja vielä kun tuo kerrotaan 365:llä, saadaan 1:n töyssyn vuotuinen päästömäärä.

HALMEENMÄKI JUHANI 13.12.2009 19:36

Tuolla Rauman lähellä näin itsekin erään Suomen järjettömimmistä töyssyistä. Ensin on risteys, jolta käännytään tuolle töyssllä varustetulle tielle. Ei montaa kymmentä metriä matkaa ennen kuin tulee töyssy. Eikä töyssyn jälkeen ole sitten montaa sataa metriä ennen kuin tulee 80km/h rajoitus. Saapi olla melkoinen urheiluauto jos meinaa ehtiä kiihdytellä kovin paljoa ennen töyssyä muutenkaan!

Rymättylässä on semmoinen kapea mutta korkea versio, joka on kuulemma ajettavissa raskaammalla kalustolla helpommin. Ei kyllä onnistu kun samassa yhteydessä on "mutkahidaste". Ja niin julmetun korkea että vastaa liki stoppimerkkiä.

Pahimpia auton rikkojia ovat markettien parkkiluolien kapeat metalliset töyssyt, täräyttää aina kuin isku munille.

VIITALA RISTO 13.12.2009 19:40

Eikös niitä hidastustöyssyjä värkätä yleensä sellaisiin paikkoihin joissa pitäisi muutenkin hidastaa nopeutta? Mulla on työmatkalla tuossa Kustaalantiellä ja Eisnäsinkadulla viisi töyssyä joiden yli ajan päivittäin kahteen kertaan ilman mitään roplematsuunia. Siellä on koulu ja päiväkoti ja neljänkympin rajoitus, mutta yleensä siinä ajettiin varmaan lähempänä kahdeksaakymppiä ennen kun niitä töyssyjä ei ollut.

SAVOLAINEN SEPPO 13.12.2009 19:52

nämä kiertoliittymät olisi hyviä jos osaittas käyttää , täällä imatralla on liikaa ryss) venäläisiä jotka ei tiedä mitään ympyrästä vaan vilkuttaa minne tahansa .muuten monessa paikassa toimii hyvin t sepeteus

LAHTI ANTTI 13.12.2009 19:52

Hyviä hidasteita ne töyssyt ovat, mutta kun ne laitetaan 5-10m ennen kiertoliittymää, kuten täällä Raumalla, niin tulee kyseenalaiseksi niiden sijoittelu.

VIITALA RISTO 13.12.2009 19:59

Ymmärrän. Ne on muuten hanurista nuo minikokoiset kiertoliittymät, jollaisia Vaasastakin löytyy.

VIITALA RISTO 13.12.2009 20:05

Mulla kävi muuten kerran niin, että tuli auto vastaan kiertoliittymässä! Eikä ollut Brittein saarilla vaan tuossa Runsorissa. Onneksi oli tilaa väistää...

HYTÖNEN REIJO 13.12.2009 20:14

Hienoa,että jossain on jo alettu laittaa töyssyjä ennen kiertoliittymää. Ihan itse niiden laitto on aiheutettu kuten muuallekin missä pitäisi ajaa hitaasti mutta oma järki ei riitä siihen.

Se kiertoliittymän tuoma hyöty vesittyy kun sinne ajetaan renkaat soikeina ja mahdollinen vahinko suurenee vauhdin mukana.

Ajan niistä joka päivä linja-autolla täällä Espoossa jossa niitä on paljon.Vallan verrattomia ruuhkan vetäjiä. Monesti vain kun polkaisee hitaammin reagoivilla autoilla kaasua joku 50m päässä ollut ehtii renkaat kipinöiden samaan aikaan ympyrään ja on sitä mieltä,että pitää päästä ensin. Ei ole vielä takarenkaaseen kukaan ajanut.

Sitä katve asiaa ihmettelen kun se on vasemmalla eli omalla puolella niin aika helppo varmistua vähän vartaloa siirtämällä. Minulle vaarallisempi katve on oikean pilarin takana lähestyvä.

HAAPANEN TIMO 13.12.2009 20:35

Eikös tässä aika hiljattain ollut vakava, useita kuolonuhreja vaatinut onnettomuus, jossa sivutieltä tullut, valtatielle vasemmalle kääntyvä henkilöauto ajoi suoraa oikealta lähestyvän rekan eteen.

Tämä oli mielestäni varma pilaritapaus.

Ainoa keino varmistaa ettei siellä oikean pilarin takana ole ketään on pysähtyä. Jos itse liikkuu ja samalla kääntyy, ikkunatolpan takan oleva pysyy kummasti piilossa. Tässä tarkoitan tavallista risteystä.

@timppa

KOSKINEN OLLI 13.12.2009 20:56

Timo on löytänyt asian ytimen : )

SALO MARKKU 13.12.2009 22:22

http://www.tiehallinto.fi/servlet/page?_pageid=72&_dad=julia&_schema=PORTAL30&kieli=fi&_pageid=72&_pageid=71&kieli=fi&linkki=8390&julkaisu=3376&menu=5395

HÄMÄLÄINEN BRITA 13.12.2009 22:28

Pitäisiköhän laatia EU-direktiivi,kuinka kiertoliittymissä ajetaan?Olemme liikkuneet paljonkin etelä-euroopassa,etenkin Espanjassa ja Ranskassa ja siellä niitä kiertoliittymiä riittää!Kysyimme Espanjan poliisilta,kuinka pitää niissä ajaa.Vastaus oli:siten,ettei tule kolaria!Lisäksi siellä "pyörii" monen ikäistä ja maalaista kuskia,jokaisella "omat" säännöt.Olet oikeassa,vilkku päälle,kun aiot poistua,ei ympyrään ajettaessa.Niin helppoa se on!Sitten saattaa tulla kokemattomille ongelma,kun ympyrässä on kaksi kaistaa?Kukahan tekee "aloitteen" liikenneministerille,jotta veisi asian Brysseliin??Hämy

SIHVOLA MARKUS 13.12.2009 23:17

Kyllä ihmisluonto on aika kummallinen,kun seuraa tätä keskustelua näistä kiertoliittymistä ja niihin liittyvistä hankaluuksista.Minä olen ehdottomasti niiden kannalla.minulla on kyllä aikaa ja mahdollisuus katsella ennen kiertoliittymää muiden liikennöintiä,jotta voin turvallisesti ajella ympyrään ja sieltä pois.Joku varmaan osaa sanoa ,kuinka paljon risteysturmat ovat muuttuneet niillä alueilla,joissa kiertoliittymiä on rakennettu.Epäilen ,että muutos on parempaan suuntaan. Kyse on kuitenkin turvallisuudesta.Ei niitä kiusaksi rakenneta.Ehdotankin ,että opetellaan vaan ajelemaan niissä.Jos on epätietoisuutta,niin kysellään selaiselta,joka osaa.Sen myönnän ,että valistusta asiasta kaivattaisiin,koska yllättävän paljon kyllä näkyy "väärinkäyttäjiä".

STRÖMMER HEIKKI 13.12.2009 23:37

Hyvä konsti on katsoa sinne vasemmalle parikymmentä metriä ennen sitä ympyrää, jolloin näet vasemmalta lähestyvät tuulilasista. Sehän nyt tietysti on sitä tulevan tilanteen ennakointia, jota suomalaiset henkilöautoilijat muutenkin tuntuvat kovasti vieroksuvan

KOSKINEN OLLI 14.12.2009 06:30

Keskustelun aloittaja kertoo autoilijaa vaanivasta riskitilanteesta,sinänsä turvallisuutta parantavassa risteysrakenteessa, antaa myös ohjeen miten vaaratilanteelta voi välttyä... ...

KERÄNEN KAUKO 14.12.2009 08:09

Kiertoliittymät ovat parempi ratkaisu kuin huonot liikennevalot. MUTTA muistakaa käyttää vilkkua poistuessanne liittymästä! Ettei jengi turhaan seiso "portilla".

PALIN MATTI 14.12.2009 08:34

Huvittunneena oon seurailukku net täälä Haaparuåttisa rakentellee nuita kiertoliittymiä. Joka vuosi on tullu tähän ihan rajan tuntummaan pari ympyrrää lissää. Soumesta ku ajat Haapruåttin kauppaan, ni mihinkään et pääse ajamatta ensin kuuen kiertoliittymän kautta.

On monen kokosta ympyrrää. Suurimisa kasvaa mettää keskelä ja pienimät on semmosia tavalisia pikkutien risteyksiä, mihinkä on keskele pinottu kivistä semmonen loiva kumpare, mitä pitäs muka kierelä. Paaskat niitä kukkaan kiertele. Surutta ajettaan niistä suoraan yli. Tuomosesa tappauksesa pittää vaan muistaa, että vaikka ajettaanku tavalisesta risteyksestä, ni silti pittää väistää vasemalta tulijoita. Siinä ku on se kiertoliittymän merkki eesä, ku tullaan risteykseen.

Jos haluaa viettää oikkeen viihtellisen hetken Haaparuåttisa, ni ei tarvi mennä mihinkään tivolliin. Riittääku parkkeeraat autos johonki sopivaan paikkaan ja alat seuraamaan, ku net ruåttalaiset ite ajelee niisä ympyröissään.

Ylleinen tapa on, ettäku niilä on tarkotus poistua esimerkiksi nelijän tulotien ympyrästä vasemaleppäin, ni net laittaa sen vilikun heti vasemale ennen liittymmään ajoa. Otapperhana siinä sitte selevää, että mitä net meinaa.

Ja kaistapäitä niilä ei kans ole minkkäänlaisia. Tullaan ympyrrään oikialta kaistalta, ajettaan heti ympyräsä vasemale kaistale ja jatkettaan siittä heti suoraan poiustumistien oikiale kaistale. Siis jossei oo sitä ennen törmäny kenneenkään. Ja vilikkuja ei tieteskään tarvita siinä, koska ei risteyksestä mihinkään käänytäkkään.

Voi taivahan takoja!

KAUPPI ERKKI 14.12.2009 09:12

Meiltä täältä Vähästäkyröstä johtaa polku Vaasaan se on vajaa 30 km pitkä tien pätkä mutta nopeusrajoituksia siihen on saatu sovitettua riittävästi on 40 ja 50 ja 60 ja 70 ja 80 ja jos ajaa loppupätkän moottoritietä niin vielä 100 - 120 km pistääkö joku vielä paremmaksi.

GRÖNLUND JORMA 14.12.2009 12:25

Vilkun käyttöohje ihan hyvä. Mutta sellainen ohje kuitenkin lisäksi, että jos käännyt heti ensimmäisestä ulostulosta ympyrästä pois, niin vilkku pitää olla päällä jo ympyrään ajettaessa. Ainakin näissä pienissä liikenneympyröissä, joita nykyään on joka lähiössä. Nämä kun useimmiten ovat niin pieniä, että hädintuskin saa vaunuyhdistelmän mahtumaan siellä kääntymään, eikä sille ympyrästä poistumisen osoittamiselle jäisi muuten matkaakaan.

Aika usein näkee liikenneympyrään tulevan vilkuttavan vasemmalle. Sinänsä hassua, koska eihän siinä vasemmalle koskaan käännytä ;-) Johtuu tietysti siitä, kun liittymään tultaessa on mielikuva, että sieltä mennään vasemmalla olevaan ilmansuuntaan. Tämä on väärin, vaikka se ei kylläkään aiheuta mitään sekannusta muille ympyrässä ajaville.

AHONEN AULIS 14.12.2009 12:42

http://alk.tiehallinto.fi/kiertol/kiertol.htm Laitoin tuollaisen linkin,siinä on hyvää tietoutta.Terv:AA.

NISSINEN KAUKO 14.12.2009 17:12

Olen kiertoliittymän ja Srömmerin ohjeen vankkumaton kannattaja. Porissa on kiertoliittymään tultaessa vilkutus ohjeet,ainakin yhdessä, kuinka pitää toimia. Mutu tuntumalla olen katsellut,että porilaiset on oppineet ajamaan näissä liittymissä täs muutaman vuodenaikana. Monella muulla paikkakunnalla oltuani ja seurattua liikennettä niissä, tähän perustuu tämä mutuni. Raumalle lahjoitettiin jokin aika sitten näitä vilkutus ohjetauluja. Jokohan siellä Raumalla päin on oppi mennyt perille? Lahden Antilla on varmaan havaintoja sieltä,käsittääkseni, Antti siellä päin liikkuu, itse en ole noin vuoteen Raumalla käynyt.

LIIMATAINEN HANNU 14.12.2009 17:42

Joopa, täällä päin on Vaajakoskella kiertoliittymä, kaksikaistainen, välillä korjattu, ollut yksikaistainen, 'puolitoistakaistainen, nyt kaksikaistainen, vuoden liki tällainen. Sekä ulkokaistalta että myös sisäkaistalta voi erota liittymästä, esim. moottoritielle Jyväskylään, ja voihan nenä miten siinä ihmiset ajelevat, monilla pääkky sekoaa totaalisesti, törmäillään miten sattuu, vilkkua käytetään jos muistetaan, useimmiten ei muisteta. Kolareita useita, liian vaikeaa monille tuollainen liittymä.

LAHTI ANTTI 14.12.2009 19:11

Kaukolle.

Eipä ole Raumalla yhtään ohjetta näkynyt kiertoliittymissä. Minne lienevät sitten joutuneet. "Töyssy Lahtinen" takavarikoinut??

GRÖNLUND JORMA 14.12.2009 19:56

Kuka osaisi mennä ilman kurssia tästä kuvien ympyrästä vaikkapa tuolta oikealta Queen's Driveltä vaikkapa tonne P-merkitylle parkkipaikalle.

HALMEENMÄKI JUHANI 14.12.2009 21:37

Ei siihen kurssia tarvita. Suomen lippu akkunasta ulos, torvi soimaan ja hätävilkut päälle. Sitten menoks...

AHOLA JARI 14.12.2009 22:28

Otetaan vielä tällainen aspekti mukaan;

Auto A lähestyy kiertoliittymää (kolmion takaa) n. 50km/h nopeudella (liittymästä nro 1) tarkoituksen ajaa sen "läpi" samaisella nopeudella (liittymään nro 3). Hän varmistaa oman väistämisvelvollisuuden liittymmän tulleessaan (vas. ei tule autoja).

Samanaikaisesti (liittymästä nro 2) lähtee liikkeelle auto B kiertoliittymään. Hänkin varmistaa, että liittymässä ei ollut ketään väistettävää kun hän tuli kolmion takaa kiertoliittymään, ja auto A oli usean metrin päässä kolmiosta (liittymässä nro 1).

Vaan sitten rysähtää (peräänajo)... Kuka tai ketkä ovat syyllisiä, jos voidaan todistaa, että auto A ei olisi voinut valitsemallaan tilannenopeudella pysäyttää autoaan, tai olisiko auton B pitänyt osata ennalta-arvata toisen käytös ja odottaa että koko ympyrä on tyhjä?

Näitä 'tööt-töö' -tilanteita näkyy päivittäin täällä H:gin seudulla, varsinkin pienissä ympyröissä, joissa "läpiajo" onnistuu isollakin vauhdilla rikkomatta tiekohtaista rajoistusta.

AHJOS TIMO 14.12.2009 22:56

Jari Ahola otti puheeksi kysymyksen, jota yritin muutama vuosi sitten selvittää jopa silloisen Tieliikelaitoksen asiantuntijoilta, mutta en saanut selvää vastausta eikä näkemissäni ohjejulkaisuissa ole sanottu siitä mitään. En siis vieläkään tiedä, mikä on oikea neuvo. Asuntomme lähellä on juuri tuollainen miniympyrä. Aholan esimerkin liittymät 1 ja 3 muodostivat aiemmin käytännössä pääväylän, jota pitkin ajettiin suoraan ja melko kovalla vauhdilla. Kovin suurta mutkaa ei nytkään tarvitse suoraan ajavien tehdä, jos ajaa mukulakivien ylitse.

Kun tulen siihen esimerkin liittymästä 2, väistän käytännössä sellaisia ajoneuvoja, jotka lähestyvät liittymää 1 kovalla vauhdilla, mutta ovat vielä kaukana ympyrästä oman kolmionsa takana. Tähän ympyrään tulee erittäin harvoin ketään liittymästä 4 ja liittymästä 3 tulevat ajavat yleensä suoraan eli ulos 1:stä.

Väistämisvelvollisen pitää toimia siten, että väistettävän ei tarvitse jarruttaa. Sillä perusteella olen ajatellut, että jos menen 2:sta ympyrään ja 1:stä tuleva ajaa päälle tai joutuu jarruttamaan kolarin välttämiseksi, minua pidettäisiin syyllisenä.

GRÖNLUND JORMA 14.12.2009 23:19

Meillä on noloja tilanteita varten pidetty ruotsin lippua.

MIKKONEN ESA 15.12.2009 00:05

Palliinin Matille ruåttalaisten vilikun käytöstä ympyräsä,sellanen se on määräys sielä elikkä poikkiaa tästä meijän käytännöstä!näin ovat mulle sanoneet ruåttisa asuvat lapseni!

PALIN MATTI 15.12.2009 07:55

Tuota soppii eppäillä.

GRÖNLUND JORMA 15.12.2009 12:24

Eikös siellä ruotsinmaalla ole se "Övningskörning"-opetus edelleen kamalan yleistä? Eli ajo-opetuksen antaa vaikka oma mummu, jolla sattuu olemaan jo ajokortti.

Suomessakinhan voi opetusta antaa oma perheenjäsen, mutta opettajan pitää käydä ensin teoriakokeissa, ja se jo pelottaa 95% kaikista halukkaista edes harkitsemasta moista, ja niistä lopuistakin sitten raakataan sen teoriakokeen vuoksi puolet opetuskelvottomina. Hyvä jos oteta korttia pois opettajaltakin.

LIIMATAINEN HANNU 15.12.2009 12:36

Kyllä pitäisikin ottaa kortti pois, 95%:lta autoilijoista, tänä aikana, Jorkki! Ylinopeuksia, kiilaamista, törkeää etuilua, toisista piittaamattomuutta jne.! Seetana soikoon, just tänään taas pillu ... eiku pillastuin kun marketin edessa on invapaikkoja, siihen sitten pysäköivät miten sattuu, ja suurimmalla osalla ei sitä P-kortti ole, tiedän että ei koskaan ollutkaan.

LAHTI ANTTI 15.12.2009 13:36

Varsinkin niiltä, jotka ajavat ylinopeutta ja saavat vielä sakon niistä. Selvää piittaamattomuutta!!!!

LIIMATAINEN HANNU 15.12.2009 13:47

Nii joo, Andrei, mutta poikkeus vahvistaa säännön!

LAHTI ANTTI 15.12.2009 14:01

Niinhän se tekee ja toimii varottavana esimerkkinä muille.

LIIMATAINEN HANNU 15.12.2009 14:44

Paaaskat!

NISSINEN KAUKO 15.12.2009 15:51

Ohje taulujen lahjoituksesta on ainakin vuosi tai kaksi jo mennyt.Porilaisessa paikallislehdessä oli juttu kuvan kanssa, en muista vastaanottajan nimeä,jos olis ollut vaikka se itse "töyssy"sitten ymmärtää ettei niitä näy siellä.

PALIN MATTI 15.12.2009 17:00

Nyt vasta luin ajatuksen kanssa tuon Timon aloituksen otsikon: "Kiertoliittymän uusi riski".

Siis UUSI riski. Mikä niissä kiertoliittymissä nyt on muuttunut ja luonut tämän uuden riskitekijän? Käsittääkseni kiertoliittymiä on rakennettu samalla tavalla kautta maailman sivu. Ainakin täällä pohjoisessa ne ovat kaikki saman laisia isoja tai pienempiä ympyröitä, mihin liittyy sitten ulkokehälle erinäinen määrä tuloteitä muodostaen sarjan T-risteyksiä.

Mitenkä tämä auton etupilarin muodostama katve sitten on uusi riski? Mikä on muuttunut.

Ensimmäisenä muuttujana tulee tietenkin mieleen kuljettajan fyysiset ominaisuudet, kuten esimerkiksi niskanikamien liikkeen jäykistyminen. Iän kertymisen myötä kun tahtoo noita vaivojakin ja varsinkin eri kehonosien liikeratojen rajoittuneisuuksia kertyä. Ehkä ei enää pystytä pään asentoa muuttamalla siirtää katsetta toisessa kulmassa sinne katvealueelle.

Vai olisiko joku muu syy?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.