Mhin tuota "valosähköä 1-2 yöpymisessä kesäaikaan tarvitaan

HAKALA SAMI 23.06.2014 09:26

Onko se sitten jotenkin tuosta kiinni että suosii noita yhdistyksn alueita ... mutta niiden 20 vuoden aikana kun tätä touhua on tullut harrastettua, olen muistaakseni kaksi kertaa maksanut sähköstä vuorokausihintaa. Ja sitten kun lähtee ajattelemaan tuota kustannuspuolta ... mukana on kuitenkin jonkin verran 230V laitteita. Läppärille sentään on tullut hankittua 12V laturi, kun sain kaverilta ilmaiseksi. Mutta jos kaiken sen minkä haluaisin reissussa toimivan mukavasti, päivittäisin myös 12V toimivaksi, saisi aika monta yötä säästää noita sähkömaksuja ennenkuin touhu olisi kannattavaa. Jajossakin se akkukin pitäisi vielä kuitenkin ladata.

Sen verran pihi olen ettei ole vielä tullut mieleen kertaakaan kirota noita maksuja, sen sijaan kun tulee katseltua seuraavaa aluetta johon leirin siirtäisi, tulee katsottua hintaa. Eiköhän sekin pitkässä juoksussa kerro alueen pitäjille hinnoittelusta jotain jos kansa kääntää pyöränsä sinne missä moisesta ei turhia veloiteta.

Käyttäjän lisäys viestiin 23.6.2014 klo 13:29:44 Tulipa tässä taas vielä mieleen, että tässähän puhutaan kahdesta eri asiasta ... auton ja vaunun lataaminen. Auton kanssa ihan eri juttu, jokainen joka tietää sähköistä jotain tajuaa ettei se poikkipinta ja johtimen pituus auton ja vaunun välillä todellakaan riitä tien päällä lataamiseen, joten turha siihen kytkentään on rahojaan edes pistää.

HAAPANEN TIMO 23.06.2014 10:17

Me kun emme ole lyhyillä lomillamme kahta yötä enenpää samassa paikassa ei saada akkuja tyhjäksi, kenno kyllä on katolla. Tavaroita autoon hankittaessa on aivan systemaattisesti ajateltu pelkästään akkukäyttöä.

Tällä hetkellä autossa on kaksi verkkovirtalaitetta, 1200 W:n sähköpuhallin ja 300 W:n öjlylämppäri. Kaikki muut tarvittavat toimivat 12 V:lla tai kaasulla.

@timppa

TALHOLA MATTI 23.06.2014 18:49

Te jotka olette kauhistelleet leirialueitten sähköhinnoittelua,olettekohan mitanneet sähkön kulutuksenne.Tuore mittaus kohdaltani on juhannukselta,vähän vajaa vuorokausi leirinnässä,kulutus 19 kwh.Hietasaaren kohtuullisella 20 sentin hinnalla se teki siis 3,80e,ei siis kaukana 5e arviohinnasta,joka syksymmällä ylittyy helposti.Todella kallista sähköä löytyy lähempääkin,mökin sähkölaskuista olen laskenut hinnaksi jopa n.3e/kwh.

JANHONEN MATTI 23.06.2014 19:09

19 kWh/vrk vaikuttaa kovalta luvulta. Avaisitko kaima vähän mitä oli johdon "perässä".

TALHOLA MATTI 23.06.2014 19:33

Kaimalle,kaikki kulutettu sähkö oli tarpeellista kulutusta,eli Truma sähköllä (auto uudehko Hymer),lattilämmitys,mikron ja sähkökeittolevyn käyttö,jääkaappi,ym.pientä.

POIKULAINEN ESA 23.06.2014 19:57

Sähkökeittolevyjä. Hyvä idea.

JANHONEN MATTI 23.06.2014 20:00

Tarpeellista toki näillä keleillä Oikeastaan arvasin, että kulutus liittyy lämmitykseen. Menee vain hieman pois alueelta, kun tässä on puhuttu tästä yhden tai kahden yön valosähköstä ja sen tarpeellisuudesta.

Viime syksynä oli 30 vrk yhteen kyytiin valosähkössä ja kulutus oli mittarin mukaan melko tarkasti 3 kWh/vrk. Sähkö sisältyi 13,3 euron vuorokausihintaan.

Tuolla Keski-Euroopassa valosähkö ostetaan usein stellplatzeilla kolikkoautomaatista eli euro koneeseen, valitaan tolppaa mihin virta kytketään ja se on siinä. Eurolla saa yhden kilowatin. Normaalisti 2 kWh riittää hyvin yhteen yöhön silloin kun jääkaappi on verkkovirrassa.

Käyttäjän lisäys viestiin 23.6.2014 klo 20:15:09 Saatiin lapsilta joululahjaksi hyvä induktiolevy. Oli yhdellä matkalla mukana, mutta sitten jäi kotiin. Ei oikein ollut käyttöä kun kaasu kuitenkin on kätevä ja nopea tapa keittää..

Induktiolevyn hyvä puoli on siinä, että mitään ylimäärästä lämpöä ei synny kuumentaman autoa. Auton kalustuksessa ei vaan ole sille paikkaa, kun laskutila muutenkin on kortilla. Monet pitääkin sitä apupöydällä auton vieressä.

NEVANPERÄ JANI 23.06.2014 20:38

Hirveän paljon tullut lyhyessä ajassa aiheesta asiaa. Hyvä niin. Itsellä on kolmas kesä karavaanarina lähdössä käyntiin ja pikkuhiljaa rupeaa olemaan asuntovaunun varusteet kohdillaan. Tarkoituksena on ollut varustaa vaunu niin, että vaunu ei ole verkkosähköstä riippuvainen. Kaikki toimii akun ja kaasun varassa, paitsi puhelimien lataus. Hienosti on pärjätty näiden osalta.

Toistaiseksi valosähköä täytyy ostaa leiriytyessä, koska vaunusta puuttuu 12 V pistorasia(t). Nykyajan "äly"puhelimet ja tabletit kun täytyy aktiivisen käytön jälkeen ladata joka yö. Tähän tulee muutos, kunhan vaan joskus saan aikaiseksi nuo 12 V pistorasiat lisättyä vaunuun.

Hyvää ja matkustusrikasta kesää kaikille.

HIETAVUORI JUHA 24.06.2014 07:50

Onhan kaikissa autoissa tupakan sytytin. Eikai siihen puhelimen lataukseen muuta tarvitse kuin siihen tulevan liittimen .

JANHONEN MATTI 24.06.2014 09:45

Ja siihen saa joko jakokappaleen, jolloin siihen saa kiinni sekä puhelimen laturin että pienen invertterin.

VESTERINEN ERKKI 24.06.2014 10:26

Jopas on kitupiikin alkanut muutaman euron sähköstä valittamaan,jos ei ole vara maksaa ,niin pysyy kotona. Sähkö kuuluu perus tarpeisiin, ennen valitettiin , kun on liian vähän sähkö paikkoja osa ihmisistä ei ole tyytyväisiä mihinkään !

MERIKALLIO VELI-PEKKA 24.06.2014 13:56

Se on kuule Erkki nykyisin lähes olympialaji tuo pihtailu, ei sitä muutoin voi ymmärtää.

Pikkuasioista tehdään elämää suurempia kysymyksiä, kun varsinaiset säästökohteet luuraa aivan toisaalla. Isot asiat vaan tuppaavat menemään niin helposti yli hilseen, että turvallisempaa näperrellä noilla pienillä.

Kaasun ja dieselin hinnoista vois kehitellä taas vaihteeksi mehevän pötkön tänne, mallia voi ottaa tuolta naapurin naivismipalstoilta.

HAAPANEN TIMO 24.06.2014 13:59

Tuossa Janille olisi jo alku akulta ja kolme reikää.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/482100/Tupakansytytinpistorasia-hauenleuat

http://www.motonet.fi/fi/tuote/482158/Tupakansytytinhaaroitus-1-3-musta

@timppa

JANHONEN MATTI 24.06.2014 14:38

Olisko kuitenkin Erkin ja Veli-Pekan syytä lukea tuo avaukseni ensimmäinen lause. Pitkässä ketjussa asia tupaa hieman muuntumaan ja unohtumaan.

Mitä itseeni tulee niin ostan vain sitä mitä tarvitsen, en sitä mitä voisin ostaa.

JOKINEN OLAVI 24.06.2014 16:18

Olen vaunuillut pian 21 vuotta, mutta en vielä muistaakseni ole joutunut yöpymään yötäkään ilman verkkovirtaa. Aina otan valo-tai mittarisähkön. Ei ole mieleen tullutkaan yöpyä sähköttä, vaikka se pari yötä mahdollista olisikin. Mukavuus ja käytännöllisyys ovat sen sanelleet, koska siten voimme käyttää samoja verkko-käyttöisiä laitteita kotona ja vaunussa, esim. vaunukäytössä on reilun kokoinen 220V:n televisio, jonka otamme kotiin lisä-TV:ksi talven ajaksi. Nyt kävikin ehkä selväksi myös se, että olemme ns.3-vuodenajan vaunuilijoita. Talvivaunuilu ei ole alkanut kiinnostamaan, vaikka tuttavien mukana siihenkin on joskus tutustuttu. Tuolla aiemmissa jutuissa on puhuttu niistä hupiakuista. Taitavat olla käytössä pääosin matkailuautoissa, mutta jos vain niitä lähdetään tien päälle 3,5 tonnisella autolla lataamaan, saattaa ympäristö kärsiä enemmän kuin leirillä johdon päässä. Se raha mikä valosähköön menee korvautuu kyllä varmasti jo mukavuudessa ja jos niin tiukkalla olisi, monikin voisi tinkiä vaikka muusta matkailusta.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 24.06.2014 18:19

Matti, olen omalta osaltani avaukseesi jo vastannut ja ymmärtääkseni pysynyt asiassa.

Tuppaa vain tulemaan rönsyjä näissä vapaamuotoisissa keskusteluissa, niin kuin oikeassakin elämässä, ja tämä toinen kommenttini oli tarkoitettu jo aivan muuhun asiaan.

Anteeksi yksinkertaisuuteni, pyrin jatkossa hillitsemään sanomiseni.

En sentään kopioi samaa tekstiä usealle eri palstalle, kuten joillakin on tapana, on sen verran painavaa tekstiä nähtävästi mielestään.

NEVANPERÄ JANI 25.06.2014 20:20

Ongelmaksi puhelimen lataaminen autossa tulee siinä vaiheessa, kun ollaan vaikka kaksi yötä paikoillaan. Yleensä auto seisoo tämän ajan paikoillaan, joten puhelimen lataaminen ei täten onnistu.

Jos vaikka loppuloman aikana saisin aikaiseksi vedettyä johdot sängyn viereen, niin olisi tuo 12V ongelma sillä selätetty. =)

HAKALA SAMI 26.06.2014 07:28

Silloin kuin 12V varassa olen ollut, läppäriä (jolle on se 12V laturi) tulee kuitenkin käytettyä sen verran että puhelin lataa tuosta samaan aikaan USB-kaapelilla. Eikä mullakaan vaunussa niitä 12V pistokkeita ole, mutta löytyy tuo johdonpätkä jossa on hauenleuat ja siihen haaroitin. Pitää toki muistaa noiden systeemien kanssa että 12V puolella virrat on sitten ihan eri luokkaa, joten sitä poikkipintaakin tarttis olla, siksi olenkin nuo 12V laitteet pitänyt minimissä. Sen verran että jos sitä valosähköä ei kohtuuhinnalla saa, ilmankin pärjää.

SUOMINEN TAUNO 26.06.2014 09:11

"Ongelmaksi puhelimen lataaminen autossa tulee siinä vaiheessa, kun ollaan vaikka kaksi yötä paikoillaan. Yleensä auto seisoo tämän ajan paikoillaan, joten puhelimen lataaminen ei täten onnistu."

Itsekin älysin vasta äskettäin, että joissakin autoissa tupakansytyttimestä saa latausvirtaa vain auton käydessä. Transitissa (08) ja vanhassa Ducatossa (99) virtaa tulee myös auton seisoessa. Firman BMW X5:ssa näytti olevan tuo ominaisuus, että virtaa saa vain auton käydessä.

KOISTINEN TOIVO 26.06.2014 09:31

meillä tuossa autossa on töllön 12v pistoke aika samanlainen kun tupakan sytytin pistoke. Siittä kai voisi saada kännykän latausta. Tosin mulla riittää lähes viikoksi puhelin virta, kun on vaan tavallinen doro. Toivopoika

AHJOS TIMO 26.06.2014 11:19

Olen laittanut tv-kaapin pistorasiaan sovittimen + jatkojohdon + sovittimen, jonka päässä on 2 USB-pistorasiaa. Siitä voi ladata älypuhelimen ja muut USB-liitäntäiset laitteet tai käyttää niitä. Johto on niin pitkä, että laitetta voi latauksen aikana käyttää ruokapöydällä tai sängyssä. Virta tulee kahdesta 90 Ah hupiakusta.

KUJANPÄÄ MARKKU 17.07.2014 21:18

Kuinka mahtaisi aluemaksuun vaikuttavan mikäli kaikki ottaisivat aggregaatin käyttöön. Luulen, että sähkömaksuun sisältyy jonkun verran yleistä alueen kustannusten kompensointia.

HAAPANEN TIMO 17.07.2014 22:34

Mun mielestäni aggregaatin käyttö kämppärillä on mahdotonta häiriötä tuottamatta.

Eikös kaikki äänet jotka kuuluvat naapurin tontille, normaalia keskustelua, vesipumppujen hetkellistä pärinää, yms, lukuunottamatta ole huonon käytökesn piirissä.

En millään tohtisi aggregaattia käyttää, sen paremmin kuin kuunnellakkaan hiljaisessa kesäillan rauhassa. Eihän kukaan musiikkiakaan soita niin että se kuuluu oman tontin ulkopuolelle.

@timppa

KUJANPÄÄ MARKKU 17.07.2014 23:21

Juu, ei hyvä laisingan agression yleinen käyttö yleisesti.

IPATTI VEIKKO 18.07.2014 12:26

Mielestäni "sähkömaksu" alueilla on ns piilomaksu, koska siitä maksettu raha ei edes näy laskussa erikseen vaikka ALV erinlainen on aluemaksuun verrattuna. Jos sähkö taas kuuluu vrk-hintaan asia on OK. Yhdistys maksaa sähklaskun yhteydessä oikean alvin.

PALIN MATTI 18.07.2014 19:36

Tuota mieki vähän ihimettelen, että mitenkä se erilainen ALV erotellaan sillon, kun lataussähkö sisältyy paikan hintaan.

Ainaski meilä Mellajärvelä on kesälläki erillinen vuorokautinen sähkömaksu. Sähvöstä voi maksaa 3€ könttasumman tai sitte mittarin mukkaan 0,21€/kWh. Mittarimaksussa ei ole mittään minimiä.

Mua viisaammat sanno tämmösen menettelyn syyksi juuri sen maksujen erilaisen ALV:n.

JANHONEN MATTI 18.07.2014 20:11

Eri verokantojen alaisten myyntien on oltava vaikeuksitta eriteltävissä asiajärjestyksessä pidettävässä kirjanpidossa. Majoitustoiminnan verokanta 10 % Sähkön yleinen.

IPATTI VEIKKO 20.07.2014 16:29

Jos sähköstä peritään 21c/kwh tai 3 euroa , niin sen kohdalta alvin pitäisi näkyä kuitissa suurempana kuin aluemaksun alvi.

HAAPANEN TIMO 20.07.2014 17:10

Kyllä näin on. Jos käyt kaupassa, ja ostat ruokaa ja muovikassin, on kassin alv kiltisti eroteltu kuitissa.

@timppa

VEIJOLA ESA 20.07.2014 19:45

Jos nyt jotakuta lohduttaa niin leiriytymishinnan piilottaminen sähkön hintaan hyödyttää valtiota ja kuntia enemmän korkeamman verokannan vuoksi. Ei niillä verotuloilla varmaankaan sotekustannuksia peitetä, mutta kuitenkin.

ps. pieniä on simpukat joulukaloiksi ;=))

IPATTI VEIKKO 20.07.2014 20:13

Eikös tässä tapahdu juuri päinvastoin.

UUSITALO MARKO 21.07.2014 12:44

Kesäaikaan tärkein sähkölaite on ilmastointi ja valitettavasti se vaatii toimiakseen aina verkkovirtaa. Tai no joo, voihan autoa tietysti jäähdyttää myös ohjaamoilmastoinnilla, mutta veikkaanpa, että yöllisestä tyhjäkäynnistä rapsahtaa isot sakot.

PALIN MATTI 22.07.2014 09:00

"POIKULAINEN ESA

13-napainen johtosarja makso Toyota Avensikseen 600-Euroa jotta saisi ladattua tai muuten on auton tietokone sekaisin."

Kenenkäköhän hihasta vetasit Esa tuon johtosarjan hinnan?

Ite vaihatin ommaan Anjovikseeni 13-napasen perävaunupistokkeen ihan Toyotan merkkihuollossa.

Johtosarja makso tasan 200 euroa ja siihen asennustyö 150 euroa, eli 350 eurolla on nyt sähkönsyöttö vaunule kunnossa.

Ja hyvin toimii. Jääkaappi on aina ajon aikana akkusähkössä. Kaappi on kylmä ja akku täynnä virtaa aina leiriytymisen alkaessa.

POIKULAINEN ESA 22.07.2014 09:15

PALIN MATTI

Toyota (Nelipyörä) Hämeenlinna ja vuosi oli -12. Tämän jälkeen en ole kysellyt. Auto on Avensis kaksilitranen diesel vm.-11 Missäs päin suomea noin halvalla on saanut??

PALIN MATTI 22.07.2014 09:27

Autoni on kans 2-litranen diesel. 2010 farkkumalli.

Johtosarjan vaihdatin Keminmaassa Tojo-Auto -nimisessä liikkeessä.

http://www.tojoauto.fi/

POIKULAINEN ESA 22.07.2014 15:10

Matille viellä.

Onnex olkoon kun eivät siellä pohjoisessa rahasta ihmistä kuiviin.

Tosiaan en tiedä onko hinnat laskennut tässä parissa vuodessa mutta jäi kyllä rahastuksen maku suuhun. Onhan nämä mun mielestä "yksityisiä" yrittäjiä jotka saneelee hinnat. Takuu aikana ei viitsiny edes ajatella muuta kuin merkkiliikettä. Toinen mikä on aina niin pelotellaan asiakasta auton tietokoneella jos johonkin kosket niin ei lähde käyntiin, ei ovet aukea, takuu raukeaa yms. Karsii tee-itse miehet pois.

KAARELA ERKKI 22.07.2014 17:24

Forresteriin makso johtosarja 120 euroo asennus 110

LEHTINEN PERTTI 22.07.2014 21:53

Se että akku on ajon jälkeen "täynnä" 13 piikkisen pistokkeen (vaikka olisi tuplajohto) johtosarjan kautta.... siis täynnä .... on mahdollisesti toive, mutta se ei kai käytännössä toteudu, ei edes teoriassa. Jääkaappi on ajon aikana todennäköisesti niin paljon "päällä", eli sähköllä ja jännite vaunussa laskee niin alas, että akku ei saa kyllä koskaan sitä jännitettä että tulisi täyteen ilman latausboosteria. Kuitenkin sinne akkuun jotakin menee ja täydempi se on ajon jälkeen kuin ajoon lähdettäesä.

PALIN MATTI 22.07.2014 22:10

Tulesta sie Pertti joskus mun kyytiin, ni huomaat, että on akku täys ja jääkaappi kylymä päivän ajomatkan jälkeen.

Ei siis ole toiveajattelua se.

Täsä Kaben peräkärrysä on semmonen akun täyttöasteen näyttö.

Olen ihan vasitela seuraillu akun jännitettä ajon aikana. Olen välilä pyssäyttäny yhistelmän ja tsekanu jännitteen. Ajon aikana auton käyesä ja kaapin ollesa akkukäytöllä on akun jännite luokkaa 12,5 - 12,7 V ja akkua ei ole ajon aikana purettu yhtään.

Tarkottaa siis sitä, että Anjoviksen laturi pukkaa peräkärryn akkuun enämpi sähvöä, ko mitä se jääkaappi kulutaapi.

Tieteski akun jännite nousee yli 14 volttiin heti, ko kuorma poistetaan ja peräkärry kytkettään maasähköön.

Tännään, ko alako olla ilmasto +30 -asteista, ni huomasin kaapin sisustan olevan palijon kylymempi ajonaikasessa akkukäytössä, ko paikallaan ollessa maasähköllä toimiessaan. Johtuu siittä, että ajon aikana on ilimankierto kaapin takana ehkä pikkusen hurjempi. Olis siis ihan hyvä homma se tietokonepuhallin liikuttamassa ilmaa kaapin takana ihan vain paikallaan ollessaki.

RANTANEN ANTTI 24.07.2014 14:02

"Jopas on kitupiikin alkanut muutaman euron sähköstä valittamaan,jos ei ole vara maksaa ,niin pysyy kotona. Sähkö kuuluu perus tarpeisiin, ennen valitettiin , kun on liian vähän sähkö paikkoja osa ihmisistä ei ole tyytyväisiä mihinkään ! "

Missä on tämän vastauksen älyllisyys? Jos ei ole asiaa, älä kirjoita mitään

JANHONEN MATTI 24.07.2014 14:39

Meitä on Antti moneen junaan. Yksi vaunu on varattu rehvasteleville karavaanareille. Yksi rehvastelijoiden arkityypeistään on tyyppi, joka puheidensa mukaan ostaessaan saa tavaran aina muita halvemmalla, ja myydessään jotain saa tavarasta aina enemmän kun muut.

Kun m-vaunujen keski-ikä on 20 vuotta ja m-autojen 13 vuotta, niin siitä voi vetää sen johtopäätöksen, että joko karavaanarit eivät halua uusia kalustoaan nykyistä nopeammin tai siihen ei yksinkertaisesti ole varaa. Itse vedän tuosta sen johtopäätöksen, että ei ole karavaanarit kroisoksia vaikka monet sellaisen kuvan haluaakin itsestään antaa - vaikka lainarahalla.

Omalta osaltani täytyy tunnustaa, että minun täytyy ja osaan laskea mihin rahani käytän, ja siihen en käytä mitä en tarvitse.

PALIN MATTI 24.07.2014 15:43

"RANTANEN ANTTI

Missä on tämän vastauksen älyllisyys? Jos ei ole asiaa, älä kirjoita mitään

Mie piän kuule Antti, että älyllisten kirjotusten ettijöille taitaa olla ihan erit palstat.

VÄLIMÄKI JARMO 24.07.2014 15:48

http://www.youtube.com/watch?v=rM2tCV2gf8w Mutta jos joillain on näin. JV

Käyttäjän lisäys viestiin 24.7.2014 klo 15:52:22 Rantanen miksi sitte kirjoitit. JV

MERIKALLIO VELI-PEKKA 24.07.2014 18:59

JanhosMatin viimeisin repliikki palautti mieleen yhden viisaan miehen.

Hannibaliltakin aikoinaan kysyttiin, että missäs sulla kundi on se kalusto, ei noin köyhillä eväillä voi lähteä Euroopan valloitukseen.

Hannibal osoitti päätään ja lausui kuolemattomasti "Omnia mea mecum porto" (vapaa suomennos "Mulla on kaikki messissä".

Itse olen pyrkinyt samaan suuntaan, kivinen on polku, vaan suunta on kuitenkin löydetty. Ei roinaa, vaan kokemuksia, sisältöjä, ne on kevyempiä kantaa ja niistä ei tarvitse perikunnan riidellä.

PALIN MATTI 26.07.2014 09:06

Palataampa tuohon kaiman aloittamaan alkuperäisaiheeseen.

Olen tässä nyt kohta kaks viikkoa kierrelly Suomea ympäri ja yöpynyt melkeimpä pääsääntöisesti SFC-alueilla.

Joka paikassa olen aina kytkenyt peräkärryni maasähköön, koska on ollut ylen helteinen ajanjakso päällänsä melkein koko ajan ja koneelliselle sisäilman jäähyttämiselle on olut käyttöä.

Yleensä tämä ns. valo- tai lataussähkö kuuluu yöpymismaksun hintaan, mutta jossain siitä veloitetaan erikseen noin kolmen euron maksu. Joillain alueilla on ilmastoinnin käytöstä erillismaksu, joka oli eräälläkin alueella 17 euroa per vuorokausi. Pääsääntöisesti ilmastoinnin käytön ehtona on kWh-mittarin olemassaolo ja sen käyttö kulutuksen mittaamiseksi.

Nyt tullaan tähän varsinaiseen kuriositeettiin jonka olen retkilläni havainnut.

Olen aina kun mahdollista ottanut sen mittarisähkön käyttööni. Vuorokausikulutukseni on ollut kelistä riippuen 7 - 10 kWh. Esimerkiksi 0,22 euron hinnalla olen siis maksanut viilennetyssä peräkärryssä yöpymisistä yöpymismaksun lisäksi sähkömaksua vain1,54 - 2,20 euroa. Samaan aikaan samalla alueella on pelkän jääkaapin ja lataussähkön käyttäjä maksanut kuumassa kärryssä nukkumisestaan yöpymismaksun lisäksi 3,00 euroa sähkömaksua.

Joillakin alueilla on mittarisähköstäkin peritty jokin minimimaksu tai ns. kytkentämaksu, mutta jossain on todellakin peritty vain tuo kulutuksen mukainen maksu.

Eli siis periaatteessa ei tarvittaisi mitään ilmastointimaksua periäkään mutaman tunnin viilennyskäytöstä. 3 euron valosähkömaksu kyllä kattaa senkin.

PS: Olen tässä nyt käyttänyt tuota 0,22 euroa sähkön hintana. On luonnollisesti käytössä monenlaisia korkeampiakin kWh-hintoja, niinkuin on yöpymismaksuja, sekä valosähkömaksujakin.

JANHONEN MATTI 26.07.2014 09:59

Niin se kaima matkailu ja matematiikka avartaa.

Itsekin tein pienen matkanpoikasen tuonne Itäiseen Suomeen alkuviikosta. Kun ei ole ilmastointilaitetta niin en tarvinnut maasähköä lainkaan. Kaasua kului 50 sentin edestä per vuorokausi ja akut oli palatessa täydemmät kun lähtiessä.

HAAPANEN TIMO 26.07.2014 18:00

Mun mielestäni tämän karavaanitouhun pitäisi lähteä jonkinlaisesta retkeilyfilosofiasta. Jos ilmastointilaitteita aletaan pitämään reissaamisen edellytyksenä pitää koko hommaa ajatella tykkänään eri tavalla.

Ilmastointilaitteen hankittuaan vaanari pitää sähkön saantia välttämättömänä ja täten se laite jonka tarkoitus oli tehdä matkailu mukavammaksi viekin siitä vapauden.

Yhtään en kiistä etteikö viileässä ole mukavampi nukkua, mutta entä se perusfilosofia.

@timppa

JANHONEN MATTI 26.07.2014 19:17

Kyllähän perusfilosofia on lähtenyt lapasesta jo aikoja. Ensimmäisiä muutoksia oli kun laavusta siirryttiin telttaan avotulesta Trangiaan, ruoanlaitossa raaka-aineista puolivalmisiin tai valmiisiin ruokiin

Sitten osa porukasta siirtyi vaunuihin ja itserakennettuihin m-autoihin ja sillä tiellä ollaan. Molempien matkailuajoneuvotyyppien taso ja lisävarusteiden määrä nousee jatkuvasti, eikä päätä "varustelukilpailussa" ole näkyvissä.

Timon tavoin olen joskus kysellyt tuon perusfilosofian perään. Alkujaanhan homma meni niin, että retkeilijöitä l. telttailijoita varten perustettiin camping-alueita. Osa leirialueiden nykyongelmista johtuu juuri tästä seikasta. Telttailijoiden jälkeen matkailuajoneuvot "valtasi" leirialueet ja tämä on se valtakulttuuri tällä hetkellä ainakin täällä kylmässä pohjoisessa. Olen ollut huomaavinani, että telttailu on Välimeren maissa lisääntymässä ja eritoten lapsiperheiden matkustusmuotona. Matkustusmuodon halpuus, leirialueiden parantuneet palvelut ja ennen kaikkea teltoissa tapahtunut kehitys suosii telttailua.

Kokonaan toinen asia on matkailuajoneuvot ja niiden kehitys suhteessa leirialueiden kehityksen.. Tilanne on oikeastaan epälooginen. Camping-alueiden omistajat investoi tason kohottamiseen, mutta samaan aikaan ajoneuvojen tason kohotus - ja osin samoihin asioihin - on ollut paljon nopeampaa. Mitä muuta tästä tästä seuraa kun kulujen nousu? Perusfilosofiaan liittyen olen miettinyt, että kasvaako nykyinen liikenteessä oleva ajoneuvokanta sen teknisen kehityksen myötä "ulos" leirialueilta. Ainekset tälle kehitykselle alkaa olla olemassa.

HAKALA SAMI 26.07.2014 20:06

No ... onhan mullakin se ilmastointilaite hankittuna, kun halvalla sai, ja katolle menossa kunhan saan puuttuvat osat siihen rakenneltua. Muttei se sitä tarkoita että olisin jatkossa menossa vain paikkoihin joissa sitäkin voi käyttää, onpahaan vaan mukava lisä jatkossa, silloin kun sitä voi käyttää. Puskaparkkilaisena akun ja kaasun varassa on tainnut tulla enemmän oltua kuin sähkön päässä, ja näin jatkossakin. Vaikka mä ideologian puolelta tykkäänkin tuosta retkeilyhengestä, en mä silti ihan periaatteen vuoksi kieltäydy mukavuuksista silloin kun niitä on saatavilla :)

JANHONEN MATTI 26.07.2014 21:05

Kyllä ilmastointilaitteita tulee lisää sekä ohjaamoilmastointina että asunto-osaa, Ei sitä kehitystä näillä näkymin mikään estä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.