Mhin tuota "valosähköä 1-2 yöpymisessä kesäaikaan tarvitaan

JANHONEN MATTI 15.06.2014 11:06

Siitä vaan tuli mieleen kun samaan aikaan huudetaan leirialueiden kalleutta ja sitten kuitenkin laitetaan auton leirialueella verkkovirtaan - ihan vaan varmuuden vuoksi. Ja jos ajoneuvossa on aurinkopaneelit niin kaksinkertaisesti turhaan.

Otin Leirintäoppaasta kattavan otoksen eri alueilla perittävistä sähkön vuorokausinnoista. Sähkön vrk-hinta asettui 2,5 ja jopa 8 euron väliin, keskihinnan ollessa n. viisi euroa/vrk. On toki alueita, joissa sähkö sisältyy aluemaksuun, mutta kyllähän se maksu siellä hinnassa sisällä kuitenkin on. Auton ja vaunun tarvitsema virtamäärä vuorokaudessa huomioiden kilowatin hinta jää käyttäjälle suureksi, vaikkei sähkön myynti sinällään leirialueelle mikään kultakaivos olekaan.

Kun autoa ei tarvitse kesäaikaan lämmittää jää virran vuorokausikulutus jääkaappi sähkössä ollen alle 3 kWh ja pelkässä yöpymisessä alle 2 kWh. Eli valtaosa ostaa 2,5 euroa/kWh maksavaa sähköä ja ihan turhaan ja samaan aikaan natisevat yöpymisen kalleudesta. Valoihin ja vesipumpulle ja jääkaapin ohjaukseen (AES) tarvittavan virran saa käytännössä ilmaiseksi hupiakuista ja jääkaappi voi olla kaasulla. Kaasulla vastaavan energiamäärän tuottaminen maksaa n. 30 senttiä.

11 kg kaasupullossa on energiaa 140 kWh verran ja kun kaasu maksaa 20 euroa/11 kg jää kilowatin hinnaksi 14,5 senttiä.

Jos yhden kaasupullon sisältämän energiamäärän yrittää korvata akuilla niin siihen taas auton kantavuus ei riitä.

Ja senkin havainnon tein, että jos menen yöpymään oman yhdistykseni leirialueelle ja otan sähköpaikan niin maksan sähköstä 2,5 euroa/kWh kun taas samalla alueella kausipaikalla olevat - joiden oleskelua jäsenmaksulla tuen - maksavat samasta asiasta 0,20 euroa/kWh? Tasan ei käy "onnen" lahjat.

HYTÖNEN RAIMO 15.06.2014 11:44

Ainakaan meikäläinen ei tarvitse mihinkään. Hupiakussa riittää kesäkäytössä potkua useaksi vuorokaudeksi ilman latausta. Tosin juuri nyt nuo jalkapallon MM kisat lisäävät töllön katsomista, mutta sekin on vähävirtasta led -mallia. Eikä kaikkia otteluitakaan ole pakko katsoa.

KOISTINEN TOIVO 15.06.2014 13:20

Ehkä olisi hyvä, jos sähkön hinta olisi jokaisessa leirissä eritelty, saisi asiakas valita. Luulen, niillä alueilla, jossa se on hinnassa. Katsovat helpommaksi, niin ei tarvitse valvoa, kuka on maksanut, kuka ei, ja käyttääkö joku sähköä, eikä ole maksanut. Etuniemessä kerran olisi pitänyt maksaa sähkö, vaikka en olisi tarvinnut, koska kaikki paikat olivat sähköllisiä. Nyt uudessa leirioppaassa en saanut selvää, miten asia on. Toivopoika

HAAPANEN TIMO 15.06.2014 15:11

Samaa olen ihmetellyt. Juuri teimme pienen kuuden päivän kierroksen Itä Suomessa, Sähköä en ottanut kuin Etuniemessä jossa se oli valmiiksi lisätty hintaan. Eihän sitä kulunut kuin veden lämpimänä pitämiseen ja jääkaapin tuulettimeen.

Kämppäreillä katselin kun saapuvat vaanarit suorastaan juoksivat kytkemään autonsa sähköön. Varmaankin jonkinlaista tekniiikan tiedon puutetta tässä on.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 15.6.2014 klo 15:15:25 Mun mielestäni se, että on sähköpaikalla ei edellytä sen käyttöä.

Käyttäjän lisäys viestiin 15.6.2014 klo 15:17:55 Mun mielestäni se, että on sähköpaikalla ei edellytä sen käyttöä.

KARJALAINEN ALPO 15.06.2014 15:54

No eikös jokainen saa tehdä niinkuin itse parhaaksi näkee??

JANHONEN MATTI 15.06.2014 17:15

Saa, toki saa kunhan ei ruihnaa, että kallista on.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 15.06.2014 17:32

Funtsin tuota hetken, miksi munkin pitää ensimmäiseksi tökätä topseli tolppaan ja hiffasin olevani melkoisen riippuvainen 230 voltin jännitteestä. Kameroiden lataus, läppärien lataus, parranajokoneen lataus, television katselu yms. Jo pikkureissulle on otettava matkaan repullinen johtoja.

Jääkaappi ja lämmitys ei tarvi verkkovirtoja viikkoon, kaksi 100 wattista hupiakkua pitävät niistä huolen.

Käyttäjän lisäys viestiin 15.6.2014 klo 17:35:13 No, akut tietysti amperituntisia.

Vesipumppukaan ei vaadi viikkoon lisävirtoja.

HAAPANEN TIMO 15.06.2014 18:36

Kameraa varten mulla on pieni invertteri, ne ei paljoa maksa. http://www.expert.fi/Tuotteet/Tietokoneet/Oheistuotteet/Kaapelit/Targus-POWER-INVERTER-150W-APV14EU?gclid=CjkKEQjwiPWcBRCTj_-Vz8fE3cMBEiQAZIMSUmWUNXbDni7hXFhvUu2aIUgJgPrh-_frZNTOzu1yWVDw_wcB

Kännykät ja läppärit toimivat 12V:n latureilla.

@timppa

SUORTTI ANSSI 15.06.2014 20:39

Aika moni käyttää mikroaaltouunia ja kahvinkeitintä. Noihin saa hankkia aika melkoisen invertterin. Lisäksi nuo edellämainitut ladattavat voivat olla syy saman tien ottaa se virta.

Itse en yleensä sähköä ota, ellei akku ala olla finaalissa. Ja kesällä kahvi kiehuu aina pannussa.

POKKINEN TAPANI 15.06.2014 21:48

Pääsiäisen aikaan olimme viikon ilman valosähköä ja juuri viimeviikon samoiten, Hyvin pärjättiin. Mutta tottahan toki ihmisillä on erillaisia tarpeita kuin tottumuksia. Ja se kanssakulkijoille suotakoon. Sitä vaan olen vliin pohtinut, että mihin niitä aurinkopaneleita saati agritaatteja tarvitsisin kun autossa on oiva generaattori. Hieman kun paikka vaihtaa niin akut kyllä latautuu. Nämä nykyajan laturit ovat sitä luokkaa jotta lataavat komiasti pelkällä tyhjäkäynnillä ja sillä löpömäärällä ei kummoisia vermeitä hankita. Niin ja se auton oma laturi ei edes nosta sitä auton painoa. -tapani-

POIKULAINEN ESA 15.06.2014 22:07

No pohdippa lisää kun istut asuntoautossasi.

JANHONEN MATTI 15.06.2014 22:12

Kun auton laturit alkaa olla tasoa 90 A ja jos auton laturi lataa akkuja vaikka 10 % tehoilla akkujen nimellisvirrasta 100 A niin eipä siinä kauan tarvitse ajaa, kun vaikkapa 20 A virran kulutus on "kaadettu" hupiakkuihin takaisin.

POIKULAINEN ESA 15.06.2014 22:28

13-napainen johtosarja makso Toyota Avensikseen 600-Euroa jotta saisi ladattua tai muuten on auton tietokone sekaisin. Piti ohjelmoida uusi pistoke viellä auton tietokoneelle. En kysynyt mitä menee aikaa viellä asennukseen kun johtosarja makso tonkin verran. Voihan sitä viritellä pitkin pohjia pistokkeelle muutaman johdon mutta kun olin auton alla niin ymmärsin että antaa olla. Pääsee järjellisesti helpommalla kun ostaa sähköä.

POKKINEN TAPANI 15.06.2014 22:32

Pohtinut olen, pohtimasta päätyttyäni. Hullua hurskaammaksi en ole tohtinut. Kun auto on kaksoispohjalla ja kahdella 110 hupiakulla niin ilman tyhmälaatikkoa, vedenkeitintä ja säteilypommikonetta niin hyvin virrat aldeen riittää. Juu ja jos oikein monta päivää on pilkkireisulla ja pakkanen paukku öisin paukkuu puissa kuin auton rakenteissa niin päräytän lämmönvaihtimella rutkun moottorin lämpimäksi ja laitan moottorin genun jauhamaan. Parissa tunnissa akut ovat jälleen hyvässä hapessa ja sähköä riittää. Sitä vaan olen pohtinut, että mihin piruun niitä aurinkopaneleita tahi erillisiä agrigaatteja oikein tarvitsisin???? Huonoja puolia niistä löydän yllin kyllin ja hakemalla kait jotain hyötyäkin. Vaan todellista tarvetta en niille näe? -tapani-

NIEMI SEPPO 15.06.2014 22:33

Jos me nyt sakilla lopetetaan valosähkön käyttö, niin alueen kassaan tulee monen euron lovi. Palveluntarjoajan on pakko korottaa jotain muuta maksua, esim henkilömaksua, että kannattavuus säilyy. Sitten meidän on jätettävä muija kotiin, niin säästetään, tai odotetaan, että Kaarina saa ne ilmaiset puskapalvelut kaikkien ulottuville. :)

POKKINEN TAPANI 15.06.2014 22:38

Nyt tulee asiaa. Tästä etiäpäin vain pelkkiä A-luokan matkoja! -tapani-

POIKULAINEN ESA 15.06.2014 22:43

Voi kun pääsiskin A-luokan matkalle. Nyt joutuu tyytyy A-luokan makkaraan. Aurinkopaneelikin löytyy mutta siitäkin tulee vain B-luokan sähköä kun on vain vaunu.

POKKINEN TAPANI 15.06.2014 22:53

Juuri laitoin tuonne jäsenosion kuvakulmaan pari kuvaa kun olimme Matin kera AAAA-luokan matkalla. Joopa joo. Oli meillälin mukana useampi paketti A-luokan Karskia. Tai siis Matilla oli. Ite jouduin nöösipoikana tyytymään keitettyyn, paistettuun, graavattuun ja savustettuun kalaan. Eikä ollut kala kaupan lötköä, vaan jotain vikaa siinäkin lie kun peranat käpristelivät juuttaat pannulla? -tapani-

HÄKLI HANNU 16.06.2014 07:56
Kahvinkeitin Vedenkeitin Mikrouuni Vaimon kihartimet ym. hiuslekkeet Läppäri ( Akku finaaalissa) Televisio Tässä ainakin osa meidän tarpeista. Ns. puskaparkeissa tuolla Saimaan rannalla asia hoitaa 2000 W agrikaatti. Tähän sitä vaan on tultu aloituksesta josta on yli 40v. Nyt tahtoo päästä niin helpolla kuin vain on mahdollista. H.H
HAAPANEN TIMO 16.06.2014 08:31

Pienillä järjestelyillä noistakin saa melkein kaikki toimimaan joko kaasulla tai 12V:lla. Vedenkeitin lienee yksi helpoiten muunnettavista:))

Meillä auton toimiminen ilman verkkovirtaa on ollut aivan tarkkaan mietittyä, eikä mistään olla paitsi. Vapautta ja helppoutta on tullut lisää, ja investoinnit kyllä lopulta tulevat takaisin niinä vitosina joita siitä sähköstä maksettaisiin. Kolmeen vuoteen en ole sähköstä maksanut.

@timppa

HÄKLI HANNU 16.06.2014 08:45

Aivan, en sanokkaan tämän olevan mikään viisas ratkaisu, laitoinpahan tuohon vaan meidän tarpeet. Kun tuli aloitettua harrastus 70 luvulla Sprite Musketeerilla, käytetyllä, ei ollut jääkaappia saati vessaa ja valotkin kaasulla. Niitä sitten tili 12 voltille väsättyä niin nyt kun tätä roinaa kertynyt niin näin eläkeläisinä on tämä meidän ratkaisu. H.H

KUJANPÄÄ MARKKU 16.06.2014 08:56

Sitä tarvitaan lisäämään autossa olemisen mukavuutta. Tokihan esmes kahvit saa keitettyä pelaamalla suodatinsuppiloilla ja veden keittämisellä ja sen liruttamisella. Paahtoleivätkin saa paistinpannulla paahtamalla ja niiden vahtaamisella. Poljettava laturi härpäkkeiden lataamiseen ja niin edelleen.

POKKINEN TAPANI 16.06.2014 10:02

Meillä sellainen kummajainen kotona on. Autosta pannuja löytyy jopa kaksi, toinen toimii auton kaasuliedellä ja toinen nokisempi ulkona milloin missäkin. Toki se nokisempi ei ole koskaan käytössä siinä tosikaravaanarin kymmenen metrin luontorekellä...autosta. -tapani-

Käyttäjän lisäys viestiin 16.6.2014 klo 10:04:20 laitanpa vielä tuon yhden puuttuvan n

JYLHÄ HANNU 16.06.2014 13:31

Tämäkin on niitä makuasioita. Ihan yhtä hyvin voi kysyä, että miksi pitää värkätä paneeli ja invertterit kun tolpastakin saa sähköä. Jos rahan säästö on ainoa syy niin tämä on väärä harrastus. Itse otan sähkön tolpasta vaikka omistan invertterin ja haavailen aurinkopaneelista. Eikö se ole ihan ok jos joku arvottaa 5 eur tolppasähköstä ihan ok hinnaksi. Joillekin se on liian paljon, mutta sama hinta oluesta on ihan ok. Sähkön hinnoittelussakaan ei voi huomioida pelkkää sähkön tukkuhintaa: kaapelit ja tolpat vaativat vaativat aikamoisen tukun rahaa asettuakseen paikoilleen. Mielestäni on oikein, että ne kustannukset kohdistuvat sähkön käyttäjiin.

Ajakaa sitikalla, niin aurinkokin paistaa kirkkaamin. HJY

AHJOS TIMO 16.06.2014 14:16

V-P Merikallio kirjoitti: "Jääkaappi ja lämmitys ei tarvi verkkovirtoja viikkoon, kaksi 100 wattista hupiakkua pitävät niistä huolen."

Ei kai sulla sentään jääkaappi ja lämmitys akkusähköllä toimi?

POIKULAINEN ESA 16.06.2014 14:22

Hätävara se paneeli mulla on eikä ole kiinteesti asennettu. Joskus alueilla on sähköistettyjä paikkoja vain puolet tai alle. Jos jää ilman tolppapaikkaa ja akku vetelee viimeisiä niin paneeli hommiin. Ei 80W paneeli korvaa verkkovirtaa jos sellaista saa. Mutta tällein vain meillä. Jokainen tekee niin kuin hyvältä tuntuu.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 16.06.2014 15:04

Ahjoksen Timolle: no niinhän mä juuri sanoin, eivät kaipaa verkkovirtaa viikkoon, kun niiden tarvitsema sähkövirta riittää akuista, kaasullahan ne toimivat muutoin, vaan jääkaappiin tuloo valo ja lämmityksessä puhallin pyörii sähköllä, kuten säätimetkin. Jääkaappi toimii akulla vain matkatessa, so. koneen käydessä.

Yritit varmastikin olla nokkela, vaan ei mennyt ihan putkeen, löysinpä virrankuluttajia. Onhan niitä toki lisääkin, esim. valaistus ja kello, wc:n huuhtelu, porrasaskelma, asunto-osan mittaristo yms.

ANTTILA MARKKU 16.06.2014 16:05

Kaasulla toimivat jääkaappi ja lämmitys.Valo tulee kaappiin akkusähköllä ja sytytin toimii myös akkusähköllä jos kaasu on valittu.Kiertovesipumppu ja vesipumput myös toimivat 12v sähköllä.Useamman päivän kyllä pärjää ilman verkkosähköä jos niikseen tulee.Useat ovat myös kytkeneet vaunun latautumaan auton laturin avulla.Jos aivan sähköttömäksi menee niin voi kytkeä auton vähäksi aikaa vaunua lataamaan.Onhan se silti vaivatonta kytkeytyä verkkovirtaan,kaikki toimii ja akkulaturi pelittää.

AHJOS TIMO 16.06.2014 16:14

V-P Merikalliolle: Ymmärsin tekstisi sisältävän väitteen, että kaksi 100 Ah hupiakkua riittää auton lämmitykseen ja jääkaapin pitämiseen kylmänä. Sitä vain ihmettelin. Et maininnut, että käytät kaasua siinä missä jotkut muut käyttävät verkkosähköä.

Itse käytän selkävammaisena niin vähän kaasua kuin mahdollista, ettei tarvitse nostella kaasupulloja. Autoni asunto-osa lämpenee naftalla. Verkkosähköä käytän aina kun siihen on tarve ja mahdollisuus. Hyvin tiedän, että monet laitteet kuluttavat sähköä. Ellei autolla ajeta, akut on pakko ladata 2 viikon välein. Mulla on kaksi 90 Ah hupiakkua. Akkujen lataaminen sähköverkosta on kuitenkin halvempaa kuin ajamalla, ellei ole tarvetta minnekään matkustaa.

HAAPANEN TIMO 16.06.2014 16:54

Hannu J:n kommenttiin tuonne ylemmäs. Mua ei se vitosen maksu kismittäisi yhtään jos edes puolet siitä käyttäisin sähkönkulutuksen muodossa. Viisinkertainen hinta kyllä jo harmittaa, kesällä on paha saada euron edestä sähköä menemään.

@timppa

AHJOS TIMO 16.06.2014 17:08

Sun pitää hankkia verkkovirralla toimiva asunto-osan ilmastointilaite! :) Sillä saa kesähelteellä sähköä kulumaan koko rahan edestä. Vai laskutetaanko siitä jo sitten korkeamman lämmityssähkön taksan mukaan?

HAAPANEN TIMO 16.06.2014 17:21

Oli muuten ekaa kertaa jossain nyt hiljattain ''ilmastointisähkö'' en muista paljonko se oli.

@timppa

NYYSSÖNEN KAJ 16.06.2014 19:59

Sähkö on sitä samaa käyttää sitä mihin tahansa. Minä varustin autoni 24V 380W Waecon kahvikeittimellä. Tuolla teholla kestää 21 minuuttia saada 6 kupillista kahvia. Totta kai 2000 W keittimellä tuo tapahtuu paljon nopeammin.

ajatus oli että ajon aikana vaimo laittaa kahvit tulemaan ja kun on valmista pysähdytään tauolle. Mutta nykyään kävelen niin mielelläni lähimpään kuppilaan että saan samalla vähän jaloitella. Vaikkakin nyt tiedän että EU:ssa kukin valtio on säätänyt asetuksen joka kumoaa direktiivin määräämän ajo ja lepoaika seuranta vaatimuksen yksityisessä käytössä olevalta matkailuautolta.

Mutta jos kuljetan virallista kaupallista rahtia matkailuautolla niin silloin se kylläkin on pakollista. Minun tapauksessa se tarkoittaisi tuotantoeläintä.

POIKULAINEN ESA 16.06.2014 21:11

Toi on oikein KAJ säästyy kallista kaasua. Mekin reissussa juodaan ja syödään ABC:llä Metsästäjänleikeitä ym. Kanaleikkeitä ja Hesen kamaa joka päivä ja kahvia tietysti jäätelöitten kera. Ei olla kertaakaan kokattu kalliilla kaasulla vaunussa mutta sähköllä on päräytetty aamuisin kahvveet reteesti. Juu ei ole tiskiä näkynyt mutta ei tarvii astioitakaan. Perunoita kun keittelöö niin pääsee halvemmalla kuullemma.

NIEMINEN PENTTI 16.06.2014 21:35

Eihän tuota valosähköä välttämättä tarvii 1-2 yöksi, mutta jos on oltu 7-8 päivää jossain puskaparkissa on akku ehkä tyhjentynyt aika tavalla, jolloin on hyvä päästä sähköpaikalle lataamaan akku täyteen. Laitoin vaunuuni myös aurinkopaneelin juuri siksi että voin olla pitempään puskaparkissa jossain lammella kalastelemassa, paneeli avittaa valoisaan aikaan sen verran että päästään yön yli, kamiina kun ei syty ilman virtaa. Takavuosina, ennen aurinkopaneeliaikaa, oltiin jossain päin syksymyöhällä pitemmässä kalareissussa, oli jo aika kylmää ja pimeä oli sen verran pitkä että valoja oli poltettava. Akku oli viimein niin tyhjä, että viimeinen ilta istuttiin kynttilän valossa jotta saatiin säästettyä virtaa taataksemme kamiinan toiminnon. Seuraavana päivänä kun tehtiin lähtövalmisteluja oli päätös jo kypsynyt;seuraavassa vaunussa on aurinkopaneeli, ja se oli kyllä mielestäni onnistunut sijoitus.Vaan jos ei joku ymmärrä moista päätöstä on se jokaisen oma asia. Ajat kuitenkin muuttuu, polttivathan ennen vanhaan pärettä hirren raossa. Joka ei hyväksy nykyaikaa voi valita itselleen vaikka kuinka vanhanaikaisen tavan. vaikka sitten pärevalaistuksen. Valinta on henkilökohtainen.

KARJALAINEN ALPO 17.06.2014 06:56

Yö oltu puskan juurella iliman toloppasähkyä. Hyvin sitä yön pari pärjää. Ulkona lämmintä +1 ja sisällä +20. Hyvin nukutti. Kaasulla keittelin aamukahvit ja ne kun juon niin pikku lenkki ulkona ja sitten tien päälle.

HÄKLI HANNU 17.06.2014 20:53

Laiskuuskin on yksi asia tolppasähköön. En puntaroi pulloja ja vaihda yöksi täyttä ja taas aamulla päiväksi vajaata, Kun kaasu loppuu yöllä useimmiten on helpompi kääntää vehkeet sähkölle ja kääntää kylkeä kuin lähteä romuamaan pullojen kanssa. Muuten pidän jääkaapinkin kaasulla vaikka olen tolpassa. Siis laiskuus on yksi syy tolppavirtaan meillä. H.H

LAINE JUHA 17.06.2014 22:17

Meillä otetaan tolppasähköä vain jos se sisältyy vrk-hintaan. Erityisesti yleisillä leirintäalueilla maksu voi olla jopa yli 5 euroa/vrk kun vaunun katolla on ilmastointilaite vaikka lupaisi olla sitä käyttämättä. Sähköä kahteen akkuun lataa päivisin 2 x 50 W aurinkopaneelit, valtaosa sähkölaitteista 12v laitteita ja valot ledejä, joten mukavasti muutama päivä pärjätään vaikka lapset telkkaria paljon katsoisivatkin. Uusimpana 12v hankintana vaimolle hiustenkuivain, jonka teho ei tosin huimaava olekaan =) Myös lasten kaipaama oma vaunun WLAN nettiyhteydellä toimii nyt 12v virralla. Jääkaappi & lämmitys (jota toivottavasti kesällä ei juuri tarvita) kaasulla ja automaattinen pullonvaihtaja hoitaa yleensä sydänyöhön osuvan pullonvaihdon. Ajaessakin 13-piikkinen kytkentä hoitaa latausta, joten riittävällä tasolla omavaraisuus on kunnossa.

HÄKLI HANNU 18.06.2014 20:18

Niin, kyllähän se automaattinen pullonvaihtaja hoitaa sen yöllisen pullonvaihdon ja sitten minulla on kohta kaksi tyhjää pulloa eikä ole joku aamu vaihtaa täyttä tilalle. H.h

KAASINEN PERTTU 18.06.2014 21:11

Sitten täytyykin olla se kolmas pullo varalla?

VÄLIMÄKI JARMO 18.06.2014 21:29

Ja eiku kauppaan. JV

LEHTONEN TIMO 19.06.2014 07:30

Aamulla herättyä huomaa välittömästi pullon vaihdon sillä näyttölaite vilkkuu, ei voi olla huomaamatta. Tekniikka on ihmeellistä.

HÄKLI HANNU 19.06.2014 09:37

Kyllä kyllä tekniikka on hieno asia, vaan kun tänäpäivänä sitä on tasan niin paljon että joku paikka näistä hienoista "tekniikoista" on lähes aina paskana, yksi kerrallaan tai sitten useampi. Ei sitten liity enää millään tavoin aloitukseen mutta näin kuitenkin on. H.H

HARJULAMPI JUKKA 19.06.2014 11:27

Se on vaan ikävä juttu kun tuollaiset vaihtajat yms. tulee "paakomyyntinä" ajoneuvon mukana. Pitäisikö riisua pois ja palata yöllisiin pullonvaihtoihin? Mukana kulkee paljon monimutkaisempaakin tekniikka, jopa sellaista liikkumiseen tarvittavaa, jota ilman pärjäisi aivan hyvin, mutta kun kehitys kehittyy.

JANHONEN MATTI 19.06.2014 11:38

Tästä syystä juuri Hannu minä kartan hienoja tekniikoita. Niillä on vielä sellainen pirullinen ominaisuus että ovat kalliita, että ovat aika arkoja rikkoutumaan, ovat kalliimpia korjata ja sitä ei voi tehdä itse - kun ei osaa.

Esimerkkinä tuo pullon vaihtaja. Onneksi se on niin yksinkertainen asia, että osaan tehdä sen manuaalisesti 10 sekunnissa ja toimii niin kauan kun minun peukalo heiluu. Ja ymmärrän jopa kahdesta napautuksesta pullon kylkeen, millä tasolla kaasun pinta pullossa on, ilman mitään mittaria.

Ja kun lakkaa peukalo heilumasta niin ei sillä pullonvaihdollakaan ole enää väliä.

PS. Olen pariinkin otteeseen päässyt tutustumaan avaruusaluksen sisätiloihin ja tietenkin ihmettelin sitä tekniikan vanhuutta kun oli releitä ja kangaspäällisiä johtoja jos mitä. Sanoivat, että ei muovilla ja ihmetekniikalla voi avaruuteen mennä, se voi olla kuolemaksi.

MYLLYMÄKI MATTI 20.06.2014 10:14

ON SE NIIN KALLISTA VAPAAN AJAN VIETTO ETTÄ OLISI PAREMPI PYSYÄ KOTONA.

IPATTI VEIKKO 20.06.2014 13:58

Olen jo vuosia ollut sitä mieltä. että tuo "sähkön hinta" on vain ns piilopaikkamaksu, josta ei varmaankaan moni alue maksa edes ALV veroa.

IPATTI VEIKKO 20.06.2014 14:19

Janhuselle vielä tuosta vaunun akun latauksesta sen verran kokemuksesta.Meni kerran kaverilta vaunun akku tyhjäksi talvella. Ei se mitään tuumas kaveri, Range Roverissa on iso laturi, kyllä se äkkiä lataa vaunun akun. Tästä viisastuneena mittasimme 12 eri vaunu/vetoauto yhdistelmästä latausvirran auton liitosjohdossa ja olipa kaikille yllätys että latausvirta vaihteli rajoissa 1,2- 1,9 ampeeria 12 V. Sopii vaikka laskea jos vaunun akku on vaikka 100 A, että kuinka kauan sen lataus veisi. Lisäksi jos se vaunun akku on täysin tyhjä, se kaiketi ei ota vastaan latausvirtaa. Tämä kaikki tapahtui n 30 v sitten. Uskon että autojen laturin ovat kehittyneet, mutta auton ja vaunun välillä on edelleen vain 1 johdin 13:sta varattu vaunun akun latausta varten ja on se tiettävästi 1,5/2,5 mm2. Johtimen poikkipinta asettaa rajoituksia latausvirralle. Verkkojännitteellä
240 V 1,5 mm2 johtimen virta voi olla 10 ja 2,5 mm2 16 A. Asiahan on niin että kun jännite laskee virta kasvaa.

SUORTTI ANSSI 20.06.2014 14:55

Akun latausvirta on tyyppillisesti akun kapasiteetti (Ah) / 15 eli 60 Ah akun latausvirta on n. 4 A. Tietenkin latausjännite vaikuttaa tuohon. Tästä löytyy helposti lisätietoa kun googlettaa.

Eli noilla 1,5 tai 2,5 mm2 johtimella lataus onnistuu hyvin myös tuollaiselle 100 Ah hupiakulle.

Tuosta voi sitten laskea karkean latausajan, jos tietää akun varausasteen. Täysin tyhjä 60 Ah akku siis tarvitsee n. 15 tuntia täyteen varaukseen.

Ja Veikolle tiedoksi, johtimessa kulkeva virta ei sinänsä ole jännitteestä riippuvainen. 10A on sama virta olkoon jännite 12 tai 240 V. Tietenkin siirretty teho on silloin eri asia.

NYYSSÖNEN KAJ 21.06.2014 16:59

Olen kyllä varustanut autoni niin että sähkö ei rajoita vapaaparkissa tai vastaavassa olemista. Sähköä tulee sen minkä tarvitsen kolmeen täysin erilliseen akkujärjestelmään. Kaikki järjestelmät ovat galvaanisesti eristettu toisistaan niin että vika yhdessä järjestelmässä ei voi kaataa muita.

-kullakin akulla on omat aurinkokennot ja säätimet -Autin laturi 80A 24V lataa starttiakkua

starttiakulta otetaan molemmille hupiakuille 12V Waecon 24V/12V akkulaturilla jotka ovat galvaanisesti eristetyt maasähköllä jos halutaan ladatta akkuja niin se tapahtuu niin että starttiakkua lataa Ctec älylaturi ja hupiakut ladataan samoilla Waeco akkulatureilla kuten tuossa ylhäällä.
HONKAMÄKI TEUVO 22.06.2014 13:08

Veikolle sanoit"240 V 1,5 mm2 johtimen virta voi olla 10 ja 2,5 mm2 16 A. Asiahan on niin että kun jännite laskee virta kasvaa."

Kyllä asia on niin että kuorman pysyessä muuttumattomana ja jännitettä pudotetaan niin kyllä virtakin pienenee!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.