ASUNTOAUTON PAINOT ????

KRISTO LAURI 07.05.2015 07:38

Onko kukaan käyttänyt asuntoautoaan vaakalla ? Minulla on vuosimallia 1992 Fiat Ducato Matkaajan tekoisella kopilla, rekisterikirjaan on präntätty painot, omapaino 2500 kiloa ja kokonaispaino 3100 kiloa! Auto on rekisteröity 7 hengelle, vaikuttaa siltä jotta nuo rekisterikirjan painot eivät pidä ollenkaan paikkaansa, sillä 7 kertáa 80 kiloa tekee 560 kiloa+ 2500= 3060 kiloa! Polttoaineen, veden ja sapuskoiden+ muiden tarvikkeiden painoksi tulisi vain tuo 40 kiloa!

Ajoin auton kahden hengen kuormalla+ plus puolitakkia polttoainetta, sekä vettä + sapuskat tievaakalle, ensikerralla vaaka näytti 3820 kiloa toisella kerralla reilua 3500 kiloa ! Vaaka on tosin tarkoitettu rekoille ja heittää varmaankin jonkinverran!

Soitin asiasta liikkeeseen josta auton ostin, siellä sanottiin jotta kaikissa vanhemmissa ja jopa uudemmissakin autoissa on sama problematiikka !

Tuossa voi tulla ongelmia jos farbroo polisi ajattaa höpömökkini vaakalle !

Ruosissa tuosta tulee kymppitonnin sakot, ja höpömökkeilijästä tulee jalkamies/nainen ! Joten kannattaa ajatella kaksikin kertaa ennen kuin suunnista höpömökillään Sweamamman maille !

Lauri. K

Käyttäjän lisäys viestiin 7.5.2015 klo 07:40:24 Jäi mainitsematta jotta auto ei ole märkä, siis kastunut vaan kuiva !

Lauri. K

FORSSTRÖM JARI 07.05.2015 08:09

Juuh,niin olisi tosissaankin tarkoitus lähteä sveamammaa morjestaa vanhalla vuoden 86 matkaajalla kera neljän lapsen,emännän ja koiran. Ollaan karsittu potta-potrettia myöten autosta tavaraa isolla kädellä pois ja lopputavarat mietitään TOSI tarkkaan.Kolmesta akusta yksi jää pois matkasta ja toisen kaasupullon poistamistakin mietittiin ellei jopa molempien.Onneksi ei mennä ihan eteläisimpään kärkeen tai Göteborgin satamaan jotka on ne suurimmat pelkopaikat joutua vaaalle.

SUOMINEN TAUNO 07.05.2015 08:11

Kyllä auto kannattaa punnita. Olen käyttänyt puntarissa paikallisella jäteasemalla. Siellä on melko tarkat vaaat. Tuo heitto, jonka mainitset, kuulostaa vähän turhan suurelta.

HAAPANEN TIMO 07.05.2015 08:26

Isotkin vaa'at pitävät paikkaansa kymmenien kilojen tarkkuudella joka mittauksessa. Käyttämäsi vaaka on viallinen.

@timppa

KRISTO LAURI 07.05.2015 09:25

Tuota suurta heittoa se taivasteli ja jeesusteli auton myyjäliikekin! Pitänee käyttää nyt auto tuossa paikallisen asfalttiaseman vaakalla !

Lauri. K

HAKALA JYRI 07.05.2015 10:37

Auton omapainoon sisältyy kulj,polttoaine,vesi,kaasu.ja joitain varusteita?

Vanhoissa autoissa painot ei pidä paikkansa, ehkä lasketa ollut erilainen.

Nykyisissä autoissa esim Dethleffs omapaino oli just se mikä rek otteessa (ohjekirjassa oli lueteltu lisäksi eri lisävarusteiden painonlisäykset) ja kantavuus laskettiin henkilö määrä plus (muistaakseni 20?) . kg pituusmetrille, ts käytännössä uusienkin koko-paino voi ylittää täydellä henkilömäärällä esim 6m autossa on laskennallista matkatavaraa n120kg, kannattaa punnita matkavarusteltuna auto...

Sakko varmaan kruunuja 10tonnis?

Suomessa ylikuormasta sakko plus yli kuormamaksu €/100kg, ja akseli tai kokopaino ylityksestä kumpi pros suurempi, Suomessa minun tiedon mukaan sakko jos ylitys max 5pros siitä yli lisäksi yli-kuorma maksu. T jyrih

KRISTO LAURI 07.05.2015 10:42

Kyllä se kruunuissa oli tuo swännien antama sakko !

Autoni myyjä liikkeen edustaja väitti, jotta hän on keskustellut noista höpömökkien painosta poliisien kanssa, he olivat todenneet jotta eivät punnitse höpömökkejä tienpäällä ratsioissa ! Ruotsissa kyllä punnitaan !

Lauri. K

Käyttäjän lisäys viestiin 8.5.2015 klo 08:00:57 PS; Onko Fortströmin Jarilla koiruuksen paperit ja rokotukset kunnossa ?

Lauri. K

JANHONEN MATTI 08.05.2015 21:50

Asunto-autojen painoista puhuttaessa määräävää arvo on auton valmistajan antamaa suurin sallittu kokonaismassa, ja suurimmat sallitut akselimassat. Kaikki muut ilmoitetut arvot kuten ilmoitettu paikkaluku joustaa näihin arvoihin nähden, oli auto uusi tai jo vanhempi käytetty.

Matkailuauton rekisteriotteeseen merkitty omamassa koostuu tietyin varustein punnitusta autosta ja laskennallisista eristä. M-autojen oman massan laskentakaavat ovat vaihdelleet aikojen kuluessa - lähinnä se mitä omaan massaan otetaan mukaan - ja autokohtaisesti noudatetaan aina niitä sääntöjä jotka oli voimassa Suomessa silloin kun auton rekisteröitiin ensimmäisen kerran.

Rekisteröinnin jälkeen Suomessa varusteltujen autojen rekisteriin merkittyjen m-autojen oma massa on järkijään aina lian pieni, koska auton varusteiden paino puuttuu omasta massasta. Jopa suuremmaan moottorin aiheuttama painonlisäys voi puuttua omasta massasta, muista varusteluista johtuvista painon lisäyksistä puhumattakaan. Tämä on sellaista tietoista itsensä pettämistä, jonka kaikki tietää, mutta ei tiedä kun minulle ei ole kerrottu. Käytettynä tuotujen m-autojen osalta oman massan tiedot on tarkempia, koska auto aina punnitaan lisävarusteineen rekisteröintikatsastuksessa.

Mitä ylikuormamaksuun tulee niin sitä ei sovelleta henkilökuljetuksiin käytettäviin ajoneuvoihin. Matkailuauto on M1-auto eli tehty henkilökuljetukseen. Ylikuormasta voi sakottaa vain jos ylikuorma on tien päällä punnituksella todettu. (Todellinen massa ratkaisee)

Ruotsissa taas on eri säännöt ja sillä ylikuormaa laskettaessa myös kantavuus huomioidaan. Viiden prosentin ylitys 500 kg kantavuudesta on ihan eri asia kun vaikkapa 3 % ylitys 3500 kg kokonaismassasta.

POKKINEN TAPANI 08.05.2015 22:34

Hän joka ostaa kirkkain silmin vaikka 7,5-8m täysintergroidun matkailuauton kaksoispohjalla, haluten markiisiin aurinkopanelit tupla'kkujärjestemät pyörätelinein, ym ja kaikki tämä b-kortilla. Minä tätä ihmistä pitäisit, itse en palkkaisi jos olisi työhaastattelussa. -tapani.

KRISTO LAURI 09.05.2015 06:50

Naapurini mulkkasi Ruotsin rekkarissa olevan asuntoauton painoja ylemmäksi, oli melkoinen paperisota ja maksoikin yli 10 000 kruunua !

Minun Suomen rekkareissa olevan auton kohdalla tuokaan ei onnistu, koska pitäisi olla valmistajalta todistuksia, ja Matkaaja nimistä valmistajaahan ei enään edes ole ! joten en edelleenkään lähde höpömökkeilemään Ruotsiin ! vaikka Norbottenissa olisi kalaisia järviä ja jokia !

Lauri. K

KARJALAINEN ALPO 09.05.2015 07:20

Eikös ne painotodistukset pitäisi olla alustan valmistajalta? Eikä höpökopin valmistajalta.

KRISTO LAURI 09.05.2015 08:29

Höpömökin valmistaja auton on tietääkseni tyyppikatsastanut, tuonlaisen käsityksen minä sain auton myyjäliikkeestä JP Caravaanista Kempeleestä!

Lauri. K

HAAPANEN TIMO 09.05.2015 08:37

Ja sen jälkeen alkaa varustelu. Kyllä jokainen auton on itse punnittava, ostoaikeissa oleva punnitsee tyhjänä ja reissuun lähtijä punnitsee täytenä.

@timppa

KRISTO LAURI 09.05.2015 10:21

Elä kehtoo! Monikohan höpömökin ostaja käyttää autoa vaakalla ennen kauppoja? henkilö, paketti ja muissakin jopa raskaammissa autoissa pitävät rekisterikirjan tiedot paikkansa, miksi ne eivät voi tehdä samoin höpömökkien kohdalla ! Eiköhän tässäkin kohtaa ne Suomen fantastiset vastuunkantaja virkamiehet ole tehneet mokan? kun ovat hyväksyneet autot asuntoautoiksi, keskeneräisinä ! vanhemppiin asuntoautoihin on kuulemma laitettu koppi päälle, käytetty tyyppikatsastuksessa, ja sen jälkeen asennettu sisustus, mm; kaapit, jääkaapi ja sellaiset !

Lauri. K

KOISTINEN TOIVO 09.05.2015 10:50

Valmistajat koko ajan koittavat keventää rakenteita, kun autojen koot, ja varustelut kasvavat. Miten kolari turvallisuus, joka ei koskaan ole kovin häävi ollut Kun auton oma paino ilmoitetaan kolomen tonnin tasolle, niin sitten riippuu varuste lisäyksestä mikä tavaramärä mukaan voi tulla, jotta sen alle 3500 kg pysytään. Toinen asia mikä pistää silmään. Jousitus. Vähän väliä on kyselyitä lisäjousien asennuksesta. Kumma kun asunto-osan rakentajat eivät tilaa alustoja tarpeeksi vahvoilla jousilla. Nythän tavallaan oma paino on jo lähes kokonaispainon luokkaa, jonka jouset aina kantaa, Kun sitten kuoleentumista tulee, niin ollaan kumityynyjen varassa. Krumeluuria, ja tolppasähkö lattialämmitystä ynnä muuta vitriini kaappia tuodaan myyntiin pääasiassa esille. Tärkeimmät käytännön puolet sivuutetaan valmistuksessa, ja myynnissä. Toivopoika

JANHONEN MATTI 09.05.2015 10:52

Lauri ei se ihan noin mene. Auton oma massa sisältää aina ajovalmiin auton. Määrittely tästä löytyy auton esitetiedoista.

Alustajan valmistaja taas määrää auton kokonaismassan ja antaa luvan kokonaismassan korotukselle jos se ko. alusta huomioiden on mahdollista. Tyyppikatsastus ei vaikuta siihen asiaan.

Jos m-auto taas on tyyppikatsastettu valmiina tuotteena - kaikki kaksivaiheisesti valmistetut m-autot ei ole - niin siihen Suomen viranomaisilla ei ole enää sanavaltaa, koska EU-maat ovat sopineet, että yhdessä maassa annettu tyyppikatsastus ja CE-todistus pätee myös toisessa.

Suomi on kerran tätä kokeillut riitauttamalla erään CE-merkinnän ja joutui rahalla ostamaan itsensä jutusta irti.

Ikävä kyllä silloin kun myyjä ilmoittaa myydessään auton kokonaismassan ja oman massan, niin vastuu sen jälkeen tehdyistä painonlisäyksistä oli ne sitten auton varustelusta tai lastauksesta johtuvia on aina ostajalla.

Varmemmaksi vakuudeksi myyjät vielä ilmoittaa mitä kukin lisävaruste painaa ts. paljonko kukin lisävaruste pienentää auton kantavuutta.

NYYSSÖNEN KAJ 09.05.2015 13:26

Kerran minut on otettu vaakaan eikä ollut ylipainoa. Auto punnittiin muutoskatsastuksessa vuonna 2000 silloin siinä ei ollut agregaattia tai mönkijää viellä mutta vaaka näytti 11700 kg rekisteriotteessa on mainuttu maksimi kokonaismassa 15500 kg

Joten matkavarusteille on reilusti varaa eikä tuliaisissakaan tarvitse painon takia pihistellä.

Tuo punnitseminen tapahtui Norjassa Oslon ja Kristiansandin välisellä tiellä vuonna 2004.

JANHONEN MATTI 09.05.2015 14:35

Ei ole Kaj:lla ongelmia kokonaismassan kanssa, vaan monella on ja mm. minulla.

Piti oikein laatia suunnitelman tynkää auton laihduttamiseksi. Ensin poistin tarpeettoman vetokoukun 20 kg Sitten lähti suihkukopin irtoseinät 5 kg Vaihdoin matot kevyempiin 5 kg Poistin moottorin alasuojan 6 kg Sitten lähti satelliittiantennilaitteet sisältä ja katolta ja varapyörän aluslevy 20 kg Lopetettiin turha veden kuskaus (puhdas + harmaa ja juomavesi) maasta toiseen ja siirtoajossa autossa on vain minimimäärä vettä. painosäästö jopa 100 kg Omat kamppeet käytiin läpi huolella ja tarpeettomien tavaroiden kuskauksesta luovittiin. Säästö 10 kg (Ja vieläkin mukana on ihan tarpeetonta) Vähensin mukana olevien työkalujen määrää. 5 kg

Seuraavana poisvuorossa on tarpeeton toinen kaasupullo lyhyillä matkoilla, vaikutus max 30 kg (Vaatii hieman kaasuasennustöitä) Varapyörästä en luovu ja aluvanteiden hinnalla maksaa jo pari sakkoakin, joten saavat jäädä ostamatta.

Kaiken tämän jälkeen voi ihan hyvin mielin ottaa mukaan kaksi polkupyörää ja kokonaispaino pysyy silti vielä 3500 kg paikkeilla.

HALINEN HARRI 09.05.2015 16:10

Ne auton turvallisuustekijät, ajo-ominaisuudet ja muut seikat romahtavat kun auton kokonaispaino nousee luokitellussa M1/Henkilöautossa 3500 kg:sta esim. 3800 kiloon. Viranomaisasiantuntijat ovat Suomessa ja Euroopassa sitä mieltä. Eivät osaa vaan kertoa mitkä noista edellemainituista heikkenevät. Sdllaisella asiantuntemuksella meitä määräillään.

JANHONEN MATTI 09.05.2015 16:44

Itse olen sitä mieltä, että muutama sata kiloa sinne tai tänne. Se on eri asia jos m-auto kuormataan ihan älyttömästi, jolloin sen ajettavuus kyllä heikkenee. Ja etenkin jos auton jousitus ja iskunvaimentajat on finaalissa.

Onneksi viranomaiset Suomessa ei näe tässä suurta ongelmaa. Siksi ihmettelenkin miksi usein nimenomaan karavaanarit haluaa tehdä siitä sellaisen - itselleen.

Nukkuvaa karhua ei kannata edelleenkään herättää.

HAKALA JYRI 09.05.2015 16:55

Oma kokemus kokopainon pudotuksesta 3880kg sta 3500, autossa oli vaadittavat varusteet airbag ym ja korivalmistajan tyypi tiedoissa ja papereissa korinvalmistajan sallima max nopeus joka oli myös tekn rajoitettu 120km/h, Ei riittänyt vaadittiin valmistajalta siis korin todistus muutokseen. Ja muutos kats jossa tark varustus,painot ja 100 lätkä.. Henkilöluku ei muutosta

3500 kg kokop on B kortti ja 100km/h 3880kg kokop on. C kortti js 80 km/h

Korivalmistajan paperi n300€ ja muutos kats reilu 100€ oli kustannus näin se meni alustan valmistajalta ei tarvittu mitään, lopputulos kantavuus pieneni 380kg kai homma toisinpäinkin menee samon jos alusta ja tenkaiden kantav riittää....

T jyrih

HALINEN HARRI 09.05.2015 21:26

Tuon nukkuvan karhun herättelyä hoitaa ihan Natoon erikoistunut politrukki. Putinin mm. tämänpäiväinen lausunto kertoo karhun heränneen. Se ei liene tuon politrukin tarkoitus? Voisi odottaa virkamiehiltä ja lain/asetusten laatijoilta perusasioiden tuntemusta tai asiantuntijoiden käyttöä ennen päätöksiä - siis EU:n päätöksissä ja jos sallitaan myös oman maan tulkinnassa. (Poikkeaahan esim tulkinnat Saksassa ja Suomessa tietääkseni toisistaan .) Euroopassa tehdään tutkimusta sekä eri alojen auktorisoiduissa että muissakin tutkimuslaitoksissa, eikä niiden tutkimustuloksia käytetä päätöksiä tehtäessä syystä että niiden tutkimustulosten käyttöoikeudet ovat tutkimuksen teettäjällä. Ei ole budjeteissa varattua rahaa noiden ostamiseen tai ainakaan niitä ei julkisteta keneltä ostettu ja mitä.

KRISTO LAURI 10.05.2015 06:53

"Onko kukaan käyttänyt asuntoautoaan vaakalla ? Minulla on vuosimallia 1992 Fiat Ducato Matkaajan tekoisella kopilla, rekisterikirjaan on präntätty painot, omapaino 2500 kiloa ja kokonaispaino 3100 kiloa! Auto on rekisteröity 7 hengelle, vaikuttaa siltä jotta nuo rekisterikirjan painot eivät pidä ollenkaan paikkaansa, sillä 7 kertáa 80 kiloa tekee 560 kiloa+ 2500= 3060 kiloa! Polttoaineen, veden ja sapuskoiden+ muiden tarvikkeiden painoksi tulisi vain tuo 40 kiloa!"

Niinpäs niin ! Noiden fantastisten vastuunkantaja virkamiesten olisi pitänyt huomata jo otsallaan, autoni rekisterikirjaa präntätessään jotta noissa tiedoissa ei kaikki pidä paikkaansa ! EIKÖ ?

Lauri. K

KRISTO LAURI 10.05.2015 06:56

Kaij ajelee linja-autolla! Sinnehän kyllä kampetta mahtuu ja pysyy painotkin kohdillaan !

Lauri. K

JANHONEN MATTI 10.05.2015 09:41

Lauri

Kyllä nuo rekisterikirjan merkinnät pitää sikäli paikkansa ja on linjassa v. 1992 voimassa olleiden sääntöjen kansaa. Se on siteen eri asia jos asiassa on tietoisesti johdettu virkamiestä harhaan.

Auton omaan massaan sisältyi silloin -auto ajokuntoisena (sis. öljyt ja nesteet) -kuljettajan paino (laskennallinen arvo 75 kg) -polttoainetankki 90 % täynnä (huomaa po. ominaispaino) -vesitankki 90 % täynnä -kaasupullot -liitäntäjohto -varoituskolmio ja 2 kg sammutin.

Auton matkustajapaikkojen määrä määräytyi 1992 puhtaasti laskennallisten arvojen kautta, koska silloin ei vielä vaadittu kaikille istuinpaikoille turvavyötä ja paikka saattoi mennä tai tulla jopa sillä perustella, mihin suuntaan penkin selkänojapalikan käänsi.

Pitää huomata, että autoa lastatessa näillä laskennallisilla painoilla ei ole kun suuntaa antava merkitys, koska auto pitää aina lastata todellisten painojen mukaan. Ne eivät synnytä oikeutta ylittää suurinta sallittua kokonaismassa tai akselimassoja. Jos kuljettaja painaakin esim. 100 kg niin jo se vie kantavuudesta 25 kg. Sama matkustajien osalta. Kuljettaja vastaa auton kuormauksesta ja siitä, että auton kokonaismassa tai suurimmat sallitut akselimassat ei ylity.

Ei ole virkamiesten vika jos ostaa käyttötarpeeseensa nähden liian pienen auton tai varustelee/lastaa sen niin, että suurin sallittu kokonaismassa ylittyy.

Ja jos joku luulee, että 3,5 tonnin kokonaismassaraja on suomalaisten virkamiesten keksintö niin se on kyllä väärä luulo. Ihan yhtä väärä luulo kun se, että 3,5 tonnin raja EU:n sisällä poistuu. Kolmen ja puolen tonnin raja on niin moneen direktiiviin präntätty, että ei poistu. Lisäksi se on osa kansallista lainsäädäntöä joka maassa tieliikenne lakeja koskien..

HAKALA JYRI 10.05.2015 10:28

Muut painot, jos laajentaa kantavuus tutkintaa, saman huomion voi tehdä henkilö-autoissakin (myös moottoripyörät) helposti ylittyy kokopaino, katso rek ote...tiedot

Esim auto omapaino 1070kg ja kokonp 1470kg rek 5 henkilölle, laskennallinen. 4 x 75kg on 300kg matkatavaraa100kg ja siitä vähennetään jälkivarustelu esim vetokoukku,kattoteline, suksibox ym,,,matkustapainot huomioiden käytännössä jotain muuta ... ( vetokoukkun kautta siirtynyt ns asapaino en tiedä pitäiskö huomioida myös??? Kantavuuden pienentäjänä) T jyrih

Käyttäjän lisäys viestiin 10.5.2015 klo 10:42:49 Viimevuosituhannella . 90-luvun alussa ajelin kotimaisella asuntoautolla alusta "Paripyörä alusta" rek 8 henkilölle tais painaa tyhjänäkin 3,5 ton mutta silloin ei asiaa tiedostettu / keskusteltu,,,, olihan vielä 80 luvulla kuorma-autojenkin todelliset kokopainot yli rek otepainojen ja laillisesti... Jyrih

HALINEN HARRI 10.05.2015 12:25

Tuo ylipainon "laillisuus" taisi olla järjenkäyttöä.

POKKINEN TAPANI 10.05.2015 13:26

Voi itkeäkkö vai nauraa noiden painojen kanssa. Liki jokainen vähänkin pitempään harrastanut, jollei muutoin harma massa leikkaa, ymmärtää kyllä pituuden leveyden korkeuden ja massa tilavuuden suhteessa painoon ja tietääpä vaikka senkin, että b-kortilla saa ajaa vain korkeintaan 3,5t painosta autoa. Mikä tässä oikein on ongelma? Jos haluat ison auton niin hommaat siihen tarvittavan kortin, tai tyydyt muutoin pienempään matkamökkiin. Aseitakin myydään vaikka kuinka monessa kaupassa ja niihin liki jokainen saa luvan, mutta sellaisen hankkijat kyllä tietävät mihin sitä asetta saa ja kuuluu käyttää. Turha itkeä mitään, äiti mie en tiennyt, tahi muuta yhtä fiksua, vastaus löytyy kun katsoo peiliin. -tapani-

HAAPANEN TIMO 10.05.2015 14:55

Keski-euroopan matkaajalle ei yli 3500kg:n auto ole kovinkaan kätevä ratkaisu. Monenlaista maksua ja rajoitusta on tiedossa jos ison auton hankkii.

@timppa

KRISTO LAURI 11.05.2015 06:55

OTETAANPAS UUSIKSI !

Tiedetään jotta jos ostan linja-autosta rakennetun asuntoauton painot ja kantavuudet riittävät, polttoaineen kulutus on vain liian mahtava!

Ja kun minä ostin höpömökkini oikein asunto autoihin ja vaunuihin erikoistuneesta liikkeesta JP- caravan Kempele! Uskoin myös jotta rekisterikirjaan merkityt tiedot ovat oikeita ! Kun ajoin auton tievaakan yli ja se näytti 3100 kg sijaan 3820 kg, aloin miettimään jotta mites tämä on mahdollista kun kotturassa oli vain kuski ja yksi matkustaja! Otin yhteyttä myyjä liikkeeseen josta minulle sanottiin jotta tuo ylikuorma vaikuttaa paljolta, mutta KAIKISSA vanhemmisssa autoissa on sama problematiikka, kokonaispaino ylittyy niissä! Ja se johtuu kuulemma siitä että, asuntokopin valmistaja on bykännyt asuntokopin pakun rungolle, ja käyttänyt tyypityksessä, sen jälkeen asuntokoppiin on asennettu kaapit, vessat, läämmityslaitteet, jääkaapit ja sängyt!

Miten kottura on edes hyväksytty asuntoautoksi pelkällä asuin kopilla? eihän se ole ollut kuin paku mitättömällä ovella ja kantavuudella !

Itkemään en tuon vuoksi kehtaa alkaa, tiedänpähän vain jotta en mene höpömökilläni seikkailemaan Ruotsiin, jossa on suuri mahdollisuus joutua punnittavaksi sekä sakotetuksi!

Lauri. K

NÄRHI JUHA 11.05.2015 08:10

Hyvät ystävät,

Älkää missään nimessä ajako asuntoautoillanne edes yhtä metriä - mihinkään suuntaan. Heti ensimmäisessä kadun kulmassa on katala poliisi vaakoineen ja pamppuineen. Ensin se punnitsee autosi ja sitten pamputtaa sinut tajuttomaksi - varsinkin jos olet eksynyt Swealandiaan. Ei poliiseilla ole mitään muuta tekemistä - tämä on heidän ainoa tehtävänsä; EU:n direktiivi...

Oikein rattoisaa kesää - lusikoita punnitessanne..

ps. painaako rulla Pirkka-paskapaperia enemmän/vähemmän kuin Soft Embo...?

HAAPANEN TIMO 11.05.2015 08:38

Käy nyt Lauri jossain toisessa vaa'assa, joku virhe siellä mittauksessa on.

@timppa

KRISTO LAURI 11.05.2015 09:02

Kyllä tarkempi vaaka täytyy löytää!

http://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/setra-naith-lainer-osamaksu/matkailuauto

Tuossa autossa ei olisi kantavuus problematiikkaa !

Lauri. K

KRISTO LAURI 11.05.2015 09:05

Tarkoitan tuota alempaa pirssiä! mikähän olisi kulutus satasella?

Lauri. K

NYYSSÖNEN KAJ 11.05.2015 14:00

Tarkoitan tuota alempaa pirssiä! mikähän olisi kulutus satasella?

Riippuu auton painosta mutta noin 25 L/100km mikä tekee 10000km/vuosi ajavalle 3200 €/vuosi litrahinnalla 1,30€

Riittääkö Hymerkuskille edes 20 vuotta a' 10000km/vuosi että tienais tuon polttoainekulutuseron takaisin hankintahinnasta.

PS! Kohta (muutama vuosi) ei ajeta matkailuautolla jonka leveys on yli 2,50m tai pituus ylittää 12,00 m. Tästä syystä näiden autojen mittoja ei myyjä kerro. Aivan sama kun eivät tavallisten m-autojen todellista painoa kun se karkoittaa asiakkaan.

JANHONEN MATTI 11.05.2015 18:35

Autotehtaat ovat jo reagoineet autojen lihottamiseen ja sen vaikutuksen autokauppaan. Autoja on kavennettu ja kevennetty, jotta niitä saa ajaa B-kortilla. Lisäksi tuosta 3,5 tonnin rajan ylittämisestä on monenlaista harmia Euroopassa mm. tiemaksujen osalta.

Mutun mukaan näyttää siltä, että louskuovien myyntimäärät tuolla Euroopassa on hienoisessa kasvussa. Näiden koko (lähinnä pituus) on kasvamassa ja myynnissä on jo monella valmistajalla on malleja joissa on aiempaa parempi sisustasuunnittelu ja taakse saa kookkaat erillisvuoteet. Ei ollenkaan ihme jos kaksin kulkevia kiinnostaa.

POHJANTÄHTI JORMA 11.05.2015 20:33

Juu semotten louskuoven määkin hankin, en oo viel kerenny kokeileen muuta kuin ajossa. Vaunulle löysin kausipaikan kesäksi, siellä nautimma olosta eikä tarvi pelätä poliisin vaakaa eikä hengiltä kaasutusta :)

Mitään king sitze petejä niihin tuskin mahtuu, leveyttä kun ei ole kuin rapiat kaks metriä, meillä sellainen kömmi yli peti poikittain.

Saas nähdä mitä kivaa siinä voi tehdä jossain Aakkos aseman takanurkassa !

POKKINEN TAPANI 11.05.2015 20:45

Ite olen taasen sitä mieltä, että louskuovet kuuluvat menneisyyteen, ainakin hamaan omaan nuoruuteen kun retkiautona oli Hiace poistetulla väliseinällä ja korotus rengaskoteloista ja siitä seläntakuisesta korotuksesta- levyt päällä siinä patjat ja alla lihalaatikoissa tavarat. Kieltämättä muutama tuttu on isosta autosta välivaiheen kautta tuollaiseen siirtynyt. Me vasta vaihdettiin Hymerin pienimpään B-klaassiin ja se on juuri karvan alta 6m. Tuossakin on jo yksi tyhmä ovi, mitä perhanaa pitää hyvä lämmin auto pilata kuljettajan ovella kun ihan vieressä on kunnollinen käyntiovi? Tämä malli jossa aijemmin oli takana kerrossänky ja nyt koko takatila tulee säilytystilaksi on mielestäni juuri parahultainen luonnossa retkeileville ihmisille. Nukumme siis pelkästään ohjaamon päälle lasketuvasssa parivuoteessa ja vielä tuntuu vain hyvältä kun matkakumppani könyää ylitseni. -tapani-

KRISTO LAURI 12.05.2015 06:21

Siinä onkmin Närhi Juhalla aikaa punnita lusikoitaan ja vessapapereitaan, kun swänni poliisi kirjoittaa 10 000 kr sakon ja tekee Juhasta jalkamiehen, sillä Ruotsissa ylipainoinen auto saa välittömästi ajokiellon!

Moisista tapauksista olen kuullut täällä Ruotsissa iha liian useasti, jotta ainakaan minä en lähde seikkailemaan Ruotsiin, ainakaan pidemmälle etelään!

Lauri. K

KOISTINEN TOIVO 12.05.2015 07:56

Ei kuulu lousku menneisyyteen. Moni eläkkeelle jänyt kerrostalo pariskunta siirtynyt siihen, ja ainoana autona käyttää. Pituuden kasvun 6,30 m ansiosta saa, kuten Janhonen sanoi hyvän erillis, tai yhteisvuoteen pituus suuntaan taakse. Lisäksi tukevan hiljaisen korin, ja omapainon reilusti alle kolome tonnia. Nykyään on sitten vielä joko sähköinen liukuoven sulku, ja avaus. Adrialla on sitten kätevä softloc oven loppusulkemis konsti. https://www.youtube.com/watch?v=7iBS24S_2I0 vetää oven vaan lähes kiinni, ja se vetää sen hiljaa kiinni lopuksi. Perkeleen louskukin on jo historiaa. Pitäne päällikön keksiä kohta uusi nimi. Miinuksena alle 210 cm leveys, ja korin ylöspäin kapeneva muoto. Tekee hieman ahtaan tilavaikutuksen, vaikka kun mittasin käytävä leveyden tetles trend autosta, ja meiltä, oli meillä käytävä 14 senttiä kapeampi kapeimmalta kohdalta. Kuitenkin tetlesi oli tilavamman oloinen huomattavasti, ja onkin. Maku asia. Toivopoika

POKKINEN TAPANI 12.05.2015 11:11

Toivo, idea peltikuorisesta, tukevasta, tiiviistä ja huomaamattomasta matkailuautosta on tosi hyvä. Etenkin kun tänä päivänä alkaa suuret ja prameat ökyautot olemaan monessa paikkaa lähes kirosana. Itse toki matkailuautoilijana osaan ihailla ja arvostaa suuria ja komeita autoja, mutta en todellakaan lähtisi niillä elvistelemään sinne missä missä perheitään elättävillä ovat vuosiansiot vaikka 1000-5000 euron luokkaa. Se perhanan louskuovi kyllä pitää muuttaa pieneksi tavalliseksi, vaikka kaksiosaiseksi kulkuoveksi niin johan homma alkaa paranemaan. Ja onhan nämä nykyautojen leveydet ihin eri luokkaa kuin se vuodelta keppi ja keihäs Hiacemme. -tapani-

HAAPANEN TIMO 12.05.2015 11:15

Näin hiljattain peltihyymerin jossa ei ollut louskua vaan normaali saranaovi. Ei siinä kaksiosaista tarvita vaan luoskuoven reikään sopiva elementti jossa on yksi saranaovi.

@timppa

NÄRHI JUHA 13.05.2015 07:57

Lauri:

http://www.husbilskatalogen.se/vikt.htm

elva-tova-loppakorva....

KOISTINEN TOIVO 13.05.2015 08:33

Koska huomannevat valmistajat laittaa saranaoven liukuoven paikalle, tai sen osaksi. Aiemmin ole asiaa kirjotellut, että keskitytään valmistajien touhuissa lasivitriineihin oleellisen sijasta. Painot, jousitus, korin lujuus, kosteuden kestävyys, kolarikestävyys Toivopoika

HAAPANEN TIMO 13.05.2015 09:03

Ei kai kuoriaisen pituinen pärekoppa ole sen painavampi.

@timppa

KRISTO LAURI 13.05.2015 10:19

Juha!

Ovatko nuo luettelosi tavarat määritelty jossakin EU direktiivissä, pitäisikö minullakin olla juuri samat kamppeet mukanani kuin sinulla, joka noudatat joitakin Eu direktiivejä! Ei minä otan ne vain ne tavarat joita uskon tarvitsevani !

Lauri. K

JANHONEN MATTI 13.05.2015 10:42

Ymmärsinkö oikein tuosta Juhan linkin seuraamusmaksun hintalistasta, että seuraamusmaksu ylikuormasta peritään kun ylikuorma on auton kantavuudesta laskettuna 10 % tai yli?

KOCK REINO 13.05.2015 10:52

Terve, eli Juhan linkin mukaan 350kg x 10% = 35 kg eli siitä sakkoja. Muuten olis parempi jos ei kirjoittais näist painoista niin paljon .

EEROLA TEEMU 13.05.2015 11:08

Ymmärsit Matti aivan oikein. Ruotsissa painoylitykset lasketaan prosentteina "kantavuudesta", eikä autolle sallitusta kokonaispainosta. Vajaasta kortista tulee myös sakko. Tosin ruotsalaiset saavat ajella painavallakin autolla -oliko rajana n. 7 tonnia?- jos B- kortti on 90- luvun alussa tai aikaisemmin hankittu. Kuitenkin, jos sillä painavalla autolla käryää ylikuormasta, niin "vanha ajokortti" muuttuukin vain 3,5 t painolle kelpaavaksi. Nämä "tiedot" luettu heidän karavaanaripalstaltaan.

Em. taustaa varten ymmärtää hyvin, miksi esim. KABE rakensi jo lähtökohtaisesti liian painavia autoja B- kortille. Nyt ovat sitten riisuneet painoja niistä -jostain syystä.

Näitä paino- asioita löytyy enemmän tuolta "Matkailuautot"- osastolta, joten tuossa yksi linkki, kun en viitsi enempää kirjoittaa samoja juttuja:

https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=38857387

NÄRHI JUHA 13.05.2015 14:52

Kristolle vinkki: linkistä selviää sallittu 5% painopoikkeama sekä mahdolliset sanktiot. Tästä kyse. Se kuka väittää, että Ruotsissa yhdestäkin ylikilosta 3,5 tn luokassa tulisi ajokielto ja kr 10 000,- sakot, puhuu täyttä paskaa-tosin tällä palstalla näitä 'joka alan erityisasiantuntijoita' tuntuu riittävän...

Hyvää Helatorstaita kaikille!

VALLIUS MARTTI 13.05.2015 15:09

Tuota teemun vastausta tarkenan sen veran että ruotsalaisella B-kortilla joka on saatu ennen 1/7-96 saa ajaa yli 3,5 tonista matkailu autoa eikä ylä painorajaa ole auto saa painaa vaikka 12 tonnia mutta auto on oltava katsastettu M1 matkailuautoksi ((ei linjaautoksi eikä kuormaautoksi)), ja kortti ei saa olla perutettu aijemmin juuri niin kuin Teemu tuossa sanoi ja mitä ylipainolla ajamiseen tulee niin ei sakoja tule ajokortin ylitämisestä saat vain ylipainosta ja märäyksen purkaa ylilasti ennen kuin pääset jatkamaan matkaa olin viiko sitten kaksi viikoa myös ruotsissa ja kysyin liikuvalta polisilta asiasta,ja nämä on kaikien luvetavissa osoiteesa www.transporttyrelsen.se suomessa tuntuu vaan pyörivän kaikenlaista tietoa mutta faktat saa tuolta kyseiseltä sivustolta.TV Kulkuri

Käyttäjän lisäys viestiin 13.5.2015 klo 17:28:04 Tuossa vielä parempi linkki. www.transportstyrelsen.se

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.