ASUNTOAUTON PAINOT ????

VALLIUS MARTTI 13.05.2015 15:15

Tuossa Juha puhuu totta tuolta minun antamaltani sivustolta löytyy yli kuorma taulukko se menee portaitain ne maksut ja vasta yli 50% ylipainosta menee käräjille ja kortti voi pahimassa tapauksessa lähteä.

HAAPANEN TIMO 13.05.2015 15:19

Ei kympin sakkoja mutta ''kan ge indraget körkort'' yli 50% ylityksestä joka ei ole kuin bauttiarallaa 150-200 kg.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 13.5.2015 klo 15:20:04 Jaahans , Martti ehti väliin samasta asiasta.

EEROLA TEEMU 13.05.2015 19:15

Karkaan jo pahasti OT- puolelle, mutta ruotsalaiset m- autoilijat ja myös m- vaunuilijat ovat sadoissa kirjoituksissaan paino/ korttiaiheessa katkeria siitä, että heillä on erilaiset ylipainon laskenta-/ sakotussäännöt kuin muualla EU:ssa. Sielläkin myydään runsaasti m- autoja, jotka ovat jo myyntihetkellä lisävarusteineen painon puolesta "tapissa" eli 3,5 tonnissa tai lähellä sitä.

Kuten Timo yllä kirjoitti, käräjille voi joutua ja menettää korttinsa todellakin jo 150 kg, jopa pienemmästä "kantavuuden ylityksestä". Jos auton omapaino on esim. 3250 kg, niin 50 % ylitys tulee Ruotsissa jo 125 kg:sta eli 3625 kg painosta alkaen. Vastaava ylitys olisi muualla EU:ssa sallitusta kokonaispainosta laskettuna vasta alle. 4%, mikä menisi käden heilautuksella, jatkakaa matkaa, kaikki OK.

Pistän alle linkin, missä kerrotaan, ettei ylipainoisella 3,5 t autolla ajaminen B- kortilla merkitse " laitonta ajamista kortin puolesta ". Ellei siis ylitä tuota Ruotsin outoa laskentarajaa, mikä on lähinnä rekka- ym. ammattiliikenteeseen soveltuva. Ulkomaalainen m- autoilija tuskin ihan vähällä joutuisi oikeuteen tai menettäisi siellä ajokorttinsa. Sakkoa ja kuorman purkua tulisi kuitenkin kunnolla?

Linkissä on mielenkiintoista, että siinä "kantavuuden ylitys" kerrotaan laskettavan valmistajan autolle antaman suurimman sallitun kokonaispainon ja rekisteriotteeseen merkityn omapainon erotuksesta. (Akselipainoillakin on tietysti merkitystä, mutta ei sekoiteta niitä tähän).

Monissa 3,5 t painolle ja B- kortille rekisteröidyissä m- autoissa on Suomessakin esim. 3,85, 4,0 jopa 4,2 tonnille oikeuttava alusta. Esim. Saksassa tarkistetaan painoratsioissa auton suurin sallittu kantavuus tietokannasta eikä rekisteriotteesta. Siellä noiden yli 3,5 t alustaisten sakotusraja alkaa todellisesta kantavuudesta.

JOS Ruotsissakin toimitaan (-aisiin) siten, niin sillä alussa mainitulle 3250 omapainoisella autolla olisi 600 kg kantavuus jo 3,85 t alustalla. 3625 kg painoisena se jäisi vielä yli 200 kg "alipainoiseksi". Antaisivatko ne sitten sakot laittomalla kortilla ajosta vai riittäisikö lastin pudottaminen 3,5 tonniin? Tietääkö kukaan?

Linkki on ruotsinkielinen ja saahan sen hoonolle suomelle käännettyä jos tahtoo.

http://www.husvagnochcamping.se/artiklar/artikel/20091001/verlast-ar-inte-olovlig-korning

.

VALLIUS MARTTI 13.05.2015 20:21

No kyllä se Teemu on juuri niin suomessa ja ruotsissa samalainen käytäntä monet alustat ovat käytänössä mahdolista katsastaa yli 3,5 tonin painoille mutta kun se on rekisteri katsastettu 3,5 tonille vain ja ainostaan sen B kortin takia katsastettu niin se on polisin ratsiassa vaan se 3,5 tonia vaikka alusta olisikin myös kantavamalle mahdolista rekisteröidä ,ja hyvä niin selkeä käytäntö se on vaan itestä kinni mitä autoon ottaa.Tuo prosenti laskenta ylipainosta on vähän omituinen laskenta periaate.Ja onhan mahdolista nostaa muutama satakiloa auton kokonais painoa hankkimalla C1 kortin ja kun ja kun laskee kaikki tämän harastuksen kustanukset niin ei se muutama satanen enää tässä harastuksessa mitään meinaa.Tuosta teemun ja minun antamista linkeistä tosiaan voi koneela kääntää suomeksi mutta ei kumanenkaan käänös joten on parempi jos osaa ruotsin niin saa kaiken paremin selville

EEROLA TEEMU 13.05.2015 21:14

Martti. Noinhan se on, sillä erotuksella, että Ruotsissa tehdään kesäkaudella etelässä laivoille johtavilla reiteillä painoratsioita. Vaikka tuli paljon asiasta kirjoitettua, niin minulla ei ole m- auton paino- ongelmaa. Ostin sen aikanaan uutena Saksasta ja tehtaalta tuli hankittua täysvarustelu, jollaisella auto punnittiin Suomessa ennen rekisteröintiä.

Henkilöluvusta putosi Saksaan verrattuna 1 pois, mutta meille kahdelle riittää 1+2 aivan hyvin ja tavaraakin mahtuu 3,5 t painolle sopivasti. Ruotsin läpi ajot on ajettu jo 20 v sitten, mutta joskus poiketaan Lapissa silläkin puolella kevättalvella.

Alusta on 3,85 t Maxi, mutta C1 korttia en tule tarvitsemaan. Tulee myös eräitä haittoja jos paino nousee yli 3,5 t.

VALLIUS MARTTI 13.05.2015 21:26

Niin tietysti muutama sääntö tulee haitaksi muutamassa europan maasa kun masat menee yli 3,5 ton.Ja nopeus rajoitus putoaa 80.Mutta hyvää heluntaita TV Kulkuri

HAKALA JYRI 13.05.2015 22:32

Kiinnostava aihe myös nykypäivän asuntoautolla kantavuuden on pienet, valmistajat suosii melko pieniä polttoainetankkeja vaikka ko merkillä on saatavana isompiakin samasta syystä

Vanhan auton keventäminen vaihtoehtoja vähän mutta jotain nesteitä voi vähentää -polttoaine määrä tai tankin pienentäminen jos yli suuri, käytännössä riittää 50-60 ll -vesimäärä puhdas min ja jätesäiliöt tyhjinä -varapyörä jos on harkinta poistaa ja korvata esim rengaspaine näytöllä sekä korjausaine&kompressorilla. -akkukapasiteettia ja kaasupullo määrä käytön mukaan (alu vai teräspullo -vetokoukku muu jota ei tarvitse Taisi kevennys aiheesta kirjoittaa Matti Ja.... asiaa. Ja omia kokemuksia pv?

jos matkustajien tavarat ei sovi kattavuuteen kevyt perävaunu perään niin löytyy jopa yli 500kg kantavuutta, en tiedä onko sallittu ulkomailla jarruton?ja jarrullisessa kulkee jo vaikka lisäksi henkilöauto jos vetoauto /koukussa ton Jyrih

Käyttäjän lisäys viestiin 13.5.2015 klo 22:46:48 Jäi pois ongelma lähinnä alle 3,5 ton kokop

KOISTINEN TOIVO 14.05.2015 06:36

Tuo peräkärry asia on ollut mulla mielessa, koska meillä matalien erillisvuoteiden takia ei ole iso tavaratila. Se vain vähän haittaa, että pitää muistaa aina, että se kärry on mukana. Ei lähde kiireessä peruuttelemaan. 80 nopeus pitää myös muistaa. Mutta monen tavaran kuljetus, ja päällikön matkalla putarha ostokset kulkisivat hyvin mukana sillä. meillä on se "onnellinen" tilanne, jotta on lähes mahdottomuus ylikuormata auto. Tilaa ei riitä yli 600 kilolle. Mutta pitää koittaa suunitella pyöräteline, ja poksi siihen auton taakse. Toivopoika

POIKULAINEN ESA 14.05.2015 06:58

Isolla kuomulla varustettu peräkärry on hyvä roinan kuskaamiseen. Tavarat pysyy puhtaana ja vaimon puskat ym. pensaat saa pystyyn sisälle vaunuun. Sisäkorkeus on mulla 120cm. Teli on kanssa hyvä kun tulee tasaseen varsinkin kevyissä perävaunuissa. Tietysti oikeat lehtijouset toimii paremmin. Itsellä Farmi Pro 30T

http://www.peravaunukeskus.fi/tuotteet/06-2-akseliset-jarruttomat-peravaunut

LAUKKANEN MAURI 14.05.2015 08:42

Principen är densamma för husbilar. Där får du köra en bil med totalvikt upp till 3 500 kilo på B-körkort, det är grundregeln*. Har du lastat din bil så att vågen visar mer än 3 500 kilo, har du gjort dig skyldig till överlast (i dagligt tal) eller att bruka fordonet ”trots att högsta tillåtna maximilast överskridits” på juristspråk. Men inte olovlig körning alltså, av samma skäl som gäller för husvagn.

Tuossa tuo Svessonien laki siitä ylipainosta ,onko se B-kortilla laitonta vai ei,siis tuon lain mukaan ei tule sakkoja kuin yli painosta ei ole syyllistytty ajokortti rikokseen,eli ei sakoteta että ei ole C-korttia.

Tuossa vapaa käännös ; Käytäntö on sama asuntoautoilla,niitä voi ajaa B-kortilla ,siihen 3500kg rajaan asti, mikä on se perussääntö. Jos on lastannut ylipainoa ,että vaaka näyttää enemmän kuin 3500kg,olet syyllinen ylikuormaan,toisin sanoen ajoneuvon maksimaalinen kuorma on ylitetty,juristi kielellä. Mutta ei ole tapahtunut laitonta ajoa,sanoin kuin asuntovaunun kohdalla,koskien ajokortti vaatimuksi,C-korttia.

RAJALAHTI ANTTI 14.05.2015 09:10

Ostin tässä hnoin kuukausi sitten ensimmäisen asuntoautoni ja oppirahoja varmaan tulee maksettua monessakin asiassa. Tämä saattaa olla sellainen. Eipä käynyt ostaessani tämä asia mielessä, vaikka olin kyllä jotain tämänkin suuntaista lueskellut aikaisemmin. Auto on siis Fiat Maxi 18 alustalla oleva 1989 vuoden Clou joka on rekisteröity B-kortilla ajettavaksi. Omapaino rekisteriotteen mukaan on karvan alle 3000 kiloa. Auto on sen verran kuitenkin jämerän oloinen, että en olisi yllättynyt että olisi yli tuon 3500 kiloa jo nyt varsinkin jos tuo painoilla kikkailu rekisteröintikatsastuksessa on ollut "maan tapa" aikoinaan.

Pitänee käydä jossain puntaroimassa. Onko jotain vinkkejä missä kannattaisi käydä Hyvinkään seudulla? Sittenhän sitä tietää tilanteen. Tosiaan ikävä yllätyshän tuo olisi jos auto jo nyt olisi laittomassa kunnossa, mutta en näe tuota mitenkään mahdottomana. Positiivinen ylläri olisi jos varaa jäisi reilusti ja odotusarvo lienee siinä aika rajoilla. En tiedä olenko tämän suhteen optimisti, voipi olla että siihen haluaa uskoa. Punnitsemallahan tuon tosiaan tietäisi.

Tarkoitus oli ajella tuohon Ruotsin suuntaan kesälomalla, mutta mietinnässä on myös matkailu Baltiassa ja siitä eteenpäin, minkä ehtii. Minkälaiset säädökset kautta kulttuuri näiden suhteen on tuolla Baltian maissa tai Puolassa?

JANHONEN MATTI 14.05.2015 11:44

Kun viet auton punnitukseen niin kannatta huomioida joitakin perusasioita jotta auton TODELLINEN lastausvara tulee esiin. EN 1646-2 standardin mukaan punnittuna niin ei välttämättä käy, jos omistaja pitää mukana vaikka kahta kaasupulloa, vararengasta, tunkkia ja avaimia.

Kohtuullisen hyvän perusarvon auton omasta massasta saat näin -auton ajokuntoisena, sis. nesteet ja öljyt -polttoainesäiliö täynnä -täysi kaasupullo -raikasvesisäiliössä ajonaikainen määrä vettä (20 ltr) -liitäntäkaapeli (mittavaatimusta ei tässä ole) -kuljettaja mukana autossa punnitushetkellä

Ja jos pidät mukana vararengasta niin se + tunkki ja avain mukaan punnitukseen. Samoin jos pidät mukana kahta kaasupulloa niin toinenkin pullo mukaan punnitukseen. Autoon rekisteröinnin jälkeen asennetut lisävarusteet tulee mukaan punnituksen automaattisesti.

Kun punnitustuloksen vähentää suurimmasta sallitusta teknisestä massasta niin auton kantavuus on siinä ja voi ryhtyä miettimään mitä muuta kun omat tavarat voi ottaa matkalle mukaan.

Toinen tapa ja luotettavampi tapa on lastata auto omaan henkilökohtaisen matkavalmiuteen varusteineen ja viedä sen jälkeen auto matkustajineen punnitukseen. Tällöin näkee auton todellisen kokonaismassan lastattuna ja sehän tässä on se määräävä asia, kaikki muu on muuta.

Saksassa pienistä kantavuuksista on käyty jo oikeutta ja myyjä hävisi jutun kun ei ilmoittanut ostajalle m-auton todellista (pientä) kantavuutta. Oikeus katsoi, että auton normaali perhekäyttö matkailuaitona ei ollut laillisesti mahdollista liian pienestä kantavuudesta johtuen.

Ja onhan siinä silloin jotain mätää jos normaalin perheauton kantavuus on suurempi kun samalle tai pienemmälle henkilömäärälle rekisteröidyn matkailuauton.

KIVIOJA HANNU 14.05.2015 11:52

Antti Kiertokapulan kaatopaikka on hyvä paikka käydä puntarissa Hyvinkäällä.

EEROLA TEEMU 14.05.2015 14:22

Onnittelut Antti m- autoilijoiden pariin tulosta. Tullut ajeltua n- kertaa Baltiassa ja myös Puolassa, mutta koskaan ei ole tullut vastaan tai edes kukaan kertonut matkailuvälineitten punnituksista. Saksassa ja Sveitsin rajalla olen sentään nähnyt, kun m- autoja on punnittu. Itse en ole niihin koskaan joutunut. Onhan se silti mahdollista, mutta Ruotsin tasoista - suoraan sanoen älytöntä - käytäntöä ei ole kuin Ruotsissa.

Baltiassa ja Puolassa harrastetaan enempi nopeusrajoitusten valvontaa, erityisesti näin on käynyt kylien ja pienempien kaupunkien kohdalla. Sakot ovat kohtuullisesta, esim. 10 km/h ylityksestä pieniä.

Ruotsin systeemistä vielä sen verran, että siellä on ylipainotilanteessa eduksi, että rekisteriotteessa lukee mahdollisimman alhainen omapaino, vaikka olisi satoja kiloja vääräkin. Silloin jää varaa enemmän "kantavuudelle", minkä prosentuaalisen ylityksen mukaan sakot määrätään.

Esimerkki: Jos auton omapaino on otteessa 3,0 t ja sallittu kokonaispaino 3,5 t, niin kantavuutta on 500 kg, minkä ylitys 50% on 250 kg, auto voi siis painaa 3750 kg ja sakkoa tulee 400 e. Jos rek. otteen mukainen omapaino olisi peräti 3, 25 t, niin kantavuutta jäisi vain 250 kg. Silloin 250 kg ylikuorma olisi 100% ja sakko käsiteltäisiin oikeudessa ja korttikin voisi mennä. Ainakin jos olisi ruotsalainen. Ulkomaalaiselle annettaisiin ehkä vähintään tupla sakko.

Esimerkissä olevat autot voisivat olla täsmälleen samanlaiset varustelua myöten. Tuomiot vain vaihtelevat. Niinpä saksalaiset poliisit eivät katsokaan painotietoja papereista vaan valmistusnumeron mukaiselta tietokannalta. Sakko perustuu silloin todelliseen alustan ja akseleiden kantavuuteen.

VALLIUS MARTTI 14.05.2015 14:37

Taasen nähdään näitä sakotus käytäntöjä Ruotsis kerätään nyt sievoisia summia (( ylipainoisilla mattka kulkimilla)) mutta suomen kaltaista yli nopeus sakko järjästelmää ei ole kuin suomessa täällä jos hankii hyvin niin ei kannata nopeuksia ylitää maksaa itensä kipeeksi,joten ei muuta kun hyväksyä nämä lain säätäjän oikut eri valtioiten osalta jokainen valtio kerää kassaan sitä riihikuivaa rahaa.Ei me sille mitään voida vaikka se tuntuu ""epäoikeuden mukaiselta"" Hyvää helluntaita kaikille.TV Kulkuri

EEROLA TEEMU 14.05.2015 15:21

Niinhän se on, ettei me niille mitään voida. Tiedon jakaminen auttaa kuitenkin varautumaan mm. "Ruotsiin" tai sitten valitsemaan toisen reitin, jos painot paukkuu. Kun mennään päiväsakkopuolelle, niin vaikka suurituloisten ylinopeussakot ovat joskus kymppitonneja, niin kuitenkin ihan tavalliselle keskituloiselle jo joku 500 euron ylinopeussakko 21 km/h ylinopeudesta tuottaa enemmän tuskaa, kuin miljoonatuloiselle kymppitonnien sakko. Älyttömiähän ne ovat, mutta näillä mennään monen muunkin sakon kohdalla päiväsakkopuolella.

Tuo Ruotsin ylipainoverotus perustuu mielestäni kuitenkin puhtaaseen mielivaltaan ja on usein täysin epäoikeudenmukaista. Se suorastaan "palkitsee väärien tietojen antamisesta m- auton rekisteriotteeseen". Myös "vanhojen ajokorttien antamat erivapaudet" kelpaamisesta raskaalle kalustolle, ovat sekä Ruotsissa että Saksassa tulemassa tiensä päähän, koska 40- 45 vuotiaat alkavat olla potentiaalisia ostajia painavammillekin m- autoille, mutta heidän korttinsa "riittää" usein vain 3,5 t rajaan. Siksi em. maissa on jouduttu keventämään ja kaventamaan autoja, ettei kauppa tyrehtyisi. Toivottavasti sielläpäin on Kulkurilla heleämpää Helatorstaita kuin täällä!

KRISTO LAURI 15.05.2015 06:08

Ruotsissakin kyllä rahastus osataan! Naapurin ukko nosti Fiat Rabidonsa kokonaispainoja, melkoinen paperisota oli sekin ja tuli maksamaankin yli 10 000 kruunun, eli toistatuhatta euroa! Minun Fiat Matkaajan kohdalla ei kuulemma onnistu sekään, kun Matkaajan valmistajaa ei enään olekaan !

Lauri. K

POKKINEN TAPANI 15.05.2015 10:49

Ei nuo asiat ainakaan minun mielestä mitään rahastusta ole. Ostaa vain sellaisen auton mikä miellyttää ja hankkii kortin sen mukaan ja toimii muutoinkin sääntöjen rajoissa niin ei ole mitään ongelmia. Toki jos yrittää aina mennä sieltä mistä aita on matalin, ni kyllähän joskus kuitenkin pereestään piikkilankaan jää. Ja jotkut tahtovat aina nälviä siitä kuinka paljon toiset uusiin leluihinsa laittavat, miksi ihmessä? Tai enhän minääkään oikein jaksa ymmärtää sitä, että joku laittaa viimeiset rahansa johonkin romutuskunossa olevaan ropposeen ja itkee kun kaikki ei olekkaan enää priimaa. Kukin tyylillään. -tapani-

KRISTO LAURI 15.05.2015 10:59

Minä en itke ostostani! Ostin käytetyn auton, sain käytetyn auton, jopa paremman kuin luulinkaan!

Olisivat vain nuo fantastiset vastuunkantaja virkamiehet saaneet laittaa autoon asialliset painot ja paperit mukaan ! Olen ostanut autoja ennenkin enemmältikin elämäni tien varsilta, mutta aina ovat rekisterikirjan merkinnät olleet paikkansa pitäviä, ja niin luulin olevan nytkin enkä edes tarkistanut niitä ennen kauppoja, vasta vaakalle ajon jälkeen mulujahti mieleeni jotta joku nyt ei papereissa pidä paikkaansa ! Piikkilankoja ei ole siltikään tarvinnut persuuksistani repiä !

Lauri. K

EEROLA TEEMU 15.05.2015 13:52

Pokkiselle sen verran, että matkailuautojen kaupassa nimenomaan rahastustarkoituksessa suurin rikos tapahtuu siinä, kun täysin tietoisesti myydään asiakkaalle tuotteita, joilla on viranomaisten hyväksymät rekisteriotteet. Kauppiaiden ja viranomaisten suhteet ovat niin hyvät, että myyjä lupaa järjestää painoista huolimatta vaikka ylimääräisen istuinpaikan, että saa kaupan. Joku toinenkin siinä pitää siinä pitää voidella tai huijata.

Suomessa on totuttu luottamaan tällaisiin viranomaisdokumentteihin. Ei kaikki ensikertaa m- autoaan hankkivat osaa edes kuvitella, millaisia niljakkeita alalta löytyy. Luottavat, että paperit ovat oikeat. Mistähän syystä puolustelet huijareita?.

POKKINEN TAPANI 15.05.2015 14:55

Ei kyse ole mistään huijareiden puolustelusta, sitä en todellakaan tee. Juuri olen parilla palstalla myös reklamoinut kuinka omassa, meille uudessa 2012 mallisessa matkamökissä on sattunut työtapaturma jo tehtaalla.

Mutta sen jo kirjoitinkin tuonne ylemmäs. Ei esimerkiksi 7,5 metriä pitkä matkailuauto alkovilla tai ei voi painaa alta 3,5t jos siinä on kuusi makuupaikkaa, kaikki mahdolliset varusteet, isot jääkaapit, kaksoispohjat aurinkopanelit, monta akkua, Pari kaasupulloa, sivun pituinen markiisi, ulkogrillit omalla lisäkaasupullolla ja niihin sopivat pihakalusteet, suuret vesisäiliöt, vetokoukut, pyörätelineet täynnä pyöriä ja suuri takatalli johon lastaa kaiken kattoa myöden........... Jokaisen joka kykenee peruskoulun loppuun käymään ja vieläpä ajokortin hankkimaan, tuo täytyy käsittää.

Ihan sama on siinäkin, että jos ostaa vaikka liikkeestä sen 20-30 vuotta vanhan auton niin tuskin sille 300,tuhatta ajetulle, 2.5tuhannen euron autolle on kovin pitkää takuuta saamassa. Vastuu on jokaisella. -tapani-

EEROLA TEEMU 15.05.2015 17:44

Jos ostaa m- auton ( joka on monelle asunnon jälkeen ehkä elämän toiseksi kallein hankinta) laillisesta, ehkä nimekkäästäkin asiantuntijaliikkeestä Suomessa, ostajan on voitava luottaa niihin tietoihin, jotka myyjä esittää ja niiden painovaikutuksen pitää olla mukana myös ko. autoon liittyvässä rekisteriotteessa.

On vastuutonta siirtää vastuuta ostajalle, koska kyseessä on kaupassa pettäminen, elleivät tiedot ole oikeita. Myyjän tulee vaikka kieltäytyä kaupasta, joka tekee autosta tarkoitukseensa sopimattoman ko. ostajalle. Silloinkin, kun ostaja haluaa jotain sellaista liian kevyeen autoon, mikä ei siihen "mahdu".

Liikkeellä on vastuu ja tietämys siitä, mitkä henkilömäärät, varusteet, mitat ym. ovat esim. 3,5 t painoiselle autolle mahdollisia. Heidän velvollisuutensa on selvittää nämä asiat myös vaihtoautojen osalta, koska he ovat alan asiantuntijoita. Sitä eivät useimmat ostajat ole. Ilman tällaisten perusasioiden saamista kuntoon, emme pääse eroon nykyisestä ajokortti/ paino- ongelmasta. EU- säännöt ja rajat eivät tule muuttumaan pitempään aikaan.

Olisi hyvä, jos lainsäädäntöön tulisi määräys, että myytävistä autoista on esitettävä luotettava, myyntiajankohdan painotodistus. Vasta ostotapahtuman jälkeisistä lisäyksistä ja painoon vaikuttavista asioista vastuu siirtyy omistajalle.

Esim. SFC voisi jakaa enemmän tietoa näistä asioista. Mm. kaikista Liiton Caravan- lehteen testaamista autoista pitäisi olla testitietoissa myös maininta, paljonko ko. auto painoi niissä varusteissa, joissa testimatkat tehtiin.

KRISTO LAURI 16.05.2015 06:02

HELPOTUKSEN HUOKAUS! PAINOT EIVÄT PAUKKUNEETKAAN !

Sain nyt eilen aikaiseksi käyttää höpömökkini virallisella vaakalla joka näyttää painon 20kg tarkuudella ! Punnitushetkellä autossa oli molemmat sekä vesi että polttoainetankit täynnä, kaksi teräs 11kg kaasupulloa, vetokoukku, kaksi neste tunkkia, molemmat akut, työkaluja, vaatteita, vähän ruokia ja jopa sekä viinat että kaljat, mutta ei matkustajia, vaan istuin yksin ratissa! Olikin melkoinen yllätys kun vaaka näytti 2920 kiloa ! 7 hengen kanssa siis painot eivät pidä paikkaansa, mutta sillä nyt ei ole mitään sexuaalista merkitystä, kun matkustelemme retkemme emännän kanssa kahdestaan! Nyt uskallan sitten tehdä reissuja Norbottenin alueellakin! ilman sakkopelkoa ja jalkamieheksi joutumista! Emäntä tosin ehdotti jotta nythän voitaisiin lähteä sukuloimaan vaikkapa Tukholmaan ja Göteborgiin, mulujahti mieleeni jotta olisikohan pitänyt pitää vaakalla käynti omina tietoinani !

Lauri K

POKKINEN TAPANI 16.05.2015 07:00

Mukava että pääset reissuun ilman että on sellainen rinki siellä syvällä sijaitsevan ympärillä. Matkamökit ovat parhaimillaan tien päällä. Mutta kyllä mökki viihtyy siellä missä asukaskin. -tapani-

KRISTO LAURI 16.05.2015 08:00

JEP jep! Kyllä tuo vaakalla käynti helpotti suunnitelmia, tuossa pohjoisruotsissa on kalaisia järviä jossa on kesäisi kiva käydä huppailemassa ja kalastelemassa ! Kalixjoessa on perhanan isoja lohiakin !

Lauri. K

JANHONEN MATTI 16.05.2015 10:27

Lauri unohda se luku 7. Rekisterikirjaan merkitty henkilöluku tarkoittaa aina suurinta sallittua henkilölukua edellyttäen, että kokonaismassa ei ylity.

Direktiivin 97/27/EY mukaan auton painovaihtelu voi olla +-5 %.

Laki ei tätä suoraan tunnusta, mutta kun sakottaa saa vain mikäli ylipaino on punnitsemalla todettu, jolloin kuvaan astuu punnitusvaakan tarkkuus, ja jottei tulisi "oikeusmurhaa" käytetään 3-5 % toleranssialuetta. Eli menoksi vaan.

KRISTO LAURI 16.05.2015 10:42

Totesinkin jo että reissaamme emännän kanssa kahdestaan, ja joskus mukaamme mahdollisesti lähtevät lastenlapset ovat vielä niin köykäisiä jotta eivät painollaan ylitä kokonaispainoja !

Lauri. K

JANHONEN MATTI 16.05.2015 12:53

Se tässä on useampaan otteeseen meikäläistä ihmetyttänyt, että miksi karavaanarien etujärjestölle SF-Caravanille tämäkään asia ei ole millään lailla jäsenistöä koskettava ongelma.

Kuinka kova se Matkailuajoneuvojen tuojien (MAT) ja SF-Caravanin välinen liitto oikein on kun sen vuoksi kannattaa yrittää vaieta tämäkin ongelma kuoliaaksi. Tämä on selvä kuluttajasuojakysymys!

POKKINEN TAPANI 16.05.2015 14:38

Itse en näe tässä mitään ongelmaa. Laki antaa rajat ja ihmiset noudattaa sitä kukin kykynsä ja halunsa mukaan. Kyllä meillä edelleenkin myydään kaupoissa puukkoja ja puntareita. Samoin liki jokainen joka pystyy ajokortin hankkimaan saa myös aseenkantoluvan jos sitä tarvitsee. Mikä tässä on ongelma, sekö kun moran kaupasta ostanut ei saakolmeakymmentä sivua pitkää opasvihkosta missä lukee mihin puukkoa saa käyttää ja mihin ei?. Tämä on tietysti karikatyyrinen ja provokaatinen ilmaisu.

Ei vaan luovutan ja nostan käteni pystyyn, tämän sosialisti -enemmistö-kaikki viisaus tulee ylhäältä- ohjausjäsenistön haltuun. Ei ole olemassakaan mitään muuta kuin enemmistön oikeus ja me omilla aivoilla ajattelevat saamme siirtyä historian hämärään. Voi kuinka tämä asia tuli ihan pyytämättä ja yllätten. Ei ainakaan minulle ole tätä 36v sitten autokoulussa kerrottu, enkä ole koskaan kuullutkaan, että semmoista lakia on olemassakaan? Kaikki vika ja typeryys mitä jäsenistössä sikää on vain ja ainoastaan karavaaniliiton vika ja suurimman vastuun kantaa tietysti vaaleilla valittu puheenjohtaja. Puheenjohtajalle vain potkut ja uusi tilalle. Kuningas on kuollut, kauan eläköön uusi kuningas. Näin se mennee. -tapani.

POKKINEN TAPANI 16.05.2015 15:03

Juuri tuolla Facebuukin puolella sain törkyä kun olin mennyt huomauttamaan Ison auton myynti-ilmoitukseen mahdollisesta ylipainovaarasta. Rimor takavetofoortti ja alkovin kera nukkumapaikat 7 hengelle. Saa ajaa sataa. Äiti mie en tiennyt. -tapani-

SAARELA HARRI 16.05.2015 17:46

Näin se menee Tapani.

Näillä sivustoilla ei ole olemassakaan niin selvää ja yksinkertaista asiaa, etteikö sen ympärille saa kehiteltyä vähintään kymmentä ongelmaa. Ongelmaa, johon vain sen kehittäjällä on ratkaisu yksinoikeudella.

LAUKKANEN MAURI 16.05.2015 18:47

Aikoinaan ihmettelin kun oli kovassa as,auton vaihto kuumeessa ,menin x- as,auto kauppaan ja siellä oli Arto jossa oli järjestelyt johon ihastuin,myyjä kehui että tämä on 3500 kg auto ,rekisteröity sille painolle.

Jo se sotkee Reetakin näkee että auto painaa enemmän,sen tiesi jo myyjäkin,mutta painostivat asiaa että auto on katsastettu siihen 3500kg painoon.

Siis kuka tässäkin on vastuussa,kauppias,vai katsastusviranomaiset?.kyselen.

EEROLA TEEMU 16.05.2015 23:43

Tapani Pokkiselle ja muutamalle nuoleskelijalleen on itsestään selvää, että matkailuautoja myyvä liike saa myydä täysin valheellisilla tiedoilla varustettua m- autoa, jonka tilanteen toki tietävät. Ja sekin kuuluu kansalaisoikeuksiin, että saa riesakseen VIRANOMAISPAPEREILLA varustetun ajoneuvon, joka on jo liikkeestä ulos ajettaessa SAKOTUSKELPOINEN JA AIOTTUUN KÄYTTÖÖN SOVELTUMATON valehtelun ja väärien viranomaispapereiden takia.

Syyttäkää ja haastakaa vaikka oikeuteen, mutta olette tyyppejä, jotka ette ymmärrä mistään mitään ! On turha kuvitella olevansa jotenkin fiksumpi kuin muut, vaikka ei ymmärrä mistään muusta kuin omasta vääristyneestä peilikuvastaan mitään. Tyhmyys ja ylimielisyys on mottonne. Hyi helvetti, että vielä samassa järjestössä on tuollaisia ääliöitä. Noiden on täytynyt kokea paljon pettymyksiä, että toivovat niitä muillekin.

POKKINEN TAPANI 17.05.2015 08:23

Asuntovaunun vaihtuessa autoon ostimme vanhan kuorma-autosta tehdyn asuntoauton. Tämä auto jossa suuri moottori istuinosan alla oli hyvin lyhyt, leveä ja korkea alkoviauto ja sitä sai ajaa B-kortilla. Jo alussa kello soitti ja epäilinkin miten iso auto oli vain korkeintaan 3,5kg- Noh epäilyt tuli todeksi kun auton kerran punnitsin jäteaseman vaa-alla. Myöhemmin kun kyllästyimme kolmen pojan kanssa aina rakentamaan pöytärymästä ja sivusohvasta nukkumpaikkoja, käytiin meidän perheessä pitkät neuvottelut siitä, että lähdemmekö tietoisesti rikkomaan lakia ja ostamme suuren, pitkän alkoviauton jota myös B-korteille jostain käsittämättömästän syystä rekisteröidään, tosin väliin vain muutamalla henkilöpaikalla. Kävimme siis periaatteellisen keskustelun kotona siitä, että lähdemmekö itse aivan hyvin tietoisesti rikkomaan lakia. Seuraavaksi päädyimme ostamaan matkailuauton joka vaatii C-kortin ja nyt olikin pohdittavana se, että kuljetanko sitä yksin, vai meneekö rouvani autokouluun? Mieluinen auto löytyi ja rouva päätti istua enempi takaosasa ja kuljettaisin siis kaikki matkamme yksin, emmekä lähtisi sille linjalle, että valehtelisimme itsellemme ettemme tiedä mitä laki sanoo ajokorttisäännöksistä.

Nyt kun ympyrä taas sulkeutuu ja lapset ovat jo pesästänsä pyristelleet, vaihdoimme pieneen matkailuautoon jota rouvakin JOUTUU jälleen ajamaan. Mutta tämäkin lyhyt juuri alta 6m pitkä auto on kokonaispainoltaan 3,5t ja varmasti senkin kantavuus tulee väliin koetelluksi vaikka meitä on vain kaksi. Ja jos joskus auton kantavuus hetkeksi poikkeuksellisesti ylitetään niin sen kanssa kyllä pystyn, pystymme elämään. Jokainen tehköön omat ratkaisunsa. -tapani.

VEIJOLA ESA 17.05.2015 09:20

Meillä taas on päädytty samoista syistä sopimukseen, jossa rouva hoitaa cateringin ja minä c- kortin haltijana hoidan kuljetuksen. Kun auton varustus riittää itsenäiseen elämään voin itse valita pysähdykset ja ajomatkojen pituudet . Kun käännän penkin kohti ruokapöytää niin siitä alkaa rouvan vuoro hoitaa ruumiillinen huolto. ;-)))))x2

KRISTO LAURI 17.05.2015 12:34

Noin se menee meilläkin, minä ajan ja emäntä huushollaa ! Emännän kortti ei riittänyt 300D Mersunrattiin kun perässä oli 1500 kiloa painava asuntovaunu, emäntä halusi jotta ostetaan asuntoauto jotta hänkin voi pitemmillä reissuilla ajaa, ei ole vielä tullut niin pitkää reissua jotta emäntä olisi rattiin noussut!

Ja yllä joku kyseli jotta mikä höpömökissäni on ongelma, eihän siinä mitään ongelmaa olekaan, ongelmahan on niissä fantastisissa vastuunkantajissa jotka auton tyypittäneet asuntoautoksi ja ovat rekisterikirjan siihen piirtäneet!

Omapaino =2500 kg kokonaispaino 3100 kg, auto on rekisteröity 7 hengelle ! Kun käytin auton vaakalla se painoi varusteineen ja kuskin kanssa 2920 kg + 6 henkeä = 3370 kg eli kotturassa olisi 450kg ylikuormaa ! Suomessahan tuo ei ole paljon, mutta Ruotsissa se on !

Lauri. K

RAJALAHTI ANTTI 17.05.2015 12:34

Itse asiasta:

En tiedä, mitä muille on koulussa opetettu, mutta minulle ei ainakaan opetettu edes että henkilöautokortilla saa ajaa alle 3500 kiloa painavia ajoneuvoja. Tämän tiedon taisin saada jollain tasolla vasta autokoulussa. Puolestaan ajoneuvon painon arvioimista pituuden tai istuinpaikkojen funktiona ei ole minulle ainakaan opetettu missään. Ymmärrän toki että pidempään matkailuajoneuvoja harrastaneelle nämä asiat voivat olla. päivänselviä, mutta aloittelevalle harrastelijalle nämä tulevat varmasti monelle yllätyksenä. Varsinkin kun Suomessa on saanut tottua jossain määrin siihen, että virallisiin dokumentteihin voi jossain määrin luottaa. Ymmärrän toki että jälkikäteen asennetut varusteet lisäävät painoa, mutta tuossa alkuperäisessä esimerkissä puhuttiin useamman sadan kilon painonlisäyksestä ominaispainoon nähden. Siinä saa olla jo jos jonkinmoista varustetta, yllä ja alla.

Tässä on näemmä ihan vastavanlaisia autoja kuin oma hankintani ilmestynyt Nettikaravaaniin oikein kaksin kappalein.

http://www.nettikaravaani.com/clou/570/1432737

Tässä oikein mainitaan, että saa ajaa b-kortilla.

http://www.nettikaravaani.com/clou/maxi-18/1432990

Tässä puolestaan ei ole lainkaan mainintaa ajoneuvoluokasta.

Molempia näyttäisi kuvien perusteella olevan varusteltu ulkopuolelta painoa lisäävillä ratkaisuilla, jotka minun autostani puutuu, joten ensioletus olisi, että autoni on jonkin verran kevyempi kuin nämä. Tosin eipä noidenkaan autojen todellista painoa mainita missään. Auto ei kyllä ole tuota mmainittua seitsemää ja puolta metriä, mutta makuupaikkoja on kyllä kuusi.

Omani ostin myös yksityiseltä, joten myyjää en syytä siinä mielessä mistään. Yksityishenkilöiden kaupassa minäkin tiedän jo olevanienemmän tai vääemmän omien tietämysteni varassa. Mutta itse kyllä ainakin komppaan tätä näkemystä, että jos ostaa autonsa alan liikkeestä, niin kyllähän tällaisessa asiassa pitäisi olla jokin vastuu sillä myyjäliikkeellä. Jos kerran tuon painon näkee asianharasttaja jo päällepäin. Kyllä silloin asiaan perehtynyt asiantuntijaliikkeen myyjän pitää tuo asia tietää ja heidän pitäisi joko pidättyä kokonaan tekemästä kauppaa näillä autoilla tai informoida asiakasta asiasta.

Tilannehan on vähän vastaava, kuin jos puhelinliikkeessä myytäisiin halvemmalla jostain Romaniasta tuotuja Samsungin puhelimia ja käyttäjän nyt vain tulisi ymmärtää,että jotta puhelimen saa käyntiin Suomalaisella SIM kortilla sitä pitää käyttää Romanialaisella SIM-kortilla ensimmäiset viisi minuuttia. (Tämä siis Samsungin edustajan kertomaa tietoa, itse en ole testannut)

BTW menee hieman OT:ksi mutta itse olen ollut havaitsevinani melkoisen jopa vihamielistä kuittailua ja henkilökohtaisuuksia useammassakin eri topikissa. En tiedä onko nämä jotain yksittäistapauksia vai mistä on kyse, mutta jos keskustelu on vastaavanlaista myös f2f niin taidamme leirintäalueilla pysyä ihan omassa porukassa.

Ystävällisin terveisin aloittelija.

POKKINEN TAPANI 17.05.2015 12:43

Rajalahti Antti, Kiitoksia fiksusta ja erittäin asillisesta kirjoituksesta. Tämä painoasia on vaan pitkälle vaiettu totuus ja moni on sitä mieltä, että asiaa ei edes saa, tai saisi nostaa pöydälle. Niin tai näin, aina väärin päin. -tapani.

KRISTO LAURI 17.05.2015 13:08

Höpömökkini myyjä kertoi keskustelleen noista painoasioista Suomen poliisien kanssa, poliisit olivat todenneet jotta he eivät asuntoutoja tai vaunuja liikenteessä punnitse, mutta kun Suomen valtio on tarpeeksi pohjillaan voihan olla jotta sekin päivä koittaa jotta höpömökkeilijöitä aletaan verottamaan ylipainostakin ! Minulla onneksi kortti riittää painavammillekin autoille !

Äskettäin kuulin jotta kiinteistö veroihinkin valtio määrää ronskit krotukset, eli vaikka kunta ei veroa nostaisikaan VALTIO NOSTAA !

Lauri. K

POIKULAINEN ESA 17.05.2015 13:26

Tää maa on jo ajat sitten verotettu hengiltä. Ei kannata ihmetellä ettei kukaan osta mitään ym. tee.

RAJALAHTI ANTTI 19.05.2015 13:33

Kiitos vinkistä Hannu Kivioja

Nyt on sitten omakin auto käytetty punterilla. Joku muukin vinkkasi tuosta Kiertokapulasta, mutta sanoi sen maksavan kaksi kymppiä. Kassalla mies kysyi tarvitsenko lapun, johon vastasin että en, kun en tiedä mitä sillä edes tekisin. Niin sanoi, että sitten ei maksa mitään.

Ja se tulos. 3350 Kiloa kyydissä minä, täydellä tankilla ja vanhempi pojista, eli viisivuotias noin 20 kiloa painava energiapakkaus. Jotakuinkin pakollisista matkavarustuksista puuttuu vielä, Vaimo ja pienempi poika. Nämä taitavat tänä kesänä painaa yhdessä sen 80 kiloa nopealla arviolla. Ja vararengas olisi varmaan hyvä ottaa mukaan. Kyydistä voisi pudottaa ehkä osan työkaluista, mutta ei siellä mitään kymmenien kilojen painoisia koneita ole, sekä toisne kaasupullon ja ehkäpä aggrekaatin. Vesitankki oli myös tyhjillään, ja koska tuon tilavuus on kaksi sataa litraa (Muistaakseni, jossain mainittiin myös 180, mutta kuitenkin paljon) niin silloin jo ollaan yli sallittujen rajojen. Ehkä myös alkovin ylimääräisen petarin voisi ottaa pois. Ei ole meillä mitenkään pakollinen. Laitoin kun sattui olemaan sopivan kokoinen. Niin ja keittiökamat ja vaatteethan puuttui myös.

Omapaino 2980 kilogrammaa ja kokonaismassa 3490, kantavuus on 510 kilogrammaa. Tästä sitten pitää laskea tuo miten paljon mennään Ruotsissa yli jos siihen suntaan lähdetään.

Tuosta Juha Närhen pasteamasta linkistä poimittuna

"Prislistan vid överlastKostnad

10-20% 2000kr 21-30% 2500kr 31-40% 3000kr 41-50% 4000kr över 50% kan ge indraget körkort"

Tämä siis tarkoittaa minun tapauksessani seuraavanlaista riskiä

Auton painokilogrammoissa Sakko Euroissa tämän päivän kurssilla 3541 - 3592 214,9243 3597,1 - 3643 268,6554 3648,1 - 3694 322,3865 3699,1 - 3745 429,8487 3754 - jotain enemmän.

Tosiaan olisi ensimmäinen reissu tiedossa tässä kesällä ja ei vielä ihan tarkkaa kuvaa edes siitä, miten paljon sitä tavaraa tulee otettua mukaan. Ruotsi oli toissijainen matkakohdesuunnitelma. Nyt on mietinnässä vaihtoehtoinen reitti sitten Baltiaan ja minne siitä parissa viikossa ehtiikään. Päätöstä ei ole vielä tehty.

Käyttäjän lisäys viestiin 19.5.2015 klo 13:35:12 Kokeillaas taulukko sitten näin, kun näemmä tämä käyttäytyy tyhjien merkkien kanssa siten että poistaa kaikki paitsi yhden.

3541 - 3592 kg 214,9243 €

3597,1 - 3643 kg 268,6554€

3648,1 - 3694kg 322,3865€

3699,1 - 3745 429,8487€

3754 jotain enemmän.

KRISTO LAURI 20.05.2015 07:20

En ole paha yllyttämään, mutta sanoisin kyllä Rajalahden Antille jotta pysy poissa Ruotsista, jos ei ole erikoisempaa asiaa sinne !, Suomessakin on vielä katseltavaa varsinkin kun seilaa tuota itärajaa etelästä pohjoiseen taikka päinvastoin !

Lauri. K

NÄRHI JUHA 20.05.2015 07:24

Terve Antti,

Saan taas varmaankin vittuilua osakseni kun sanon tämän; huoli pois ja matkaan! Ota toki 'mummon luut' pois kyydistä kun reissuun lähdet, mutta ihan aikuisten oikeasti ruotsalaisella poliisilla on muutakin tekemistä kuin puntaroida asuntoautoja.

Tällä palstalla on tapana maalata asiat erittäin näkyvästi ja sillä isolla pensselillä...

On toki mahdollista, että joudut ratsiaan ja autosi punnitaan ja mahdollisista lisäkiloista saat maksulapun - on myös mahdollista, että päähäsi putoaa meteoriitti. Kysymys on toden näköisyydestä ja näissä molemmissa tapauksissa se on varsin pieni.

Itse painelen kesällä taas kerran Ruotsin läpi - ylipainoisella autolla - hymyssä suin!

Hyvää reisssua - nauti lomastanne!

SUOMINEN TAUNO 20.05.2015 08:43

Voiko tuon Cloun vesitankki olla tosiaan 200 litraa? Yritin katsella kuvista vesitankin paikkaa ja se näyttäisi olevan etummaisen penkin alla. Sinne tuskin mahtuu paljon yli 100 litran tankkia.

RAJALAHTI ANTTI 20.05.2015 09:49

Ohessa Cloun esite vuodelta 1988 jonka löysin saksalaiselta Clou freunde sivustolta.

http://www.clou-freunde.de/prospekte/kataloge/Clou1988.pdf

Siellä kerrotaan tiedoissa: Freschwassertank ca. 180 ltr Abwassertanks ca. 2x 90 ltr

En nyt tarkalleen muista oliko tuo 200 litraa ja 100 litraa sekä harmaalle vedellä ja vessalle mainittu tuolla ohjekirjassa, joka tuli auton mukana, vai mainitsiko myyjä sen. Oma autoni taitaa olla vuoden nuorempaa mallia.

Hieman tosin nämä hämää nämä esitteet, koska omani on siis Ducaton alustalla, mutta esitteiden mukaaan tuota mallia 570E ei ollut saatavilla Ducatolla. Ainoa Ducato minkä näistä vuoden 1988 papereista löysin on hintalistassa oleva 5700, joka pohjaltaan vaikuttaa kyllä paperilla samalta kuin tuo 570E. Mutta tuo 570E kyllä komeilee ihan rekisteriotteessa. Tarkemmin ottaen "Ducato 18-MAXI-280RA8-570E/3650"

Mitä tulee tuohon riskiin, niin olen kyllä ihan samoilla linjoilla kanssasi Juha. Tai no ehkä näen tämän punnituksen todennäköisempänä, kuin sen meteoriitin, mutta en näe sitä esteenä lomamatkallemme. Toinen vaihtoehto mikä hieman itseäni kiehtoo on tuo Baltian kautta ajeleminen. Kun siellä päin ei ole tullut käytyä. Ruotsissa on tullut käytyä useamminkin. Mukaan lähtee siis kaksi alle kouluikäistä lasta, joten hieman jännittää tuo Baltia, vaikka siinä todennäköisesti onkin suurin osa samanlaista ylivarovaisuutta, liioittelua, ennakkoluuloja ja tietämättömyyttä. Onhan toki mahdollista että ajetaan molemmat reitit. Liput on vielä kyllä ostamatta. Ja lisäksi nyt kun asiaa ajattelee, niin minulle ei tule mieleen mitään lapsien lomakohdetta tuolta itäblokista, Ruotsista ja läniseuroopasta niitä löytyy vaikka kuinka, niinkuin Suomestakin. Lapsille historialliset kivikasat, eivät vain ole mikään erityinen nähtävyys ja loman kohokohta, vaikka niissä voi jänniä leikkejä joskus keksiäkin, jos vain sallittua.

Suomessakin on toki tarkoitus matkailla minkä ehtii, mutta johonkin ulkomaillekin veri vetää ja se lienee se kesän päälomakohde.

POKKINEN TAPANI 20.05.2015 10:08

Rajalahti Antti, voit aivan huoleti mennä sitä Via Baltikaa. Sielläkin asuu aivan tavallisia ihmisiä, lapsia, aikuisia, vanhuksia ja kanssasisaria huolineen ja murheineen. Ja sen voin luvata, ettei tuolla tarvitser ainakaan kiviä paljon katsella, niitä löytyy vain isorikaiden pihoilta. -tapani-

JANHONEN MATTI 20.05.2015 10:12

Olen muutaman kerran ajanut tuonne Etelä-Ruotsiin, enkä vielä koskaan ole nähnyt että matkailuautoa olisi poliisin toimesta pysäytetty saati punnittu. Toki se mahdollista on mutta hyvin epätodennäköistä.

Polisit on ammattilaisia. Kyllähän ne näkee jo silmällä onko autossa merkittävää ylikuormaa vai ei. Neljä pyörää telineessä, neljä-viisi ihmistä matkustajina, lastattu niin, että perä maata viistää ja nokka taivasta kohti. Se näky on poliisille kun syömään käskisi.

Eilen illalla katselin YouTubelta saksalaisten poliisien matkailuajoneuvoratsioita, joita niitäkään en itse ole sattunut koskaan näkemään luonnossa. Piano oli ongelmana sielläkin ja erototen näyttivät kiinnittävän huomiota vaunujen lastauksen, aisapainoon ja sekä renkaisiin. Siellähän yksi tarkastuksen kohde on renkaiden kantavuuden lisäksi niiden ikä, ja etenkin jos yhdistelmä on katsastettu 100 km/h nopeudelle,

HALINEN HARRI 20.05.2015 10:34

Hyvän saaliin saisi ylipainosta heti Rödbyn sataman jälkeen moottoritieltä kun pysäyttelisivät ja punnitsisivat pakettiautoja.
Enimmillään olen nähnyt kun pakettiautoon on työnnetty takaovista 4 lavallista juotavaa ja ison kasan laatikoita lavajuomien päälle. Varmaan oli 4 tonnia nesteitä ja purkit ja pullot päälle.

JANHONEN MATTI 20.05.2015 11:11

Tuo on totta

Kun katsoo niitä lasteja Fehmarin Burgin Fleggaardin pihassa tai Scandlinesin kaupan pihassa Puttgardenissa niin ei voi kun ihmetellä. Hyvä kun ovet kiinni saavat.

Bussifirmat järjestävät Tanskasta ja Ruotsista viinahakumatkoja Saksaan meidän rasvamatkojen tyyliin. En tiedä onko "litramummoja" tai mitä asialla mutta kovat on ostosmäärät. Busseissa jopa teliperäkärry perässä matkustajien viinoille kun bussin tavaratilaan ei sovi/ei kanna tarpeeksi.

Näpertelyä tuo viinan ja oluen roudaaminenTallinnasta

HAAPANEN TIMO 20.05.2015 11:30

Tuossa muutama lasten paikka Virosta http://www.iltalehti.fi/matkajutut/2014061718393541_ma.shtml?fb_action_ids=10152623858039415&fb_action_types=og.comments&fb_source=other_multiline&action_object_map=[911965478820941]&action_type_map=[%22og.comments%22]&action_ref_map=[]

Vambu-tembumaan lähelle avautuu juuri kämppäri http://www.vembu-tembumaa.ee/fi

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.